■S
Filmen is bijna een
vorm van
KUNST CULTUUR
De kunst van het weglaten
Kunstweekend op Lissese boerder
Eerbetoon aan Rademakers en
Goos op Nederlands Film Festiva
<E
Ivo van Hove wil ook met Holland Festival 2003 verleiden en verontrusten
Collectie
De Beyer
vliegt
a
Birgit Schuurman. Foto: GPD-
/Cees Zorn
Debuut Birgit
in film 'Floris'
amsterdam - Zangeres Birgit
Schuurman maakt haar acteer-
debuut in de film 'Floris'. Ze
vertolkt in de film de vrouwelij
ke hoofdrol. Zij speelt Pi, een
Chinees meisje dat vriendschap
sluit met de jonge ridder Floris.
De film 'Floris' wordt een ver
volg op de succesvolle televisie
serie uit 1969. In de serie werd
Floris van Rozemond (Rutger
Hauer) bijgestaan door de ori
ëntaalse Sindala (Jos Bergman).
„Het leek ons meer van deze
tijd om daar een meisje van te
maken", stelt producent Johan
Nijenhuis. De film gaat in het
najaar van 2004 in première.
Linkin' Park
niet op Pinkpop
landgraaf - De Amerikaanse
band Linkin' Park staat komend
weekeinde niet op Pinkpop in
Landgraaf. De band stond te
boek als een van de toppers van
het muziekevenement. Organi
sator Jan Smeets is op zoek
naar vervanging. Een van de
opties is de eveneens Ameri
kaanse band Evanescence. Lin
kin' Park moest afzeggen we
gens ziekte van zanger Chester
Bennington.
Blpf op de radio
meest gedraaid
Hilversum - Blof was vorig jaar
opnieuw de meest gedraaide
band op de Nederlandse radio.
Dat blijkt uit de top tien van
meest gedraaide artiesten, die
de Stichting ter Exploitatie van
Naburige Rechten gisteren pu
bliceerde. Na Blof volgen op de
lijst van Nederlandse artiesten
Marco Borsato, Kane, Poema's,
Acda De Munnik, Golden
Earring, De Dijk, Doe Maar, Vo-
lumia! en Anouk. Bij de buiten
landse artiesten wordt de lijst
aangevoerd door Shakira en
daarna komen Celine Dion, U2,
Madonna, Enrique Iglesias,
Anastacia, Phil Collins, Jennifer
Lopez, Queen en Westlife.
Nationale Toneel:
weer Fassbinder
den haag - Het Nationale To
neel herneemt deze zomer 'Het
vuil, de dood en de stad' van
Fassbinder. Het speelt het to
neelstuk van 20 tot en met 23
augustus vier keer. Het Natio
nale toneel geeft zelden repri
ses. De spraakmakende pro
ductie in de regie van Johan
Doesburg was een groot succes.
In 1987 liep de discussie over
het stuk nog uit de hand en kon
het niet worden gespeeld.
lisse - Op boerderij Wassergeest
in Lisse wordt van vrijdag 6 tot
en met maandag 9 juni een
kunstweekend gehouden. Het is
een onderdeel van de boerderij
enestafette die plaatsheeft in het
kader van het Jaar van de Boe-
derij. Een maand geleden was er
in boerderij 't Geertje in Zoeter-
woude-Dorp al een muziekthea
terweekend met een opvoering
van 'Peer Gynt'.
Twee kunstenaars kregen van de
Stichting Jaar van de Boederij
opdracht het boerenleven in de
provincie Zuid-Holland te ver
beelden. Fotograaf Martin Luij-
endijk fotografeerde boerener
ven en interieurs die hij tien jaar
geleden ook vastlegde. Deze fo
to's - waar geen mens op voor
komt - tonen de verschillen tus
sen toen en nu. Boerderijen blij
ken veranderd te zijn in een ge
stileerd woonhuis of galerie, of
tonen in plaats van de boeren-
bedrijvigheid van weleer alleen
nog leegte.
