Nick Cave
verrassend
veelzijdig
KUNST CULTUUR
Hollandse luister in Sint-Petersburg
Delftsblauwe dildo als alternatief souvenir
Carel Kraayenkof
dolblij met Edisoif
Gouden Griffel voir 'Godje'
Zomerconcerten in Pieterskerk
55
U
R<
USA 37
dinsdag 3jni 2o03
Audrey Hepburn: postzegel als
eerbewijs. Foto: AP
Audrey Hepburn
op postzegel
new york - De U.S. Postal Ser
vices eert actrice Audrey Hep-
bum met haar portret op een
postzegel. Hepbum werd voor
al beroemd door haar rol van
Eliza Doolittle in 'My Fair La
dy'. Tijdens de Tweede Wereld
oorlog woonde de actrice in
Nederland. De postzegel met
haar portret verschijnt op 11 ju
ni.
Justitie geeft
schilderij terug
Groningen - Concertmeester
Mark Blekh van het Noord Ne
derlands Orkest (NNO) heeft
een schilderij van Jan Brueghel
de Oude teruggekregen, dat jus
titie in Antwerpen twee jaar ge
leden in beslag nam. Justitie
dacht dat Blekh het schilderij
had gestolen en nam het in be
slag toen hij het in een Ant
werpse parkeergarage wilde
verkopen. Blekhs advocaat
heeft inmiddels echter kunnen
aantonen dat zijn cliënt de
rechtmatige eigenaar is van het
doek Vergezicht met Molen en
Wit Paard' uit 1611. Blekh, van
Oekraïense origine en woon
achtig in Antwerpen, wilde het
verkopen voor 700.000 euro om
voor zijn zus in Amerika een
behandeling tegen kanker te
bekostigen en een nieuwe viool
te kopen.
Emma Award
Tasha's World
den haag - De Haags/ Rotter
damse formatie Tasha's World
heeft in Engeland een Emma
gewonnen. Deze Ethnic Multi
cultural Media Awards worden
jaarlijks uitgereikt aan mensen
in de muziek-, film- en televi
siebranche. Tasha's World
kreeg de prijs in de categorie
Best World Music Act/Produc
tion'. De formatie versloeg de
andere genomineerden Manu
Chao en Orchestre Baobab. Ta
sha's World werd twee jaar ge
leden opgericht door de Haagse
toetsenist/ producer John Grut-
terswijk en de Rotterdamse
zangeres Natasha Slagtand. Het
debuutalbum van de band ver
schijnt 16 juni in Nederland en
Frankrijk. Eind deze maand
staat de Engelse release ge
pland. De groep speelt volgen
de maand op het North Sea
Jazz Festival.
den haag/gpd - Een delfts
blauw boerinnetje op een por
seleinen godemiché oftewel
kunstpenis, witte klompen als
tulpen vaas. een geglazuurde
Bossche bol, een tegeltje met
de tekst 'ich bin ein Amster
dammer': dat zijn souvenirs
waar toeristen die Nederland
bezoeken nog eens mee kun
nen thuiskomen.
Het gebruikelijke oubollige
werk kan, als het project Dutch
Souvenirs tenminste aanslaat,
een beetje reiziger dan links la
ten liggen. Het Europees Kera
misch Werkcentrum (.ekwc) uit
Den Bosch presenteert, na «een
succesvolle show tijdens de Sa-
lone Internazionale in Milaan,
momenteel in een Amsterdam
se galerie tientallen alternatie
ven voor het aloude souvenir.
Het .ekwc nodigde ruim veertig
ontwerpers en beeldend kun
stenaars uit binnen- en buitein-
land uit om nieuwe concepten
en ideeën voor de gebruikelijk e
Hollandse cadeautjes van kerai-
miek te ontwikkelen. Volgems
het .ekwc dienen souvenirs om
de herinnering aan een bezoek
in den vreemde levend te hou
den. Vroeger ging een souvenir
door voor een bewijs van ie
mands goede smaak. Maar het
centrum vindt dat het meren
deel van de hedendaagse sou
venirs blijft steken in clichés.
„Door de voorspelbaarheid
worden de molentjes, koeien,
klompen en tulpen geassoci
eerd met 'goedkoop', zowel let
terlijk als figuurlijk.''
