'Ik streef naar de innerlijke rust' KUNST CULTUUR Politiepost Vijf Meilaan koppelt transparantie aan privacy Michelangelo's David schoon met water Geologische maquette NaturaI Tweede verdachte Boijmans-fraude f Tk heb deze plek gemeden als de zie De doorbraak van de Italiaanse zangeres In-Grid vrijdag 25 JULI 2003 Nicole Kidman. Foto: AP/Michel Euler Kidman stapt uit Von Trier-trilogie den haag - Ondanks eerder ge dane toezeggingen zal Nicole Kidman het toch laten bij één film die ze met Lars von Trier heeft gemaakt. Afgelopen mei, tijdens het filmfestival van Can nes, liet de Deense regisseur tij dens een persconferentie de ac trice beloven dat ze ook de hoofdrollen zou spelen in diens volgende twee films: 'Mander- lay' en "Wasington". Dat gaat niet door. Kidman kan niet in 'Manderlay' spelen omdat de film zomer 2004 opgenomen moet zijn. Een deel van de fi nanciering is van die bepaling afhankelijk. Maar in verband met andere verplichtingen kan de actrice zich niet eerder dan de herfst vrijmaken. Wie Kid man vervangt is nog niet be kend. De rol van Grace, die door Von Triers zogenaamde 'USA trilogie' heenloopt, zal nu in elke afzonderlijke film door een andere actrice worden ge speeld. Motörhead in 013 Tilburg tilburg - De Britse hardrock- groep Motörhead geeft op woensdag 22 oktober een een malig concert in 013 in Tilburg. De kaartverkoop voor het con cert begint morgen bij de be kende voorverkoopadressen. Verfilming boek Renate Dorrestein Amsterdam - Regisseuse Paula van der Oest gaat het boek "Ver borgen gebreken' van Renate Dorrestein verfilmen. Het is de eerste keer dat een boek van de schrijfster wordt verfilmd. Voor Van der Oest is het haar eerste film na 'Zus zo', de film die dit jaar werd genomineerd voor een Oscar. Het boek "Verborgen gebreken' vertelt over de ont moeting van een vrouw van ze ventig en een meisje van tien. Zij treffen elkaar op een Schots eiland en ontwikkelen een vriendschap met elkaar, als ze ontdekken dat ze beiden een wonderlijke relatie met hun broer hebben. Het script is ge schreven door Tamara Bos, die eerder verantwoordelijk was voor het script van de veelbe- kroonde verfilming van Annie M.G. Schmidts 'Minoes'. florence/anp - De Italiaanse autoriteiten hebben besloten het wereldberoemde beeld Da vid van Michelangelo in Floren ce met gedestilleerd water schoon te maken, ondanks pro testen uit binnen- en buiten land. Volgens de BBC vrezen critici dat het gebruik van water de oppervlakte te uniform maakt, de kleuren van het mar meren beeld aan het oog ont trekt en de uitwerkingen van vijfhonderd jaar vernietigt. De discussie over hoe en zelfs of het standbeeld van de staan de jongeling David schoon moet worden gemaakt is al zo'n elf jaar aan de gang. Negenen dertig internationale kunstex perts hebben een petitie gete kend om de plannen van de Galleria dell'Accademia in Flo rence te stoppen. Een onafhan kelijke commissie moet volgens hen onderzoeken wat de beste schoonmaakmethode is. Het beeld werd in 1843 ook al eens schoongemaakt door Aris- todemo Costoli met een chloor- houdend zuur, waardoor de buitenkant beschadigd raakte. David kreeg in de loop van de jaren meer over zich heen. Kort na de voltooiing van het beeld beschadigde een woedende menigte de linkerarm. Honder den jaren later werden aan vin gers en tenen vernielingen aan gericht. David werd na bijna vierhon derd jaar buiten te hebben ge staan in 1873 in het museum geplaatst. Vandaag de dag staat nog slechts een kopie van het beeld op de Piazza della Sig- noria. Het schoonmaakproject wordt grotendeels gefinancierd door een Nederlandse filantroop. Sterren zoals Sting en Mel Gib son denken er over om ruim 700.000 euro bij te dragen. Michelangelo Buonarroti werk te van 1501 tot 1503 aan het beeld dat uit een stuk marmer werd gehouwen. Ongeveer 1,2 miljoen mensen komen jaar lijks naar het museum om het