KUNST CULTUUR 4Relaties en eerlijkheid gaan niet samen Edison Gala is weer openba 'Vagina monologen' een hartversterkend dames-uitje Leiden English Chc als los zand in de ke 'Beslag' in de Leidse Meelfabriek Studenten beter op de toetse Kinderlijke verbazing in Alphen West Coast Big Band onovertroffen en waardevol vrijdag 23 mei 2003 Paul McCartney. Foto: AFP Paul McCartney op Rode Plein moskou - Ex-Beatle Paul Mc Cartney treedt morgen voor het eerst in Rusland op. Ondanks het dure prijskaartje vult het Rode Plein zich met 50.000 Russen. Meer dan dertig jaar na de Beatles-hit 'Back in the USSR' kan de bemiddelde Mos- koviet voor 550 euro een loge plaats bij het Kremlin kopen om het popidool te zien. Een gewone zitplaats kost 28 euro, een kwart van het gemiddelde Russische maandinkomen. Jemenweekend in Volkenkunde leiden - Het Rijksmuseum voor Volkenkunde staat komend weekeinde in het teken van Je men, ter gelegenheid van de 25- jarige relatie tussen dit land en Nederland. In het museum is een galerij tentoonstelling te zien waarin dertig foto's wor den getoond uit het boek 'Da niel van der Meulen' dat van daag in het museum werd ge presenteerd. De voormalige Nederlandse diplomaat Van der Meulen maakte in de jaren der tig van de vorige eeuw veel rei zen naar Jemen. Naast de ten toonstelling zijn er muziek- en dansoptredens en films over Je men te zien. Ozzy Osbourne naar Nederland Rotterdam - Prince of Dark- ness' Ozzy Osbome, de voor malige 'frontman' van de hea- vymetalband Black Sabbath, is op 9 september in Ahoy' te be wonderen. De kaartverkoop voor het concert begint mor gen. Scorsese maakt film over Dylan los angeles - De Amerikaanse regisseur Martin Scorsese gaat een film maken over Bob Dy lan. De film, waarvan de voor lopige titel 'Bob Dylan antholo gy project' luidt, moet in 2005 uitkomen en zal concertopna men, beelden uit de studio en een interview met Dylan bevat ten. Ook zal aandacht worden besteed aan de culturele en po litieke invloed van zijn muziek. Scorsese is ook de maker van The Last Waltz' uit 1978, de fa meuze registratie van het af scheidsconcert van Dylans voormalige begeleidingsgroep The Band. Drie miljoen voor Beethoven londen - De werkkopie van Ludwig van Beethovens Negen de Symfonie is gisteren voor 3 miljoen euro geveild. Het Britse veilinghuis Sotheby's verkocht het stuk aan een anonieme bie der. Het stuk is vooral bekend door het slotkoor 'Ode aan de vreugde' dat de Europese Unie in 1986 als hymne aannam. De prijs voor de kopie van de Ne gende is niet het hoogste be drag ooit betaald voor een mu- ziekmanuscript. Die eer valt ten deel aan de negen symfonieën van Mozart die in 1987 voor 4 miljoen euro over de toonbank gingen. Veel pop op Dunya Festival Rotterdam -Na Salif Keita, Mo- ry Kante en Youssou N' Dour heeft het Dunya Festival in Rot terdam andermaal een Afri kaanse vedette aangetrokken voor de openingsavond: de we reldvermaarde Kameroenese saxofonist Manu Dibango is de publiekstrekker voor vanavond. Op het menu staat in het Park bij de Euromast een spectacu laire combine met het Metro- pole Orkest. Zaterdag is er spra ke van een fors popaanbod tus sen drie uur 's middags en tien uur 's avonds. In actie komen onder anderen Grillig, Fooi Moon Band, Ancient Scriptu res, Positive Black Soul, DJ Saïf, Firm Boys en Naab. Na Manu Dibango en het Metropole Or kest treden die avond nog Om ar Susa