Directiekamer als liefdeskamer KUNST CULTUUR Holland Symfonia kiest voor dirigent Goodman Festival Mundial viert de grande finale met 70 acts Abdelkader Benali zet handtekeningen Theatergroep Max benut alle uithoeken van Leidse Schouwburg Verveelde vissersvrouwe vervelen publiek niet Muziek Play In op Stadhuisplei DONDERDAG 12 JUNI 2003 Paul van Vliet. Foto: GPD/Pan Sok Dichtbundel voor patiënten leiden - Op 16 juni wordt in het Diaconessenhuis in Leiden een speciale dichtbundel gepresen teerd. De teksten in het boekje - onder meer van de hand van Paul van Vliet, Ida Gerhardt, Li- selore Gerritsen. Huub Ooster huis en Anna Enquist - gaan over 'gevoelens waar je juist als patiënt mee te maken kunt hebben'. De Alphense kunste nares Marrie Scheltes heeft 25 tekeningen in pastelkrijt en potlood bij de teksten gemaakt. Ook gaat het boekje vergezeld van een bijpassende boekenleg ger, die de patiënten duidelijk maakt met wie zij contact kun nen opnemen als er behoefte is aan een gesprek of een luiste rend oor. Miljoenen voor zilver Gutmann londen - Zilver uit de zoge noemde Gutmann-collectie heeft gisteren op een veiling in Londen enkele miljoenen eu ro's opgebracht De zeldzame Duitse kroes en twee bekers uit de 16de en 17de eeuw waren de afgelopen 48 jaar in het Rijks museum in Amsterdam ten toongesteld. De Nederlandse overheid gaf de zilversmeed kunst samen met andere kunst objecten vorig jaar terug aan de erven van de Gutmann s. Hun voorouders waren aan het be gin van de Tweede Wereldoor log gedwongen hun bezittingen aan de nazi's af te staan. Mid den mei verwisselden voorwer pen uit de Gutmann-collectie bij een veiling in Amsterdam voor bijna een miljoen euro van eigenaar. door Hans Visser amsterdajm/leiden/gpd - De Britse dirigent Roy Goodman wordt de eerste chef-dirigent in de geschiedenis van het orkest Holland Symfonia. dat een jaar geleden ontstond na een fusie van het Noordhollands Philhar- monisch Orkest en het Neder land Balletorkest. Goodman, die al regelmatig met beide voormalige orkesten optrad, werd gisterochtend in het Am sterdamse Muziektheater voor gesteld aan de pers. Holland Symfonia is komend seizoen ook weer te beluisteren in de Stadsgehoorzaal in Leiden. Nadat een aantal dirigenten het afgelopen seizoen als gast een paar keer 'op zicht' was ge weest, werd volgens directeur Maurits Haenen van Holland Symfonia vorige maand opeens duidelijk dat Goodman de man was die het orkest nodig had. Met Goodman heeft het orkest een dirigent, wiens repertoire zich uitstrekt van Monteverdi tot en met vandaag. Zijn speci aliteit is de muziek van Mozart, Beethoven en Haydn, repertoi re dat geldt als ideaal voor een orkestcultuur in opbouw. „Het moet een orkest worden, dat een eigen, herkenbaar ge luid heeft en dat daar op trots op is en dat ook uitstraalt." Zo ziet Roy Goodman zijn op dracht als chef-dirigent van de vorig jaar gefuseerde orkesten. „Al die mensen moeten nu een eenheid worden, echte collega's van elkaar. Mensen die het bes te uit een ander naar boven wil len halen. En dat lukt pas als ze trots kunnen zijn op hun pres taties en samen kunnen delen in het succes. Ik merk bij voor beeld dat de strijkers nog aan elkaar moeten wennen." „Maar als ik ze kan motiveren zal dat beslist lukken. Zeker als we straks ook in de provinciale theaters voor volle zaken kun nen spelen. Dan zit daar een trots orkest. Geen mensen die even hun werk komen doen en misschien op een stil moment in hun neus gaan zitten peute ren, maar musici die laten mer ken dat ze zelf ook genieten." „Een orkest dus dat contact wil maken met