KUNST 8f CULTUUR Chemisch kan ook kunst zijn 'In elke man schuilt een holenmensy Terence Trent D'Arb1 is weer helemaal terui Weer beeldend theater op Noordwijks strand woensdag 30 APRIL 2003 door Herman Joustra leiden - Echt groot is de ten toonstelling niet in museum Boerhaave. Precies acht vitrines vol. Maar de inhoud van die vi trines is ruim voldoende om een goed beeld te krijgen van het werk van de Hongaarse kunste naar en hoogleraar scheikunde Béla VizL Het is ook juist die combinatie van kunst en che mie die zijn werk kenmerkt. Elektronenbanen. hormonen, moleculaire verbindingen en atomen, hij probeert ze te van gen in beelden en beeldjes van brons, hout of natuursteen. Ba lancerend tussen associatie en wetenschappelijke feiten. Daarom past een tentoonstel ling als van Vizi prima binnen Boerhaave, het rijksmuseum voor de geschiedenis van de na tuurwetenschappen en de ge neeskunde. ook al herbergt het museum zelf niet zozeer kunst als wel historische voorwerpen. Toch is zo nu en dan een uit stapje naar de kunst - en dan vooral kunst die raakvlakken heeft met natuurwetenschap pen - wel zo leuk, vindt Trienke van der Spek. die deze tentoon stelling van Vizi heeft samenge steld. De Hongaar wil in de eer ste plaats de schoonheid van de chemie en de chemische ver bindingen laten zien. Maar dat is niet het enige. „Hij probeert zijn vak toegankelijk te maken met behulp van zijn sculpturen, zijn werk is educatief.'' Zo is de tentoonstelling ook sa mengesteld. elke vitrine heeft een thema. Vitrine één bijvoor beeld is in meerdere opzichten het begin. 'Het Kosmische Rijk'. „Oftewel het ontstaan van het heelal." Over het ontstaan ervan bestaan verschillende theorieën, mythologische en wetenschap pelijke. De meest gangbare we tenschappelijke theorie is die van een grote explosie - de Big Bang - waarbij het huidige uit dijende heelal van materie en energie ontstond. Maar wat was er daarvoor? Die gedachte heeft Vizi proberen weer te geven in een aantal beelden, die stuk voor stuk relatief simpel van vorm zijn. Zo is daar 'Het oer- universum'. „De voorganger van het heelal. Hij heeft dat oeruni- versum vormgegeven als een zwarte samengebalde massa." In dit geval een zwarte bal van onyx. Vitrine twee, 'Elektronenbanen', laat al wat complexere beelden zien. Zeg maar beelden met tal van uitstulpingen. Met de beel den probeert Vizi het verhaal te vertellen van de elektronen die rondom de kem van een atoom cirkelen. In hun beweging vol gen die elektronen een duidelijk omschreven baan in de ruimte. „Hij heeft geprobeerd de bere keningen van deze banen te vi sualiseren", zegt Van der Spek, zelf chemicus. „Maar al te diep gaan we niet op deze materie in bij deze tentoonstelling. Het moet niet te ingewikkeld wor den." Vitrine drie tot en met acht be handelen achtereenvolgens wa terstofchloride, geuren, bioche mie, evolutie, beweging van mo leculen en de eigenschappen van stoffen. Zo is daar het be kende beeld uit natuurdocu- mentaires, mieren die een boomstam opklauteren met op hun rug een groot groen blad. Parasolmieren. Dat lijkt weinig abstract zo op het eerste gezicht, maar de schijn bedriegt hier. „Ten behoeve van de voortplan ting lokken mieren soortgeno ten met behulp van feromonen. Deze feromonen hebben zelf een molecuulstructuur die sterk lijkt op een mier die een stuk blad draagt." Zo vertelt elk beeldje een schei kundig verhaal. „Maar je kunt de beeldjes natuurlijk ook zo be kijken. los van de