KUNST CULTUUR Postmen nog vol maatschappijkritiek Museon ho°p °p ÜE Oscar Orson Welles weer inzet van een conflict Dance Valley wil weer groter worden Chrissie Hynde ruikt nog altijd naar rock-'n-roll Filmindustrie lanceert anti-piraterijcampagne r r terugvinden diamanten donderdac 24 juli 2oo3 R5 Jolle. AP/Jennifer Graylock e moeder Alexander iac - Actrice Angelina Jo lend van 'Lara Croft, Raider') gaat de moeder 1 van Alexander de Grote, rokko en studio's in Lon- illen dit najaar de opna- laatsvinden onder regie jver Stone. De Ierse ac- olin Farrell speelt de fa- Macedonische veldheer, concurrerende, door Baz lann te regisseren film- l met Leonardo DiCaprio xander de Grote, speelt Kidman de rol van diens irOlympias. e beelden r-Muller Groeiwens voor volgend jaar naar 65.000 bezoekers velsen-zuid/gpd - Dance Val ley, het 'grootste dancefeest ter wereld', wil volgend jaar groei en naar 65.000 bezoekers. Als dat niet kan op het huidige ter rein, de uitzichtheuvels in Vel- sen-Zuid, zoekt Dance Valley een andere locatie. Na de bijna- ramp in 2001 is het aantal be zoekers teruggebracht van 90.000 naar 40.000. „Met dat aantal is Dance Valley niet ren dabel", zegt UDC-directeur Bri an Bout. Brian Bouts bedrijf organiseert Dance Valley. Vertrek uit recre atiegebied Spaarnwoude is geen dreigement, benadrukt hij. „De gemeente Velsen heeft gezegd dat ze graag wil dat we groeien. Ik heb er voor 99,9 procent vertrouwen in dat we er samen uitkomen." Het dancefeest is dit jaar op zater dag 2 augustus. „Er zijn ruim 36.000 kaarten verkocht. Door de verslechterde economie, denk ik. Maar deze week raken we de laatste kaarten wel kwijt." Bout wil Dance Valley niet gro ter laten worden dan 65.000 be zoekers. „De 90.000 van 2001 vonden wij ook te massaal. Het undergroundgevoel verdween, het was niet persoonlijk meer." In 2004 bestaat Dance Valley, door Bout 'moeder aller festi vals' genoemd, tien jaar. Een groter festival is dan goed mo gelijk, aldus de directeur, om dat het recreatieschap eind dit jaar op het feestterrein riole ring, waterleiding en drainage heeft aangelegd. Het zit hem dwars dat het re creatieschap sinds 2002 veel meer huur is gaan vragen voor het terrein. „Het is buiten pro porties. Ze zijn daar commerci ëler gaan denken, maar de teu gels zijn wel heel hard aange haald. De huurprijs is met wel driehonderd procent gestegen ten opzichte van 2001. Dit jaar ging de huur weer fors om hoog." Dance Valley is geen melkkoe, verweert Bout zich. „Het wordt vaak beweerd. Laat ik het erop houden dat we nog steeds in Dance Valley investe ren. De opbrengst dit jaar kun je grofweg uitrekenen: 67,50 eu ro maal 40.000 kaartjes. Maar het kost ook miljoenen euro's. We veranderen een weiland in een stad. Er is bijvoorbeeld achttien kilometer rijplaat no dig en we zorgen voor genoeg stroom om een stad als Pur- merend te voorzien. Het hele jaar door werkt een team van vijftien man aan Dance Valley." De Ondernemersvereniging Re creatieschap Spaarnwoude, die bestaat uit vijf bedrijven in het Velsen-Zuidse deel van Spaarn woude, wilde tot vorig jaar 'een graantje meepikken' van de vermeende enorme winst, al dus Bout. „Ze vroegen als ver goeding voor omzetverlies zo wat een jaaromzet per bedrijf. Belachelijk. Dit jaar hebben we een beetje inzicht gegeven in hoeveel het eigenlijk kost en zijn we het eens geworden." Op het recreatiegebied Spaarnwoude is men druk bezig met de opbouw voor het festival Dance Valley. Foto: ANP/Evert Elzinga i |o - Een voorouderbeeld n uw Guinea en een mo id sculptuur van beeldhou wt idolf Belling (1886-1972). is nstvoorwerpen heeft het li -Müller Museum in Ot- nlangs met hulp van n aangeschaft. Het voor- teeld kostte 40.000 euro, -i drag dat geheel is betaald Ie e SponsorBingo Loterij. ulptur 23' van Belling -t en prijskaartje van ie D euro. Hier