KUNST CULTUUR Nieuw schilderij Appel opgedoken 'We zijn het visitekaartje van het North Sea Jazz-festival' Cézanne als grote worst in Zwols veilinghuis Plan voor Toon Hermans-museum Memoires van Katherine Hepburn i 3 zaterdag 12 JULI 2003 - «RW A-.v - V Het ontdekte schilderij van Appel dateert van 1945 en is een portret van de huidige eigenaar van het doek op zesjarige leeftijd. Foto: GPD Portret uit de oorlog ontdekt in Overijssel amsterdam/gpd - Bij een opna me voor het programma 'Geen Kaf maar Koren' van RTV Oost is voor de tweede keer in korte tijd een doek opgedoken van Karei Appel. Het schilderij uit 1945 is een portret van de huidige eige naar van het doek op zesjarige leeftijd. Karei Appel was toen 24 jaar. Hij had twee jaar op de Rijksacademie voor Beeldende Kunsten in Amsterdam gezeten. Het schilderij kwam zaterdag naar voren bij de opnamen voor het programma in Losser, een plaatsje in de buurt van En schede. De kunstenaar zwierf tijdens de Tweede Wereldoor log door heel Nederland. In 1944 zat hij voor korte tijd on dergedoken in het oosten van het land. Appel was zo arm als een kerkrat. In ruil voor een paar schoenen maakte hij daar om een portret van één van de kinderen van de opdrachtgeef ster. „De man heeft het schilde rij altijd gehouden", verklaart taxateur Richard Hessink, ver bonden aan het programma. Volgens Hessink is het schilde rij ongeveer 4.500 euro waard. „Het is niet bijzonder goed ge schilderd, nogal figuratief, en het is met zijn 24 bij 16 centi meter maar een klein werk. In teressant is wel dat Appel slechts drie jaar later de Cobra beweging oprichtte en wild ging schilderen. Het verschil in stijl is groot. Maar ik ben ervan overtuigd dat het een echte Ap pel is. Deze man is serieus, het portret heeft een grote emotio nele waarde voor hem, en het werk is gedateerd en onderte kend. Hij kon ook nog een foto uit die tijd laten zien van zich zelf. Daarbij vertelde de man dat er ook een portret van zijn zuster is gemaakt. Ik heb dat nog niet bekeken." Hessink vermoedt dat er meer vroege werken van Appel uit die tijd in Overijssel en omstreken zijn. „Het was onder kunste naars gebruikelijk eten en spul len te ruilen voor portretten. En daarbij: iedereen die naar 'Geen kaf maar koren' heeft gekeken, is alert. Mensen zien op televi sie een schilderij dat lijkt op wat bij hen aan de muur hangt, brengen dat mee en zo wordt er weer een Appel gevonden." Tijdens een eerdere uitzending in Vollenhove kwam een doek boven water van een zeer jonge Karei Appel. Hij schilderde het titelloze doek met daarop een bomenlandschap in 1938, toen hij zeventien was. Hessink taxeerde dit werk, maar naar ei gen zeggen nog voorzichtig, op 6.000 euro. „In vijfjaar tijd heb ben we vier nog onbekende werken van Appel onder ogen gekregen. Dat van het bomen- landschap is één van de mooi ste." Het stamt uit de tijd dat Appel schilderde in de kapperszaak van zijn vader in de Dapper- buurt in Amsterdam. Daar knipte Karei Appel, maar hij verkocht ook zijn werk aan klanten van de kapsalon. Hes sink: „Veel Amsterdammers zijn in de oorlogsjaren naar het oosten van het land gevlucht. Waarschijnlijk is het werk zo te rechtgekomen in Overijssel." Koudekerker begeleidt al negen jaar artiesten op Schiphol door Rody van der Pols schiphol - Het lijkt zo vanzelf sprekend: de schijnwerpers flit sen aan en de artiest stapt het podium op. Dat diezelfde ar tiest zich soms nog maar luttele uren op Nederlandse bodem bevindt, daar sta ja als concert bezoeker meestal niet bij stil. Zeker op een festival als North Sea Jazz - waar artiesten uit alle werelddelen spelen - hebben de muzikanten