Legendarische tv-series terug in Leidse Schouwburg AKtheater wil voortrekkersrol blijven vervullen Sanne Wallis de Vries ïbris Prijs voor Abdelkader Benali ook mijlpaal in migrantenliteratuur R7 Directeur Bart van Mossel introduceert 'portemonneeloze pauze' veelzijdig en ongrijpbaar Memories Band en vier vocalisten tekenen voor programma met de feestdagen donderdag 8 mei 2003 eaans theater en Haag |haag - Het Nationaal Thea- Korea komt eind deze naAr Den Haag. Het ge- lap voert de musical 'King op, een Koreaanse variant ihakespeare's 'King Lear', de voorstelling wordt ge- 1 dat 35Ö jaar geleden de banden tussen Korea en land ontstonden. De zee- Hendrik Hamel leed t ibreuk aan de Koreaanse t en bleef dertien jaar in het langen. Na terugkeer ef hij er een verslag over. vas het eerste document Korea dat in Europa ver- i ;n. Volgens het Nationaal ter van Korea is 'King Uru' Gesamtkunstwerk' waarin i ied van de ziel, de dans li le geschiedenis en een iserseei episch thema' ver- Het Nationaal Thea- n Korea is te zien op 23, 25 mei in het Lucent n theater. seumroof Briel hen I Uit het Historisch Mu- Den Briel zijn afgelopen [j einde negen oude gouden en gestolen. Het gaat om en uit de zogenoemde van Heenvliet die dateren tweede helft van de vijf- ,n e en begin van de zestien- iw. Waarschijnlijk heeft der zaterdagmiddag toe- a jen. De kleine vitrinekast 1 e munten, die met vier even aan de muur was be- d, is met grof geweld los- a en in zijn geheel mee- ien. De Schat van Heen- :rd in 1956 gevonden en 64 zeldzame munten, leelte van de schat ligt in imuseum te Amster- Het Japanse gezelschap O-Getsu-Ryu komt met sabeldans en rake klappen naar de Leidse Schouwburg. Publiciteitsfoto Loes Luca en Arjan Ederveen staan voor het eerst sinds 1995 weer samen op het toneel. Publiciteitsfoto Carry Tefsen kruipt opnieuw in de rol van Mien Dobbelsteen, 'de assistente van dokter Van der Ploeg'. Archieffoto Loek Zuyderduin door Theo de With leiden - Een aantal legendarische tv-series keert komend seizoen als theatervoorstelling terug in de Leidse Schouwburg. Zowel 'Kunt u mij de weg naar Hameien vertellen, meneer?' als 'Zeg 'ns AAA' is in een nieuw jasje gesto ken. Directeur Bart van Mossel hoopt hiermee een nieuw publiek aan te spreken. Hij presenteerde gis termiddag de programmering voor het 299ste seizoen van de schouwburg. Een nieuwigheid in het seizoen 2003-2004 wordt de portemon- neeloze pauze. Van Mossel heeft besloten de kaartjes iets duurder te maken, maar daarbij is voort aan het drankje in de pauze in begrepen. „Theaters in Delft, Schiedam en Hoogeveen heb ben daarmee geëxperimenteerd en onder het publiek heerst honderd procent tevredenheid. Bezoekers kunnen gratis een consumptie pakken. Daardoor kunnen lange wachttijden en gedrang in de foyer worden voorkomen." Het seizoen in de Leidse Schouwburg wordt begin sep tember geopend met een aantal reprises. Succesvolle voorstellin gen van de Leidse cabaretier Jo- chem Myjer en de Vliegende Panters en de toneelstukken 'Eten met vrienden' en 'Gouwe Handjes' gaan op herhaling. Bart van Mossel ziet de voorstel ling 'Mondo Leone' op zaterdag 27 september als de echte ope ning van het seizoen. Hij noemt het een 'feel good mediacircus'. In deze productie worden korte filmpjes vertoond over de mooi ste momenten van het leven. Die worden gecombineerd met muziek en vertellingen. „Steeds een nieuwe