Meester in de rechten en de dans KUNST CULTUUR 'Band van kneusjes' met wereldsterren op podium Straattegels als podiui Gedegen maar weinig verrassenc Den Haag steekt bijntj vier miljoen in theatej Dj Armin van Buuren uit Leiderdorp brengt eerste album uit 'Menselijke kunst' in de Leidse Wa| 1 Renee Zellweger kruipt opnieuw in de huid van Bridget Jones. Foto: AFP/Evan Agostini Zellweger weer als Bridget Jones londen - In november begin nen in Londen de opnamen van de tweede film over Bridget Jones. Niet alleen actrice Renee Zellweger keert terug in de hoofdrol, maar ook de acteurs Hugh Grant en Colin Firth zijn in 'Bridget Jones: The Edge Of Reason' opnieuw van de partij. Voor de regie is Beeban Kidron aangezocht die in het verleden vooral tv-drama heeft gemaakt. Schilderij naar Katwijks Museum katwijk - In het Katwijks Mu seum is gisteravond het schil derij 'Gezicht op Katwijk met het Malle Gat en het Groot Bad hotel' overgedragen. Het door Kaspar Karssen (1810-1896) ge maakte doek is onlangs met steun van de Vereniging Rem brandt en de Stichting Sponsor gelden gekocht op een veiling bij Christie's in Amsterdam. Karssen was een van de beste stads- en rivierschilders van zijn tijd. Onbekend werk Edith Piaf ontdekt parijs - Van de Franse zangeres Edith Piaf (1915-1963) zijn zes onbekende chansons ontdekt. De liedjes werden in de Tweede Wereldoorlog opgenomen, maar nooit uitgegeven. Alge meen was verondersteld dat de chansons verloren waren ge gaan. De opnamen zijn terug gevonden in de archieven van de Nationale Bibliotheek in Pa rijs. De chansons zaten bij een partij elpeemallen die platen maatschappij Polydor in de ja ren zestig uit haar kelders liet opruimen om ruimte te schep pen. Komiek Buddy Hackett overleden los angeles - De Amerikaanse komiek Buddy Hackett is op 78- jarige leeftijd overleden. In zijn ruim vijftig jaar durende loop baan trad Hackett op in een lange reeks Broadway-shows, televisieprogramma's en films, waaronder 'It's a mad mad mad mad world' (1963) en 'The love bug' (1968). den haag/anp Burgemees ter en wethouders van Den Haag willen 3,85 miljoen eu ro uitgeven aan een opknap beurt voor de thuishavens van het Nederlands Dans Theater en het Residentie Or kest. Als de gemeenteraad met dat plan instemt, wordt de gemeente ook eigenaar van deze zalen, het Lucent Dans Theater en de Dr. An ton Philipszaal. Wethouder Engering (cul tuur) liet gisteren weten dat ze in gesprek is met de direc ties van de beide theaters in het Haagse centrum. Aan de gebouwen, die aan elkaar zijn gebouwd op het Spuiplein, moet behoorlijk wat worden opgeknapt. Er is veel achterstallig onderhoud .NOS let ledi ,Bagi !nos Hetl land en de panden voldoen jaar i meer aan Arbo-eisen. ZoGezc de vluchtwegen en comGezc nicatiesystemen niet gne. De directeuren van de zjessi waarschuwden vorig jaanisd voor gevaarlijke situaties.De te Als de gemeente de gebost wen aanpakt, moet ookgrarr uiterlijk daarvan verand^et t vindt Engering. De buhisqi wand van de PhilipszaflOS met het huidige zwarte Netvi te ontoegankelijk: er korqenpi het aan B en W ligt gewKRO doorzichtig glas in de griel -t Gezien de 3,85 miljoen (ecti1 die de verbouwing iQnvc gaan kosten, is het de bedoen ling dat Den Haag de Code voor het symbolische be*Jact van 1 euro per stuk oierh; neemt. Eind muziek recensie Hans