zijn publiek. Daar om houd ik ervan om zelf tij dens concerten stukken bij het publiek met een praatje te in troduceren. Op die manier kun je de mensen in de zaal beter betrekken bij wat je doet. En waarom zou dat in Nederland niet kunnen? Er is hier zo'n enorm publiek met ook nog zo veel culturen, die moeten toch ook een honger krijgen naar mooie muziek." Goodman is op dit moment chef-dirigent van het Canadese Minatoba Orchestra, artistiek leider van The European Union Baroque Orchestra en eerste gastdirigent van de Noord- Zweedse Opera. In Nederland dirigeerde hij onder meer het Amsterdams Barok Orkest, Combattimento Consort Am sterdam, de Nederlandse Bach- vereniging, Nieuw Sinfonietta, het Residentie Orkest, het Rot terdams Philharmonisch Orkest en in het buitenland onder an dere het Engels Kamerorkest, The English National Opera, The Houston Grand Opera en de opera van San Francisco. Komende maand dirigeert hij drie avonden het Radio Kamer orkest tijdens het Mozart Festi val van de Robeco Reeks in het Amsterdamse Concertgebouw. De in 1951 geboren Goodman was aanvankelijk concertmees ter en vioolsolist bij dirigenten als Ton Koopman, Frans Brug gen en Simon Rattle. Hij was ook medeoprichter van The Brandenburg Consort, leidde jarenlang The Hannover Band en nam met diverse orkesten ruim 120 cd's op, onder meer met 60 van de 104 symfonieën van Haydn en alle symfonieën van Beethoven, Schubert en Schumann. Het grote publiek kan op 30 au gustus kennismaken met Good man en zijn nieuwe orkest, tij dens de Amsterdamse Uit markt. leiden - Compleet verlaten oogt de Breestraat op deze zomerse woensdagavond. Alleen de voorgevel van boekhandel De Kier biedt een buitengewone aanblik: fietsen leunen in stapels tegen elkaar aan, achter de etalageruiten brandt licht. Het mag dan echt terrassenweer zijn, de tientallen bezoekers van de boekwinkel vinden het geen punt deze avond onder kunstlicht door te brengen. Reden van hun komst: Abdelkader Benali. De winnaar van de Libris Literatuurprijs 2003 maakt momenteel een tourneetje langs Nederlandse boekhandels en deed gisteren zijn thuisstad Leiden aan. Onno Blom, journalist voor Trouw, voelde de schrijver bij deze gelegenheid over zijn laatste pen nenvrucht aan de tand, een boek waarin multicultureel Rotterdam centraal staat. Voor wie wilde, zette de Leidenaar na afloop een krab beltje in zijn of haar exemplaar van 'De Langverwachte'. Foto: Taco van der Eb tuburg/gpd - Bijna twee weken is het al in volle gang. Onder het motto 'Eén wereld, één toe komst'. Met vele optredens van ruim 140 artiesten uit Afrika, La- tijns-Amerika en Azië, verspreid door het land. Met een weekend gewijd aan cultuur voor en door kinderen, in Tilburg. Met een de bat in het hart van de politiek, Den Haag. Maar hét uithangbord van Fes tival Mundial is voor heel veel mensen toch nog altijd het slot- weekeinde in het Tilburgse Leij- park. Komende zaterdag en zondag is dat park opnieuw de plek voor een 'grande finale'. Met in totaal zo'n zeventig acts op het gebied van muziek en andere cultuur uit de wijde we reld. Zestien van die groepen vallen onder de vlag Mundial on Tour. Zij krijgen deze weken voor het eerst de kans zich aan een westers publiek te tonen, ervaring op te doen en zodanig te groeien dat ze op den duur van hun artistieke werk kunnen leven en anderen mee kunnen trekken. Een van de trekpleisters is Mer cy Myra, een 28-jarige topzan- door Theo de With vervolg van voorpagina leiden - De directiekamer in de Leidse Schouwburg is omgeto verd in een liefdeskamer. Op de plek van het bureau van directeur