De kunstenaar Arno Coenen
maakte van de Hollandse Leeuw
een fiere boer. Op een opblaas
baar object 'tatoeëerde' hij de
Hollandse Leeuw met een riek
in de hand. Deze Hollandse
Leeuwenboer is een gearceerde
tekening in zwart-wit, en ver
toont veel gelijkenis met een ou
de ets.
Naast deze opvallende tentoon
stelling kunnen bezoekers ko
men kijken naar lokale en regio
nale kunst op de zogeheten
kunstsupermarkt. Bovendien
kan het publiek zijn creativiteit
kwijt bij de workshop 'Correc
ting the Horizon'. Op een lang
werpig doek, dat in het wei
staat opgesteld kunnen ki
ren en hun (grootouders
hun ideale uitzicht schilden
De tentoonstelling is geoj
op vrijdag 6 juni van 20.0(
22.00 uur en op zaterdag 7,
dag 8 en maandag 9 juni
12.00 tot 18.00 uur. Op zate
is er tussen 15.00 en 16.00
de mogelijkheid om Martin
endijk en Arno Coenen te
moeten. De kunstsupem
kan worden bezocht op
dag, zondag en maandag,
zoekers van de workshop
recting the Horizon' zijn
kom op zondag en maai
van 12.00 tot 18.00 uur.
Kunstweekend Zuid-Hollai
t/m 9 juni, boerderij Wal
geest, Achterweg-Zuid 39,
se. Toegang gratis.
utrecht/anp - De 23ste editie
van het Nederlands Film Festi
val in Utrecht besteedt dit na
jaar bijzondere aandacht aan
het werk van filmmaker Fons
Rademakers, scenarioschrijfster
Maria Goos en filmproducent
Rob du Mée.
Het Nederlands Film Festival
eert filmmaker Fons Radema
kers met een terugblik op zijn
oeuvre. Er wordt een dvd-box
met het complete werk van Ra
demakers gepresenteerd, er ver
schijnt een boek van Mieke
Bemink over zijn persoon en
zijn films en de VPRO toont een
aan Rademakers gewijd film
portret van Harry Hosman.
Het festival vertoont films als
'Dorp aan de rivier' (1958), 'Als
twee druppels water' (1963),
'Mira' (1971), 'Max Havelaar'
(1976) en natuurlijk Oscarwin
naar 'De Aanslag' (1986).
De telefilm 'Cloaca', naar het
succesvolle theaterstuk dat Ma
ria Goos schreef, gaat op het
festival in première. Ook haar
regiedebuut 'Lieve mensen', een
tv-dramaserie over de resociali
satie van een echtpaar met in de
hoofdrollen Peter Blok en Loes
Luca, beleeft in Utrecht zijn
première. Dit is voor het festival
aanleiding een overzicht te „pre
senteren van de productie
baseerd op scenario's van J
Goos, waaronder Gouden
winnaar 'Familie'.
Producent Rob du Mée ovei
begin dit jaar plotseling op
jarige leeftijd. Het festival b
een hommage aan de mar
in de jaren zestig en zevi
veel bijzondere films pn
ceerde, als 'Monsieur Ha
den' (1969), 'De Inbreker' (1
'The Family" (1973) en nat
lijl$ kaskraker 'Rooie Sien' (1
Het Nederlands Film Festin
dit jaar van 24 september t<
met 3 oktober.
woensdag 4 JUNI 2003
?rc
i h
>u fjj
ai M
door Arnold Verplancke
Amsterdam - Ze is heel jong en
prijkt in pikante lingerie op de
voorkant van het programmaboek
je van het Holland Festival 2003, de
handen op de rug. De achterkant
van de folder Iaat zien wat ze ver
bergt. Niet alleen een string en een
paar zwarte laarsjes, maar ook een
handgranaat. Kunst is niet alleen
verleidelijk, maar ook verontrus
tend, zo verklaart het festival de
keuze voor deze publiciteitscam
pagne. Daarin treden telkens
mooie modellen (m/v) op, met
achter zich een mes, honkbalknup
pel of pistool.
