REGIO Van Friedrich Nietzsche tot de nazi 1 m a ch ot 'Achterlijn' neemt ten onrechte beleid FC Rijnland op de korrel Kostelijke tekeningen van Peter van Straaten De Ruijter kan beter zwijgi over niet nakomen afsprak Politicoloog Jaap Hagen onderzocht relatie tussen Nietzsche en het Duitse nationaal-socialisme NAVRAAG Idols-idool Joël zingt een cd-single Sole Sole vol over de gevaren van zonnebrand. Op 'Alle aandacht voor die manierwil hiJ j vooral de jeugd zonnen is meegenomen waarschuwen voor huidkanker. Dient zijn vocale bijdrage de volksgezondheid? Navraag bij HENK VAN DER TUIN van de Leidse zonnestudio Solarent. Heeft u de cd van Joël al beluisterd? „Nee, nog niet. Ik weet ook niet of dit de oplossing is, maar alle aandacht voor de gevaren van zonnebrand is meegenomen." Weet het publiek nog te weinig over huidkanker? .Absoluut. Eigenlijk moet je mensen, en zeker kinderen, constant wijzen op de goede en slechte kanten van de zon. Met tv- spotjes, met stand jes op het strand en met bezoeken aan groep 7 en 8 van de basisschool. Met in formatie over ver standig zonnen kun je niet vroeg genoeg beginnen. De huid heeft een uitstekend geheugen. Als je je verbrandt, blijft dat een litteken op de huid. Wie op zijn zestiende te veel aan zon krijgt, kan dat op zijn veertigste merken in de vorm van huidkanker. Je moet me alleen niet vragen hoe dat chemisch pre cies in zijn werk gaat. Daarvoor zijn dermatologen in het zieken huis en artsen." Wat doet u niet jonge klanten in uw zonnestudio? „Kinderen jonger dan zestien komen er bij mij niet in. Er zijn wei nig wettelijke regels, maar ik begin er niet aan. Ik ben voorstander van duidelijkheid: dit kan wel en dat kan niet. Wij leren onze klan ten ook omgaan met UV-stralen. De zonnebranche heeft alles in handen en kan de mensen precies uitleggen wat goed aan de zon is en wat niet. Maar de zonnebank is pertinent geen wonderdok ter." U zit op dezelfde golflengte als Joël, die samenwerkt met het Ko ningin Wilhelmina Fonds. „Eigenlijk zou het Kankerfonds wat van die cd's aan zonnecentra moeten uitdelen. Dan kunnen wij ze aan onze klanten meegeven." Of u moet zelf een gezond-zonnen cd uitbrengen. „Ik zingen? Nee, dat nooit. Maar misschien mag ik het zonder mu ziek mooi zeggen. Wij hebben een slogan, ik zoek hem even op. Hier is-ie: 'Ons verstand is de grootste factor'. Een doordenkertje, hè? Dus niet met factor 20 de hele dag in de zon gaan liggen, maar eerst je eigen gezonde verstand gebruiken." tekst: Tim Brouwer de Koning foto: GPD/Frank van Beek UIT DE ARCHIEVEN ANNO 1903, Vrijdag 19 Juni KATWIJK - Gemeenteraad-De Voorzitter brengt ter sprake de verha len, die in omloop zijn omtrent de Nederlandsche Visschersvloot, wat betreft de zeewaardigheid van sommige visschersschepen. Om allen twijfel op te heffen wenschen B. en Ws. een voorstel te overwegen, waarbij de reeders in de gemeente worden verplicht schepen, waarme de zeevisscherij wordt uitgeoefend en die ouder zijn dan 10 jaren, van wege de gemeente te laten keuren. Spr. is overtuigd, dat althans wat Katwijk betreft, de geruchten, die in den laatsten tijd zijn verspreid, onwaarheid bevatten; door een keuring zou echter alle laster uitgeslo ten wezen en de reeders zijn verantwoord. Hij wenschte nu nog niet de discussiën over zoodanig een voorstel te openen, doch vraagt alleen hoe de Raad er over zou denken. De Voorzitter herhaalde nog eens, dat hij voor zich vast overtuigd is, dat er van uit Katwijk zoomin als elders drijvende doodkisten, zooals het heet, in zee gaan, de maatregel zal ook niet daartegen behoeven gericht te zijn, doch alleen om het insinueeren te voorkomen. De keu ring zal aan de reeders geven een brevet tot genoegdoening. ANNO 1978, maandag 