GESPREK VAN DE DAG Mooi maken of mismaken? Spoken zitten volgens Britten tussen de oren MENSELIJK Jongen was twaalf jaar blanke slaaf Mensen vragen om steeds extremere vormen van lichaamsversèring Van tateage tot tongveringing Vrouwenwerk VUIG 23 MEI 2003 DAGELIJKS LEVEN "ZAL- i/< YOofZ. DE. GRAp Zo KIAAvZ. DAT" I-ÊH-ST GAAN 0 aa i<a R.irv re pesten 0 Een 70-JARIGE Japanner heeft don derdag de top van de MOUNT EVE REST bereikt. Hij is daarmee de oudste persoon die de hoogste berg ter wereld heeft bedwongen. Yuichi- ro Miura breekt met zijn 70 jaar het record van oudste Everest-beklim mer. Dat kwam verleden jaar op naam kwam van een andere Japan ner, die 65 was. Ook komt Miura en zijn zoon de eer toe dat ze als eerste vader-zoon combinatie de top heb ben gehaald. Met een nieuw leef tijdsrecord is ook de onzekerheid over de prestatie van de vorige re cordhouder van de baan. Een 65-ja- rige Italiaan die negentien dagen jonger was, bereikte de top een week later dan de vorige recordhou der. De Italiaan zei dat zijn voorgan ger naar boven was gedragen. Het Zuiderzeestadje EDAM bouwt komende zomer een KERK VAN KAAS. Met het bouwwerk wil Edam een vermelding in het Guinness Book of Records bewerkstelligen. De kerk wordt opgebouwd uit onge veer 10.000 Edammertjes, en wordt vier meter hoog en negen meter lang. Het is een replica van de Grote Kerk in Edam. De recordpoging is een initiatief van de Stichting Vrien den van de Grote Kerk. Door middel van sponsoring hoopt zij voldoende geld bijeen te krijgen voor de nood zakelijke restauratie van de toren. Iedere inwoner is gevraagd een kaas te sponsoren voor 10 euro. De bouw begint op zaterdag 28 juni. Tussen 2 juli en 13 september is de kaas- kerk voor publiek toegankelijk. MICHAEL JACKSON is woensdag opgenomen in een ZIEKENHUIS in Indianapolis, de stad waar hij die dag een getuigenis moest afleggen in een rechtszaak over auteursrech ten. De 44-jarige Jackson werd ter observatie en behandeling opgeno men omdat hij zich 'niet goed en zwak voelde', aldus Brian Oxman, advocaat van de familie Jackson. ,,Hij maakt zich erg veel zorgen en is erg nerveus bij getuigenissen. Hij houdt niet van rechtszaken en hij wordt ziek van het feit dat hij steeds naar de rechtbank moet voor rechts zaken tegen hem die zich opstape len." Jackson moest in Indianapolis getuigen in een zaak waarin The Jackson Five ervan beschuldigd worden de naam en twee liedjes van een andere band uit thuisstad Gary zonder toestemming te hebben ge bruikt. Foto: AP Jane Goodall, de toonaangevende Britse onderzoekster van CHIM PANSEES, heeft woensdag voor haar werk de prestigieuze Spaan se Prins van Asturias-prijs gekre gen. GOODALL levert met haar werk 'een wezenlijke bijdrage aan het begrip van de oorsprong van het menselijk gedrag en de men selijke cultuur', stelt de jury. Ook prijst de jury Goodalls activiteiten op het gebied van de milieu- en dierenbescherming in Afrika. De in 1934 in Londen geboren Good all begon in de jaren '60 in Tan zania met haar onderzoek van chimpansees. Zij ontdekte onder meer dat de apen gereedschap gebruiken, ge regeld vlees eten, duurzame gezinsrelaties aangaan en oorlogvoeren. In 1977 richtte zij een eigen instituut op, dat ijvert voor het behoud van de chimpansee. Aan de prijs is een bedrag van 50.000 euro verbonden. Foto: AP Spoken zitten tussen de oren. Al thans, dat beweren Britse weten schappers. Zij zeggen geestverschij ningen te