Kunst Vliegwerk wil kunstuitleen CBK Boek word handel. KUNST CULTUUR 'Ik heb toch geen zweren ofpuistetë Van Gogh gebruikte haringen en scheerlijnen op het voor Jane Boekhandels Leidse regio haken slechts bescheiden in op Harry Potter-gekte Boerhaave: bakken met stekkers, reageerbuisjes en de polarograaf Nieuwe 'Angels' Nieuwe lichting Veilinghuis weert foto naakte peuter londen/anp - Het veilinghuis Sotheby's in Londen heeft gis teren besloten een foto van de Nederlandse fotografe Rineke Dijkstra terug te trekken van een veiling. Het gaat om een af beelding van een naakt meisje met gespreide beentjes op het strand van Castricum aan Zee. Volgens een woordvoerster van Sotheby's ontving het bedrijf veel klachten nadat de Britse ta bloid The Sun diverse keren over de zaak had bericht Lezers noemden de foto kinderporno grafie en werden volgens de krant woedend toen justitie in Engeland besloot dat de plaat niet onfatsoenlijk was. Onge veer 6000 mensen belden de krant, van wie 96 procent de af beelding aanstootgevend vond. Sotheby's benadrukt niet te twijfelen aan de artistieke waar de van de plaat. „Maar helaas zijn er mensen die de foto ver keerd kunnen interpreteren." door Theo de With leiden/alphen/noordwuk Hoewel het om de Engelse ver sie gaat zal de verschijning van het vijfde deel van de Harry Potter-serie, 'Harry Potter and the Order of the Phoenix'ook in de regio Leiden niet onopge merkt voorbij gaan. De uitgever heeft bepaald dat het nieuwe boek van J.K. Rowling vanaf middernacht mag worden ver kocht. Engelse tijd, wel te ver staan, dus in Nederland vanaf 1.00 uur 's nachts. In Alphen aan den Rijn opent boekhandel Haasbeek, aan de Van Mander- sloostraat, in de nacht van vrij dag op zaterdag van 1.00 tot 1.30 uur de deuren voor onge duldige Potter-fans. Boekhandel Kooyker in de Breestraat in Leiden verloot vijf exemplaren van de nieuwe Harry Potter onder de mensen die hebben ingetekend op het boek. Het wordt zaterdagoch tend om 7.30 uur bij de win naars thuisbezorgd. Zij worden verrast door een aantal tove naars die ook een ontbijt serve ren. Om de eerste verkoopdag niet onopgemerkt te laten pas seren, staan er de hele dag twee verklede tovenaars buiten voor de boekhandel. Rob Dumbledore is zaterdag tussen 11.00 en 12.00 uur met zijn toverijs aanwezig bij boek handel Van der Meer aan het Vuurtorenplein in Noordwijk. Hij probeert de klanten te be toveren met zijn ijs. Ook wordt er bij deze boekwinkel een Har ry Potter Quiz gehouden. De Nederlandse vertaling van 'Harry Potter and the Order of the Phoenix' verschijnt naar verwachting pas in november, enkele weken voor Sinterklaas. Boekhandel De Kier aan de Breestraat in Leiden wacht tot dan met speciale acties.Als we nu 's nachts de winkel openen komen er hooguit tien men sen", zegt woordvoerster Marij ke Verkaik „In het najaar ver wacht ik een grotere toeloop. Het boek is tenslotte bedoeld voor kinderen en die wachten op de vertaling." Ze schat dat alle vestigingen van De Kier zo'n 500 exempla ren van de nieuwe Potter heb ben ingekocht. In Leiden liggen er honderd op kopers te wach ten. „Zo'n vijftig mensen heb ben vooraf ingetekend op de re- serveerlijst", zegt Verkaik. „Dat is minder dan de vorige keer, maar toen verschenen de En gelse en de Nederlandse versie tegelijkertijd. Dat trok natuur lijk veel meer mensen." De 50.000 voor Nederland be schikbare exemplaren van 'Harry Potter and the Order of the Phoenix' liggen bij uitgeve rij Audax in het Brabantse Gilze te wachten op distributie naar de boekhandels. Volgens coör dinator Marieke Niezen is de beveiliging bij de opslag dezer dagen verscherpt. De vijfde Potter wordt met veel geheim zinnigheid omgeven. Er is niet veel meer bekend dan de titel en het feit dat het boek met 768 pagina's eenderde dikker is dan zijn voorganger. los anceles - Actrices Luci Liu, Drew Barrymore en Cameron Diaz luisterden gisteren in première op van de nieuwe 'Charlie's Angels'-film. 