KUNST CULTUUR riësto is fit en scherp voor Gelredome Vijftien jaar housemuziek in Nederland Belangrijkste dancestijlen donderdag 1 mei 2003 Rob Musters l - Tijs Verwest is aan het llopen voor het grote Gelre- Koncert in Arnhem op za- g 10 mei. De samenwerking lance-gigant ID T wordt I's 'grootste uitdaging' tot e. Nooit eerder slaagde een ockey erin om in zijn eentje Dmpleet voetbalstadion te 1. Duizend promoters, dj's, Journalisten en vrienden uit je wereld staan op de gas- (t. De registratie door ze en camera's wordt wereld- ditgebracht op dvd en twee fis. En Tiësto blijft ondanks pnsternatie gewoon Tijs. ii |e almaar doorplenzende inregen van het afgelopen iit Tijs Verwest weer op het spoor. De overstelpende b-aandacht, de hysterische fans die allemaal met hem op de foto willen, het opdraven bij de uitreiking van de zoveelste tro fee die allang niet meer in zijn prijzenkast van een bij twee me ter past, het is de Bredase tran ce-keizer niet in de koude kleren gaan zitten. Als de dj uit zijn gloednieuwe Audi Cabrio stapt op het par keerterrein bij het Gelredome ziet hij er ontspannen uit. Met een kort wit jasje om de brede schouders en de langwerpige zonnebril op de neus tegen dat hinderlijke daglicht, beent hij hoekig op het nog lege stadion af. In de sfeerloze ontvangst ruimte hangen twee posters voor het raam. Paul McCartney met zijn Back to the World Tour (niet uitverkocht) en Tiësto Solo (al weken uitverkocht). „Ik zie het als het voorlopige hoogtepunt uit mijn carrière. Ik ben in de Spock in Breda be gonnen voor honderdvijftig man en nu sta ik voor 25.000 men sen. Dat had toch nooit iemand voor mogelijk gehouden? Het idee om in een voetbalstadion op te treden is samen met de dance-organisatie ID T be dacht. Erg leuk, maar dat gaat mooi niet lukken, dacht ik aan vankelijk. Ik zag het niet zitten om voor een half leeg stadion te draaien." „Uit een onderzoek van ID T vorig jaar op de grote dance- parties waar ik als een van de vele dj's draaide, bleek dat er meer dan voldoende mensen al leen op mijn naam waren afge komen. Volgens ID T speelt het feit mee dat ik niet alleen bekend ben als dj, van mijn mix-albums en van mijn hits waarvan er een paar staan op het artiestenalbum In My Me sto: „Ik moest behoorlijk wennen aan alle aandacht." Foto: GPD/Kees van Dongen mory. Het blijkt dat ik ook als remixer van andermans num mers - onder wie Moby en Faithless, RM - naam heb ge maakt. Daar kent een deel van het dance-publiek mij ook van. Op dat moment kreeg ik er ver trouwen in en heb de knoop doorgehakt. Sindsdien kan ik aan niets anders meer denken." „We zijn er al maanden mee be zig. Het is een gigantische on derneming, maar gelukkig neemt ID T de organisatie voor zijn rekening. Die komen uit de dance-scene en weten precies wat er moet gebeuren om zo'n grote party in goede banen te leiden. Ik heb zelf veel nieuwe opnames gemaakt. Ik heb twee koffers met een paar vaste programma-onderdelen. Je komt er niet onderuit om be paalde hits te draaien, maar daarnaast zullen de fans veel nieuw materiaal voor de kiezen krijgen." „In de afgelopen tijd heb ik vooral bij buitenlandse optre dens allerlei nieuwe nummers uitgeprobeerd. Vooral in Grie kenland staat het publiek daar voor open. De mensen zijn heel open-minded. Dat is voor mij ideaal om te experimenteren. De aanloop naar het Gelredo me-concert toe is vergelijkbaar met de training voor de mara thon. Ik heb met enkele gedo seerde optredens in de