hebben ontmaskerd als zinsbedrog. Hun studie, gepubliceerd in de British Journal of Psychology, geldt als de grootste in haar soort. Honderden vrijwilligers brachten tijd door op de meest onheilspellende plekken van Groot-Brittannië. Zo gin gen alleen al 462 testpersonen naar Hampton Court Palace nabij Londen. Deze plaats zou regelmatig worden bezocht door een schreeuwende Ca therine Howard, die in in 1542 als vijfde vrouw van Hendrik VUI werd geëxecuteerd. Bijna iedere tweede testpersoon zei 'ongewone ervaringen' te hebben meegemaakt. Menigeen verklaarde het gevoel te hebben gehad dat nog iemand met hen in de kamer was, an deren voelden zich onbehaagelijk. Op andere griezelige plaatsen bespeur den zij daarentegen niets ongewoons, ook als zij vooraf niet wisten of op de plek geestesverschijningen waren ge zien. „Spoken bestaan in die zin dat er inderdaad plaatsen zijn waar men sen ongewoonlijke ervaringen heb ben" aldus de leider van het onder zoek, psycholoog Richard Wiseman van de universiteit van Hertfordshire. Maar naar zijn mening zijn bovenna tuurlijke verschijningen niet verant woordelijk voor deze ervaringen. De meeste laten zich verklaren door 'omgevingsfactoren' zoals tocht, slechte verlichting of elektromagneti sche velden. „Onze resultaten wijzen er sterk op dat het vermeende spook niet duidt op activiteiten van een geest", schrijft Wiseman. „Het is veel meer de reactie van mensen, die wel licht onbewust, op normale factoren in hun omgeving reageren". De Zuid-Afrikaanse politie is op zoek naar de ouders van een achttienjarige blanke jongen, die zegt dat hij twaalf jaar geleden is ontvoerd en dat hij sinds die tijd als blanke slaaf heeft gewerkt in een zwarte sloppenwijk. De jon gen, die alleen de Afrikaanse taal Ndebele spreekt, weet zich maar erg weinig te herinneren van zijn bestaan vóór zijn ontvoering. Hij kent ook zijn oorspronkelijke naam niet meer, alleen zijn 'zwarte' naam: Happy Sidane. De jongen dook maandag op bij een politiebureau in Bronkhorst- spruit bij Pretoria, waar hij zijn bizarre geschiedenis vertelde. De afdeling vermiste personen en de kinderbescherming zijn nu op zoek naar Happy Sidanes ou ders. De jongen wist alleen te vertellen dat hij op 4 mei 1985 was gebo ren, en dat hij als kind een hondje als huisdier had. Hij her innerde zich de trouwfoto's van zijn ouders. Verder wist hij dat hij ongeveer een jaar in de plaats Verena in het noorden van het land had gewoond en dat hij op het moment van zijn ontvoering met zijn ouders in Johannesburg woonde. De blonde jongen met de bruine ogen vertelde dat hij in 1991 door de werkster van zijn ouders was meegenomen, onder het voorwendsel dat zij boodschap pen zouden gaan doen. Zij droeg hem over aan een zwart echt paar, dat hem na drie dagen bij de politie wilde afleveren, ken nelijk omdat het niet wist wat het met hem aan moest. De jon gen vertelde dat hij te bang was om alleen op het politiebureau te blijven en dat hij uiteindelijk bij het paar was gebleven. Aanvankelijk bezocht hij een ba sisschool, waar hij werd gepest omdat hij blank was. Een lerares en buren hadden hem een aan tal keren aangeboden hem te helpen, maar daar was niets van terechtgekomen omdat iedereen te bang was voor de vader van de vrouw waar hij verbleef. Er gens tussen 1994 en 1999 zag de jongen zichzelf op de televisie. Toen hij zijn 'moeder' vertelde dat hij zichzelf herkende, sloeg zij hem en verbood zij hem ooit nog