'Charlie's Angels Full Throttle' draait Nederlandse bioscopen. Foto: Reuters/Fred Prouser rsoe Hollywooèver vanaf 3 ji 'mf ekb enij: ord leiden - Atelier Kunst Vlieg werk is bereid de kunstuitleen van het Centrum Beeldende Kunst (CBK) over te nemen, mocht deze taak uit het pakket van het CBK geschrapt worden. Dat heeft Huib van den Wijn gaard, coördinator van het ate lier voor verstandelijk gehandi capten, tijdens informele ge sprekken met PvdA-vice-fractie- voorzitter Uesbeth Hesselink te kennen gegeven. Volgens Van den Wijngaard is Kunst Vliegwerk prima in staat om de kunstuitleen van het CBK over te nemen. „We hebben nu ook al een eigen ar totheek met zo'n vijfduizend werken, een collectie die zich kan meten met het reguliere circuit. Als we het goed regelen, kunnen onze mensen er best iets bij doen. Van den Wijngaard benadrukt dat Kunst Vliegwerk voor zichzelf slechts een facilitaire rol ziet weggelegd. „Wij willen de kunstwerken uitlenen, maar wij gaan niet het aankoopbeleid bepalen." Liever ziet de coördi nator dat daartoe een 'beheer- stichting" wordt opgericht. „Daarin kunnen dan kunste naars of kunstenaarsverenigin gen plaatsnemen. Zij kunnen de kunstwerken selecteren." Aanleiding voor Hesselink om contact te zoeken met Kunst Vliegwerk is het besluit van B W om de kunstuitleen uit het takenpakket van het CBK te schrappen. De kunstuitleen zou te duur en niet laagdrempelig genoeg zijn. In september doet de gemeenteraad uitspraak over het collegebesluit. Volgens de vice-fractievoorat- ter moeten er geen voorbarige conclusies getrokken worden uit haar gesprek met het atelier. „We zijn ons momenteel aan het oriënteren op de mogelijk heden. Kunst Vliegwerk is slechts één van de plekken waar we een kijkje hebben ge nomen. Ik ben bijvoorbeeld ook bij kunstenaar Fred Han sen langs geweest, die vanuit zijn galerie aan de Hooglandse Kerkgracht een commerciële kunstuitleen runt Ik wilde ook wel eens zien hoe hij het aan pakt. Ook heb ik gesprekken ge voerd met partijgenoten uit ste den waar een soortgelijk pro bleem met de kunstuitleen speelt." Voordat andere locaties sowie so in beeld komen, moet eerst nog eens goed gekeken worden naar het plan dat nu op tafel ligt: de kunstuitleen opdoeken. Hesselink: „De financiële on derbouwing daarvan is heel on doorzichtig. Er is bijvoorbeeld absoluut niet duidelijk hoeveel geld de hele ontmanteling zou kosten. Dat moet helder zijn, voordat zo'n ingrijpend besluit genomen kan worden. Pas daarna komen er eventueel al ternatieve locaties in beeld." door Herman Joustra leiden - Scheikunde op school, in de oude tijd. Dat waren reageerbuisjes met kleurige goedjes en vloeistoffen. Pipetjes. En kolfjes om de boel in te mengen. Dat waren bouwdozen met stokjes en balletjes. Dat waren papiertjes die van kleur ver anderden als je ze in een vloeistof deed. Dat wa ren rekensommetjes en grafiekjes, op papier. Die sfeer van vroeger hangt nu in acht vitrines in Mu seum Boerhaave. De mini-tentoonstelling is een poging om schei kunde in voorwerpen te vatten, die de 100-jarige Koninklijke Nederlandse Chemische Vereniging schonk aan het museum. De tekst in de zaal met de vitrines geeft dat beknopt weer: 'Mooi maar moeilijk: moderne scheikunde. Is de romantiek uit het vak scheikunde? Op het eerste gezicht mis schien wel. Het 'mooie' - traditioneel handwerk met veel glaswerk van een