KUNST CULTUUR The Lunatics: Minder spektakel en meer poëzie Laatste expositie in Koninklijk Penningkabinet Erven Boudewijn Büch stappen naar de rechter Bruisende 'Porgy and Bess' met toppers s Financiële redding voor Festival Oude Muziek Zwammerdam ontwikkelt plan voor openluchttheater vrijdag 4 JULI 2003 m! len i ieer<f ers vi van! Me|a Schuurman in 'Interview'. iteiij: ANP ?ld, d koniterview' naar c stival Toronto de c? 5tuuil haag - De door Theo van >schjh geregisseerde speelfilm ?rd <erview' is geselecteerd voor vanFihnfestival van Toronto. Ira (jfestival, dat als het belang- werfte van Amerika wordt be- erist$>uwd. vindt in september )to wts. Van Gogh haalde het jadese evenement eerder [zijn film 'Blind Date'. Katja Jiurman en Pierre Bokma jen de hoofdrollen in 'Inter- v', een door Theodor Hol- 1-^vJi ontworpen drama naar L"|idee van Hans Teeuwen. «film over een psychologisch )11echt tussen een soapster en ■'[journalist die haar komt in- l^aewen. draait momenteel ^*|in drie Nederlandse steden. nieu '•nnenvruchten ch ejn het strand iadsn IA eijWJK De Zomer Carrousel bij Ontwijk sluit op zondag 13 er [af met de manifestatie 'Pen- j ovjvruchten aan het Strand'. zocjhet programma wordt ïbbefeewerkt door dertien iancfijvers en dichters. De pre- is jatie van het evenement is ijke janden van het Katwijks- iuurisburgse dichtersduo Car- Het is een voorproefje voor ster^grole poëziefestival 'Poëzie ncti«Zee dat op 17 oktober in j goivijk plaats vindt. 'Pennen- >rdetfhten aan het Strand' wordt jvpuden op het Strandplein, rj ^nover de Vuurbaak, en be en ||om 13.00 uur. metropolis lakt rentree ra afERDAM - Het Rotterdamse ^■festival Metropolis maakt ^Aend weekeinde zijn ren- 1 Vorig jaar werd het goed nieste muziekfestijn wegens Jgebrek afgelast. Dit seizoen oitëwel voldoende sponsors ïn v%ncjeni zodat Metropolis de alitiende editie beleeft. Het fes- >aliti| trok in 2001 72.000 bezoe- jddej en is daarmee een van de puttyste zomerevenementen in dagherdam. Metropolis pro- de 'hmeert vaak onbekende na- e- daji, die op het punt staan vai% te breken. Afgelopen jaren neeIfen The Smashing Pumpk- vatfhe Prodigy en The jen- ipring te gast. Dit jaar heeft irganisatie voor het eerst ^programma op zaterdag- hd met vier clubpodia in de iienstad. Op zondag spelen "liet Zuiderpark veertig bands lij's> °P drie podia en in drie gebouwde zeecontainers. 11 door Rody van der Pols vervolg van voorpagina amsterdam/wassenaar De moeder van Boudewijn Büch en zijn broers Arthur en Patrick Buch zijn naar de rechtbank van Amsterdam gestapt uit on vrede over de 'onprofessionele afhandeling' van zijn nalaten schap. Het drietal heeft een ver zoek ingediend tot de benoe ming van een 'vereffenaar', een expert die zich gaat buigen over de concrete verdeling van de collectie van de op 23 novem ber 2002 overleden schrijver. De gang naar de rechter heeft niets te maken met een verschil van mening over de bestem ming van de nalatenschap, be nadrukt de in Wassenaar woon achtige Patrick Buch. „Daar over zijn we het met zijn allen eens", zegt hij. „De letterkundi ge nalatenschap wordt onder gebracht bij het Fonds voor de Letteren, een dwarsdoorsnede van de collectie wordt geschon ken aan één of meer musea en het overige wordt geveild." Het gaat de drie erven in de eerste plaats om de - in de woorden van Patrick Buch - 'onprofessionele wijze' waarop met erfenis werd omgespron gen. Om die reden trok het drietal begin juni al hun vol macht aan Jos