Of de koningin zal schrikken van
de openingsvoorstelling is de
vraag. Ze woont morgen in het
Muziektheater te Amsterdam de
première bij van 'Le Balcon', een
nieuwe opera van Peter Eötvös.
Het werk is gebaseerd op het gelijk
namige toneelstuk van Jean Genet.
Terwijl buiten de revolutie dreigt
en geweld uitbarst, vermaken de
machthebbers zich in het bordeel
met allerlei spelletjes. Naar de eer
ste beelden te oordelen, ziet het er
heel esthetisch uit.
Ivo van Hove, leider van het Hol
land Festival, heeft na alle kritiek
en subsidieperikelen toch weer ge
probeerd zijn doelstellingen waar
te maken. Op het festival wil hij
een actueel overzicht bieden van
topprestaties in de internationale
podiumkunsten. Tegelijk wil hij
traditie naast vernieuwing zetten,
want de een kan niet zonder de an
der. Hij wil 'hoge' en 'lage' cultuur
vermengen en een bijdrage leveren
aan het uitvlakken van de bestaan
de grenzen in de kunstdisciplines.
Volgens Van Hove is de toekomst
aan de 'onpure' kunst, aan de ver
menging van muziek, opera, toneel
en dans.
Niettemin valt het programma nog
wel in die categorieën uiteen. Het
toneelsegment vermeldt 'Drie Zus
ters' van Tsjechov door Ivo van
Hove's eigen Toneelgroep Amster
dam in zijn regie. 'Nora' van Ibsen
door de Schaubühne am Lehniner
Platz is te zien in regie van Thomas
Ostermeier. De liefhebbers herin
neren zich ongetwijfeld de 'Nora'
die Marokkaanse acteurs vorig jaar
speelden bij het Onafhankelijk To
neel. 'To You, The Birdie!' is een
bewerking van Racine's 'Phèdre'.
De voorstelling wordt gespeeld
door de wereldberoemde Wooster
Group uit New York, die jaren gele
den ook een co-productie heeft ge
maakt met het toenmalige Globe
van Ge r ar dj an Rijnders.
In de sector dans prijken interna
tionaal bekende namen als Pina
Bausch en Anne Teresa de Keers-
maeker. Het Tanztheater Wupper-
tal van Pina Bausch treedt op in
theater Carré.
Onder het hoofd 'muziektheater'
zijn naast 'Le Balcon' ook gerang
schikt 'Landschaft mit entfemten
Verwandten' van de Duitse com
ponist Heiner Goebbels en drie
producties geïnspireerd op liede
ren van Schubert. Namelijk 'Die
schone Müllerin' in de regie van
wunderschönen Monat Mai'
Reinbert de Leeuw. De eerste pro
ductie belooft ironisch en soms
larisch te worden, ondanks de inz<
van operazangers, dansers en pi<
nisten. In de tweede zingt de Bril
bariton Simon Keenlyside. In
derde de Berlijnse actrice Barbar
Sukowa.
Het muziekprogramma omvat zo
wel klassieke muziek en jazz al i
popmuziek. De electrische gitai
staat bij veel concerten centraal.
de door Ivo van Hove zo gepropa
geerde sector multimedia zit 'SOI
10' van Alex Vermeulen naast 'En
fants de Nuit' van de Fransma n
Jean-Michel Bruyère en het filmei
periment 'Poes Poes Poes' van Vic
toria/Compagnie de Koe dat onde
meer in Leiden te zien is.
