'DO
Revolutie voor 38 sentjens
GESPREK VAN DE DAG
uuu
b
Goede wijn komt straks ook uit karton met schroefdop
Ti
Makers legendarisch blad Hitweek namen hun werk niet té serieus
DONDERDAG 22 MEI 2003
AW
,i,r DAGELIJKS LEVEN
KE£.syil<- nes e>J. weeA eeaj R/MpeLpy.
t>OE- NU m/E-ö
MENSELIJK
De 72-jarige
Amerikaanse ac
trice LIZ TAYLOR
heeft gisteren op
het laatste mo
ment afgezien
van het bijwonen
van de wereld
première van een
dvd-versie van de
film 'Giant' tij
dens het filmfes
tival van Cannes.
Zn wartoonde ver
schijnselen van
UITPUTTING
Taylor arriveerde tegen half zes bij een bioscoop aan dt Rue d'Antibes, waar zij
werd opgewacht door tientallen fans en journalisten. Onc^rsteund door een be
geleider slaagde ze er nog net in de twintig meter naar de irgang van de bio
scoop te halen. Zij ging het gebouw niet in, maar zeeg neer o? een inderhaast
naar buiten gebrachte stoel. Zij bleef daar enkele minuten zitten en stapte daar
na weer in haar limousine. FotO:AP
Een foto met HANDTEKENING van
de vier Beatles is nummer één op de
lijst van de honderd duurste handte
keningen. THE BEATLES zijn daar
mee duurder dan Winston Churchill,
Marilyn Monroe en Adolf Hitler. De
lijst is opgesteld door de Londense
postzegel- en muntenhandelaar
Stanley Gibbons. Voor de handteke
ningen van de Fab Four moet
20.000 euro op tafel komen. De
nummer twee op de lijst kost
11.000 euro, en dat is een foto
waarop de handtekeningen van de
maanlanders van Apollo 11 prijken.
De handtekening die afgelopen vijf
jaar het meest in waarde steeg, was
die van de ex-Beatle George Harri
son. Met zijn overlijden, eind 2001,
steeg de prijs van 250 euro naar
1800 euro. Als er een handtekening
zou zijn van de Britse schrijver Wil
liam Shakespeare, zou die enkele
miljoenen kunnen opleveren, aldus
Gibbons.
Ouwehands Dierenpark i» Rhenen
opent morgen een OVERDEKTE
SPEEUUNGLE met onder rmer
doodshoofdaapjes, otters en vlie
gende honden. De dierentuin damt
dat de hal van 4000 vierkante metv
de grootste overdekte speeltuin van
Europa is. Aan de RavotAapia, zoals
de speeljungle heet, is ruim een
halfjaar gewerkt. De hal vervangt de
verouderde buitenspeeltuin. Alle
speeltoestellen zijn van natuurlijk
materiaal gemaakt, en er is geen
stukje plastic in de hal te vinden. In
de twaalf meter hoge hal kunnen
kinderen dwalen door grotten waar
kalongs wonen. Bij het otterverblijf
kunnen ze spelen in en bij waterval
len. Met touwen zwaaien ze over vo
gelnesten en vanaf de glijbanen kij
ken ze naar binnen bij de apen. De
dieren zitten overigens wel achter
glas of hekken, om zowel de beesten
als de kinderen te beschermen.
Staatssecretaris Cees
VAN LEEUWEN van
onderwijs, cultuur en
wetenschappen heeft
deze week een door
hem gemaakte cd ge
presenteerd aan pre
mier Balkenende.
Het nummer 'BAL
KENENDE BLUES'
ligt volgens een
woordvoerster van het
ministerie een dezer
dagen in de platen
winkels. Het is een
afscheidscadeau voor
de demissionaire mi
nister-president. De staatssecretaris neemt alle instrumenten op de cd voor zijn
rekening en componeerde het nummer. De opbrengst van de verkoop is be
stemd voor een later te bepalen goed doel. ,,Hij heeft de Balkenende Blues vo
rig jaar al eens gezongen tijdens een bijeenkomst van het kabinet", aldus de
woordvoerster. ,,Hij werd toen begeleid door het achtergrondkoortje 'De Balke-
nettes' waarin onder meer staatssecretaris Schultz van Haegen van verkeer zat."