van der Graaf in, de man die in eerste instantie de nalatenschap zou afhande len. „Het ging er al een half jaar lang zo rommelig aan toe, dat het helemaal verkeerd dreigde te gaan", aldus Patrick Buch, die een communicatie-advies- bureau in Leiden heeft. Vooral de zogenaamde 'vrien denclub' die Van der Graaf van advies voorzag, was de drie er ven een doorn in het oog. Pa trick Buch: „In dat clubje zit onder andere Frits Barend. Die heeft zich onlangs in een artikel in de Veronica-gids ontzettend laatdunkend over onze familie uitgelaten, wat ons helemaal in het verkeerde keelgat is gescho ten. Daarnaast vonden er aller lei zaken plaats, waarin wij niet gekend werden, laat staan dat we er toestemming voor had den gegeven." Zo zag Patrick Buch tot zijn ver bazing in het NOS-Journaal van maandag 2 juni hoe taxateurs van een veilinghuis de Amster damse woning van Boudewijn bezig waren te taxeren. „Ook bleek er een contract gesloten te zijn voor een documentaire. Die moest dan als bewijs die nen voor de zorgvuldig wijze waarop de erven met de collec tie van Boudewijn waren omge sprongen. Maar wij willen er helemaal geen mediaspektakel van maken." Aan dat laatste maakt ook broer Menno zich schuldig, aldus Patrick Buch. „Hij grijpt iedere gelegenheid aan om de media te benaderen en zichzelf te profileren." Wie de plooien nu weer mag gaan gladstrijken, is aan de rechter. Patrick Buch geeft toe iemand voor de rol van 'vereffe naar' voorgedragen te hebben, maar wil daar verder niets over kwijt. Bovendien kan de rechter de voordracht naast zich neer leggen. Patrick Buch: „Als het maar iemand is die over de be nodigde expertise beschikt en de zaak op een beschaafde ma nier kan afhandelen." theater recensie Jos Frusch Voorstelling: 'Porgy Bess' door The New York Harlem Theatre. Gezien: 2/7, Koninklijk Theater Carré, Amsterdam Aldaar te zien t/m 27 juli. 'Porgy and Bess' van The New York Harlem Theatre is deze maand liefst 27 keer te zien in Amsterdam. Het is een dijk van een voorstelling. Bruisend als de Big Apple zelf. De Amerikaanse productie van 'Porgy and Bess' heeft alles wat deze negeropera nodig heeft: dramatiek, tragiek, spanning, ontroering en ook een vleugje humor. Wat voorbeelden: als de boosaardige Crown zijn liefje Bess, die inmiddels met Porgy heeft aangepapt, komt ophalen, dan zit je te sidderen op je stoel. Als hij maar niet de zaal in komt! Wat een ontzagwek kende stem en uitstraling heeft deze Stephen Finch. En als Marjorie 'Maria' Whar ton een keel opzet als een kraai en met haar dikke kont begint te wiebelen, dan kun je een lach niet onderdrukken. Hoe indringend klinkt verder Sha ron Simms als Serena in haar Scène uit de musical 'Porgy and Bess'. Foto: GPD/Harmen de Jong klaagzang aan de baar van haar man. Kippenvel! En de hemel gaat open en vogeltjes begin nen te kwinkeleren als de beide protagonisten elkaar voor het eerst vinden en hun liefde be tuigen. Het is een sterbezetting waar mee het New Yorkse gezelschap naar Amsterdam is gekomen. De hoofdrolspelers zijn echte specialisten in dit werk, die hun rol overal ter wereld hebben ge zongen. Ze beschikken over van die karakteristieke, soepele stemmen, onontbeerlijk voor de speciale sfeer van deze ope ra en de geloofwaardigheid van hun creaties. Al zijn er wat dat laatste betreft ook wel wat kant- door Mark Roos utrecht - Vergeleken met de vo rige voorstelling 'Mare Tranquil- litatis' is de huidige voorstelling van de Utrechtse groep The Lu