eeuw geleden - is gro tendeels i>ervangen door 'moeilijk': geautomati seerde processen, onherkenbare onderzoeksappa raten en verregaande specialisatie. Maar wie goed kijkt, ziet ook dat de chemie in de 20ste eeuw spannender is geweest dan ooit tevoren. En bij de vorige eeuw hoort uiteraard ook de zo genoemde molecuulbouwdoos. Mede dankzij de vermaarde chemicus Van 't Hoff Hij zag molecu len als ruimtelijke vormen en beargumenteerde dit met een theorie die hij inzichtelijk maakte met modellen. Sindsdien zijn er vele soorten mo dellen verschenen die op allerlei manieren de ruimtelijke eigenschappen van moleculen de monstreren. En die modellen werden ook op de middelbare school gebruikt. Boerhaave heeft een fraai exemplaar uitgestald Zo is er ook de vitrine 'Bakken met stekkers'. Me talen kastjes, een paar snoeren met elektrodes. Scheikundige instrumenten. De pH-meter bij voorbeeld. Met dit apparaat kan relatief eenvou dig de zuurgraad van een oplossing bepaald wor den door een elektrode in de vloeistof onder te dompelen. Nog steeds veelvuldig gebruikt in he dendaagse laboratoria. 'Echte scheikunde', is nog zo'n nostalgische vitri ne. 'Het hedendaagse laboratorium lijkt soms wel een elektronicazaak. Waar is de 'echte scheikunde' met reageerbuizen, mooie kleurtjes en vieze geur tjes gebleven?' In elk geval in deze glazen kast. Zo is er een set buisjes met diverse oliën en vetten van de Blue Band Maatschappij. En kistje met oude vitamine -A-preparaten, van omstreeks 1950, waarschijnlijk de oudste vitamine-A-prepa- raten die er zijn. Elke vitrine vertelt zo zijn eigen verhaal. Of het nu om capillaire kolommen voor gaschromatografie gaat, of om de polarograaf. Het gaat allemaal om de scheikunde van vroeger. De mini-expositie in Museum Boerhaave iste zien tot en met 7 december. Amsterdam - Jong talent presenteert zich vanaf vandaag tien dagen lang op het internationaal theater schoolfestival ITs. De 'nieuwe lichting' theatermakers, dansers, kleinkunstenaars en dit jaar voor het eerst ook popmuzikanten, komt vers van de academie. Zo studeert bijvoorbeeld acteur Arent-Jan Unde (27) af aan de Amsterdamse Toneelschool en staat hij de komende dagen in twee voorstellingen op het ITs. In het indringende 'Troje2' (Trojeinhetkwadraat), deel twee van de Troje Trilogie van Koos Terpstra, en in de afstudeervoorstelling 'Bruiloft' van Elias Canetti, over een familiefeest vol 'verrotte' verhoudin gen. Paul de Munnik helpt leden van de rockacademie van Tilburg en die van de Amsterdamse Toneel school Kleinkunstacademie om op 27 juni een avondvullende show te maken. ITs, Internationaal Theaterschool Festival: t/m 28 juni 2003 in Amsterdam, theaters aan de Nes en in de Amsterdamse theaterschool. Kaartverkoop: Brakke Grond, reserveren 020-6266866. Programma: ww- w.its.ahk.nl. Op de foto het campagnebeeld van ITs. Foto: GPD/PR/Jona Rotting/Koen Hauser door Marjolijn de Cocq Amsterdam - Word je liever ge zien bij de première van '3 Musketiers' of bij de opening van het Holland Festival? Patty of Proust, Parade of Perceval? loop van den Ende en Guy Cas- siers kregen de kwestie voorge legd op het jaarlijkse debat van de Kring van Nederlandse The atercritici. Van den Ende en Cassiers heb ben allebei belangrijke produc ties lopen in Rotterdam, pro ducties waar ze jaren mee bezig zijn geweest, een persoonlijk stempel op hebben gedrukt. Van den Ende zijn musical '3 Musketiers', Cassiers zijn Proust-reeks, deel één en twee een feit, deel drie en vier in wording. Maar ze hebben el- kaars voorstelling niet bezocht. De Maas tussen het Nieuwe Luxor en het Ro-theater is voor alsnog te breed. Van den Ende had zich toen