en de Mendes Brothers op. Zondagmiddag behoren Ta- nia Libertad (Peru), Suzanna Lubrano (Kaapverdische Eilan den), La Fiesta (Suriname), In tersection (Marokko) en Grup Set (Turkije) tot de publieks trekkers. theater recensie Susanne Lammers Voorstelling: "De Vagina monologen' van Eve Ensler Regie: Titus Ttel Groenestege. Met Adrienne Kleiweg, Hanneke Groenteman en Paula Udondek Muziek: Kim Soepnel. Gezien: 22/5, Leidse Schouwburg. Nog te zien: 23 en 24/5, aldaar, 27 t/m 31/5, Theater a/h Spui. Den Haag. Het sfeertje is licht sensatiebe lust - ongeveer vergelijkbaar met een avondje uit naar de Chippendales. De mannen zijn zo'n beetje op de vingers van een hand te tellen en de dames vermeien zich gniffelend en vol verwachting. De formule van de Vagina monologen' versterkt dat nog eens: je weet van te vo ren niet wie er op het podium zal staan en wat er precies ver handeld zal worden. Wij hebben in elk geval geluk. De eerste Leidse avond brengt Kim Soepnel, die met haar bas suggestief, ironisch en liefdevol de verhalen illustreert, die Pau la Udondek, Hanneke Groente man en Adrienne Kleiweg soe pel en vaardig vertellen. Groen teman is een kei in het creëren van een samenzweerdige stem ming, Udondek is vooral ont wapenend en Kleiweg is de meest meeslepende actrice. Het onderwerp biedt volop aanknopingspunten voor flau we grappen, maar gelukkig blijkt de avond minder gevuld met meligheid dan je vooraf vreest. Natuurlijk komen de kwesties wel of niet scheren, en wel of niet strings dragen aan de orde, wordt er een poging gedaan tot het benoemen van de geur, wordt er gekankerd op de terminologie ('geen woord dat lekker in de mond ligt') en wordt er triomfantelijk gemeld dat een clitoris bestaat 'uit 8.000 zenuwcellen op een kluit je, dat is zes keer meer dan bij een penis'. Maar ze noemen ook dat er meer dan twee mil joen meisjes per jaar besneden worden, en dat in Amerika 500.000 vrouwen per jaar wor den verkracht. Toch zijn het vooral de monologen, die, ook al zijn ze soms erg Amerikaans, de avond gewicht geven. Vooral Groenteman en Kleiweg weten hun deel iets authentieks te geven. Groenteman door haar moederlijke verteltrant, haar uitstraling van zich thuis in haar lijf voelen en het oproe pen van een intieme sfeer, en Kleiweg precies door het tegen deel. Zij acteert haar monolo gen en is daarmee het overtui gendst. Zij spreekt de meeste registers aan. Heel geserreerd brengt ze het relaas van de Bos nische vrouw die vele malen verkracht is, met het beeld van de vagina als een levendig dorp aan het water dat uitgemoord en verbrand is, met de tegen stelling van idylle en grof ge weld van geweerlopen, flessen en bezemstelen. Daar word je stil en naar van. Maar even later is zij het ook die de zaal tot een hilarisch hoogtepunt brengt met een aanschouwelijk college over de verschillende vormen van kreu nen. De Gooise kreun, de denk- aan-de-buren-kreun, de Heidi- kreun en de gereformeerde kreun. Waarschijnlijk is dit met een ook het meest taboe-door brekende onderdeel van de Va gina monologen', een voorstel ling die in wezen toch niet veel meer is dan een hartverster kend dames-uitje. alphen jlan den run - In het centrum van Alphen aan den Rijn zijn vandaag vijf manshoge foto's onthuld, die gemaakt zijn door Ellen Kooi. De Haarlemse fotografe heeft gebeurtenissen in scène gezet waarbij kinderlijke verbazing en naïviteit centraal