KUNST CULTUUR
Postmen nog vol maatschappijkritiek Museon ho°p °p
ÜE
Oscar Orson Welles weer
inzet van een conflict
Dance Valley wil weer groter worden
Chrissie Hynde ruikt nog altijd naar rock-'n-roll
Filmindustrie lanceert
anti-piraterijcampagne
r r terugvinden diamanten
donderdac 24 juli 2oo3
R5
Jolle.
AP/Jennifer Graylock
e moeder
Alexander
iac - Actrice Angelina Jo
lend van 'Lara Croft,
Raider') gaat de moeder
1 van Alexander de Grote,
rokko en studio's in Lon-
illen dit najaar de opna-
laatsvinden onder regie
jver Stone. De Ierse ac-
olin Farrell speelt de fa-
Macedonische veldheer,
concurrerende, door Baz
lann te regisseren film-
l met Leonardo DiCaprio
xander de Grote, speelt
Kidman de rol van diens
irOlympias.
e beelden
r-Muller
Groeiwens voor volgend jaar naar 65.000 bezoekers
velsen-zuid/gpd - Dance Val
ley, het 'grootste dancefeest ter
wereld', wil volgend jaar groei
en naar 65.000 bezoekers. Als
dat niet kan op het huidige ter
rein, de uitzichtheuvels in Vel-
sen-Zuid, zoekt Dance Valley
een andere locatie. Na de bijna-
ramp in 2001 is het aantal be
zoekers teruggebracht van
90.000 naar 40.000. „Met dat
aantal is Dance Valley niet ren
dabel", zegt UDC-directeur Bri
an Bout.
Brian Bouts bedrijf organiseert
Dance Valley. Vertrek uit recre
atiegebied Spaarnwoude is
geen dreigement, benadrukt
hij. „De gemeente Velsen heeft
gezegd dat ze graag wil dat we
groeien. Ik heb er voor 99,9
procent vertrouwen in dat we
er samen uitkomen." Het
dancefeest is dit jaar op zater
dag 2 augustus. „Er zijn ruim
36.000 kaarten verkocht. Door
de verslechterde economie,
denk ik. Maar deze week raken
we de laatste kaarten wel
kwijt."
Bout wil Dance Valley niet gro
ter laten worden dan 65.000 be
zoekers. „De 90.000 van 2001
vonden wij ook te massaal. Het
undergroundgevoel verdween,
het was niet persoonlijk meer."
In 2004 bestaat Dance Valley,
door Bout 'moeder aller festi
vals' genoemd, tien jaar. Een
groter festival is dan goed mo
gelijk, aldus de directeur, om
dat het recreatieschap eind dit
jaar op het feestterrein riole
ring, waterleiding en drainage
heeft aangelegd.
Het zit hem dwars dat het re
creatieschap sinds 2002 veel
meer huur is gaan vragen voor
het terrein. „Het is buiten pro
porties. Ze zijn daar commerci
ëler gaan denken, maar de teu
gels zijn wel heel hard aange
haald. De huurprijs is met wel
driehonderd procent gestegen
ten opzichte van 2001. Dit jaar
ging de huur weer fors om
hoog." Dance Valley is geen
melkkoe, verweert Bout zich.
„Het wordt vaak beweerd. Laat
ik het erop houden dat we nog
steeds in Dance Valley investe
ren. De opbrengst dit jaar kun
je grofweg uitrekenen: 67,50 eu
ro maal 40.000 kaartjes. Maar
het kost ook miljoenen euro's.
We veranderen een weiland in
een stad. Er is bijvoorbeeld
achttien kilometer rijplaat no
dig en we zorgen voor genoeg
stroom om een stad als Pur-
merend te voorzien. Het hele
jaar door werkt een team van
vijftien man aan Dance Valley."
De Ondernemersvereniging Re
creatieschap Spaarnwoude, die
bestaat uit vijf bedrijven in het
Velsen-Zuidse deel van Spaarn
woude, wilde tot vorig jaar 'een
graantje meepikken' van de
vermeende enorme winst, al
dus Bout. „Ze vroegen als ver
goeding voor omzetverlies zo
wat een jaaromzet per bedrijf.
