Deep Purple weet van geen ophouden KUNST CULTUUR -'ichard Hamilton: vader van pop-art °mzet w°scoPen 10 procent hoger R5 Gloednieuw album Britse rockband na de zomer Ontdekker Elvis Presley overleden Grootgrutter in tv-programma s donderdag 31 juli 2003 ed, en jazz a;uiderpark Op zaterdag 30 au- ^e|wordt in Den Haag het aaiVpark Jazz Festival gehou- rMjta Reys geeft samen met ''Jfych Swing College Band s "Sneert. Ook zijn er optre- ran Hans Dulfer, Alexan- »ets, Peter Beets en The Sinatra's. Op zondag 31 itus wordt in het park een jstival gehouden met con- van The Clarks en Blof. sms betalen a ki Williams rcik$uM - Sky Radio zendt agavond een concert van 2rj ie Williams rechtstreeks 10 s internet waar het publiek n s'jes voor betaalt. Het is en et eerst dat in Nederland e manier wordt betaald in< en internetuitzending. Z( jn die het optreden in het e Knebworth willen vol- r meten het woord 'robbie' 1 en bepaald nummer sm- ij ontvangen daarna een i laarmee ze op de website ty Radio op het concert inloggen. Kosten: 1,10 Het is voor ons een test l[is niet onze bedoeling W el geld mee te verdie- n:egt een woordvoerder omroep. „Voor iets meer n euro krijg je een con- drie uur voorgescho- is het dus niet. Als - ccesvol is, komt er vast np 'n« Snuiters lieuwe Kerk [dam - In de Amsterdam- ee^iwe Kerk wordt van 29 r j^us tot en met 26 oktober n'VJ itentoonstelling 'Rare ,vejs' gehouden. De bioloog s Dekkers maakte als gast- j-jvator een keuze uit Ne- dse fotocollecties waarbij lerlanders gefotogra- luitenlanders centraal 'e zien is een combinatie itorische en hedendaagse ;emaakt door fotografen ^^tvan der Elsken, Sem r, Catrien Ariëns en Kadir huizen. DeC door Han Neijenhuis londen - 'Stoppen' is een woord dat niet in het vocabulaire van Deep Purple voorkomt. Althans, in ieder geval niet in dat van de 57-jarige bassist Roger Glover. Op de vraag hoe lang hij nog door denkt te kunnen, ant woordt Glover met een stalen gezicht: „Ik heb gepland tot 2049." De legendarische Britse rock band is het afgelopen decenni um wel twee van de oorspron kelijke leden kwijtgeraakt. Tien jaar geleden hield de even in drukwekkende als grillige gita rist Ritchie Blackmore het voor gezien en vorig jaar besloot ook toetsenist Jon Lord af te haken. De inmiddels 62-jarige Lord kon het niet meer opbrengen om zich met volle overgave met de band bezig te houden. Met name het toeren viel hem steeds zwaarder. En die volledi ge inzet is nog altijd een voor waarde om in Deep Purple te spelen, zegt Glover. ,,Het was een hele moeilijke be slissing voor Jon. Deep Purple is ook een groot stuk van zijn leven en Jon speelt nog steeds graag. Bovendien zijn we goede vrienden. Maar de band kan niet verder met iemand voor wie het steeds zwaarder wordt en daar was Jon zich ook van bewust. Deze stap was onver mijdelijk." Honderd procent toewijding is dus wat Glover, Ian Gill an (zang) en Ian Paice (drums) nog altijd op kunnen en willen brengen. En dat eisen ze ook van de nieuwkomers. Die nieu we bandleden zijn overigens niet de minsten. Stergitarist Steve Morse gaf Deep Purple in 1996 de evén frisse als energie ke injectie die de op dat mo ment gezapig geworden rock band hard nodig had. En ook de onlangs tot de band toege treden keyboardspeler en veel gevraagd sessiemuzikant Don Airey staat z'n mannetje. Airey speelde twintig jaar geleden sa men met Glover in Ritchie Blackmore's Rainbow en ook later kruisten de paden van Deep Purple en de toetsenist el kaar regelmatig. Roger Glover beaamt dan ook dat Airey de aangewezen persoon was om Jon Lord te