Walraven Concert: Live, Coldplay, Supergrass, Nada Surf. Gezien: 1/7, Goffertpark, Nijmegen. De oudere popliefhebber, die het dit jaar bij Pinkpop liet af weten, zat gisteren wel in het Nijmeegse Goffertpark. En dat had alles te maken met de bands die op deze doordeweek se dinsdag Nederland aande den. Coldplay, Live en de sup port acts Supergrass en Nada Surf hebben een gedegen maar weinig spectaculaire uitstraling, die het op festivals meestal moet afleggen tegen het vuur werk of de extravagantie van de jonge honden. Live wordt wel eens vergeleken met R.E.M., maar frontman Ed Kowalczyk heeft bij lange na niet het charisma van Michael Stipe. Coldplay zou wat energie en passie betreft de nieuwe U2 zijn, voorlopig ontbeert de band, op zanger Chris Martin na, nog podiumpersoonlijk heid. 'Bedplassersmuziek', noemde de zanger van Oasis de muziek van zijn collega's ooit. Wat albums betreft zijn Live en vooral Coldplay nauwelijks te kloppen. En wie de platen ge kocht heeft, kocht ook een kaartje voor de Goffert. Twinti gers en dertigers, die elk num mer van de hele middag en avond met minimaal een be leefd applaus beloonde zomerse poprock van he Surf vormde een aardig ning. Ofschoon het vreen dat hun enige radiohitje lar' niet op de setlist ston Het trio Supergrass is g Engeland, stond een paünge gen geleden nog op het podium van het Britse |0ttoti festival Glastonbury. Mgarn; punky powerpop, zo 5 F-C tussen de vroegere Jam S{ dertones in, klonk hier ^tver feld. Halverwege het opJO-ui kwam de eerste hagelbui'nFi<* dag naar beneden. Nat bl^ bij Coldplay die door e het I erg laat in Nijmegen arrif,t 09 Misschien daardoor was-^Q^ Chris Martin in het begPira. de set ongeconcentreebap als resultaat een vreerrid de haspeld 'Trouble'. Ook op was hij de draad evejj d6 Martin moest er zelf onemd. zen, zei nog een keer 'dVA^ wel', wist gaandeweg fcavan en het publiek onder c?ake; te krijgen en revancheerW.OO met een intense versie v; l°w'. essd Live sloot de dag af met 3 ari wachte strakke show dErste begin tot eind werd mee®0 T gen. Uiteraard kwameij1^- phin's Cry' en 'I Aloneir imE Nederland is een echtf'rche land' en de pathos en b^n die Ed Kowalczyk en zijiVg c over de hoofden heenstö3.50 werkten ideaal in zo'n f Well setting. J®4, door Mark van Bergen leiderdorp - Armin van Buuren staat te boek als de op vier na beste dj ter wereld. Nummer twee van Nederland zelfs. On langs bracht de 26-jarige dj/pro ducer, vorig jaar ook nog eens afgestudeerd als meester in de rechten, zijn eerste artiestenal bum uit. Dj's? Die wonen allemaal in hartje grote stad. Om de hoek bij discotheek en platenzaak, maar toch in ieder geval mid den in het bruisende leven. Zou je denken. Armin van Buuren niet. Laat hem en zijn vriendin maar in hun rijtjeshuis in een keurige nieuwbouwwijk in Lei derdorp, onder de rook van zijn geboorteplaats Leiden. De zolder, waar hij zijn studio heeft, is één uitpuilend muzi kaal bolwerk, maar de rest van het huis ademt vooral rust. Bruisend leven heeft hij al ge noeg om zich heen, als hij in het weekeinde met zijn platen- koffer de aardbol over trekt. Los Angeles, Melbourne, Londen - de grootste steden, de grootste zalen. En doordeweeks moet gewerkt worden. Dan verandert het pla ten draaien in platen maken en - tot voor kort - huiswerk ma ken. Want terwijl zijn dj-carri- ère