naar de tv te kijken. Toen de vrouw overleed, begon haar vader de jongen als een slaaf te behandelen. Hij moest van school en hij kreeg opdracht vee te hoeden en allerlei minder waardige klusjes te doen. Als hij iets fout deed, kreeg hij klappen. Zijn 'grootvader' dreigde hem te vergiftigen. Daarom besloot hij na geruime tijd te vluchten. Uit eindelijk bracht een bevriende \touw hem naar de politie. AFP Happy Sidane op een politiefoto. Fo:o: AFP/Thdar Lichaamsversiering neemt steeds extremere vormen aan. Een piercing is voor sommigen niet meer genoeg. Zij willen littekens, parels onder de huid of zelfs een gespleten tong. „Het zijn mensen die erbij willen horen, en op deze wijze hopen ontzag in te boezemen." Miranda maakt littekens met niet- en schroeiapparaten die ook in ziekenhuizen worden gebruikt. „Ik hou nu eenmaal van het grove hak- en zaagwerk. Als ik had door geleerd was ik misschien een goede chirurg geworden," aldus Miranda, die een eigen piercing- en scarification - studio (gespeciali seerd in het maken van littekens) in Rotter dam heeft. Wanneer gaat schoonheid over in vermin king? De laatste jaren zijn er steeds extreme re vormen van lichaamsversiering bijgeko men. Wie een tatoeage of een piercing niet ver genoeg vindt gaan, kan zijn tong splij ten, een litteken maken, of een stuk metaal onder zijn huid laten plaatsen. Niet ieder een is daarvan gecharmeerd. De Ameri kaanse staat Illinois wil bijvoorbeeld een verbod op tongsplijten in de wet opnemen. In Nederland is het zo ver nog niet, maar artsen die een ingreep als tongsplijten uit voeren, lopen wel het risico voor de medi sche tuchtraad te worden gesleept. „Een arts mag een patiënt nooit in gevaar bren gen", zegt medisch adviseur J. van Loen- hout van het College voor Zorgverzekerin gen (CZ). „Een arts mag een lichaam alleen beschadigen voor een medische ingreep, maar nooit vanwege een schoonheidsideaal. Als een patiënt na afloop van de ingreep gaat klagen, heeft de arts een groot pro bleem." Volgens het ministerie van volksge zondheid mogen piercing- en tattoo-win- kels geen tongen splijten. „Het is een medi sche ingreep, die is voorbehouden aan een arts", aldus een woordvoerder. Ralph Voorsmit is een kenner van lichaams- versiering en kaakchirurg in Nijmegen. In die laatste hoedanigheid wordt hij wel eens geconfronteerd met de gevolgen van een verkeerd geplaatste piercing. „Soms komen mensen op de intensive care-afdeling te recht met ademhalingsmoeilijkheden door dat de tong gaat zwellen." Voorsmit kent mensen die hun tong hebben laten splitsen. Dat kan volgens hem op drie manieren. Operatief (met narcose), poliklinisch (met verdoving) en eigenhandig met een vis- draad. Operatief gebeurt de ingreep min of meer op dezelfde wijze als bij patiënten die voor een kankergezwel aan hun tong worden ge opereerd. De tong wordt met klemmen op een plaatje gespannen en met een scalpel snijdt de chirurg vanaf de punt twee centi meter naar het midden. Beslist niet verder, waarschuwt Voorsmit, anders wordt het tongriempje (de aanhechting met de onder kaak) geraakt en moet de persoon opnieuw leren praten. Vervolgens worden drie of vier hechtingen op beide helften van de tong aangebracht. De hechtingen zijn belangrijk, anders groeien de stukken weer aan elkaar. draadje wegi duwt er een nieuw door heen." Dat e je net zo lang totdat de draad de tordoormidden heeft gekliefd. Het duurt et maand of twee en is vrij pijn lijk, aldus Vcsmit. Waarom doimensen zoiets? Een combi natie van nasme en masochisme, ver moedt de kachirurg. „Mensen die er bij willen horem op deze wijze hopen ontz^ in te boezem. 