'Ik houd van groove, venijn en tederheid' KUNST CULTUUR Theun de Vries: portret van een bevlogen werkpaard Prinses Diana wordt striphe Ritmische samenhang en flexibilitei Een hoofd van tien miljoen Ja» behind the toll week later warmond - Niet komend weekeinde, zoals gisteren in de UITbijlage van deze krant stond, maar op vrijdag 18 en zaterdag 19 juli is het jazz ge blazen in Warmond. Ónder het motto 'Jazz behind the toll' wordt die avonden vanaf 21.00 uur live jazz gespeeld in War- mondse horecagelegenheden. Edison voor Tony Bennett den haag/anp - Tony Bennett (76) he'eft gisteravond in Den Haag tijdens het Midsummer Jazz Gala de Edison Jazz Oeu- \Teprijs ontvangen. De uitrei king ging vooraf aan zijn con cert met liedjes uit het zoge noemde Great American Song- book, een bloemlezing uit het mooiste wat het Amerikaanse lied in de twintigste eeuw heeft voortgebracht. Edisons waren er verder voor de Rotterdam mers Michel Banabila en Eric Vloeimans voor hun project VoizNoiz3 in de categorie Jazz Nationaal. In de categorie In strumentaal Internationaal ging de prijs naar de recentelijk overleden pianist Mal Waldron. Zijn zoon nam de prijs in ont vangst. De Edison Nescafé World Publieksprijs ging naar het Nederlandse Zuco 103. Film over reddingsboot oostmahorn - Er zijn plannen voor een film over de reddings boot Insulinde van de broers Klaas en Mees Toxopeus. Dat maakte cineast Hans van Se- venter dit weekeinde bekend tijdens de manifestatie Sail Oostmahorn. De Insulinde voer van 1927 tot 1968 vanuit de ha ven van Oostmahorn en redde meer dan 300 mensen van de verdrinkingsdood. In de jaren vijftig schreef Klaas Toxopeus een aantal boeken over zijn er varingen op de Insulinde. De film, die De Redding gaat he ten, wordt zowel in de streek taal van Oostmahorn als in het Engels opgenomen. Als de fi nanciering rondkomt, beginnen de opnames volgend jaar en is de film in de zomer van 2005 in de bioscopen te zien. De film kost naar verwachting 2 miljoen euro. Belangstellenden kunnen voor 15 euro een aandeel in de film kopen. Dat kan na de pre mière worden ingeruild voor een toegangskaartje. Weer prijs voor Schweigman Amsterdam - Mimespeelster Boukje Schweigman heeft de Top Naeff Prijs 2003 gewonnen, de aanmoedigingsprijs voor af studerende studenten van de Theaterschool Amsterdam. Schweigman (1972), die vorige week haar diploma in ont vangst nam van de Mime Op leiding, won op 29 juni ook al de Ton Lutz Prijs voor het meest veelbelovende regieta lent. De Top Naeff Prijs wordt sinds 1955 toegekend als er sprake is van een 'uitzonderlij ke prestatie'. De desbetreffende student geldt dan als een verrij king voor de Nederlandse dans en/of theaterpraktijk. De prijs van 490 euro komt uit de nala tenschap van de schrijfster Top Naeff. Schweigmans nieuwste voorstelling Benen was tijdens het tiendaagse Internationaal Theaterschoolfestival ITs in ju ni vier keer binnen een uur uit verkocht. Ze was daarmee de grote hit van ITs 2003. vrijdag 11 juli 2003 Nieuwe jazz-cd van Toon Roos Group door Bert Jansma woubrugge - 'Free at last' heet de nieuwste cd van de Toon Roos Group. De saxofonist ver zucht het bijna: eindelijk vrij. Met zijn groep is hij terug bij de fusion en funk, het begin van zijn liefde voor de jazz. Maar die verzuchting betekent meer, waarschuwt hij: ,,Ook omdat muziek een bevrijding is. Het is troost, romantiek, verdriet, het