KUNST 8f CULTUUR Reizen doet wonderen met je Waar Simon is, daar schijnt de Lloyd Newson zorgt voor eigenzin hoogtepunt Julidai ■u Nederlandse documentaire wint op festival 0t sh ijs Bad Boys 2 Portret van Celia Cruz op een muur in New York. Foto: EPA/Jason Szenes Massaal afscheid van Celia Crui new york/miami - Graffity- kunstenaar Chico heeft op een muur in Lower East Side in New York een metershoog 'In memoriam-portret' geschilderd van de Cubaanse salsa legende Celia Cruz. In Miami namen za terdag bijna 150.000 mensen af scheid van de 'Queen of Salsa' die afgelopen woensdag op 77- jarige leeftijd overleed. De rouwenden zongen de liederen van hun idool en zwaaiden met Cubaanse vlaggen. Een aantal mensen viel flauw door de hitte en moest worden behandeld. Veel rouwenden, veelal Cuba nen in ballingschap, wachtten urenlang voordat zij Cruz de laatste eer konden bewijzen. De zangeres lag in Freedom Tower opgebaard. Schilderijen van Brood gestolen Amsterdam - Dieven hebben in de nacht van donderdag op vrijdag in een galerie in Amster dam twee schilderijen van Her man Brood gestolen. Bij de in braak in de Stip Gallery namen zij ook drie werken mee van ta- toeëerder Henk Schiffmacher. Een van de gestolen werken be treft een schilderij dat Brood en Schiffmacher samen hebben gemaakt. Er bestaan maar vijf van dergelijke co-producties. Herman Brood heeft tot zijn dood naar schatting 5000 schil derijen gemaakt. De waarde van de vijf gestolen werken be draagt ongeveer 15.000 euro. Jacksons gaan weer op toernee londen - De Jackson Five gaat weer op toemee en Michael Jackson is van de partij. Boven dien werken de muzikale broers aan een album, zei broer Jer- maine tegen de BBC. De broers waren vooral in de jaren zeven tig succesvol. De Jacksons scoorden hits met 'I want you back', 'ABC' en 'Let is be'. De laatste keer dat ze samen optra den was in 2001. Toen vierden ze dat Michael dertig jaar in het vak zat. Daarvoor stonden ze in 1984 voor het laatst met zijn al len op het podium. Jackie, Jer- maine, Tito, Marlon en Michael begonnen in de jaren zestig als de Jackson Five. In 1969 wer den zij ontdekt door de Mo- townzangeres Diana Ross. In 1976 werd de groep werd om gedoopt in The Jacksons. Film en tv op Buchmesse frankfurt - De Frankfurter Buchmesse gaat meer aandacht besteden aan film en televisie. Dit najaar is er een Buchmesse- bioscoop met vierhonderd stoelen, waar voorvertoningen van komende films te zien zul len zijn. Bovendien zijn er ma nifestaties met acteurs en regis seurs. In een café kunnen uit gevers hup filmliteratuur tonen. Ook verhuist de Hessische Filmprijs van Wiesbaden naar Frankfurt om daar aan de Buchmesse te worden verbon den. De organisatie van de grootste boekenbeurs ter we reld vindt dat terecht omdat 'film en literatuur elkaar weder zijds inspireren'., Al heel lang leiden boeken tot verfilmingen en omgekeerd verschijnen er boeken over films." Het verto nen van films op de Buchmesse is daar een „logisch gevolg" van, vindt de organisator. Kunstenaar Hans Bayens overleden Amsterdam - Na een kort ziek bed is zaterdag in zijn woon plaats Amsterdam beeldend kunstenaar Hans Bayens over leden. Het werk van de schilder, tekenaar en beeldhouwer is in vele musea en galeries in en buiten Nederland tentoonge steld. Bayens werkte in de tradi tie van het impressionisme in zijn portretten en scènes uit het dagelijks leven. Verder schilder de hij landschappen en stille vens in een meer expressionis tische stijl. Bekende personen die hij portretteerde zijn onder anderen Willem Drees sr., Wim Kan en dirigent Ricardo Chailly. Bekende beelden van Bayens zijn dat van Multatuli op de To- rensluis over het Singel in Am sterdam en van Theo Thijssen op de Lindengracht. In het Oos terpark staat het plastiek 'Hom mage aan Nescio', waarin hij de 'Titaantjes' verbeeldde. Hans Bayens werd 78 jaar. 