Dit is heerlijk om mee te makeny
KUNST 8f CULTUUR
Het mysterie van vrouwen in hun badkamï
Meer subsidies vod
cultuur in de regio
Vier uur in de ban van
vrolijke funk en soul
li
Leidse Esther Koenen schittert in musical '3 Musketiers'
Bunny Wailer laat verst
gaan op Two 77 Splash
Julidans brengt spraakmakende voorstellingen van toonaangevende choreografen
i
dinsdag 1 JULI 2003
Foto: Reuters/Fred Prouser
Schwarzenegger
in Terminator 3
los angeles - Arnold Schwarze-
negger poseert voor een levens
grote bordkartonnen 'dubbel
ganger' bij de Amerikaanse pre
mière van Terminator 3: Rise
of the Machines'. In dit derde
deel van deze futuristische ac
tieserie kruipt de Oostenrijkse
spierbundel wederom in de
huid van een dodelijke robot,
clie terug in de tijd moet reizen
om de jonge held John te be
schermen. Vanaf 27 juli draait
de film ook in de Nederlandse
bioscopen.
Zomeropera
festival in Almere
almere - Van 26 tot en met 31
augustus beleeft Almere de pre
mière van een nieuw festival
voor opera, muziektheater en
musical: Zomeropera. Het is
het eerste landelijk festival waar
deze drie stromingen worden
samengebracht. Met een dertig
tal producties wordt een breed
aanbod gepresenteerd in het in
aanbouw zijnde stadshart Het
festival wordt geopend met uit
voeringen van de eigentijdse
kameropera 'One' en de opera
'MacBeth' van Verdi.
Nieuwe namen
voor Lowlands
biddinghuizen - Er zijn nieuwe
namen bekendgemaakt voor
het Lowlands Festival dat 29,30
en 31 augustus wordt gehou
den in Biddinghuizen. Blikvan
ger is SUM41 dat vorige maand
nog moest afzeggen voor Pink
pop, maar wel naar Lowlands
komt. Andere geboekte arties
ten zijn Moloko, Grandaddy, Fi-
scherspooner en 2 Many DJ's.
Minister Gil
op tournee
sao paulo - De Braziliaanse mi
nister van cultuur en musicus
Gilberto Gil gaat op tournee in
Europa om zijn kas te spekken.
De 60-jarige Gil heeft gezegd
dat hij van zijn ministerssalaris
van 2900 dollar per maand niet
kan leven. De musicus neemt
daarom een maand vrij om met
concerten bij te verdienen. Hij
is gisteren vertrokken om in on
der meer Londen, Rome, Parijs
en Lyon te spelen. Toen Gil be
gin dit jaar minister werd, had
hij al bedongen dat hij zijn mu
zikale carrière kon voortzetten.
Gil is een van de grondleggers
van de muziekstroming die
Tropicalismo' wordt genoemd.
Kameleon-film
breekt records
amsterdam - Ruim 84.000 be
zoekers hebben tijdens het ope
ningsweekeinde de film 'De
schippers van de Kameleon'
bekeken. Daarmee trok de fa
miliefilm meer kijkers dan eer
dere successen als 'Abeltje',
'Kruimeltje' of 'Pietje Bell'. Cir
ca 14.000 mensen mochten gra
tis naar binnen, omdat ze mee
deden aan een actie van een
supermarktketen. De verfilming
van de avonturen van de twee
ling Hielke en Sietse Klinkha
mer draait in 118 bioscopen.
Het record wordt zaterdag ge
vierd in het Rembrandt Theater
in Utrecht. Tweelingen mogen
dan gratis naar binnen.
Kunsthal schenkt
groep konijnen
rotterdam - De Kunsthal in
Rotterdam schenkt ter gelegen
heid van zijn tienjarig bestaan
de stad Rotterdam de beelden
groep 'Konijnen' van kunste
naar Tom Claassen. De beelden
komen in het Museumpark te
staan, op het gazon tussen het
Natuurmuseum en de Kunst
hal. Ze worden zaterdag ont
huld. De sculptuur bestaat uit
drie monumentale bronzen ko
nijnen, één liggend en twee
staand met een hoogte van 2,20
meter. Naast de Kunsthal stond
jarenlang de grote Rhinoceros
van Niki de Saint Phalle, die nu
deel uitmaakt van een beelden
groep van de Ark van Noach in
Israël.
door Jan Rijsdam
leiden/rotterdam - Ze is nau
welijks bekend in haar woon
plaats Leiden en heeft nooit op
de bühne van de Leidse Schouw
burg gestaan. Maar ze schitterde
al wel in 'Chicago' en in 'Satur
day Night Fever' in het Utrechtse
Beatrix Theater. En momenteel
staat ze avond aan avond in een
volgeladen Luxor Theater in Rot
terdam in de oorspronkelijke Ne
derlandse musical '3 Musketiers'.
