Gevecht van ruim dertig jaar Willem Arondéus: altijd zoekende n d: Israël herziet status van 'Black Hebrews' Rudi van Dantzig eert Amsterdamse tekenaar en schilder |HET MOTOR-RIJWI EL Ien-de.ikl.ei n-auto ("Israëlische regering is U) overstag gegaan. De C ongeveer 3.000 zogenoemde 'Black jrews' die sinds 1969 1 het land zijn, wordt _p een permanente verblijfsvergunning toegekend. Daarmee ut een einde aan hun legale' status, ook al 1 jen ze geen volledige burgerrechten. door Ad Bloemendaal .001 hobl kr ki Af en toe zijn ze in het nieuws. Zoals eerder dit jaar, toen zan geres Whitney Houston hun ge meenschap bezocht. Maar voor het ove rige leiden de 3.000 Black Hebrews in Is raël een onopvallend en sober bestaan. Het grootste deel van de uit Amerika af komstige gemeenschap woont in het woestijnstadje Dimona. De leden gelo ven dat hun voorvaderen 2000 jaar gele den het Heilig Land zijn ontvlucht. Ze onderhouden de traditionele joodse feest- en gedenkdagen, maar praktiseren veelwijverij. Want waarom zou het hu welijksleven van een hedendaagse Israë liet moeten verschillen van dat van Abraham? Ze vasten minstens een dag per week, onthouden zich van het nuttigen van vlees en zuivelproducten, doen fanatiek aan sport en mijden alcohol en tabak. En ze willen niet door het leven gaan als 'Black Hebrews', een etiket dat hun door buitenstaanders is opgeplakt. Zelf noe men ze zich Hebreeuwse Israëlieten. „Wie ons aanduidt als 'Black Hebrews' suggereert daarmee dat er ook 'White Hebrews' bestaan en dat alleen die blan ken echte Hebreeërs zijn", zegt broeder Elyahshuv Ben-Yehuda (51), één van hun leiders. Het rabbinaat stond vreemd te kijken toen 34 jaar geleden de eerste groep He breeuwse Israëlieten arriveerde. Wat moest het hier mee? De nieuwkomers vertelden dat ze afstamden van Israëlie ten die na de val van de tempel in het jaar 70 via de zuidelijke route Israël had den verlaten. Na omzwervingen zouden ze in het westen van Afrika zijn beland, van waar ze vele eeuwen later als slaven werden afgevoerd naar Amerika. Actie Die collectieve herinnering hebben ze generaties met zich meegedragen, maar het duurde tot 1966 voor er iemand op stond die het bewustzijn omzette in ac tie. Ben Carter, een in Chicago wonende ijzergieter, kreeg een visioen. Daarin ver scheen de engel Gabriël, die hem ont hulde dat voor de Bijbelse Israëlieten Broeder Elyahshuv Ben-Yehuda, één van de leiders van de 'Black Hebrews' en zuster Atura Cathriela. Foto: GPD/Ad Bloemendaal onder de Afrikaanse Amerikanen de tijd gekomen was terug te keren naar het Be loofde Land om daar het Koninkrijk Gods te vestigen. De jungle van Liberia moest dienen als tussenstation en als loutering. Dat was het zeker. Het grootste deel van de groep van 350 wist geen raad met een primitief bestaan als landbouwers en keerde terug naar Chicago. Onder de volhouders was de nu 47-jarige zuster Atura Cathriela. „Mijn ouders hadden grond gekocht bij een dorp in het binnenland. Het lag aan de rand van het regenwoud. Alles was groen. Drie jaar later arriveerden we in Israël en stuurde men ons naar Dimona, middenin de woestijn. Dat was wel wen nen." Terwijl de Israëlische politiek over hun status twistte kregen de Hebreeuwse Is raëlieten in Dimona de beschikking over een nooit gebruikt opvangcentrum voor Russische immigranten. De meesten wonen nog steeds in wat ze nu The Vil lage noemen. De laagbouw huisjes bie den onderdak aan gemiddeld vijf men sen per kamer. De sanitaire voorzienin gen zijn niet berekend op 3.000 mensen. Toch ziet alles er schoon en goed ver zorgd uit. Broeder Elyahshuv gaat voor naar de moderne keuken, waar voor de kinderen dagelijks een warme maaltijd wordt bereid. Elders naaien zusters de kleurige Afrikaanse gewaden waarin de Hebreeuwse Israëlieten zich hullen. Een deel verkopen ze in de Verenigde Staten, Engeland en het Caraïbisch gebied. Voor de rest bedruipt de gemeenschap zich van de bijbelse belasting die de leden zich hebben opgelegd, van ruilhandel en van wat hun befaamde zanggroepen binnen brengen. Het Jerusalem Fire Choir treedt op in heel Israël en twee broeders, Gabriel en Eddi Butler, zingen in de groep Eden, die Israël in 1999 vertegenwoordigde op het Eurovisie songfestival. Het was vorig jaar bij een optreden dat Aharon, een jonge re broer van Atura Cathriela, slachtoffer werd van een terreuraanslag. Aharon was in 1970 de eerste