KUNST 8f CULTUUR Horus stopt met concerten Bettie Serveert kiest bewust voor extremen The Matrix Reloaded: filosoferen tussen balletten Yamato is niet bang voor humo Jongensspellet in 'Schuddei Geen prijs vo Schilderfesth Folkclub gaat sluimerend bestaan leiden Na twee dozijn concerten in Verenigde Staten op de planken van het LVC foto: Reuters Acteur Robert Stack overleden ios anceles - Acteur Robert Stack is woensdag in Los Ange les aan een hartaanval overle den. Stack is vooral bekend ge worden door zijn rol als FBI-re- chercheur Eliot Ness in de tele visieserie "The Untouchables'. De Amerikaan is 84 jaar oud ge worden. Stack maakte zijn de buut voor de camera in 1939 in de film 'First Love'. Hij presen teerde verder onder meer de tv- serie 'Unsolved Mysteries' over fenomenen als ufo's en spook huizen. Dj-Marathon in In Casa leiden - 16 Dj-'s zullen van avond acte de presence geven in een acht uur durende party marathon in Danssalon In Casa in Leiden. Er zullen verschillen de house-stijlen aan bod ko men, van hardstyle tot groovy- tunes. De Dj-Marathon begint om 21.00 uur en duurt tot 5.00 uur. Concert Iglesias is verplaatst delft - Het concert van Julio Ig lesias op zaterdag 21 juni is ver plaatst van het Rotterdamse Ahoy naar het Nederlands Con gres Centrum in Den Haag. De Spaanse zanger geeft de voor keur aan een kleinere zaal van wege de intiemere sfeer. Voor het concert zijn geen kaarten meer beschikbaar. De verkoch te kaarten voor Ahoy blijven geldig voor de nieuwe locatie. Het optreden in Den Haag be gint om 20.30 uur. Cultuurtiendaagse Koppenhinksteeg leiden - De Leidse Vrijplaats Koppenhinksteeg bestaat 34 jaar. Die verjaardag wordt ge vierd met een politiek en cultu reel programma onder het mot to 'De stad is van ons allemaal'. De cultuurtiendaagse begint vandaag met een dansavond. Andere hoogtepunten zijn een weggeefmodeshow (17/5), een percussieworkshop (18/5), Ierse muziek (20/5) en de vertoning van de documentaire 'Sabotage in defence of mother earth' (22/5). theater recensie K Susanne Lammers p Voorstelling: Puin door Schudd Gezien: 15/5, Leidse Schouwbt Wat gebeurt er na sluitq op een vuilnisbelt? Dat uitgangspunt voor 'Puin' Schudden. Noël van Santi Emiel de Jong beginnen beetje ketig op het met 0 tonnen troeperig gemaah dium, tasten elkaar en dej met een beetje afzeiken ei ren. Het duurt een tijdje e vorm erin komt, terwijl die nauwelijks te missen is. gensspelletjes, waarin me beetje fantasie en een licht de troep getransfon wordt in bruikbare requi voor simpele sketchjes, di< iswaar niet altijd uitmunl superieure pointe, maar om of rechtsom toch blijk van verbeeldingskracht. Zo voeren Van Santen e Jong twee zwervers op, die mend in de afvaltonnen gi waarbij de vondst van een trische deken het slappe vele malen overtreft. E sketch van de twee playm mannetjes moet het grote hebben van de regenp constructie die hun arme men, en niet van de ol Barbie- en Ken-grappen, de modeshow met t eikei ders gedrapeerde campin trasjes heb je het na de pose wel gezien. Die humor ligt een beetjeL de hand en dat is jammer, het duo kan wel degelijk 1 de gebaande paden tredi ze een vervreemdende sfe eeren als lief kirrende, ma meen agressieve, buiten noppen-beesten, die elka uiteindelijk ook de zaal, gaan. Of als ze als twee bi ge herten die strijden 01 plastic vrouwtje. Opvalle dat dót ook de sketchja waarbij ze de tijd nemer blik, een gebaar, een ot desnoods, laten uitwaaiei opbloeien. Dan wordt meer dan spelen met spul) rotterdam/noordwijk drecht is de nieuwe ever* tenstad van het jaar. De ju de Nationale Evenementi zen koos de stad unanie nummer een, omdat heti kele jaren een goed evern