Een groots opgezette show met
ingenieuze decors en prachtige
kostuums. Esther Koenen (32)
heeft haar draai helemaal ge
vonden. „Dit is heerlijk om mee
te maken."
Ze is een geboren en getogen
Leidse, vertelt ze niet zonder
trots. Om elke twijfel daarover
weg te nemen laat Esther Koe
nen tijdens het gesprek de Leid
se r even duidelijk horen. „Ik
ben het een beetje afgeleerd,
maar ik kan het nog wel", lacht
ze. Wat wil je ook: als kind naar
de Stadhouderslaanschool, ge
woond aan de Leuvenstraat, op
maar een steenworp afstand
van hartje binnenstad. Een ech
te Leidse dus. „Mijn ouders wo
nen nog steeds in de Leuven
straat. Zij zijn mijn grootste
fans. Vroeger dachten ze wel:
wat gaat dat kind toch doen? Ik
kom uit een heel normaal ge
zin, dus was het helemaal niet
zo gewoon om de dansrichting
op te gaan. Maar toen ze een
maal zagen hoe graag ik dat
wilde, vonden ze het wel oké
wat ik deed."
Natuurlijk zat het er van jongs
af aan in. „Mijn ouders moes
ten me als kind bij de ballet
school vandaan slepen. Ik was
er niet weg te slaan. Dat was in
de tijd van de tv-serie 'Fame'.
Daar was ik helemaal gek van.
Toen dacht ik al: dat wil ik later
ook. Ik liep net als in de serie
door de straat te springen.
Beatballet, heette dat in die tijd.
Het was een echte hype."
Haar eerste schreden op het
professionele danspad zette Es
ther Koenen bij de balletschool
van Carol Schrijnemakers. „Van
haar heb ik heel veel geleerd.
Zelf zag ik in die tijd nog niet zo
goed wat ik kon. Maar Carol zag
dat wel. Zij heeft me gestimu
leerd om naar de Rotterdamse
Dansacademie te gaan. Tijdens
die opleiding was ik zelf ook
wel zo ver dat ik wilde kijken
hoe ver mijn talent reikte. Mijn
kracht lag vooral in jazz- en
moderne dans."
„Na vier jaar Dansacademie
ben ik zelf les gaan geven. Dat
heb ik een jaar of vier gedaan,
Esther Koenen: „Eigenlijk is wat ik nu doe al mijn grote droom. In een Nederlandse productie komt altijd
de helft van de mensen uit Amsterdam. Dan ben ik natuurlijk ook heel trots dat ik daar als meisje uit Lei
den tussen sta." Foto: Hielco Kuipers
eerst bij Marjolein Briër en later
bij Carol Schrijnemakers. Maar
op een gegeven moment begon
het toch te knagen en wilde ik
de bühne op. Ik ben begonnen
in de 'Dinnershow 2000', in een
gigantisch showballet met veel
verkleedpartijen. Verder trad ik
op als danseres bij LL Cool J,
tijdens de MTV European Mu
sic Awafds, Heineken Night Li
ve, Musicals In Ahoy1 en diverse
televisieprogrammas
Als je eenmaal in dat wereldje
zit, dan leer je ook mensen in
het vak kennen. Die wezen mij
er op dat er audities waren voor
het tweede seizoen van 'Chica
go'. Zelf dacht ik daar helemaal
nog niet aan toe te zijn. Boven
dien had ik nooit zangles ge
had. Uiteindelijk besloot ik toch
een kans te wagen en werd ik
tot mijn grote verrassing aange
nomen. In 'Chicago' kreeg het
ensemble enorm veel aandacht.
Geweldig om te doen. Ik heb
mezelf in die tijd enorm kun
nen ontwikkelen."
„Na 'Chicago' heb ik 'Barcelo
na' gedaan in Aalsmeer, en de
rockopera 'Tommy' met de Ko
ninklijke Luchtmachtkapel. Dat
was weer heel iets anders. Heb
ik ook veel van geleerd, qua
zang. Vervolgens kwamen 'Sa
turday Night Fever' en '3 Mus
ketiers'. Eigenlijk ben ik van het
een in het ander gerold."
