KUNST CULTUUR Dance is eigenlijk net tennis, puur entertainmei 'Dit is het Woodstock van deze generatie Grootse ovaties en tranen bij afscheid van 'Aida' Bizarre musical over moordenaars Altijd het kind serieus genomen Robbie Williams. Foto: ANP Digiconcert van Robbie Williams Amsterdam - Ruim 8000 men sen hebben zaterdagavond het concert van Robbie Williams via de internetsite van Sky Ra dio bekeken en beluisterd. Met behulp van een wachtwoord, per sms opgevraagd, konden fans het liveconcert in het En gelse Knebworth volgen. Het is volgens KPN Telecom voor het eerst dat in Nederland op deze manier betaald wordt voor een internetuitzending. Mensen die het drie uur durende optreden wilden volgen en daarvoor de code per sms hebben aange vraagd, betaalden 1,10 euro. Platenbaas opnieuw cel in los anceles - De baas van het controversiële Amerikaanse raplabel Death Row Records, Marion 'Suge' Knight, moet op nieuw de gevangenis is. Hij is door de rechtbank van Los An geles veroordeeld tot een cel straf van tien maanden wegens mishandeling van een parkeer wacht bij een nachtclub in Hol lywood. Knight werd op 21 juni gearresteerd nadat hij een par keerwacht had geslagen omdat zijn auto niet direct beschik baar was. De 37-jarige platen baas verkeerde nog in de proef tijd van een gevangenisstraf we gens een vechtpartij in 1996. Kameleon-film: 400.000 kijkers Amsterdam - De film 'De schip pers van de Kameleon' heeft 400.000 bezoekers getrokken. Dat heeft regisseur Steven de Jong bekendgemaakt. De film ging vijf weken geleden in pre mière. „Het mooie zomerweer heeft klaarblijkelijk geen in vloed op het bioscoopbezoek", aldus De Jong. Met het behalen van 400.000 bezoekers bereikt de film de status van Platina Film. Deze onderscheiding is vandaag uitgereikt aan regis seur De Jong en hoofdrolspe lers Jos en Koen van der Donk in het Kameleondorp in het Friese Teheme. Picnic op scheepswerf Amsterdam - Theatergroep Vis a Vis speelt tot en met 17 au gustus de voorstelling 'Picnic' op de NDSM-werf in Amster dam. Het publiek krijgt twee stukken te zien. De ene helft van de toeschouwers kijkt naar de voorstelling op het toneel waarop een idyllische picknick wreed wordt verstoord door een gewonde voorbijganger. De andere helft van het publiek krijgt een kijkje achter de scher men van het toneel waar ac teurs en technici een gevecht leveren een filmische illusie ge stalte te geven. In de pauze wis selt het publiek van plaats. Foto's soldaten in Afghanistan delft - Het dagelijks leven van de ISAF-troepen in Afghanistan is te zien in het Legermuseum in Delft. Fotograaf Martin Roe mers maakte in opdracht van het museum in december vorig jaar een reportage van het Ne derlandse contingent van de in ternationale vredestroepen in Kabul. Hij maakte portretten en een documentairereeks. Roe mers won met een selectie hier van de eerste prijs in de catego rie 'Buitenlands Nieuws, series' van de wedstrijd om de Zilve ren Camera 2002. De tentoon stelling loopt tot eind novem ber. Tilburgse School in Cobra Museum Amstelveen - De Tilburgse School is onderwerp van een tentoonstelling in het Cobra Musem in Amstelveen. Paul van Dongen, Guido Geelen, Mare Mulders, Reinoud van Vught en Ronald Zuurmond besloten nog niet zo lang gele den met elkaar naar buiten te treden als De Tilburgse School. Allen wonen in Tilburg. In hun verscheidenheid verbindt ver wantschap in mentaliteit en motief, samenwerking en vriendschap hen. Zij bezoeken ekaars atelier, analyseren kri tisch recent werk en geven commentaar. In Amstelveen ex poseren zij zeer recent werk, ook met