bonbon die je uit pakt." De theaterdirecteur heeft deze voorstelling in de gids van een pareltje voorzien. „De pareltjes zijn minder bekende, maar wel gewaagde producties die op de ze manier extra in de schijnwer pers worden gezet. Wie drie pa reltjes op zijn bestelformulier invult, loot mee voor een gratis abonnement." Negentien van de bijna twee honderd voorstellingen zijn voorzien van zo'n vignet. Van Mossel: „Het zou te gemakkelijk zijn om alleen cabaret binnen te halen. Natuurlijk loopt de zaal dan moeiteloos vol, maar als schouwburg willen we niet risi coloos programmeren." Hij wijst in dit verband op de voorstelling 'Waanzee' van het Onafhankelijk Toneel. Van het gelijknamige boek van de uit Katwijk afkomstige Robert Haasnoot is een toneelbewer king in het Arabisch gemaakt. Het stuk wordt door Marok kaanse acteurs gespeeld. „Lijkt me heel spannend. Een Hol lands verhaal uit een kustdorp wordt voor een cultureel divers publiek toegankelijk gemaakt." Voor de Nederlandse bezoekers is er boventiteling. Natuurlijk komen volgend sei zoen ook de echte publiekstrek kers naar Leiden. Cabaretiers als Bert Visscher, Sanne Wallis de Vries, Youp van 't Hek en Lenet- te van Dongen zullen de zaal ongetwijfeld tot de nok toe vul len. Het populaire cabaretduo Plien Bianca stort zich op to neel. Ze spelen het stuk 'Stes- sen' dat door Paul Groot ('Kop spijkers') is geschreven. Loes Luca en Aijan Ederveen staan voor het eerst sinds 1995 weer samen in het theater in de voor stelling 'Leuk voor later'. De Leidse Schouwburg heeft verder negen premières in het verschiet. Paul Haenen speelt er bijvoorbeeld de eerste voorstel ling van zijn soloprogramma, maar begint ook de tournee van zijn nieuwe toneelstuk 'Treinen kunnen keren' in Leiden. De be kroonde film 'Met grote blijd schap' van Lodewijk Crijns is door Kim van Kooten bewerkt voor toneel en gaat eveneens in de Leidse Schouwburg premiè re. Haar vader Kees en haar broer Kasper komen volgend seizoen allebei met hun solo programma naar Leiden. Uit een verder verleden komen 'Zeg 'ns AAA' en 'Kunt u mij de weg naar Hameien vertellen, meneer?' die allebei onder het stof vandaan zijn gehaald. Van laatstgenoemde jeugdserie wordt een musical gemaakt voor iedereen vanaf 8 jaar. Chantal Janzen ('Saturday Night Fever') en René van Kooten ('Ai- da') spelen de hoofdrollen. Van de oorspronkelijke bezetting is alleen Loeki Knol van de partij. Anders is dat met 'Zeg 'ns AAA', de successerie uit de jaren tach tig. Bijna alle acteurs van toen (Carry Tefsen, Manfred de Graaf, Sjoukje Hooijmayer, Hans Comelissen) doen mee in de theaterversie van de soap rond de doktersfamilie. De schouwburg heeft komend seizoen volgens Bart van Mossel meer jeugd- en familievoorstel lingen geprogrammeerd dan ooit. „Er is een enorm aanbod en het is allemaal veelbelovend. 'Pluk van de Petteflet', 'De Tove naar van Oz', 'Nijntje 2' en 'Al leen op de wereld' als musical, dat weiger je toch niet." Het is Van Mossel niet gelukt om net als vorig jaar in de kerst vakantie een lange serie te pro grammeren. De plaats van Al fred Jodocus Kwak wordt nu in genomen door een veelheid aan jeugdvoorstellingen, onder meer 'Kikker', 'Klein Duimpje' en 'Zwavelstokjes'. „Ik hoop vol gend jaar weer een serie te heb ben die op maat voor deze schouwburg is gemaakt", zegt de directeur. „Ik heb al een aan tal potjes op het vuur staan." 