REGIO Zoeken naar de grondwetten van het Te weinig aandacht in krant voor gevolgen van opheffen Orioif Enkeld geld NAVRAAG Leidsch Dagblad Directie B.M. Essenberg, CP. Arnold W.MJ. Bouterse (adjunct) E-mail: direct ie €>hdcnl Hoofdredactie: Jan Geert Majoor, Kees van - der Malen, Léon Klein Schiphorst (adjunct) E-mail: redactie.ld@hdc.nl HOOFDKANTOOR Rooseveltstraat 82. Leiden, tel. 071-5 356 356 Postadres. Postbus 54 2300 AB Leiden. Redactie fax 071-5 356 415 Advertentie fax 071-5 323 508 Familieberichten fax 023-5 '5° 567 ADVERTENTIES 071-5 356300 Sprinters (rubrieksadv.); 072-519 6868 ABONNEESERVICE 071-5128 030 E-mail abonneeservice@hdc.nl ABONNEMENTEN Bij vooruitbetaling (acceptgiro) p/m €19,60 (alleen aut. ine) p/kw €55.00 p/j €210,60 Abonnees die ons een machtiging verstrekken tot het automatisch afschrijven van het abonnementsgeld ontvangen €0,50 korting per betaling. VERZENDING PER POST Voor abonnementen die per post (binnenland) worden verzonden geldt een toeslag van €0,50 aan portokosten per verschijndag. GEEN KRANT ONTVANGEN? Voor nabezorging: 071-5128 030 ma t/m vr: 18-19.30 uur, za: 10-13 uur AUTEURSRECHTEN Alle auteursrechten en databankrechten ten aanzien van (de inhoud van) deze uitgave worden uitdrukkelijk voorbehouden. Deze rechten berusten bij HDC Uitgeverij Zuid BV cq. de betreffende auteur. HDC Uitgeverij Zuid BV, 2003 De publicatierechten van werken van beeldende kunstenaars aangesloten bij een CISAC-organisatle zijn geregeld met Stichting Beeldrecht te Amstelveen HDC Uitgeverij Zuid BV is belast met de venwerking van gegevens van abonnees van dit dagblad. Deze gegevens kunnen tevens worden gebruikt om gerichte informatie over voordeelaanbiedingen te geven, zowel door onszelf als door derden. Heeft u hier bezwaar tegen, dan kunt u dat schriftelijk laten weten aan HDC Uitgeverij Zuid BV, Afdeling Lezersservice, postbus 507,2003 PA Haarlem. Tot hoe laat kunnen we bij u dan eten krijgen? „We hebben geen vaste sluitingstijd, qua keuken, maar hou het (tiaar op half elf." Dat is niet echt het Spaanse ritme. „'Nee, dat klopt Maar de Spanjaarden, van Estec bijvoorbeeld, die hier komen, passen zich ook aan. Die weten dat ze ergens anders pok niet tot heel laat terechtkunnen. En ze komen, net als Neder landers, ook wel eens om half zes eten. Al maken ze daar dein wel grapjes over. Is het niet te vroeg, vragen ze dan." tekst: Job de Kruiff foto: Hielco Kuipers UKT DE ARCHIEVEN J*NNO 1978, dinsdag 11 juli SASSENHEIM - Voor AJ. van der Berg uit Sassenheim was het van nacht alsof zijn huis door een aardbevingen zou worden verwoest. De tuin werd door een geheimzinnige kracht anderhalve meter de Tucht in gestuwd. De aanleg van de Schiphollijn is de oorzaak van de ellende. De enorme zandhopen die sinds november rond de woning verrijzen, hebben de zachte veengrond omhoog gestuwd. Foto: archief Leidsch Dagblad PIT' Foto's in deze rubriek kunnen worden nabesteld door binnen veertien dagen na plaatsing 2,50 (voor een exemplaar van 13 bij 18 in zwart wit) over te maken op gironummer 57055 t.n.v. Dagbladuitgeverij Damlate b.v. Postbus 507, 2003 PA Haarlem, onder vermelding van Leidsch Dagblad, ANNO d.d.(datum van plaatsing) of door contante betaling aan de balie van het Leidsch Dagblad, Rooseveltstraat 82 te Leiden, krijgt de foto binnen drie weken thuisgestuurd. f!3 COLOFON De terrassen in Leiden mogen in juli en augustus in het weekeinde twee uur langer openblijven. Die in Lisse hebben vanaf vanavond een uurtje extra. En de Spaanse terrascultuur strandpaviljoens in 1 1 /- r J Noordwijk mogen blijft tilt ITl Leiaen volgende maand een keer tot twee uur blijven schenken. Toch ziet CARLOS FERNANDEZ, mede-eigenaar van staurant La Plancha aan de Leidse Morsstraat, nog