De nieuwe generatie souvenirs,
die met hulp van het Bossche
centrum verder zijn ontwikkeld
tot prototypen, worden tot en
met 4 juli in Galerie Binnen in
Amsterdam gepresenteerd. Tij
dens en na deze expositie zul
len de ontwerpen, zoals een pe-
per-en-zoutstel in de vorm van
een Hollandse regenwolk, een
porseleinen baby die een junkie
wordt, een baksteen met de
tekst 'ontegenzeglijk', een six-
pack van rood-wit-blauwe kof-
fiebekers en een moskee als va
riant op de KLM-huisjes, wor
den getoond in een virtuele
toeristenshop (www.dutch-
souvenirs.org). Deze winkel is
voor iedereen toegankelijk,
maar voornamelijk bedoeld
voor keramische bedrijven die
een ontwerp in productie wil
len nemen.
11
muziek recensie
Peter Bruyn
Concert Nick Cave and The Bad Seeds.
Gezien: 2/6, Heineken Music Hall,
Amsterdam.
Wie naar aanleiding van de pla
ten die Nick Cave de afgelopen
jaren heeft volgezongen dacht
dat de Australiër definitief een
ballad-charmeur was gewor
den, een soort Julio Iglesias met
een punkverleden, die kon gis
teravond in de Heineken Music
Hal opgelucht ademhalen. Al
tijdens het tweede nummer, het
negen jaar oude Red Right
Hand' verandert de zanger in
een soort manische dirigent die
wild gebarend over het podium
ijsberend zijn musici - The Bad
Seeds - van het ene naar het an
dere crescendo stuurt.
Alweer zes jaar geleden concer
teerde Cave voor het laatst in
ons land; toen in de 'stoeltjes'
van het Rai-congrescentrum.
Het was een indrukwekkende
tour de chant, destijds in 1997.
En dit jaar, na het verschijnen
van zijn Bad Seeds-album
'Nocturama' had dezelfde Cave
nog omstandig betoogd niet op
tournee te gaan. Om prompt
een paar maanden later een se
rie concerten in Europa en
Amerika aan te kondigen. De
verkoop van 'Nocturama' ver
loopt blijkbaar minder voor
spoedig dan gehoopt.
Enfin, pech voor Cave, maar
een zegen voor zijn aanhang
die de zanger/ songschrijver
eindelijk weer eens 'live' aan
het werk kan zien. En dat optre
den bleek werkelijk heel erg
goed. Cave, die als artiest jaren
lang de podiumuitstraling had
van een gewond roofdier, ont
wikkelde zich het afgelopen de
cennium steeds meer tot eem
soort alternatieve 'crooner'. Nel;
als Robbie Williams eigenlijk,
die echter een vergelijkbare
ontwikkeling doormaakte, maar
dan vanuit de teeniebopper-
muziek. Alleen schrijft en zingil:
Cave liedjes die werkelijk er
gens over gaan.
En dat betreft dan de 'schuld
en-boete' thematiek die zijn
werk al vanaf het begin met zijn
groep The Birthday Party - ruimi
twee decennia geleden - be
heerst. Zowel de door een saus
van sentiment gehaalde ballads:
als de confronterende roek-
songs die een kettingzaag-ach-
tige marteling van trommelvlies,
en ruggengraat veroorzaken.
Het romantische Still in Love',
de maniakale titelsong van het
eerste Bad Seeds-album uil
1984, 'From her to Eternity', heil:
opzwepende, met Saints-zan-
ger Chris Bailey als speciale:
gast gezongen Bring it On' de
monumentale live-favoriet 'The
Mercy Seat'.
Het toneelbeeld is sober, maai
doeltreffend, net als de arrange
ment en. De excentrieke Duits
gitarist Blixa Bargeld besloot ir
maart van dit jaar The Badl
Seeds te verlaten om zich hele
maal aan zijn andere project:
'Einsturzende Neubauten' te:
kunnen wijden. Zijn rol van»
'creatieve ontregelaar' wordt in 1
de huidige groep moeiteloos
overgenomen door violist War
ren Ellis die er geen gewoontis;
van maakt om met zijn rug naa ir
het publiek te spelen, maar on -
dertussen de meest angstaanja -
gende geluidsvlagen uit z'n in -
strument strijkt
Nick Cave: wild gebarend over het podium ijsberend. Foto: ANP
Cave slaagt er bij zijn uitvoerin
gen in Amsterdam in het oude
repertoire net zo'n actualiteit
mee te geven als de recente
nummers. Verrassend is het
tenslotte dat de vijftien minu
ten klokkende litanie 'Babe, I'm
in Fire' van de laatste plaat bij
voorbaat al een van de pu
blieksfavorieten blijkt. Cave
creëerde zijn eigen 'Subterrane
an Homesick Blues' met deze
maar liefst vierendertig cou
pletten omvattende bronst-
kreet. En de aanhang juichte.