kunstwerk te aanschouwen. leioen - Het Nationaal Natuurhistorisch Museum Naturalis in Leiden krijgt een geo logische maquette die inzicht biedt in de ondergrond van Nederland en het Neder landse deel van de Noordzee. De maquette geeft, volgens het museum, een antwoord op vragen over wat zich alle maal onder de grond bevindt en wat dat ons vertelt over de geschiedenis van het klimaat en het leven op aarde. Welke aardlagen en grondstoffen bevinden zich in de Neder landse bodem en op welke diepte? Waai pen pijpleidingen? Dit soort vragen en dere informatie wordt op een heldere nier inzichtelijk gemaakt met de geok^ sche maquette. De maquette bestaat uit een groot, be gend model van de Nederlandse oni grond, Het wordt op 19 september offic r onthuld en is daarna voor het publiei zien. Tegelijk met de onthulling van de quette verschijnt ook het boek 'De oni grond van Nederland'. door Harry de Jong Hilversum - Met het Franstalige liedje Tu Es Foutu' heeft de Itali aanse zangeres In-Grid (haar echte naam is Ingrid Alberini) een vrolijke zomerhit op haar naam gezet. Ze gooide er niet al leen in Nederland, maar ook in de rest van Europa hoge ogen mee. Het liedje is terug te vinden op haar debuutalbum 'Rendez vous', dat In-Grid hoogst per soonlijk in Hilversum kwam toe lichten. En daarbij werd al snel duidelijk dat deze temperament volle Italiaanse op cowboylaar zen meer is dan een modale dis cozangeres. Ze studeert filosofie, schildert en schrijft haar eigen liedjes. Energie, ritme en ironie. Dat zijn de sleutelwoorden voor de liedjes op haar eerste album, betoogt de zangeres in rap Itali aans. Ze komt oorspronkelijk uit een dorpje aan de oevers van de Po, in de buurt van Bo logna in Noord-Italië, waar niet meer dan 15 duizend mensen wonen. „Nee, ik kom niet uit een muzikale familie, maar wel uit een artistieke. Mijn vader is directeur van een bioscoop en daarnaast een fanatiek foto graaf. Hij heeft met zijn foto's zelfs al eens een nationale prijs gewonnen. Verder schildert hij en verzamelt hij elpees. Alle genres, van Beethoven tot Nir vana en van Billie Holiday tot The Beatles. Hij heeft inmiddels zo'n grote collectie opgebouwd dat het huis uitpuilt. Duizenden en nog eens duizenden. Maar noch hij, noch m'n moeder kan zingen. Zij is al 25 jaar kleuter leidster, maar ze kan geweldig schilderen." „Zolang ik me kan herinneren, heeft er thuis altijd muziek op gestaan," vervolgt In-Grid. „Van 's morgens vroeg tot 's avonds laat werden er platen gedraaid. Ik kreeg dus van jongs af aan zo'n beetje de hele pop geschiedenis op elpee te horen. Echte idolen heb ik nooit ge had, maar als er iemand is voor wie ik mateloze bewondering koester, dan is dat Billie Holi day. Maar dat wil niet zeggen dat ik in haar voetsporen wil treden, ik zoek mijn eigen weg in de muziek." In-Grid begon zich op haar veertiende te ontwikkelen als zangeres. Ze nam zangles, maar studeerde daarnaast ook klas siek gitaar. En naarmate haar muzikale bagage groter werd, begon ze haar eigen liedjes te schrijven. „In Italië is het heel belangrijk dat een artiest zijn eigen nummers maakt," aldus In-Grid. „Daarmee dwingt hij of zij respect af." „Zelf schrijf ik heel autobiogra fisch en ik weet dus ook precies waar ik over zing. Mijn liedjes vallen onder het dance-genre en daarin is meestal de tekst ondergeschikt aan de muziek, maar ik laat zien dat het ook anders kan. Ik schrijf teksten met een behoorlijke diepgang, vind ikzelf. Neem alleen maar het nummer 'Tu Es Foutu'. Dat gaat over mijn ex-vriend, met wie ik vier jaar lang heb samen gewoond. Toen hij mij verliet, raakte ik zo gefrustreerd dat ik het uit wilde schreeuwen. Ik moest mijn boosheid kwijt en daarom schreef ik 'Tu Es Fou tu'. Toen ik het op ging nemen, moesten mijn producers me tot kalmte manen, want ik liep nog steeds over van woede. Het we melt in de muziek natuurlijk van