begeleidende teksten." De tentoonstelling van het werk van Vizi is te zien tot en met 25 mei. Peter Faber als moderne holenman in one-man-comedy 'Caveman' door Nico de Boer leiden - Waarom vraagt een man nooit de weg als hij verkeerd ge reden is? Waardoor komt het dat mannen en vrouwen de af standsbediening verschillend ge bruiken? En wist u dat het li chaam van een vrouw zo'n ne gentig erogene zones bevat, en dat van een man eigenlijk maar één? Het zijn kwesties die Peter Faber (1943) als de holenman ter sprake brengt in Rob Beckers we reldwijde kaskraker 'Caveman - een pleidooi voor de holenman', die volgende week vrijdag in de Leidse Schouwburg te zien is. „Het is een geestig, warm en pittig stuk dat duidelijk maakt dat wij in een rechte lijn afstam men van de holenman", zegt Peter Faber. „Bij het woord den ken we aan heel lang terug. Maar zo ver staat de moderne man niet af van de holenman. In elke man zit' in wezen nog een holenman verborgen. In plaats van op hem neer te kijken zouden wij juist trots op hem moeten zijn. We moeten af van het cliché van de holenman, van de bruut, die er alleen maar op losslaat. Dat berust op een mis verstand, op niks! Hij was ook een beschermer, de hoeder van vrouw en kinderen." Peter Faber speelt een moderne versie van de holenman. Want op het toneel staat geen gewel denaar die woest met een knots staat te zwaaien en oerkreten slaakt. Maar een man die door schade en schande wijs gewor den zijn leven overdenkt, gedre ven over het verschil tussen man en vrouw spreekt en speels uitweidt over de communicatie stoornissen tussen de beide sek sen, over het kleine leed en de grote en kleine misverstanden van alledag. De Amerikaanse auteur Rob Becker, antropoloog en stand- up comedian, onderzoekt in zijn 'Caveman' in vogelvlucht de verschillen tussen man en vrouw zoals die sinds mensen heugenis bestaan. Te beginnen bij de holenmens, die eerst jager en visser was, toen de dieren waarop hij tot dan toe jacht maakte begon te temmen, en zich gaandeweg ontwikkelde van primitieve mens tot moder ne homo sapiens. Peter Faber. „In de oertijd waren de mannen jagers, gefocust op hun prooi, tot ze hem geschoten hadden. In die tussentijd hadden ze geen oog voor iets anders. Vrouwen waren sprokkelaars die zich op veel meer zaken tegelijk richt ten." Peter Faber: „Ik ben vier keer getrouwd, dus voor mijn gevoel heb ik ook wel genoeg praktijkkennis in huis om dit verhaal te brengen." Foto: Nico Kroon Het stuk van Becker schreef in middels theatergeschiedenis als zijnde de langst lopende mono loog op Broadway. Intussen be zochten wereldwijd ruim 2,5 miljoen mensen de voorstelling. Faber zag het stuk in een Ham- burgs bierlokaal: „Dit wil ik ook doen, dacht ik meteen." Wat is Fabers holenman voor een fi guur? „De man die ik speel heeft moeilijkheden met zijn vrouw. Maar je weet niet of hij nu uit huis is gezet of zelf is vertrok ken. Hij reist stad en land af om zijn verhaal te doen, want hij heeft een missie, om uit te leg gen hoe mannen in elkaar ste ken. Hij is een 'echte man', die in alle oprechtheid probeert uit te leggen waarom hij géén klootzak is." 