„Toch is alle ervaring geen ga
rantie dat ze je er bij de volgen
de auditie ook uitpiWcen. Al ben
je nog zo goed, het blijft de
vraag of je in een productie
past. De producent is altijd op
zoek naar een bepaald type in
een bepaalde setting. Typecas
ting heet dat. Pas je niet in het
plaatje, dan word je niet geko
zen. Daar moet je tegen kun
nen, en wat je zeker niet moet
doen is aan jezelf gaan twijfe
len. Je weet gewoon dat je op
een bepaalde manier overkomt,
en als dat niet is wat ze zoeken
val je buiten de boot. Hoe goed
je ook bent. Dat is hard, maar
hoort bij het vak."
„'3 Musketiers' is voor mij wel
heel speciaal omdat het geen
productie is waar ik later ben
ingestapt, zoals met 'Chicago'
of 'Saturday Night Fever'. Dit is
de eerste keer dat ik in de origi
nal cast zit. Dat echt de eerste
keus op mij is gevallen. Zoiets
telt in het musicalwereldje. Ik
ben gecast voor de rol van de
moeder van d'Artagnan. Het is
een rol waarin ik voor het eerst
ook een klein beetje kan acte
ren. Maar in een show als deze
staan is sowieso fantastisch:
prachtige decors, belichting,
schitterende kostuums en een
mooi verhaal natuurlijk"
Dat verhaal gaat over de jonge
d'Artagnan die zich wil aanslui
ten bij de musketiers, het elite
corps van de koning, en be
landt in een wereld van politie
ke en godsdienstige intriges.
„Het meest bijzondere is dat
deze productie vanuit het niets
is ontwikkeld, om zo'n proces
van dichtbij mee te maken.
Joop van den Ende was er elke
dag bij. Dan is er zo'n sfeer van:
wij gaan dit maken met z'n al
len."
„De forse kritiek op '3 Muske
tiers' van recensenten was wel
erg teleurstellend", geeft Esther
Koenen ruiterlijk toe. „Je hebt
met z'n allen keihard gewerkt
en dan komt dat hard aan. Ik
begrijp de kritiek voor een deel
wel, maar wat ik mis is het res
pect voor alle energie die in
zo'n productie gestopt is. Som
mige recensenten laten er geen
spaan van heel. Gelukkig denkt
het publiek er heel anders over.
De musical is drie maanden
langer te zien in Rotterdam.
Maar op 4 januari is onherroe
pelijk de laatste voorstelling."
En daarna? De ultieme droom
van Esther Koenen is om eens
in een buitenlandse productie
te staan. „Dit werk trekt wel een
zware wissel op je privéleven. Je
weet, als je naar het buitenland
gaat, dat je je familie en vrien
den een tijd niet ziet. Maar
toch, als ik in Londen in 'Chica
go' zou kunnen staan, ben ik
morgen weg. Zo'n internationa
le cast is heel bijzonder, hoor ik
altijd. Eigenlijk is wat ik nu doe
al mijn grote droom. In een Ne
derlandse productie komt altijd
de helft van de mensen uit Am
sterdam. Dan ben ik natuurlijk
ook heel trots dat ik daar als
meisje uit Leiden tussdh sta."
den haag/gpd - De regio's zul
len in het nieuwe cultuurbeleid
meer aandacht en ook meer
subsidie krijgen. Staatssecreta
ris Van der Laan (cultuur) wil
een deel van de subsidies over
hevelen van de Randstad naar
de provincies. Cultuur moet
'een breed en divers publiek
bereiken', aldus de staatssecre
taris.
Dat staat in de brief met be
leidsuitgangspunten die Van
der Laan vandaag heeft gepre
senteerd. In die brief staan haar
belangrijkste doelstellingen
voor 2004.
De staatssecretaris vindt het
culturele aanbod nu te 'lande
lijk geconcentreerd'. Ze breekt
met het beleid van haar voor
ganger Cees van Leeuwen (LPF)
en maakt het eenvoudiger om
subsidie aan te vragen. Als de
subsidieaanvraag aan de for
mele eisen voldoet, dan wordt
gekeken naar het regionaal be
lang van de aanvrager, het be
reik en de functie in het gebied
waar de aanvrager zit. In de
praktijk zal dat betekenen dat
de subsidie beter verdeeld
wordt en niet hoofdzakelijk in
de Randstad terechtkomt.
