KUNST CULTUUR Ruim baan voor al het melodrama Grootste kunstverhuizing van Nederland is begonnen Gorilla in omarming met vrouw doet wat kunst moet doen Geluidsgolf als muziek in de natuur 'Alleen op de wereld' in musicalvorm Um - De Britse band ponies geeft dinsdag 21 n,di leen concert in de Hei- lusic Hall in Amster- buj bmenteel scoort de h hit met de single lomorrow' van het llbum 'You gotta go come back'. De kaart- ^lis vandaag begonnen. JÖs jeugdkoor in Noordwijk um - Kill Bill', de te film van regisseur iTarantino, wordt in :len in de bioscoop uit- it. Het is voor het eerst Amerikaanse filmstudio ix dit doet. 'Kill Bill' is de Ik peelfilm van Holy- wonderkind Quentin uo die eerder grote suc- a loekte met spraakma- ilms als 'Reservoir Dogs' i Fiction'. Zijn nieuwe it over een vrouwelijke Dordenaar die door haar ïtgever wordt neerge- waardoor ze in coma ls ze na vijf jaar bijkomt, te op alles en iedereen De film zit vol actiescè- t oosterse vechtsporten, lofdrollen zijn onder te zien Uma Thurman, L. Jackson en David ne. Deel 1 heeft 20 no- zijn Nederlandse pre- Tkjunst van «waren e - In het Rijksmuseum e is vanaf 11 oktober de stelling 'De kunst van licit aren' te zien. 'De kunst 1 bewaren' is een om- e manifestatie op het Vl< an kunstrestauratie en ku, 'ering. Het is de eerste 1541 lederland dat de stand sn op dit gebied wordt ht voor een breed pu in internationaal sym- informeert restauratie- ligen over de nieuwste elingen. Met dit project t Twente zich als regio mis over en de prakrijk auratie zijn gebundeld. ophonics ert in HMH uk - Het Emanuel hoir uit het Engelse geeft dinsdagavond ert in de Gereformeer- cerk in Noordwijk. De aartoe het koor be- een lange traditie in in van koraalmuziek. nen onder meer een it werken van Benja- en, waaronder de mfonie'. Het koor, dat ding staat van Jona- mes, bestaat uit jon- lf tot achttien jaar. al leden behoort tot de ifdeling van het Royal n de Royal Music Aca- vendien zingen een ens mee in de be- :n van Londen en Ox- e aanvang van het om 20.00 uur. De gratis. De Gerefor- ïurtkerk bevindt zich Jofdstraat 10. org amsterdam/anp - Het Rijksmuseum in Amsterdam is deze maand begonnen met het inpakken van kunstobjecten voor wat de grootste kunstverhuizing van Nederland zal zijn. Voor de ingrijpende verbouwing van het Rijksmuseum vol gend jaar worden de komende tien maanden ruim een miljoen objecten naar de voormalige eurokluizen in Lelystad vervoerd. Eind augustus gaan de eerste verhuiswagens rijden, aldus een woordvoerder van het Rijksmuseum. De medewerkers van het museum zijn begonnen met het inpakken van kunst die in de depots ligt opgeslagen. Het kostuumdepot is als een van de eerste aan de beurt. De meeste kunst van het Rijksmuseum ligt opgeslagen in de tjokvolle depots van het gebouw in Amsterdam. Slechts 10 procent van de collectie is te zien voor het publiek. Het museum verwacht geen bijzondere stukken aan te treffen die ergens in het gebouw verborgen liggen. „We vinden zeker geen schilderij van Rem brandt of Vermeer", aldus de woordvoerder. „We leven in het computertijd perk, alles is al geïnventariseerd." Het Rijksmuseum heeft drie gespecialiseerde verhuisbedrijven ingehuurd voor de operatie. Het aantal verhuisritten neemt geleidelijk aan toe de komende maanden. Vanaf januari rijden verhuiswagens vrijwel dagelijks heen en weer tussen Amsterdam en Lelystad. Dan zal het hoofdgebouw sluiten voor het pu bliek en ook het grootste deel van de collectie verhuizen naar de vroegere eu rokluizen. Het hoofdgebouw van het Rijksmuseum moet op 10 mei leeg zijn. Bezoekers kunnen de topstukken van het museum tijdens de verbouwing nog steeds bewonderen. In januari zijn die naar de nieuwe Philipsvleugel ver plaatst, die tijdens de renovatiewerkzaamheden als tijdelijk museum zal fun geren. Daar is dan ook de Nachtwacht te zien, evenals andere schilderijen van Rembrandt en meesters als Vermeer en Jan Steen. De renovatie van het Rijks museum duurt