droeg de lo- ie 0.000 euro aan bij, voor t. ige 50.000 euro stond de d iaan Stichting garant, e J ea draaien 11 oor schade n dam - Het Rijksmuseum u terdam en het Centrum fldende Kunst in Breda 5000 euro schadever- ■g betalen aan fotograaf chakour. Dat is gisteren oken tijdens een kort ge- Amsterdam. De fotose- derland viert feest' raakte digd tijdens vervoer van ismuseum naar Breda, i de urenlange zitting lat de betrokken partijen rde schuldvraag moei- s konden worden. Om nge procedures te voor- besloot de fotograaf op lbod van 10.000 euro van >ea in te gaan. nr 1 h isto op 2 val Lovefields kaf - Tiësto en 2 Many ide meest opvallende 1 van het dancefestival Ids. Het jaarlijkse dans- Drdt 17 augustus gehou- het terrein van Pinkpop .f Igraaf. Op vijf podia ko- rschillende dancestijlen 1 Op het hoofdpodium J nder anderen Tiësto, (Len Sven van Hees. Op inopodium komen J en Surgeon aan bod. van trance geven en Darren Tate acte de e. Voor de pure house- tekenen Erick E en Tom Op het crossoverpodi- j n de Dewaele Brothers rSoulwax), die als 2 Ma- 'a de onwaarschijnlijkste i muziek mixen, a voorburg/cpd - De schrik zat er in toen onlangs de nieuwe single 'Long Time' van Postmen ver scheen. Stevig gitaarwerk domi neert het nummer, dus rees de vraag 'Zou Anouk zoveel invloed hebben op haar vriendje Anony mous Mis dat rock zijn produc ties gaat beheersen?'. Nu het al bum 'Era' uit is blijkt het alle maal wel mee te vallen. Het geluid op dit nieuwe visite kaartje grijpt terug op het vori ge werk (debuutalbum 'Docu ments' uit 1998, opvolger 'Revi val' uit 2001), maar heeft tege lijkertijd grenzen verlegd. Er is meer soul en jazz te horen, naast de altijd al aanwezige reg gae. En die eerste 'rocky' single 'Long Time' dan? „We wilden gewoon duidelijk laten horen dat we er weer waren", ver klaart bandlid G-Boah. „Tijdens live optredens speel den we al vaker rockversies van sommige van onze nummers. Zo vreemd is het dus niet", gaat maatje Mis verder. „Ik heb voor deze plaat ook veel naar System of A Down geluisterd. Naast de muziek, sprak hun kritiek op de Verenigde Staten mij aan. In het nummer 'Free World' bekri tiseren wij ook de rol die Ameri ka speelt. De VS willen overal agent spelen, maar wie stopt hen? Ik ben van mening dat als mensen in de Arabische wereld hun vrouwen willen behande len zoals ze doen, ze dat zélf moeten weten." De drie leden van Postmen (Rollarocka completeert het van huisuit Rotterdamse trio) schromen niet hun mening te ventileren. „Ik begrijp het standpunt van Raymzter (be kend van de hit 'Kutmarroka- nen??!', red.) volledig. Hij zegt dingen die niet alleen voor Ma rokkanen gelden, maar ook voor Surinamers, Kaapverdiërs en Antillianen." De grote media-aandacht die de Nederlandstalige Raymzter kreeg, heeft Postmen niet doen besluiten hun Engelstalige tek sten te vervangen door Neder landse 'lyrics'. Mis: „Wij zijn in het verleden ook in het nieuws geweest, bijvoorbeeld toen we gevangenissen en asielzoekers centra bezochten. Om aan dacht te krijgen hoeven we dus niet in het Nederlands te rap pen. Ik voel me gevangen in de ze taal. Met Engelse teksten kun Postmen: „Wij hadden natuurlijk ook makkelijk wat met Anouk kunnen doen, maar dat zou te simpel zijn." Publiciteitsfoto je ook naar het buitenland, en bovendien ben ik niet echt 'down' met de huidige Neder landstalige succesvolle rap pers." (Anonymous) Mis doelt met name op Brainpower. „Ik ben geen fan van hem. Hij maakt handig gebruik van zijn oplei ding communicatie. Want de media omarmen hem. Terwijl hij in feite de makkelijke weg muziek recensie chard Stekelenburg it it Pretenders. Gezien: 22/7, Paradiso, Amsterdam. mouth' noemde haar Peter Farndon haar ooit. heeft nog tieten ook, imiderend!" Dat was in na verschijnen van er dan indrukwekkende •laat: 'Pretenders I' Hynde, zangeres en de