Cultuur moet hoogwaardig zijn,
zo schrijft Van der Laan, maar
ook een zo breed en divers mo
gelijk publiek bereiken. Van der
Laan behoudt zich het recht
voor zelf subsidieaanvragen te
beoordelen als daar een bijzon
dere reden toe is.
De nieuwe staatssecretaris wil
de kunstensector minder regels
opleggen. Om de sector meer
ruimte te geven worden lande
lijke en Europese subsidieregels
tegen het licht gehouden en
waar mogelijk geschrapt. Ook
wil de staatssecretaris de 'strin
gente' vierjarenplannen die het
NEC
NO
He
Ne
I 20'
dor
I NO
I Bei
ministerie vroeger opsteltl q"
schaffen. Zonder kan het n
terie beter inspelen op on
kelingen, meent Van der Li
Subsidieontvangers h<f
voortaan geen jaarlijks acti
tenplan meer in te levere
de toekomst hoeven de i]
lingen slechts melding t^
ken van wijzigingen in de
spronkelijke plannen. De, ..q
trole daarop en op de reg^ N
blijven bestaan zal str
worden. De instellingen ki
het vertrouwen om hun
ties waar te maken, maai (n
vertrouwen is niet t'
schrijft de staatssecretari;
de Tweede Kamer. ,Als I y-
ten niet worden nagekc M J
kan dit leiden tot sancties. pac
Door minder regels en me yy,|(
menwerking met onde
ruimtelijke ordening en ^a£
striële vormgeving hoopi
der Laan de sector groter pjn(
op de been te houder,
slechte economische toe
dwingt de staatssecretar
creatieve oplossingen. H«
binet bezuinigt volgend ja
miljoen euro op cultuur.
2005 moet Van der Laan 1
joen op haar begroting zj
vinden. Een nadere uitwi
van de bezuinigingen vol
najaar.
Verder heeft Van der Laa
haar uitgangspuntenbriei
altijd aan een nieuwe cu
nota voorafgaat, gisteren^ dj
uitgaan. Ze geeft daariiöojoi
minder regels en meer 30 Qui
verantwoordelijkheden v<?""en 1
instellingen te willen. Dejr|jpe
we cultuurnota heeft boste
king op de periode 2005antafe
Van der Laans brief heet™^
ander karakter dan de bjjon2c
van haar voorgangers, dieooriop
beleidsmatig waren. ourna.
=tT/C>
amsterdam/anp - Reggae-le-
gende Bunny Wailer komt zon
dag niet naar het reggaefestival
Two 77 Splash in Amsterdam.
Hij heeft zijn Europese tournee
afgelast. In zijn plaats treden nu
de eveneens legendarische Lee
'Scratch' Perry en Mad Profes
sor and the Robotics op.
Het festival vindt plaats in de
Heineken Music Hall en, voor
het eerst dit jaar, in de naastge
legen Pepsi Stage. Behalve bo
vengenoemde artiesten staan
bekende namen als Israel Vi
bration, Junior Kelly, Sean Paul
en Burning Spear op het podi
um.
Lee Perry staat bekend als de
ontdekker van Bob Marley en
The Wailers en wordt wel Ja
maica's meest progressieve en
.40 De
'reemc
ANVA:
are str
innovatieve producer gen2-25 H
Hij is niet alleen een
naam in de reggaewereldj 09.01
inspireerde ook artieste
Chemical Brothers, E
Boys, The Prodigy en
Slim. Zijn experimented Erst(
dub en vervorming 20.00"
eveneens van grote invlc?9ewöi
jungle en triphop-muzika£gggthc
Two 77 Splash, dat vann. 23.C
tot 23.00 uur duurt, wortfechtrm
de achtste keer gehoude^32-
festival telt drie podia, wfeó Bah
twee in de Heineken itiers bi
Hall. Op de nieuwe locati?9essc
Pepsi Stage staan onder"
optredens gepland van
Rebel, LMS, Patrice, Abiiundert
Queen Ifrica. Het AmsterflUo De
festival biedt plaats
bezoekers. i-Cops.
ontal 2
'eerber
'Cham
15 Heul
1.45 He
iute. 0:
Heu
id met
ightscr*
land. 0
muziek recensie
Rick Treffers
Concert: Michael Franti and Spearhead.
Gehoord: 30/6, Paradiso, Amsterdam.