geen Spaanse ferelen om zich heen. Krijgen we in Nederland een Spaanse terrascultuur? „Nou, er zijn hier weinig echt zwoele avonden, hoor. Het is niet vaak om één uur buiten nog lekker. Zelfs toen het in mei zo warm was, werd het 's a- vonds na negenen al frisser. En Neder landers klagen snel. Het is al gauw te koud of te warm. .Vandaag loopt ie dereen alweer te puffen." Uw buren klagen misschien ook? „Nee, daar hebben we gelukkig hele maal geen last van. De politie komt hier wel vaak kijken. We zijn vorig jaar een keer op de vingers getikt omdat er na twaalven nog een paar tafeltjes buiten stonden. Maar dan zitten in de Mors- $traat en op de Eerste Binnenvestgracht de studenten nog allemaal puiten, en dat mag wel. Dat vinden we een beetje tegenstrijdig." Tot twee uur open blijven, wat sinds kort mag, doet u dus niet? „Vorig weekeinde niet. We moeten het nog proberen, maar ik ver wacht er niet veel van. Bij ons eten de meeste gasten tussen zeven en tien. Dan misschien nog een kopje koffie en een drankje, maar daarna zijn ze wel verzadigd. Dan zitten er hooguit een paar die hards tot half één. Het is misschien meer iets voor de terrasboten vkn Annie's Verjaardag en de Stadthouder, waar veel stappers om tien uur pas beginnen." ANNO 1978, dinsdag 11 juli LEIDEN - Het buurtcomité Groenoord heeft ook namens de bewoners van de woonboten in de Haarlemmertrekvaart 445 handtekeningen aangeboden aan de dijkgraaf van Rijnland, baron Van Knobelsdorff. Ze drukten daarmee het Hoogheemraadschap nogmaals met de neus op de stank die uit de Haarlemmertrekvaart opstijgt. De stank is nog nooit zo erg geweest als de laatste maanden, aldus een vertegenwoor diger van het bewonerscomité. Aan de overkant van de Haarlemmer trekvaart, in Maredijk, is men nog bezig met het verzamelen van hand tekeningen. De dijkgraaf zei gelukkig te zijn met de actie van de bewo ners. ,,Dit zet kracht bij aan wat wij allemaal voorstaan. We hebben vo- rjge maand met het hele bestuur Leiden-Noord bezocht en zijn wel ge schrokken van de erbarmelijke situatie daar. De enige oplossing op lange termijn is een nieuwe zuiveringsinstallatie in Leiden-Noord". ALPHEN AAN DEN RIJN - Amateur-archeologen hebben het afgelo pen weekeinde op de plaats van het vroegere hervormde tehuis in de Julianastraat stukken muur gevonden van de Romeinse nederzetting (castellum), welke in de eerste eeuwen na Christus langs de Rijn was gevestigd. Het Bargoens kent heel veel benamingen voor geld of voor geldstukken. Van de meeste zult u nog nooit hebben ge hoord. Want wie weet er nou dat een hondje een dubbeltje is? En als je het al weet, dan zul je niet makkelijk kunnen uiüeggen waarom dat dubbel tje een hondje wordt ge noemd. Een mogelijke verklaring is deze: vroeger stond op de beeldzijde van het dubbeltje een klimmend leeuwtje en dat beestje zou in de volksmond schertsend voor een hondje zijn versleten. Die verklaring wordt des te waarschijnlijker als je in het Bargoens Woor denboek van Enno Endt leest dat vroeger een dubbeltje met beessie werd aangeduid. En dat moet natuurlijk ook slaan op dat kleine leeuwtje dat met zijn voorpoten omhoog staat en een opstijgende beweging maakt. Veel van die benamingen voor geld zijn afkomstig uit het Jid disch en het Jiddisch heeft het vaak weer uit het Hebreeuws. Een heitje bijvoorbeeld, dat teruggaat op het Hebreeuwse woord he, de vijfde letter van het alfabet, de h. Letters heb ben in het Hebreeuws een ge talwaarde. He heeft de getal waarde 5. Een heitje is een kwartje en een kwartje is 5 stuivers. Vandaar. Iets soortgelijks geldt voor het joetje. Dat heeft zijn naam ge kregen naar de letter jod ,de j en die heeft de getalswaarde 10. En een joetje is een tientje. Heel fraai vind ik moos voor