band, is inmiddels een 'loud mouth' is ze eds. Haar toehoorders rend quasi-stoer uitda- ijn jullie een rockpu- liet?" Of, wijzend naar :n op het balkon: „De- hen daar, die kunnen -en." piders bestaan 25 jaar. ium werd twee maan- 3 eden opgeluisterd met k| uwe studioplaat, 'Loose j de achtste inmiddels, ien is er een wereld- die ook een niet geheel icht maar daarom niet J bloedheet Paradiso in H km aandeed. TUft de Pretenders het no- Jeurd in 25 jaar. Of ei- "91 och ook weer niet. Het verhaal is bekend: na twee overrompelende platen eist een iets te uitbundig rockleven zijn tol - bassist Famdon en gitarist James Honeyman-Scott overlij den in korter dan een jaar na el kaar. Het lijkt in '83 het voortij dige einde van de Pretenders. Maar Chrissie krabbelt wonder wel overeind met de toepasse lijk getitelde elpee 'Learning to crawl'. En inmiddels heeft ze het leven van haar band dus op weten te rekken tot een heus zilveren jubileum. Al is ze zelf dan de enige vaste waarde bin nen die band gebleken. Nee, Hynde heeft nooit meer een plaat weten te maken die het niveau van de eerste twee kon benaderen, daar is ieder een het wel over eens. Maar zijn er wél altijd goeie songs ge weest, uitschieters. Dat laatste geldt ook voor het werk op 'Loose screw', dat daarmee op nieuw geen wereldschokkende plaat is, maar wel een meer dan redelijke. Het is zelfs de beste Pretenders-plaat sinds tijden. Toch kiest Hynde tijdens deze tour nadrukkelijk voor het ou dere werk. Voor nummers als 'Brass in pocket', 'Stop your sobbing1 en 'Mystery Achieve ment' van 'Pretenders I' en 'Talk of the town' van 'Preten dérs II'. Voor hits als 'Back on the chain gang" en 'Don't get me wrong', dat aan het einde een zwoel-jazzy invulling krijgt. Het is ook precies waar het pu bliek voor gekomen is. Ballades worden zoveel mogelijk geme den. Hynde is gekomen om te rocken en dat doet ze. En aldus laat ze zien dat ze inderdaad die schakel is tussen Patti Smith enerzijds en een nieuwe lich ting rockdames als PJ Harvey en Sharleen Spiteri (Texas) an derzijds. Opvallend is hoe tijd nauwelijks vat op de zangeres lijkt te heb ben. Haar stem, een van de meest herkenbare vrouwelijke stemmen binnen de rock, is nog even sensueel als in haar begintijd. Haar sluike haar hangt nog altijd voor de zwart opgemaakte ogen. En tussen haar huidige bandleden die, op de toetsenist na, ogen als stoffi ge huisvaders tijdens de jaar lijkse familiebarbecue, is Hynde op haar 51ste de coole verleid ster en de eeuwige stoere roek- meid. „Ik leg m'n gitaar wel even weg, dan hebben jullie be ter zicht op mijn lichaam." Dat soort teksten. Nee, Hynde en haar band wisten niet de volle 110 minuten de spanning erin te houden. Maar Chrissie ruikt nog steeds naar rock-'n-roll, en d^Tt was mooi om te proeven. neemt. Zo werkt hij bijvoor beeld samen met Trijntje Oos terhuis en Candy Dulfer. Wij hadden natuurlijk ook makke lijk wat met Anouk kunnen doen, maar dat zou te simpel zijn." Mis heeft al enige tijd een inni ge relatie met de Haagse roek- zangeres. Tegelijk met de relea se van 'Era' werd bekend dat het muzikale paar, na Ben- jahmin vorig jaar, een tweede baby verwacht. Behalve kriti sche teksten (ter indicatie: in 'Waming' worden de Idols-kan- didaten gewaarschuwd voor de gevaren van de muziekscene) gaan de nummers ook over het gezinsleven. „Wij hebben in middels alle drie een gezin met kinderen", zegt G-Boah. Aan de sleutelbos die voor hem op tafel ligt, zit een sleutelhanger met fotootjes van zijn kinderen. 