'Mijn grootste angst is de leegte, ik moet alles volpraten' leo H akkert ■I van voorpagina De toekenning van de Libris Li- iprijs 2003 aan Abdelkader Benali I voor zijn roman 'De Langver- heeft ontegenzeglijk ook een lite- itieke kant. Voor het eerst wordt 1 de grote literatuurprijzen van c d gewonnen door een schrijver groeiende groep allochtone au- 'oor wie het Nederlands niet de II taal is. eiden woonachtige Benali was bij >uut in 1996, de roman 'Bruiloft een van de eerste exponenten t migrantenliteratuur is gaan he- 11 it dat boek werd hij meteen al Jl AKO Literatuurprijs 1997 geno- 11. Benali heeft met zijn tweede ro- 1 de hoofdprijs gepakt. Een mijl- pr de groep allochtone schrijvers, 3 svvaar op brede bijval kan reke- 1 iar nooit met grote prijzen werd De in Marokko geboren Abdelkader Be nali deed in 1995 voor het eerst van zich spreken met zijn opstel Vernieuwing als traditie'. Hiermee won de destijds negen tienjarige scholier een jaar lang gratis studeren aan de Leidse universiteit. Voor zijn studie geschiedenis had hij echter al snel geen tijd meer. Na het verschijnen van 'Bruiloft aan Zee' in 1996 raakte zijn schrijverscarrière in een stroomversnel ling. Het boek is al in tien talen vertaald. In tegenstelling tot 'Bruiloft aan zee', dat in Marokko speelt, is 'De Langverwachte' in Rotterdam gesitueerd. In het boek staan de lotgevallen van een Marokkaan se familie en hun kring van vrienden en bekenden centraal. Het verhaal wordt verteld vanuit een bijzonder perspectief, vanuit de baarmoeder, door de nog on geboren dochter van de Marokkaanse jongen Mehdi en de Nederlandse Diana. „Een fantastisch idee", noemde Benali dat zelf al toen het boek verscheen. Hij noemde het verhaal van het ongeboren kind 'een biecht voor de geboorte'. „Door het perspectief zo te plaatsen, kon ik meer registers bespelen. Zo legde ik mezelf nergens op vast." De kritiek op Benali's stijl is altijd dat zijn zinnen alle kanten opwaaien. Voor de ene lezer is dat smullen, een andere vindt het maar een ongestructureerde zooi. De vijfkoppige Libris-jury onder leiding van Jeltje van Nieuwenhoven lustte er wel pap van, zo blijkt uit het juryrapport: „Zijn stijl is verbluffend helder en con creet en tegelijk slingeren zijn zinnen als kleurrijke versieringen over de bladzij den. Zijn beeldenrijkdom en metaforiek is altijd geslaagd en innemend, vaak ori gineel. Hij is niet in staat met clichés te werken, altijd zoekt hij naar een overtui gend beeld, een verrassende formulering, een geestige wending." Hij is nou eenmaal iemand van uitwei dingen en omhaal, zegt de schrijver zelf. „Ik probeer zo achteloos mogelijk te schrijven. Mijn grootste angst is de leeg te. Ik moet alles volpraten. Ik heb last van horror vacui. Er is een mooi gezegde dat ik me graag voor ogen houd: het beste is de vijand van het goede. Elke zin mooi, dat bestaat niet. Dat slaat dood. Ook al omdat ik niet iemand ben van de perfec tie. Ik ben iemand van slordige uitwei dingen. Dat geeft vrijheid. Als ik me een juk op laat leggen, schakelt dat mijn an archie uit." Allochtone schrijvers houden er niet van steeds weer dat stempel opgedrukt te krijgen. Ze willen helemaal niet als een aparte groep gezien worden. Anderzijds erkent Benali, die zichzelf als 'de meest Gorteriaanse' van de Nederlandse schrij vers ziet, dat juist in hun speelsheid met taal een element van overeenkomst tus sen deze