Een beetje mens ontwikkelt
zich. Zo ook Michael Franti. De
tijd dat hij met zijn Disposable
Heroes of Hiphoprisy tekstueel
en muzikaal grimmig en scherp
uit de hoek kwam, lijkt defini
tief voorbij. Het heilige vuur is
er nog steeds, al is de verpak
king in de loop der jaren veel
luchtiger geworden, zo bleek
gisteravond in een bomvol Pa
radiso, waar de boomlange
zanger/rapper samen met zijn
altijd funky begeleidingsband
Spearhead een daverend optre
den van bijna vier uur gaf.
De laatste keer dat een dergelijk
marathonconcert plaatsvond,
was twee jaar geleden, bij Fran-
ti's latino-evenknie Manu
Chao. En net als bij Chao weet
ook de enthousiaste Franti-
aanhang van geen ophouden,
al zijn Franti's liedjes in com
positorisch opzicht verre van
uniek. De interactieve rasta op
blote voeten is een publiekslie
veling. Een volksmenner in de
positieve zin des woords. Hij is
één van allen en zoekt verbin
ding met de grootste gemene
deler van het menselijk ras. Het
lukt hem moeiteloos.
In één van de laatste feestnum
mers bestaat het refrein uit
twee woorden die nagenoeg ie
dereen op deze aardkloot kent:
taxi en radio. Op zo'n moment
zou je haast vergeten dat de ei
genzinnige man uit San Fran
cisco altijd een behoorlijk
maatschappelijk getinte bood
schap met zich mee draagt.
Maar een echte politieke party
wordt het tijdens concerten zel
den of nooit Het zal de 1500
uitzinnige fans in de zaal
hoogstwaarschijnlijk worst ge
weest zijn. Op het credo 'don't
worry be happy" is het nu een
maal gemakkelijker zorgeloos
dansen dan op raciale issues of
anti-oorlogstaal.
Het publiek lijkt niet politiek
bewust: precies het type mens
dat Franti wenst te bereiken. De
diehards die al zijn platen van
binnen en buiten kennen, krij
gen de onderliggende bood
schap uiteindelijk toch wel
door. De hier en daar geuite
kritiek dat de onlangs versche
nen cd 'Everyone deserves mu
sic' vooral op flauwte wijst, is
vanuit muzikaal oogpunt ge
deeltelijk te begrijpen. De lichte
funk-, disco- en gitaarliedjes
zijn op het ijzersterke titelnum
mer na enigszins inwisselbaar.
De ellenlange, ongelofelijk
energieke live-set kan echter al
le genres muziek goed gebrui
ken.
Spearhead schakelt met het
grootste gemak over van Afri
kaanse ritmes naar zachtaardi
ge jaren tachtig-rap, van dub
reggae naar Phüly-soul en van
Marvin Gaye's "What's going
on' naar Nirvana's 'Smells like
teen spirit'. In het overbekende
'Family Affair' van Sly the Fa
mily Stone komt de Nederland
se zangeres Cherry nog wat vo
cale kolen op het vuur gooien.
Rapper Radio (Active) steelt de
show met een human beatbox
in basketbal-tempo. Franti blijft
de menigte lachend opruien.
Het publiek springt als een
groep blije schoolkinderen op
zijn geoliede trein. De laatste
Amsterdamse tram staat dan al
lang in de remise.
door Fran^oise Ledeboer
Amsterdam - De formule van
Julidans is ijzersterk: op podia
op en rond het Leidseplein in
Amsterdam wordt van 6 tot en
met 19 juli werk van een grote
variatie aan internationaal
toonaangevende choreografen
gepresenteerd. Het festival ont
wikkelde zich in dertien zomers
tot een spraakmakend platform
voor nieuwe stromingen bin
nen de hedendaagse dans en
zorgt zo jaarlijks voor een con
tinuïteit die grote broer Holland
Festival niet vervult omdat het
accent daarin op andere podi
umkunsten ligt
Een van de smaakmakers van
Julidans is de befaamde dan
ser/choreograaf Brit Akram
Khan. In Londen geboren uit
ouders die uit Bangladesh naar
Groot-Brittannië kwamen, werd
de nu 28-jarige Khan aan de
Academie voor Indiase Dans
geschoold in de al vijfhonderd
jaar beoefende Indiase kathak-
stijl. Hij volgde ook een oplei
ding moderne dans en combi
neert de kathak met heden
daagse elementen met zijn gro
te charisma en uitzonderlijke
atletische vaardigheid tot een
superieure mix. Zijn voorstel
ling 'Kaash' was op Julidans
2002 een overweldigend succes.