'i. maandag 21 JULI 2OO3 Literaire vrienden betuigen jarige Vinkenoog eer door Peter Bruyn Amsterdam „Poëzie, dat zijn de dromen van de goden!", zei ceremoniemeester/dichter Hans Plomp gistermiddag ergens halverwege het feest programma in Ruigoord. Geen wonder dat de goden Simon Vinkenoog op handen droegen, voegde hij er aan toe. De zon scheen, de drank vloeide, evenals de vrien delijke woorden voor de vijfenzeventig ge worden enige echte Nederlandse beat- dichter. Vrijdagavond had hij zijn verjaar dag al gevierd met familie en intimi. Gister middag zwaaiden zijn literaire vrienden hem toe met een informeel festival. Niet dat de gevestigde literaire kanonnen nou meteen voor Simon in de rij stonden. De Clausen en Mulisch', de Grunbergs en Afth's, de Komrijs en Palmens, het is een circuit waar Vinkenoog lang geleden mis schien bij hoorde, in de tijd dat De Bezige Bij zijn boeken nog uitgaf. Maar vanaf het moment dat de Amsterdammer - om maar met zijn overleden vriend en visie-genoot Johnny van Doom te spreken - de geest liet waaien', vond hij zijn gevolg niet meer bij de literatuurbijlagen en salons maar in een andere, kleurrijker wereld. En ze waren er allemaal, gistermiddag in de culturele vrijhaven Ruigoord - waar anders? De duizenddichters, de stadssjamanen, de dope-derwisjen, alle bonte vogels voor wie Amsterdam nog altijd het 'magies sentrum' is en er tot hun laatste snik aan werken om dat zo te laten blijven. Zoals 'levend kunst werk' Fabiola, even onverslijtbaar als de dichter zelf, die hem toevertrouwt:Simon, wann du Geburtstag hast, dann lacht die ganze Stadt!'. Of de al even onvermijdelijke punkdichteres Diana Ozon: „Waar Simon is, daar schijnt de zon." En er zijn buitenlanders, zoals de Antwerp se dichtende kroegbaas die zegt dat als Si mon niet jaarlijks zijn geboortedag zou vie ren, maar iedere seconde, het leven één groot feest zou zijn. En de Amerikaanse Henry Michaux-vertaalster Louise Landes Levi, die de jarige lof toezingt vanaf een pa pieren placemat die ze de avond ervoor in een restaurant voor hem volgeschreven heeft. Er is de Indiase dichter en beeldhou wen Bhaskar Hande, die volstrekt onver staanbaar - maar daarom beslist niet min der charmant - wordt als hij iets in het Ne derlands probeert voor te dragen. En Vinkenoog zelf, Nederlands eigen poë tisch orakel, vijfenzeventig zomers, herfsten, winters en lentes jong en innig met zijn Edith, danst, drinkt, rookt, keuvelt en laat het zich allemaal overkomen. Zijn boodschap aan de bezoekers heeft hij reeds op een bord bij de ingang geschilderd: 'Zet recht! Maak klaar en vervaardig: span de hand en scherp de ogen. Meer dan je weet is waar, meer dan je denkt is daar. Al dat je bent, word je gewaar. Gadeslaan, andere wegen begaan. Recht je weg - doelbewust. Hier en nu komt nooit terug.' Jeruzalem/ANP - De Palestijns- Nederlandse regisseur Hany Abu-Assad is op de slotavond van het twintigste filmfestival van Jeruzalem onderscheiden voor zijn documentaire 'Ford Transit'. De film won zaterdag de zogeheten In The Spirit Of Freedom Award, een Israëlische prijs die jaarlijks wordt toege kend aan de internationale pro ductie die het best het thema mensen- en burgerrechten be handelt. De jury noemde de documen taire „verrassend, levensecht, onrustbarend, beangstigend, geestig, absurd en ontroerend", maar meldde ook dat 'Ford Transit' vooral voor Israëli's moeilijk is om te zien. De