'Ik heb geen angst voor de toekomst' KUNST CULTUUR Xtra belicht de achterkant van strips Trouwe fans plengen bittere tranen bij afscheid 'Aida' Kayak speelt rockopera Merlin op festival R5 nuwen van l Sluijters ^Kunsthal Antje Monteiro neemt afscheid van musical 'Aida' Kijken naar elkaar Stalin wilde John Wayne vermoorden, of toch niet? vrijdag 1 augustus 2003 or zi& nnin* rker Van de Burqa Band. voor *ig. i Band ieel ir e cdHr n ma en vr?e Afghaanse mei- je a^urQa Band speelt de ja Blue' in een tradi- wej (qa outfit. In de lied- iedef1 de Band worden op ne hWe culturele ver- n in Afghanistan be- ïa de val van het regi- Taliban. Hun mu- 1 momenteel veelvul- tid op radio- en televi- in Duitsland. Een i"®*na heeft de Burqa 1 oduceerd in eigen r in Afghanistan zelf muziek nooit op de raaid. scheveningen/anp - „Hun verhaal dat als een vlinder van vandaag naar morgen zweeft, gaat uiteindelijk over liefde, liefde die voor altijd leeft." Zondagavond zingt Antje Monteiro in haar rol van prinses Amneris voor de laatste maal de ze laatste woorden van de musical 'Aida'. Bijna 650 keer werd de voorstelling van tekst schrijver Tim Rice en componist Elton John op gevoerd in het Scheveningse Circustheater. Bijna 1,2 miljoen mensen zwijmelden de afgelopen twee jaar weg bij het verhaal over gedoemde lief de in het oude Egypte. De musical ging in 1998 in New York in première en was buiten de Verenigde Staten alleen nog maar in Nederland te zien. „Nederland was een vaandeldrager: mede omdat het hier zo goed ge lopen heeft, gaat het stuk de komende maanden in première in Duitsland, Japan en Australië", vertelt directeur Erwin van Lambaart van Joop van den Ende Theaterproducties. 'Aida' was na 'The Phantom of the Opera' (1,8 miljoen bezoekers) en 'Miss Saigon' (1,5 miljoen) de best bezochte musical in Nederland ooit. „Het stuk luidde een nieuw genre in: Elton John was de eerste popmuzikant ooit die een musical componeerde die rechtstreeks in het theater be landde. Het is een prachtige manier om een klas siek verhaal op een moderne manier aantrekke lijk te maken voor een groot publiek." Een van de trouwste Nederlandse fans is de 19- jarige Bianca Bakker uit Den Haag. Van de 648 voorstellingen woonde zij er bijna negentig bij. „Ik was bij de eerste try-out op 3 oktober 2001 nauwelijks onder de indruk", bekent de hbo-stu- dente. „Pas op de première werd ik volledig over donderd: wat een muziek, wat een beelden, wat een verhaal! Sindsdien ben ik gemiddeld elke week een keer geweest." Het geld voor de kaart jes sprokkelde zij bij elkaar met een baantje bij Albert Heijn. Bankmedewerker Frans Wollrabe (40) kwam 'slechts' tot vijftig keer. Met zijn vriend reisde hij vanuit Utrecht tweemaal per maand af naar Scheveningen voor zijn favoriete musical. „De eerste keer brak ik echt vijf minuten voor het eind en begreep meteen dat ik de komende twee jaar aan 'Aida' vast zou zitten, alles viel exact op zijn plaats. Het is zo'n simpel, maar tegelijkertijd zo'n eerlijk verhaal. Er is geen enkele mogelijk heid om het plot uit het oog te verliezen, zelfs niet door de pracht en de praal waarmee het wordt verteld. Met elk lied ontspint de tragiek zich wezenlijk een stap verder." Toch valt zondag het doek voor de succesvolle Nubische prinses. „We hadden nog een halfjaar door kunnen gaan", beaamt directeur Van Lam baart. „De bezettingsgraad van het theater is nog steeds 98,5 procent. Maar de decors en kostuums moeten naar Duitsland toe, waar de voorstelling over drie maanden in première gaat." Hoewel megafan Bakker zondag bittere tranen zal plengen, vreest ze niet na 3 augustus in een zwart gat te