steeds succesvoller werd, volgde Van Buuren ook nog eens een rechtenstudie. Sinds vorig jaar mag hij zich meester noemen. Aanvankelijk studeer de hij ook informatica, maar dat was te veel van het goede. En hoewel ook rechten pijn en moeite kostte - uiteindelijk deed hij er zeven jaar over - heeft hij er geen moment aan gedacht om die studie op te ge ven. „Tm not a quitter", zeg ik graag. Als ik ergens mijn tanden in zet, maak ik het af aldus Van Buuren. „En ik vind rech ten echt interessant. Kwesties als auteursrechten en contrac ten, bijvoorbeeld. Die komen trouwens geregeld voorbij in mijn werk. Een voordeel van mijn studie was ook dat het mijn leven een beetje in balans hield. De maandag in de colle gebank gaf rust en regelmaat na een weekeinde draaien." Bovendien ziet hij het als een vangnet, voor als het ooit op zou houden in de muziek. Vooralsnog is daar geen sprake van. Nu hij klaar is met zijn stu die, heeft hij er zelfs meer tijd voor gekregen. Hoewel hij er al tijdens zijn studie het funda ment voor legde, is het nu tijd Armin van Buuren: „Als ik ergens mijn tanden in zet, maak ik het af. Foto: Hielco Kuipers om twee grote projecten te oog sten: zijn eigen label Armind, maar vooral: '76', zijn eerste al bum. Zijn singles op vinyl en mix compilaties op cd volgden el kaar de afgelopen jaren snel op, maar voor zijn eigen album wil de hij ruim de tijd nemen. „Je wordt er sneller op afgere kend", legt hij uit. „Een single is vooral bedoeld voor dj 's en is over het algemeen vluchtig; een artiestenalbum maak je voor het grote publiek en draag je een leven lang mee." Het resultaat klinkt dan ook een stuk anders dan zijn mix-cd's. Waar die vooral de danser moe ten aanspreken, richt '76' zich ook op de luisteraar. Er klinken meer ritmepatronen dan de monotone vierkwartsbeat en er is ruimte voor poppy invloeden: van een gitaarsolo van broer en Rockacademie-student Eller (de hit 'Yet another day", met Ray Wilson) tot vocalen van Krezips Jacqueline Govaert ('I Would Stay" in de remix). Een album met karakter, noemt Van Buiyren '76' (de titel ver wijst naar zijn geboortejaar). „Buiten de wens om veel voca len te gebruiken, heb ik geen enkel vooropgezet idee gehad bij deze plaat. Ik heb me hele maal laten leiden door wat ik mooi vind." Zo zou hij ook het liefst zijn héle stijl omschrijven. Niet als 'trance', het genre waarin hij meestal wordt inge deeld. „Trance staat voor mij voor de trance van rond 1995, onlosma kelijk verbonden met de appa ratuur van die tijd. Wel gebruik ik karakteristieken van toen: de zang, de melodie, het zweveri ge. Ik vind die nog steeds mooi, maar geef er mijn eigen kleur aan fen sta ook open voor ande re invloeden." Van Buuren kan zich geen le ven zonder muziek herinneren. „Mijn vader was een enorme muziekfreak die thuis alles draaide: van klassiek tot caba ret, tot synthesizermuziek. Dat hij uiteindelijk in het verlengde van laatstgenoemde genre zou gaan werken, had te maken met een andere vroege fascinatie: technologie." „Mijn moeder had ooit, toen ik een jaar of tien was, een com puter gewonnen. Kort daarna schreef ik mijn eerste compu terprogramma. Ik snapte 't meteen." Technisch én muzi kaal raakte hij vervolgens in de ban van dj Ben Liebrand, be kend van zijn megamixen op de radio. Van Buuren: „Zijn stijl van mixen is