'Not A Day' en 'Children's Song' zijn liedjes over familie zaken. „In 'Children's Song' la ten we onze kinderen bijvoor beeld weten dat we de voor waarden willen scheppen om hun een goed leven te bieden", zegt Mis. „Zelf hebben we vroe ger ook wel narigheid uitge haald, maar onze ouders steun den ons wel. Ook als we voor losers werden uitgemaakt, om dat we alleen maar in de kelder bezig waren muziek te maken. Maar we hebben nu eenmaal geen baan van 9 tot 5." Die muzikale instelling en am bitie kenmerkt Postmen nog steeds. Mis: „Ik word er moe van dat onze muziek steeds als hiphop-reggae bestempeld wordt; daarom bieden we op 'Era' alle stijlen." Lachend geeft hij toe dat de hiphop in Ameri ka toch steeds meer Jamaicaan- se invloeden kent. „Dadelijk zeggen ze nog dat we volgers zijn. Terwijl wij de eersten wa ren die dat deden. Pas geleden kwamen we nog banden tegen met oude opnames. Die willen we gaan gebruiken voor een al bum met dub-bewerkingen van Postmen-nummers. In de toe komst zou ik ook nog wel eens naar Jamaica willen, om bij voorbeeld in de Tuff Gong-stu dio op te nemen." Maar eerst komen de zomerfes tivals. „Daarna gaan we in sep tember en oktober in Neder land toeren. Die volgorde bevalt ons wel. In de zomer lekker buiten spelen en dan de warme clubs in en dat podium op!" Postmen speelt onder meer op 29 augustus op Lowlands. den haag/gpd - Directeur Bert Molsbergen van het Museon in Den Haag heeft weinig hoop meer dat de diamanten, die in december vorig jaar uit zijn museum werden gestolen, ooit nog terugkomen. „Het politie onderzoek heeft nog niets op geleverd. Het blijft hopen op een aanknopingspunt, maar hoe langer dat duurt, hoe meer de hoop verdwijnt." In maart van dit jaar leek er even schot in de zaak te ritten. In het televisieprogramma Op sporing Verzocht werden beel den uitgezonden van twee mannen die bij een juwelier in Oss diamanten te koop aanbo den. De juwelier vertrouwde de zaak niet en stapte naar de poli tie, die de videobeelden liet uit zenden. Op de uitzending kwam een dertigtal tips binnen. De gezochte mannen bleken echter niets met de roof van de juwelen ter waarde van zo'n zes miljoen euro te maken te heb ben. De verzekeringsmaatschappij bij wie de juwelen waren verze kerd, is volgens Molsbergen in middels begonnen met de af handeling van de zaak. „De ver zekering wilde de eerste maan den het politieonderzoek af wachten, maar nu wordt toch de balans opgemaakt." Het Museon sloot voor de ten toonstelling 'Diamant, van ru we steen tot sieraad', waarvan de gestolen diamanten deel uit maakten, een speciale verzeke ring af. Molsbergen: „De maat schappij maakt nu afspraken met de gedupeerden over de vergoedingen van de gestolen diamanten en van de juwelen die bij de roof beschadigd rijn geraakt." Het kan volgens de Museon-di- recteur nog wel enkele maan den duren voor de zaak defini tief is afgehandeld. „Van de be schadigde diamanten moeten bijvoorbeeld nog taxaties wor den gemaakt. En met de eige naren van de gestolen diaman ten moeten goede afspraken worden gemaakt over wat er ge beurt als de diamanten toch ooit nog boven water komen." Een woordvoerster van het Openbaar Ministerie in Den Haag wil niet zeggen of ook bij het OM de hoop op een oplos sing van de zaak inmiddels is opgegeven. „Het onderzoek loopt nog gewoon." los angeles/rtr - De grote film en televisiestudio's in de Ver enigde Staten binden de strijd aan met digitale piraterij. Het il legaal kopiëren van films en te levisieshows bedreigt het be staan van de filmindustrie en de banen van duizenden werk nemers, aldus de branchever eniging Motion Picture Associa tion of America (MPAA). De filmindustrie gooit dit keer niet boegbeelden als Julia Ro berts of Steven Spielberg in de strijd, maar laat de minder be kende werknemers, zoals stunt mannen en visagisten, aan het woord. In spotjes van 30 secon den, die vanaf vandaag bij 35 Amerikaanse televisiestations te zien rijn, vragen rij aandacht voor de gevolgen van plagiaat voor hun baan. Vanaf morgen is deze boodschap ook te zien in zo'n 5000 bioscopen. De MPAA denkt dat de filmin dustrie jaarlijks 3 tot 4 miljard dollar misloopt door