Belachelijk. Dit jaar hebben we
een beetje inzicht gegeven in
hoeveel het eigenlijk kost en
zijn we het eens geworden."
Op het recreatiegebied Spaarnwoude is men druk bezig met de opbouw voor het festival Dance Valley.
Foto: ANP/Evert Elzinga
i |o - Een voorouderbeeld
n uw Guinea en een mo
id sculptuur van beeldhou
wt idolf Belling (1886-1972).
is nstvoorwerpen heeft het
li -Müller Museum in Ot-
nlangs met hulp van
n aangeschaft. Het voor-
teeld kostte 40.000 euro,
-i drag dat geheel is betaald
Ie e SponsorBingo Loterij.
ulptur 23' van Belling
-t en prijskaartje van
ie D euro. Hier droeg de lo-
ie 0.000 euro aan bij, voor
t. ige 50.000 euro stond de
d iaan Stichting garant,
e
J ea draaien
11 oor schade
n dam - Het Rijksmuseum
u terdam en het Centrum
fldende Kunst in Breda
5000 euro schadever-
■g betalen aan fotograaf
chakour. Dat is gisteren
oken tijdens een kort ge-
Amsterdam. De fotose-
derland viert feest' raakte
digd tijdens vervoer van
ismuseum naar Breda,
i de urenlange zitting
lat de betrokken partijen
rde schuldvraag moei-
s konden worden. Om
nge procedures te voor-
besloot de fotograaf op
lbod van 10.000 euro van
>ea in te gaan.
nr
1 h isto op
2 val Lovefields
kaf - Tiësto en 2 Many
ide meest opvallende
1 van het dancefestival
Ids. Het jaarlijkse dans-
Drdt 17 augustus gehou-
het terrein van Pinkpop
.f Igraaf. Op vijf podia ko-
rschillende dancestijlen
1 Op het hoofdpodium
J nder anderen Tiësto,
(Len Sven van Hees. Op
inopodium komen
J en Surgeon aan bod.
van trance geven
en Darren Tate acte de
e. Voor de pure house-
tekenen Erick E en Tom
Op het crossoverpodi-
j n de Dewaele Brothers
rSoulwax), die als 2 Ma-
'a de onwaarschijnlijkste
i muziek mixen,
a
voorburg/cpd - De schrik zat er
in toen onlangs de nieuwe single
'Long Time' van Postmen ver
scheen. Stevig gitaarwerk domi
neert het nummer, dus rees de
vraag 'Zou Anouk zoveel invloed
hebben op haar vriendje Anony
mous Mis dat rock zijn produc
ties gaat beheersen?'. Nu het al
bum 'Era' uit is blijkt het alle
maal wel mee te vallen.
Het geluid op dit nieuwe visite
kaartje grijpt terug op het vori
ge werk (debuutalbum 'Docu
ments' uit 1998, opvolger 'Revi
val' uit 2001), maar heeft tege
lijkertijd grenzen verlegd. Er is
meer soul en jazz te horen,
naast de altijd al aanwezige reg
gae. En die eerste 'rocky' single
'Long Time' dan? „We wilden
gewoon duidelijk laten horen
dat we er weer waren", ver
klaart bandlid G-Boah.
„Tijdens live optredens speel
den we al vaker rockversies van
sommige van onze nummers.
Zo vreemd is het dus niet", gaat
maatje Mis verder. „Ik heb voor
deze plaat ook veel naar System
of A Down geluisterd. Naast de
muziek, sprak hun kritiek op de
Verenigde Staten mij aan. In
het nummer 'Free World' bekri
tiseren wij ook de rol die Ameri
ka speelt. De VS willen overal
agent spelen, maar wie stopt
hen? Ik ben van mening dat als
mensen in de Arabische wereld
hun vrouwen willen behande
len zoals ze doen, ze dat zélf
moeten weten."