tenbeleid heeft ontwikkel prijs werd gisteren uitgen Rotterdam. In de categorii ste stadsevenement wo Dickens Festijn in Devenü liet het Schilderfestivi Noordwijk en Living Stat Arnhem achter zich. film recensie Leo Bankersen The Matrix Reloaded. Regie: Andy en Larry Wachowski. Met Keanu Reeves, Laurence Fishburne, Carrie-Anne Moss, Hugo Weaving. Te zien: Lido, Luxor in Leiden, Eurocinema Alphen aan den Rijn. In de slotscène van 'The Matrix' stierf de door Keanu Reeves ge speelde held Neo, om vervol gens als verlosser weer op te staan. Zijn onvolprezen aartsvij and Agent Smith (een heerlijk ironische Hugo Weaving) kwam bij die gelegenheid tot ontplof fing, maar krijgt in het vervolg 'The Matrix Reloaded' ook een tweede leven - voor zover je van leven kan spreken bij iemand die slechts een illusie is in het computerprogramma waarmee de machineheersers het grootste deel van de mensheid in een droomtoestand houden die men voor werkelijkheid aanziet. Volgt u het nog? Zo niet, dan heeft u kennelijk het eerste deel van deze ambitieuze trilogie van de gebroeders Wachowski ge mist. Een snelle gang naar de vi deotheek is in dat geval nuttig, want zelfs met voorkennis is het al moeilijk om een touw vast te knopen aan deze barokke orgie van computereffecten, kungfu- balletten en vuurgevechten die ondanks hun virtuele karakter wel degelijk dodelijk kunnen zijn. Waarom verschijnt Agent Smith nu plotseling in honderd voud? Het zal wel met een com putervirus te maken hebben; iets zinnigers valt er eigenlijk niet over te zeggen. Dat is het probleem waar Andy en Larry Wachowski deze keer mee wor stelen. De charme van 'The Ma trix' was dat de Wachowski's er in geslaagd waren je het gevoel te geven dat al die trendsettende door Herman Joustra leiden - Horus houdt zo goed als op te bestaan. In elk geval stopt de Leidse folkclub met het orga niseren van concerten. Bestuurs lid Lex Haemers is boos op de po litiek dat het niets heeft gedaan om het voortbestaan van Horus te helpen continueren. Op papier blijft Horus wel be staan. De folkclub blijft een stichting en schrijft zich niet uit bij de Kamer van Koophandel. Uit hoop op betere tijden. Maar op organisatorisch gebied ge beurt er de komende tijd niet zo bar veel meer. Of het moet zijn dat de folkclub nog medewer king verleent aan evenementen waarbij meer organisaties be trokken zijn, zoals 'Grenzen- loos'. Zelfstandig concerten of andere evenementen organisa- ren doet de folkclub niet meer. „Horus gaat een sluimerend be staan leiden", is de bittere con statering van bestuurslid Lex Haemers. De reden is een simpel als ont hutsend, zegt Haemers. Het ontbreekt de folkclub aan de broodnodige mankracht om de boel drijvende te houden. Bij voorbeeld om het aloude 'open podium' te laten voortbestaan, het evenement waarbij iedereen die maar wilde op de planken mocht klimmen om folkmuziek te maken. „De afgelopen perio de zijn steeds meer mensen weggelopen. Een aantal doet nu mee met andere folkinitiatie- ven", zegt het bestuurslid. „Die komen niet meer terug. Het wachten is op nieuwe mensen." Haemers zegt ook boos te zijn 'op de Leidse politiek'. „En met name op wethouder Pechtold. We voelen ons allerminst ge steund. Als je het jarenlang zon der vaste ruimte moet stellen, steeds maar weer ergens anders de dingen moet organiseren, is dat niet bevorderlijk voor de continuïteit van de club. We hebben dat vaak gezegd, maar de politiek heeft nooit actie on dernomen. Ja, en als er niets ge beurt, dan vertrekken de men sen dus. Dat zie je nu." Horus, op de vereniging in Haarlem na de oudste folkclub van Nederland, ontstond in 1973 uit een studenteninitiatief. Om verschillende