1L3Z KUNST Veiling sluit Schilder Festival af R.E.M. imponeert Originele Carmina Burana in barstensvolle Hooglandse Troost en berusting in 'Moment van de Waarhei( Potter snelst verkopende boek ooit Jubileum Hazes Het is lastig schetteren op scheuren en een blokfluit Schrijver Jean-Paul Franssens dood Amsterdam - Schrijver en schil der Jean-Paul Franssens is don derdag op 65-jarige leeftijd in zijn woning in Amsterdam overleden. Hij was al geruime tijd ziek. De tot operaregisseur opgeleide Franssens debuteer de in 1981 als schrijver met de novelle 'De Wisselwachter', die door de verfilming door los Stelling een van zijn bekendste titels werd. Museum looft beloning uit Amsterdam - Het Van Gogh Museum in Amsterdam looft een beloning uit van 100.000 euro voor de tip die leidt tot de oplossing van de diefstal van twee schilderijen vorig jaar. De schilderijen hebben een geza menlijke waarde van enkele miljoenen euro's. De doeken waren niet verzekerd omdat ze bezit zijn van het Rijk. vervolg van voorpagina den haag/gpd - Harry Potter and the Goblet of Fire', het vier de deel in de serie rond de tove naarsleerling, brak in 2000 het record van snelst verkopende boek ooit Maar volgens de Brit se boekhandelsketen WH Smith is dit record het afgelopen weekeinde gebroken met num mer vijf: 'Harry Potter and the Order of the Phoenix'Volgens een woordvoerster is Potters jongste avontuur 'tien keer po pulairder' dan het vorige deel. Op de eerste verkoopdag gingen er bij WH Smith acht Potters per seconde over de toonbank. Bij supermarktketen Tesco ging het ook rap: 317.400 exemplaren werden binnen 24 uur verkocht, een gemiddelde van 220 per mi nuut. Internetboekhandel Amazon heeft tot dusver 1,3 miljoen be stellingen voor het 768 pagina's tellende boek binnengekregen. Er zijn 13 miljoen exemplaren gedrukt, goed voor een bijschrij ving van 43 miljoen euro op de rekening van de Britse auteur Rowling. Van de vorige vier Pot- ter-avonturen werden in totaal 200 miljoen exemplaren in 55 talen verkocht. Boekwinkels in Londen, Parijs, Brussel, Boekarest, Peking, Sin gapore openden zaterdagnacht dan wel 's ochtends vroeg de deuren en moesten drommen Potter-fans verwerken. In de Nederlandse boekhandels was er op de eerste verkoopdag ook een stormloop op het boek. Een woordvoerster van Penguin Books, dat honderdduizend exemplaren bij de detaillisten had afgezet, noemde de verkoop 'onvoorstelbaar'. In Amsterdam was de Engelse versie van het boek na een dag uitverkocht Tot het laatste moment waren er strenge veiligheidsmaatrege len rond het boek van kracht, om te verhinderen dat er iets van het verhaal zou uitlekken. Schrijfster Rowling toonde zich verheugd dat er zo weinig van het verhaal is vrijgegeven. muziek recensie Lidy van der Spek Concert Carmina Burana, Leids Midzomerproject o.l.v. Wim de Ru, m.m.v. Diane Verdoodt, sopraan, Ludwig van Cijsegem, tenor, Henk Lauwers, bariton, Grootkoor Projecta Musica, Jeugdkoor Op Maat (Streekmuziekschool Leiden), het Randstedelijk Begeleidingsorkest en Balletschool Studio Giselle (Leiderdorp) o.l.v. Else Habbé, choreografie Maartje Prince. Gezien: 21/6. Hooglandse Kerk, Leiden. Vermoedelijk zijn er geen pro jectkoren in en rond Leiden zijn die zó veel mensen hebben ge trokken als vrijdag- en zaterdag avond het Leids Midzomerpro ject onder leiding van Wim de Ru. Meer dan 2000 mensen luis terden naar een flamboyante Carmina Burana, getoonzet door Carl Orff (1895-1962). Nu zit dit werk de laatste jaren al enorm in de lift, maar wat De Ru met de Stichting Leidse Koorprojecten er deze keei van maakte was geweldig en super origineel. De Hooglandse Kerk is omgeto verd in een Carré, met in het midden een groot vierkant podi