het illegaal kopiëren van videobanden. Maar juist de nieuwe vormen van plagiaat, het kopiëren van dvd's en het uitwisselen van films via internet, baren de filmindustrie grote zorgen. In de VS werd vorig jaar bijna 479 miljard dollar uitgegeven aan films, tv-shows, muziek, video spelletjes en andere producten met auteursrecht. In de film branche werken ongeveer 583.000 Amerikanen. Volgens de MPAA denken veel mensen dat een filmpje meer of minder niet uitmaakt voor de rijke jon gens uit de filmindustrie. „Maar de meeste werknemers rijn ge middelde burgers met stude rende kinderen en een hypo theek te betalen", aldus een woordvoerder. Chrissie Hynde: op haar 51ste nog altijd de coole verleidster en de eeuwige stoere rockmeid. Foto: Reuters/Dominique Favre/ARC den haag/gpd - Niet voor de eerste, en mogelijk niet voor de laatste keer is de Oscar, die Orson Welles kreeg als co-auteur van de film 'Citizen Kane' uit 1941, inzet van een conflict. Het beeldje zal niet zoals eerder aangekondigd aanstaande vrijdag in New York worden geveild. Het veilinghuis Christie's heeft het teruggetrok ken, nadat de Oscar-organisatie bezwaren tegen de verkoop had aangetekend. Deze laatste zegt het recht te hebben om Welles' Oscar voor een symbolisch bedrag van een dollar op te kopen. Het beeldje had, volgens de verwachtingen, een bedrag van 300.000 tot 400.000 dollar moeten op brengen. De Oscar was onderdeel van een hele verzameling Welles-memorabilia, die bij Chris tie's is aangeboden door Beatrice Welles, de jongste van Welles' drie dochters en rijn enige erfgename. Sinds 1950 vraagt de Academy of Motion Picture Arts and Sciences van Oscar-winnaars een gete kende verklaring dat ze bij een eventuele veiling hun beeldje eerst voor een bedrag van een dollar bij de Oscar-organisatie moeten aanbieden. Hoe wel deze regel acht jaar nadat Welles rijn Oscar won inging, wil de Oscar-organisatie hem ook nu toegepast zien. Lange tijd werd gedacht dat de Oscar in kwestie verloren was gegaan tijdens een van de vele transatlantische reizen van Welles, nadat hij in 1948 Hollywood de rug had toegekeerd. Beatrice Welles vroeg daarop in 1988 - drie jaar na de dood van Orson Welles en twee jaar na de dood van haar moeder - om een replica bij^de Acade my. Hoewel hoogst ongebruikelijk gaf de Oscar organisatie toe aan haar wens. Daarbij werd Bea trice ook gevraagd de 1950-verklaring te onderte kenen, die tevens van toepassing werd verklaard op de originele Oscar, mocht die ooit nog opdui ken. Dat laatste deed hij in 1994 bij veilinghuis Sothe by's in Londen. Hij was in bezit van Gary Graver, een filmer die voor Welles' laatste producties werkte en daar kennelijk niet voor betaald werd. Tijdens één van rijn niet-afgemaakte laatste pro ducties, The Other Side Of The WÜri' (1974) ge bruikte Welles zijn Oscar als een rekwisiet voor hoofdrolspeler John Huston, die een Hollywood- eenling a la Welles moest spelen. Na afloop van de scène gaf Welles de Oscar aan Gary Graver met de woorden: 'Hier, bewaar dit.' Graver vatte de Oscar op als loon in natura en toen hij in 1994 in geldnood zat, verkocht hij het beeldje voor 50.000 dollar aan de firma Bay Holdings. Deze bood het op rijn beurt bij Sotheby's ter veiling aan. Toen Beatrice Welles hiervan hoorde, daagde ze Graver en Bay Holdings voor het gerecht en eiste het beeldje - met succes - voor zichzelf op. Ze be hield bovendien de replica. De twee beeldjes rijn goed uit elkaar te houden. Begin jaren veertig hadden de Oscars nog een voetje van Belgisch marmer; tijdens de Tweede Wereldoorlog werd een aluminium voetje ingevoerd. Sinds begin ja ren vijftig heeft iedere Oscar bovendien een uniek nummer. Het riet er nu naar uit dat Beatri ce Welles het - opnieuw - slechts met de replica moet doen. (J f'ii

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 13