het gezamenlijke mo tief bloemen. De tentoonstel ling loopt van 28 augustus tot en met 9 november. door Sacco Koster spaarnwoude - De 4O.OOO mensen die zaterdag langs de vijftien podia van Dance Valley trokken, hebben allemaal zo hun voorkeuren, maar de essentie blijft hetzelfde: onder de zon ge nieten van elkaar en van goede muziek om op te dansen. Als dance-journalist heb je vaak de neiging op zo'n festival op zoek te gaan naar nieuwe muzikale stromingen. Eigenlijk was het ontbreken daarvan op Dance Valley een geruststellende con statering. Goed, er was voor het eerst een tent met 'urban', de verzamel naam van soul, r&b en hiphop. Maar helaas was het geluidssys teem te treurig voor woorden om mensen tot de bijbehoren de wulpse bewegingen aan te zetten. En na lange tijd was er in Spaamwoude weer eens trance van het psychedelische soort te horen. Opvallend was verder dat house als festivalmu- ziek terrein heeft teruggewon nen op techno. Het zijn slechts mutaties zonder al te veel be lang voor de ontwikkeling van de dance-scene. De conclusie kan alleen maar zijn dat dance een vaste plaats in de wereld van het amusement heeft inge nomen. Je kunt de vergelijking trekken met de tenniswereld. Tennis wordt al eeuwenlang op dezelf de wijze beoefend. De sport ontwikkelt zich nog wel door technologische vooruitgang en regelgeving, maar daarbij draait het slechts om details. Toch zijn hele volksstammen nog steeds in vervoering te brengen door een spannende rally of een uitgekiende passeen zal het altijd zijn en zo ook met de dance gaan. puur entertainment, w ene dj beter in is dan de t Op een groot toernooi c.| val zijn de grootverdii djn spelers en dj's uit de topfo Jc de beoogde smaakio Q Nieuw Nederlands tal£"er tennisheld Martin Verke^e zaterdag op het eerste pze niet opgestaan, maar de |NC aan Renato Cohen is z^®eF mand om in de toekom» 40 ning mee te houden, faat; nieuwe openluchtpodiuö001 bal stage' deed hij vatj/( spreken met opzwependf-lzzv house. Ook Derrick Mayams even later op dezelfdjS C goed de gang in. Zijn t(f™ oots heeft de legendfey producer uit Detroit al 105 v breed achter zich gelaten20^ zijn stevige house met e£rac ke dosis percussie werkt lonfi tijd uitstekend op de danprzé Het gevoel voor de juiste f 0< heeft May nog altijd niet ren en zijn lef om er af ^eg een radicaal ander ritmfu u gooien verdient meer PD. ging- lage De meest imposante miubi massa was evenals de [45 twee jaar te vinden openlucht hardhouse-piLst Het immense veld was deai dag door afgeladen, waarf2-' als Dana, Yoji Biomehanl, q en Tom Harding in popufeur niet voor elkaar onder Jep Elke dj slaagde er met de maat van de klok in hej,eu veld als op commando tqw dansen. Hardhouse is mfiiai korte termijn effectbejag f lijk net service-volley. Dof basisprincipe uit de popri te hanteren - om de drie f ten is een ander liedje of c te horen - blijft de spannf wel continu in. scheveningen/anp - Met een ovatie van meer dan vijftien mi nuten is gisteravond in het Cir custheater in Scheveningen af scheid genomen van de musi cal 'Aida'. Op het podium zei den hoofdrolspelers René van Kooten, Chaira Borderslee en Antje Monteiro hun karakters Radames, Aida en Amneris zichtbaar geëmotioneerd vaar wel. De ruim 1700 bezoekers van de afscheidsvoorstelling beloon den vrijwel elke scène met een groots applaus. Zowel spelers als publiek schoten vaker dan gebruikelijk vol bij de dramati sche passages in het stuk. Tij dens de tragische slotscène, wanneer de twee geliefden le vend worden begraven, was er vrijwel geen droog oog meer in de zaal. Als toegift