onderbuikgevoel en de 'joy' van het leven." Toon Roos behoort al jaren tot de top van de Nederlands riet blazers. Een 'melodie-man' noemt hij zich, en daarin is hij niet anders in fusion-jazz dan in zijn solo's bij het Dutch Jazz Orchestra of in zijn groep met de Belgische pianist Ivan Padu- art. ,,Ik wil mooie muziek ma ken. Maar ik houd ook van in teractie, van dynamiek in een band. Ik houd van 'groove', van venijn en van tederheid. Mu ziek is iets mystieks, het is emo tie. Een mineur 7 akkoord is een andere emotie dan een ma jeur 7. Dat leg je niemand uit." Hij vindt het allemaal in zijn band met toetsenist Karei Boehlee en gitarist Peter Tie- huis, met wie hij al twintig jaar samenspeelt. „Niet te veel no ten, de kunst van het wegla ten", definieert hij. En: „We hebben inmiddels een bijna te lepathisch contact. Je hebt zo veel vertrouwen in elkaar dat je risico's durft nemen. Ik houd niet van 'safe' spelen. Het is zo als Miles Davis zei: 'Je moet niet spelen wat je weet, je moet spe len wat je niet weet'." Roos (39) geeft les aan het Ko ninklijk Conservatorium in Den Haag en in Utrecht, nadat hij tien jaar leraar was geweest in Maastricht. Zijn eerste eigen le raar was saxofonist Albert Belt man, met wie hij nu in het Dutch Jazz Orchestra speelt: ,Als jongetje van veertien kwam ik bij hem. Toontje heeft veel gevoel voor jazzmuziek, wist hij. Ik wist dat niet, want thuis luisterden ze niet naar jazz. Ik vond de Beatles fantas tisch en Jesus Christ Superstar. Mijn Molukse vrienden in Al phen aan den Rijn hebben me laten luisteren naar fusion en funky muziek. Ik wist niet eens wat funk was." Terwijl Roos nog op het conser vatorium bij Ferdinand Povel studeerde, kreeg hij al de Wes- sel Ilcken-prijs. „Dat was een cruciaal jaar", herinnert hij zich. „Die prijs, mijn eerste plaat, een tournee naar Italië. Nu besef ik pas hoe bijzonder het was." Eén van de hoogte punten nu was de tocht met het Dutch Jazz Orchestra naar Amerika met het Billy Stray- hom-project. Musicoloog Wal ter van der Leur ontdekte nieuw werk van de muzikale al ter ego van Duke Ellington, de band kreeg het uitvoeringsrecht en de cd 'Portrait of a silk thread' werd ook in Amerika laaiend enthousiast ontvangen. „Veertienduizend cd's ver kocht", zegt Roos. „En een uit nodiging in 1996 voor de Duke Ellington Conference in Pitts burgh. De familie Strayhorn op de eerste rij, Mercedes Elling ton, de kleindochter van Duke erachter. Ze vonden het fantas tisch dat wij de muziek van Ome Billy speelden. Op het North Sea Jazz Festival is Roos met het orkest te horen in een vergelijkbaar project, muziek van de New York Im pressionists. Van arrangeur componist Gil Evans, bekend van zijn werk met Miles Davis, Toon Roos: „Het is zoals Miles Davis zei: 'Je moet niet spelen watje weetje moet spelen watje niet weet'." Foto: Hielco Kuipers van Gerry Mulligan en George Handy, een componist die in de jaren veertig jazz en klassiek combineerde. Met zijn collega Birdwinnaars (onder anderen John Engels, Cees Slinger en Ack van Rooijen) speelt Roos bovendien een 'tribute' aan de kortgeleden gestorven pianist Rob Madna. Madna stond aan de wieg van de bop in het na oorlogse Nederland. Hij koos voor zijn vak als leraar (wiskun de), speelde te weinig op de po dia, maar koos ook in de mu ziek bewust voor het onderwijs. Roos: „Prachtige muziek schreef hij. Als pianist had hij een 