'Caveman' is een ontdekkings tocht. Als je het stuk niet zou kennen, zou je kunnen zeggen, hé, dat heeft die Faber zeker al lemaal zelf ontdekt. Ik ben vier keer getrouwd, dus voor mijn gevoel heb ik ook wel genoeg praktijkkennis in huis om dit verhaal te brengen. Die man geeft zich open en bloot, hij durft tegen de stroom in te gaan. Hij is eigenlijk ook een al leman, een Elckerlyc, die meer begrip wil kweken. Niet morali serend, van: dit is goed of dat is slecht. Nee, kijk, dit is de man, dat is de vrouw, zo zit het in el kaar. Klare taal spreken, daar gaat het om." De schellen vielen Faber van de ogen toen hij het stuk zelf zag: „Het was een eye-opener. Een voorbeeld. Als een man thuis komt van zijn werk, wil zijn vrouw het liefst babbelen. Ter wijl een man doodmoe wordt van zo'n gesprek, rust zijn vrouw er juist van uit. Dat zijn zo van die verschillen, als je dat erkent, kweek je meer begrip voor elkaar. Als de man 's avonds tv kijkt, kijkt hij niet al leen tv, dan wordt hij de tv. Zijn vrouw hoort hij niet. Zij denkt dat hij ongeïnteresseerd is, ter wijl dat vaak helemaal niet zo is. Een man kan domweg niet alles tegelijk, én kijken én luisteren. Dat is te veel van het goede. Het is geen onwil, hij kan het dom weg niet." „Een vrouw wél, die kan veel meer dingen tegelijk. Zij houdt veel meer de samenhang in de gaten. Zij is gefocust op de de tails. Zij kan het hele veld over zien. Door haar oog voor sa menhang en details is het eigen lijk onbegrijpelijk dat vrouwen niet veel meer betrokken wor den bij bestuurlijke zaken. We moeten aanvaarden dat man en vrouw anders zijn. Als je van el kaar accepteert dat de ander an ders in elkaar steekt, is er niks aan de hand. Man en vrouw hebben gelijke rechten ja, in die zin zijn we gelijk, verder zijn we zo verschillend." Caveman' is een lange mono loog. Toch vindt Faber die om schrijving niet adequaat. Te saai, oordeelt hij, ze sprankelt niet. De term one-man-comedy dekt naar zijn smaak de lading meer. „Ze zeggen wel eens, hoe krijg je het voor elkaar, zo'n lap tekst uit je hoofd leren. Daar zit 'm ook de crux. Je moet het met gevoel doen. In Holland zeggen we: de tekst uit je hoofd leren. In het Engels zeggen ze: to learn by heart. Dat ligt dichter bij dé waarheid. Waar je je ook in ver diept, als je het in je lijf hebt op genomen, kun je het woord vlees laten worden. Acteren is niet een ander worden, nee, het is iets met honderd procent in zet doen. Als je acteur bent, speel je de ene keer een koning, de andere keer een bedelaar, of een oplichter. Als je dat voor honderd procent speelt, word je niet een ander, maar laat je een ander aspect van jezelf zien." 'Caveman - pleidooi voor de holenman', 9 mei in de Leidse Schouwburg; 14 t/m 25 mei, Nieuwe de la Mar Theater, Am sterdam. 'De pers is een gevaarlijk iets, weet ik nu' door Theo de With noordwijk/leiden - Net als vorig jaar komt er ook deze zomer beeldend thea ter op het Noordwijkse strand. Daarmee voltooit Geert van der Velden uit Leider dorp zijn theatertrilogie in deze regio. Hij begon in juli 2002 in Noordwijk, speelde deel twee van 'Black Boxes' later dat jaar op het terrein van de Leidse Meelfabriek en zou het drieluik komende zomer in de Leidse Schouwburg afsluiten. Dat plan heeft hij noodgedwongen losgelaten en hij keert met zijn acteurs, dansers en mu zikanten terug naar het strand voor de slotaflevering. „Een kwestie van geld", verklaart hij. „Van de gemeente Leiden hadden we de toezegging van een subsidie voor twee projecten in de stad. Dat bleek echter nauwelijks genoeg voor dat ene theater project bij de Meelfabriek. Er is dus geen geld meer voor het afhuren van de schouwburg. We moeten gewoon het commerciële tarief betalen en als we een voorstelling op maat willen maken, zou den we toch zeker een