um. Aan één kant staat het in rood-zwart geklede megakoor opgesteld, waarvóór een zeer uit de kluiten gewassen 'Randste delijk' plaats heeft genomen. Naar de andere drie kanten van het podium hebben tot in de verste uithoeken meer dan dui zend mensen een plek gevon den. Op dat podium worden tij dens de voorstelling kleurrijke balletscènes opgevoerd. Acht frêle meisjes geldeed in grappige wapperjurkjes in de kleuren van de regenboog verhogen de brui sende sfeer van deze hele hap pening. Het orkest, met onder meer twee vleugels, vier pauken en ontzagwekkend veel slagwerk speelt laaiend magistraal. Orff was gek op slagwerk, voor hem het middel bij uitstek om kinde ren in het rijk van de muziek in te leiden. De Ru speelt daar mooi op in, door midden in het grootkoor zijn kinderkoor 'Op Maat' te plaatsen en deze een ontwapenend schattige rol te la ten spelen in 'amor'liedjes. Voeg bij dit alles drie topsolis- ten, die zich met hun groot mu zikaal talent niet te hoog achten om zich te laten inspireren door koor, ballet en orkest. Hun spontane, geestige acteertalent richting luisteraar, orkest, koor en zelfs dirigent accentueert hun geweldige beeldende zang prestaties. Voor de sopraan Dia ne Verdoodt, tenor Ludwig van Gijsegem en bariton Henk Lau wers is deze dubbelrol op 't kunstzinnig lijf geschreven. Else Habbé van de Leiderdorpse Balletstudio Giselle studeerde met acht leerlingen dansen in die zich voorbeeldig natuurlijk in Orff s Carmina thuisvoelen. Dat was dan ook de bedoeling van Orff toen hij deze muziek in 1936 componeerde. Chic en zelfbewust is de dans in het mo numentale begin- en slotkoor. Lichtvoetig en pril als een 'bont bloemenkleed' in de Lente. Een hoogtepunt is de dans van 'het Meisje in het Rood'; zoet en lok kend in lome armbewegingen, fraai en zeker in het voetenwerk, met een intense en elegante uit straling. Zij is de ontluikende, meest gewilde roos van de avond. Wim de Ru heeft koor en orkest formidabel in de hand. Liefdes liederen tintelen van ziele- vreugd, in licht staccato bokken sprongen. Plagerig klinkt het 'Mandaliet, min geselle chömet niet!', sjirpend als cicaden in het 'verrukkelijke spel van armen, monden en huid'. Ook de rela tief kleine groep mannen over tuigt: zingen niet alleen behoor lijk zuiver, homogeen en fier, Kleurrijke balletscènes die voorbeeldig passen bij OrfPs Carmina Burana. Foto: Mark Lamers maar Tappen' ook als de beste ring is de verstaanbaarheid van op de wezenlijke contrasten. En zoals in het geestige drinkerslied 'In tabema quando sumus'. Opvallend voor de hele uitvoe- de merendeels Latijnse teksten. Er wordt spits gearticuleerd, ge fraseerd, eensgezind ingegaan Amsterdam - Volkszanger André Hazes heeft zaterdagavond in de Amsterdam Arena met ongeveer 26.000 fans zijn zilveren jubileum gevierd. Het stadion werd voor de gelegenheid omgetoverd in een 'intiem theater". Tijdens het groots opgezette concert bracht de zanger met verve zijn hits van de afgelopen 25 jaar. Voormalig songfestrvalwinnaar Johnny Logan was een van de gasten die optraden. Het optreden was volledig uit verkocht. Vanavond geeft Hazes nog een concert in de Arena. Ter gelegenheid van het 25-jarig jubileum verschijnt die dag ook het dubbelalbum '25 jaar Hazes', waarop veertig favoriete nummers van de zanger zelf staan. Foto: ANP/Marcel Antonisse muziek recensie Susanne Lammers Concert: Moment van de Waarheid, of de geboorte van Primula en Roos (Venus en Adonis) van Burckhardt Söll, Leo de Klerk en Hans Greeve door Judith Genrich (mezzo), Juliane Tief (gitaar) en Daniel Condamines (dans). Gehoord: 22/6, Orangerie van de Hortus Botanicus, Leiden. Elk jaar doet Burckhardt Söll iets met muziek en de Hor tus, en dit jaar