film volgt de werkzaamhe den van de Palestijnse bestuur der van een tienpersoons taxi busje tussen Jeruzalem en Ramallah en toont langs deze weg hoe moeilijk het voor Pa- lestijnen is om anno 2002 via checkpoints, sluiproutes en omwegen op en neer te reizen tussen twee nabijgelegen ste den. „Ons valt het zwaar te ge loven dat in deze stad, Jeruza lem, waar dit filmfestival wordt gehouden, dit soort tochten aan de orde van de dag zijn", aldus het juryrapport. Behalve een sculptuur is aan de filmprijs een geldbedrag ver bonden van 10.000 Israëlische shekels, wat gelijk staat aan on geveer 2000 euro. De regisseur nam de onderscheiding in ont vangst met een simpel „dank je wel". Hany Abu-Assad regis seerde eerder de speelfilm 'Het 14de kippetje' en de documen taire Nazareth 2000'. Doobie Brother Michael McDonald geniet meer van het leven Michael McDonald: Ja, ik was een wildeman. Wat dat betreft is er wel wat veranderd, want ik ben een stuk bezadigder geworden. Foto: GPD/Michael Wilson door Harry de Jong Amsterdam - Zanger Michael McDonald (50) staat voor het im mense raam van zijn apparte ment op de hoogste etage van het Amsterdamse Okura Hotel en kijkt peinzend naar buiten. De stad die aan zijn voeten ligt, brengt heel wat oude herinne ringen terug. „Ik ben hier vaak met Steely Dan geweest en daarna nog verscheidene malen met The Doobie Brothers. Ik kan me nog herinneren dat we met Steely Dan in een heel klein theater stonden. Dat was tijdens een tournee waarbij we meer optre dens afzegden dan dat we op de planken stonden. Dat was de schuld van Donald Fagan en Walter Becker. Die besloten van het ene op het andere moment dat ze eigenlijk helemaal niet wilden spelen. Nou ja, de fans hadden we daar niet mee, want het ging om een promotietour nee voor bobo's, opgezet door onze platenmaatschappij. Ik had dus tijd zat om de was te doen, de stad in te gaan en in moeilijkheden te komen. Ja, ik was een wildeman. Wat dat be treft is er wel wat veranderd, want ik ben een stuk bezadig der geworden. Ik zou niet eens meer 20 willen zijn, want ik ge niet nu veel meer van het le ven." Michael McDonald is een dagje naar Amsterdam gekomen om zijn nieuwe album 'Motown' te promoten. Een schijfje dat je het beste kunt omschrijven als een eerbetoon aan de Motown- stal van de jaren zestig en ze ventig. McDonald neemt met zijn donkerbruine stemgeluid een aantal klassiekers van men- ir sen als Stevie Wonder, Marvin Gaye, The Temptations en The Supremes op een uiterst ver antwoorde manier onder han den en bewijst daarmee nog steeds thuis te horen in het rij tje van 'grote namen uit de popmuziek'. De originele versies van de nummers op 'Motown' zijn bij na de soundtrack van McDo nalds jeugd. „Voor al die liedjes geldt dat ik nog precies weet waar ik was en wat ik deed toen ik ze voor het eerst hoorde. Ze zijn wat dat betreft net een dag boek. En dat geldt hoop ik ook voor veel andere mensen die zijn opgegroeid in de jaren zes tig" Het is McDonalds grote ver dienste dat hij in 1975 als zan ger en liedjesschrijver weer richting gaf aan The Doobie Brothers, die met hun southern rock op een dood spoor dreig den te raken. McDonald liet de muziek van The Doobies in meer jazzy richtingen koersen en dat werd het begin van een bijzonder succesvolle periode die tot 1983 stand zou houden. In dat jaar gingen T*he Doobies uiteen en begon McDonald een solocarrière. Vier jaar later kwam de groep toch weer bij el kaar, maar het duurde tot 1995 voordat Michael McDonald be sloot opnieuw in zee te gaan met zijn vroegere muziekma- ten. Sindsdien verdeelt hij rijn tijd tussen soloprojecten en de Doobies. „We