redenen moest het gezelschap door de jaren heen steeds uitwijken naar andere ruimtes om concerten te kunnen organiseren. Zo week Horus via Catena, café Aniba (nu De Tregter) en de Bruine Boon uit naar De Waag. Ook daar vertrok Horus weer vanwe ge de sterk gestegen huurprij zen. Recentelijk maakte Horus af en toe gebruik van sociëteit De Burcht. Wethouder Pechtold ziet niets in eigen ruimtes voor kleine po dia als Horus, De X of Hot House. Hij wil graag dat ze hun intrek nemen in Het Muziekhuis aan de Middelstegracht. De folkclub verzet zich daartegen, onder meer uit vrees dat de ei gen identiteit wordt aangetast. De bijeenkomst vanavond in het Volkshuis, met muziek en dans uit Zuid-Amerika, Portugal en Spanje, moet volgens Haemers 'gezien worden als een af scheidsavond'. Matrix' te vergelijken viel met vi suele rock-'n-roll, daar denken we nu eerder aan heavy-metal. Wordt vervolgd in november met 'The Matrix Revolutions'. Na de aftiteling alvast een voor proefje daarvan. Nederland loopt warm voor 'The Matrix' amsterdam/anp - Men sen die de komende da gen een kaartje willen be machtigen voor de nieu we Matrix-film krijgen het moeilijk. Volgens dis tributeur Wamer Bros is in het komende weekein de bijna geen kaartje te krijgen voor de tweede film uit de Matrix-trilogie. Van 'The Matrix Reloa ded' heeft Wamer Bros. in Nederland 134 kopieën verspreid over de diverse bioscopen. De versprei ding van al die kopieën wordt een steeds moeilij ker karwei. Wamer wil namelijk voorkomen dat de rolprent ergens wordt gekopieerd en op inter net belandt „De beveili ging bij Harry Potter was al streng, maar we heb ben dat nog meer opge schroefd. Het is zelfs zo beveiligd dat ik er niks over wil zeggen", aldus W. Wolfers, directeur van Wamer Bros. Holland. De Matrix-trilogie wordt in november afgesloten met The Matrix Revolutions'. theater recensie Maarten Baanders Voorstelling: 'Drummers of Japan' door Yamato. Gezien: 14/5 Stadsgehoorzaal Lelden. Alsof de donder over de bergen aanrolt, zo klinkt de grootste trommel uit het assortiment van de Japanse drumgroep Yamato. Om dat gebonk met zijn grom mende echo eruit te halen, moeten de slagwerkers er niet alleen met alle kracht van hun lichaam tegenaan slaan, ze moeten zich ook aan een nauw keurig ritueel houden om de slagen zo doeltreffend mogelijk te maken. Als je de sierlijke, veerkrachtige bewegingen waar mee ze het ritme opbouwen goed bekijkt, valt op dat die trommel, die zo groot is dat je er gemakkelijk in zou kunnen bi vakkeren, eigenlijk een gevoelig instrument is. De dikke stokken worden afgewogen en met een rond gebaar tegen het trommel vlies geslagen. Aan de variatie in geluidssterkte kun je merken dat de drummers de kracht waar mee ze hun stokken laten neer komen, precies beheersen. In het openingsnummer lijkt de grote trom onovertrefbaar in dramatische en fotogenieke kracht Toch zijn de kleinere trommels niet minder indruk wekkend. Alleen al de opstelling van al die instrumenten en de soepele discipline waarmee de mannen en vrouwen ze bespe len, is een aanblik waar je niet op uitgekeken raakt. De afwisse ling van klankkleuren en is wonderbaarlijk groot licht galopperende ritme 1 kleine trommels leidt een mer in waarin de drumm kaar feilloos antwoordei donkere en lichte klanl waarin geleidelijk een rende onstuimigheid wo: gebouwd. In razende vaai de drummers hun riu motieven en onverwacli centen op elkaar volgen. Wat bij Yamato zo verrast de leden er geen gehei maken hoeveel plezier zei optreden hebben. Meesta heerst in Japans slagwfl serieuze, bijna gewijde sfe mato daarentegen is nie voor humor. Met een k< intro, wilde sprongen eni fs uitroepen