'9
1"
Wilg]
>gere
fgblai
pprok
fdel
[eers
fcrokk
Jerse
nzoc
Di
Ipect
pme
'Tulpvaas' van Hanna Tynkkynen.
Publiciteitsfoto
'Pleasure divices' vanCrosemans Ocns.
Publiciteitsfoto
J w.i
an.
'Dit is de kroon op mijn werk:
Tg<
'gen
door Hans Visser
Amsterdam - Carel Kraayenhol
is gisteravond bij het gala van d<
klassieke Edisons in het Amster
damse Concertgebouw onder
scheiden met de Edison Klassiec
Publieksprijs. De bandoneoi -
speler kreeg de prijs voor zijn a:-
bum Tango Royal' die hij vorg
jaar opnam met zijn eigen Sec
teto Canyengue, het Concertge
bouw Kamerorkest en het Ne
derlands Kamerkoor. „Heel bij
zonder", noemt Kraayenhof zjn
Edison. „Vooral omdat de piajs
mij door het publiek is toege
kend. Als je weet dat Astor Pi iz-
zolla als componist altijd hieft
geprobeerd de tango van de
straat naar de concertzaal te
brengen, dan is deze Edison op
dit klassieke gala de erkenring
voor de tango en mijn instru
ment, de bandoneon. Deze Edi
son is de kroon op mijn werk"
Kraayenhof laat ook graag de te
levisieregisseur Rudolf Spoor
delen in de eer. Want hij was, het
die de traan van prinses Maxima
zo treffend in beeld bracht De
traan die vloeide toen de bando-
neonist bij haar huwelijk met
Willem-Alexander voor haar Pi-
azzolla's 'Adiós Nonino' speel
de, het moment waarop de tan
go Nederland leek te veroveren.
Maar ook Ed Spanjaard, die het
bekroonde album dirigeerde, zal
hij altijd dankbaar zijn. „Aan
hem heb ik het te danken dat ik
op dat huwelijk mocht spelen."
Minstens zo indrukwekkend
vond Kraayenhof de komst naar
Amsterdam van Lydia Pugliese,
de weduwe van Osvaldo Puglie
se. Net als Astor Piazzolla be
hoorde hij tot de top van de Ar
gentijnse tangowereld en Kraay
enhof beschouwt hem als zijn
artistieke peetvader en inspira
tor in de vijftien jaar waarin hij
de tango in Europa heeft uitge
dragen. En blijkbaar heeft dat
Kraayenhof geholpen. „Ik spee
nu ook regelrrtig in Duil
land."
Maar ook in Neerland staat
steeds vaker ojde grote col
certpodia. „Kinend seizoi
speel ik met ht Orkest van
Oosten, het Gders Orkest
het Residentie rkest. En er
gen plannen \or optredens
Rusland, Ierlar en Finland."
Ook buitenlarse componist!
hebben Kra;enhof intussi
ontdekt: „Ik g binnenkort ni
Rome. EnnicMorricone hei
me gevraagdnee te spelen
nieuwe corrosities voor e
film. Mooie oiopartijen, wa«
van ik de miiek al in huis hi
En verder w'k ik mee aan
nieuw albu1 van de Portugi
fadozangen Dulce Ponti
Trouwens, >k op de nieuwe 1»
van Blof sp:l ik in twee stukkef1 ÜJ
mee.
En wat de>pvolger van 'Tanj
Royal' breft: „Deze ma
gaan we erken aan een nii
album, Seet Tango', dat woi
gekoppel aan een tournee,
mend ataar. Een album wa:
op he'wrk van Piazzolla en
muziec it 'West Side Story" v;
Leonrd Bernstein elkaar onl
moe?n Heel logisch eigenlij
wand» tango uit Buenos Aii
en nuziek van de New Y01
se 7eit Side Story" vertellen ai
leb bet verhaal van immigrr
ter'
Kjiyenhof trad gisteravond
nf zijn Sexteto Canyengue, d
pin 1988 oprichtte met bandi
ionist Leo Vervelde. Ze stoi^_
<n daar in een programm
nringd door grote namen
e klassieke wereld, zoals
merikaanse sopraan Rene F1
ning, de Russische violi
Maxim Vengerov en de Zweed,
sopraan Anne Sofie von Otti
die ook allemaal met een Edis<
naar huis gingen. De NPS zen<
morgenavond om 20.00 uur
Nederland 3 een registratie a
het gala uit.