artiesten die over een ka potte relatie zingen, wat dat be treft ben ik niet zo origineel, dat besef ik maar al te goed. Maar op het moment dat je zelf zoiets meemaakt, dan is het bijna te wreed om over te zingen. Het leuke is trouwens dat ik met 'Tu Es Foutu' nog een beetje wraak heb kunnen nemen op mijn ex- vriend. Hij is namelijk dj in een grote discotheek en toen mijn liedje een hit werd, was hij ver plicht om het elke avond te draaien." In-Grid kan haar emoties heel goed uitdrukken in de Franse taal, heeft ze ontdekt. „Ik ben er na die stukgelopen relatie een tijdje op uit getrokken met een In-Grid: „Ik volg mijn eigen weg en zal nooit iets zingen omdat het toevallig goed verkoopt. Publiciteitsfoto zeilboot, want ik wilde rust en moest weer tot mezelf komen. Ik heb toen een paar dagen aan de Cote d'Azur gelegen en ge noot zo van Frankrijk, de zon en de zee dat ik besloot een paar liedjes in het Frans te schrijven. En dat is uiteindelijk een heel album geworden. Ik heb ooit Frans gestudeerd, het kostte me dus geen moeite om in die taal te schrijven." Het is niet ongewoon voor In- Grid om in haar thuisland voor 25 duizend mensen op te tre den. Maar ze heeft lang voor haar succes geknokt, vindt ze. „Vanaf mijn veertiende trad ik op in pianobars, waarbij ik jazz- evergreens en Franse chansons zong. Uiteindelijk werd ik ont dekt door een producers duo, dat mij de kans gaf me als pop zangeres te ontwikkelen. Maar BOUWKUNST Aan de Vijf Meilaan in Leiden is tegenover De Luifelbaan een nieuwe politiepost ge bouwd voor de Politie Hollands Midden. De politie ondergaat momenteel een decentralisatie proces waarbij ze steeds meer vanuit wijkposten in woonwij ken opereert. Doelstelling is dat het politiebureau herkenbaar en toegankelijk is voor burgers en dat de politie zowel op straat als op kantoor gemakkelijk aan spreekbaar moet zijn. Deze aanpak loopt synchroon met de landelijke koers van 'meer blauw op straat' en resulteert onder meer in de bouw van tal van kleinschalige posten die de grote regionale kantoren onder steunen. Het publieksvriendelijke aspect heeft de architect van de poli tiepost aan de Vijf Meilaan ver taald in een gebouw met een transparante begane grond met grote raamvlakken en een gla zen deur waardoor de receptie balie en wachtkamer goed zichtbaar zijn. Niettemin oogt het rechthoekige bakstenen vo lume solide en krachtig. De ontwerpopgave is paradoxaal, aldus architect Hans Nout, want het toegankelijke, open karakter van de politie moet ge combineerd worden met een bureau dat de privacy van de burger waarborgt. Zo moeten delinquenten tijdelijk vast gezet kunnen worden en anoniem blijven en moeten op discrete wijze verhoren gevoerd kunnen worden. Niet alleen door de toegepaste beveiliging maar ook door ophoudkamers en verhoorkamers te voorzien van kleine ramen, matglas of hou ten luiken heeft de architect het bureau een vertrouwelijk karak- Het rechthoekige bakstenen volume van de nieuwe politiepost aan de Vijf Meilaan oogt solide en krachtig. Foto: Dick Hogewoning ter gegeven. Bovendien kent de post afsluitbare routes en trap pen met halftransparante puien zodat personen zich onherken baar door het gebouw kunnen bewegen. Het beeldbepalende, uitkragen- de glazen bouwdeel aan de voorgevel strekt zich uit over de beide verdiepingen. Het lijkt te fungeren als een uitkijkpost van waaruit een wakend oog de brede Vijf Meilaan en het Vijf Meiplein in de gaten kan hou den. Op de verdiepingen bevin den zich spreekkamers, kan- bouwen op gebied van energie gebruik en flexibiliteit. Zo regu leert de betonmassa van de vloeren temperatuurwisselin gen, waardoor de stookkosten laag blijven, en verschaffen toorruimtes^voor staffunetiona-lichtbronnen achter verlaagde, rissen en werkplekken voor houten pTafofiddelen indiiect agenten. Het gebouw voldoet licht dat reflectie op het com- aan de eisen van