vervangen. .Andere opties zijn niet ter sprake ge weest", zegt Glover. In de nieuwe bezetting heeft Deep Purple de afgelopen maanden gewerkt aan een gloednieuw studioalbum: 'Ba nanas'. De eerste studioplaat van de Britse band sinds 'Aban don' uit 1998. De eerste ook sinds lang waarbij Roger Glover niet zelf verantwoordelijk was voor de productie. Kortom, er zijn twee nieuwe mensen be trokken geweest bij dit album. Gitarist Morse wordt daarbij door Glover al lang niet meer beschouwd als nieuweling, maar Don Airey en de Ameri kaanse producer Michael Brad ford uiteraard wel. Glover: „Don is echt als vol waardig Deep Purple-lid bij 'Bananas' betrokken geweest. Hij heeft ook meegeschreven aan de songs. Zodoende heeft hij nu ook z'n eigen stempel op de band kunnen drukken. Dat is een goede ontwikkeling. Want net zoals we indertijd te gen Steve hebben gezegd dat hij vooral zichzelf moest blijven en niet Ritchie Blackmore moest gaan kopiëren, willen we ook dat Don z'n eigen ding doet in deze band." Het werken met een producer van buitenaf gaf Roger Glover enigszins een dubbel gevoel, vertelt hij. „Het was prettig om die verantwoordelijkheid niet te hoeven dragen, maar ander zijds ook vreemd om het aan een buitenstaander over te la ten. En hoe je het ook wendt of keert, als je als band een album opneemt, ben je toch tot op ze kere hoogte bij het hele pro ductieproces betrokken. Maar ik heb me er toch zo min moge lijk mee bemoeid en vooral van een afstand gekeken hoe Mi chael werkte. En ik moet zeg gen dat ik hem enorm ben gaan bewonderen. Hij heeft de band echt een enorme impuls gege ven. Het was om de één of an dere reden voor ons een grote stap om met een externe pro ducer te werken, maar ik denk zelfs dat we die stap al veel eer der hadden moeten nemen." Glover noemt 'Bananas', welke titel overigens al drie jaar gele den gekscherend is verzonnen tijdens een vliegreis van de band, een 'monster-album' voor Deep Purple. Na de stimu lans die in 1996 uitging van nieuwkomer Steve Morse, heb ben ook de komst van Airey en de rol van de jonge producer Michael Bradford de 35 jaar ou de band enorm goed gedaan. Over de sound van de plaat wil Glover overigens nog niet al te veel loslaten. „Of 'Bananas' een typische Deep Purple-plaat is? Bestaat er dan zoiets als een typische Pur- ple-stijl? Ik denk het niet. Hoog uit hebben we een herkenbaar geluid, door de manier waarop wij spelen. Maar zeker geen vastomlijnde stijl. Wij werken op een heel natuurlijke manier. We spelen samen en er ontstaat een song. Maar we" gaan nooit uit van een vast stramien, het hoeven zeker geen hardrock- songs te zijn. Bij ons is alles is mogelijk. Oh, er staan beslist enkele heavy stukken op het al bum. Maar ook nummers waar van je niet zou denken dat het Deep Purple is, als ik je ze zou laten horen." Deep Purple benadert muziek op een wat jazzy manier, zegt Glover. Dat houdt het leuk om steeds maar weer klassiekers als 'Smoke On The Water' en 'Highway Star' te spelen. „Wij zijn in de eerste plaats muzi kanten en geen performers. Wij spelen die nummers niet altijd op dezelfde manier. Er is altijd ruimte voor spontane uitstapjes en improvisaties. Dat houdt het leuk en spannend. Ook na al die jaren, ja. Het reizen is niet altijd leuk, maar die twee uur per dag op het podium maken alles goed." den haag/gpd - De Amerikaan se platenproducent en rock-'n- rollpionier Sam Phillips is giste ren in een ziekenhuis in zijn woonplaats Memphis overle den. Phillips, die geldt als de ontdekker van Elvis Presley, werd tachtig jaar. Phillips was in 1952 de oprich ter van