geld in het algemeen. Ook dit woord vindt zijn oorsprong in het Hebreeuws, maar dit keer heeft het niets te maken met het alfabet. Moos is afkomstig van het Hebreeuwse mo'aut 'geld', dat in het Jiddisch is verbasterd tot moos. De taal gebruiker heeft de onbe dwingbare neiging om met de taal te spelen. Hij is dol op uitbreidingen. Zo breidt hij Moos uit tot Mozes. Dat wordt weer verlengd tot Mozes en de Profeten met de merkwaardi ge betekenis 'niets meer te wensen over hebben'. Hoe zit die betekenis precies in elkaar? Vroeger, toen men de bijbel nog las, wist men dat Mozes de eerste 5 boeken van het Oude Testament op zijn naam heeft staan. En men was er zich ook van bewust dat de Profeten slaat op de 16 boeken van het Oude Testa ment die de naam dragen van profeten als Jesaja, Jeremia en Daniël. Als je nu de boeken van Mozes en die van de Pro feten tot leiddraad in je leven nam, dan was je een geestelijk rijk mens. Dan had je niets meer te wensen over. Je be schikte over Mozes en de Pro feten. In Leiden heb je, voor zover ik weet, bijna geen dialectwoor den voor geldstukken. Ik ken alleen enkeld geld voor losse muntstukken. Wat we in het gewone Nederlands los geld noemen. En als je er even over nadenkt dan zie je dat los in feite dezelfde betekenis heeft als enkel. Als iets enkel is, dan is het niet verbonden met iets anders en datzelfde aspect zit ook in los. HDC 970 Dichters, verhalenvertellers en stadsfilosofen beantwoorden levensvragen op kleurrijk theaterfestival in Het is merkwaardig hoe weinig aan dacht het Leidsch Dagblad besteedt aan de gevolgen van het uit dienst stellen van de Orions. Nauwelijks aandacht wordt gegeven aan de mensen die hun leven in dienst heb ben gesteld van de marinelucht vaartdienst, terwijl de wijze waarop een en ander gebeurt aangeeft dat de rijksoverheid geen betrouwbare werkgever is. Ook niet voor die cate gorie waarvan juist de hoogste loya liteit naar die overheid toe wordt ge- eist. Nee, de aandacht van de krant gaat voornamelijk uit naar het verdelen van de erfenis. Een erfenis die al voor het overlijden door elkaar be concurrerende erfgenamen wordt opgeëist. Naast de menselijke kant lijkt het er op, of niemand aandacht heeft voor de operationele aspecten van het opheffen van het squadron. Wat ver der weg van ons bed lachen drugs smokkelaars in het Caribisch gebied in hun vuistje bij het horen van dit nieuws. Juist de in de West gestatio neerde Orion speelt een belangrijke rol in de bestrijding van drugstrans porten. En wij in Nederland maar klagen over bolletjesslikkers op Schiphol. En wanneer het squadron is opgehe ven, wie gaat dan de Noordzee af zoeken naar bijvoorbeeld afgedreven badgasten of schepen in nood? Heli kopters zijn daar minder voor ge schikt door hun beperkt uithou dingsvermogen en de Koninklijke Marine heeft niet voldoende eenhe den meer om continu op zee te zijn. Juist het verkenningsvliegtuig is ui termate geschikt voor zoekoperaties door zijn snelheid, grotere horizon en uithoudingsvermogen. Na het weghalen van de vuurtoren wachters, waardoor niet meer bij storm over zee wordt uitgekeken, wordt het door de voorgenomen maatregel weer onveiliger op zee, vooral voor de recreant. Dat, terwijl het veiligheidsbeleid toch voorrang had bij de regering. Of geldt de vei- Het is mogelijk dat enkeld geld weer een van die woor den is, die uit het Vlaams stammen. Het komt voor in een boek van de Vlaamse schrijfster J.D. Courtmans- Berchmans, 'Het Geschenk van den Jager' geheten, uit 1883. Daar staat te lezen: 'Vriene legde vier stukken van vijf franken op tafel en vier enkele franken'. En het Ant werps dialectwoordenboek van Cornelissen en Vervliet geeft drie voorbeeldzinnetjes: 'Ik heb geen enkel geld bij mij. Veur ééne frang enkel centen. Vier enkel frangs.' Schipper. Ik wist me niet meer te herinneren hoe het spelletje schipper-mag-ik- overvaren werd gespeeld. Me vrouw J. Prevoo uit Leiden wel. 