steken de dru la elkaar aan. Soms komt bet tuoze spel tot stilstand enV| ze als concurrenten te? b elkaar. Zulke clowneske 1" zijn riskant, maar werk* d goed, omdat je door d speelde onbeholpenheid het vakmanschap van| drummers blijft horen. A later het serieuze werk wi barst, blijken de concui waanzinnig scherp op eli 11 gespeeld te zijn en eli 0 adembenemende vaart kunnen wisselen met hi!ft mes. Ook het spelen 0) kanten van een draagbari i mei, waarbij de linkeral a maximale snelheid van ei kant naar de andere b,«0 blijkt tot een wedstrijdje d nodigen. Onvoorstelbaai ge ziet het eruit, maar de nES1 en vrouwen van Yama d heersen deze slag allemaa s ft. Acteurs Hu- go Weaving en Keanu Reeves en actrices Jada Pinkett- Smith en Carrie-Anne Moss woon de gisteren de wereld première bij van 'The Ma trix Reloa ded' tijdens het filmfesti val van Can nes. Foto: AFP/Boris Horvat effecten eigenlijk helemaal niet zo belangrijk waren. Die sublie me nonchalance heeft plaatsge maakt voor een tamelijk dwang matige poging om het voor gaande te overtreffen. Zeker in het begin leidt dat tot pompeu ze en tamelijk vervelende tafere len in het onderaardse Zion, de wijkplaats voor de laatste vrije mensen die vernietigd dreigt te worden door een leger van 250.000 snel gravende mechani sche monsters. Gelukkig is het gevoel voor hu mor niet geheel verloren ge gaan, zodat we opgelucht adem kunnen halen als een doorden derende achtervolging op de snelweg wordt afgesloten met een geslaagde Superman-imita tie. Of wanneer een nieuwe vij and die Neo om de tuin moet leiden een ijdele kletsmajoor blijkt te zijn die graag uitweidt over het genot van vloeken in het Frans. Nog steeds briljant is het orakel, een gezellig kletsende volks vrouw die Neo moederlijk toe spreekt en in verwarring brengt. Maar ja, dat kenden we al uit het eerste deel. Veel nadruk krij gen deze keer de intermezzo's met filosofische toespelingen. Iedereen die Neo op zijn tocht door de virtuele onderwereld te genkomt lijkt wel iets te zeggen te hebben over predestinatie en de illusie van de vrije wil. Geen onzinnig thema in een film waarin computerprogramma's en echte mensen nauwelijks uit elkaar te houden zijn, maar dat wil nog niet zeggen dat de Wachowski's erin geslaagd zijn die quasi-diepzinnigheid in een spannend verhaal om te zetten. Daarvoor word je te vaak over rompeld door telkens nieuwe vechtjassen die de zoveelste oosterse vechtsportvariant ten beste geven. Met een ironische en mythische variant van de kus, met goede acteurs en duizelingwekkend spektakel voor de liefhebber is 'The Matrix Reloaded' zeker niet de slechtste actiefilm, maar geen nieuwe openbaring. Waar 'The veeld. Het was gewoon leuk om telkens iets héél anders te doen." Het maakte van 'Log 22' de meest gevarieerde Bettie Ser- veert-plaat tot nu toe. Zes al bums verschenen er in hun nu twaalfjarig bestaan - een cd met Velvet-covers meegeteld. Een pauze van twee tot drie jaar tus sen twee platen is eerder regel dan uitzondering. Nee, dat is geen kwestie van 'marketing strategie' benadrukt Carol van Dyk. „Het hele proces van songs schrijven en opnemen gaat zo langzaam omdat we erg veel af keuren. Ik heb al veel te veel pla ten van rockacts in m'n kast staan waarvan maar twee num mers leuk zijn." „En omdat we veel op tour zijn. Dan werken we niet aan nieuwe songs. Ik moet een normaal so ciaal leven hebben om te kun nen schrijven - van die 'band- on-the-road'-teksten, daar hou ik niet van." Visser „Er is door de jaren heen door platenmaat schappijen wel gevraagd om een 'Greatest Hits'-album uit te brengen. Daar voel ik niks voor. Waarom zouden we? Wat heb ben wij nou voor hits?" Alle