19 juni LEIDEN - Met het houden van een prestatieloop van vijf kilometer is afgelopen zaterdag het schoolplein van de Lorentzschool aan de ge lijknamige kade geopend. Het hoofd van de school, de heer Filemon, wees op de wijkfunctie die het schoolplein, vooral 's avonds had. Eri- ka Hoek kwam na twintig minuten als eerste het schoolplein weer oprennen. Foto: archief Leidsch Dagblad Foto's in deze rubriek kunnen worden nabesteld door binnen veertien daeen na plaatsing 2,50 (voor een exemplaar van 13 bij 18 in zwart wit) over te maken op gironummer 57055 t.n.v. Dagbladuitgeverij Damiate b.v. Postbus 507,2003 PA Haarlem, onder vermelding van Leidsch Dagblad, ANNO d.d.(datum van plaatsing) of door contante betaling aan de balie van het Leidsch Dagblad, Rooseveltstraat 82 te Leiden. U krijgt de foto binnen drie weken thuisgestuurd. COLOFON Leidsch Dagblad Directie: B.M Essenberg, C.P. Arnold W.MJ. Bouterse (adjunct) E-mail: directie@hdc.nl Hoofdredactie: Jan Geert Majoor, Kees van der Malen. Léon Klein Schiphorst (adjunct) E-mail: redactie.ld@hdc.nl HOOFDKANTOOR Rooseveltstraat 82, Leiden, teL 071-5 356 356 Postadres: Postbus 54,2300 AB Leiden. Redactie fax 071-5 356 415 Advertentie fax 071-5 323 508 Familieberichten fax 023-5150 567 ADVERTENTIES 071-5356300 Sprinters (rubrieksadv): 072-519 6868 ABONNEESERVICE 071-5128 030 E-mail: abonneeservice@hdcnl ABONNEMENTEN Bij vooruitbetaling (acceptgiro) p/m €19,60 (alleen aut ine) p/kw €55,00 p/j €210,60 Abonnees die ons een machtiging verstrekken tot het automatisch afschrijven van het abonru nentsgeld ontvangen €0,50 korting per betaling. VERZENDING PER POST Voor abonnementen die per post (binnenland) worden verzonden geldt een toeslag van €0,50 aan portokosten per verschijndag. GEEN KRANT ONTVANGEN? Voor nabezorging: 071-5128 030 ma t/m vr-18-19.30 uur. za: 10-13 uur AUTEURSRECHTEN Alle auteursrechten en databankrechten ten aanzien van (de inhoud van) deze uitgave worden uitdrukkelijk voorbehouden. Deze rechten berusten bij HDC Uitgeverij Zuid BV c.q. de betreffende auteur. O HDC Uitgeverij Zuid BV, 2003 De publicatierechten van werken van beeldende kunstenaars aangesloten bij een CISAC-organisatie zijn geregeld met Stichting Beeldrecht te Amstelveen HDC Uitgeverij Zuid BV is belast met de verwerking van gegevens van abonnees van dit dagblad. Deze gegevens kunnen tevens worden gebruikt om gerichte informatie over voordeelaanbiedingen te geven, zowel door onszelf als door derden. Heeft u hier bezwaar tegen, dan kunt u dat schriftelijk laten weten aan HDC Uitgeverij Zuid BV, Afdeling Lezersservice, postbus 507.2003 PA Haarlem. gen, was Nietzsche geen politiek fi losoof, iemand dus die nadenkt over de inrichting van de samenleving en over de vraag hoe macht moet wor den verdeeld, maar een cultuurfilo soof. Het ging hem er vooral om de plaats van het 'ik', de persoon, in een vitale cultuur te plaatsen. „Maar daarbinnen deed Nietzsche ook uitspraken over politiek. De na zi's hebben vooral die elementen uit zijn filosofie gelicht en andere uit spraken, die hen niet aanspraken, weggelaten. „Nietzsche dreef graag de spot met het Duitse volk", legt Hagen uit. „Ook was hij geen anti-antise miet, wat trouwens niet betekent dat hij sympathiek ten op zichte van joden stond." Wat dan wel? 