sabra (in Israël ge borene) van de gemeenschap, hij werd ook het eerste terreurslachtoffer. Vertrouwen Volgens Atura Cathriele versterkte het bloedige incident alleen maar de wens van de Hebreeuwse Israëlieten volwaar dig lid te worden van de Israëlische sa menleving. Broeder Elyahshuv heeft al tijd in erkenning geloofd. Zijn vertrou wen stoelde zich onder meer op het be sluit van de gemeente Dimona een nieu we behuizing voor de gemeenschap te bouwen. „Ze hebben begrepen dat we niets te maken hebben met alles wat in dit land voor zoveel degeneratie zorgt. Misdaad is hier zo goed als onbekend. We hebben steeds geprobeerd bij te dra gen aan het welzijn van het land. Dat we anders leven heeft niets te maken met goed of fout. Maar het denken van de Is raëliërs is geïnspireerd door Europa. Wie die Eurocentrische ideeën niet onder schrijft wordt beschouwd als onbe schaafd. De hele geschiedenis door heb ben we te lijden gehad onder dit soort racisme." Niet alleen misdaad is in de Village uit gebannen, ook kanker en hartaandoe- ningen. Die komen niet voor, zegt broe der Elyahshuv, door het strikt veganisti- sche dieet. „We zeggen 'ja' tegen het le ven en 'nee' tegen alles wat het leven probeert te verwoesten. Door te vasten reinigen we regelmatig het lichaam en li chamelijke oefening houdt het bloed in beweging, voor de toevoer van zuurstof. Chemicaliën raken we niet aan en we zijn teruggekeerd naar het oorspronkelij ke dieet. Het eten van vlees is de oorzaak van 98 procent van de kankers." Er is wel een ziekenboeg in de Village, maar die heet niet zo. „Dit hier is Beth Chaim, het levenshuis", zegt broeder Elyahshuv. Hij wijst op een bevaltafel, waarop al meer dan 1.000 kinderen zijn geboren. Als hier een vrouw in barens nood verkeert begint aan de andere kant van de deur een 'prins' (geestelijk leids man) luidt uit de Schrift voor te dragen, zodat Gods woord het eerste is dat de nieuw geborene hoort. Beschuldiging Bij het huwelijk hanteren de Hebreeuw se Israëlieten het Oude Testament als leidraad, volgens welk een man maxi maal zeven vrouwen mag trouwen. Dat hun polygame huwelijken, gesloten door de eigen geestelijk leiders, in Israël geen officiële erkenning vinden, verbaast Ely ahshuv. Hij beschuldigt de overheid. „Ze grijpen niet in als twee mannen seks met elkaar bedrijven. Dat mag kennelijk, ter wijl het volgens de Schrift een zonde is. Daarentegen is het trouwen van meer dan één vrouw niet toegestaan. Toch de den de profeten en de aartsvaders, die de grondslag vormen van de joodse be schaving, niet anders." Wie veelwijverij afwijst, wijst volgens hem David en Abraham af. Zuster Atura vertelt dat haar man op het punt staat een derde vrouw te nemen. Leidt zoiets niet tot spanningen? Ze aar zelt, maar legt dan uit dat ook onder de Hebreeuwse Israëlieten het aangaan van een huwelijk geen sinecure is. „Je kunt niet zomaar zeggen: ik trouw. Het is een proces. Als een man verklaart dat hij een zuster bij zich wil hebben (zich wil verlo ven, red.) dan praten onze priesters met hem. Ze vragen hem waarom hij een ex tra vrouw wil en wat hij daarmee denkt te kunnen bijdragen aan het gezin. Dan volgt er een proefperiode van 70 dagen, waarin de broeder en de zuster elkaar beter leren kennen. Maar zonder seks. De priesters volgen dat proces. Hebben ze na de proefperiode de indruk dat het wel zal lukken, dan kan het paar trou- ZATERDAG 2 AUGUSTUS 2003 ER BIJ Willem Arondéus in zijn boerenhut in Blaricum, omstreeks 1915. Illustraties: Uit het boek 'Het leven van Willem Arondéus' aantal jaren op Urk. Het geïsoleerde, gewezen visserseiland was in de eer ste helft van de vorige eeuw een ge liefd toevluchtsoord voor homosek suelen. Rudi van Dantzig over het waarom van die aantrekkingskracht van Urk: 'Lieten de Urker jongens en mannen zich de liefdesuitingen van Arondéus aanleunen, was er ware genegenheid in het spel, was het nieuwsgierigheid naar het onbeken de, of had de toegankelijkheid van een aantal Urker jongens te maken met het feit dat de meisjes van het eiland - streng in het geloof opge voed - de mannen op veilige afstand hielden en intimiteiten afweerden?' Arondéus vond op Urk zijn grote liefde, de vissersjongen Jurri. Net zo als hij later tijdens zijn verblijf op de Veluwe een nieuwe grote liefde ge vonden dacht te hebben: de tuinder Gerrit Jan. Maar ook dat liep uit op een teleurstelling; Arondéus