KUNST Isabelle van Keulen: Violiste zonder drukte CULTUUR 'Watje maakt moet hier meteen goed zijn' Contract voor 'idol' Marie en sing"® Drie concerten John Hiatt Popprijs Rijn en Wouden De erfenis van slavernij Zevende Delft Chamber Music Festival 'Geluidsgo in Lelystad muziekfestL «n Schulden nek w Haven Musei lal agi Le Carré waagt zich aan 1 °nn Albert Verlinde gaat uitdaging aan met musical 'Kunt u mij de weg naar Hameien vertellen meneer?' nger/grtarist J ibliciteitsfoto amsterdam - John Hiatt komt dit najaar met zijn band The Goners voor drie concerten naar Nederland. De Amerikaan se singer/songwriter, zojuist aan het platenfront terugge keerd met zijn nieuwe album 'Beneath This Gruff Exterior', treedt op woensdag 12 novem ber op in Oosterpoort, Gronin gen, een dag later in 013, Til burg en op vrijdag 14 november in het Koninklijk Theater Carré in Amsterdam. De kaartverkoop begint aanstaande zaterdag bij de bekende adressen rijnwoude/zoeterwoude - Vier jongerencentra in de gemeen tes Rijnwoude en Zoeterwoude hebben de handen ineen gesla gen om live-muziek onder jon geren weer wat populairder te maken. De vier centra, Utopia in Zoeterwoude, Stek in Ha- zerswoude-dorp, Ridderhof in Koudekerk a/d Rijn en Pleyn 68 in Hazerswoude-Rijndijk, orga niseren een bandwedstrijd waar lokale bands aan kunnen meedoen. In elke zaal wordt een voorronde gehouden. De eerste prijs in een voorronde geeft recht op een plaats in de finale op 15 maart 2004. Voor meer informatie: www.rijnen- woudenpopprijs.nl Rotterdam - In het Wereldmu seum Rotterdam is van 5 okto ber tot en met 7 november de tentoonstelling 'De erfenis van slavernij' te bezichtigen. De tentoonstelling laat zien dat Nederland door het slavernij verleden onlosmakelijk is ver bonden met Suriname en de Nederlandse Antillen en Aruba. door Aad van der Ven delft - Het simpele viool koffertje met zwarte foedraal is van het type waarmee kinderen naar de plaatselijke muziekschool gaan. „Makkelijk in het vliegtuig", zegt Isabelle van Keulen. De violiste die niet van kouwe drukte houdt, is even in Amsterdam neergestreken om te spelen in het Concertgebouw. En de vol gende ochtend weer meteen te rug naar haar iyde-eeuwse boer derij ten zuidwesten van Londen. Want daar wachten Simon (4) en Roosje (2) op haar. En als het meezit haar man Michael Col lins, want die kan - gevierd klari nettist als hij is - net zo goed op tournee zijn. Samen optreden, dat gebeurt zelden. Maar in Delft gebeurt het af en toe dat viool en klari net elkaar ook op het podium omstrengelen. Isabelle van Keulen stelt het jaarlijkse ka mermuziekfestival aldaar zelf samen. Het is haar geesteskind, dit evenement dat nu voor de zevende keer in Het Prinsenhof wordt gehouden. De blonde violiste - verdwenen is de vlecht, weg zijn de lange haren - praat er zoals altijd enthousi ast over. Voor haar is dit het hoogtepunt van het jaar, net als voor talrijke muziekliefhebbers van wie een aantal geen concert overslaat. De laatste jaren komt er steevast een bus met mu ziekliefhebbers uit Ierland. Die vechten om de plaatsen op de eerste rij. „Het gaat elk jaar beter met de kaartverkoop. En ik merk ook in het buitenland dat het festival op de kaart staat. Ik krijg veel tips van collega's. Die zeggen dan: heb je wel eens van die componist gehoord, ken je dat stuk? Het kost me ook nauwe lijks moeite goede musici te vinden, die in Delft willen spe len." Afgezien van haar