'time' die niemand eve naarde. We hebben een dub- bel-cd gedaan met zijn werk, het Rob Madna project 'Up date'. Ze hebben tijden op hem moeten inpraten, want wat hem betreft hoefde geen enkele cd." Juli 2001: Roos speelt in de - in middels verdwenen - Amster damse jazzclub Pompoen en ontdekt aan een tafeltje één van zijn helden uit de fusionmu- ziek, Walter Becker, gitarist van Steely Dan. Becker bleef de hele avond luisteren. En kwam de volgende avond met zijn vrouw terug. „I love your composi tions", zei hij tegen Roos. „In New York heb je zo veel saxofo nisten die zo veel noten spelen dat de noten hun betekenis ver liezen. Jouw spel is prachtig." Roos kreeg een mail van hem. Een uitnodiging om iets te gaan drinken. „En daar zaten we dan opeens. Hij en zijn vrouw in mijn auto op weg naa huis in Woubrugge. Ee die met Wayne Shortf chael Brecker en Torn heeft gespeeld. Schi toch, zo'n held uit je jeuj Jan Stenzaal - Dutch Ji chestra o.l.v. John Ruoc<Ln York Impressionists n* 18 Konitz (altsax) - Vandaa zc# uur. Bird Winners Conc 'nojé bute to Rob Madna - 2 slagi 18.00 uur. '3.' >n:T (nF< muziek recensie Ken Vos Concert 3Now4. Gezien 10-07 in de Burcht, Leiden. Geheel buiten de reguliere program mering van de Burcht om was een jazzkwartet uit New Orleans naar Lei den gehaald. Dat kan de matige pu- blike belangstelling voor deze hier on bekende formatie verklaren. De glo balisering van de muziek kent ook haar grenzen; New Orleans, ook be kend als de stad waar de jazz is ont staan, wordt nog steeds een specifiek muzikaal karakter toegeschreven, als of er binnen de Verenigde Staten nog culturele grenzen bestaan. Daarom is het des te interessanter als de leider van 3Now4, contrabassist James Sin gleton, als vierde lid van zijn groep een in Keulen wonende Roemeense saxofonist uitkiest. Die typische kenmerken van de New Orleans-muziek blijken wel degelijk een rol te spelen. Zo hebben Singleton en drummer Jeff Boudreaux die typi sche ontspannen, bij vlagen traag ge timede swing die je bij Europeanen zelden hoort Opvallender is echter de rol van Dave Easley die op een heuse pedal-steel-gitaar speelt. Easley maakt er door zijn vlotte attaque toch weer een jazzinstrument van. Tenor- en so praansaxofonist Simion past zich met zijn lichtvoetige en goed gedoseerde speelwijze aan het uitstekend inge speelde trio aan. De stukken van deze band zijn bijna allemaal van eigen hand, meekaJ van Singleton. De stilistische variatie is lek ker groot en er wordt vrijelijk ver 7.4E zen naar allerlei oudere en nieuw ley vormen van de popmuziek. Due Over het algemeen zijn de interpn emc ties van een ernst en welgemee IVA emotionaliteit die je in Nederland 16® zo vaak hoort. In dat verband p *-ra Sic ook de compositorische bijdrage Simion, een pakkende melodielijn ritmisch kennelijk geïnspireerd is d het station van Keulen Een popad Caraïbisch aandoend stuk van Ea brengt ook aangename verlich tussen al die serieuze nummers. f( Wet 3Now4 overtuigt in de eerste pl door de ritmische samenhang en jm biliteit, maar heeft ook veel te biefis B qua harmonie en afwisseling in rim groepsgeluid. Nicolas Simion was Nac teren af en toe een vreemde een in Fl 02.' Of de bijt, maar zijn bijdragen geven een interessant perspectief spel van het vaste drietal. rid 1 .00 londen/ap - Een zelfportret van Rembrandt dat 300 jaren verborgen was onder lagen verf, is in het