vallen. „Aan 'Elisabeth' was ik toen tertijd ook verslaafd, en dat afscheid heb ik ook overleefd", relativeert ze. „Ik ga volgende week eerst op vakantie, om bij te komen van de laatste week. Ik ga de komende dagen nog zeker vijf keer kijken." iorop in alkhof rninj w in - Museum Het Valk ben,megen brengt van 13 irprijr tot en met 23 no- nte e portretten van kun- is linToorop (1858-1928) cs h)orop staat te boek als :n dter in de portretkunst, ining niet eerder werden ier hetten als groep ten- huurld. Het Valkhof laat ;t (2derd tekeningen, ze gn schilderijen zien. De iet ar legde beroemheden üleeaul Verlaine, Arthur odigidel, koningin Emma ïige )lini. heb en rk ilerij van /l.'jhel ontdekt 'te - In het staatsmuse- at Duitse Schwerin is er 8derij van Jan Breughel d£( 1568-1625) ontdekt. t het museum gisteren l0S emaakt. Het ongesig- aunstwerk 'Vismarkt J stad aan het water', °on in 1610, werd tot dus- ;schreven aan een leer- vajBreughel. Volgens j^PJtoricus Gero Seelig is ^r van de Vlaamse nenzelf. Het gedetailleerde T1?ej is 17,6 bij 27,5 centi- nh'oot. en iwdi - st Aaron '.jverleden ik - De Amerikaanse jfkaron Bell, die van 1960 deel uitmaakte van de 'orlingsgroep van Duke El- Jen later als diens arran- Jrkte, is deze week over- j ell maakte verder plaat- ^s met onder anderen avis, Lester Young, Buck Billie Holiday en Sam- is jr. Hij is 82 jaar ge- ^Sam/anp - Vrouwen! iepiodel en minnares' is de ee,n de grote overzichtsten- Qlp'lling van het werk van jU^ijters waarmee de Rot- eejse Kunsthal het nieuwe gjy'le seizoen opent. De nai)stelling, met meer dan rte"d schilderijen, tekenin- jn prenten, omvat veel )eji die nog maar zelden in ,ninbaarheid zijn getoond, ajjijters (1881-1957) wordt nif' door Hans Visser den haag - Met gemengde ge voelens ziet Antje Monteiro zon dagavond in Scheveningen voor het laatst het doek vallen voor de musical 'Aida'. Na 648 voor stellingen is het afgelopen voor de Nederlandse versie van deze show met muziek van Elton John en teksten van Tim Rice. Zo'n 1,2 miljoen mensen kwamen hier kijken en daarmee staat 'Aida' op de derde plaats na The Phan tom of the Opera' en 'Miss Saig on'. „Natuurlijk is het mooi als je weer open kunt staan voor nieuwe uitdagingen", zegt de zangeres die de rol van de Egyptische koningin Amneris voor haar rekening nam. „Ik krijg nu meer tijd om nummers te schrijven voor mijn popal bum, ik ga met het Metropole Orkest werken aan een serie theaterconcerten rond de mu ziek van Leonard Bernstein en bovendien gaan we met het te levisieprogramma 'Het gevoel van...' vijfóen keer het land in. En toch, toen ik me deze week realiseerde wat ik de afgelopen jaren hier allemaal heb meege maakt, werd ik opeens heel emotioneel. Ik moest er even van huilen, terwijl ik normaal gesproken toch heel nuchter te genover mijn werk sta." „Maar er hangt hier in het thea ter de laatste dagen toch een bijzondere sfeer. Iedereen voelt het afscheid. Er is dan ook iets bijzonders met deze voorstel ling. Eerst de reis naar Amerika voor de promotie en het zien van de originele voorstelling. En dan natuurlijk 11 septem ber, toen die vliegtuigen in New York in die torens vlogen. We waren toen nog aan het repete ren en als je weet dat de helft van de mensen met wie wij werkten uit Amerika kwam, dan begrijp je hoe dat bij iedereen aankwam. En daar overheen kreeg je meteen de spanning en onzekerheid van de première. In die sfeer ontstaat iets wat nooit meer terugkomt." In deze musical naar de gelijknamige opera van Verdi, speelden Chai- ra Borderslee en Bastiaan Ragas als de Nubische prinses Adia en de Egyptische veldheer Rada- mes, net al de meeste