aanwezig heid als gastvrouw en musici enne tijdens dit zomerfestival ziet en hoort Nederland haar niet meer zo vaak. Zij heeft te genwoordig het gevoel, zegt zij, dat zij deel uitmaakt van het Engelse muziekleven, treedt daar geregeld met orkesten op. En zij denkt dat zij ook in ande re opzichten in Engeland wel kan aarden. Plotseling zegt zij: „Ik ben eigenlijk dolblij dat ik weg ben." En meteen daarna, alsof zij schrikt van haar eigen woorden: „Ik heb niet achter Pim Fortuyn aan gelopen, maar dat er in Nederland teveel men sen vlak op elkaar zitten is voor mij duidelijk. Je kunt dat na tuurlijk ook over Londen zeg gen. Maar daar zijn de mensen nog steeds beleefd. Ik zou daar overigens niet willen wonen. Ik zit rustig in mijn boerderij, heb een grote tuin en kijk uit op mooie heuvels." Nu zij - midden dertig - een beetje afstand van Nederland heeft genomen, verbaast zij zich ook steeds meer over ons muziekleven. Aan de ene kant zo rijk en veelzijdig, anderzijds ook vaak onhandig en kleinzie lig. Dan doelt zij niet alleen op de vraag of een orkest al dan niet mag meedoen in het vol gende kunstenplan van de mi nister. ,A1 dat gedoe met al die managers die ruzie hebben en die orkestmusici die het weer eens ergens niet mee eens zijn. In Engeland gaat het er veel volwassener aan toe. Er wordt hard gewerkt, de managers we ten van wanten en de musici staan ergens voor." Is het in Nederland een beetje te soft ge worden. „Zo kun je het mis schien zeggen." De Stradivarius heeft zij niet naar Amsterdam meegenomen. Haar liefde voor het instrument uit 1732 is enigszins bekoeld. Prees zij enkele jaren geleden nog de donkere, warme klank, nu reist zij liever rond met een viool uit 1999, vervaardigd door Peter Greiner, een bouwer in Bonn die veel beroemde violis ten tot zijn klanten rekent. Geen lelijk woord over de pres taties van de oude Italiaanse vi- oolmeesters, maar de exaltatie waarmee altijd over dat onder werp gesproken wordt hangt Isabelle van Keulen de keel uit. „Die Greiner is gewoon beter dan mijn Strad", zegt zij, net als haar collega's de naam van de legendarische bouwer op deze wijze afkortend. „De klank van die nieuwe viool is kernachti ger, draagt verder." Dat zij haar Stradivarius - 'een appeltje voor de dorst' - tegenwoordig thuis laat heeft niets te maken met angst voor diefstal, zegt zij. „Zulke instrumenten duiken toch altijd weer op. Ze zijn on verkoopbaar omdat alle men sen die er belangstelling voor zouden kunnen hebben ze ken nen." Het festival in Delft is zo inter nationaal als een festival maar zijn kan. Nederlandse musici zijn ook dit jaar ver in de min derheid. Wat niet wegneemt dat het veelbelovende Matangi Kwartet - paradepaard van de in Amsterdamse gevestigde Ne derlandse Strijkkwartetacade mie - een belangrijk aandeel heeft. En de bas-bariton Robert Holl zingt Schumann en Brahms. Veel liefhebbers zullen de terugkeer van het Belcea Kwartet toejuichen. Dit interna tionaal samengestelde gezel schap maakte twee jaar geleden een diepe indruk en verwierf sindsdien een prominente plaats in de muziekwereld. Dit jaar speelt Mendelssohn een belangrijke rol. Daarbij heeft Isabelle van Keulen bij de programmering gedacht aan de reis die deze componist door Italië heeft gemaakt. Veel Duit se muziek wordt met Italiaanse gecombineerd. Maar heel strikt is dit uitgangspunt niet. Zo wordt het festival weer volgens traditie afgesloten met het Oc tet van Schubert. Isabelle