rijn de eerste keer uiteen gegaan omdat we leeg gespeeld waren," aldus McDonald. „Maar tegenwoordig rit er weer meer vuur in dan ooit. Ik treed van tijd tot tijd nog steeds met hen op en ik moet bekennen dat me dat prima bevalt. Eigen lijk rijn mijn jaren met The Doobie Brothers de mooiste van mijn leven als muzikant ge weest. Er heeft onderling altijd een vriendschap geheerst die je zelden tegenkomt. Daar heeft geen platenmaatschappij ooit een wig tussen kunnen drij ven." McDonald begon rijn loopbaan in de muziek als toetsenman van Steely Dan en vanaf dat moment is hij eigenlijk con stant onderweg geweest over de wereld. „Al dat reizen beïn vloedt je levensvisie wel dege lijk", weet hij uit ervaring. „Je hele opvatting over hoe de we reld in elkaar rit, verandert stukje bij beetje. Ik heb het daar vaak over met mijn vrouw. Zij gaat meestal mee als de om standigheden dat toelaten en we voelen ons soms net een paar reizende zigeuners." „Op dit moment wonen wel al weer een paar jaar in Nashville en dat is langer dan ik ooit op dezelfde plaats gewoond heb. Maar dat heeft ook te maken met het feit dat onze kinderen nu een jaar of tien zijn en zich thuis voelen in die stad. Ze heb ben er hun vriendjes en wij wil len hen niet ontwortelen. Ik ben van jongs af aan rusteloos geweest en wilde altijd ergens anders rijn dan waar ik was. Om er vervolgens achter te ko men dat het daar toch niet be ter was dan waar ik vandaan kwam. Maar als muzikant is het wel geweldig inspirerend om op weg te gaan. Je wordt er mis-' schien niet gelukkiger van, maar wel een betere muzikant En je leert culturele en politieke normen beter op waarde schat ten, want je neemt overal uit de eerste hand kennis van." „Naast muziek maken schilder ik graag", bekent McDonald. „En om dat te kunnen doen moet ik ook weer naar bepaalde plaatsen toe. In New York vind ik geen inspiratie, maar wel weer in Florida. Als het dan echt stil om me heen is, kan ik de hele nacht bezig zijn met een doek. Voor mijn liedjes geldt dat ook. Ik schrijf heel an ders als ik in Londen ben dan wanneer ik in Nashville rit. Met andere woorden: reizen doet wonderen voor de creativiteit van een artiest. Maar het gaat nog verder, want het meeste wat ik weet van dit leven, heb ik geleerd tijdens mijn reizen." „Je moet het echter allemaal wel kunnen relativeren," vindt McDonald. „Met mijn teksten heb ik soms miljoenen mensen bereikt, maar toch heb ik er moeite mee mijn eigen kinde ren te bereiken. Om hen ergens voor te interesseren of de waar de van iets te laten zien, is nog een hele toer. Als ik over diepe re dingen begin, roepen ze on middellijk: oké, pa, hou maar op. We geloven het wel. En dan hoef ik me niet op de borst te slaan dat ik zoveel liedjes met diepgang heb geschreven. Want daar hebben ze geen bood schap aan." ppo ■11 ro: erst aan; npi iwin cht zijn vrouw Edith, laat de festiviteiten voor zijn 75ste v Foto: GPD/Lex van Rossen los angeleS - Acteurs Martin Lawrence (links) en Will Smith, hier in een actiescène met Gabrielle Union, geven voor de tweede keer gestalte aan twee agenten van de Ameri kaanse narcotica-brigade in 'Bad Boys 2'. De speelfilm is het afgelopen weekeinde in première gegaan in de Verenigde Staten. In het najaar is 'Bad Boys 2' te zien in de Ne derlandse bioscopen. Foto: AP/Robert Zuckerman ;eh Pianiste Rosa Tureck overl* new york/gpd - In haai in New York is in de donderdag op vrijdag d kaanse pianiste Rosalyi op 88-jarige leeftijd ov Zij genoot wereldfaam tolkster van Bach. In 19 te Tureck in New Tureck-Bach-Institute zich bezighield met 01 en de ontwikkeling va Als geen andere 20ste 13 pianist heeft