maakte hij een theaterproductie waarin de kringloop van de natuur betrokken wordt op de lief de. Het verhaal van Venus en Adonis, een ongelukkige, want met de dood van Ado nis aflopende liefdesgeschie denis, aie desondanks een eeuwig verbond verbeeldt; de tranen van Venus worden immers sleutelbloemen en Adonis' bloeddruppds ro zen, die nog altijd samen bloeien. Het verhaal wordt verteld met de woorden van Shake speare, maar een drietal in gevoegde gedichten van Ma- nuela du Bois-Reymond ge ven het een moderne scha duw, halen het iets dichter naar de aarde. Söll heeft zijn 'Moment van de Waarheid' klein en licht gehouden en eindigt zoals wel vaker met het wijze inzicht dat alles, goed of slecht, voorbijgaand is, maar dat er, wat er ook gebeurt, muziek is. Die mu ziek is dit keer minder over donderend aanwezig dan anders: naast je oren worden ook je ogen goed bediend. Het zijn de in elkaar grijpen de details die deze rozige ge schiedenis diepte verlenen. De Duitse mezzo Judith Genrich zingt de liederen, begeleid door Juliane Tief op gitaar, die worden afgewis seld door muziek op band, die het vooral in het ritmi sche zoekt en waarop ge danst wordt door Daniel Condamines, met voorzich tige assistentie van Genrich. Tiefis rol is vooral kleurend en ondersteunend, alleen in de introductie heeft haar spel een dragende rol met bedachtzame, zoekende loopjes, die als het ware de muziek laten ontwaken in langzame arpeggio's en klei ne melodieuze lijntjes. Condamines maakt prachtig gebruik van de erotische uit straling van het mannenpak, waarmee hij niet alleen de zingende Venus verleidt, Is. I maar ook zichzelf lekkeLge maakt. Heel effectvol is oolLjoz de thonet-stoel, die niet al leen als geliefde, maar ooi als voetstuk en zelfs als koi ingezet wordt. Toch ma; de al te streng volgehoudei afwisseling tussen dans ei zang 'Moment van de W; heid' een beetje te gesl leerd. Judith Genrichs pressieve kwaliteiten lig vooral op het vlak van vocale en de dramatiscl opbouw had sterker kunm zijn als ze ook eens dóór h; mogen zingen, van de los druppels een stroom h; mogen maken. Söll schreef voor dit toch t; melijk romantische gegevei die nuchtere muziek, dicht t%aa gen het recitatief aan en hAen lyrische schuwend. Pas van af 'Torches are made to light en 'Touch but my lips' koi er passie in het spel en Genrich haar stem rood laten opvlammen, de coloraturen in 'And not she weeps' contrasteren fr« met de sobere troost die Ju ane Tiefs gitaarspel bie« Het zoeken naar de middei^chti weg, het vermijden van tersten, geen passie en pijl maar troost en berusting, dadrac is het 'Moment van de Waatrkei heid'. I will li 15 len a V( :rv z< muziek recensie Susanne Lammers Concert March and Swing, the roaring twenties door Blokfluitensemble Praetorius Leiden o.l.v. Norbert Kunst M.m.v. Marcel Looman. Gehoord: 21/6, Marekerk, Leiden. Met muziek, maar ook met jaren twintig-kleding en met dans, taal en zelfs filmfragmenten probeert Blokfluitensemble Praetorius het verhaal te vertel len van de Amerikaanse lichte muziek, van swing en rag tot Sousa-marsen. Maar het beoog de totaaltheater wordt March and Swing niet; de sturende hand van een regisseur ont breekt en de verschillende on derdelen hebben weinig met el kaar te maken. Verteller Marcel Looman geeft tussen de num mers door een eigen versie van 'Porgy en Bess', de danseres die enkele nummers visueel aan kleedt, is weinig spannend en de filmbeelden van Charlie Chaplin of Elliot Ness leiden in het gun stigste geval verschrikkelijk af. Theatraal gesproken blijft March and Swing dus onder de maat, maar ook in muzikaal op zicht overtuigt Praetorius niet. De gedachte om composities voor koper om te werken naar blokfluit