vaak al een we reldreis achter de rug, voordat ze in Den Haag arriveren. Wie zich dat maar al te goed realiseert, is Richard Winter. Deze Koudekerker staat dit jaar alweer voor de negende keer op Schiphol klaar om de arriveren de artiesten op te vangen. „Het is niet alleen leuk werk, maar ook best belangrijk", laat de 44- jarige basisschooldirecteur per mobiele telefoon vanaf het vliegveld weten. „We zijn toch een beetje het visitekaartje van North Sea Jazz. Wij zijn de eer ste mensen die de artiesten ontmoeten." Gisteren om half zeven 's och tends stond Winter zodoende al op het vliegveld om de Brazili aanse pianist Deodato af te ha len, die - na een lange periode van afwezigheid - op de vorige editie van het festival furore maakte. „We hebben het nog even gehad over het optreden van vorig jaar, hoe fantastisch dat was." Ook Ibrahim Ferrer, bekend van de Cubaanse Bue- na Vista Social Club, en jazzle gende Herbie Hancock bege leidde de Koudekerker gisteren van de aankomsthal naar het vervoer naar Den Haag. „Veel artiesten vinden het een verademing dat wij voor hen klaarstaan", zegt Winter. „In andere landen schijnt het vaak niet zo goed geregeld te zijn. northseajazz m e ars .2* Dan komen ze op het vliegveld aan en moeten ze zelf maar uit zoeken hoe ze bij de plaats van bestemming komen. Soms blijkt het festival dan ook nog eens verplaatst te zijn. Dat soort verhalen hoor je doorlopend." Behalve dat Winter de muzi kanten met praktische zaken helpt, probeert hij ze ook een gastvrije ontvangst te bezorgen. „Je probeert je toch in te leven in iemand. Sommige muzikan ten hebben een lange reis ach ter de rug en zijn niet aan spreekbaar. Maar vaak heb je ook hartstikke leuke ontmoe tingen. Met Elvis Costello bij voorbeeld. Die moest nog even wachten op zijn taxi naar Den Haag. Toen hebben we heel leuk gekletst. Over de projecten waar hij mee bezig was, de mensen met wie hij werkte. Een hele gewone vent eigenlijk, 's Avonds bij het concert herken de zijn manager ons nog, waar door we backstage mochten. Dat soort dingen is wel heel bij zonder." Hoewel Winter naar Drenthe verhuist, houdt hij zich ook vol gend jaar van harte aanbevolen voor dit klusje. „Het werk is te leuk om te moeten missen." sittard - Maurice Hermans wil een interactief museum in Sittard ter ere van zijn vader Toon. Wethouder Theo Hanssen van Sittard is enthou siast over het idee van de zoon van de in 2000 overleden cabaretier. Je zwaait de deur open en staat ineens in hartje Amsterdam. Draaiorgelmuziek vult de ruimte. Tussen de grachten doemt enkele meters verder de markante voorgevel van theater Carré op. In een nagebouwde kleedkamer zit het wassen evenbeeld van Toon Hermans voor de spiegel. De cabaretier bereidt zich voor op zijn one- manshow. De voorstelling begint over vijf minu ten, klinkt uit de luidsprekers. Maurice Hermans ziet de beelden in gedachten al helemaal voor zich. Hoe bezoekers van het Toon Hermans-museum vervolgens in een schouwburgzaaltje plaatsnemen om naar hoog tepunten uit de shows van de komiek te kijken. In een andere zaal komt de jeugd van Toon uit gebreid aan bod. Tussen tal van foto's liggen zijn eerste 'contracten', vluchtig gekriebeld op de achterkant van een bierviltje. Of het honorarium voor een optreden: een vergeeld papiertje met daarop geschreven de tekst: een glas limonade voor Teun. Ook het leven van Toon Hermans als schrijver, dichter en schilder gaat niet onopge merkt aan de bezoeker voorbij. Maandenlang heeft Maurice Hermans (53) idee- en uitgewerkt. In een brief maakte hij zijn plan onlangs kenbaar aan het gemeentebestuur van Sittard-Geleen. Want één ding is