staan. Kooi is de laatste fotograaf in een serie van drie, die van de culturele stichting Alpha Nuova opdracht hebben gekregen om met fotografie de bouw- overlast in het Alphense stadshart te compenseren. Het gemeentebe stuur had daarvoor een speciale subsidiepot in het leven geroepen. Eerder werden daaruit onder meer een theatermarkt en een serie voorstellingen van The Ship of Fools' betaald. muziek recensie Ken Vos Concert West Coast Big Band met Martijn van Iterson. Gezien: 22/5, sociëteit De Burcht Leiden. De West Coast Big Band mag dan op papier een amateuror kest zijn, maar eigenlijk heeft dat alleen maar te maken met de vergoedingen die verdeeld worden. Er zullen weinig jazz- bigbands zijn in Nederland, professioneel of niet, die dit or kest overtreffen qua dynamiek en ensemblewerk. Tijdens het jaarlijkse bigband-concours van het Meerjazz Festival wist het orkest ook de meeste solis- tenprijzen in de wacht te sle pen. De meeste leden zijn af komstig uit de regio Leiden, de stad waar de gastsolist, gitarist Martijn van Iterson, ook van daan komt. Inmiddels heeft di rigent en arrangeur Johan Plomp de band verlaten en is Nieuwzeelander Mike Booth de vaste leider. Door omstandig heden moest hij verstek laten gaan. Hij werd vervangen door orkestleider Ab Schaap. Zoals Schaap enkele keren be nadrukte bij de aankondigin gen. is het geoliede orkest door zijn discipline en ervaring heel makkelijk te leiden. Het groot ste deel van het repertoire be staat uit vrij bekend bigband materiaal met af en toe een ver rassende arrangement. Juist die arrangementen zijn essentieel voor de impact van zo'n groot orkest. Deze band is flink uit de kluiten gewassen met vier trompetten, vier trombones en vijf saxofoons naast het gebrui kelijke pianotrio. Vooral het ko per maakt indruk in enkele ar rangementen, zoals die van Henk Meutgeert op een van de twee stukken van Van Iterson die werden gespeeld, 'The Whole Bunch'. Overdreven krachtig klinkt Meutgeerts be werking van het andere stuk van de gitarist, de vriendelijke ballad 'Song for Gijs'. Verfris send is de inzet van twee stuk ken van Quincy Jones, terwijl Ellingtons 'Caravan' ook een zeer fraaie uitvoering krijgt De West Coast Big Band heeft een goede basis in de ritmesec tie. Van de vaste solisten viel vooral altsaxofonist Halbe Tjip- kema op in twee stukken, waar in hij liet horen met zijn bevlo genheid en lichtvoetigheid het vocabulaire van Charlie Parkers bopnazaten goed in te kunnen r zetten. Martijn van Iterson won gaandeweg het publiek voor zich met smaakvol vloeiende fraseringen die stevig uit de jazztraditie putten. Daarbij lijkt de toon van zijn gitaar met de jaren steeds vetter te worden. De traditie van de bigband wordt tegenwoordig in Neder land serieus genomen, en de West Coast Big Band is daar een waardevolle exponent van. Dankzij het fotografieproject van Alpha Nuova waren ook al fi groot formaat te zien van Gerco de Ruijter en Koos Breukel. De foto's van Ellen Kooi zijn vijf bij twee meter groot en zijn o meer te vinden bij het nieuwe stadhuis en tegen het Centrum dende Kunst. Ze blijven een aantal maanden. Kooi exposeert 1 teel niet alleen in Alphen aan den Rijn. In Parijs is deze week c tentoonstelling met haar werk geopend. Verder heeft ze een in New York waar onder meer de foto 'Waterkant' (zie boven) is uit de serie die ze voor Alpha Nuova maakte. Foto: Ellen Kooi