Christoph Marthaler uit Zürich,
'Winterreise' van de Amerikaanse
choreografe Trisha Brown en 'lm
Holland Festival, 5 t/m 29 juni, di
verse theaters in Amsterdan
Complete programma op wwn
.hollandfestival.nl.
f
Vijfdelig feuilleton 'Poes Poes Poes' komt naar Leiden
door Theo de With
Vervolg van voorpagina
leiden - 'Poes Poes Poes' is een
combinatie van film en theater.
De voorstelling wordt op het wit
te doek vertoond en daarom is
het film. De regisseurs Peter van
den Eede en Frank van Passel
hebben de voorstelling gemaakt
zoals ze dat met toneelstukken
doen en dat maakt het theater.
„Filmen is bijna een vomi van
terreur", zegt de Vlaming Peter
van den Eede. „Het wordt on
nodig ingewikkeld gemaakt. De
technische aspecten voeren
vaak de boventoon. Het verhaal
raakt daardoor onderge
sneeuwd. In Scandinavië heb
ben ze met de Dogma-films ge
probeerd daarop een antwoord
te formuleren. Dat is nooit hele
maal gelukt. Er kwam altijd tru
cage- en laboratoriumwerk aan
te pas. De Scandinaviërs hebben
wel school gemaakt. Het is hip
geworden om beelden te mon
teren die niet altijd even OK
zijn."
Dit trucje wilden Van den Eede,
artistiek leider van het toneelge
zelschap De Koe, en cineast
Frank van Passel niet toepassen.
Zij kozen voor een andere bena
dering. In 'Poes Poes Poes' heb
ben ze elke vorm van 'esthetise
ring" achterwege gelaten. Peter
van den Eede: „Theatermakers
zijn altijd bezig steeds opnieuw
het theater uit te vinden. In de
filmwereld is dat anders. Daar
regeren de kijkcijfers en andere
economische factoren. Je krijgt
de kans niet om te experimente
ren, omdat een filmmaker zich
moet houden aan de wetten van
eerdere successen. Wij hebben
geen mooi afgestoft geheel ge
maakt, maar een ruw en bruut
product."
Het verhaal voor 'Poes Poes
Poes' werd geleverd door schrij
ver Paul Mennes. Deze veelvul
dig bekroonde auteur had de
tekst al in romanvorm gepubli
ceerd (uitgegeven door Nijgh
Van Ditmar). Voor dit boek
kreeg hij zelfs de Zum-prijs voor
de mooiste Nederlandstalige zin
van 2001. Het verhaal speelt
zich af in het dorp Drempel in
de Belgische Ardennen. Er valt
werkelijk niets te beleven. Het
laatste nieuwsfeit dateert van
1972, toen de koe Steve Mc
Queen was losgebroken.
Dat verandert als er een zons
verduistering op komst is die al
leen in dit dorpje volledig waar
neembaar is. Geïnspireerd door
de eclips die in 1999 een hype in
West-Europa veroorzaakte, la
ten de filmmakers ook Drempel
vol stromen met toeristen en
journalisten. Het dorp draait
door. Een weiland wordt inge
richt als camping. De ezel Yves
St.Laurent wordt noodgedwon
gen naar de stal verbannen. Een
stel buurvrouwen besluit Appel
taarten te gaan bakken om pun
ten aan de zonzoekers te verko
pen. De vrome Maria Grypstaert
ziet echter in een van de versge
bakken taarten het gezicht van
Jezus weerspiegeld. Ze wordt
daarmee een prooi voor de twee
televisiestations die elkaar in
Drempel op leven en dood be
concurreren.
Voor de rollen is de crème de la
crème van de Vlaamse toneel
wereld aangetrokken. Ook weer
man Armand Pien heeft een rol
toebedeeld gekregen, net als een
in Vlaanderen bekende televisie
kok. „Dat past bij onze manier
van werken", verklaart Peter van
den Eede. „We willen deze voor
stelling niet buiten de werkelijk
heid plaatsen, maar er midden
in. Als er normaal gesproken
moet worden gefilmd in een ca
fé, dan wordt een kroeg voor
veel geld afgehuurd. Alle ldanten
gaan eruit en in plaats daarvan
worden er figuranten in gejaagd.