zong de cast samen met de hele zaal het lied 'Gezegend Nubië', waarin hoofdrolspeelster Aida haar va derland de liefde verklaart. Het stuk van componist Elton John en tekstschrijver Tim Rice over de gedoemde liefde tussen een Egyptische kapitein en een Nubische prinses ging op 21 oktober 2001 in première en werd 648 keer opgevoerd. De musical werd door 1,2 miljoen mensen bezocht. theater recensie Martin Hermens Voorstelling: 'Assassins', musical van Stephen Sondheim (muziek en liedteksten) en John Weidman (script) Vertaling en regie: Daniël Cohen. Muzikale leiding: Hans van Breugel. Met o.a. Abel Sanders, Erik Plagman, Peter Reijn en Bas Groenenberg. Gezien: 2/8 op De Parade in het Martin Luther Kingpark in Amsterdam. Herhalingen aldaar t/m 17/8. Er wordt maar weinig geëx perimenteerd in de wereld van de musical. De Ameri kaan Stephen Sondheim heeft daar echter zijn levens werk van gemaakt. Maar dat hij met 'Assassins' kwam, gaf in zijn eigen land een groot gevoel van onbehagen. Want wie haalt het in zijn hoofd om een theatervoorstelling te maken over moordenaars van hun presidenten? Een bizarre komedie is het geworden, deze 'Assassins'. Sondheim voert samen met scriptschrijver John Weid man de negen moordenaars op die schoten losten op Amerikaanse presidenten. De één had succes, de ander niet. Alle negen blijken tot de categorie losers te behoren: de groep mensen die niet de ultieme beloning van de Amerikaanse Droom hebben gekregen: roem en succes. En wat doe je dan? Schiet op de president en je problemen verdwijnen! Natuurlijk wordt die geweld daad niet als gerechtvaardig de oplossing geserveerd in deze musical. Sondheim. en Weidman houden de Ameri kanen een spiegel voor: hoe gaan wij in deze op succes gerichte samenleving om met mensen die het niet kunnen bijbenen en op gru welijke wijze hun stukje aan dacht opeisen? Ze etaleren de beweegredenen van de mislukkelingen in een wran ge puzzel die 140 jaar ge schiedenis omvat. Het geniale van deze 'Assas sins' zit in de aaneenschake ling van veelal verwarrende scènes en de grillige wendin gen die Sondheim in zijn muziek heeft verwerkt. Ty pisch Amerikaanse muziek stijlen krijgen daardoor een onverwacht dramatische uit werking. Het is entertain ment pur sang, maar wel met een diepere betekenis die tot nadenken stemt. Het is een intrigerende voor stelling om te zien. Allereerst om te ontdekken hoe zo'n onwaarschijnlijk thema toch tot een verrassend sterke musical kan leiden. Daar naast blijkt dat 'Assassins' ruim tien jaar na de eerste opvoering nog niets aan zeg gingskracht heeft ingeboet. De hele wereld ver-Amerika- niseert steeds sneller, dus moeten politici ook buiten dat Land Waar Alles Mogelijk Is rekening houden met indi vidueel opererende idioten. Voor theatermakers is 'Assas sins' misschien wel het las tigste stuk van Sondheim. Het heeft iets weg van balan ceren op het slappe koord. Regisseur Daniël Cohen blijft niet honderd procent over eind. Zijn veel te veilige aan pak past niet bij het experi mentele karakter van deze voorstelling. Veel humor komt daardoor niet uit de verf en de karakters blijven net iets te veel steken in type tjes. Dat levert soms sterke momenten op, maar meestal schieten de spelers net mis. Ook vocaal worstelt deze groep spelers met de lastige melodieën van Sondheim. Pas tegen het einde, in de scène waarin de moorde naars Lee Harvey Oswald op roepen om president Kenne dy neer te schieten, begint deze Nederlandse versie van 'Assassins' te sprankelen. De negen verdoemden hebben Oswald, ook al zo'n loser, uit gekozen om hen alsnog