van Keulen speelt weer zowel viool als altviool. Beide instrumenten zijn haar even dierbaar. „Dit jaar heb ik het naar verhouding rustig. Ik speel in ongeveer ne gen stukken mee. Dat is wel eens het dubbele geweest." Het festival in Delft is een be langrijk deel van haar leven ge worden, zegt zij. „In het begin dinsdag 22 juli 2003 lelystad/anp - Op Muz W val Uitgast in Lelystad ry dagmiddag 17 august >o' veertig minuten lange ,A golf van de 27-jarige i eni nist Merlijn Twaalfhovt ren. Zeker negentig mui en zangers doen er aani 1,5 moeten zich in kleinere over het terrein vers] Muziekfestival Uitgr plaats in Natuurpark I De deelnemers krij groepje een stopwatcl te voorkomen dat zi door gaan met hun eig ziekpartijen. Er gaat o grotere groep muzikant varende boot op. De me schappen komen pas ochtend voor de uitvo ina weten hoe het muzieks en cies in elkaar steekt. Twaalfhoven is op dit druk bezig met zijn confcge Hij probeert ervoor te em dat er geregeld een groepjes tegelijkertijd jrip terwijl ze elkaar op and n zi menten weer afwissel gevolg is een 'bewege luidsgolf door het park Voor zover de componi t is er nog nooit zo'n groÉ3 geweest, die hetzelfde stuk opvoerde zonde oogcontact met de dirijjtzij stemde gelijk in met ject, toen hij daarvoor» vraagd. MA lg VOI vo me gg< hag an amsterdam/gpd - He Hij Haven Museum aan de 84 laan in het Oostelijk H bied in Amsterdam is rechtbank failliet verkl stichting die het mus< m heert, heeft met een scl 650.000 euro, zelf om greep gevraagd. Volgei jjd« tor Bart Mendel is het he bruikelijke verhaal: denie waren veel hoger dan doe komsten. Dan houdtnek elke club een keer op, rkni, klein." Het Open Have dn, um werd in 1990 opgeri eva tentoonstellingen ovei twe< schiedenis van de hi en. 1996 kreeg het muse [We eervolle vermelding tij om] uitreiking van de In ene Erfgoedprijs. fgint hel door Jacques Hendriks breda - Eindelijk is het zo ver. Deze week duikt 'idol' Marie ke van Ginneken de platenstu- dio in om haar eerste solo-sin gle op te nemen. Medio sep tember ligt het plaatje in de winkels. „Ik ga er helemaal voor", aldus Marieke. Marieke heeft een contract ge tekend bij Dino Records, on derdeel van EMI Nederland. De platenmaatschappij lijkt grote plannen te hebben met de zangeres. „We kijken uit naar een lange samenwer king", aldus een medewerker. Marieke zelf bekijkt het liever van plaat tot plaat. „Eerst maar even afwachten hoe die eerste single ontvangen wordt. Als niemand hem koopt, zal er geen tweede komen." Dat laatste lijkt uitgesloten, ook al omdat John Ewbank het num mer zal schrijven plus produ ceren. En Ewbank is de hitma chine achter niemand minder dan Marco Borsato. Veel kan Marieke nog niet ver klappen over het lied „Het is een vrolijk up-tempo-num-, mer, maar een titel hebben we nog niet. Ik hoop dat ik behal ve het zingen er ook nog op een andere manier aan kan meewerken. Ik speel ook gi taar, dus wie weet." Met de meidengroep She Said was Marieke al eens dicht bij een hitparade-notering met het nummer 'Don't you know why", nu moet het er maar eens echt van komen. Ze heeft werk en opleiding (sociaal pe dagogische hulpverlening) in middels stopgezet. „Het wordt de komende pe riode keihard werken. Sinds j lal 'Idols' heb ik vooral vei t and greets' gedaan, be aan onder meer s waarbij ik dan sprak et ler ja foto ging met men< handtekeningen uil j QV{ Ook heb ik meegewe een info-filmpje over en bis. Maar