De drie leden van Postmen
(Rollarocka completeert het van
huisuit Rotterdamse trio)
schromen niet hun mening te
ventileren. „Ik begrijp het
standpunt van Raymzter (be
kend van de hit 'Kutmarroka-
nen??!', red.) volledig. Hij zegt
dingen die niet alleen voor Ma
rokkanen gelden, maar ook
voor Surinamers, Kaapverdiërs
en Antillianen."
De grote media-aandacht die
de Nederlandstalige Raymzter
kreeg, heeft Postmen niet doen
besluiten hun Engelstalige tek
sten te vervangen door Neder
landse 'lyrics'. Mis: „Wij zijn in
het verleden ook in het nieuws
geweest, bijvoorbeeld toen we
gevangenissen en asielzoekers
centra bezochten. Om aan
dacht te krijgen hoeven we dus
niet in het Nederlands te rap
pen. Ik voel me gevangen in de
ze taal. Met Engelse teksten kun
Postmen: „Wij hadden natuurlijk ook makkelijk wat met Anouk kunnen doen, maar dat zou te simpel
zijn." Publiciteitsfoto
je ook naar het buitenland, en
bovendien ben ik niet echt
'down' met de huidige Neder
landstalige succesvolle rap
pers."
(Anonymous) Mis doelt met
name op Brainpower. „Ik ben
geen fan van hem. Hij maakt
handig gebruik van zijn oplei
ding communicatie. Want de
media omarmen hem. Terwijl
hij in feite de makkelijke weg
muziek recensie
chard Stekelenburg
it it Pretenders. Gezien: 22/7,
Paradiso, Amsterdam.
mouth' noemde haar
Peter Farndon haar ooit.
heeft nog tieten ook,
imiderend!" Dat was in
na verschijnen van
er dan indrukwekkende
•laat: 'Pretenders I'
Hynde, zangeres en
de band, is inmiddels
een 'loud mouth' is ze
eds. Haar toehoorders
rend quasi-stoer uitda-
ijn jullie een rockpu-
liet?" Of, wijzend naar
:n op het balkon: „De-
hen daar, die kunnen
-en."
piders bestaan 25 jaar.
ium werd twee maan-
3 eden opgeluisterd met
k| uwe studioplaat, 'Loose
j de achtste inmiddels,
ien is er een wereld-
die ook een niet geheel
icht maar daarom niet
J bloedheet Paradiso in
H km aandeed.
TUft de Pretenders het no-
Jeurd in 25 jaar. Of ei-
"91 och ook weer niet. Het
verhaal is bekend: na twee
overrompelende platen eist een
iets te uitbundig rockleven zijn
tol - bassist Famdon en gitarist
James Honeyman-Scott overlij
den in korter dan een jaar na el
kaar. Het lijkt in '83 het voortij
dige einde van de Pretenders.
Maar Chrissie krabbelt wonder
wel overeind met de toepasse
lijk getitelde elpee 'Learning to
crawl'. En inmiddels heeft ze
het leven van haar band dus op
weten te rekken tot een heus
zilveren jubileum. Al is ze zelf
dan de enige vaste waarde bin
nen die band gebleken.
Nee, Hynde heeft nooit meer
een plaat weten te maken die
het niveau van de eerste twee
kon benaderen, daar is ieder
een het wel over eens. Maar zijn
er wél altijd goeie songs ge
weest, uitschieters. Dat laatste
geldt ook voor het werk op
'Loose screw', dat daarmee op
nieuw geen wereldschokkende
plaat is, maar wel een meer dan
redelijke. Het is zelfs de beste
Pretenders-plaat sinds tijden.
Toch kiest Hynde tijdens deze
tour nadrukkelijk voor het ou
dere werk. Voor nummers als
'Brass in pocket', 'Stop your
sobbing1 en 'Mystery Achieve
ment' van 'Pretenders I' en
'Talk of the town' van 'Preten
dérs II'. Voor hits als 'Back on
the chain gang" en 'Don't get
me wrong', dat aan het einde
een zwoel-jazzy invulling krijgt.