int
Russische fototentoonstelling en le; ringen in Leiden
leiden - Leiden en Amsterdam
waren hét voorbeeld voor tsaar
Peter de Grote bij het bouwen
van zijn eigen stad, Sint-Peters
burg. Dat deze Russische metro
pool deze zomer precies driehon
derd jaar bestaat, is een feit dat
ook niet aan Leiden voorbij gaat
Op maar liefst drie locaties orga
niseert het Russisch-Nederlands
Centrum een tentoonstelling van
de Russische fotografe Olga Shil-
ler: bij galerie 'Kunst en Koffie',
het Stadsbouwhuis en het RAP-
architectuurcentrum. Ook de Uni
versiteitsbibliotheek wijdt een
tentoonstelling aan het voormali
ge Leningrad.
Wie door het centrum van Sint-
Petersburg wandelt, kan zich in
een zeventiende-eeuwse Hol
landse stad wanen. Bij de aanleg
van de stad aan de rivier de Ne
va liet Peter de Grote zich inspi
reren door de grachtenstructuur
die hij in Leiden en Amsterdam
had gezien. Van 1697 tot 1698
verbleef de Russische vorst na
melijk in Holland om kennis en
ideeën op te doen voor de
scheepvaart en stedenbouw in
zijn eigen land. Zo zijn er in de
Peter en Paulvesting, de fortifi
catie aan de monding van de
Neva, allerlei Hollandse stijlken
merken te vinden.
Deze architectuur van de oude
binnenstad staat centraal op het
fotografisch werk van Olga Shil-
ler, dat in Leiden geëxposeerd
wordt Haar foto's zijn ook op
genomen in het speciale jubile
umboek dat ter gelegenheid van
het 300-jarig bestaan van de
stad is uitgegeven. Behalve de
oude luister van de architectuur
tonen de foto's het dagelijks le
ven in de Russische stad.
Op 6 en 7 juni is de in Siberië
geboren fotografe zelf aanwezig
bij Galerie 'Koffie en Kunst' om
haar werk toe te lichten. Deze
twee dagen worden lezingen ge
houden. Op 6 juni spreekt J.
Raatschelders over 'Sint-Peters-
burg en omgeving: Architectuur
van paleizen en kerken gezien
door een westers toerist'. Een
dag later spreekt A. Serdjukova
(in het Engels) over mythes en
legendes van deze Russische
stad. De lezingen zijn vrij toe
gankelijk.
De Leidse Universiteitsbiblio
theek wijdt eveneens een ten
toonstelling aan Sint-Peters-
burg. Hier staat de Moed aan
publicaties centraal, die de laat
ste jaren over deze stad zijn ver
schenen. Dat laatste heeft alles
te maken met het proces van
lerwaardering dat hier momen-
:eel speelt. In 1991 herkreeg de
stad niet alleen haar oude naam
(tot die tijd was het 'Leningrad'),
1 pok werd de weg vrij gemaakt
l/oor een geheel nieuwe ge-
pchiedschrijving, niet langer be-
1 ast door de communistische
i deologie. Het accent van de
1 entoonstelling ligt op boeken
1 bver literatuur, stadsmytholo-
l\ gieën en cultuurgeschiedenis.
Silnt-Petersburg in Leiden', op
Foto's van St.
Petersburg van
de Russische fo
tografe Olga
Shiller op drie
locaties in Lei
den.
Publiciteitsfoto:
Olga Shiller
6 en 7 juni bij Galerie 'Kunst en
Koffie', Burgsteeg 2 in Leiden.
Geopend van 11.00 tot 20.00
uur. Van 10 tot 30 juni: Stads
bouwhuis, Lange Gracht 72 in
Leiden. Van 26 juli tot half sep
tember zijn de foto's nog bij
het RAP-architectuurcentrum,
Nieuwstraat 33 in Leiden, te
zien. De tentoonstelling in de
Universiteitsbibliotheek, Witte
Singel 27 in Leiden, is te zien
tot 30 juni.
Thé Tjong-Khing wint derde öuden Penseel
amsterdam/anp - De Gouden Griffel, de prijs
voor het mooiste kinderboek, is toegekend aan
'Godje' van Daan Remmerts de Vries. Het Gou
den Penseel 2003, voor de mooiste illustraties in
een kinderboek, gaat naar Thé Tjong-Khing voor
zijn tekeningen in 'Het Woordenboek van Vos en
Haas' van Sylvia Vanden Heerde. Hij krijgt de
onderscheiding voor de derde maal.