auteurs zit. „Laat ons ondertus sen maar met de taal spelen. Dat anar chistische, dat spel met registers, daar wint de taal alleen maar bij. Soms zit dat spel in een bijzin, die plots op papier staat. Achteloosheid is het kenmerk van ware kunst. Je leest bijna over zo'n bijzin heen. Als een schrijver dat kan, is het een teken van brille." Abdelkader Benali: 'De meest Gorteriaanse'^van de Nederlandse schrijver;. Foto: ANP/Robert Vos leo de With - De Memories Band ver- an de televisie naar het Deze zeskoppige forma- :end van het tv-program- mories, begeleidt tussen kerstdag en oudjaarsdag caal spektakel in het Leidse ater. De traditionele feest- efroductie wordt dit jaar a jd door de zangeressen Jo- eleren Marlayne en zangers Leeuwen en Leidenaar p Corp. Volgens Roland Hel- s recteur van het LAKthea- tyrdt deze productie een van gtepunten van het ko- heaterseizoen. ertal is nu al bezig mooie ïgs te selecteren voor dit mma", vertelt Helmer. it is lastig, want er is zo- ïoois. Het plezier moet 1 staan. Ze hebben hun mma niet voor niets 4Fun' genoemd." a in het seizoen 2003/2004 (j enige groep die het LAK- een week bezet houdt. jvoorbeeld ook een Hans eek. Het Hans Hof En- u is met zijn danstheater 11 n een vaste gast in het 1 de bewuste week wordt 1 retelling- Vrouwen in bad' ld, maar kan ook een pop worden gevolgd of f 1 toegekeken bij een im- van de dansers, n :t programma van de Ne- zflse Dansweek in oktober het LAKtheater samen met de Leidse Schouwburg. In het LAK zijn dansvoorstellingen van Anouk van Dijk en Peggy Olislaegers te zien. Ook Van Dijk geeft een workshop. De schouwburg tekent voor de voorstellingen van Leine Roe- bana en de Danscombinatie, films van Kristina de Chatel en geleden voor het eerst van zich spreken met een huiskamer voorstelling in een woning aan hét Plantsoen. De volgende voorstelling 'Anna de Wolven man' wordt in januari gespeeld in gelijktijdig het LAKtheater en de er tegenoverliggende college zaal. Het publiek moet kiezen tussen de twee zalen. Helmer: „De voorstellingen reageren op elkaar. Als je ze echter allebei wilt zien, moet je nog een keer komen." De vorig jaar geïntroduceerde LAKtheaterproductie krijgt een vervolg. Opnieuw nemen Laura Rodenburg en Yvonne Henne- ken die voor hun rekening. Ze zijn als theaterdocenten aan het LAK verbonden, maar werken daarnaast aan de voorstelling 'De ondraaglijke kutheid van het bestaan' die drie keer te zien zal zijn. „De vorige LAKtheaterpro ductie was een succes, want het tweetal maakt daarmee volgen de maand een kleine tournee door Nederland. Ik weet niet of het een traditie wordt. Op een gegeven moment moet een ini tiatief op eigen benen verder", aldus de LAK-directeur. Komend seizoen duiken ook veel vaste bespelers weer op in het LAKtheater met een of meerdere voorstellingen: Orka ter, Stan, Wetten van Kepler, Hotel Modem, Dood Paard, Ga- lili Dance, Carver en Mug met de Gouden Tand. Ze hebben al lemaal hun eigen specialiteit, variërend van dans tot mime. Voor kinderen is er bijna elke zondagmiddag een jeugdvoor stelling in het theater. Op 9 no vember is er een speciale jeugd theaterdag. theater recensie Wijnand Zeilstra Voorstelling: 'Stuk', programma van en door Sanne Wallis de Vries. Muziek Peter Sambros en Dionys Breukers. Gezien: 7/5, Leidse Schouwburg. Nog te zien aldaar 15 en 16/12. Over erkenning heeft Sanne Wallis de Vries niet te