Het is ook precies waar het pu
bliek voor gekomen is. Ballades
worden zoveel mogelijk geme
den. Hynde is gekomen om te
rocken en dat doet ze. En aldus
laat ze zien dat ze inderdaad
die schakel is tussen Patti Smith
enerzijds en een nieuwe lich
ting rockdames als PJ Harvey
en Sharleen Spiteri (Texas) an
derzijds.
Opvallend is hoe tijd nauwelijks
vat op de zangeres lijkt te heb
ben. Haar stem, een van de
meest herkenbare vrouwelijke
stemmen binnen de rock, is
nog even sensueel als in haar
begintijd. Haar sluike haar
hangt nog altijd voor de zwart
opgemaakte ogen. En tussen
haar huidige bandleden die, op
de toetsenist na, ogen als stoffi
ge huisvaders tijdens de jaar
lijkse familiebarbecue, is Hynde
op haar 51ste de coole verleid
ster en de eeuwige stoere roek-
meid. „Ik leg m'n gitaar wel
even weg, dan hebben jullie be
ter zicht op mijn lichaam." Dat
soort teksten. Nee, Hynde en
haar band wisten niet de volle
110 minuten de spanning erin
te houden. Maar Chrissie ruikt
nog steeds naar rock-'n-roll, en
d^Tt was mooi om te proeven.
neemt. Zo werkt hij bijvoor
beeld samen met Trijntje Oos
terhuis en Candy Dulfer. Wij
hadden natuurlijk ook makke
lijk wat met Anouk kunnen
doen, maar dat zou te simpel
zijn."
Mis heeft al enige tijd een inni
ge relatie met de Haagse roek-
zangeres. Tegelijk met de relea
se van 'Era' werd bekend dat
het muzikale paar, na Ben-
jahmin vorig jaar, een tweede
baby verwacht. Behalve kriti
sche teksten (ter indicatie: in
'Waming' worden de Idols-kan-
didaten gewaarschuwd voor de
gevaren van de muziekscene)
gaan de nummers ook over het
gezinsleven. „Wij hebben in
middels alle drie een gezin met
kinderen", zegt G-Boah. Aan de
sleutelbos die voor hem op tafel
ligt, zit een sleutelhanger met
fotootjes van zijn kinderen.
'Not A Day' en 'Children's
Song' zijn liedjes over familie
zaken. „In 'Children's Song' la
ten we onze kinderen bijvoor
beeld weten dat we de voor
waarden willen scheppen om
hun een goed leven te bieden",
zegt Mis. „Zelf hebben we vroe
ger ook wel narigheid uitge
haald, maar onze ouders steun
den ons wel. Ook als we voor
losers werden uitgemaakt, om
dat we alleen maar in de kelder
bezig waren muziek te maken.
Maar we hebben nu eenmaal
geen baan van 9 tot 5."
Die muzikale instelling en am
bitie kenmerkt Postmen nog
steeds. Mis: „Ik word er moe
van dat onze muziek steeds als
hiphop-reggae bestempeld
wordt; daarom bieden we op
'Era' alle stijlen." Lachend geeft
hij toe dat de hiphop in Ameri
ka toch steeds meer Jamaicaan-
se invloeden kent. „Dadelijk
zeggen ze nog dat we volgers
zijn. Terwijl wij de eersten wa
ren die dat deden. Pas geleden
kwamen we nog banden tegen
met oude opnames. Die willen
we gaan gebruiken voor een al
bum met dub-bewerkingen van
Postmen-nummers. In de toe
komst zou ik ook nog wel eens
naar Jamaica willen, om bij
voorbeeld in de Tuff Gong-stu
dio op te nemen."
Maar eerst komen de zomerfes
tivals. „Daarna gaan we in sep
tember en oktober in Neder
land toeren. Die volgorde bevalt
ons wel. In de zomer lekker
buiten spelen en dan de warme
clubs in en dat podium op!"