nu ga ik me concentreren op de i Vanaf augustus staan ei dens geboekt en als d klaar is, gaan we een clip opnemen. Rond d se van de single zijn er dien de nodige andei ,pus, motie-activiteiten. Ik )ram echt dat ik de kans k n(je] door te gaan in de i ,n Het is mijn wens om o |cju^ nummers te maken, di en ik de komende tijd op |eur eel en compositorisch ejer, veel bij te leren." )u^v Als de single half sep uitkomt, moet Marieke y kenen op zware conci lam Liefst drie andere zang oen uit de top tien van brengen in dezelfde een plaat op de markt "PO Dewi en Zosja. Dit trio .l, als Jim en Jamai, of*"' bracht bij platenmaauL j-j( BMG, die betrokken wi )sters succesvolle talentenja in RTIA. S „BMG had een optie o| berey nalisten, maar heeft ren m voor deze vijf gekozen joen j vanwege de economist 1(j cjU( laise konden ze nie ^erd contracten aanbieden' gter t( Marieke. Ze vindt het j dat zij buiten de bo „Juist niet, bij Dino 1 jn(j£ ben ik nu exclusief. Ik ^ej(je wieso de enige die bij dere platenmaatschap contract heeft getekent y zij snij lint new york - Het volgende boek van de Britse thrillerschri le Carré gaat deels over de oorlog in Irak. Dat heeft kaanse uitgever Little, Brown and Company bekendgei solute friends' verschijnt begin volgend jaar en gaat ovei onnen die 'verstrikt raken in de gevolgen van de AmeriJ val op Irak'. Le Carré, schrijver van onder meer 'The sj in from the cold' (Spion aan de muur) is een van de schrijvers die zich aan de oorlog in Irak waagt. Volgens verkeren de Verenigde Staten „in een van hun periodes rische waanzin", zo liet hij eerder weten. irmi st verv; Anto Iritve tart !t okjo: iutei rijdt letci rika lakt. e spy» ebi de ht 'oorzi Hij en dc Voor Isabelle van Keulen is het Delft Chamber Music Festival het hoogtepunt van het Jaar, net als voor talrijke muziekliefhebbers van wie een aantal geen concert overslaat. Foto: GPD/Marco Borggreve was het een soort droom die me elk jaar overkwam. Nu ben ik er wat systematischer mee bezig. Ik denk al over program ma's voor over vier of vijf jaar. Tot nu toe kozen we voorname lijk een bepaalde componist of een bepaalde stad als thema. Ik denk voor de toekomst aan een ander soort thema, bijvoor beeld de relatie tussen natuur en muziek, of de sprookjeswe reld. Het zou ook mooi zijn als we iets kunnen doen met een combinatie muziek-beeldende kunst. Juist omdat dit festival zich afspeelt in een museum als Het Prinsenhof." Delft Chamber Music Festival. Van 1 t/m 10 augustus, Stede lijk Museum Het Prinsenhof, Delft. Meer informatie: www.delftmusicfestival.nl door Martin Hermens Hilversum - Albert Verlinde gaat er echt werk van maken. Twee grote trailers heeft hij nodig om komend seizoen de musical 'Kunt u mij de weg naar Hame ien vertellen meneer?' op pad te sturen. Alleen al het vliegend vloerkleed en het ijspaleis van Wensela hebben de nodige voe ten in de aarde. 'Hameien' wordt zijn eerste grote musical. Na een succesvol begin met kleine producties als 'Piaf en 'Mariene' durft Verlin de de uitdaging aan.Als je aan zo'n project begint, besef je niet wat je je allemaal op de hals haalt", legt de theaterprodu cent uit. „We zijn nu vier jaar bezig met V&V Entertainment. Ik ben nu in staat om te laten zien dat we zelf ook iets kunnen maken." Verlinde, maar ook zijn zakelijk partner Roel Vente, beseft dat ze beginnersgeluk hebben ge had. Met 'Hameien' komt het erop aan te laten zien dat ze hun mannetje