onovertroffen." Van 'het enige geld' dat hij ooit leende kocht hij in 1992 een sampler. „Dat ding heb ik hele maal binnenstebuiten ge keerd." Daarnaast ging hij rond diezelfde tijd draaien in een Leidse club. „Daar heb ik me zelf opgeleid tot dj en min of meer ook tot producer. Want sloeg een plaat daar aan, dan gebruikte ik die kennis om thuis zelf platen te maken. Echt serieus werd het in 1998, toen Tijs Verwest (dj Tiësto) hem vroeg releases uit te bren gen op zijn label. „In 1996 had ik in Engeland al een hit met 'Communication'. Die trok de aandacht van Tijs, die toen zelf ook nog niet zo bekend was. Ik heb veel aan hem te danken. Net als aan Ferry Corsten, met wie ik nog steeds veel samen werk." Inmiddels zijn juist zij de enige Nederlandse dj's die een plek hebben veroverd in de mondiale dj-toptien van het Britse danceblad DJ Magazine. Tiësto op één, Van Buuren op vijf, Corsten op negen. Vanwaar toch het succes van de Neder landse trance-school? Van Buuren moet gokken. „Uiter aard hebben we de radio mee, waar de melodie en de zang van trance het goed doet. En misschien spreelri ook de men geling van stijlen aan: in trance komen de oude synthesizermu ziek van artiesten als Jean Mi chel Jarre en Vangelis in feite samen met de housemuziek van de jaren negentig. Feit is dat trance een soort universele uitlaatklep is geworden." '76' van Armin van Buuren is uit via Armind/United. Dj-sets: 5 juli: Sensation White, Am sterdam; 21 juli: Armin Only, Tilburg; 2 augustus: Dance Valley, Spaarnwoude; 17 au gustus: Lovefields, Landgraaf. In Leiden en de regio bestaat grote belangstelling voor professionele en amateuristische kunstbeoefening. Heilig Vuur volgt stad- en regiogenoten die musiceren, zingen, dansen, toneelspelen, fotograferen of op andere wijze actief zijn. Vandaag: The George Experience uit Leiden. Het zal je maar gebeuren: speel je tijdens de Leidse Jazzweek in het voorprogramma van Hans Duffer, begint 'ie te klagen dat 'ie nooit meer zo'n goede band voor zich wil hebben. „Ook van het publiek kregen we echt te gekke reacties. Er kwam zelfs iemand keihard achter me aan rennen om te bedanken voor de geweldige avond", herin nert rapper Hugo Knoppert (24) zich. Om er lachend aan toe te voegen: „Dat was toch wel een beetje onze kennisma king met het sterrendom." En dan te bedenken dat Hans Duffer niet eens de enige be kende artiest is met wie The George Experience het podium heeft gedeeld: zo stonden de Leidenaars in het 'naprogram- ma' van Candy Duffer en fun geerden ze als afterparty van funklegende Maceo Parker, ja renlang saxofonist in de band van James Brown. De Leidse muzikanten werden bij die ge legenheid zelfs ter zijde ge staan door Corey Parker, zoon van Maceo, en Greg Boyer, trombonist in de band van Prince. Een hele prestatie voor een 'band van kneusjes', zoals zan- geres Sarah Feirabend (20) The George Experience met gevoel voor zelfspot kenschetst. Een band bovendien, die nog maar anderhalf jaar aan de weg tim mert. „We zijn een beetje een stelletje ongeregeld. Iedereen gaat zijn eigen gang. We heb ben ook helemaal geen fancy kleding, of zo. Iedereen staat in zijn gewone kloffie op het po dium." The George Experience mag dan misschien een uitgekiende show ontberen, hun speelple- zier maakt veel goed. „We kun nen goed spelen en hebben een enorme drive", zegt