Londense veilinghuis Sotheby's ge veild voor 10,1 miljoen euro. Het is het eerste zelfportret van Rem brandt in ruim drie decennia dat onder de hamer ging. Rembrandt schilderde het portret in 1634, toen hij 28 jaar was. Vrij snel daarna schilderde één van zijn leerlingen er een portret van een Russische aristrocraat overheen. Hij voorzag het gezicht van een grote rode hoed, lang haar, oorbellen en een grote snor. Pas in de jaren dertig van de vorige eeuw rees het vermoeden dat het schilderij wellicht van de grote meester zelf was. Het schilderij, dat in maart nog te zien was in het Rembrandt Huis in Amsterdam, werd pas een paar jaar geleden definitief aan Rembrandt toegeschreven. Een Ameri kaanse zakenman kocht het portret, dat Sotheby's had getaxeerd op 5,7 tot 7,1 miljoen euro. Foto: EPA PHOTO/PA den haag - Wijlen prinses Diana reïncarneert in de nabije toekomst als een gemuteerde stripheld in de maandelijkse uitgave van het Amerikaanse blad Marvel's X-Statix. Diana duikt op in het ver haal Di Another Day, waarin ze deel uitmaakt van een team mutanten met superkracht De schepping van de koninklijke stripheldin is be doeld als een knipoog naar de wereld van de jet set en de popcultuur, aldus uitgever Marvel Co mics. Volgens schrijver Peter Milligan is de prinses, die zes jaar geleden omkwam bij een auto-ongeluk in Parijs, geknipt voor de serie. „Zij is beroemd om haar beroemdheid", zegt Milligan in een ver klaring van Marvel. „Op het eerste gezicht lijkt ze niet op de vliegende, onoverwinnelijke karakters uit mijn strip, maar ze oefent vanuit haar graf de zelfde soort krachten uit op de wereld. Dfekte ziet ze er prachtig uit in haar nauws pak." De mutanten verschenen voor het eerst in stripvorm. De groep van ongeveer eei giici karakters, met namen als Anarchist, D,Ein Dead Girl, staat bekend om zijn acties te diging van de vrije wereld. De teamleder |wi gekomen uit het brein van professor Chaj 18. vier die mutant en mens in vrede naast el leven, voeren regelmatig levensgevaarli sies uit. Maar de X-Statix mutanten, one de toekomst dus ook prinses Diana, hel verborgen agenda, zegt Marvel-woon Brian Reinert. „Ze zijn meer gëïnten hun eigen bankrekening dan in het ri de wereld." [pt ic nnvprmiiHpliiL Wip kwam Hp Hpfinifipvp vprcip hnpwpl Hpfini- wa« nas nn ziin QfistP pf den haag/gpd - Het is onvermijdelijk. Wie zich met leven en werk van Theun de Vries geconfronteerd ziet, wordt getroffen door de overstelpende overvloed daarvan. Zowel van zijn eigen levensjaren als van zijn boe ken. De schrijver is nu 96 jaar oud en heeft een lijst van 150 boektitels op zijn naam staan. Achterin het Schrijversprentenboek 49 is de door Dick Zandbergen samenge stelde bibliografie te vinden, een neerslag van een schrijversleven. Bij zo'n lijst valt je mond wijd open. Want naast de lijst van in boekvorm gepubliceerd werk schreef De Vries ook nog eens tientallen, mogelijk ook honderden journalistieke en persoonlijke bijdragen aan diverse bladen. Op de tentoonstelling over Theun de Vries die in het Letterkundig Museum te bezich tigen is, valt te zien wat een gedreven en bevlogen werkpaard de schrijver moet zijn. Er is een speciale vitrine ingericht met de manuscripten die ontstonden rond het in 1987 verschenen 'Baron', een tijdsbeeld van 800 pagina's rond een acteur die in de kringen van Molière verbleef. De vitrine toont de werkwijze van de