natics, 'Eclipse', een wonder van eenvoud. Was voor 'Mare' een heel containerpark nodig om de decors van A naar B te verplaat sen; het decor van 'Edipse', een spannend avontuur rond de zoektocht naar licht, past met gemak in een trailer. Op de zanderige speelvloer van de bijzonder fotogenieke locatie in de duinen van Terschelling lopen vier vreemde wezens. Ze hebben witte dreads, een wit grijze tweede huid met blootlig gende aders en bewegen zich voort met een stok, op een ma nier die nog het meest doet denken aan polsstokversprin- gen of fierljeppen. De drie mannetjes zijn de licht zoekers in de nieuwe voorstel ling van The Lunatics. Ze bin den de strijd aan met een le vensgroot insectvoertuig dat ballen uitbraakt. Ze binden de strijd met elkaar aan in hun zoektocht naar licht. 'Eclipse' was een van de succesnum mers van het afgelopen Oerol- festival op Terschelling. Elke avond waren er ruim 750 be zoekers te gast bij de voorstel ling, de niet-betalende 'zwart kijkers' die zich stiekem in de duinen verscholen hadden niet meegerekend. 'Eclipse' zou je kunnen zien als een reactie op de enorme Luna tics-spektakels 'Mare Tranquil- litatis' en 'www.sandman.nl' legt regisseur en oprichter Koos In de voorstelling 'Eclipse' zijn vier vreemde wezens op zoek naar het licht. Foto: GPD/Marleen Swart Hogeweg uit. „Meer poëzie en minder spektakel; dat is wat wij wilden. Vertrekpunt was het thema donker en licht. In een nummer van Bruce Cockbum kwam ik de tekst 'Let's kick into the darkness until it bleeds day light' tegen. Ik vond dat een heel intrigerend gegeven: schoppen tegen de duisternis totdat het licht gaat bloeden. Met een klein clubje zijn we de bibliotheek in gegaan om ver der te brainstormen rond dat thema. We zijn ook letterlijk uitgegaan van de term eclips, dat zoiets betekent als het ver- donkermanen, het stelen van licht. We kwamen ook terecht bij filosoof Kierkegaard, die schreef dat het einde van het le ven een sprong in het duister is. Dat hebben we weer verwerkt in de heftige noodlotscène te gen het eind." 'Eclipse' zou je kunnen om schrijven als een bewegend stripverhaal met tal van prach tige visuele hoogstandjes. De drie personages slaan letterlijk het licht uit de grond. Betove rend is ook de slotscène waarin honderden vuurvliegjes de speelplek belichten. De drie buitenaardse lichtman netjes zijn, al was het alleen maar om de vreemde kreten die ze uitslaan en hun vreemde manieren van voortbewegen, typische Lunatics-personages. Het zijn een soort buitenaardse albino's, die in het duister leven en smachten naar licht. Hoge weg: „In feite kunnen ze hele maal niet tegen licht, maar ze kunnen ook niet zonder. Die dubbelheid zit eigenlijk in al onze personages. De zandman netjes in 'www.sandman.nl' moesten slaap bezorgen maar mochten zelf niet slapen. De vi kingen in 'Mare Tranquillitatis' offerden hun leven voor water, maar waren tegelijkertijd bang voor water." Dat 'Eclipse' een wat intiemere voorstelling is dan het werk hiervoor is volgens Hogeweg verklaarbaar. „We hebben veel meegemaakt de laatste jaren. De dood van familieleden, echtscheidingen, een fataal on geluk bij een collega-groep in Polen; we zijn ouder geworden en wilden terug naar onze ba sis. We wilden een ingetogen, ontroerende voorstelling ma ken. We zijn 'op zoek gegaan naar het kleine, naar het spek takel in de poëzie. Maar we zijn nog steeds The Lunatics: we vertellen nog steeds verhaaltjes en we zijn nog steeds niet vies van humor en effecten." 