hij stopte met televisie voorgeno men meer te gaan zien, maar dat zijn dan toch vooral de in ternationale successen. Te een zijdig, zegt hij zelf, maar de fo cus ligt nou eenmaal op wat hij zelf doet. En Cassiers heeft de afgelopen tien, vijftien jaar de musical minder gevolgd. Het is voor zijn werk, met alle respect, 'niet essentieel' om '3 Muske tiers' te gaan bekijken. De conclusie ligt voor de hand: of het nou de 'hoge' kunst van het gesubsidieerd theater is of de 'lage' kunst van het com mercieel theater, ieder zijn stiel. En ieder zijn publiek. Cassiers vindt hoe dan ook het onder scheid tussen hoog en laag ver schrikkelijk „Wij werken voor een verschillend publiek. Net als er mensen zijn die niet naar voetbal kijken, zijn er ook bin nen het theater richtingen. Het is nou net of de twee werelden elkaar concurreren. Door veel theater te brengen, genereer je theaterpubliek" Van den Ende vindt de vraag stelling 'gelul'. Natuurlijk is er onderscheid, zegt hij, en dat moet ook zo zijn. „Je hebt kunstzinnig en avant-garde, en wat ik maak. Maar dat wil niet zeggen dat ik het minder doe." Van den Ende zoekt de ge meenschappelijke factor op. Het Ro-theater zoekt het juist in het individuele, reikt het pu bliek iets aan waarmee het zelf iets moet doen. Toch infc| se t !eft Igrot meer crossovers zij] Van den Ende, en dan leen de kruisbestuiving paar acteurs uit het ge Teei eerd toneel die in '3 Mufcen staan. „Het zou mooi het andersom zou zijn." Natuurlijk is er ook massacultuur, zegt Van teld ver eft1 de, Voorbeelden uit het >r hi wil hij niet noemea br< Posse op televisie? Hij h^er 1 minuten gezien. „Dat ordinair dat het weer bfcrs 1 is." Maar, zegt de mam der de Tijden Slechte Tijdefedar buis bracht: „Ik ben alt slacht omdat ik 'eenhei bracht. Nou, ik vind het al die reality-soaps tien ger." Van den Ende heeft n Van den Ende Theatei ties en zijn intematiorttbal drijf Stageholding, ook denEnde Foundation ven geroepen om 'heeLn c kleine culturele instelli iliek sponsoren. „Helpen, helpen, daar waar het nian Maar wie verantvvoon Hij 1 voor de marketing van ipe subsidieerd toneel, zfeen moet zich schamen. 1 iet 3 het jammer als er stoe blijven. Nu tijdens het Festival zouden de za 'bommetjebommetjevo ten zitten. Zelf moet hij, en dat w< ini bij 'bepaalde pers' hard op de trom slaan An di producties. „Ik doe gervo< spraak op de subsidi dan zijn je verantwoor id 0 den anders. Ik moet of sis meer dan tien miljo ten verkopen. Nou, da| nachtmerrie, kan ik je wit Cassiers beaamt dat et weinig is nagedacht offiobl nieren om het publiek de spreken. Is het voorstelbaar dat als hij opstapt bij het vas r ter een regie zal doeninde Van den Ende-product inol Ivo van Hove vóór he rui. 1 musical Rent? Ach, her ïtsn den Ende, hangt dat ank het project af? „Ik hebjrteai Hove ook alle vrijheid Ik ga er wel naast staai ield een mening. Maar hofrde de regisseur is, hoe Ji|van mij is. Als het interess ondi het interessant. Ik h geen zweren of puisten Ita n 1 er Fra erat uhzef wa; an b twe De opi nut dub °We ij»® De door Rody van der Pols noordwijk - Gaat het allemaal wel passen? Die vraag dringt zich als vanzelf op bij het betre den van de festivaltent van het Noordwijk Zomer Schilder Festi val. Een bont mozaïek van zo'n tweehonderd schilderijen bedekt nu al de wanden, de oogst van alleen nog maar maandag en dinsdag. Tezamen tonen ze het Noord- wijkse kustleven in al zijn facet ten en in alle schilderstijlen: een impressionistisch Vuurto renplein, een kubistische zons ondergang en een uit dikke klodders wit en blauw bestaand zeegezicht. Het zijn zeker niet de laatste schilderijen die aan de exposi tie worden