'Alleen wie gevaarlijk leeft, leeft volledig', vond Nietzsche. Hitler pochte tijdens zijn gevangenis straf in 1924 tegenover zijn advocaat Hans Frank dat dat voor hem was geschreven. Verder wijst Nietzsche de weg naar het Fiihrerprincipe en vindt hij dat 'waar heid ondergeschikt is aan het leven'. „Waar heid die het leven niet bevordert, is overbo dig", zegt Hagen. Dat past in het na tionaal-socialisme, met al zijn illu sies, mythes en verhalen." Verder is er bij Nietzsche een 'Dio nysische lust tot vernietigen' te vin den. Gecombineerd met een 'groot schalige ras-, tucht- en telingspoli- tiek', inclusief het vernietigen van 'ontaardendend leven', wordt de Wannsee-conferentie in 1942 denk baar. Daar besloten de nationaal-so- cialisten tot een definitieve uitroei ing van het Europese jodendom, voor zover zij daar greep over kon den krijgen. „Maar Nietzsche legde zelf nooit een link tussen vernietigen en zijn radicale kritiek op het joden dom", weet Hagen nu. „Ook centra le thema's in zijn werk als 'strijd' en 'ras' combineert hij nergens tot ras- senstrijd." De top van de NSDAP herkende zich in Nietzsches werk en gaf daar regel matig blijk van. Hitler fiet in 1938 een monument voor Nietzsche bou wen in Weimar, naast het Nietzsche- Archiv, waar hij trouwens regelmatig l^wam. Ook Joseph Goebbels verwijst in toespraken herhaaldelijk naar Nietzsche, zoals op 17 november 1942 in een speech, waarin hij de Duitsers oproept om voor de zege te vechten: "Wass mich nicht umbringt, macht mich starker' komt direct uit Nietzsches werk. Ook van andere nazikopstukken, zoals Alfred Rosen berg en Hans Frank zijn Nietzsche- aanhalingen bekend. Hagen wil niet de suggestie wekken dat zij dat werk nu zo diepgaand be studeerden. „Nietzsches werk be staat grotendeels uit aforismen. Je kunt erin bladeren en eruit halen wat je leuk vindt. In het gebruik is het dus makkelijk. Dat is wel een verschil met de meeste andere filo- ONDER ZOEK Nieuwsgierigheid is de belangrijkste drijfveer voor de wetenschap. De rubriek In Onderzoek doet een greep uit de vele onderwerpen waar onderzoekers zich in hebben verdiept Vandaag: Jaap Hagen. sofen, wier boeken je eerst coi moet doorlezen voordat je er zinnigs over kan zeggen. Na de oorlog raakte Nietzsche in3 krediet. Met de 'filosoof van dei fVf zi's' wilden naoorlogse intellect! len niets meer te maken hebben J Maar er kwam een tegenbev die werd geleid door Walter mann, een Duitse jood die ni Verenigde Staten was gevlucht. „Kaufmann heeft, om het zo tei gen, Nietzsche 'gereinigd'. Uitl hout heeft hij rechts planken gezaagd, tei krom hout nu juist 1den perend is voor nietzIr' sches werk. Daarvan iur heeft hij een huis ge v bouwd waarin hetn liberale maatstaven! wonen is." Zogeheten 'zachte' Nietzscheanen als mann leggen bijvo beeld veel nadruk verhaal dat Niel een afgebeuld t om de hals was „Dat geeft een t totaal niet past bij zistische Nietzsche" vindt Hagen. „M« komt volgens Kaï van 'machen' en tekent bij hem ge verbetering, maar vormgeven'. Iets dergelijks geldt het adagium 'genieten en hi wat alle mensen volgens Ni< willen. Maar wie macht heeft genieten en te heersen, kan dat allerlei manieren invullen: van! geejumpen tot joden vemietige „Dat maakt nogal verschil", zeg gen droog. Hij komt tot de coi dat Kaufmann een Nietzschel heeft geschapen dat beter pat de naoorlogse tijd, maar dat hij diens filosofie daarvoor soms m verdraaien en er elementen uit moest weglaten. Hagen vindt dat er bij het toeka van invloed van filosofie op rad; Eric politieke ontwikkelingen vaakn twee maten wordt gemeten. „Al En voedingsbodem is Nietzsches fi itsb; fie organisch met het nazisme v vi bonden, dat valt niet te weerleg mm Maar op vergelijkbare manier is Jen Maix verbonden met de Goelag blei chipel. In beide gevallen lag hel jdei tieke resultaat voorbij hun horii ^re Ook zonder Kaufmann is Nietzs jew de invloedrijkste cultuurfilosoof de de twintigste eeuw. „Voor politi m. heeft hij afgedaan, maar kunste erni hebben zijn filosofie omarmd.raai Picasso. In zijn jonge jaren las I de Nietzsche. Zijn levenslustige w de zijn 'gevaarlijk levende' persoon gem evenzeer een illustratie van Nie