is interessant, maar dit repertoire vraagt om een zelf verzekerd gevoel voor swing dat het Praetoriusensemble niet al tijd in huis heeft. Aarzelend ko men ze 'In the Mood'. Ze spelen beleefd en bescheiden - het is nu eenmaal lastig scheuren en schetteren op een blokfluit Vooral in het begin zijn de tem pi bedaagd en klinkt de muziek een beetje vierkant. De aardig heid moet van de bijzondere sa menklank komen, de harmonie- en en de bezetting die loopt van subcontrabas tot 'gar-klein- Flötlein', dat klinkt als een pic colootje. Wel heel .mooi is het 'stoomtreinfluit-effect' en het is dan ook een omissie dat 'Chat tanooga Choochoo' of 'Take the A Train' niet in het programma zit. Het best op dreef is het en semble in de rags en de marsen van Sousa. Alexander's 'Ragtime Band' klinkt vief en opgewekt, met hier en daar een spannende modulatie en goedgelukte inter- mezzootjes; levendig en gezellig met een vleugje latin is de "Wire less Rag'. Maar in de marsen van Sousa begint het al een beetje eenvormig te klinken, be ginnen de zachte orgelige tonen week te worden en de filmpjes de aandacht weg te zuigen. Het Gershwin-setje, het hoofdge recht na de pauze, is dan te wis selend van kwaliteit om nog werkelijk te boeien. 'Fascinating Rhythm' speelt het Praetorius in een fraai arrange ment, dat vooral op de harmo nieën en maatwisselingen drijft en een zekere felheid bij de spe lers los maakt. Het doorgaans zwijmelende 'Embraceable you' blijkt een toonbeeld van geser reerdheid met een door de don kere stemmen doorgespeelde refreinmelodie, terwijl de hogere stemmen het couplet voor hun rekening nemen. De 'Little Rhapsody in Blue' is echter te hoog gegrepen en 'Someone to Watch over Me' klinkt naar Mantovani. Dan krijg je het ge voel dat je de vele facetten van de blokfluit inmiddels iets te goed gehoord hebt. Justine Albronda wint Rembrandt Award clftXcip nieilWe tOULnfe door Theo de With noordwuk - De zee, het strand, de duinen, de boulevard, de ho tels. Ze zijn afgelopen week alle maal geschilderd. Bijna elke uit hoek van Noordwijk is op doek vastgelegd door de deelnemers aan de vijfde editie van het Zo mer Schilder Festival. Met een veiling van de geproduceerde werken is het eerste lustrum van het festival gistermiddag afge sloten. De Noordwijkse taferelen vinden gretig aftrek. In een bomvolle tent gaan de schilderijen weg voor boter zachte prijsjes. Een echte Jurri- aan van Hall voor 310 euro. Kom daar in een galerie maar eens om. En dan is dit nog een hoog bod. De meeste werken verlaten de festivaltent voor een bedrag dat onder de honderd euro ligt In rap tempo werken de veiling meesters van Sotheby's de doe ken weg. Tot ergernis van som mige bezoekers. Een van hen grijpt op een gegeven moment de microfoon. ,,U noemt alleen de titel van het werk", zegt hij tegen de verbouwereerde vei lingmeester. „Ik wil ook de naam van de kunstenaar horen. Anders koop ik niets meer. Zo kan ik ze niet uit elkaar hou den." Het levert hem applaus op. De veilingmeester stamelt excuses. Het strandpubliek is toch kritischer dan hij had ver wacht. Een paar honderd doeken komt daarom onder de hamer. De stemming is uitgelaten. Een en kel werk wordt op zijn kop aan De veilingmeesters van Sotheby's verkopen de op het Noordwijk Zomer Schilder Festival gemaakte schil derijen in hoog tempo. Foto: Mark Lamers het publiek getoond. Een bezoe ker probeert een schilderij te be machtigen door onder het ope ningsbod te bieden. „Dat kan niet, meneer. We verkopen per opbod", straft de veilingmeester hem af. Van sommige doeken is de verf nog nat. De laatste zijn immers de dag ervoor nog ge maakt. De aanvankelijk witte handschoenen van een van de Sotheby's-medewerkers krijgen