Bart van Mossel staat een kings ize roze bed. Theatergroep Max is neergestreken in het theater aan de Oude Vest en dat zullen de medewerkers weten ook. In plaats van op het podium wordt er gespeeld in onder meer de foy er, het trappenhuis, de tuin en de directiekamer. Met de voorstelling 'De 5e Ka mer' levert Moniek Merkx haar visitekaartje af. Zij is sinds be gin dit jaar de nieuwe artistiek leider van theatergroep Max (voorheen Maccus) uit Delft. Deze jeugdvoorstelling is met een geselecteerd voor het Thea terfestival in Amsterdam en Antwerpen en daarmee inge deeld bij de eredivisie van de theaterwereld. „Ik heb ook nog nooit zoveel complimenten ge kregen", zegt Moniek Merkx. „Iedereen ervaart 'De 5e Ka mer' als een enorme beleve nis." Het was oorspronkelijk de be doeling het stuk alleen in vijf Zuid-Hollandse steden te spe len. Na Delft, Rotterdam, Dor drecht en Spijkenisse zou Lei den deze week de tournee af sluiten. Door de selectie voor het Theaterfestival krijgt de voorstelling nog een staartje. „Mijn idee was om eerst in Zuid-Holland maar eens duide lijk te maken wie we zijri. Max op de kaart te zetten." In de Leidse Schouwburg wor den deze week voorstellingen gegeven voor scholen. Het 'ge wone publiek' is zaterdag en zondag welkom. Er mogen per voorstelling maximaal 75 be zoekers binnen. Deze toe schouwers worden door zeven merkwaardige figuren meege nomen op een reis langs onver wachte plekken in het theater. De schouwburg wordt conse quent het 'huis van verlangen' genoemd. Er wordt gezocht naar het ultieme verlangen. El ke plek lost andere verlangens in. In de foyer wordt snoepgoed gepresenteerd dat gezond is. Op de trap wordt elke prestatie met een voldoende gehono reerd. In de tuin wordt het ver langen naar het onbekende in gelost En wie naar liefde hun kert, kan in de kamer van direc teur Van Mossel terecht „Eigenlijk zou daarvoor de ka pelzaal van K&O worden ge bruikt", vertelt hij. „Maar die is door de brandweer afjgekeurd. En dus is men uitgeweken naar mijn kamer. Ik ben tot na het weekeinde verbannen." In plaats van een keurige kan met koffie wordt er in de directieka mer nu een liefdesdrank ge brouwen. De meeste kinderen In de tuin naast de Leidse Schouwburg kijken kinderen geboeid naar e Taco van der Eb i scène uit de voorstelling 'De 5e Kamer" van theatergroep Max. Foto: weigeren te drinken van de roze substantie met schuimkraag. „Getver. Ik ga echt niet drinken uit een beker waar iemand an ders uit heeft gedronken", gruwt een meisje. Het is theater zoals Moniek Merkx het wil maken: buiten de gebaande paden. „Het moet niet al te voorspelbaar zijn. Ik 'Leiden verdient eigen theatergezelschap' leiden - Theatergroep Max is uit het eigen theatertje in Delft gegroeid en daarom op zoek naar een ruimere behui zing. Dat hoeft niet per se in Delft te zijn. „Leiden is ook een optie", zegt Moniek Merkx. „Een stad als Leiden verdient eigenlijk wel een ei gen gezelschap." Merkx is de afgelopen week van diverse kanten gewezen op het terrein van voormalige meelfabriek De Sleutels, aan de Oosterkerkstraat, dat deels een culturele bestemming moet krijgen. De artistiek lei der van Max wil er daarom een kijkje nemen. „Er moet ruimte zijn voor een theater, maar ook voor een soort labo ratorium waar theatermakers aan de slag kunnen die nog niet eerder met kinderen heb ben gewerkt" Bart van Mossel, directeur van de Leidse Schouwburg, zou de komst van Max een aanwinst voor de stad vinden. „In de schouwburg kunnen we mooie dingen laten zien, maar het is ook goed als er in de stad zelf mooie dingen worden gemaakt. Van