'Eclipse' van The Lunatics, t/m 6 juli, Vathorst, Amersfoort. Van 17 t/m 20 juli op festival Karavaan in Petten, van 9 t/m 13 augustus op Festival Boule vard in Den Bosch en van 20 t/m 24 augustus op het Arma da Festival in Nijmegen. tekeningen te plaatsen. Teriy Cook straalt als Porgy zoveel vi taliteit en jeugdig elan uit, en zijn stem is ook zo soepel en krachtig, dat je maar moeilijk medelijden met deze kreupelè bedelaar kunt krijgen. En als de cocaïnedealer Spor- tin' Live is Larry Marshall eei- der flamboyant dan vilein, een eigenschap die in zijn vak toch onontbeerlijk is. Marquita Lis ter als Bess is een prachtig voorbeeld van typecasting: jong, aantrekkelijk, verleidelijk* Haar stem is helder, krachtig en expressief, maar mist toch ook wat warmte op die momenten dat ze haar hart laat sprekep. Echt overtuigend is zij alleen afs vamp met rode pumps, rodp splitrok en een opzichtige rode hoed. Ondanks deze topbezetting blijft ook het ensemblewerk iri deze productie alle aandacht opeisen. Een swingende spiri tual, een klagende gospel, de betrokkenheid bij het wel en wee van de hoofdpersonen; het is allemaal heel sfeerbepalend en draagt in niet geringe mate bij tot de hoge amusements waarde. Dat geldt minder voor het aandeel van het orkest, dat voor mijn gevoel te veel op de achtergrond blijft. j utrecht/anp - Het Festival Ou de Muziek Utrecht krijgt van het rijk, de gemeente Utrecht en de provincie Utrecht een ex tra subsidie van 180.000 euro. Die wordt verstrekt om de hui dige kunstenplanperiode (2001- 2004) te kunnen overleven. Het festival dreigde het de lo pende Kunstenplanperiode niet te kunnen uitzingen. Het kwaqi geld tekort door externe facto ren, aldus woordvoerder Cas per Vogel. „De honoraria zijn de afgelopen tien jaar met 60 procent gestegen, terwijl de subsidsies gelijk bleven. We konden het festival wel verklei nen en proberen minder geld te besteden, maar dat vonden we niet onze opdracht. Daarvoor is het festival te belangrijk. Het ministerie had wel begrip voor de problemen, maar wilde niet zomaar extra subsidie ge ven. Dat zou weieens een pre cedent kunnen scheppen. Daarom werd advies van de Raad voor Cultuur gevraag. Die oordeelde positief. De Ra^d liet wel weten veel brood te zi£i in de nieuwe wegen die het fes tival onder leiding van de nieü- we programmeur Ian van den Bossche (32) inslaat. Het kd- mende festival, dat 29 augustüs begint, haalt de oude muziek volgens Vogel uit haar 'geslotëh cultuurtje'. „We willen haar nu laten com municeren met de rest van de wereld. Zo is het repertoire uit gebreid tot en met dat van de negentiende eeuw. Daarna is pas alles in de muziekwereld veranderd." Munten wijzen uit dat Alphen belangrijker was dan vermoed ond' hetl eken ls H Theo de With /arer et Tn/alphen aan den rijn - 1 .Koninklijk Penningkabinet in tn heeft zijn laatste ten- jistelling ingericht. Een mini- "bsitie, noemt directeur Kees 1Jhardt het. Twee vitrines met teinse munten die zijn opge- en bij de werkzaamheden in stadshart van Alphen aan e Rijn. Volgens onderzoekster ?or r Kemmers is het belang van °£%ntoonstelling er niet min- e om. De munten wijzen uit .00Albaniana, de Romeinse ne- j.1^, etting op de plek waar nu Alphense centrum ligt, van ,r e er belang is geweest dan tot Joe werd vermoed. uj rf lach Twee van de munten die uit de Alphen se bodem ko men en nu in het Koninklijk Penningkabi net in Leiden te zien zijn. Foto: Dick Hogewoning getoonde is op