tot midden 2008. de creaties van Mart Vis- ANP I Visser in gs museum !AG - Hij vestigde het af- :n decennium zijn naam iturier en presenteerde >en voorjaar zijn twintig- jte couture collectie, ivoor Mart Visser een ibileumjaar, vindt het Ge- emuseum in Den Haag. II oktober is in dat mu- dan ook een overzichts- nstelling van het werk modeontwerper te zien. s conservator M. Hohé t Gemeentemuseum vor- rca zeventig creaties van de expositie. Behalve r rpen uit de museumcol- hebben enkele klanten iser bijzondere stukken kleen gegeven. Hohé nog geen tipje van de lp over wie bijvoorbeeld jzondere bruidsjurk be- lar stelt. Tarantino '3 reeën geknipt lelystad/anp - Op Mu ziekfestival Uitgast in Le lystad is zondag 17 au gustus een veertig minu ten lange 'geluidsgolf van de 27-jarige compo nist Merlijn Twaalfhoven te horen. Zeker negentig muzikanten en zangers doen er aan mee. Zij moeten zich in kleinere clubjes over het terrein verspreiden. Muziekfes tival Uitgast vindt plaats in Natuurpark Lelystad. De deelnemers krijgen per groepje een stop watch mee om te voor komen dat zij te lang door gaan met hun eigen muziekpartijen. Er gaat ook een grotere groep muzikanten een varende boot op. De gezelschap pen komen pas op de ochtend voor de uitvoe ring te weten hoe het muziekstuk precies in el kaar steekt. Twaalfhoven is op dit moment druk bezig met zijn compositie. Hij pro beert ervoor te zorgen dat er geregeld een aan tal groepjes tegelijkertijd speelt, terwijl ze elkaar op andere momenten juist weer af lullen wis selen. Het gevolg is een 'bewegende geluidsgolf door het park. Voor zover de componist weet, is er nog nooit zo'n grote groep geweest, die hetzelfde muziekstuk op voerden zonder direct oogcontact met de diri gent. Hij stemde gelijk in met het project, toen hij daarvoor werd gevraagd. „Ik werk graag buiten. Grote concertzalen doen me te veel aan een labo ratorium denken." In de toekomst wil hij ook nog eens optreden op de dijk tussen Lelystad en Enk huizen. Gorilla en vrouw, van Hanneke Francken, met een krans van blauwe, oranje en rode bloemen aangebracht, als romantische bekroning van hun geluk. Het is een van de meest opvallende werken in De Waag waar tien Leidse kunstenaars hun werk exposeren, met de mens als onderwerp. Publiciteitsfoto's Amsterdam - En weer krijgt een literaire klassieker uit Frankrijk een musical-bewerking. Compo nist Frank Affolter vertaalt 'Al leen op de wereld' naar het po pulaire theatergenre. Met ruim baan voor al het melodrama. Alleen op de wereld betekent nog niet alleen op de planken. Het aandoenlijke melodrama van Hector Malot krijgt komend theaterseizoen een grote cast voor de musicalversie waaraan componist Frank Affolter mo menteel de laatste hand legt. Voor zover bekend is het de eerste keer dat het 125 jaar ou de verhaal als grote musical op de planken komt. „Ik heb de rechten voor de Be nelux", zegt Affolter trots. „Dat is een lekker gevoel. Ik heb ooit iemand in het vak verteld dat ik met dit boek bezig was en toen waren de rechten bijna voor mijn neus weggekaapt. Ieder een die nu nog iets met 'Alleen op de wereld' wil doen, moet even bij mij langs komen." Affolter koos bewust voor een bekende titel om zijn naam als musicalmaker op de kaart te zetten. „Ik ben eigengereid ge noeg om dingen te doen die he lemaal van mijzelf zijn", legt hij uit. „Maar zo'n eerste grote musical moet herkenbaar zijn voor de mensen. Een totaal zelf bedacht verhaal is minder grijpbaar voor het publiek. Het boek van Malot heeft hem altijd al aangesproken. In het verhaal over het jongetje Remi, de zwerver Vitalis en zijn aapje Jolie Coeur zag hij veel moge lijkheden voor een muzikale theaterproductie. Al het melo drama uit het verhaal zit straks, naast een portie humor, ook nadrukkelijk in de musical. „Een gok", erkent hij. „Neder landers zijn in de regel wars van dit soort emoties. Ik kom uit een joods gezin. In die cultuur slaat het omgaan met emoties door naar de andere