laatste drie maanden heel bewust ge zorgd dat ik weer fit en scherp ben. Dat was ik vorig jaar even kwijtgeraakt." „Ik moest behoorlijk wennen aan alle aandacht. Ik heb jaren lang gezegd 'ik ben blij dat ik Marco Borsato niet ben'. Nu overkomt mij hetzelfde. Ik kan geen voet buiten de deur zetten en ik ben onmiddellijk dj Tiësto. De oude Tijs ben ik alleen nog binnen mijn familie- en vrien denkring. Het is best moeilijk. Als ik gezellig met een paar vrienden een café binnenstap, Dj Tiësto: „Overal waar ik kom, vragen de mensen naar het Gelredome-concert." Foto: EPA valt er meteen een pijnlijke stil te. Soms breekt er zelfs een soort paniek uit. Vervolgens komt iedereen op je af en wil om de beurt met je op de foto." „Ik voel me wel vereerd, maar een ontspannen avondje uit zit er niet meer in. Dat doe ik dus niet meer. Ik ga zo min mogelijk naar buiten. Ik zie buiten de vriendenkring eigenlijk geen normale mensen meer. Ik heb inmiddels wel een paar restau rants en kleine kroegjes ontdekt waar niemand me kent. Die feestjes met bekende Nederlan ders trokken me nooit zo, maar tegenwoordig geniet ik er van. Daar kun je in alle rust wat drin ken. Niemand die je aandacht vraagt. Ik begrijp nu beter waar om de BN'ers elkaar opzoeken." „Al die prijzen hebben mijn cre ativiteit niet bevorderd. Ik kwam nergens meer aan toe. Mijn in spiratie was weg. Ik had geen tijd om nieuwe platen te beluis teren, kon amper de studio in. Na een half jaar begon het te wringen. Ik krijg zelden kritiek te horen op mijn optredens. Ieder een vind het allemaal geweldig, maar ik was zelf niet langer te vreden. Ik wil me constant blij ven ontwikkelen. Als dat niet kan vanwege drukte of wat dan ook, dan moet het roer om. Ik heb tijd en ruimte af moeten dwingen en een heleboel aan biedingen afgeslagen. Vanaf ja nuari dit jaar heb ik mijn han den weer vrij. Ik heb vakantie genomen en ben naar Zuid-Afri- ka gegaan. Sindsdien werk ik door de week in de studio aan nieuwe producties en treed ik in de weekends op om de binding met de dansvloer niet kwijt te raken. Ik heb mijn zelfvertrou wen weer terug." „Ik speelde met het idee om in het Gelredome samen met een klassiek orkest te spelen. Dat leek me prachtig. Trance heeft namelijk veel symfonische in vloeden. We waren al in onder handeling. maar het ketste on der meer af op de enorme kos ten. We moesten voor iedere muzikant een hotel regelen. Al les bij elkaar zou het ongeveer 200.000 euro gaan kosten. Daar komt nog bij dat de cao voor or kestleden spijkerhard is. De mu sici mogen niet na 23.00 uur 's avonds optreden. Dan begint het bij ons pas." „Ik vind het best jammer. Als het gelukt was, was het sowieso een hele klus geworden. Klassie ke muzikanten kunnen geen maat houden. Ik heb wel eens geprobeerd iets met een ope razangeres op te nemen. Ik zeg niet wie, maar het was hope loos. Die muzikanten begrijpen de strakheid van de basdmm niet. Ze hebben een specifieke timing en zijn steeds te laat of te vroeg. Dat was echt een pro bleem geworden." „Als het een succes wordt, kun nen we dit concept misschien in het buitenland uitproberen. Ik merk dat er veel belangstelling is. Overal waar ik kom, vragen de mensen naar het Gelredome- concert. In de dance-scene van Miami, New York en Londen is het het gesprek van de dag. Er komen promoters, organisato ren, dj's en journalisten uit de hele wereld op af. In de vip- room is op duizend genodigden gerekend. Mensen zijn be nieuwd hoe het zal gaan, van