Hugo. Sarah: „Op het podium stralen we ontzettend veel enthousias me uit We staan daar altijd met een big smile." Maar ook puur getalsmatig im poneert de Leidse band. Maar liefst negen muzikanten staan er op het podium: een rapper, zangeres, drummer, bassist, gi tarist, trompettist, tenorsaxofo nist, altsaxofonist en dj. De sa menstelling verraadt al enigs zins het muzikale genre waar binnen The George Experience opereert: funk. Maar dat is niet de enige invloed. Hugo: „Toen ik op reis was, liet ik een de- The George Experience met op de voorgrond zangeres Sarah Feirabend en rapper Hugo Knoppert. Foto: Taco van der Eb mo'tje aan een Engelsman ho ren. Die omschreef ons als 'funky, jazzy, soul, hip hop'. Zelf hebben we nog geen bete re omschrijving kunnen vin den." Muziek dus, waarop je wel een feestje kunt bouwen. Maar met serieuze teksten, zegt Hugo. „Over zaken die ons aan het hart gaan. 'Unite' gaat bijvoor beeld over racisme. Tussen de nummers door vestig ik nog wel eens de aandacht op maat schappelijke kwesties, de aids- problematiek bijvoorbeeld. Maar ik zorg er wel voor dat het niet doorslaat. Ik wil voor komen dat mensen zoiets krij gen van: heb je hem weer." Uit de speakers klinkt onder tussen een intense solo, ge speeld op trombone. „Dat is Greg Boyer", zegt Sarah. „De trombonist van Prince, die tij dens de afterparty van Maceo Parker met ons heeft meege speeld." Een concert dat puur door eigen initiatief van de grond is gekomen. „We wisten dat Maceo in de Melkweg zou spelen. Dus hebben we de Amuse afgehuurd, een zaaltje tegenover de Melkweg, en on der het publiek van Maceo fly ers verspreid." „Het was best spannend", her innert Hugo zich. „We liepen een behoorlijk financieel risi co." Maar het publiek liet het niet afweten. Net zomin als Corey Parker, de zoon Maceo, met wie The George Experien ce vooraf contact had opgeno men. Die blies vrolijk een par tijtje mee, evenals Greg Boyer. Sarah: „Er werd zelfs een T- shirt naar het podium gegooid. Ik voelde me net een popster." The George Experience speek op 5 juli 's avonds in Jazzcafé The Duke, Oude Singel 2, Lei den. Rody van der Pols leiden - De Waag biedt de komende weken zoals elke zomer weer onderdak aan beeldende kunst. Dit jaar is het de beurt aan tien Leidse kunste naars die in hun werk blijk gegeven van hun fas cinatie voor de mens. De tentoonstelling 'It's on ly human' wordt vrijdag geopend door Bart van Mossel, directeur van de Leidse Schouwburg. De tien beeldend kunstenaars verwerken dat menselijke aspect allemaal op een heel andere wijze in hun werk. Zo toont Astrid Beumer foto's, waarin zij op zoek gaat naar de sensitieve, serene en positieve kracht van de geportretteerde. De witte mensbeelden van Jacques Turk ademen een theatrale en sprookjesachtige sfeer uit en zijn iderb Dei 10 SC ihunt 20 W juist heel anoniem. Thomas Raat werkt w^9f^ goedkoop plakband in felle kleuren. Dg^ic reageert hij op de agressieve beelden uit ;.repo dia en de actualiteit. Paul Overdijk heeft jWeei expositie fotoportretten bewerkt tot nie^i""^ surrealistische beelden. 