toegevoegd. Ook de ze woensdagochtend wordt weer onverdroten doorgeschil derd. Op het strand staan bijna net zoveel schildersezels opge steld als er badgasten liggen. Uit zee waait een straf windje. Gertjan Scholte-Albers, een van de meer dan honderd deelne mende kunstenaars, heeft als voorzorgsmaatregel de poten van zijn ezel diep in het zand geduwd. „Van Gogh gebruikte daar haringen en scheerlijnen voor", zegt kunstenaar, geldeed in een met verfspatten bedekte, gele regenjas. „Door die wind ga je trouwens wel anders schilderen. Veel rui ger, je kloddert meer", zegt Scholte-Albers, terwijl hij ge baart naar zijn kleurrijk panora ma van de Noordwijkse boule vard. De Groninger heeft speci aal zijn 'mobiele atelier' naar het festival meegebracht: een racefiets met daarachter een in bonte kleuren geschilderd kar retje. Bovenop ligt een berg uit geknepen veiftubes. „In '99 heb ik dit ding gekocht. Fantastisch. Overal kom ik ermee. Ik schil der bijna alleen nog maar bui ten." Voor Iet Warmerdam is het schilderen in de openlucht een nieuw fenomeen. „Van huis uit ben ik portretschilder", zegt de kunstenares uit Noordwijker- hout. Maar het schilderen op het strand bevalt haar uitste- Bijna tweehonderd kinderen deden mee aan de schilderworkshop op het strand, Foto: Dick Hogewoning kend. „De lucht, de wolken, het licht, alles verandert voortdu rend. Met wat ik hier allemaal zie en meemaak, kan ik weer tijden voort." Naast het schilderen, is het vooral de sfeer die haar in het festival zo aanspreekt. „Voorbij gangers maken een praatje, je krijgt hele leuke reacties. En ook tussen de kunstenaars on derling is de sfeer heel goed. Samen gezellig een bakkie doen in de tent, dat soort dingen." Lachend: „Ik moet nog oppas sen dat ik wel blijf schilderen." Daartoe hebben de bijna twee honderd kinderen die 's mid dags aan de schilderworkshop op het strand meedoen in ieder geval geen enkele aansporing nodig. Terwijl de ene helft van het gezelschap door kindercir cus "Why not?' met goochel trucs en jongleeracts wordt ver maakt, stort de andere helft zich op de klaargelegde schilde rattributen. Moeders lopen tus sen de geconcentreerd werken de kinderen door om advies te geven. „Kijk, dit heb je een beetje dun geschilderd, je ziet het wit er nog doorheen", krijgt een jongentje te horen. „Mis schien moet je er nog een keer met verf overheen gaan." Dyonne (7) heeft het strand tot onderwerp van haar schilderij gemaakt. „Maar wel een blote billenstrand, want ik kan geen badpak maken." Wanneer haar buurvrouw San ne (7) het idee oppert om een schelp na te schilderen, duikt ze onmiddellijk onder de tafel om er in het zand één te zoe ken. Ondertussen heeft haar buurvrouw aan rechterzijde, Amy (7), meer belangstelling gekregen voor het beschilderen van haar T-shirt. Met felrode verf maakt ze een mond, blau we stippen vormen de ogen. Na afloop mogen de kinderen de schilderijen mee naar huis nemen. En dat is misschien maar goed ook: ze zouden er niet meer bijpassen in de festi valtent. Rotterdam - De C.Bu an prijs, de belangrijkste 1 scheiding voor debut, der Nederlandstalige is gegaan naar de C dichteres Jane Leusink de prijs voor haar bun en gladde paadjes', vei bij uitgeverij Mozaïek die bestaat uit een bei 1200 euro, is haar uitgi ies dens Poetry Intematioi (advertentie) Dt hee met< d eer ita Her var finta ibaj enig die iste Bo BUI Boeken Dier ol teveel? Kom ermee naar Oe Stegie. Eea goed baak Is altijd wat waard. De Sleote. Voor 'n noed tioekf. Breestraat 73,23)1 CJ Leiden. Tel. 071 5122007 ijn i D( eel l van van' derf na al >eva and del www.deslegte cos

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 18