duurzaam puterscherm voorkomt. Afhan kelijk van het type werk kunnen agenten plaatsnemen in de flexibel in te richten, grote werkruimte of in kleine cock pits. De zorgvuldig ontworpen poli tiepost past qua schaal en ma teriaalgebruik goed in de omge ving maar heeft door de grote, glazen uitbouw toch een utili tair karakter. De reliëfverschil- len in het metselwerk en de toepassing van houten, draai bare luiken bewerkstelligen een ambachtelijk effect. Nout heeft de specifieke kennis van het politiewezen ingezet bij een reeks van posten die inmiddels zijn gebouwd in Bodegraven, Nieuwkoop en Gouda. Een nieuw bureau voor Alphen aan den Rijn bevindt zich momen teel in het ontwerpstadium. Het basisconcept wordt telkens her haald maar hoofdvorm en in richting zijn afgestemd op de lokale situatie en behoefte. Hiermee is een reeks posten ontstaan waarmee de Politie Hollands Midden zich op regio naal niveau profileert als inte ressante opdrachtgever die door middel van besloten prijs vragen keer op keer het beste probeert te realiseren. De politiepost in Leiden-Zuid- west betekent voor de directe omgeving hopelijk het architec tonische startschot voor het lang verwachte stedelijk her ontwikkelingsplan De Luifel baan waarbij de vervallen kios ken worden gesloopt, nieuwe winkels en werkwoningen langs de winkelpromenade zullen verrijzen en waarbij het Bevrij dingsplein wordt verrijkt met een nieuwe woontoren met su permarkt. De huidige winkels dateren net als het overgrote deel van de omliggende wonin gen uit de vroege jaren zestig en dreigen verloederd te raken. Een aftakelingsproces dat niet alleen met meer blauw op straat kan worden gestopt maar dat dringend om renovatie en om nieuwe architectuur vraagt. Joosje van Geest Ito rotterdam/anp - Justitie heeft een tweede verdachte van de miljoenenfraude bij museum Boijmans van Beuningen in Rotterdam vrijgelaten. Het Openbaar Ministerie (OM) maakte gisteren bekend dat er nog drie verdachten in voorlo pige hechtenis zitten. De directie van het museum deed vlak na Pinksteren aangif te van verduistering van 3,3 miljoen euro. Op 11 juni, de dag na de melding, werd een administratief medewerker van Boijmans aangehouden. Hij zit nog steeds in voorlopige hech tenis. In totaal zijn vijf verdachten op gepakt. Een van hen is op last van de officier van justitie vrij gelaten. Een tweede verdachte is door de rechter-commissaris heengezonden. Volgens het OM blijven de twee nog wel ver dachte in de fraudezaak. Ruim een week na de aangifte door het museum werden op vijf plaatsen in Rotterdam, Zwijndrecht, Den Haag en Am sterdam doorzoekingen ver richt. Begin juli is op een nieu we locatie in Rotterdam nog een doorzoeking gedaan. Hier bij zijn volgens het OM admini stratieve bescheiden en com puterapparatuur in h nomen. Justitie sluit ni ocf. er meer aanhoudingei {0i verricht in deze zaak. Leefbaar Rotterdam Sjef Siemons wil van meentebestuur weten jer meente Rotterdam ma n, heeft getroffen om so fraude bij andere inste voorkomen. Wat bei yu mons, voorzitter vat meentelijke commissi! wordt de verantwooi recteur bij het mu non-actief gesteld. „Zi m waardeoordeel uit te over de kwaliteiten va dige directeur, de hi H gers, is een ding toch duidelijk. Brongers is teur formeel te allen de) verantwoordelijk daar mee eens bent, dan op korte termijn kn len ondernomen, of 1 en genomen?", houdt hij Bn ge voor. eel Siemons stelde eerd Idk wethouder Hulman :lre meer opheldering m ev over de verduisterinjjcon mans. Hij verwacht r heid van het collej sinds er verhalen circ er meer geld is verc werd aangenomen. Komrij geselt namaakrevolutie Ru dat wil niet zeggen dat ik die oude jazz niet meer zing. Ik kan heel gemakkelijk een genre- overstap maken omdat ik van muziek in dé breedste zin van het woord houd. Ik volg daarin mijn eigen weg en zal nooit iets zingen omdat het toevallig goed