'Kijk mij eens, ik heb lef.' Bij Miranda men ook geregeld mensen die hun tongillen laten splitsen, maar in haar winkel n dat niet. „De dichtstbijzijn de officiële ggenheid is een polikliniek a Parijs, voor \honderd euro," aldus Mi ran da. „Het zij mak mensen die nog gekker willen zijn d;hun buurman. Als ze horen dat het besta bijvoorbeeld omdat het in de krant staaf op tv komt, willen ze het ineens ook." Miranda mat wel op verzoek littekens op de huid. Bijvcbeeld met een nietjesappa raat dat norrnl wordt gebruikt om hech tingen mee tachten. „Je kunt een mooi patroon makt van dubbele stippen." Een donkere huiderkt het beste, vindt ze. „D littekens bollanooi op." Ook gebruikt ze coaguleerappituur om brandmerken te maken. „Dat ten soort mini-soldeerbout waarmee je fiprtjes op de huid kunt teke nen," aldus Mnda. Het nadeel is dat de tekening doon brandblaren snel ver vormt. Het lietwerkt ze daarom met een scalpel. Hoewdaar weer heel veel bloed bij vrijkomt. Daatste tijd is ze veel bezig met het plaats van voorwerpen onder dt huid. Zo heeft bij zichzelf een rijtje parel in haar arm lat zetten. „En veel mannen plaatsen parels hun penis, dat schijnt lel ker te zijn met jen." Mayke Calis Schedel en oren van Miranda zijn rijkelijk voorzien van tatoeages, piercings en littekens. „Als ik had doorgeleerd was ik een goede chirurg geworden", zegt ze. Foto: GPD/Phil Nijhuis Een tong groeit snel dicht, vooral bij men sen die zelf hun tong splijten. Daarvoor moeten ze volgens Voorsmit wel eerst een tongpiercing hebben. „In het gaatje van de piercing stop je een visdraad die je stevig aantrekt, net zolang totdat het pijn doet. Dat draadje laat je zitten totdat het na een paar dagen iets losser zit. Je knipt het oude Een (niet uitputide) lijst van lichaamver1 siering/verminlgen: Tatoeage: Met aid en inkt een tekening aanbrengen op huid. Piercing: Ringes aanbrengen in versch lende lichaamsdn. Gaatjes boren het hoofd: bijvoorbeeld het voorhoofd tcan het schedelbot. In hl vel kunnen ringes worden geschroefd. Tongsplitsing: I splijten van de tong in twee delen, zodaen soort slangentong ontstaat. Tongverlenginget oprekken van de ton door er gewichtjean te hangen. Branden: Met sroei-apparatuur (coagc leer-apparatuur) i brandmerk of tekenh aanbrengen op duid. Snijden: Met eecalpel figuurtjes of teks aanbrengen op duid. Implanteren vareemde voorwerpen: stukjes kunststof metaal worden onder i huid geplaatst. Op het verkeerde moment sta ik in de Albert Heijn. Boodschappen-spits tussen zes en zeven. Op weg naar huis struint het uitgewerkte hongerige volk gulzig langs de schappen. Terwijl om mij heen men sen haastig langs schieten, een tijdschrijije weggris sen en in de absurd lange rij voor de kassa gaan staan, zet ik mijn mandje naast me neer en scan ik het assortiment. Weinig geld vraagt om alternatie ven en dus neem ik bij het boodschappen doen uit gebreid de tijd om al het leesvoer door te bladeren, zonderde tijdschriften te hoeven kopen. Kopensnellend van de Party via de Elle naar de HP- /De Tijd, kom ik al snel tot de constatering dat er opnieuw oorlog dreigt. Dit keer om het zoveelste ver schil tussen mannen en vrouwen, dat zich uit in een conflict tussen vrouwen onderling. Het feminisme schudt op zijn