Sun Records in Mem phis. Hij stond aan de wieg van de carrière van de toen nog jon ge zanger Elvis Presley, die van uit Tupelo, Mississippi, naar Memphis was verhuisd. In de zomer van 1953 wandelde Pres ley de Sun-studio binnen om twee liedjes op te nemen voor zijn moeders verjaardag. Phil lips hoorde hem zingen, oor deelde dat er een talent in Pres ley school en dat hij een platen contract verdiende. Phillips produceerde een jaar later het eerste plaatje van de latere King, een single waarop onder meer de nummers 'That's All Right, Mama' en 'Blue Moon of Kentucky1 stonden. „We had den echt niet verwacht dat het zo zou aanslaan", zei Phillips in een interview in 1997. „Maar ik ben ervan overtuigd dat de re bellie van jonge mensen, die even natuurlijk is als ademha len, voor een deel heeft gezorgd voor die doorbraak." In 1956, toen Phillips het con tract met Presley voor 35.000 dollar verkocht aan maatschap pij RCA, was de rock-'n-rollrage inmiddels uitgegroeid tot een cultureel fenomeen en een mil joenenindustrie. „In rock-'n- roll zit een béat die uitzonder lijk besmettelijk is voor jonge mensen", vond Phillips. Voordat Phillips met Presley in zee ging, werkte de producent voornamelijk samen met zwar te musici, zoals B.B. King en Rufus Thomas. Nadat Presley bij Sun was doorgebroken, na men ook andere bekende ar tiesten bij Phillips hun platen op, zoals Johnny Cash, Jerry Lee Lewis, Roy Orbison en Charlie Rich. Phillips verliet de platenbusi- ness in 1962 en verkocht Sun Records zeven jaar later aan producent Shelby Singleton in Nashville. Hij koos voor een plaats in de luwte, waar hij al leen uit tevoorschijn kwam bij evenementen die te maken hadden met het overlijden van Elvis Presley in 1977. De Phil lips' Sun-studio is nog in trek als een toeristische attractie. amctfbnam/anp - Hp nm7.pt 2003 HraaiHp. hppft dp filmzalpn hrarhtpn vppI mindpr on dan rk van Britse kunstenaar nog steeds fris en relevant .errit aaT van den Hoven - Je kunt geen boek over :hiedenis van moderne Ren t d Openslaan of 'Just what it makes today's homes so ^t, so appealing?', een u van Richard Hamilton, De afbeelding toont ;rieur met een bodybuil- let midden. In zijn hand ij een racket met daarop 'pop'. Op de bank zit te vrouw, in de kamer ;n tape-recorder, een en een huishoudster een trap met een extra stofzuigerslang. 'Just stamt uit 1956 en een van de eerste wer- de pop-art, jaren voor- ïerikanen als Warhol, en Lichtenstein de 'de kunst van de slech- op de kaart zetten. rd ontbreekt 'Just what :t op het overzicht dat pop-art pionier Ha- (Londen, 1922) heeft in Ludwig in Keulen. Het als de Mona Lisa, veel dan je zou verwachten, ir dan 25 bij 26 centi: leet het werkje dat zich lts wist te veroveren in lectieve geheugen van irs van moderne kunst, it het overzicht in Keu- duidelijk maakt is dat in veel meer is dan een artiest. De Brit is opval- ilzijdig en heeft een ty- soms sarcastische vorm imor. Niet zo vreemd dat ime veel jonge Britse ar- Hamilton zien als een I roorbeeld. De veelzijdig- SxÖ11 Hamilton blijkt ook uit tiviteiten. Zo maakte hij aren zestig een tentoon- ruscf van zijn grote voorbeeld braa Duchamp in Tate Galle- de ionden en was hij actief 1. H rijver, vormgever en le aker de Berzicht in Keulen is ook LiveHamilton zelf samenge- (atwHet geeft heel mooi de akei telingen in het werk van loedlse kunstenaar aan. Was Dfhvankelijk in het voet- jloervan Picasso en anderen isenïmet het schilderen van sche werken, in de jaren 'Just what it is that makes today's homes so different, so appealing?', een collage van Richard