verkoopt. Ik streef namelijk geen roem na, maar innerlijke rust. En daarbij helpt mijn stu die filosofie me enorm." door Cees van Hoore ruigoord - De stem van Gerrit Komrij heeft een aangeboren galm. Het is alsof de schrijver, waar hij ook is, spreekt in een imposante, marmeren paleis zaal die niemand ziet. Met die karakteristieke stem sprak hij gisteravond in het door hasjwalmen gesluierde kerkje in Ruigoord de zesde Ruigoordre- de uit, ter gelegenheid van het dertigjarige bestaan van de cul turele vrijplaats. „Een donderpreek", zo karakte riseerde een van de toehoor ders het relaas van Komrij na afloop. Maar dat is te zacht uit gedrukt. Komrijs rede was een verbale geseling, die tal van de aanwezigen, onder wie veel in middels gearriveerde progres- sievelingen en vuurmakers uit de jaren zestig, zich zeker mochten aantrekken. „Dit is het verslag van een nachtmerrie", zo begon de hof dichter zijn rede. „Ik voel mij verraden door mijn generatie." Daarmee doelde hij op de voor uitstrevende bent van '68, die met hamer en spijkers wel eens even „een paradijs in elkaar zou knutselen, een oorlogje of twee zou wegwerken" en er en pas sant voor zou zorgen dat ieder een vrijelijk en zonder schuld gevoel tot in de eeuwen der eeuwen uit de broek kon met elkaar. Komrij gaf toe dat hij in die tijd van provo en kabouters naar veel dingen met de rug had toe gestaan. Maar dat betekent niet dat hij de zaak niet helder heeft waargenomen vanuit de oog hoeken. In giftige bewoordin gen schetste hij het ondoor dachte van de 'revolutie'. „De verandering hing in de lucht, je wós de ontwikkeling." En hoe het allemaal verder zou gaan, daarvan had niemand een idee. „Maar het was pathetisch", al dus Komrij. De menselijke zwakheden wonnen het ten slotte van de idealen. „De jaren zestig zijn ontaard in een feest banket voor profiteurs, maniak ken en hypocrieten." Als otters drongen de vrije geesten het bolwerk van de autoriteit bin nen, een autoriteit die ze had den geïsoleerd en afgeschilderd als abject. Met de politici uit de generatie van de woelige jaren zestig zou er een nieuwe tijd aanbreken. „Maar er kwamen slechts nieuwe wolven, die kon den rekenen op een cordon van publieke bijval". Cosi het geweest, alleen he pakking. Want wat is er eigen derd nu de bloem vau' zestig zelf de touwtj den heeft? „Ach, L f- Komrij met enige dee stem, „we hebben niraei fiel. Vroeger was dat godsdienstleraar." sers waren die ides weest. „Je zou willenO hel voor hen bestond! Pim Fortuyn was eer J van deze jaren zestig van wie men dacht udP 'Augiasstal' wel eens u). kuisen. „Hij sprak de taal als de ex-revo otter alsof-ie 't rebelse noj 0E1 gers had. En 't was een truc, nee, het wa shov Fel trok Komrij van het stompzinnige ka>^hf het televisie-aanbod. 1 o t in een tijd waarin Joi Ende een kroontje li i/ei/ zet. Alsof je een h verguldt." De genera j'™ heeft gezorgd voor e R. koop van het laatste schaving. „En de n "H! zijn blijven hangen iflEU 2 worden door hen al: ^5(Sj lingen beschouwd." (cagi' Onder Komrijs gehi 10 den zich tal van illusi uit de jaren zestig. H »itra< de drijvende krat Ruigoord, een man cfeou)' alen altijd trouw is 7 29 sprak ze in zijn intn gjjri als 'dierbare tijdge 34, refereerde aan het por/c Ruigoord, toen de 029^ het kerkje afscheit pa/At nam met de woorde len voor jullie biddei Er staan tal van plan 5, 1: pel voor de culturel Er komt een nieuV voor de kunstena; schap, nieuwe atej en een plek voor geil pelijke producties. M wordt op modemei^ schoeid. De projet lopen zich al warm. i Na afloop was er daj) en Indisch eten. heb deze plek altijfc als de ziekte. Maar l het nu tijd was om d te maken. De ideal' zijn op sterven na; tuinbroeken van tojJsh'°J aan de macht. Ko%50v( veel door hen ven cultuur is om zeefr*™ En er is niets voorlchaw men." Is. k« zul T(

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 14