Bo Koek en Rick Elsgeest in de leegstaande meelfabriek, die in de toekomst ook onderdak moet bieden aan cultuur. Foto: Taco van der Eb leiden - Meelfabriek De Sleutels, aan de Ooster kerkstraat, was gisteravond het verrassende decor voor een optreden van twee slagwerkstudenten uit Roelofarendsveen. Bo Koek en Rik Elsgeest, beiden student aan het Koninklijk Conservatori um in Den Haag, wilden voor hun eindexamen productie 'Beslag1 een andere locatie opzoeken dan de vertrouwde muziekzaal van het conserva torium. De Leidse meelfabriek wacht een tweede leven als het complex over enkele jaren wordt omgetoverd tot een woongebouw, omringd door groen, maar waar het ook moet gaan bruisen van de culturele activiteiten. De Stichting Bontekoespelen, in de cember vorig jaar nog verantwoordelijk voor de voorstelling 'Het Geluid van Hotz' in de busremise van Connexxion aan de Rijnsburgerweg, zag in de eindexamenproductie van de slagwerkstudenten een mooie gelegenheid om een voorproefje te ge ven van de culturele mogelijkheden van de meel fabriek. Afgelopen week speelden Koek en Els geest al enkele keren voor een select publiek dat werd meegenomen op een muzikale strooptocht door het fabriekscomplex. Gisteravond bereidden de slagwerkers hun 'Be slag' in aanwezigheid van de examencommissie. muziek recensie Lidy van der Spek Concert: The Leiden English Choir o.l.v. Patrick Pranger, m.m.v. IgorBogaert, bariton Gehoord: 22/5, Geref.Kerk Vrijgemaakt. Leiden. Met het Pater Noster van de Sloveense componist Jacobus Handl moeten we ons in een grote Zuid-Europese kathedraal wanen waarin twee koren, rea gerend op elkaar, bidden, zo staat in het programma te le zen. Welnu, dat was in het ge heel niet het geval. We zaten gewoon in de Geref. Kerk Vrijgemaakt in Leiden, luisterend naar een deel van het koor dat het spits moest afbij ten en daar eerlijk gezegd zeer weinig van terecht bracht. Aar zelende inzetten, onzuivere mannenstemmen, geen hechte koorklank, kortom los zand. Vóór de pauze wilde het über haupt niet zo vlotten, al zat er zeker progressie in de koor zang. Even gloeide het coloriet al op in 'My crying' uit Hear my Prayer' van Purcell. En in Bachs 'Psallite Deo nostro', waarin je de overbekende woorden uit het Magnificat welhaast door deze variant heen hoorde, straalde het koor in de schitterende meerstem migheid hier en daar eensge zind. Pas in het 'Cantate 1 van John Rutter waar v zongen mag worden slaande helle harmonii den de inzetten zekerd de dynamiek beteken de koorklank hechter, weerklonken de uitwa stemmen aan het eind kele frasen uit het Ven Spiritus'. Na de pauze - het I voor het laatst bewaard de een expressief en v hoe orkest van conserv: studenten met het Choir ,dat zich nu ongi ceerd mocht uitleven 'Dettingen Te Deum' v del. Meteen al gloriei orkest in een triomfrr stralend koper en ft pauken. De concer speelde sterk en muzii met elan de hele strijkt Cello en contrabas i pittig ritmisch en maak glorious Company' feest. In dit Te Deum behoorlijk grote rol voi ten weggelegd die ze overgave maar zondi vertolkten; de sopraner betwist de fraaiste en n mogene sectie. Een groot volume heefl ton Igor Bogaert niet, r timbre, articulatie en ii vermogen waren ine kend mooi en integt Lord, have mercy upon Heieen van Royen promoot haar nieuwste boek bij Kooyker door Marjolein Hendriks leiden - „Wie gaat er wel eens vreemd hier?", gooit