Hamilton. Publiciteitsfoto vijftig ontwikkelt hij een sterke belangstelling voor reclame, popmuziek en mode. Hij gaat verder met het thema interieurs en goochelt met beelden en be tekenissen. Grappig is 'The cri tic laughs' uit 1968. Op een Braun tandenborstel monteer de Hamilton een kunstgebit dat klapperend rond draait. Hamilton houdt ook voortdu rend de tijdgeest in de gaten. Het einde van het hippie-tijd perk krijgt een beeld in een se rie schilderijen die hij maakte van Mick Jagger en de galerist Robert Fraser. Ze werden we gens drugsbezit gearresteerd na een, politie-inval en aan elkaar geketend weggevoerd. 'Swin ging London' is de sarcastische titel van Hamilton (swinge=af- rossen). De kille jaren tachtig onder pre mier Thatcher krijgen bij Ha milton ook een beeld. Het drie luik 'The Citizen/The State/The Subject' is voor Hamiltons doen opvallend grimmig. En ook de eerste Irak-oorlog ont komt niet aan Hamiltons cyni sche commentaar (bloed dat uit een televisietoestel stroomt in 'War Games' (1991-1992). Hamiltons overzicht geeft ook inzicht in hoe de geest van de Britse kunstenaar werkt. Een haast terloopse tekening van een meisje in het bos die zojuist een drol heeft gedraaid - 'Gijl surprised in the Forest' - leidt begin jaren zeventig tot een aantal haast kitscherige schilde rijen met veel wazige lichtvlek ken en jonge meisjes in het bos. Of zijn naamgenoot David Ha milton met zijn soft-focus len zen in de weer is geweest. Maar centraal in het 'Soft Pink Lanscapes' en 'Soft Blue Lands capes' staat een ronde pot die het beste en zachtste wc-papier bevat. Ook schildert Hamilton in die jaren een aantal bloe- menschilderijen die hij weer voorziet van een stevige drol. Uit deze jaren stamt ook weer een aantal zonsondergangen waarin de vers gedraaide hoop een vast compositorisch ele ment is. Dat Hamilton moeilijk als een pop-art kunstenaar beschouwd kan worden, staat wel vast Want tegenover de eenvoud van de Amerikaanse pop-art zet Hamilton een complexe werk wijze in een veelvoud van stij len. Oprechte woede, fijnzinni ge Britse humor en belangstel ling voor de kunstgeschiedenis gaan bij hem hand in hand. Maar juist de veelzijdigheid lijkt een grotere bekendheid in de weg te staan. Hamilton maakt het zijn kijkers niet gemakkelijk. Waar een ge neratiegenoot als David Hock- ney wel het grote publiek be reikte, bleef voor Hamilton slechts een plaats op de tweede rij. Het overzicht in Keulen maakt duidelijk waarom. Ha milton bleef gedurende zijn he le loopbaan heen en weer schieten tussen zijn zeer diver se motieven. Zijn werk is al die jaren wel fris en relevant geble ven. Richard Hamilton: 'Introspec tive', t/m 9 november. Muse um Ludwig, bij Dom en Sta- tknq Keulen, di t/m zo 10-18 uur, catalogus euro 15,-. amsterdam/anp - De omzet van de Nederlandse bioscopen ligt tot nu toe 10 procent hoger dan vorig jaar. Het aantal be zoekers is eveneens gestegen, maar volgens een woordvoer der van de Nederlandse Vereni ging voor de Cinematografie (NFC) niet met 10 procent. „Dat zal iets minder zijn." De groei van omzet en bezoek is volgens de NFC mede te dan ken aan de grote Amerikaanse blockbusters die in de Neder landse bioscopen te zien zijn geweest of nog te zien zijn. Vooral de laatste James Bond, 'Die another Day\ die begin 2003 draaide, heeft de filmzalen doen vollopen. Ook 'The Matrix Reloaded' en 'Terminator 3: Ri se of the Machines' trekken veel publiek. Op dit moment is het bioscoopbezoek iets minder, maar cfit zomerdipje is nor maal. „Mensen hebben als het warm zomerweer is nu een maal minder zin om naar