'Ik ben nu 68 jaar en het spelletje schipper-mag-ik- overvaren heb ik in mijn jeugd wel honderden keren ge speeld. Het gaat zo. Er staat een aantal kinderen tegen een muur of op de stoep langs de Een theaterfestival zonder acteurs, decors of rekwisieten. Zonder pro grammaboekje of passief toekijkend publiek. Maar wel met musici, dan sers, zangers, jongleurs, troubadours en verhalenvertellers uit heel Europa. Dat ze komen, staat vast. Maar wat ze op zondag 13 juli precies in het Leidse Huygpark gaan doen, staat nog te be zien. „We zeggen niet: dit gaat ge beuren. We wachten af wat er wil ge beuren." Eén ding staat echter als een paal boven water: dat het een kleurrijk evenement gaat worden. Niet voor niets luidt de titel van het festival: 'Het kleurenspectrum van het leven'. Zo zullen op het grasveld langs de Maresingel zeven tenten in de zeven kleuren van de regenboog verrijzen. En niet alleen omdat het er zo leuk uitziet, zegt Marion Verweij, een van de organisatoren van het evene ment. „In die tenten kunnen bezoe kers het effect van kleuren op hun gemoedsgesteldheid ervaren." Want de invloed van kleuren op de menselijke gezondheid is een van de vele zaken waarmee de Template Stichting zich bezighoudt, de initia tor van het festival. „Op het festival zullen enkele mensen aanwezig zijn, die heel veel onderzoek hebben ver richt naar kleuren", vertelt Verweij. „Met behulp van verschillende lin ten kunnen ze vaststellen hoe ie mand daarop reageert. Als bijvoor beeld blijkt dat iemands oranje heel 'zwak' is, kan het goed zijn om even in een tent met die kleur te gaan zit ten. Op die manier wordt je weer 'gevoed' met oranje." Zelf draagt Verweij een fel blauwe jurk. Een bewuste keuze, zegt de Voorhoutse, werkzaam bij een bio- science-bedrijfje in Leiden. „Blauw werkt verkoelend en kalmerend, geeft ruimte en openheid. Boven dien is turkoois een kleur die al door heel oude culturen wordt gedragen, iets wat me vanwege mijn histori sche interesse erg aanspreekt. Maar ik draag niet altijd blauw, hoor. Op dagen dat ik bijvoorbeeld weinig energie heb, kies ik voor rood of groen." Deze kleurenleer is nog maar een van de vele terreinen waarop de Template Stichting, oorspronkelijk afkomstig uit Engeland, zich be weegt. Template, dat 'sjabloon' bete kent, is een verwijzing naar de na tuurlijke orde en patronen waar langs het leven verloopt, legt Verweij uit. „We zoeken naar de grondwet tigheid alleen op het land en niet voor het zeegebied, waar Nederland voor verantwoordelijk is? Wie spoort straks het schip op dat zijn tanks in het Nederlandse deel van de Noordzee schoonmaakt? Als het toezicht van de MLD er niet meer is, kunnen schepen met een veel kleinere kans op ontdekking il legaal olie lozen. Dat levert vast dankbare badgasten op. Het milieu beleid, is dat niet meer belangrijk? Natuurlijk is het probleem van de huisvesting voor een regionale krant als het Leidsch Dagblad van groot belang. Echter, ik ben van mening dat de redactie ook aandacht zou kunnen besteden aan de maat schappelijke gevolgen van de bezui nigingen op de krijgsmacht op het gebied van veiligheid en milieu, naast het verlies van vermogen om op te komen voor de Nederlands be langen waar ook ter wereld. J.H.L Dijkman, Zoeterwoude. LEIDS DIALECT straat. Eén kind is Hij staat midden o in ieder geval een e derd van de muur. kinderen die tegen op de stoep staan, 'Schipper mag ik o of nee? Moet ik dan g betalen, ja of nee. Enf mag ik heen?' De schiP zegt vervolgens: 'Ja, kQ mag naar Am-ster-daii elke lettergreep mag lj een stap of