Mossel zegt bereid te zijn de juiste mensen met elkaar in contact te brengen. „Een jaar of drie geleden hebben we geprobeerd het gezelschap Laagland naar Leiden te ha len. Dat liep stuk op de finan- ciëring. De gemeente Leiden stelde toen geen geld beschik baar en Sittard weL" wil het jeugdtheater een vol wassen uitstraling geven. Jeugdtheater is ook een ver keerde term. Het moet net als met de film voor alle leeftijden zijn. Met T)e 5e Kamer' wil ik een groter publiek bereiken. Al le kinderen hebben geheime verlangens en herkennen zich in de voorstelling. De volwas sen bezoekers zien weer de filo sofische gedachte erachter." Het bevalt Merkx heel goed om een week in een schouwburg te bivakkeren. „Je kunt het theater naar je hand zetten. Dat is heerlijk. Op die manier werk je heel anders dan wanneer je vier uur de tijd hebt om een decor op te bouwen, een uur om te spelen en daarna weer kunt af bouwen. Ik heb die artistieke uitdaging nodig. Die vrijheid heb ik bij mijn aantreden als ar tistiek leider ook geëist. Ik wil kunnen experimenteren met formaat, met aantal acteurs, met video. Succes kan ik niet garanderen. Theater maken is geen invuloefening." Het publiek is inmiddels aange komen in de vijfde kamer, ge creëerd achter het toneeldoek. Een aantal wensen weten de acteurs hier te vervullen. Be zoekers kunnen door middel van video-projectie figureren als finalist in Idols of als Super man over New York vliegen. Andere kinderen houden hun diepste verlangens verborgen in het diepst van hun ziel. De 5e Kamer* door theater groep Max, zaterdag 14 en zondag 15 juni, 14.30 en 19.00 uur, Leidse Schouwburg, tel. 071-5163888. geres uit Kenia. Ze zingt over onbetrouwbare vrienden, over het effect van geroddel, over mannen die hun vrouw slaan, over de verhoudingen tussen platteland en stad, over leven zonder geld, over relaties vol niet nagekomen beloftes en, natuurlijk, over de liefde. Haar optredens vormen een staal kaart van wat urban African music te bieden heeft: veel R B, maar ook hiphop, soul, funk en soms zelfs een housebeat. Zo uk is als dansmuziek wereld wijd bekend dankzij uitvinder en ambassadeur Kassav'. Na een adempauze in de jaren ne gentig is hét explosieve Frans- Antilliaanse gezelschap weer te rug op het podium. De uitsmij ter op Mundial. Uitwisselen van westerse groo ves en traditionele muziek. Die uitdaging zocht de Amsterdam se dj MPS Pilot in West-Afrika. Hij draaide in clubs te Bamako en ontmoette er de vrouwen groep Mali Mussow, met wie hij op Mundial een dance-act brengt. Ook op het festival is de zangeres Mariza. Met haar de buut 'Fado em mim', scoorde ze platina in haar eigen land Portugal. De recente opvolger 'Fado curvo' is wederom een succes. Dankzij Mariza luiste- Le co ren er weer jongeren naar passionele Portugese sta blues. Onder de artiesten zijn vei de Malinese zanger Salif Ki La Troupe Lenga, een zang dansgroep van het weesl i Cafor uit Burkina Faso en Frères Guissé, broers uit S« gal die met hun Nederlan vakbroeders van het Paul Kemenade Quintet recent 1 cd maakten. De reeks podia en plei het Leijpark is er om te zien en horen dat de groter, kleurrijker en inti santer is als je er voor opent staan en bereid bent uit te selen. Bevorderen van zijds begrip, waardering en peet voor andere culturen, is de doelstelling van Fi Mundial. Het debat houden hoort daarbij. V< dat Mundial een nieuw pi in het leven heeft geri Wereldvenster. De plek twee dagen lang thema's oj gebied van internationale menwerking en multicultui samenleving worden beh deld. Festival Mundial, zaterdag en zondag 15 juni, Leijpi