klagen. Alom wordt haar talent ge roemd. Een uitverkochte schouwburg is voor haar niet meer dan normaal. Zelfs Carré kreeg ze met gemak aan haar voeten, toen ze daar bij gele genheid van de feestvoorstellin- gen van het 25-jarig Leids Ca baretfestival acte de présence gaf. Ook in haar nieuwe solo 'Stuk' laat ze weer eens zien wat ze al lemaal in huis heeft. Het is hu mor van niveau, juist omdat het zo vaak grillig en ongrijpbaar is. Soms moet je om haar lachen, terwijl je werkelijk niet zou kun nen uitleggen, wat je nu eigen lijk zo leuk vindt. Ze kan bij voorbeeld heel zweverig doen over verleden, heden en toe komst. Op zulke momenten is ze softer dan soft. Maar wan neer ze als in een soort toe komstvisioen zich nu al kan er geren aan een zekere Simone, die ze nu nog niet eens kent, dan weet ze een prachtig ver haal vol vrouwelijke jaloezie op te hangen. Vaak ook zit de grap in één van haar vele tussenzinnetjes. Dan geeft ze terloops commentaar op wat ze aan het doen is of ze relativeert zichzelf. Zo gaat ze bijvoorbeeld een vakantiever haal voorlezen over een reis naar Mexico. Voordat ze begint, spreekt ze eerst een paar keer het woord 'Mexico' zo authen tiek mogelijk uit. Je krijgt niet de kans om je daarover te ver bazen, want ineens geeft ze de verklaring: dit vind ik zelf zo leuk om even te doen. Dat maakt haar ontwapenend. In de sterk associatieve aanpak van haar programma ligt haar sterke punt. Je blijft constant alert, want ze kan onverwachts iets totaal anders gaan doen. Met woorden, in dans, met mu ziek en zang of door gekke bek ken te gaan trekken. Daar zit trouwens ook een negatieve en risicovolle kant aan: soms ben je namelijk gewoon even de draad kwijt. Of soms lukt het haar niet om je in haar gekte mee te sleuren. In samenwerking met haar vas te regisseur Selma Susanna heeft ze de afgelopen jaren in kwalitatief stijgende lijn de pro gramma's 'Sop', 'Zin' en nu 'Stuk' samengesteld, waarbij ze haar plaats op het podium steeds overtuigender heeft ver overd. Misschien zou Sanne Wallis de Vries nu eens over een andere regisseur moeten nadenken die ten aanzien van haar ongrijpbaarheid wel wat strenger zou mogen zijn. Een strakkere en daardoor helder der aanpak zou waarschijnlijk winst kunnen opleveren. Voor lopig echter scoort ze met 'Stuk', waarmee ze ook in het nieuwe seizoen twee avonden naar de Leidse Schouwburg te rugkeert. De vocalisten Marlayne, Jody Pijper, Ferry van Leeuwen en Lo van Gorp verzorgen de traditionele eindejaarspro- ductie in het LAKtheater. Foto: And ré van Haasteren een feestelijke afsluiting van de Dansweek. Roland Helmer vindt het be langrijk dat zijn theater een voortrekkersrol blijft vervullen op het gebied van vernieuwend toneel. Daarom gaat hij door met de serie Nieuwe Theater makers. „De subsidie stond even op de tocht, maar gelukkig is het voortbestaan voor ko mend seizoen gewaarborgd. Voor het publiek is het heel aan trekkelijk om voor 28 euro zeven voorstellingen te zien van aan stormend talent. Afgelopen jaar was het merendeel de moeite meer dan waard, maar je hebt nooit de garantie dat het perfect zal zijn. Je neemt als theaterbe zoeker een zeker risico. Gelukkig speelt niet iedereen in Leiden op safe." Verrassend belooft ook het sa menwerkingsverband te worden met Plantsoentheater. Deze or ganisatie deed twee maanden

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 19