bleef uiteindelijk worstelen met zijn ge aardheid. Zijn aandeel in het verzet tegen de Duitse bezetter leverde hij met een vurig innerlijke overtuiging. Maar er zat onmiskenbaar ook een element in van het zich waar willen maken, het willen aantonen dat hij - de zo gevoelige homoseksuele kunstenaar - in staat was tot een grote verzets daad. En een grote verzetsdaad was het, zijn aandeel in de overval op het Bevolkingsregister van Amsterdam. Ook in de verhoren en het schijn proces dat er op volgde, bleef hij moedig: hij verraadde zijn makkers niet. Op 1 juli 1943 volgde de executie. Van Dantzig in zijn boek: 'Het was vier uur in de morgen, de stad was nog donker toen het konvooi Am sterdam uit reed. Bij Overveen, waar de mannen werd bevolen uit te stap pen, brak de dag net aan, een witte streep licht achter de duintoppen. Zwakke wind en de onmiskenbare geur van de zee - voor elk van hen een andere herinnering. De groep werd langs een smal pad geleid, het zand was vochtig en liep zwaar. Bij een duinpan werd een kort bevel ge geven en daarna haltgehouden. De gevangenen werden zwijgend naar een plek gesommeerd. Onhandig, stug, schuifelden ze naar hun plek. Stond hij in het midden?' Met zijn boek over Willem Arondéus heeft Rudi van Dantzig een prachtig monument voor hem opgericht, zes tig jaar na zijn executie. Het leven van Willem Arondéus, 1894-1943 - Een documentaire; Ru di van Dantzig; Uitgeverij De Arbei derspers; €24,95. las 'Het leven van Willem 0. Arondéus', heet het boek "lat balletkunstenaar Rudi ujl van Dantzig schreef over ;2vJe Amsterdamse tekenaar schilder (1894-1943). Het jj* heeft tot 1984 geduurd alvoor Arondéus erkenning ito n r kreeg als verzetsheld, en 5111 2. nu is er dan een boek om hem te eren. OH nu |d< door Bert van Nieuwenhuizen r •"ÓFFICIEELLOORGAANONS VALJoDEoKoNINKLIJKt^ r" I' L A r J JM CrOr< »WiM - ■JDLKV--VLRE ~NIGlNKg Een affiche, getekend in 1923. In de vroege morgen van 1 juli 1943 werd in de duinen bij Overveen Wil lem Arondéus door een Duits vuur peloton doodgeschoten. Het was de straf van de bezetter voor zijn aan deel op de overval van het onder grondse verzet op het Bevolkingsre gister van Amsterdam. Eén van de grote verzetsdaden uit de Tweede Wereldoorlog waarvoor met name Gerrit Jan van der Veen altijd alle krediet en eer gekregen heeft. Maar in werkelijkheid was de Amsterdam se tekenaar en schilder Willem Aron déus het brein achter deze overval. Arondéus, geboren in 1894 in een kleinburgerlijk gezin, kwam er al jong voor uit homoseksueel te zijn. Die openheid wordt als reden gezien dat de autoriteiten na de bevrijding weinig behoefte voelden hem als verzetsheld te eren. Door inzet van familie en goede vrienden werd aan Willem Arondéus in 1984 postuum het Verzetsherdenkingskruis toege kend en vernoemde de gemeente raad van Amsterdam een straat naar hem. Het is de verdienste van balletkun stenaar Rudi van Dantzig dat Willem Arondéus nu precies zestig jaar na zijn executie in de Overveense dui nen uit de vergetelheid gehaald is. Jarenlang speurwerk heeft geleid tot een schitterend, zeer liefdevol ge schreven epos - door Van Dantzig zelf 'een documentaire' genoemd - waarin zich het boeiende en ontroe rende leven van Arondéus ontrolt. Een leven dat Arondéus zelf overi gens allerminst boeiend vond. Noch in zijn kunstenaarsbestaan, noch in zijn persoonlijke leven kon hij veel bevrediging of vreugde vinden. Altijd zoekende, dat is zo'n beetje de rode draad in zijn leven. Een leven dat hem naar de kunstenaarskringen van Parijs en Berlijn voerde, en naar die van Amsterdam en 't Gooi. Daar kwam hij in aanraking met onder meer Richard Roland Holst en zijn vrouw, de dichteres Henriëtte Ro land Holst, met wie de band zeer in nig zou worden. Nog inniger werd de band met hun neef Adriaan Ro land Holst, de latere 'prins der dich ters'. De vriendschap met Adriaan Roland Holst - 'Jany1 - zou zelfs zeer intiem worden. In zijn Gooise periode - hij woonde in een eenvoudige kunstenaarshut in Blaricum - verdiende hij de kost met het maken van prachtige illu straties bij gedichten van onder an deren Leopold, Boutens, Nijhoff en zijn goede vriend Adriaan Roland Holst. Ook schakelde Richard Ro land Holst hem in bij het vervaardi gen van grotere kunstwerken als glas-in-lood en wandtekeningen. Willem Arondéus woonde ook een

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 7