Ringbaan Zuid, Tilburg. theater recensie Joris Rietbroek Voorstelling: 'Als de kikkers in zee zwemmen' door Theatergroep RANK. Regie: Sharon Bakker Gezien: 11/6, Eiland de Grote Hem, Roelofarendsveen. Nog te zien aldaar 13/6 (19:15 uur) en 15/6 (14:15 uur en 19:15 uur). Kaarten verkrijgbaar bij boekhandel Veenerick, 071-3316033 In een comfortabel theater een voorstelling over de beslomme ringen van acht vissersvrouwen belajken? Niet bij theatergroep RANK uit Roelofarendsveen. Regisseur Sharon Bakker, stu dente. aan het conservatorium en aan de Koninklijke Acade mie voor Beeldende Kunsten, bedacht dat een voorstelling met die inhoud op een passen der locatie gespeeld moet wor den. Daarom speelt RANK haar tweede stuk in de open lucht op eiland de Grote Hem, middenin het Braassemermeer. Het pu bliek wordt vanaf de Witte Sin gel in Roelofarendsveen per sloep naar het eiland ver scheept. Geluid en muziek bij de voorstelling zijn te horen op zelf meegebrachte radio's via een etherfrequentie. Aangekomen op de Hem zitten acht jonge actrices klaar om met hun spel te beginnen. 'Als de kikkers in zee zwemmen' gaat over acht vissersvrouwen die altijd bij elkaar komen als hun mannen met hun vissers boot de Kalamari de zee op gaan. De vrouwen eten samen, ze praten over het leven en daarnaast heeft iedere vrouw wel een eigen manier omh ide tijd en de snel toeslaande san veling te verdrijven. Zo kan effie geen moment van de stilzitten en moet ze van z ppoi zelf constant sporten. Ge cKin zet haar soms pessimistis gedachten om in gedichten ad. Josje poetst het liefst de I line dag haar geweer schoon. egd Maar dan slaat het noodloi n, gi er woedt een zware storm zee en er komen SOS-berid binnen. De vrouwen kun hzel niet anders dan afwachten doorgaan met hun dagel titig beslommeringen. Een sp<" 'Schipper mag ik ovei kan geen leven in de brouv t ai brengen. „Nou dat was geze ndf dat moeten we vaker dofttr klinkt het verveeld. Ze nen de meest vreemde diéktil om hun mannen te redbj Met enorme opblaas: schoenen bijvoorbeeld, of 0 g d het leegdrinken van de zee tkoi dat de mannen naar huis l ing nen lopen. De acht meiden - ze zijn tusi pu de 16 en 19 jaar - hebbe: nva persoonlijkheden van hun rit c len zelf ingevuld. De vaal moristische dialogen en nu logen zijn grotendeels ontc wde door improvisaties. Daaro Ipi blijft het spel ook tijdens ijk voorstelling spontaan. Bc eth< Koek en Anouk Hoogenbt ercii springen er qua spel uit e ten met respectievelijk Ansfc n Ankie herkenbare karal neer. 'Als de kikkers zwemmen' is een geslaagd mi periment dat benieuwd m At naar de volgende initiatie ing. van RANK. leiden - Elke muzikant die een blaasinstrument bespeelt, of een slaginstrument, die voorko men in de wereld van de har monie, fanfare en brassband, kan zaterdag weer aan de bak op het Stadhuisplein. Daar vindt de derde editie van de Leidse Muziek Play In plaats. Voorafgaand aan het concert van 15.00 uur zijn er twee openbare repetities van elk 45 minuten. De eerste begint om 10.45 uur, de tweede om 12.45 uur. Na de laatste repetitie is deelname niet meer mogelijk. Maar dat is dan ook de 0 restrictie, want verder is doen makkelijk, volgens d< ganisatie. Muzikanten kur (er gewoon langskomen, de ziekmap in ontvangst ne' ,r(jt en in het orkest op het podium gaan zitten. Vo aanmelden kan natuurlijk» Tijdens het concert wortï een collecte gehouden ten! van het Anjerfonds. Meer if nl x matie is te vinden op v rzu1 .leidsemuziekplayin.nl, vt is informatie ook telefonist krijgen: 071-5820790.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 20