zeker. Het mu seum moet komen in Sittard, de stad waar Toon Hermans opgroeide. Drie jaar na het overlijden van zijn beroemde vader wordt Maurice Her mans nog dagelijks herinnerd aan zijn grappen en grollen. „Pa leeft nog steeds voort in de harten van duizenden Nederlanders. Veel mensen bele ven plezier aan zijn gedichten, versjes, liedjes en conferences. Zijn erfgoed mag niet verloren gaan. Daarom onderzoeken we of er een perma nente tentoonstelling kan komen." Voor Maurice Hermans is het geen probleem om het museum in te richten. In een loods in Hilver sum staan tientallen kisten met spullen van zijn vader. „Zeg maar gerust zestig jaar theaterhisto rie. Affiches, boeken, rekwisieten, decorstukken. De hoeden, mutsen en helmen die Toon gedra gen heeft om zijn typetjes uit te beelden. In feite te veel om op te noemen." De plannen zijn al meer dan een dagdroom voor Maurice Hermans. Inmiddels is een brief de deur uit naar een aantal mensen om een comité van aanbeveling te vormen. Op de lijst prijken namen van bekende Nederlanders als Mies Bouwman, Willem Duys en Jos Brink. De gemeente heeft Hermans uitgenodigd om zijn ideeën toe te lichten. Wethouder Hanssen: „We krijgen duizend-en-een voorstellen, maar deze suggestie willen we toch serieus bekijken. Sittard en Toon zijn met elkaar verbonden. Een muse um is positief voor de stad. Alleen moeten nog veel dingen duidelijk worden, zoals de financie ring van het museum." itolen kunst dekt in Bagdad ftD/DPA - Amerikaanse mi- in zijn tijdens een razzia in 8|d gestuit op twaalf arche- che voorwerpen, die wa- >stolen uit het nationaal um in de Iraakse hoofd- WlVolgens het Amerikaanse ale Commando is één van N vonden kunstwerken ze- 000 jaar oud. De voorwer- «rborgen in een reistas, m gevonden in een huis, 11 eerder al wapens en grote ii -elheden geld werden ge- en. De Amerikanen hiel- rie mensen aan. lanse i Mulisch 'anp - Harry Mulisch igt vandaag de Flaia- voor literatuur in de Ita- je stad Pescara. Hij krijgt ijs voor zijn boek 'De ont- ng van de hemel'. Wat de lehelst, is de schrijver niet laai duidelijk. In elk geval hij een goudkleurig Pega- ildje. „Voor het geld hoef niet doen, maar de aan- is natuurlijk altijd meege- aldus de gefêteerde ,y r gisteren bij vertrek van 0 iegveld. De prijs wordt elk verschillende categorie- bereikt. waaronder televi- sater, film en literatuur, iratuurprijs werd in vori- ties gewonnen door Per •nquist, Derek Walcott, to Pazzi en Ian McEwan. lianoprijzen werden in ngesteld om Ennio Flaia- 110-1970) te eren en de van zijn werk te stimule- laiano is vooral bekend scripts die hij schreef êderico Fellini. Hij werkte an films als 'La Dolce Vï- '81/2'. ag geëist op lüfcnitage-kunst je /reuters - Franse schuld- hebben voor de recht- al Parijs geëist dat er on- ia llijk beslag wordt gelegd k ilderijen uit de Hermita- nv 1 deel van de collectie >r| t museum in Sint Peters- a taat tentoongesteld in Pa- _e jlgens de klagers is de •g, che regering hun nog ve nen dollars verschuldigd. m schil tussen de Franse leisers en de Russische ïg kent een lange ge- enis. Tussen 1822 en aven de opeenvolgende ltjj obligaties uit, vooral aan j gende Fransen. Met het |A at dit opbracht werd on- :er de aanleg van spoor- nt gefinancierd. Na de unistische machtsover- J konden de obligatiehou- p aar hun geld fluiten, om- j s waardepapieren en de n(j orende rente niet langer ;ttj 1 worden geïnd. ne Hepburn, hier met tegenspeler Henry Fonda in 'On Golden Pond', heeft erop aangedrongen om rkj ografie zo snel mogelijk na haar dood te publiceren. Foto: Reuters ji ag/gpd - Nog geen twee na haar dood is gisteren Verenigde Staten 'Kate