in de loop van de middag steeds meer kleur. Eylard van Hall, de scheidend voorzitter van het Noordwijk Zomer Schilder Festival, hoeft niet mee te bieden. Een kunste nares drukt hem een klein schil derijtje in zijn handen. „Het is de zoveelste", fluistert hij. „Voor mijn afscheid zijn er veel kun stenaars die mij bij wijze van dank een werk cadeau doen. Ik denk dat ik er thuis een wand mee ga maken." Van Hall blikt terug op een zeer geslaagd festival. „Zo'n lustrum is toch een' soort apotheose. We hadden veertig inschrijvingen meer dan vorig jaar. De produc tie was hoog, het weer was mooi, de kwaliteit was goed. Wat wil je nog meer?" Op het Doekenbal is zaterdag avond de Rembrandt Painting Award 2003 uitgereikt aan Justi ne Albronda. Zij krijgt een geld bedrag van 2500 euro en samen met de vier andere genomineer den (Birgit Prinz, Karin Brou wer, Diederik Vermeulen en Gert-Jan Scholte Albers) op een later tijdstip een tentoonstelling. Albronda wordt door de jury ge prezen om haar 'poëtische tref zekerheid' en 'speelse, impres sionistische toets'. muziek recensie Mark Roos Concert: R.E.M. Gezien: 21/6, Tivoli, Utrecht Het is voor zowel de band als voor het publiek even wennen, zo'n klein zaaltje. Aan het begin van het optreden van R.E.M. za terdag in Tivoli in Utrecht laat zanger Michael Stipe zien dat hij een groter publiek gewend is. Zijn gebaren zijn groots en thea traal, en daardoor oogt de band nogal afstandelijk. Een wit wijntje en pakweg vijf minuten later, slaat de vonk al over. De charme van een optre den van een mega-band in een zaal van het formaat Tivoli is toch het feit dat je als bezoeker met je neus boven op de muzi kanten staat, dat band en pu bliek eikaars zweetlucht kunnen ruiken en dat er mogelijkheden zijn tot tweerichtingsverkeer. En dat ontstaat al snel. Stipe excuseert zich voor het feit dat de band in 1995 een optre den in Tivoli moest afzeggen. Je zou kunnen zeggen dat het op treden afgelopen zaterdag - het eerste van de komende wereld tournee - een soort goedmaker- tje was. En niet zo maar een goedmakertje, want aan alles was te merken dat de band zich als een vis in het water voelde op het podium. Een enkel nieuw nummer liet de groep horen. Zoals het opgewonden 'Bad Day', dat op het nieuwe album moet komen en met zijn stacca to gezongen zanglijntjes en ronddwarrelende melodietjes to ge bij voorbaat een potential B is. vast De geluksvogels van afg| de zaterdag waren getuige vt het uniek optreden met een tdinj tig samengestelde setlisiting en nieuw werk, ballads Noor tempo werk, hits naast i om bekend werk, dromerig® de songs naast stevige rockaiet 2 optreden was uitstekend^ lans. De band wekte bowless de indruk goed op elkaalen v speeld te zijn, waardojloori daadwerkelijk iets toe kqsgro gen aan de albumversies pntn R.E.M.-songs. Bijzonder \l mu voorbeeld 'All "Hie Way roep. no', op het album 'Revet nogal kleurloos, onuitgesjen v\ liedje, dat zaterdag een wet St; spannend nieuw jasje kr^ een waterig gitaarriffje wende kracht. ImponeiT ook de extreem gedre\_ stuwende versie van huf de popliedje 'Life And I Live It' uit 1985. Wat opvalt aan de nu R.E.M. is dat veel refreiij coupletjes onderling baar zijn, maar dat eentojaard nergens echt de ovfdit in neemt. Het zij weinigenaar z rockgeschiedenis gegevei in h( R.E.M. is een van de leren bands die een eigen Wevr< hebben geschapen. Een r nummer is uit duizendj Ze h kenbaar, ook al bestaat izonc de meest elementaire ingj<zee ten: een knisperende, [102 j; Rickenbacker-gitaar en s bel, wetse coupletten, reffe ziei melodielijntjes en riffjebchte traditioneel, maar ook nnmee: nog effectief en actueel, k Lan

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 6