kant." Joop van den Ende zette al eens eerder zijn tanden in Malots meest beroemde boek. „Maar hij heeft er nooit iets mee ge daan", weet Affolter. „Waar schijnlijk vanwege dat melodra ma. Ik zag wel mogelijkheden om het verhaal op een accepta bele manier te vertellen zonder die pure emoties uit de weg te gaan." Dat hij voor deze productie met kinderen moet gaan werken, maakt de hele onderneming al leen maar interessanter. „Met kinderen werken is het leukste wat er is. Ze zijn alert en spon taan. Je weet met hen meteen waar je aan toe bent. Er zit zo veel power in kinderen. Maar het is niet makkelijk, want Ne derlandse kinderen hebben nauwelijks enige opleiding op theatergebied. Aan die scholing moeten wij nog veel doen." Ondanks de aanwezigheid van kinderen maakt Affolter een volwassen musical en geen jeugd- of familietheater. „Het klinkt heel verwaand, maar ik vind dat je met dit soort voor stellingen internationaal moet denken. Ik wil me dan ook niet conformeren aan het Neder landse gevoel. Er gebeuren in deze voorstelling geen cabaret achtige dingen. Het zou een klap in mijn gezicht zijn als cri tici na de première schrijven dat het allemaal toch wel heel Hollands is gebleven." Affolter laat zich inspireren door de Amerikaanse manier van musicals schrijven. „Wat ze daar doen, lijkt wel van een an dere planeet te komen", zegt hij. „Ze werken er met een an der soort klankspectrum. Dat geeft een sjeuïgheid die wij in Europa niet kennen." Zijn compositietalenten werden in het recente verleden vergele ken met die van Andrew Lloyd Webber en Michel Legrand. „Of die vergelijking opgaat? Dat wil ik wel eens uitproberen. Maar zit verborgen tussen de regels. Als Malot meer bladzijdes tot zijn beschikking had gekregen, had hij het verhaal van onze musical waarschijnlijk zelf ge schreven." Voor de liedteksten werkt Affol ter samen met Ivo de Wijs. „Ik belde Ivo met de vraag of hij belangstelling had in het pro ject. 'Als jij een aap hebt, doe ik mee', zei hij. Dat is me gelukt dankzij Toni Boltini." beeldende kunst recensie Bernadette van der Goes Expositie: 'It's only human', werk van Astrid, Frank Borst, Hanneke Francken, Marjolein van Haasteren, Mirjam Hoekman, Paul Overdijk, Franceline Pompe, Thomas Raat, Bunny Soeters en Jacques Turk. Te zien: t/m 24/8, wo t/m zo 12-17 uur. De Waag, Aalmarkt 21, Leiden. Hoe kijken beeldend kunste naars tegen mensen aan? Het is een vraag die eigenlijk voor elk tijdperk in de kunstgeschiede nis interessant is. Of het nu gaat om een prehistorische rotsteke ning, een marmeren sculptuur uit de tijd van de oude Grieken, een geschilderd naakt van een kunstenaar uit de zeventiende eeuw of een videowerk van Bill Viola: in de westerse kunst is de mens steeds aanwezig. Veel stromingen zijn zelfs vooral te herkennen aan de wijze waarop kunstenaars mensen hebben weergegeven. En het beeld dat wij van voorbije tijden hebben, wordt voor een belangrijk deel bepaald door de menselijke aanwezigheid in de beeldende kunst. Tegelijkertijd is er weinig veran derd. De tentoonstelling die het Leidse Centrum Beeldende Kunst in De Waag heeft georga niseerd, maakt dat weer eens duidelijk. Te zien is werk van tien Leidse kunstenaars, die de mens als onderwerp hebben gekozen. Mensen kun je op drie manieren afbeelden: als por tret, van top tot teen en als per sonage in een verhaal. Het fas cinerende is dat daarbinnen zo veel variatie mogelijk is dat kunstenaars er nog lang niet op uit zijn gekeken. Dat geldt ook voor de exposan ten in De Waag. Astrid, Marjo lein van Haasteren en Bunny Soeters maken alledrie portret ten, maar de manier waarop ze dat doen verschilt enorm. As trid fotografeert vrouwen van verschillende leeftijden, die met ernstige blik in de lens kijken. We zien een klein meisje, een puber met puistjes, twee jonge volwassenen en een wat oudere vrouw, waarvan de huid rim pels begint te vertonen. De ca mera registreert letterlijk wat de kunstenaar ziet. Anders is dit