grondvesten. Nauwelijks aangedaan blader ik vermakelijk verder, totdat een cover mij uitdagend aanstaart. Geschokt pak ik de betreffende Elsevier op. Kwaad deponeer ik het blad even later in mijn mandje en ik ga briesend in de rij staan. Hier heb ik meer tijd voor nodig. Misschien is het een verkooptruc. Die is dan ge slaagd, maar het is in elk geval vragen om moeilijk heden. Zeggen dat vrouwen zeuren, lastig zijn, het laten afweten en geen ambitie hebben. Dat ze liever niet willen werken. En als ze het al doen, doet ze ventig procent dat parttime. De tijd die ze daadwer kelijk deelnemen aan het arbeidsproces wordt ver volgens geweld aangedaan door een schrikbarend hoog percentage ziekteverzuim en zwangerschaps verlof. Bovendien is het met dat beetje werken vaak helemaal gedaan als er kindjes komen. Kortom, een waardeloze werknemer. De Nederlandse vrouw wel te verstaan, want in de rest van Europa wordt er wel degelijk door een groeiend aantal vrouwen een carrière nagestreefd. In Nederland zitten er door dit getrut jammerlijk weinig vrouwen aan de top in de zakenwereld. Als het dus om de arbeidsparticipatie van vrouwen gaat. is Nederland een achterlijk land, zegtMarike Stellinga, die daarmee met een vlijmscherpe naald hak tegen het zere been schopt. Ik ga het niet bestijden dat vrouwen lastig zijn, zeu ren en snel ziek zwak en misselijk zijn. Ik ken dat en ik ben dat, maar in mijn ogen is er niets mis met de werkinstelling van Nederlandse vrouwen. Zelfs niet als die er helemaal niet is. Jarenlang is er gevochten voor emancipatie, maar zijn we dan nu allemaal verplicht de gewonnen mogelijkheden na te streven en moeten we vervolgens weer gaan strijden voor het moederschap? Dat zal lekker zijn, dan blijven we bezig, en volgens mij is dat nou net wat vrouwen niet willen. Het is niet zozeer dat we niet willen wer ken, het is dat we willen doen waar we ons lekker bij voelen. Dat is niet achterlijk, dat is ontzettend slim. Je laten afbeulen in een 40-urige werkweek, vieze broodjes eten in de kantine, van de crèchejuf horen dat je spruit zijn eerste woordje heeft gezegd „Nee me vrouw, het was niet 'mama', hij zei 'aandachtste kort', fantastisch hè!"), 's avonds uitgekakt op de bank hangen, niet in staat een glas wijn vast te houden met je muisarm, terwijl je van manlief naast je denkt: Ken ik jou niet ergens van? Daar wordt geen enkele vrouw gelukkig van. Ik ben mijn moeder al mijn hele leven dank baar dat ze is gestopt met werken toen mijn zussen en ik werden geboren. Ik had een fan tastische jeugd, met name omdat ze er altijd voor ons was. Zelf werk ik twee keer per week bij de thuiszorg en dat is misschien niet veel, maar daardoor zijn er in elk geval wel weer twee mensen die de hulp krijgen die ze nodig hebben. Een of ander instituut (NIDI) heeft ondertussen dan ook al onder zocht dat de jongere generatie iveinigzal ver anderen aan de nu heersende opvattingen over vrouwen, werk en kinderen. Jongeren zijn zelfs over het algemeen opvallend conser vatief. Liever niet aan de top, maar wel op en top vrouw. Volgens Marike Stellinga is voor veel vrou wen moeder worden een uitweg om geen carrière te hoeven maken, want carrière ma ken is moeilijk en lang niet altijd leuk. Het betekent hard werken, teleurstellingen incas seren en knokken voor je plek. Als je het mij vraagt geldt dat net zo goed voor het leven zelf, am bitie of niet.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 2