3.45 De andere kunstenaars van wie werk in n-Co; numentale Waag aan de Aalmarkt te zien"dn^ Frank Borst, Hanneke Francken, Marjol^r|r 0' Haasteren, Mirjam Hoekman, Franceline wiss en Bunny Soeters. De tentoonstelling 'Ilschia human' blijft tot en met 24 augustus te z Waag is van woensdag tot en met zon^aktl opend van 12.00 tot 17.00 uur. is.c Re; it Fan Zeventiende Gouden Pet Festival in binnenstad Leiden* leiden - Straatmuzikanten ho ren bij de stad, zoals acteurs bij het theater. Toch krijgen deze 'troubadours van de straathoek' niet altijd de aandacht die ze verdienen. Op één dag per jaar na dan. Want tijdens het Gou den Pet Festival staat de com plete Leidse binnenstad in het teken van de straatmuziek. Ko ren, levensliedzangers en straatorkestjes. Op zondagmid dag 6 juli dingen ze naar de gunsten van het publiek en daarmee naar de hoofdprijs, de Gouden Pet. Uit het hele land reizen de straatmuzikanten die dag weer af naar Leiden. Want het Gou den Pet Festival, dat dit jaar voor de zeventiende keer wordt gehouden, is uniek. Twaalf 'speelplekken' heeft de organi satie aangewezen. „Door de he le binnenstad heen. Dus ook op het Rapenburg en de Beesten markt zitten muzikanten", al dus organisator Frank van Leeuwen. Een kleine 25 deelnemers heb ben zich dit jaar aangemeld. Vanaf het middaguur brengen ze ieder op vier plekken onge veer een half uur muziek ten gehore. „Dat is ook makkelijk voor het publiek", zegt Van Leeuwen. „De speelplekken zijn vaak in de buurt van het terras. Je kunt dus gewoon lek ker blijven zitten en toch vier acts zien." Hoewel het publiek zijn goed keuring vanzelfsprekend met handgeklap en een muntstuk in de omgekeerde pet kenbaar kan maken, is het selecteren van kandidaten voor de finale aan de jury voorbehouden. De zes finalisten mogen op het podi um van het Stadhuisplein twee nummers ten gehore brengen, waarna de winnaar wordt aan gewezen op basis van jury- én publieksstemmen. De winnaar gaat niet alleen met de Gouden Pet naar huis, maar ook met vijfhonderd euro prijzengeld. Iedereen die wil, mag meedoen, benadrukt Van Leeuwen. „We selecteren niet op voorhand op kwaliteit. Maar de praktijk wijst uit dat mensen die er echt niks van kunnen vanzelf al wegblij ven. Ja, soms zit er natuurlijk wel eens een misser tussen." Hoe dan ook is het een divers gezelschap dat zondag te be luisteren valt. Wat te denken van Halewyn uit Leiden, dat volgens de eigen beschrijving 'lichte muziek uit duistere tij den' laat horen. Gekleed in middeleeuwse kledij spelen de muzikanten op ouderwetse muziekinstrumenten 1 draailier, de doedelzak^rov mels, rinkelbellen en to Dei Ook uit Leiden komt land h Voce, dat drankliederen eeuwen en streken speel1t' 23. Arjen Land uit Brummdy 02 cheert zichzelf als een '1 025 ker met Finse wortels' d^,^ volksmuziek op een acq New speelt. Met de 'uitheems ken zit het sowieso we Wat de denken van BetfJJ1^ Burgervlotbrug dat Iers^erst rikaanse, Bretonse, GNews Belgische en Schotse f1-21" gehore brengt met tekst^di 'oorlog, liefde en wildtcenti wen'. Djembéfda v$C Tu woordigt het Afrikaanse nent: deze twee Leidenai len Senegalese ritmes percussie-instrumenten.* Traditioneler zijn wat y^S" treft de Beidehandjes Vjtme gen, die gespecialiseerd» 23. Oud-Hollandse en liedjes van toen'. En he(|QOf Trio Gestrikt brengt 'eL_Ho gezelligheid met een onigramr te, Leidse r'. Het is onvdTotï lijk: aan muziek op stij£h^ zondag niet te ontkomei Gouden Pet Festival, zdl UTI juli, vanaf 12.30 uur,ag93. binnenstad. j,e da£ Hem v Jacht

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 18