Foto: Taco van der Eb
De Nederlandse deelneemster aan
het Eurovisie Songfestival, ESTHER
HART, hield gisteravond vanuit de
Letse hoofdstad Riga een chatsessie
met haar fans. Het systeem was nog
maar net opgestart, of vragen als
'ben je nog VRIJGEZEL?' en 'heb je
een vriendje?' rolden al over het
scherm. Hart kon er wel om lachen.
En jay^e heeft al jaren een relatie
met ex-Kane-bassist Aram Kersber
gen. „Toctvvond ik dat er heel veel
originele vragen binnenkwamen",
zegt Hart. ,,Zo wilden mensen we
ten of ik al Lets spreek, maar daar
kan ik echt geen touw aan vastkno
pen. Ze vroegen zich ook af of ik al
heimwee heb, maar mijn vriend is
bij me en het is hier heel gezellig.
Dus ik hou het zeker wel vol." In het
halve uurtje dat voor de chat was in
geruimd, hebben ongeveer tweehon
derd mensen ingelogd.
David Gilmour, gitarist van PINK
FLOYD, heeft zijn huis in Londen
verkocht ten behoeve van de DAK
LOZEN. De opbrengst van bijna 6
miljoen euro gaat naar de hulporga
nisatie Crisis. Deze gaat een woon
complex van 400 appartementen
voor daklozen bouwen. Gilmour zei
op een persconferentie dat hij on
langs naar het platteland is ver
huisd, en nog maar één- of twee
maal per week in zijn Londense huis
kwam. Het huis aan daklozen geven
leek geen goed idee, dus werd tot
verkoop besloten. Het project van
Crisis trok Gilmour aan omdat het
leek op een project in de VS, Com
mon Ground, waarover hij een video
had gezien. „Dakloze mensen wil
len niet alleen een dak boven hun
hoofd, ze hebben ook een manier
nodig om weer bij de gemeenschap
te worden betrokken."
Wijnimporteur Hans Moolenaar toont de nieuwe karton
nen wijnverpakkingen en de klassieke flessen met moder
ne schroefdop. Foto: United Photos de Boer/Milan de Bie
Rode wijn in een kartonnen verpakking, flessen met
schroefdoppen en witte wijn en rosé in een plastic flesje. De
echte wijrdiefliebber moet er van gruwen. In Nederland krijgt
wijn die niet in een glazen fles met kurk zit al snel het stem
pel van 'goedkope bocht uit de supermarkt'. Maar volgens de
Bloemendaalse wijnimporteur Hans Moolenaar komen nu
ook echte kwaliteitswijnen in dergelijke verpakkingen op de
markt. „Het wordt inderdaad een cultuurschok."
De regelgeving rond grote evenementen en het strandleven
zorgen er voor dat glas in het verdomhoekje zit. Bier wordt
daar in plastic bekers geschonken, en de populaire Breezers
zijn er nu ook in plastic flesjes. „Wij spelen daar op in door
nu aan particulieren en de horeca - we zijn immers ook
groothandel - rosé en witte wijn in plastic flesjes te leveren.
Met rode wijn kan je dat vanwege de kwaliteit beter niet
doen. Daarom hebben we het wijnhuis La Baume gevraagd
voor ons kartonnen verpakkingen te maken. De kleinste van
18,7 centiliter is extra grappig, omdat die ook nog eens een
schroefdop heeft", legt Moolenaar uit.
De schroefdop is dit seizoen voor het eerst ook op kwaliteits
wijnen te vinden. La Baume uit de Languedoc-Roussilloi rer
de eerste producent van Franse topwijnen die de nieuwe voi
techniek toepast. „Met het blote oog zie je aan de verpal :ht<
het verschil niet tussen een fles met kurk en dop. De mo tan
ne doppen blijken voor sommige wijnsoorten beter te zij den
dan een kurk. De dop zorgt voor een luchtdichte en lekv Iers
afsluiting, en is daarmee ideaal voor jonge fruitige wijn. I
Baume stopt dit jaar enkele witte wijnen en rosé onder d
schroefdop."