zich teleur- end. De munten zijn aange- groen uitgeslagen en het chrift soms nauwelijks meer ibaar. Fleur Kemmers kijkt ter door de lelijkheid heen. DIJ Alphen zijn achthonderd nten gevonden", vertelt ze nai aanstekelijk enthousiasme, t redt is ongekend veel. In Ne- baijand zijn alleen in Nijmegen zieker munten gevonden, maar t kvjwas dan ook een grote Ro se nederzetting. Het voor in Alphen was dat er een groot gebied op de Dp is gegaan en dat er te- "Voordig met dank aan de aaldetector ook allerlei klei- nuntjes naar boven worden aald." In Albaniana waren tussen 40 en 250 na Christus Romeinse soldaten gelegerd. Het was een van de nederzettingen langs de Oude Rijn, die de noordgrens van het Romeinse Rijk vormde. Andere bekende legerplaatsen waren Nigrum Pullum (Zwam merdam), Matilo (Roomburg), Praetorium Agrippinae (Valken burg) en Lugdunum (Britten burg). Het zijn precies die plek ken waar nog zeer geregeld waardevolle vondsten uit de bomen worden gehaald. Tus sen de twee vitrines heeft het Penningkabinet een grote kaart aan de muur bevestigd die de ligging van deze Romeinse castella laat zien. De opgravingen van de laatste jaren in Alphen zijn begeleid door de Katholieke Universiteit Nijmegen, waaraan Kemmers is verbonden als specialist op het gebied van Romeinse munten. „Voor wetenschappers is alles van waarde", zegt zij. „Ook al zien sommige munten er on ooglijk uit. Elke munt vertelt een verhaal. In vier maanden tijd heb ik alle achthonderd munten bekeken, gedetermi neerd en beschreven. Op deze mini-expositie toon ik een aan tal munten dat een samenhan gend verhaal illustreert." Ze laat bijvoorbeeld munten zien met een klop (stempel). Onder de microscoop ontdekte Kemmers dat op die manier de voornamen van keizer Claudius erop waren gezet. De munten zijn echter gemaakt onder zijn voorganger Caligula. Deze kei zer was niet erg geliefd onder het volk. Alles wat aan hem her innerde, werd na zijn dood ver nietigd: schilderijen, beelden en ook munten werden omge smolten. Maar ja, Albaniana is ver verwijderd van Rome. En wat doe je dan? In plaats van omsmelten zet je met een klop de naam van de nieuwe keizer erop. „In Alphen hebben we tachtig munten met zo'n stempel ge vonden. En het gekke is dat op geen enkele andere plaats munten met deze klop zijn aan getroffen. Albaniana was blijk baar belangrijker dan we altijd dachten. Nijmegen en Vechten hadden grotere Romeinse ne derzettingen, maar blijkbaar niet deze munten. Wellicht was er op dat moment een belang rijk persoon op bezoek in Al phen. Het speelt in de jaren dat Engeland werd veroverd door de Romeinen. De troepen moesten worden bevoorraad en mijn theorie is dat dit via de Rijn is gebeurd. Het is bekend dat de Romeinen liever niet vol le zee op gingen. Ik denk dat ze gewoon de Rijn zijn afgezakt en langs de kust naar Calais zijn gevaren om van daaruit de oversteek te maken. Albaniana was wellicht een belangrijk overslagstation. In dat geval is het een plaats die heeft bijge dragen aan de verovering van Engeland. En dat haal je alle maal uit één munt!" De mini-expositie 'Keizers uit de Klei' sluit mooi aan bij de grotere tentoonstelling "Voor Tempel en Kroeg, Romeins geld uit de keizertijd'. Deze tentoon stelling, die verlengd is tot 25 januari, toont munten uit voor al de tijd van keizer Trajanus. Deze exemplaren uit alle delen van het Romeinse Rijk zijn veel gaver en glimmender dan de in Alphen opgegraven muntstuk ken. Gezamenlijk vormen deze