Wij doen juist het tegenoverge
stelde. Wij stappen binnen en
beginnen gewoon te draaien.
Als de kroegbaas vraagt wat we
aan het doen zijn, kunnen we
dat wellicht zelfs in de film ge
bruiken. Deze aanpak levert
soms fantastische resultaten
op."
Voor de kijker is het in het begin
even wennen. Het ziet er niet
gelikt uit. Een figurant loopt
door beeld, de camera zwenkt
alle kanten uit en het geluid is
niet altijd even optimaal. „De
uitspraak dat film voor negentig
procent techniek is en slechts
voor tien procent uit creativiteit
bestaat, heeft mij altijd enorm
gestoord", zegt regisseur Van
den Eede. „Wij bewijzen dat het
ook andersom kan."
Na afloop van de vertoning wor
den de vijf dvd's van 'Poes Poes
Poes' vernietigd. Ze zullen niet
meer te zien zijn. De makers ho
pen de productie daarmee het
zelfde karakter te geven als een
Met speciale eclipsbrilletjes wordt in het Belgische dorp Drempel gekeken naar de zonsverduistering. Het
is de rode draad in de theatersoap 'Poes Poes Poes' die op 21 juni in de Leidse Schouwburg te zien is.
Foto: Phile Deprez
theatervoorstelling: een eenma
lige gebeurtenis. Wie er niet bij
was, heeft het gemist. Ook Bart
van Mossel, directeur van de
Leidse Schouwburg, heeft op
dracht tot vernietiging gekregen.
„Ik denk er nog over na op wel
ke manier ik dat doe. Misschien
geef ik alle bezoekers wel een
stukje van de dvd's mee."
'Poes Poes Poes', zaterdag 21
juni, 11.00 uur, Leidse Schouw
burg, reserveren via tel. 071-
5131944.
amsterdam/gpd - De
Breda is gisteren
rijker en een
mer geworden. Dat 1
de opbrengst van de
een deel van de Beyerd-col
tie bij het veilinghuis Chris
in Amsterdam. 1
In 47 hamerslagen ging de
lectie schilderijen, beelden
grafiek van De Beyerd in an< 1
handen over. Later dit
komt de rest van de collei
die 600 stuks telt, aan bod.
Volgens eerdere berekenin
zou de verkoop van de to Ine
collectie van De Beyerd 450
euro opbrengen. Dat be<
werd gisteren al gehaald me
veiling van 47 topstukken,
bewijst dat de verzame
kunst die bij De Beyerd ben
te als collectie misschien we 1
voorstelde, maar dat de
stuk voor stuk wegvlogen
verzamelaars en handelaars
Het meest bracht het schild
enbezit van De Beyerd
241.500 euro, waaronder
Karei Appel voor 120.000 eu
Schilderijen van Lucebert,
huis en Herman Gordijn bra
ten veel minder op.
De meeste ophef ontstond
der in Breda over de voorge
men verkoop van 23 wei
van M.C. Escher, allemaal
kende litho's en houtsnee
Liefhebbers legden er in to Wc
189.000 euro voor neer. Beyi Afi
directeur Frank Tiesing
zich dan inzetten voor een
seum voor Grafische Von
ving in Breda, deze u
voorbeelden van gra
kunst zullen daarin dus
plaats vinden. De opbre
van de veiling is bedoeld on
te dragen aan de verwei
van een collectie voor het n
In Leiden en de regio bestaat grote belangstelling voor profes
sionele en amateuristische kunstbeoefening. Heilig Vuur volgt
stad- en regiogenoten die musiceren, zingen, dansen, toneel
spelen, fotograferen of op andere wijze actief zijn. Vandaag:
schilderes Henriëtte Kors uit Noordwijk.