Heieen van Royen in de groep. Gisteravond bezocht de veelbesproken schrijfster boekhandel Kooyker aan de Breestraat om haar nieu we boek 'Godin van de Jacht' te promoten. Haar debuut 'De Ge lukkige Huisvrouw" over hoe vreselijk een bevalling en het ouderschap nu eigenlijk zijn, was een doorslaand succes. „Om ooit van de stempel huis vrouw af te komen móest ik wel een ander boek schrijven." Van Royen steekt in 'Godin van de Jacht' niet onder stoelen of banken dat zij een voorstander is van een open relatie. De hoofdpersoon in het boek is ge trouwd, heeft twee kinderen én twee minnaars: „Relaties en vol komen eerlijkheid gaan niet sa men. Voortdurend alles vertel len, dat zou ik mijn partner niet willen aandoen. Mijn dochtertje kijkt graag naar 'Goede Tijden, Slechte Tijden'. Als daar ge zoend wordt met een andere partner, komt er meestal een hoop herrie van. Daarom heb ik tegen haar gezegd dat, mocht dat bij ons voorkomen, we er geen probleem van maken." De vriendinnen Monique van Kessel (37) en Viola Smit (32) zijn 'happy" met hun vaste rela ties. „Vandaag nog wel", grap pen ze. Van Kessel constateert een verandering in opvattingen over relaties. „Er kan en mag steeds meer in deze tijd. Ik be grijp Van Royen wel, hoewel ik een ander leven leid. Maar seks zonder liefde kan op zich wel." Verbaasd kijkt Smit haar aan. „Echt? Nou, dat heb ik nog nooit gedaan, hoor." Nu is het hilversum/gpd - De zangeres Renée Fleming en de violist Maxim Vengerov behoren tot de prijswinnaars van de Edison Klassiek 2003. Zij treden op tij dens het Edison Gala, dat op 2 juni in het Amsterdamse Con certgebouw wordt- gehouden. Dat evenement is voor het eerst in jaren weer voor publiek toe gankelijk. Aan dat feestelijke concert werkt ook de mezzoso praan Anne Sofie von Otter mee, die de Edison-oeuvreprijs ontvangt. Een Edison, de toege kende prijs van de Nederlandse muziekindustrie, gaat ook naar de omvangrijke Nederlandse cd- productie, die alle klavierwerken van Jan Pieterszoon Sweelinck omvat. Winnaars zijn verder de dirigenten Simon Rattle (Mah ler) en John Eliot Gardiner (Stra vinsky/Boulanger). In de cate gorie kamermuziek is het viool- pianoduo Augustin Dumay/Ma- ria Joao Pires (Beethoven) on derscheiden, terwijl de violist Vadim Repin de prijs k de beste opname van certen (Tsjaikovski/Mj£ Een Edison in de secti tijdse muziek gaat naa name van Berio's "Vod altvioliste Kim Kashka: soliste. Verder werden 1 historische opnamen pianist Svjatoslav Rich aan Lully gewijde cd 0 ding van William Ch Verdi's opera 'FalstafF c ding van Claudio Abbac Schrijfster Heieen van Royen was gisteren in boekhandel Kooyker in Leiden om haar nieuwe boek 'Godin van de Jacht' te promoten. Foto: Taco van der Eb Van Kessels beurt om haar wenkbrauwen op te trekken. „Je gaat mij toch niet vertellen dat je nog nooit een scharrel hebt gehad, waarmee je alleen een keer naar bed bent geweest?!" Kees Uittenbogaart (54) heeft 'Godin van de jacht' gelezen en is 'half enthousiast'. „Aan de ene kant is het herkenbaar, maar aan de andere kant heb ik minder met het thema. Ik be grijp het wel, maar ik heb er weinig tot geen affiniteit mee. Je kan erover zeggen wat je wil, maar het blijft gewoon ontrouw. Misschien ben ik wat ouder wets." Wel is Uittenbogaart te spreken over haar schrijfstijl. „Ze heeft het wel heel goed ge troffen, zoals zij (formuleert. Geroutineerd leest Van Royeh