Begeleid door kathak-musici
keert Khan op 9 juli dan ook
niet voor niets terug in de
Stadsschouwburg met zijn
nieuwe solo 'Ronin', het ver
haal waarin de strijd tussen
goed en kwaad wordt verbeeld
naar aanleiding van de ont
moeting tussen de god Krishna
en de krijgsheld Arjuna.
De Vlaming Wim Vandekeybus
was al eerder een geregeld te
rugkerende gast op Julidans.
Hij opent de dertiende editie
'Vrouwen in Bad' toont vijf intieme vrouwenportretten en is een poging het mysterie van natte haren,
zachte huid en volmaakte billen te ontrafelen. Foto: GPD/Martine Dekker
van het festival op 6 juli met
zijn jongste voorstelling 'Blush'.
Live begeleid door David Euge
ne Edwards en zijn band 16
Horsepower onderzoekt Vande
keybus daarin met zijn in 1987
opgerichte gezelschap Ultima
Vez de diffuse emoties die ten
grondslag liggen aan het feno
meen blozen. De theatermaker
maakte naam met voorstellin
gen waarin hij dans, theater,
film en muziek aaneensmeedt
en ook in 'Blush' blijft hij trouw
aan dat multidisciplinaire idi-
Sinds jaar en dag brengt Juli
dans ook voorstellingen van
toonaangevende choreografen
uit Azië en Afrika. De groep 'Sa-
lia nï Seydou' van Salia Sanou
en Seydou Boro uit Burkina Fa-
so boekte in 2001 succes in Am
sterdam met 'Taagala' (The
Travelier) en keert nu terug met
Weeleni' (The Call), waarin Sa
nou, Boro en Ousseni Sako op
zoek gaan naar hun innerlijke
stem in een stilistische mix van
Afrikaans en modem. Ze wor
den live begeleid door twee gi
taristen, een toetsenist en een
percussionist.
Bestaan er nog mysteries die
wetenschap en media onge
moeid hebben gelaten? Ja, die
zijn er, weet choreograaf An
drea Boll van het Hans Hof En
semble. In "Vrouwen in Bad'
onderzoekt ze de wonderlijke
symbiose die vrouwen hebben
met hun badkamer. Het geheim
schuilt volgens Boll niet in de
vaak kleurloze en onaantrekke
lijke badruimten zelf, maar in
de metamorfose die vrouwen
ondergaan zodra zij zich daarin
terugtrekken. De tijd verstrijkt
DR akt
gs. 18.1
langzamer of komt stil t«te - Re
en met elk kledingstuk re^
uittrekken verliest de buiiy 20.1
reld aan belang. "VrouModenc
Bad' toont vijf intiemej?rrasc
wenportretten en is een
het mysterie van natte
zachte huid en volmaakt!
te ontrafelen. Blijkens di
lichting past ook dit pn
de reeks hilarische vooi
gen vol zwarte hunlor
het ensemble de afgelo)
ren naam maakte.
Wie hiphop zegt, zegt Sti
naam waaronder de Bi
breakdancer Niels Robii
podia veroverde sinds
1993 zijn eerste hiphoj
volgde in Parijs. In een
ductie met Paradiso br<
daar dit jaar de wereldpi
van 'Dominoe', een pr<
die buiten Amsterdam
nog in Berlijn en Parijl
zien. Zijn optreden is on<
van het Urban Dance W<
waarop van 11 tot en mep
met voorstellingen van'
meer Black Blanc Beur
fic de Steel liefhebben
breaken, rappen en battk plan
hun trekken komen. 1
Vondelpark Openlucht
organiseert de Stichting
dat weekeinde het eveij
Amsterdam Breakz, met
dance battles waarbij vWES"
juli 'host' MC Ruby en D|t ritme
B. worden beloofd. Met P*x 23-
derdeel hoopt Julidans c
der jongeren zoveel putNOOf
trekken dat het totale aanord-Ho
zoekers opnieuw op 15.(^9^^
komt. lachte:
idio Not
Julidans, 6 t/m 19 juli,
schouwburg, Paradiso,
weg, Bellevue en VondM UTI
Openluchttheater, A'ag 93.
dam. Meer informatie:1?®
istemv
.julidans.com. lnachtN