en c sches filofosie. Denk ook aan Hfcht mann Hesse! En dat was een pa wot Of neem een figuur als Iggy Pop mni platen heeft gemaakt met titels fOP 'Lust for Life', 'Raw Power', 'Ne l Di lues'. Dat is direct uit Nietzsche nve is alleen minder herkenbaar, 00 de kunstenaars hun bronnen niet| d ei gen te citeren. Maar het komti maal vandaan." Wilfred Simons blei DONDERDAG 19JUNI2O0] Naar aanleiding van de rubriek 'Ach terlijn' in het Leidsch Dagblad van dinsdag 3 juni, heb ik de behoefte om te reageren. Willem Spierdijk be schuldigt FC Rijnland en haar voor zitter Wim Pikaar min of meer van diefstal, omdat zich een aantal jeugdspelers van Lugdunum bij Rijnland heeft aangemeld. Hij wenst daarbij Rijnland een snelle dood toe, omdat de voorzitter in een interview in het Leidsch Dagblad zich niet al leen heeft uitgesproken over de na delen van een club zonder jeugdelf- tallen, maar ook over de voordelen ervan. De eerste vergat Spierdijk ge makshalve te vermelden. Maar als Spierdijk zijn eigen krant goed had gelezen, dan had hij gewe ten dat Wim Pikaar het volgende heeft gezegd: 'Alle verenigingen heb ben problemen met het vinden van vrijwilligers. Daar hebben wij geen last van. Maar we hebben dus ook niet de lusten dat er jeugd door stroomt.' Zoals alle keuzes die je maakt als vereniging, heeft ook de keuze om wel of geen jeugd te huisvesten voor- en nadelen. Dit heeft Wim in het artikel, geschreven door Janet van Dijk, in één zin samengevat. Het betrof hier namelijk een klein onder deel van een groot interview. Ik vind het dan ook flauw om aan die ene zin een hele achtergrond te wijden, waarin Spierdijk, zonder weerwoord, meent te kunnen spreken namens alle clubs van Leiden. Volwassenen hebben net zoveel recht om te kuiinen voetballen als kinderen en dus hebben clubs voor volwassenen net zoveel recht te be staan als clubs met jeugd. Boven dien doet Spierdijk het voorkomen alsof wij met een geblindeerd busje naar de Kikkerpolder zijn gereden om daar de talentvolle jeugd van Lugdunum te ontvoeren. Ik help hem graag uit deze droom: dat heb ben wij niet gedaan. Deze jongens willen graag voetballen bij een ver eniging waar ze de kans krijgen om op het hoogste niveau uit te komen. Die mogelijkheid denken ze te vin den bij FC Rijnland en dat is hun goed recht. Verder kan ik Spierdijk van de illusie beroven dat clubs met jeugdteams moreel verheven zijn boven clubs zonder. Want waarom trekken ver enigingen met jeugdleden dan aan onze seniorenspelers? Vaak wordt daarbij schaamteloos met geld ge wapperd als lokmiddel. Als er al iets verwerpelijk zou zijn, dan is het dat. Niet het welkom heten van jonge sporters die er zelf voor kiezen bij een andere club te voetballen, om sportieve redenen, voor de gezellig heid of omdat familie en vrienden er spelen. Ik nodig Willem Spierdijk dan ook uit om zelf eens te komen kijken hoe het reilt en zeilt bij FC Rijnland, voordat hij weer eens met zijn oor deel klaarstaat. En dan krijgt hij ook nog wat te drinken van mij. Marianne van Alphen, r secretaris FC Rijnland, Leiden. "IK &E«ta.iJP m£-T.. o MoeTEM AL u.e MENSEN WtT WErtKEW Graag wil ik reageren op het ingezonden stukje van M. Verboon in het Leidsch Dag blad van woensdag 11 juni. In tegenstelling tot de briefschrijver vind ik de eenvoudige tekeningen van Peter van Straaten, die da gelijks op pagina 2 van de krant staan, kos telijke humor. Natuurlijk moeten ook wij - mijn huisgenoten en ik - wel eens naden ken wat de tekenaar daar nu mee bedoelde, maar we komen er altijd uit. De kwalifica ties die Verboon aan Van Straatens tekenin gen geeft, vinden wij op zijn zachts gezegd misselijk. Zo zie je maar weer, over humor moet je niet schrijven, humor moet je bele ven. t J. van