anderen, vrij strak hun serieuze rollen. Maar Antje was zo'n beetje de enige in deze vooral door zijn vormgeving opvallende show, die binnen haar rol toch direct contact met de zaal mocht en kon maken. Een zeer menselij ke rol met zelfs een vleugje hu mor. Het mag dan ook nie mand verbazen dat ze door de KRO werd benaderd om het te levisieprogramma 'Het gevoel van...' te presenteren. „Ik ben een gezegend mens. Ei genlijk was het veel te druk om dat televisiewerk nog naast 'Ai da' te doen. Ook al omdat ik een dochtertje heb voor wie ik goed wil zorgen. En als je dan ook nog iemand bent die alles 120 procent goed wil doen, dan krijg je het druk. Ik heb het daar wel eens met Chaira over ge had. Zij concentreerde zich op haar rol, terwijl ik blij was met zo'n nieuwe kans. Want op ze ker moment houdt die musical op en dan moet je weer wat an ders." „En dan televisie, daar ik zelf nooit aan gedacht. Ik heb er Antje Monteiro: „Als ze me ooit zouden vragen voor een leuke televisiecomedy, doe ik meteen mee. Ik leer graag weer iets nieuws." Foto: GPD/Marc van der Kort dan ook geen spijt van: er ligt nu allerlei nieuw werk op me te wachten. Ik wil ook af toen een nieuwe prikkel, een nieuwe uit daging. Als ze me ooit zouden vragen voor een leuke televisie comedy, doe ik meteen mee. Ik leer graag weer iets nieuws. Maar misschien komt er ook wel weer eens een musical. Ik heb nu in elk geval geen angst voor de toekomst." Antje gelooft dat ze de afgelo pen tweeënhalf jaar is gegroeid. „Professioneler, volwassener in het vak. Je voelt veel meer de verantwoordelijkheid die je hebt voor jouw aandeel in zo'n show. Een prettig gevoel. En dan ben ik ook nog een beken de Nederlander geworden. Ge lukkig liggen ze niet bij me ach ter de bosjes en ik kan ook nog steeds zonder make-up de straat op gaan. Ik heb het niet eens zo door dat de mensen misschien op me letten. Het verrast me daarom altijd weer als mensen mij aanspreken. Maar ik heb binnenkort wel een fandag. Enig. Want het is echt ongelooflijk als je ziet wat er na afloop van de voorstelling bij de artiesten gebeurt, zo veel men sen als daar altijd staan te wachten. Maar mijn belangrijk ste rol blijft natuurlijk die ande re, die echte hoofdrol: mijn rol van moeder." monster/anp - De popgroep Kayak geeft op woensdag 20 augustus samen met een groot orkest een optreden in de dui nen bij Ter Heijde (Zuid-Hol land). Het betreft de rockopera 'Merlin- Bard of the Unseen', naar het gelijknamige album uit 2003. Het concert van Kayak is een van de opvallendste onderdelen van het Trompfestival, dat plaats heeft in de derde week van augustus. Aan het Kayak- optreden werken een kleine 150 muzikanten en dansers mee. De gemeente Monster herdenkt met het zesdaagse Trompfesti val de dood van admiraal Maar ten Harpertsz Tromp. Deze zeeheld kwam op 10 augustus 1653 om het leven bij een slag met de Engelsen op de Noord zee ter hoogte van Ter Heijde, dat tegenwoordig tot de ge meente Monster behoort. Speciaal voor het Trompfestival verrijst er een tijdelijk stadion met 10.000 zitplaatsen in het duingebied. Tijdens vier avon den staan in deze hoefijzervor mige arena muzikale optredens geprogrammeerd. Op twee avonden moet entree worden betaald. Het gaat dan om het optreden van Kayak en het North Sea Philharmonic Or chestra op woensdag 20 augus tus en om een speciale afleve ring van Vrienden van Amstel Live op vrijdag 22 augustus. Voor de gelegenheid wordt de ze muziekshow van tv-presen- tatrice Manuëla Kemp omge doopt tot Vrienden van Tromp Live!. Een 14-koppige band be geleidt onder anderen Di-rect, Twarres, Xander de Buisonjé, Thé Lau en