Wie wel dol is op het plopgeluid van de flessen, hoeft de
kentrekker niet meteen weg te gooien. De meeste rode vt
nen en witte wijnen die moeten rijpen, zullen voorlopigi
gewoon met een kurk gesloten blijven. Met een schroefd KH
kunnen ze immers niet rijpen. Binnenkort krijgt Moolem eet
een eerste rode wijn met een schroefdop, maar dat is eei ige
wijn die koel geschonken moet worden. Wellicht heeft di tte
Beaujolais Primeur in de toekomst geen kurk meer. Maai Ikai
champagne krijgt vanwege de druk zéker geen schroefdo iDe
Frans van den Berg
Het tegendraadse blad Hitweek was i
dé uitlaatklep van het 'Langharig
Werkschuw Tuig' en gaf kleur aan
de tweede helft van de jaren zestig.
Het beleefde vier jaargangen vol
wilde ideeën, geestverruimende
muziek en jeugdig optimisme over
een nieuwe samenleving. De Beyerd
in Breda eert Hitweek met een over
zichtstentoonstelling.
Het was een blaadje van acht blad
zijden, gedrukt op goedkoop pa
pier, ter grootte van een halve
krantenpagina en het kostte in het
begin maar dertig cent, of lieven
sentjens. De eerste Hitweek ver
scheen op 17 september 1965.
'Mensen dit is een unieke krant. Er
gaat iets gebeuren. Let op. Nu
gaan we spijkers met koppen
slaan!!!!', stond er op de voorpagi
na.
Samensteller Willem de Ridder
kwam van de kunstacademie in
Den Bosch, maar de gevestigde
kunstwereld irriteerde hem, net als
de reclamewereld. Hij wilde iets
anders, iets geks, iets provoce
rend:». «1/ uiiunucue retci j. frtul-
ler, een handige jongen als het om
publiciteit ging, en samen werkten
ze aan het blad Beatbox, dat wilde
afrekenen met de gezapige mu
ziektijdschriften.
Beatbox werd omgezet in Hitweek,
een blad met aandacht voor de
beatmuziek maar ook voor de zie-
leroerselen van de nieuwe genera
tie. De onmondige jeugd moest
worden gemobiliseerd. De Ridder
en Muller trokken een paar mede
werkers aan: Koos Zwart (altijd
met grote hood), Pim Gets en se
cretaresse Marloiein Kuijsten.
Ook André van der Louw var.de
Vara kwam erbij. Hij was een der
tiger en kreeg een soort vaderrol
bij de redactievergaderingen op
dinsdagavond. Van der Louw nam
een paar VARA-collega's mee,
Wim Bloemendaal en Henk
Bongaarts, die later zijn naam zou
veranderen in Henk van Dorp. In
derdaad, van Barend en Van Dorp.
'<i het kantoortje aan de Alexander
Boersstraat 30 achter het Concert
gebouw in Amsterdam werden
kreten bedacht om aandacht te
trekken: 'Wees lullig, lees Hitweek'
en 'Hi-Ha-Hitweek
nu ookinSneek'.
'Beter langharig dan
kortzichtig' was een
actie van Peter Mul
ler, die een zwarte
lijst aanlegde van
discriminerende
scholen, kroegen,
dancings en kap
pers. Mullers rol was
na negen maanden
uitgespeeld. Hij
schreef in De Tele
graaf en had duide
lijk andere bedoelin
gen dan de rest. La
ter begon hij het
seksblad Candy en werd hij stin
kend rijk als uitgever.
Wilfem de Ridder was en bleef de
groe inspirator. Hij droeg een ver-
keede bril met donker nontuur,
putschoenen en een teilenka
brok, en was altijd nervïus in de
wer met fantastische plannen.
Heidee is belangrijker can de
orret van het blad, was zijn
stadpunt. Hij bedacht de vorm:
vet koppen, opgeblazen foto's,
dike lijnen, Jugendstilachtige illu-
stries. Elke zondagnacit stond
hij; knippen en te plakken. „Ik
del mijn best om het blad geen
duelijk gezicht te geven", ver-
klade hij.