voor uit eigen werk. Ze kiest ter plekke de stukje^ uit, terwijl zè door het boek bladert. „Moeilijk), het is ook zo'n leuk boek!" Uit-\ eindelijk gaat ze voor de 'chat- passage'. „Kies een aantrekkelij ke schuilnaam. Layia werkt goed, tante Greet minder." Het gelach overstemt bij tijd en wijle de kassa's en schuifelende boekliefhebbers in de winkel. Met een kauwgom in haar mond leest de brunette onver stoorbaar door. Maar als ze plotseling onderbroken wordt door een gillend kind, wordt het ook haar te veel. Theatraal rolt ze met haar ogen en verzucht: „'De Gelukkige Huisvrouw" is een boek over ouderschap..." Heieen van Royen is vanavond van 19.30 tot 21.00 uur te gast bij boekhandel Haasbeek aan de Van Mandersloostraat in Al phen aan den Rijn. theater recensie Dick van Teylingen Het Leidsch Studenten Tooneel viert Superblije donderdag. Gezien: 22/5, LAKtheater, Leiden. Op de sociëteit van studenten vereniging Minerva is het eens in de maand bonte avond. Met het Leidsch Studenten Tooneel (LST) als motor is deze blije donderdag voor cabaret en sketchjes. De 'hoogtepunten' van die donderdagavonden zijn eens in het jaar te zien in het LAKtheater. Directeur Roland Helmer stelt zijn theater en technici ter beschikking aan het Leidsch Studenten Tooneel. „Het aardige is dat er altijd wel een paar piano of viool kunnen spelen", zegt hij vooraf. En zo was het ook. Violen heb ik niet gehoord, maar er werd goed piano gespeeld. Opmerke lijk was de voorkeur van de Mi- nervanen voor de blues. Mis schien kun je dat een vorm van gerezen cultuurgoed noemen: van de hartekreet van de ka- toenplukkende neger uit de diepste ellende tot tijdverdrijf voor hoogopgeleide westerse jongeren met een glanzende toekomst voor de boeg. „Wij zingen de blues zonder gemaar, de boogie houdt ons bij el kaar." Het shouten en growlen gaat ze nog niet helemaal lekker af. Het soort cabaret dat te zien is, hoort overwegend tot het conservatieve soort kleinkunst; richting Purper en Tineke Schouten. De Superblije donderdag begint met een door bijna de hele zaal staande en met de hand op het hart gezongen LST-lied. Daarna nemen de 'wéénzinnige gasthe ren' Dirk en Guido het heft in handen en kondigen ze de lied jes en hun makers aan. Voor een outsider was dat niet hele maal te volgen, maar ik denk dat ik werk heb gehoord van Jantien van der Laan, Mark Beumer, Jolijn (als zuster Mar- garetha van hoer tot non), Hat- tink en Van Empstede en het bestuur van Evelien Bartels, wat dat laatste ook mag betekenen. Twee mannen in lichtbruine corduroy pakken en dassen ge ven een kek stukje rap weg met een leuk dansje. Live ook een olijke act: „Daj Vis, met meneer Henge u even mooi te pakke Dirk en Guido doen ee het zakje: „Wij zijn als vuur, tussen ons st muur, en ik wil erdoor! zijn als water en vuur, ons laatste uur voel il leen." Pianospelen mag dee ken van een goede op tekstdichten hoort d niet bij. Dat moet de b natie zichzelf leren, er beurt met wisselend Gisteren waren er vooi ze zinnen en liedjes te ren die best aardig war dat over de jaloezie tus meisjes: „Wat denk jij reiken wilt, jij vieze gor Helaas hadden de cli stukken die als een n£ uitgingen en de numi derhalve nog niet aan baarheid toe waren hand. Minerva was rc nog een broeinest va sche vernieuwing. Rich naar een glorieus verl ga hard aan het werk gend jaar.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 14