wege de crisis in de muziekwe reld. Er is de laatste tijd veel kri tiek op dance. Alles zou hetzelf de klinken en commercieel wor den. Dat klopt wel, maar er wordt vergeten dat er nog ge noeg interessante muziek over blijft. Daarnaast haken platen maatschappijen af, omdat alles toch gratis gekopieerd wordt. Dat mag allemaal waar zijn, ik wil met het Gelredome-concert aantonen dat dance nog steeds heel erg leeft. Ik ga de dance- scene een hart onder de riem steken." larc van Bergen •ven - Dit jaar is het vijf- ir geleden dat de house- haar intrede deed in Ne- I. Nadat het genre in de ja- ;entig in een razend fem elde en vertakte, is anno een miljoenenindustrie ont- en verovert het Nederland product de wereld. Toch muziek in ontwikkeling, hoe dat gaat: house een 'vroeger" gekregen, fiieuw en jong de muziek (sommigen nog mag klinken leien, er worden al sinds een jaar retro-feestjes gegeven, fiangen aan de 'klassiekers' jveieer. En dit house-archief it ondertussen al tijden een riete visvijver voor de nieu- jchting producers. ook niet niks, vijftien jaar. het maar vanwege de ge- dat de tweede generatie idient: kinderen van ou- lie er eind jaren tachtig als op dansten, luisteren nu house en het zal niet al meer duren of ze bezoe- eerste feest of club. Alle dus voor nostalgie, al is om je kroost uit te leg- het allemaal ook weer fchte begin, daar waren we bij. Dat speelde zich af in oud fabriekspand in Chica- im en nabij 1980. Als huis-dj (Je club Warehouse experi- (teerde Frankie Knuckels een mengelmoes van stij- disco (op dat moment dé nuziek), funk en Europese lesizermuziek. Knuckels de ze niet alleen naast, ook door elkaar (mixen) en voegde zelf elektronische ef fecten toe. Het publiek raakte lyrisch en al snel werd ook bij de lokale con currentie gesmeekt om de mu ziek van (bijgenaamd) 'the house'. Een begrip was geboren. Binnen de kortste keren ont stonden in Chicago tientallen labels rond het energieke geluid. Dat kende steevast vier compo nenten: een zware beat, een hel dere hi-hat, een pompende bas- lijn en een eenvoudige melodie of tekst. Terwijl house in Amerika volop evolueerde, duurde het nog tot 1988 voordat ze Europa bereik te. Dat gebeurde op Ibiza, tij dens de 'summer of love' (een parodie op die van 1969). Die dankt zijn reputatie niet alleen aan de kennismaking met house (preciezer 'acid house', op dat moment hip in Amerika), maar ook aan de nieuwe Tovedrug' XTC. Beide fenomenen maakten een verpletterende indruk en verspreidden zich over het con tinent. De Nederlandse primeur wordt toegerekend aan de Amster damse club RoXy, waar onder anderen dj Eddy de Clerq een stomverbaasd publiek op de nieuwe sensatie trakteerde. In leegstaande loodsen werden daarnaast talloze illegale acid- parties gehouden. Typerend voor de beginfase was het sterk vasthouden aan wat wel de 'co de' werd geacht: gele smiley (acidsymbool) op de buik, fluitje om de nek en dansen maar, het liefst met wijde armgebaren. Zo begon de house aan een wa re zegetocht langs discotheken. Het leek nog slechts een kwestie van tijd voordat de commercie er lucht van zou krijgen. Dat ge Na vijftien jaar house heeft de" verveling nog altijd niet toegeslagen. Foto: ANP beurde begin jaren negentig, toen Nederlandse producers zich op de hitparade gingen richten en de eerste dance-acts (Twenty 4 Seven, Sonic Surfers) zich aandienden. IJkpunt ('is dit nu house?') voor veel Nederlan ders is nog altijd 'James Brown is dead' van LA