twee exposities het afscheid van Leiden voor het Koninklijk Pen ningkabinet. Het .kleine muse um in de oksel van het Rijks museum van Oudheden aan het Rapenburg gaat op in een groter geheel: het Geld- en Bankmuseum in Utrecht. Waarnemend directeur Kees Reichardt schat dat het nieuwe museum over een jaar of drie klaar is. „In het gebouw van de Koninklijke Nederlandse Munt krijgen we 3800 vierkante meter tot onze beschikking. In Leiden is de ruimte zeer beperkt, maar in Utrecht gaan we met het Ne derlands Muntmuseum en de collectie van De Nederlandsche Bank een volwaardig museum vormen." Tot die tijd worden de exposities met munten en penningen elders in Utrecht ondergebracht. Leiden raakt daarmee een rijksmuseum kwijt. 'Keizers uit de Klei, Romeins geld in Albaniana', t/m 25 ja nuari, Koninklijk Penningka binet, Rapenburg 28, Leiden. Geopend: di t/m vr 10.00- 17.00 uur, za en zo 12.00-17.00 alphen jlan den rijn - De Be langenvereniging Zwammer dam heeft een plan ontwikkeld voor een openluchttheater in het dorp. Het plan is gister middag aangeboden aan de Al phense burgemeester Nico Schoof. De plannenmakers re kenen op een belangrijke bij drage uit de pot van tien mil joen gulden, die de gemeente een paar jaar geleden na de verkoop van het plaatselijke kabelbedrijf beschikbaar stelde voor iniatiatieven van de be volking. „Uit die pot was Zwammer dam eigenlijk een muziektent toegewezen", vertelt Jaap Pe ters die een voortrekkersrol heeft vervuld bij de ontwikke ling van het plan. „Maar nie mand in het dorp wil die mu ziektent. Men is bang voor hangjongeren. Bovendien zou de muziekvereniging er met haar tachtig leden niet eens in passen. Er was al snel onenig heid over het uiterlijk van de tent en de plek." Aan de andere kant erkent Pe ters dat er in zijn woonplaats wel degelijk behoefte is aan een podium. „Folkconcerten worden noodgedwongen in een kerk gegeven. De gymnas tiekvereniging kan nergens te recht met haar shows. Voor de afscheidsmusicals voor de leer lingen van de basisscholen zijn alle zaaltjes te klein. Er is dui delijk een podiumtekort. Maar wat we aangeboden krijgen, willen we niet. Daarom zijn we met alle culturele verenigingen gaan praten. Iemand had op de Floriade een openluchtthe ater gezien met beneden een podium en hoog oplopende tribunes." De plaatselijke architect Jan Boot werd gevraagd dat idee verder uit te werken voor Zwammerdam. Hij bedacht een soort piramide met ziti plaatsen. In de piramide is plaats voor kleedruimte. Ver der heeft hij in het openlucht theater een hangplek voor jon geren geïntegreerd. Als locatie voor dit cultuurpodium heeft de belangenvereniging eert grote parkeerplaats naast de brug over de Oude Rijn op hei oog. Peters: „Voorheen ston1 den er vrachtwagens gepar keerd, maar nu is het voord een zootje." Hij zegt 'heelgjfwammerdam' achter het plan te hebben ge kregen. „Daarom hebben we het nu aan het gemeentebe stuur aangeboden. Wij bieden draagvlak en vragen geld." Uit de pot van tien miljoen (gul dens toen nog) was 65.000 eu ro voor de muziektent in Zwammerdam gereserveerd. „Als de gemeente ook geld be schikbaar stelt voor de hang plek en een opknapbeurt van de parkeerplaats, kunnen we wellicht op 125.000 euro reke nen. Daarnaast willen we in het dorp zelf ook geld inzame len. Voor 150.000 euro moet het plan te realiseren zijn. Ik reken erop dat het openlucht theater er volgend jaar om de ze tijd staat."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 15