In e brievenrubriek werd de ge-
netiekloof van halverwege de ja-
rerestig zichtbaar. Een jongen
uitfoogvliet kwam in juÜ 1966
m<een 'advies aan de inwoners
vaBreda': „Gaap ons niet meer
zaompzinnig aan en scheldt ons
nimeer uit voor flikkers o.i.d, als
wiiog eens met lang haar, pet op
eirijde broekspijpen in dat ach-
teebleven gebied komen."
Vj der Louw bracht af en toe een
srfje politiek in de kolommen en
lee uit dat Pat Boone en Elvis
Piley rechts waren. The Beatles,
The Stones en Bob Dylan waren
natuurlijk links en dus in orde. Dat
gold ook voor de favorieten van
enkele redacteuren, The Lovin'
Spoonful, Them (met Van Morri
son) en Cuby and the Blizzards.
Frit blad ging over zijn nek van de
gev€rde Nederlandse tienerster-
ren v*n toen, zoals Trea Dobbs en
Rob dtNijs. De grootste pispaal
was GenTimmerman. In brieven
werden grtopen gemaakt over
'ons idool G*rt' en zijn laatste sin
gle Yellow SuUiermien. Engelbert
Humperdinck vterd afgekeurd,
maar Pim Oets
Boudewijn de Groot is een
lieve, relaxte jongen, maar de
laatste tijd heeft hij iets
minder reden om relaxed te
zijn. Hij begint een beetje
genoeg te krijgen van zijn rol
van een eenzame,
romantische troebadoer, die
mat zijn eenvoudige gitaar en
wijsgerig gezang zalen vol
ernstige AJC-types bekoort.
i)66, over Boudewijn de Groot
schreef wel: 'Du
st) Springfield
maggoed ge
vonden wor
den'.
HitweekVreeg
faam onder al
ternatieve jonge
ren, de aanhang
groeide en werd
brutaler. Per 1
januari 1966
ging de prijs van
30 naar 38
sentjens. Er
kwam ook een
ironische onder
titel: Vakblad voor twieners. In ja
nuari 1967 was de naam opeens
Witheek in plaats van Hitweek en
daaronder stond: waarin opgeno
men Gelul 1967. In april 1968 kwa
men er vier pagina's bij, en sprong
de prijs naar zestig sentjens.
Deskundigen zagen een subcul
tuur ontstaan, in Hitweek sprak
men liever van underground, zo
iets als het ondergrondse verzet in
de Tweede Wereldoorlog. In het
voorjaar van 1967 kwamen er op
gewonden verhalen over de love
ins van de hippies in San Francis
co. Hitweek gaf uitleg: „Een hippy
is een nieuw soort beatnik. Met dit
verschil dat de beatnik de pest aan
de wereld had en dat een HIPPY
een paradijs op aarde wil en vrede
wil stichten."
De redactie werd meegesleept
door de golven van experimentele,
psychedelische muziek. Naast de
officiële hitlijst, die snel Hitpuree
werd genoemd, kwam de rubriek
Aanraderama, waarin Pink Floyd,
Soft Machine en verre groepen van
de Amerikaanse westkust de toon
aangaven. De groep Pearls Before
Swine richtte
zich op 'die gi-
gantiese wereld
in je hoofd' met
hun album 'One
Nation Under
ground': „Dat er
een heelal in zit,
Vroeger kwamen er bijna
nooit vrouwen in
beeldverhalen voor maar nu
zijn ze niet meer weg te
slaan. Die vrouwen zijn
behalve naakt ook nog wulps,
wreed, masochisties,
sadisties, over-sexed en
gewetenloos. Allemaal
ingrediënten die vroeger
taboe waren.
1969, over 'de nieuwe strips'
waar je lichtja
ren lang in kunt
rondreizen. De
Pearls-elpee is
een soort gids
x>or die bin
nenwereld."
Willem de Rid
der layoutte
steeds bonter en
gedurfde-, en organiseerde onder
tussen in Amsterdam avonden
met halluckierende klanken, vloei
stofprojectie; en exotische dans.