Style, het eerste danceproject van Wessel van Diepen. Maar 'hoe' house precies klonk, was toen al niet meer te zeggen. Toen de rook van het acidvüur was opgetrokken, bleken er al lerlei vonken overgeslagen: naar de minimale 'techno' en de soulvolle deep house', bijvoor beeld. Ook ontstonden er fusies: new age inspireerde de rustige 'ambient house' en hiphop de triphop en de met raps geïnjec teerde 'hiphouse' (later weer een basis voor de commerciële 'eurodance', met in Nederland 2 Unlimited als voornaamste ex ponent). Het meest bepalend voor Ne derland werd de 'gabber-house', die vanaf 1990 sluimerde in de underground en vier jaar later uitbloeide tot de grootste jonge rencultuur sinds de hippie-tijd. Gabber betekende in alle op zichten versnelling: qua muziek (minimaal 180 beats per minute) uiterlijk (kale koppen en trai ningspakken) en diugs ('speed'). Ook de schaalvergroting van de house in het algemeen kreeg een groeistuip: gabber ver plaatste house van de clubs naar de grote, grotere en grootste sporthallen. En de toch al rij zende status van de dj kreeg goddelijke proporties. Maar zoals zoveel rages, strand de ook gabber uiteindelijk in haar eigen succes. Grootste boosdoener was de op kids en hits gerichte 'happy hardcore' van artiesten als Gabber Piet, Mosselman en Party-Animals, die midden jaren negentig op kwam. De ware gabbers gruw den van zoveel misbruik en trokken zich in 1997 terug uit de scene. Pas vorig jaar kwam de hardcore weer tot leven, in oude én nieuwe gedaante 'hard- house''hardstyle'). Het gabbertijdperk zette ook de speler in de markt die nog altijd als de meest invloedrijke van het Nederlandse dancelandschap geldt: ID&T. Het bedrijf liet bu reau KPMG onlangs onderzoe ken hoe groot onze scene is. Conclusie: dance is, vooral door deze Amsterdamse gigant, met 800 duizend party-bezoekers (tegen 40 duizend tien jaar te rug) een miljoenenindustrie ge worden waarin dj Tiësto zonder moeite 'solo' het Gelredome vol krijgt. En de feestneus van ID&T ruikt meer. Een Sensation-editie in Zuid-Korea moet deze zomer de opmaat vormen voor een inter nationale bestorming met de hier zo succesvolle concepten. Ook organisaties als UDC en Chemistry hebben grootse plan nen in het buitenland. Succes lijkt haast verzekerd: op de Win Acidhouse. Zeer herkenbaar door de snerpende 'bliepjes' van de Roland 303 synthesizer. Tip: Acid Junkies: 'Jackpot' (Djax). Big BeatOpzwepende mix van house, hiphop, acid, electro en rock, ook popu lair bij rockpubliek. Tip: single Elvis vs. Junkie XL: 'A Little Less Conversation' (BMG). Clubhouse. Publieksvriendelijke house, gemaakt voor clubs. De promotie gaat via het sturen van exemplaren naar club- en radio-dj's. Als die de plaat keer op keer draaien en deze bij het publiek aanslaat, kan een hit ontstaan. Tip: DJ Debra: "Wildlife 2003 67:53 mix' (Black Hole/Zomba). Dance. Overkoepelende term voor elek tronische dansmuziek, dus ook hiphop en r&b. Insiders doelen hiermee op de meest commerciële varianten. Tip: '538 Dance Smash Hits Winter 2003' (BMG). Deep House. Warme, sensuele muziek met diepgaande beats en soms soulvolle vocalen. Tip: 'Café Del Mar Chillhouse Mix 3' (Café Del Mar/Astral). Discohouse. Ook wel: future funk. House met typische disco-elementen, zoals gi taarlicks a la Chic en gefilterde vocalen. Tip: 'Heineken Nightlive Presenteert Nouveau Disco' (Sony). Drum'n'bass. Collage muziek met sterk verknipte en versnelde hiphopbeats. De dansbaardere