Ze wil haar schilderijen geen
sfeer van gemoedelijkheid mee
geven. Liever spreekt Henriëtte
Kors (43) uit Noordwijk van
nuchterheid en realiteit. „Ik ge
bruik koele kleuren, want ik wil
niet dat mensen bij het zien van
mijn werk denken: hè, gezellig.
Ik sta met beide benen op de
grond en daar streef ik in mijn
werk ook naar. In gezond
heidscentrum Wantveld is een
expositie van haar werk te zien.
Kors is onderwijzeres op de
Montessorischool in Oegst-
geest. Sinds een paar jaar geeft
ze ook schilder- en tekenles in
Noordwijk. Ze heeft het zo druk
dat ze niet altijd de tijd vindt
zelf te schilderen. Daarom
werkt ze het liefst rond één the
ma. „Dan krijg je een afgerond
geheel. Alles hoort bij elkaar en
je krijgt op die manier meer
verdieping na verloop van tijd."
Volgens die werkwijze maakte
ze een serie koeienschilderijen.
„Ik vind het hele mooie dieren.
Ze horen bij het Hollands land
schap." Ze heeft geprobeerd
zoveel mogelijk details weg te
laten.Alles wat overbodig was,
heb ik weggelaten. Ik heb geen
horizon, geen gras en geen
lucht geschilderd. Dat heb ik op
mijn opleiding geleerd. Op die
manier spreekt het meer tot de
verbeelding."
Op de expositie in Wantveld
zijn bosgezichten en strandtafe
relen te zien. „De wijdsheid van
het strand inspireert me. Daar
kom ik tot rust. Het relativeert
het hele leven." De stilte in het
bos en op het strand spreekt
haar aan. Die probeert ze weer
te geven. „Ik slurp sfeer in me
op. Dat geeft me energie. Ik heb
een soort uitingsdrang. Ik wil
niet zomaar iets naschilderen.
Dan kan je net zo goed een foto
maken."
Henriëtte Kors: „De wijdsheid van het strand inspireert me." Foto: Dick Hogewoning
Wel vindt ze het een uitdaging
om het materiaal van strand-
hokjes op haar schilderijen echt
te laten lijken. „Dat vergt veel
van je techniek." Ze schilderde
ze in de ochtend, middag en
avond. „Dan krijg je verschil
lende schaduwen, 's Middags is
de tegenstelling tussen licht en
donker veel groter dan 's och
tends of 's avonds."
Henriëtte Kors maakt gebruik
van de glaceertechniek, waarbij
een onderschildering wordt ge
maakt in licht en donker. Lichte
delen worden met witte verf ge
accentueerd en donkere met
bruin. „Kleuren vind ik belang
rijk. Zo beïnvloedt het licht in
Frankrijk de kleur. Grappig dat
die heel anders is door de at
mosfeer daar."
Ze kijkt altijd met een 'schil-
dersoog". „Dat is soms moeilijk,
want je kunt niet alles kwijt. Je
moet selecteren. Dat is altijd
een worsteling. Soms helpt het
me om het doek op zijn kop op
de ezel te zetten. Dan zie je op
eens alleen lijnen, vlakken en
vormen. Je wordt niet afgeleid
door je voorstelling. Daardoor
zie je sneller waar de lijnen fout
lopen."
Als ze tekenles geeft, leert ze de
cursisten ook kijken.Als ik zeg
'teken die theepot na', dan la
ten veel mensen zich beïnvloe
den door hun visie erover. Ze
kijken naar de pot, maar ze fan
taseren er hun eigen pot bij. Ze
moeten uitschakelen wat ze
dénken te zien."
De expositie van Henriëtte
Kors is tot en met 25 juli te
zien in het gezondheidscen
trum aan Wantveld 9 in
Noordwijk.
Marjolein Hendriks