ibered' verschenen, een ij! ie over Katherine Hep- an de hand van Pulitzer innaar A Scott Berg in lage van 530.000 exem- Berg, die eerder biogra- chreef over uitgever Max- Gj erkins, Hollywood-reus I Goldwyn en vliegheld i Lindbergh, ontmoette m voor het eerst in 1983, 1 ze goede vrienden wer- Meer dan twintig jaar atherine Hepbum de de- n haar leven met mij ge- daarbij suggererend dat 1 een boek zou opschrij- Idus Berg. larde van Hepbum was t het boek pas na haar j ou verschijnen en dat rijven ervan tot dan een zou blijven. Uitgeverij itnam's Sons heeft zich arbeloftes gehouden. In ren hebben niet meer 1 mensen ervan gewe- j: „Het is treurig om te dat de tijd nu gekomen is om het te publiceren. Maar ik vind troost in de gedachte dat ze 96 uitermate rijke jaren heeft geleefd. Ik heb mijn best ge daan om haar wens te vervullen om het boek zoveel mogelijk in haar geest te maken: net zo in spirerend, liefhebbend en vro lijk." Katherine Hepbum, die haar privé-leven altijd zoveel moge lijk heeft afgeschermd van de buitenwereld, praat in 'Kate re membered' over talloze episo des uit haar fenomenale carri ère, haar relaties met onder an deren Howard Hughes en Spencer Tracy en over gasten als Michael Jackson en Warren Beatty, die bij haar op bezoek kwamen. En ten slotte over haar laatste jaren, waarin haar persoonlijkheid het bijna moest afleggen tegen het aftakelende lichaam. Hepbum heeft er bij Berg op aangedrongen om de biografie zo snel mogelijk na haar dood te publiceren. Berg: „Ze nam aan dat er in de komende jaren verschillende boeken over haar zouden worden geschreven en veronderstelde dat die allemaal met dezelfde feitelijke fouten zouden zijn gevuld die in de loop der jaren zijn versche nen." Volgens Berg is dit boek anders dan de andere biogra fieën die hij schreef: „Het gaat niet zozeer om wat de schrijver denkt. Het gaat over wat het onderwerp dacht. Voor het grootste deel doe ik alleen maar verslag." Het boek is in de ogen van Berg dan ook 'deels een biografie, deels memoires'. „Ik geloof eerlijk", aldus Berg, die 33 was toen hij Hepbum leerde kennen, „dat ik de enige persoon ben geweest bij wie ze de tijd nam om na te denken, om te analyseren. Onze ge sprekken waren niet alleen vra gen van mijn kant. Eigenlijk was het andersom. Zij stelde mij vragen om achter dingen te komen. Wat dacht ik dat de re den was dat Spencer Tracy zo veel dronk? Waarom deden sommige familieleden wat ze deden? Wat was de reden van het bestaan?" Berg schreef het grootste deel van het boek tus sen 1999 en 2001. zwolle/gpd - Niet in New York, niet in Londen, maar in Zwolle. Daar wordt in november een Cézanne geveild. Veilingmees ter Richard Hessink van Hes- sink's Veilingen heeft het doek uit 1885, 'La familie de paysans, d'après Adriaen van Ostade', meegenomen van een gepen sioneerde archeoloog die al ja ren in Zuid-Frankrijk woont. Deze heeft het al sinds de jaren zeventig in zijn bezit en wil het nu verkopen. Eind november komt het onder de hamer. Richard Hessink was laatst naar Zuid-Frankrijk gereden, omdat de 71-jarige verzamelaar, die anoniem wil blijven, een collec tie Egyptische kunst heeft. De man stond al jaren in het adres senbestand van het veilinghuis, ontving de catalogi en volgde Hessinks activiteiten van een afstand. Nu wilde hij dingen la ten veilen. Hessink nam een kijkje op zijn landgoed en trof een 'leuke, belangrijke collectie' aan, met onder meer een Egyp tisch dodenmasker, beelden en potten, 's Avonds, toen het ijs gebroken was, vroeg de man of Hessink eens wilde meekomen. Ze kwamen in een kamer met een wand vol schilderijen. Daar hing onder meer de Cézanne. De