Dat heeft de Stichting Collectieve Propaganda
van het Nederlandse Boek gisteren bekendge
maakt. De prijzen worden op 28 september uit
gereikt, aan de vooravond van de 49ste Kinder
boekenweek van 1 tot en met 11 oktober.
Daan Remmerts de Vries is schrijver en tekenaar.
Eerder kreeg hij eervolle vermeldingen voor zijn
tekeningen in 'Mijn tuin, mijn tuin' van Ted van
Lieshout en voor zijn boek Willis'. In 'Godje' be
schrijft hij een paar dagen uit het leven van Rob
bie, die zijn vriendjes pest en vernedert. Het
boek toont volgens de jury met subtiele humor
de comple>verhoudingen tussen jongetjes van
een jaar of tn.
Thé Tjong-iing kreeg zijn eerste Gouden Pen
seel voor nele wiele stap' van Miep Diekman.
In 1985 vieij opnieuw in de prijzen met zijn il
lustraties 1 Kleine Sofie en Lange Wapper' van
schrijfster Is Polgrom. In zijn nu bekroonde
boek 'Het'oordenboek van Vos en Haas' wor
den meer an duizend woorden eenvoudig uit
gelegd en rduidelijkt met illustraties.
Zilveren (ffels gaan naar Annemarie van Hae-
ringen (H begin van de zee), Maritgen Matter
(Schaap ét laarsjes), Selma Noort (Mag ik je
spook ev lenen?), George Saunders (De zeer
volharde e Gappers uit Frip) en Vibeke Roeper
(Zwarte aper, scheurbuik). Twee Belgische
prentenbken zijn bekroond met een Zilveren
Penseel: iet ongelooflijke liefdesverhaal van
Heer M(' van tekenaar Carll Cneut en 'In het
pikkedoier' van Kitty Crowther.
leiden - Titulair-organist Leo
van Doeselaar en barokviolist
Johannes Leertouwer openen
op zondag 15 juni de serie zo
merconcerten van en in de Pie
terskerk. De twee brengen een
afwisselend programma met al
lereerst werken van Hamburgse
componisten uit de 17de eeuw.
Dit concert vindt mede plaats
in het kader van het internatio
nale Schnitger Festival in Alk
maar - fantasievolle, zuidelijke
meesters als Frescobaldi,
Pandolfi en Castello. In het
tweede deel van het program
ma staan werken van Bach cen
traal: Leertouwer speelt Bach's
beroemde Chaconne en Van
Doeselaar vertolkt de Magnifi
cat-fuga, een van de vele in
drukwekkende orgelwerken van
Bach die als gevolg van de mid
dentoonsstemming van 1 Van
Hagerbeer-orgel zo zelden de
Pieterskerk te horen zil De
aanvang van het concers om
14.30 uur.
Een week later, op zong 22
juni vanaf 16.00 uur, isr een
kindervoorstelling met (*anist
Klaas Stok en spreekstiteester
en animator Johan lijmes.
Verteld wordt een vroljjmuzi-
kaal verhaal, waaraan m jonge
publiek zelf actief kaj ieelne-
men. De wisselwerkigtussen
de musici en de kineEn be
paalt de uiteindelijkarvulling
van het concert.
De tweede editie vanet Psal
menfestival vindt op5, 27 en
28 juni plaats. JürgeEssl be
speelt donderdag 2(juni het
Van Hagerbeer-orgellij speelt
dan onder meer psnbewer-
kingen van Hamburgse compo
nisten uit de 17de eeuw. Di
concert, dat om 20.15 uur be
gint, vindt mede plaats in he
kader van het international
Schnitger Festival. Het festiv»
wordt afgesloten met een con
cert door het Residentie Kamei
koor onder leiding van Jos Ver
munt, met psalmbewerkingei
door de eeuwen heen. Ook c"
concert begint om 20.15 uur.
In juli (6, 13 en 20) zijn er dri
solo-orgelconcerten met
keur aan internationale org;
nisten zoals Jan en David Jai
sen (Nederland), Peter Thoma
(België) en Vincent Ranger (C
nada). En net als voorgaand
keren ontbreken ook de
inloopconcerten niet. Deze vin
den plaats op 27 juli, 3 en 1(
augustus.