Rosalyn zich verdiept in de kb ziek van de componis pn boven alle anderen achtte. De in Chicago geboren enne streefde er naar p riek van Johann Sebast |Qts zo getrouw mogelijk preteren, zoals de co die had bedoeld. Al op gende jaar trad Turec soliste. Zij kreeg pian onder anderen Sophia Liven, een leerlinge va Rubinstein. Toen rij was kon rij alle twees 'Inventionen' van Bac toonsoorten spelen. H I later voerde zij, uit ht de 'Goldberg-variaties' Als Bach-vertolkster G lyn Tureck al snel de door haar karakterist nier van spelen. Zij zet tegen de vooral in ha^ overwegend romantis nier waarop deze muz ^en uitgevoerd. Haar spel meet af aan monumei karakter. Door haar i opricht nogal eigengei vattingen, die zich voo festeerden in de manie rij trillers en andere gen placht te spelen, h i(ra halve fervente bewo ook veel tegenstanders. Hei oek Oi da; irl :ve ang bi 1 idd zijn ■rti theater recensie Maja Landeweer Voorstelling: Julidans. DV-8 met 'The cost of living 2003'. Choreografie: Uoyd Newson. Gezien: 18/7, Stadsschouwburg, Amsterdam. Alles wordt gemeten en ge prijsd in de nieuwe voorstel ling van de eigenzinnige Lon- dense groep DV-8. Is dit de lengte van onze relatie, vraagt een danser, terwijl hij handig met een meetlint goochelt. Een andere danser overvalt in het voorbijgaan een danseres met het verzoek of rij hem even aan wil kijken, tegen be taling. 'The cost of living 2003', een bewerking van het origineel dat Lloyd Newson in 2000 maakte voor de Olympische Spelen in Sydney, is indruk wekkend in visueel opricht, maar ook door de achterlig gende gedachte. Dat maakt deze slotvoorstelling van Juli dans één van de hoogtepun ten van het festival. Vanaf de oprichting in 1986 distantieert Newson zich na drukkelijk van de geldende normen in dans. Hij noemt rijn groep dan ook geen dans gezelschap, maar 'physical theatre'. Daarmee geeft hij aan dat dans bij hem niet puur over esthetiek gaat, maar gerelateerd is aan wie en wat we rijn. 'The cost of living' gaat over het willen voldoen aan de maatschappelijke standaard, in schrijnend contrast met de onmogelijkheid daarvan. Newson levert achteloos, zon der zuur te zijn, kritiek. Hij schetst komische, idyllische Simon Vinkenoog, met op de achtergrond dag maar allemaal over zich heen komen. Vi plaatjes van een ide£w menleving, waar op ee sche manier telkens w rende elementen in op In het verbluffende dé een grasmat die naar a toe stijl omhoog oploq voor een prachtig n t effect zorgt, springen op een groteske maj blije gezichten met b tjes rond. Een beeld perfecte blijdschap symboliseren, totdal vreemde vogels zich leic groep mengen. Een Lei met overgewicht en eftrok ser zonder benen, die 'dda danks, lopend op zijn Qut zeer lenig en soepel be :ev'a Verrassend is het als <Jle rt zich omdraaien: de 'norde dansers nemen de bstrai gen van het buiteifvooi over. Zonder hun beni nedf bruiken rollen ze en. grond en buigen ze hi^ann naar links en naar v°rq Newson is in 'The co enei ving' zeer onderh bezi maar dient steeds klei#e tv denprikjes toe, die tol 'lage ken aanzetten. Zoals n m missverkiezing-scène. 1 hc sers paraderen rond -atei bikini of zwembroek e 30-jj voorstellingsrondje m doodleuk, met stralen ijn 1 lach, een abortus oljmni ving. Het venijn rit bij 'oei. in de finesses. var Slechts één keer pak£t be letterlijk echte donkeen ken samen boven he zitti Van het ene op het&ar c moment fungeert het^r vo neel als een enorm pofdvi scherm, waar grillige^verc overheen jagen. T( geni van al dat natuurgewi den een breekbaar uitzied tech ser rijn eenzame, ijle 1 eger er oi

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 6