die plek in de geschiedenis te ge ven die ze zichzelf hebben toebedacht. Maar als ze uit eindelijk hun beloning ko men ophalen, blijkt dat ook Oswald daarin niet slaagt; ze blijven een voetnoot in de historie. Het levert een aan grijpend stukje theater op. IN MEMORIAM door Bart Boele spaarnwoude - Dance Valley 2003 is één groot feest geworden. De 158 dj's en de 40.000 bezoekers kwamen zaterdag vanaf tien uur 's morgens naar het festivalterrein in Spaamwoude om te feesten en dat heb ben ze gedaan tot elf uur in de avond. Di recteur Brian Bout van organisator UDC toonde zich na afloop dan ook meer dan tevreden: „Het ging tot in de puntjes per fect. Nu staat ons beperkte groei niet meer in de weg. We willen naar 60.000 bezoekers en een driedaags festival in 2004." Dansen, dansen, dansen. Daar kwamen de bezoekers voor en dat hebben ze gedaan ook. In een ongekend ontspannen sfeer trokken ze van podium naar podium voor een volgende performance van weer een dj. „Dit is feest. Vandaag is het de hele dag feest", roept een meisje boven de dreunen de techno-beats uit op de vraag hoe ze het hier vindt. Verder praten is absoluut niet mogelijk door het geweld van de decibels; ze heeft daar ook helemaal geen zin in, want ze wil dansen en de wereld om zich heen vergeten. Een echtpaar van in de vijftig wandelt rond Dance Valley wil driedaags festival worden achter de drukte voor de podia. „Het is ge weldig hier", zegt de vrouw uit Eindhoven. „Onze dochters zijn er ook, maar daar zijn we niet voor meegekomen. We wilden het zelf wel eens meemaken, zo'n festival. Als je de sfeer proeft, de mensen ziet, de mu ziek hoort - dit is het Woodstock van deze generatie. Wij hadden popgroepen, zij heb ben dj's. Dat is eigenlijk het enige verschil. Onze 'love, peace and understanding' heerst hier net zo goed." Directeur Bout (30) loopt de hele dag uiter mate ontspannen rond. Heeft tijd voor ie dereen met vragen en problemen en met drieduizend medewerkers deze dag komen ze vanzelf op hem af. Toch neemt hij de tijd om een delegatie van de gemeenten Velsen, Haarlemmerliede en Spaarnwoude en Amsterdam te ontvangen. Burgemees ters, wethouders en raadsleden krijgen een backstage-armbandje en een rondleiding van mede-directeur Robert van Duuren. Hij vertelt dat de vier top dj's van de wereld Prachtig weer en 158 dj's zorgden ervoor dat zaterdag van tien uur 's ochtends tot elf uur 's avonds gedanst werd in Spaarnwoude. Foto: GPD/Milan de Bie WC erom hebben gevochten om op Dance Val ley te mogen staan. „Tiësto, Carlcox en John Digweed Sacho wilden hier alle maal als hoofdact staan. Uiteindelijk heb ben we daarom voor drie hoofdpodia geko zen waar ze tegelijkertijd draaien. Het pu bliek moet maar uitmaken wie de beste is." De onwetende politici luisteren belangstel lend toe. Maar feit is dat ze na de tour over het terrein allemaal enthousiast zijn over de sfeer en de organisatie en zo werkt Dance Valley naar een groter festival in 2004 toe. Bout: „We hebben een goed plan om 20.000 mensen drie dagen te laten ge nieten en nog eens 40.000 op de zaterdag. Binnenkort hebben we een gesprek met de gemeente Velsen." Het minimale aantal incidentjes van dit festival komt daarbij zeker van pas. Er was één vechtpartijtje tussen vijf mensen dat door de beveiliging onmiddellijk de kop in werd gedrukt door ze alle vijf van het ter rein te verwijderen. Vier andere mensen werden naar het ziekenhuis afgevoerd met hartproblemen, een ribfractuur, GHB-ge- bruik en een wespensteek. Waar UDC het toezicht op het terrein hield, deed de poli tie dat in de omgeving. De politie