schrijver. Drie kwart meter zogeheten boekdummy's is helemaal gevuld met de handgeschreven ontwerpen voor 'Baron'. De Vries beschreef de rechterpagina's met het verhaal en zette op de linkerpagina aantekeningen. Die dummy's, die tezamen duizenden bladzijden omvatten, vormden de basis voor het zogenoemde typoschrift. Dat werd met knip- en plakwerk herschikt en daarna kwam de definitieve versie, hoewel defini tief een misleidend woord is omdat De Vries tot en met de drukproeven bleef her schikken. Aan het eigenlijke schrijven ech ter was meestal ook nog een lange periode van onderzoek voorafgegaan. Je vraagt je af hoe een man die zo'n bibliotheek bij elkaar geschreven heeft ook nog de tijd kon vin den om zo veel te lezen en te reizen. De Vries behoort tot de kleine groep schrij vers in ons land van wie de belangstellende buitenstaander verbaasd opmerkt: 'leeft die dan nog!'. De Vries is een legende. Zijn naam is vooral verbonden aan de grote so ciaal-realistische romans als 'Het geslacht Wiarda' en 'Stiefmoeder Aarde', de kun stenaarromans over Rembrandt en Spinoza (de laatste onlangs nog opnieuw uitgege ven), maar vooral natuurlijk door de ver zetsroman over Hannie Schaft, 'Het meisje met het rode haar'. Zijn lang volgehouden engagement met Stalin en het sovjetcom munisme bezorgde hem voorts een slechte naam bij naoorlogse intellectuelen, waar door hij in een geïsoleerde positie terecht kwam, maar sympathie voor zijn werk en werkdrift is altijd gebleven. De Vries heeft ook altijd goed banden onderhouden met andere schrijvers en dichters, ook al hingen deze de klassenstrijd bepaald niet aan. Si mon Vestdijk is één van hen. Dat De Vries een tentoonstelling krijgt in het Letterkundig Museum werd hoog tijd. Waarom aan de schrijver, die al in 1963 de P.C. Hooftprijs kreeg en die zo productief was pas op zijn 96ste een 'overzichtsten toonstelling' gewijd wordt, blijft giswerk. Vermoedelijk is De Vries met zijn pas Iaat afgezworen voorkeuren voor geharnast communisme en zijn sociaal-realistische verhaalkunst toch buiten de gezichtskring van de elite terechtgekomen. Hoe het ook zij, de expositie Vervolg je weg en laat de lui maar dazen!' maakt nu ruimschoots goed wat in het verleden achterwege bleef. Niet in de laatste plaats omdat Theun de Vries een nauwgezet archivaris blijkt van zijn eigen werk. Heel veel, misschien zelfs alles, heeft hij bewaard. Uit de archieven duiken kleine kattenbelle tjes op, briefjes aan zijn vriendin, gedicht jes, verhaaltjes, schoolrapporten, aanteke ningen, hele vroege publicaties in de Zon dagsbode van de Doperse gemeente waar toe het gezin De Vries in de Friese Wouden behoorden. De tentoonstelling in Het Letterkundig Mu seum is niet alleen een portret van een be vlogen werkpaard, maar ook van een self made persoonlijkheid. Toch heeft De Vries er nog wel eens aan getwijfeld of hij er goed aan zou doen een academische titel te be halen. Hij wilde bij Jan Romein afstuderen en zelfs promoveren, maar Romein over tuigde hem ervan dat uitgerekend hij dat niet nodig had. Waarschijnlijk was de schrijver er algauw achter gekomen. Zo'n episch talent hoort niet thuis in de verga derzalen van de academies! De expositie 'Vervolg je weg en laat de lui maar dazen!' maakt ruimschoots goed wat in het verleden achterwege bleef: aandacht vof de Vries. j| Foto: WFA

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 22