Birgit Schuurman. Het Trompfestival begint op dinsdag 19 augustus en wordt afgesloten op zondag 24 augus tus. De organisatoren hopen dat het herdenkingsevenement tussen de 100.000 en 160.000 bezoekers trekt. Naast de con certen staan er onder meer een luchtshow, een vlootschouw, een kunstroute en watersport- wedstrijden op het programma. ;en beschouwd als een jie belangrijkste Neder- figuratieve kunstenaars le twintigste eeuw. Vrou- ;naren zijn geliefde onder en die voorkeur leidde re- jsig tot ophef. Zo weigerde j.edelijk Museum in Am- pjn begin twintigste eeuw j^nilderijen van brutaal kij- er vrouwen. Nog meer op- j|froorzaakten zijn doeken ;t lakte negerinnen, iets wat 4glooit eerder te zien was rzst in de vaderlandse dfs vond 'vrouwen zoveel ]er om naar te kijken'. Hij erde vrouwen en meisjes jdle leeftijden. Kinderen =1 zijn muze, jonge vrou- ijn minnares en dames uit goede kringen zaten voor j model. De tentoonstelling j Kunsthal bevat een over- van het hoofdonderwerp de boekbanden en illu- ïs die Sluijters maakte tot weelderige schilderijen %ee hij vanaf 1910 tot aan ®}dood zijn reputatie als 4renschilder hoog hield. Hvorden foto's uit zijn pri- spum geëxposeerd. overzicht van Sluijter's was eerder in een beschei- opzet te zien in het Museum in Assen. De breide Rotterdams exposi- Murt van 6 september tot let 30 november. hamburg - Een ca meraman maakt in het Museum voor Kunst en Handel in de Duitse havenstad Hamburg opnamen van een levensgrote foto van Gunter Sachs. Sachs was in de jaren vijftig en zestig een bekende playboy in zijn land, maar bovenal foto graaf en kunstverza melaar. Een dwars doorsnede van zijn collectie wordt tot en met 21 september tentoongesteld. Dat varieert van kunst werken van Andy Warhol tot de niet meer kunstzinnige foto's die hij zelf maakte. Foto: AP/Heribert Proepper Nieuw tijdschrift over de wereld van de getekende verbeelding door Jan Kuys Amsterdam - Is het een stripkrant of toch wat meer? Het deze week voor het eerst verschenen kwartaalblad Xtra - 'krant over de wereld van de getekende verbeelding én realiteit' - afficheert zich nadrukkelijk als een tijdschrift dat de achterkant van strips belicht. Maar wie Xtra doorbladert stuit ook op animaties, games en kunst. „Het is dan ook," zo ficht samenstelster en redactrice Esther Gasseling toe, „meer een blad over beeldcultuur." Xtra ligt in een oplage van 25.000 in de winkelschappen. Het eerste nummer kost 3,50 euro. Voor dat geld krijgt de koper ook een stripalbum van Gerrit de Jager, Hein de Kort, Eric Schreurs of Aloys Oosterwijk cadeau. Het tijdschrift dat voorlopig vier keer per jaar ver schijnt, wordt gemaakt door Xtra Pro ducties, een bureau dat deel uitmaakt van uitgeverij Voordewind Kracht 10 in Amsterdam. Er zijn nogal wat onzekerheden rond deze nieuwkomer op de Nederlandse mediamarkt. Gasseling houdt flink wat slagen om de arm, zowel wat betreft de inhoud van het blad, de verschijnings frequentie als ook de kostprijs. Xtra Pro ducties is heel benieuwd naar de reac ties van het lezerspubliek en wil afhan kelijk daarvan beslissen of het tijdschrift vaker zal uitko.men (een keer per twee maanden bijvoorbeeld), of er meer of minder aandacht wordt besteed aan strips en of er steeds een stripalbum bij de krant wordt verstrekt. Het eerste nummer biedt veel achter grondinformatie. Een interview met Dick Matena, die voor zijn stripbewer king van de roman 'De avonden' van Gerard van het Reve de belangrijkste Vlaamse stripprijs, de Bronzen Adhe- mar, kreeg, opent Xtra 1. Het 24 pagina's tellende nummer dat verschijnt op groot tabloidformaat biedt verder een verhaal over de