kunst gedijt bij paradoxen. In het mooiste nummer van de nieuwe plaat, het door merg en been trekkende 'Captain of Maybe'speelt de gitaar eigenlijk een ondergeschikte rol. Toch blijft Bettie Serveert 'live' vóór alles een gitaarrockgroep. En hoewel drummer Jeroen Blan- kert en bassist - en mede-op richter - Herman Bunskoeke er alle concerten bij zijn en ook met foto's in het cd-boekje staan, windt Visser er geen doekjes om dat het anno 2003 artistiek bij Bettie Serveert draait om Carol en hemzelf. „We zijn afgestapt van de democratie binnen de band. Democratie is company', gezelligheid. Maar dat gaat uiteindelijk ten koste van de muziek. Hoe minder mensen er over mee hoeven te praten, hoe extremer het kan worden. En daar gaat het toch om." door Peter Bruyn leiden - Na het verschijnen van 'Log 22', het zesde album van de Nederlandse rockgroep Bettie Serveert, vertrok de band eerst naar de Verenigde Staten om daar enkele tientallen concerten te geven. Dat zegt iets over de in ternationale status die de 'Bet- ties' tien jaar na hun bescheiden Amerikaanse hit met 'Palomine' nog altijd hebben. Bettie Serveert staat morgen in Leiden, op het podium van het LVC. „We wisten bij het maken van de nieuwe plaat al dat de reac ties extreem zouden zijn", zegt zangeres en songschrijfster Ca rol van Dyk. „En zo pakte het ook uit. Mensen vinden 'Log 22' afschuwelijk of ze vinden het geweldig. Er was een Duitse re censent die schreef dat hij iede re noot van het album haatte. Dat vonden we eigenlijk wel mooi; dat we een album ge maakt hadden dat hem zó ge raakt had." Na twee dozijn concerten in de Verenigde Staten is Bettie Ser veert deze maand met een uit gebreide Nederlandse tournee begonnen. De rockgroep die in 1992 debuteerde met het album 'Palomine' mag dan in Neder land commercieel in de scha duw staan van Anouk, Kane en Ilse DeLange - om maar een paar namen te noemen - ze on derscheiden zich wel doordat ze in tegenstelling tot de anderen een vaste internationale aan hang hebben opgebouwd. In 1998 verliet drummer-van- het-eerste-uur Berend Dubbe de groep. Een jaar later zegde Matador, Bettie's Amerikaanse platenmaatschappij, de samen werking op. Het rommelde, maar Bettie Serveert liet zich niet kapot maken en verraste in 2000 met het album 'Private Suit'. Begin dit jaar verscheen 'Log 22', grotendeels door Carol Gitarist Peter Visser en zangeres Carol van Dyk winden er geen doekjes om dat het anno 2003 om hen draait bij Bettie Serveert: „We zijn af gestapt van de democratie binnen de band." Foto: GPD/Lex van Rossen en gitarist Peter Visser opgeno men in Vissers huiskamer, met eigen opname-apparatuur, samplers, synthesizers, blazers en wat al niet meer. De hoes is schijnbaar uit de los se pols gemaakt - 'schijnbaar', want drie eerdere ontwerpen van Carol werden door Peter af gekeurd - en roept een beetje de sfeer op van Sonic Youths 'Goo'. Dezelfde weloverwogen non chalance. Dat geldt ook voor de muziek. En voor de teksten trouwens. Was 'Palomine' des tijds nog een niet mis te ver staan weemoedig liedje, de songs van 'Log 22' laten zich door de luisteraar in tal van per soonlijke interpretaties kneden. „Onze houding bij het maken van deze plaat was: Alles mag, niks moet Gewoon kijken waar het heen gaat", zegt Van Dyk. En Peter Vissen „Carol kwam met een liedje op akoestische gi taar. Daar werd dan een drum computer onder gezet en be gonnen we er van alles op uit te proberen...." Van Dyk: „De gro te associatie-test. Of hef mis schien al op iets bestaands leek." Vissen „Nou, dat viel wel mee. Dat hoor ik ook vaak niet meer. Maar ik ben wel heel snel ver-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 14