Postmen speelt onder meer op
29 augustus op Lowlands.
den haag/gpd - Directeur Bert
Molsbergen van het Museon in
Den Haag heeft weinig hoop
meer dat de diamanten, die in
december vorig jaar uit zijn
museum werden gestolen, ooit
nog terugkomen. „Het politie
onderzoek heeft nog niets op
geleverd. Het blijft hopen op
een aanknopingspunt, maar
hoe langer dat duurt, hoe meer
de hoop verdwijnt."
In maart van dit jaar leek er
even schot in de zaak te ritten.
In het televisieprogramma Op
sporing Verzocht werden beel
den uitgezonden van twee
mannen die bij een juwelier in
Oss diamanten te koop aanbo
den. De juwelier vertrouwde de
zaak niet en stapte naar de poli
tie, die de videobeelden liet uit
zenden. Op de uitzending
kwam een dertigtal tips binnen.
De gezochte mannen bleken
echter niets met de roof van de
juwelen ter waarde van zo'n zes
miljoen euro te maken te heb
ben.
De verzekeringsmaatschappij
bij wie de juwelen waren verze
kerd, is volgens Molsbergen in
middels begonnen met de af
handeling van de zaak. „De ver
zekering wilde de eerste maan
den het politieonderzoek af
wachten, maar nu wordt toch
de balans opgemaakt."
Het Museon sloot voor de ten
toonstelling 'Diamant, van ru
we steen tot sieraad', waarvan
de gestolen diamanten deel uit
maakten, een speciale verzeke
ring af. Molsbergen: „De maat
schappij maakt nu afspraken
met de gedupeerden over de
vergoedingen van de gestolen
diamanten en van de juwelen
die bij de roof beschadigd rijn
geraakt."
Het kan volgens de Museon-di-
recteur nog wel enkele maan
den duren voor de zaak defini
tief is afgehandeld. „Van de be
schadigde diamanten moeten
bijvoorbeeld nog taxaties wor
den gemaakt. En met de eige
naren van de gestolen diaman
ten moeten goede afspraken
worden gemaakt over wat er ge
beurt als de diamanten toch
ooit nog boven water komen."
Een woordvoerster van het
Openbaar Ministerie in Den
Haag wil niet zeggen of ook bij
het OM de hoop op een oplos
sing van de zaak inmiddels is
opgegeven. „Het onderzoek
loopt nog gewoon."
los angeles/rtr - De grote film
en televisiestudio's in de Ver
enigde Staten binden de strijd
aan met digitale piraterij. Het il
legaal kopiëren van films en te
levisieshows bedreigt het be
staan van de filmindustrie en
de banen van duizenden werk
nemers, aldus de branchever
eniging Motion Picture Associa
tion of America (MPAA).
De filmindustrie gooit dit keer
niet boegbeelden als Julia Ro
berts of Steven Spielberg in de
strijd, maar laat de minder be
kende werknemers, zoals stunt
mannen en visagisten, aan het
woord. In spotjes van 30 secon
den, die vanaf vandaag bij 35
Amerikaanse televisiestations te
zien rijn, vragen rij aandacht
voor de gevolgen van plagiaat
voor hun baan. Vanaf morgen
is deze boodschap ook te zien
in zo'n 5000 bioscopen.
De MPAA denkt dat de filmin
dustrie jaarlijks 3 tot 4 miljard
dollar misloopt door het illegaal
kopiëren van videobanden.
Maar juist de nieuwe vormen
van plagiaat, het kopiëren van
dvd's en het uitwisselen van
films via internet, baren de
filmindustrie grote zorgen. In
de VS werd vorig jaar bijna 479
miljard dollar uitgegeven aan
films, tv-shows, muziek, video
spelletjes en andere producten
met auteursrecht. In de film
branche werken ongeveer
583.000 Amerikanen. Volgens
de MPAA denken veel mensen
dat een filmpje meer of minder
niet uitmaakt voor de rijke jon
gens uit de filmindustrie. „Maar
de meeste werknemers rijn ge
middelde burgers met stude
rende kinderen en een hypo
theek te betalen", aldus een
woordvoerder.