Joegoslavische tekenaar Enki Bilal, een informatieve reportage over het filmdebuut van De Hulk, een portret van 'oorlogsstripreporter' Joe Sacco (Gorazde), een interview met de talent volle Belgische cartoonist Kim en een hommage aan Stripschapprijswinnaar Eric Schreurs. Daarnaast korte aankon digingen, een prijsvraag, 'nieuw ver schenen' en enkele andere rubrieken. Het beeld is in nummer 1 onmiskenbaar het belangrijkste. Xtra gebruikt veel kleur, grote letters en indringende teke ningen uit de behandelde beeldverha len. door Aly Knol den haag - Langzamerhand begint het nieuws rond te zin gen in de wereld: Sovjetdictator Stalin gaf in de jaren veertig van de vorige eeuw opdracht om filmcowboy en gestaald anti-communist John Wayne uit de weg te ruimen. Begin ju li stond het in de Duitse Bild-Zeitung. Afgelopen maandag pikte de Russische krant Izvestija het op, gevolgd door de Berliner Morgenpost en andere Duitse kranten. Het persbu reau Reuters deed er donderdag vanuit Londen kond van. De bewering staat in een nieuwe biografie over Wayne, 'John Wayne, The Man Behind The Myth' van de Brit Mi chael Munn, die deze herfst zal verschijnen. Stalin meende volgens Munn dat John Wayne als geheim propaganda-wapen tegen de Sovjet-Unie was ingezet en als zodanig weliswaar subtieler was dan het atoomwapen, maar niet minder effectief. En zo werden twee agenten op Wayne afgestuurd om de moord te plegen. De FBI kwam hen echter op het spoor en met behulp van Wayne werden ze in de val gelokt. Wayne en de FBI-agenten namen de twee would-be moor denaars vervolgens mee naar een afgelegen strand aan de Califomische kust, waar ze hen in het licht van autolampen een schijnexecutie met losse flodders lieten ondergaan, waarna Wayne ze definitief aan de FBI overdroeg. Nog twee keer zou Wayne doelwit worden van communistische aan slagen, de laatste keer - kennelijk omdat Stalin er ooit met de Chinese leider Mao Zedong over had gesproken - tijdens een bezoek aan de Amerikaanse troepen in Vietnam, maar ook deze - nu door China geleide - moordpoging mislukte. Munn zou het allemaal van Wayne zelf hebben gehoord en later, bij navraag, bevestigd hebben gekregen door acteur Orson Welles. Maar de vraag wat feit is en wat fictie dient zich ineens aan na het lezen van de eerste recensie van Munns boek, die al te vinden is op de Ierse intemet-site The Post.ie. Daarin laat journaliste Mary Kate O'Flanagan geen spaan heel van Munns werk. Zij noemt Munn 'zonder twijfel de meest irri tante biograaf die ik ooit gelezen heb' en die een 'flagrant gebrek aan het checken van basisfeiten heeft'. Munn, die zijn boek op 11 september 2001 zegt te hebben voltooid, laat zich erop voorstaan dat hij voor zijn onderzoek 'relatief wei nig boeken' heeft geraadpleegd, wat O'Flanagan doet ver zuchten: 'Als hij er een paar meer had gebruikt, zou hij mis schien de naam van Maureen O'Hara's personage in 'The Quiet Man' de hele tijd goed hebben gespeld en niet slechts één keer, en zou hij ook de namen van de personages die Wayne speelde consistent correct hebben gespeld.' Als O'Flanagan tenslotte aankomt bij de beweringen over de moordaanslagen op Wayne op instigatie van Stalin en Mao, schrijft ze: 'Op dit punt aangekomen begint het geheel bui tenproportioneel ridicuul te worden en verliest Munn alle geloofwaardigheid, omdat hem de noodzakelijke scepsis ontbreekt om het verlangen van oude mannen te onderzoe ken die zichzelf zo nodig belangrijk moeten maken.' Op O'Flanagan afgaande had Munn zijn boek wellicht beter: 'John Wayne, The Myth Behind The Man' kunnen noemen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 17