de bioscoop te gaan", aldus de NFC. In de Verenigde Staten hebben de, grote Hollywoodproducties het tot nu toe minder goed ge daan als waarop werd gehoopt. Films als 'Charlie's Angels 2: Full Throttle' en 'The Hulk' IN MEMORIAM brachten veel minder op dan waarop de studio's hadden ge rekend. Begin juli waren deze films niet eens uit de kosten. De NFC verwacht voor de rest van het jaar vooral te scoren met het 'Matrix: Revolutions', het derde en laatste deel van The Matrix-triologie, het derde en eveneens laatste deel van Lord of the Rings, 'The return of the King' en met 'Pirates of the Caribbean'. Deze avontu renfilm naar de gelijknamige at tractie in Disneyland bracht in de VS in een week tijd meer op dan 130 miljoen dollar die de film kostte. Er is - wat overdreven gesteld - bijna geen televisieprogramma te bedenken waar Jop Panne- koek niet bij betrokken is ge weest. Van AVRO's Toppop tot VPRO-tv-registraties van cabe- retier Freek de Jonge. Gisteren overleed de Amsterdammer, die lange tijd in Hilversum heeft gewoond, op 60-jarige leeftijd aan keelkanker. Jop Pannekoek was geen man die de publiciteit opzocht. Hij was bescheiden van aard en werd door velen charmant ge noemd. Pannekoek heeft, sa men met anderen, de hand ge had in programma's als het 'SimplistiesVerbond', 'Groot Uur U' met Koos Postema, 'Count Down', 'Achterkant van het Gelijk', 'RUR', 'Klokhuis', 'Pisa', 'Film van Ome Willem', 'Midas', talkshows met Deelder, 'Hersens op Hol' (wetenschaps serie KRO), Roets in Rotterdam, komedieseries en 'Het pro gramma van het jaar' (NOS). Verder deed Pannekoek de regi stratie van alle programma's van Freek de Jonge, de eerste vijf succesvolle programma's van Youp van 't Hek, Herman Finkers, Theo Maassen, Brigitte Kaandorp, De Vliegende Pan ters, Hans Dorresteijn, Lenette van Dongen, Urbanus, Tineke Schouten, Seth Gaaikema, Niet Uit Het Raam, Kees van Kooten, Najib Amhali, Sesamstraat en SonjrL Eigenlijk allemaal pro- gramma's die hij leuk vond om Foto: GPD/Bas Beentjes Jop Pannekoek 1943-2003 te doen. Jop Pannekoek werd geboren in Utrecht op 15 mei 1943 als zoon van vrouwenarts Marinus Pannekoek en verpleegkundige Katusha Kamper. Hij groeide op in de communistich-christe- lijke 'kolonie' nabij Nieuwe Niedarp (NH). Pannekoek kwam uit een artistiek gezin waar de deur voor iedereen open stond. Schrijven, schilde ren, toneelspelen, schaken, pia no, gitaar en liedjes compone ren. Dat was zo ongeveer de sfeer in huize Pannekoek. Als werkstudent trad Panne koek veelvuldig op met Gerrit Komrij, Hans Dorresteijn, Freek de Jonge, Kees van Kooten, Ramses Shaffy, Boudewijn de Groot, Louis van Dijk, Rikkert Zuiderveld en Elly Nieman. Zijn televisiecarrière heeft Panne koek te danken aan Joop Lan- dré, die hem eind jaren zestig ontdekte. Eerst als zanger ont dekt, later als regisseur. Pannekoek bezat ook een enor me hoeveelheiéfcrchiefmateri- aal van films, boeken en platen. Vooral over de hoeveelheid beeldmateriaal dat nog nooit is uitgezonden, maakte hij zich de afgelopen tijd drukker en druk ker. Veel van het materiaal wist hij niet meer te slijten aan om roepen. Die 'bozige' houding had ook te maken met zijn ziek te, waarover hij overigens altijd tamelijk laconiek deed. In een interview, mei dit jaar, zei hij: „Toen ik hoorde over het ge zwel, was het schrikken. Maar het went. Als je altijd in een spookhuis zit, schrik je op den duur ook niet meer. Je bent nooit de enige. En je valt er goed van af. Is mooi meegeno men." v i"1 Jan van Stipriaan Luïscius

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 13