hield 26 mensen aan. Junkie XL weet het publiek in vervoering te brengen tijdens zijn optreden op Dance Valley. Foto: ANP/Juan Vrijdag Zesenzestig was hij toen hij stierf, maar eigenlijk is Willem Wilmink altijd kind gebleven. Met de ogen van een kind kon hij vol verbazing naar de wereld om hem heen kijken. En dat gaf hij weer in gedichten en liedjes, waarvan vele op muziek zijn ge zet door zijn vrienden Harry Bannink en Frank Deiman. Zelf heeft hij altijd gezegd dat hij geen verschil zag tussen de ge dichten die hij schreef en zijn liedjes. Sterker nog, hij wilde het onderscheid niet zien tus sen gedichten voor volwasse nen en voor kinderen. Omdat hij kinderen altijd serieus nam. Willem Wilmink is niet meer, de schrijver die in Enschede werd geboren, stierf er ook. Een enorm oeuvre achterlatend van boeken, liedjes, gedichten en cabaretteksten. Hij werd op 25 oktober 1936 ge boren. Tijdens de Tweede We reldoorlog moest hij Enschede een tijd verlaten uit angst voor de bombardementen. Dat heeft tot enkele beklemmende ge dichten en liedjes geleid, waar onder 'Oorlog'. Voor een studie Nederlands 'emigreerde' hij in 1954 van Twente naar Amster dam, waar hij tot 1961 aan de universiteit studeerde. In die tijd publiceerde hij zijn eerste gedichten en cabaretteksten. Na zijn studie werd hij docent moderne letterkunde aan het Instituut voor Neerlandistiek van de universiteit. Een periode waarin hij niet erg gelukidg was. Vanaf 1978 was hij fulltime schrijver. In 1988 promoveerde hij aan de Katholieke Universi teit Brabant met een proef schrift over de poëzie van Hen- Willem Wilmink 1936 - 2003 drik de Vries. Willem Wilmink behoorde sa men met Hans Dorrestijn en Karei Eykman tot het schrijvers collectief dat bijdragen leverde aan tv-programma's als 'De film van Ome Willem', 'Sesam straat', 'Klokhuis', 'De Straten maker Op Zee Show', 'J.J. de Bom, voorheen Kindervriend'. Ook schreef Wilmink voor de 'De Late Late Lien show' met Wieteke van Dort. Hans Dorres tijn zei ooit dat hij wat zijn lie deren betreft alles aan Willem Wilmink had te danken. Herman van Veen was een fre quent afnemer van Wilminks teksten. Hij bracht onder meer 'Hilversum III' tot klinken. Van Veens verhalenbundel 'Het Badhuis' dat rond de eeuwwis seling verscheen, is aan Wilmink opgedragen. Van Veen noemt de Enschedese dicl 'een van de mooiste mens die hij kende, iemand met formidabele integriteit'. Wilminks werk is tijdens z ven meerdere malen bekr< Hij kreeg onder meer twee veren en een gouden grifft Theo Thijssenprijs en de f drik de Vriesprijs. In 19951 hij de Cultuurprijs voor del/ vincie Overijssel. Vanaf begin jaren negentij woonde Willem Wilmink v in zijn geboortestad. Vanu woonplaats trad hij op me eigen begeleidingsgroep Q modo. Hij vertaalde klassie werken als 'Carmina Burai 'Hoffmans vertellingen' vo Nationale Reisopera. Twee aterprogramma's heeft hij maakt met zanger Karei Bc man en pianist Frank Dein waarin hij zelf voorlas, zon accordeon speelde. Deima zette veel liedjes van Wilmi ;0 op muziek en schreef ook s a| men met Wilmink de opera 'De Patmosprinses' en 'Mei da'. Als het goed met hem ging placht hij naar goed Twenti bruik te zeggen: 'het kon slïlc ter'. Na verscheidene herself farcten ging zijn gezondheij achteruit. Openbare optrei deed hij niet meer. Vorig j verscheen nog een boekje hem met gedichten bij sch rijen van Ton Schuiten, gei 'Het beloofde land'. Met d( dood in het vooruitzicht ze begin vorige maand: 'Ik hoi niet dat ik het vuurwerk nojjö.i haal.' Ton Ouwehand

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 16