Zogenaamde?rovadya-clubs ver
rezen in allerleiplaatsen. In sep
tember 1968 weid de balans opge
maakt: .Zoals heteen kleine Bra
bantse plaats betaamt, is Ooster
hout nogal wat bescheiden in z'n
wensen. Initiatiefnemer Cazik Lux
(van de popgroep Impulse) is op
dit moment bezig met ten rapport
aan Burgemeester en Wtffiouders
om voor de ongeorganise*rde
jeugd een keldertje te krijgen, waar
ze spiegodelische muziek loeihard
kunnen draaien en beluisteren."
Jan Donkers, ex-student sociologie
en Volkskrant-medewerker trad
toe en raakte begeesterd door de
'spirituele leider' Willem de Rid
der. Als je iets aanraakte, barstte
de energie eruit", vertelde Donkers
later. „Weten dat je het centrum
van allerlei actie bent, dat is zeer
stimulerend. Als Country Joe Mc
Donald van negen tot twaalf in het
Concertgebouw speelde, dan zat
hij om kwart over twaalf bij ons op
het kantoor van Hit
week. Zappa kwam
binnenvallen, zo
ging dat."
Ook Wim Noord-
hoek, die na zijn stu
die politieke weten
schappen bij de
Vpro-radio was gaan
werken, werd redac
teur. De grijze bur
gerij deed er niet
meer toe, in de ko
lommen ging htr in
volle vaart naar een
nieuwe wereld. .Al
les wat je schreef in
Hitweek, was voor
het goede doel", zei Noordhoek.
„Underground was het mode
woord", vertelt Jan Donkers. „Er
zou een revolutie komen. Daar
heb ik nooit in geloofd. Ach, wij
waren helemaal geen hippies. We
namen onszelf niet al te serieus."
Hij had het over een 'ontroerende
en ook wat lachwekkende perio
de'. Noordhoek noemde de jaren
zestig 'charmant, maar niet we
reldschokkend'. Over zijn werk
voor Hitweek zei hij: „Het was kin
derspel, maar het werd tot onze
grote verrassing allemaal heel seri
eus genomen."
Hitweek was voor velen een opi
nieleider met heel veel gezag. Deze
brief van Paul K. uit Geldrop zegt
genoeg: „Hoi, ik ben een 18-jarige
Üesee-ist en zou graag kennisma
ken met het goedje LSD. Aange
zien ik geen mensen in de omge
ving ken waar ik het zou kunnen
'rijgen, vraag ik jullie om wat
airessen van de handel. Bij voor
ban dank."
De-edactie viel uiteen in rokende
zw&ers en drinkende rationalis
ten. Villem de Ridder was de
grootie zwever, hij snoepte zó van
de micjelen, dat hij het niet meer
op kon mengen elke week een
Willem de Ridder op een archief
foto uit 1968 (boven), middeninl
de Hitweek-tijd, en zoals hij zidj
nu op zijn eigen internetsite p
senteert (middenonder).
blad af te leveren. Het einde v
Hitweek werd onvermijdelijk, ej
h^t laatste nummer verscheenj
25 april 1969. Daarna kwam ,4
eens ia de veertien dagen. Dat
blad hidd het nog een paar jat
vol, maar vas steeds minder
spraakmakend.
André van de» Louw werd er
kend politicus. Willem de Riddj
gebruikte zijn hypnotiserende
stemgeluid voor een volgendel
rière: hij maakte hoorspelen v
de radio en organiseerde nachl|
ke zoektochten. Nu is hij actief
'meesterverteller', vooral ook nj
behulp van internet. En wat is
over van Hitweek? Het blad is i
de gretige lezers van toen zoiet
een jeugdfoto. Je kunt er ontrol
naar kijken en denken: wat wal
we heerlijk jong en fantastisch 1
ief.
Dirk 'ellenga
De oyerz>htstentoonstelllng 'Hitweelü 11
1969' is v^af zondag tot en met 17 auguS
De Beyerd.ioschstraat 22 In Breda. Andrt
der Louw verlcht zaterdag de opening. Wt
de Ridder zo at voor 'audlowandelingen.'
opend: dl tVmTij jo-17 uur, za en zo 13-'
Willem de Riddeibundelde voor UitgeveH
Spectrum in Ulredit 'Het Beste uit Hltwe.'
1965-1969'. Hetboiic verschijnt eind dezt
maand, telt 256 tagha's en kost €29,95