Chrissie Hynde: op haar 51ste nog altijd de coole verleidster en de
eeuwige stoere rockmeid. Foto: Reuters/Dominique Favre/ARC
den haag/gpd - Niet voor de eerste, en mogelijk
niet voor de laatste keer is de Oscar, die Orson
Welles kreeg als co-auteur van de film 'Citizen
Kane' uit 1941, inzet van een conflict. Het beeldje
zal niet zoals eerder aangekondigd aanstaande
vrijdag in New York worden geveild.
Het veilinghuis Christie's heeft het teruggetrok
ken, nadat de Oscar-organisatie bezwaren tegen
de verkoop had aangetekend. Deze laatste zegt
het recht te hebben om Welles' Oscar voor een
symbolisch bedrag van een dollar op te kopen.
Het beeldje had, volgens de verwachtingen, een
bedrag van 300.000 tot 400.000 dollar moeten op
brengen. De Oscar was onderdeel van een hele
verzameling Welles-memorabilia, die bij Chris
tie's is aangeboden door Beatrice Welles, de
jongste van Welles' drie dochters en rijn enige
erfgename.
Sinds 1950 vraagt de Academy of Motion Picture
Arts and Sciences van Oscar-winnaars een gete
kende verklaring dat ze bij een eventuele veiling
hun beeldje eerst voor een bedrag van een dollar
bij de Oscar-organisatie moeten aanbieden. Hoe
wel deze regel acht jaar nadat Welles rijn Oscar
won inging, wil de Oscar-organisatie hem ook nu
toegepast zien.
Lange tijd werd gedacht dat de Oscar in kwestie
verloren was gegaan tijdens een van de vele
transatlantische reizen van Welles, nadat hij in
1948 Hollywood de rug had toegekeerd. Beatrice
Welles vroeg daarop in 1988 - drie jaar na de
dood van Orson Welles en twee jaar na de dood
van haar moeder - om een replica bij^de Acade
my. Hoewel hoogst ongebruikelijk gaf de Oscar
organisatie toe aan haar wens. Daarbij werd Bea
trice ook gevraagd de 1950-verklaring te onderte
kenen, die tevens van toepassing werd verklaard
op de originele Oscar, mocht die ooit nog opdui
ken.
Dat laatste deed hij in 1994 bij veilinghuis Sothe
by's in Londen. Hij was in bezit van Gary Graver,
een filmer die voor Welles' laatste producties
werkte en daar kennelijk niet voor betaald werd.
Tijdens één van rijn niet-afgemaakte laatste pro
ducties, The Other Side Of The WÜri' (1974) ge
bruikte Welles zijn Oscar als een rekwisiet voor
hoofdrolspeler John Huston, die een Hollywood-
eenling a la Welles moest spelen. Na afloop van
de scène gaf Welles de Oscar aan Gary Graver
met de woorden: 'Hier, bewaar dit.' Graver vatte
de Oscar op als loon in natura en toen hij in 1994
in geldnood zat, verkocht hij het beeldje voor
50.000 dollar aan de firma Bay Holdings. Deze
bood het op rijn beurt bij Sotheby's ter veiling
aan.
Toen Beatrice Welles hiervan hoorde, daagde ze
Graver en Bay Holdings voor het gerecht en eiste
het beeldje - met succes - voor zichzelf op. Ze be
hield bovendien de replica. De twee beeldjes rijn
goed uit elkaar te houden. Begin jaren veertig
hadden de Oscars nog een voetje van Belgisch
marmer; tijdens de Tweede Wereldoorlog werd
een aluminium voetje ingevoerd. Sinds begin ja
ren vijftig heeft iedere Oscar bovendien een
uniek nummer. Het riet er nu naar uit dat Beatri
ce Welles het - opnieuw - slechts met de replica
moet doen. (J
f'ii