eigenaar wilde hem wel ver kopen, zei hij. Hessink: „Ik dacht: Nou Ri chard, nu komt het erop aan. Je gaat niet naar huis zonder dat schilderij. En als ik ergens goed in ben, is het wel in praten." Hij overtuigde de man waarom hij de verkoop niet moest overla ten aan bijvoorbeeld Sotheby's of Christie's. De man vond het ook leuker om het in Nederland te laten veilen, dan wanneer zijn schilderij in de massa van Londen of New York zou on dersneeuwen. Hessink is er 'honderdmiljoen procent zeker' van dat het een echte is. „Ik heb genoeg verval singen gezien. Van dit schilderij heb ik alles onder ogen gehad: aankoopcontracten, brieven, alles. En ik zet mijn naam na tuurlijk niet op het spel voor een vervalsing." De particulier heeft het schilde rij in de jaren zeventig gekocht voor, omgerekend naar de prijs Richard Hessink: „Ik dacht: Nou Richard, nu komt het erop aan. Je gaat niet naar huis zonder dat schilderij van deze tijd, 2 miljoen euro. Het is een impressie in groten deels lichtblauwe kleuren, naar een ets van Adriaen van Ostade, die Paul Cézanne (1839-1906) hogelijk bewonderde. Het doek stelt een rommelige huiskamer van een Hollandse familie voor. Het is dun geschilderd: af en toe is het linnen door de verf heen te zien. Cézanne maakte vaker impressies naar het werk van collega's. Vaak zat hij in het Louvre te schetsen, naar schil derijen van Rubens of Poussin of naar beelden of bustes. Hij heeft slechts twee olieverfschil derijen gemaakt die zijn geba seerd op werk van andere kun stenaars. Het eerste is een olie verfschilderij naar 'La dama de las pieles' van El Greco. Hett- weede is dit werk, dat nu in Zwolle staat. Het schilderij was lange tijd on bekend. Aanvankelijk had de Parijse kunsthandelaar Ambroi- se Vollard het doek in zijn bezit. Hij publiceerde er in 1931 over in Cahiers d'Art, maar dit artikel werd nauwelijks opgemerkt. Het doek kwam daarom ook niet in de oeuvrecatalogus van Cézanne. Later kreeg Vollards zoon Lucien het in handen. Hij verkocht het op een veiling in Parijs aan Mme Edouard Jonas, die het vervolgens verkocht aan E.V. Thaw in New York. Van hem kocht de Nederlandse par ticulier het. Na publicatie in het Duitse blad Weltkunst, in 1983 werd het doek opgenomen in een standaardwerk over Cézan ne. Hessink noemt de Cézanne 'spaghetti met vanillevla': 'Eerst denk je dat het niet kan. Een onmogelijke smaak. Maar als je het eet, merk je dat het lekker is. Je moet er even aan wen nen.' Hessink gaat 'La familie de pay sans' in Zwolle veilen. „Dat was mijn uitdrukkelijke wens. Ik ga niet het Hilton afhuren, maar wil laten zien dat het in Zwolle ook kan." Hij gaat proberen er een goede prijs uit te halen. „Voor ons is het een bijzonder schilderij. We brengen er een speciale catalogus over uit. We gaan er een show van maken. Als veilingmeester ben je in fei te een artiestenmanager. Niet dat we hoog inzetten: 200.000 tot 300.000 euro. Juist laag, zo- Foto: Ron Nagtzaam dat hopelijk veel rtfctsea en be langstellenden erop afkomen. Alsof er een grote worst midden in de veilingzaal hangt. Wie het hoogste springt, heeft hem.' Met de Cézanne heeft Hessink een mooie bron aangeboord: „Er zit veel meer in Zuid-Frank rijk. Er zitten veel mensen te rentenieren en te genieten van hun oude dag. Af en toe wordt er wat kunst op de markt gezet en wij hopen via via contacten te krijgen. Van een kennis van deze Cézanne-eigenaar veilen we binnenkort een cameeën- verzameling. Vierhonderd sie raden van bijzondere edelste nen. Binnenkort rijd ik weer naar Frankrijk. Er zitten daar nog veel meer leuke dingen."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 23