staan in de Ne derlandse theaterwereld. Behal ve 'Hameien' brengt V&V En tertainment volgend seizoen nog drie andere producties. En dat betekent keihard werken voor de zeven medewerkers op het kantoor in Den Bosch. „We hadden niet gepland om zo snel te groeien", benadrukt Verlinde. „Na de eerste succes sen worden we door steeds meer mensen benaderd om theatervoorstellingen te maken. Het nadeel is dat we plannen moeten maken voor de langere termijn. Als ik nu iets leuks be denk, kan dat niet volgend the aterseizoen al op de planken staan. Da's jammer." 'Hameien' is straks ruim 170 keer te zien in de Nederlandse theaters. „Het moet een visite kaartje worden voor ons be drijf', erkent Verlinde. „Dat wordt spannend, want buiten de grote producties van Joop van den Ende kent ons land geen gelukkige geschiedenis op het gebied van grote musicals. Het is een kostbaar genre; je Alleen al het vliegend vloerkleed heeft de nodige voeten in de aarde gehad." Foto: GPD/Roy Beusker neemt als bedrijf grote risico's. En je hebt in Nederland niet de kans om nieuwe musicals rustig uit te proberen. Wat je maakt, moet meteen goed zijn." Voor 'Hameien' heeft Verlinde de oorspronkelijke makers over de streep moeten trekken. Schrijver Harrie Geelen en componist Joop Stokkeimans schreven 'Hameien' in de jaren zeventig als televisieserie. „Vooral met Harrie Geelen heb ben we lang moeten praten. Hij kon maar moeilijk een beeld krijgen bij wat wij graag wilden maken. Totdat we hem in con tact brachten met Koen van Dijk, die het script van de musi cal schrijft en al meer scenario's op zijn naam heeft staan. Toen hadden we hem over de streep getrokken." Ruim veertig afleveringen telde de televisieserie destijds. Van Dijk heeft dat teruggebracht tot één sluitend verhaal waarin Geelen zich kon vinden. „Har rie Geelen is nog altijd bezig met het verder ver-Hameien van het verhaal, want het is en blijft natuurlijk zijn geestes kind." Volgende maand beginnen de repetities. Vanaf dat moment worden ook de ongeveer 150 kinderen getraind voor hun aandeel in de show. „Werken met kinderen betekent een gi gantische coördinatie", weet Verlinde inmiddels. „We heb ben bij het bedrijf van Joop van den Ende mogen kijken hoe dat gaat. Joop heeft al vaker thea tervoorstellingen met kinderen gemaakt. Wij proberen zo te voorkomen dat we de traditio nele beginnersfouten op dit ge bied maken." Wat het zo moeilijk maakt is dat kinderen slechts twaalf keer per jaar op toneel mogen staan. Per voorstelling zijn er twaalf kin deren nodig. „Ze meldden zich massaal aan toen we bekend maakten dat we 'Hameien' als musical gingen doen", zegt Verlinde. „Binnen de kortste keren hadden we tweehonderd e-mailtjes binnen." Twee miljoen euro kost de mu sical 'Hameien'. Een forse in vestering voor een relatief klein bedrijf. „We krijgen te maken met grotere bedragen dan in het verleden, maar het is alle maal nog te overzien", bena drukt de producent. „Het stre- 'Kunt u mij de weg naar Ha- melen vertellen meneer?' Pre mière: 13 oktober. Op 18 en 19 november is de musical te zien in de Leidse Schouwburg. Meer informatie: www.hame- lenmusical.nl ven is om de komende jaren va ker nieuwe voorstellingen in het theater te brengen. Dat moet wel, de rechten van be staande musicals zijn moeilijk te verwerven. Bovendien: met nieuw geschreven voorstellin gen voeg je iets toe aan het gen re."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 16