bij de portretten van Van Haas teren. Hoewel haar in heldere kleuren geschilderde hoofden realistisch aandoen, zien de af gebeelde personen er niet uit als mensen van vlees en bloed. Hun gezichten vertellen niets over hun karakter, gedachten of emoties. Zij zijn slechts figuran ten. Dit in tegenstelling tot de aquarellen van Soeters. Met mi nimale middelen portretteert zij mannen, vrouwen en kinderen. Het zijn wonderen van een voud, die uit niet meer bestaan dan een contour, ogen, neus, mond en een enkele schaduw. Toch zijn deze mensen heel erg herkenbaar. Zo sterk zelfs dat 'Alleen op de wereld' is al 125 jaar oud. Het aapje Jolie Coeur, Vitalis en Remi komen binnenkort weer tot leven in een gelijknamige musical. Publiciteitsfoto dat legt een extra druk op mijn schouders. Eerdere projecten, zoals 'De Trojaanse vrouwen' van De Appel, zijn de hemel in- geprezen." „Muziek", stelt Affolter, „is de enige zekerheid in mijn leven. Mensen raken met muziek is wat ik probeer te bereiken in 'Alleen op de wereld'. Dat wil nog niet zeggen dat dit de beste muziek is die er bestaat." Toch nog even terug naar Malot. „'Alleen op de wereld' is het boek waarbij ik het meest gehuild heb. Dat moet terugko men in de voorstelling. Het is een erg 'en toen-verhaal'. Dat is niet zo lekker voor op het to neel. Ik maak er meer een span nend jongensboek van waarin het draait om een erfenis. Dat verhaal vind je ook wel in het boek van Malot terug, maar het Geen enkele theaterproducent durfde het musical-avontuur van Affolter aan. Dus wierp hij noodgedwongen zichzelf op als producent. „Iedereen is bang om te werken met dieren en kinderen. Er zijn tot nu toe 110 voorstellingen geboekt. Er doen elf acteurs, zes muzikanten en in totaal vijf kinderen mee. Een hele organisatie. Tot voor kort deed ik alles zelf. Dat was doodvermoeiend: ik kwam niet meer toe aan het creatieve pro ces." Hij loopt naar de cd-speler en laat een paar songs uit de voor stelling horen. Ruwe tracks, door hemzelf ingezongen. Er komt, zo vertelt hij tussen de muziek door, een carrousel in de voorstelling. Die brengt de overledenen naar de hemel. „Natuurlijk zullen er mensen zijn die denken dat ik niet zon der draaimolens kan." In 1977 schreef Affolter het Nederland se songfestivalliedje 'De malle molen' voor zijn zus Heddy Lester, die straks ook in de voorstelling speelt. „Ach, da's al zo lang geleden. Dat liedje heeft Heddy heel lang achtervolgd. Mij niet. Ik was de componist en die beroepsgroep blijft in Nederland vaak op de achter grond staan." 'Alleen op de wereld' gaat 19 oktober in première in Den Haag. Daarna volgt een tournee door het land. Meer informatie: www.alleenopdewereld.nl sommigen je doen denken aan oude bekenden, waarvan je maar niet op de naam kunt ko men. Verder toont de expositie wei nig uitschieters. Alle deelne mers verstaan hun vak, maar voegen weinig sprankelends aan het onderwerp toe. De wit te kinderbeelden van Jacques Turk werden al te vaak getoond. De misvormde mensen op de gemanipuleerde foto's van Paul Overdijk zijn te gekunsteld weergegeven om werkelijk te schokken. En de wassen beel den van Mirjam Hoekman zijn amusant, maar niet meer dan dat. De enige die met kop en schouders boven dit alles uit steekt is Hanneke Francken. Van haar zijn er twee enorme tekeningen. De ene stelt een le vensgrote gorilla voor die met uitgestrekte armen op de toe schouwer afkomt. En op de an dere zien we dezelfde gorilla in innige omarming met een vrouw. Om hen heen heeft Francken een krans van blau we, oranje en rode bloemen aangebracht, als romantische bekroning van hun geluk. Be halve dat het humoristische voorstellingen zijn, zetten deze tekeningen je ook aan het den ken. Over de verschillen en overeenkomsten tussen mens en dier, over oerdriften, het zoeken naar geborgenheid en over taboes. Precies dus wat kunst moet doen. Ook wat dat betreft is er nog niets veran derd.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 21