vorm wordt meestal jungle genoemd. Tip: Roni Size: Touching Down' (Full Cycle/Pias). Electro. Retrogenre dat teruggrijpt naar Italodisco, new wave en electronic body music uit de jaren tachtig. Tip: 'Infekted By Dr. Lektroluv* (News). Hardcore. Nieuwe naam voor gabber- house. Keiharde, snelle house die na een commerciële doorbraak met 'happy hardcore' terug in de underground is ge doken. Tip: Thunderdome A Decade, Live' (ID &T). Hardhouse. Stevig pompende house met invloeden uit trance en hardcore. Tip: 'ID &T Hardhouse' (ID&T). Hardstyle. Populaire nieuwe stroming, die een mix is van techno en gabber. Het genre, waarin de harde basdreunen pro minent aanwezig zijn, heeft zich ontwik keld uit de hardcore. Tip: "X-Qlusive Da na' (Q-Dance/ID&T). Lounge. Relaxte muziek die tussen de dansvloer en de sofa in zit. Kenmerkend is de combinatie van elektronische beats met echte instrumenten. Met invloeden uit jazz, funk, dub, easy listening, bossa nova, Braziliaanse ritmes en etnische muziek. Tip: Thievery Corporation: The Richest Man In Babyion' (Eighteenth Street Lounge Music/Lowlands). Progressive. Warme, lang uitgesponnen nummers, soms met stukjes vocalen die veel doen denken aan de trance uit de beginjaren. Tip: Lemon 8: The Inner Sanctuary Sessions' (Basic Beat/Zomba). Techno. Instrumentale dansmuziek met stevige beats en een machinaal geluid, waarbij de kracht in de herhaling zit. ter Music Conference in Miami, de belangrijkste internationale dance-beurs, bleek onlangs nog hoe populair de Nederlandse concepten in de verschillende continenten zijn. De muzikale levensduur van de house heeft menigeen verbaasd. Medio jaren negentig werd voorspeld dat met name de mo notone vierkwartsbeat geen lang leven beschoren zou zijn. Inder daad werd daar niet veel later door veel producers mee gebro ken: eerst bijvoorbeeld in 'jung le', 'drum 'n bass' en 'bigbeat', later in de (herondekte) electro en in breaks, genres die mo menteel in de underground de dienst uitmaken. Sinds die aan was is house eigenlijk onderdeel geworden van de verzamelnaam 'dance'. Toch: 'the beat goes on', ook in het niet-commerciële circuit. In techno en (tech)house bijvoor beeld is de monotone basdrum nog steeds een kloppend hart, dat toch weer nieuw bloed laat rondstromen. Bovendien die nen zich nog altijd nieuwe housevarianten aan: naast de al genoemde hardhouse en hard style doet ook de disco-georiën teerde house het momenteel goed. Opvallend is dat beide stromingen uit het verleden putten. Duidelijker kan het signaal ei genlijk niet zijn: na vijfóen jaar house heeft de verveling nog al tijd niet toegeslagen. Sterker nog: het verleden zelf staat nu aan de basis van de nieuwste stromingen. De verversing van de house mag dan niet meer zo snel gaan als tien jaar terug, haar uiterste houdbaÉheidsda- tum lijkt nog lang niet in zicht. Geen afgeronde nummers, maar tracks zonder einde. Tip: 'I Love Techno 2002' (News). Trance. Oorspronkelijk: warme, zwierige underground dansmuziek. Meestal in strumentale nummers die zich langzaam opbouwen met herhalende patronen om een trance-effect te bereiken. Eind jaren negentig komen Nederlandse producers met opgevoerde, gladdere varianten, re cent vaak met zoete vrouwenvocalen. Tip: Tranceclassics' (Purple Eye/Zomba). Triphop. Filmische popmuziek met trage hiphopbeats en invloeden uit jazz, am bient en dub. Tip: Massive Attack: 'Mez zanine' (Virgin).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 19