der Meijderi, Voorschoten. Wethouder De Ruijter van Oegstgeest laat weten dat hij vasthoudt aan het 'herenak koord' met Leiden inzake de tunnel tussen Poelgeest en de Merenwijk omdat 'Oegstgeest zijn verplichtingen hoort na te komen'. Dat lijkt een te prijzen standpunt. Of die tunnel er wel of niet moet komen, wil ik in het midden laten, maar wat is de waarde van deze morele claim van dit Oegstgeestse lid van het college van B en W? Toen de discussie rondom de tunnel enige tijd geleden oplaai de, heb ik het convenant met Leiden eens doorgenomen. Ik kwam er geen letter over een tunnel tegen. De wethouders Meester en De Ruijter beriepen zich echter te pas en te onpas op deze vermeende passage in het convenant. Pas toen ook raadsle den zich in de stukken verdiep ten, moest worden toegegeven dat beide wethouders maar wat hadden geroepen en de stukken nimmer hadden gelezen. Toch vreemd dat bij een zo'n belang rijk issue het niet bij de wethou ders opkomt zich in de materie te verdiepen. De Ruijters partijgenoot De Blaeij papegaait vervolgens zijn wethouder na door te stellen dat die tunnel er moet komen omdat dat duidelijk in de stukken staat. Welke stukken meneer De Blaeij? Maar vooral het argument dat, afspraken moeten worden nage komen. Dat is een sterk a ment. Poelgeest zou autolu worden! Leiden heeft zijn in__ structuur er al op aangepasi ik in uw krant. Inderdaad, di valswegen van de Merenwi eenbaans gemaakt omdat in toekomst het verkeer doorl geest wordt geperst. Autolu Was zeker geen afspraak? Ei natuurpolder in Poelgeest?! geen afspraak; daar maakt i vrouw Meester wel een spoi complex van. Ach, zomaard voorbeeldjes hoor ik de wel! ders denken. Voorbeelden van geschond spraken die verklaard kunn worden, gegeven de andere nanciële situatie van vanda dag. Tuurlijk, maar ik daagi beide wethouders uit. Als il zwart op wit een dertigtal ai ken laat zien die de afgelojx paar jaar namens hen in het wonersplatform van Poelge zijn gemaakt en die vervolg niet zijn nagekomen, treden dan af? Verplichtingen moe immers nagekomen worden nietwaar mevrouw Meester, nietwaar meneer De Ruijter Durft u deze uitdaging aan? niet, maar laten we afspreki dat u niet de fatsoensridder spelen als het op afspraken komt. Die broek is juist u b vele malen te groot. De Duitse nationaal-socialisten berie pen zich met enig recht op het ge dachtegoed van de Pruisisch-Zwitser- se filosoof Friedrich Nietzsche (1844- 1900). En de naoorlogse filosofen hebben Nietzsches filosofie bewust verdraaid om hem van de nazismet ten te bevrijden. Dat ontdekte de Haarlemse politicoloog Jaap Hagen (45) in zijn proefschrift 'Nietzsches weerklank in nazi-Duitsland'. Een relatie tussen Nietzsche en het nationaal-socialisme lijkt op het eer ste gezicht nauwelijks iets dat om bewijs vraagt. Toch is die relatie vol gens Hagen omstreden. Nietzsche geldt als de bedenker van begrippen als 'Übermensch', 'der Wille zur Macht' en de 'Umwertung aller Wer- te'. Maar Hagen wilde we ten in hoeverre de na- I Jaap Hagen: „Nietzsches werk bestaat grotendeels uit aforismen. Je kunt erin bladeren en eruit halen watje leuk vindt. In het gebruik is het dus makkelijk." Foto: United Photos De Boer/Marco de Swart tionaal-socialistische partij-ideolo gen een beroep op Nietzsches filoso fie deden. Ook onderzocht hij of dat beroep terecht was, of dat ze er luk raak delen uithaalden die in hun straatje te pas kwamen. Verder wilde hij we ten wat er na de oorlog met die zoedelde relatie tussen het Nietz sche en de nazi's was gedaan. Hagen concludeert dat er inderdaad wegen van Nietzsche naar het Derde Rijk leiden. Maar met veel kantteke ningen. Ten eerste, ,A Zegt <4

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 14