een sproni Een ander kind krijgt f een andere stad. Wief bij de schipper is, maf weer schipper zijn.' Met dank verder aan velaar, B. Berendrecht Leusden, mevrouw M.C.Schild, L Selier, M. de Vos, Wim Walt en H. Zegers. Reacties 1 Leids Dialect, postbus AB Leiden of e-mailen)™ auteur: hees termans@f0i Hans Heestermans lit, Qua activiteiten heeft de Template Stichting voor ieder wat wils in huis. Zo kan er ook worden gedanst. Foto: Dick Hogewoning ten van het leven. Waarop kun je uit spraken baseren, hoe werkt het uni versum? Als ik bijvoorbeeld zeg: als je in de lucht springt, kom je niet meer terug, begin je te twijfelen aan mijn geestelijke gezondheid. Dat je weer op aarde landt, is een soort ba siswet. Naar dat soort beginselen zijn we op zoek Een 'praktische filosofie' zou je het gedachtegoed van de Template Stichting kunnen noemen, aldus Verweij. „We hebben slechts een paar regels: binnen de muren van onze stichting is geen plek voor drugs of politiek Verder zijn alle reli gies en alle nationaliteiten welkom en staat zelfontplooiing en de uniek heid van ieder mens centraal." De Voorhoutse geeft toe dat de leer niet voor iedereen is weggelegd. „Som mige mensen hebben er helemaal niets mee. Maar anderen komen een keertje kijken en voelen zich meteen thuis." Qua activiteiten heeft de stichting voor ieder wat wils in huis, zegt Ver weij. „Toneelspelen, zingen, verha len vertellen, musiceren. Maar er zijn bijvoorbeeld ook mensen die onderzoek doen naar de bestrijding van stress, naar reïncarnatie of de beste manier om kinderen op te voe den. In feite kunnen mensen met ie der onderwerp dat ze boeit aan de slag." Een voorbeeld: de cursus Verande rende Tijden'. „Het leven in de 21- ste eeuw vraagt vele aanpassingen", zegt Verweij. „Omgaan met drukte en stress, opkomen voor jezelf, we ten wat jij belangrijk vindt in het le ven en van daaruit je doelen stellen, omgaan met emoties van jezelf en anderen. In onze cursus leren we mensen met deze aspecten van het leven om te gaan." Soortgelijke cursussen worden in landen door heel Europa, maar ook in Canada, Amerika, Australië en Is raël gegeven. Regelmatig komen specialisten bij elkaar om hun bevin dingen door te spreken. Maar een groot, openbaar toegankelijk festival zoals dat nu in het Huygpark wordt gehouden, is nieuw, zegt Verweij. Voor de gelegenheid komen dan ook leden van zusterorganisaties uit de hele wereld naar Leiden. „Voor ons is het ook een soort feestelijk ge beurtenis. En we hopen dat de be zoekers naar hartelust meedoen", zegt Verweij. In het park zal naast de 'kleurenten- ten' een theehuisje worden neerge zet, waar de bezoekers gezellig kun nen kletsen. Voor de kinderen zijn er spelletjes. En ceremoniemeesters zullen de aanwezigen op theatrale wijze naar bijvoorbeeld de 'sprekers- hoek' begeleiden, waar dichters, ver halenvertellers en stadsfilosofen te beluisteren zijn. Ook voor het beant woorden van levensvragen draaien zij hun hand niet om. SCHRIJVENDE LEZERS op Een Orion tijdens een demonstratie voor de kust van Katwijk, vorig jaau tus. Foto: Frans Roomer F°c fn lm Voor wie in beweging wil er 'electrobics'. „Er komt daar al vijftien jaar mee Electrobics draait om bepaakei wegingssequenties waarmei va aura weer in balans kunt Ook kan er naar muziek woifcai luisterd. Een stel kanten komt speciaal naar om het festival bij te wat ze gaan doen, staat zien. „Misschien spelen ze eigen voorstelling, maar woon met andere zegt Verweij. „We zeggen gaat gebeuren. We wachten af wat er wil gebeuren." Theaterfestival 'Het kleuren trum van het leven', zondag,,-; van 10.30 tot 17.00 uur in hl Huygpark in Leiden. Voor fo, zie: www.template.nl. Rody van der Pols

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 10