week in de schouwburg moeten neerstrijken. Dat is dus onhaalbaar." Geert van der Velden heeft nu in Leiden zijn oog laten vallen op stedelijk museum De Lakenhal. „Met mijn stichting Fields of Wonder maak ik beeldend theater en dat zou ook prima kunnen in een muse um, waar beeldende kunst centraal staat." Hij heeft een balletje opgegooid bij de directie van het museum en wacht nog op antwoord. Ondertussen wilde hij niet stilzitten en daarom heeft de Leiderdorper er voor ge kozen weer een voorstelling te maken op het strand. Dat kost immers niets. Bo vendien stelden de gemeente Noordwijk en de provincie Zuid-Holland geld be schikbaar voor een theaterproject dat met name op jongeren gericht moet zijn. „Jongeren hebben een andere taal", zegt hij. „Ze denken meer in beelden. Dat past bij onze manier van theater maken. Wij spelen ook niet een verhaal van A tot Z, maar laten beelden op het publiek los. De ervaringen van het experiment vorig jaar op het strand zullen we nu uitbou wen tot een volwaardige voorstelling bij de Noorderduinen. Bepaalden elemen ten zullen terugkeren, zoals de wandeling over het strand, maar ik wil ook nieuwe dingen toevoegen. Ik denk bijvoorbeeld aan videoprojecties op de boulevard." De voorstelling die hij 'Beeldenstorm - een zee van inspiratie' heeft genoemd, is te zien van 12 tot en met 17 augustus in de avondschemering. Van der Velden is nog op zoek naar dan sers, muzikanten, figuranten en vormge vers die aan het project willen meewer ken. Daarom houdt hij zaterdag 10 mei van 11.00 tot 14.00 uur audities bij de Stichting Jeugd- en Jongerenwerk aan de Panhuysstraat 17a in Noordwijk. Voor aanmelden of meer informatie: tel. 071- 5415566. r door Richard Stekelenburg haarlem Anderhalve maand geleden, in Night- town in Rotterdam. Terence Trent D'Arby alias Sananda Maitreya en band maken hun opwach ting voor een verwachtingsvol publiek van goed deels dertigers. In meerderheid zullen ze D'Arby's overrompelende debuutalbum 'The world accor ding to...' uit 1987 nog in huis hebben, er destijds tijdens schoolfeesten op hebben gedanst, vermoe delijk mee-playbackend, want zo'n plaat was het. De meesten zullen de zanger daarna ook alweer gauw zijn vergeten. Terence Trent D'Arby's ster daalde eind jaren tachtig even snel als dat ze steeg: met komeetsnel heid. De pers ontstak aanvankelijk in jubel. De 'missing link' tussen Otis Redding en Prince werd hij genoemd. Op grond van zijn rasperige, maar soepele stem in combinatie met de James Brown- leunende soul. Dit wonderdebuut had TTD - zoals zijn naam al gauw werd afgekort - ook nog eens in zijn eentje geschreven, terwijl hij daarnaast veel van de instrumenten voor zijn rekening had geno men. Toen TTD mee ging jubelen, ging het mis. De opmerking dat zijn debuutal bum stukken beter was dan 'Sgt. Peppers' van de Beatles wordt hem tot op de dag van vandaag nage dragen. Nieu we platen wer den steeds va ker genegeerd. Deels omdat ze bij het ni veau van zijn eersteling niet haalden, deels omdat pers en publiek het ge woon wel ge had hadden met deze zelf ingenomen kwibus. „Ik weet het", zegt de zanger. „De opmer king was niet serieus be doeld, maar ik heb daarmee wel voor lange tijd het wan trouwen van journalisten gewekt. Het was een spelle tje. Journalis ten hebben er tijdens inter views hard om mee gelachen. Om me vervol gens ervoor te veroordelen. Het was een opmerking met een knip oog. En: ik dacht dat ik het ze makke lijk maakte met gepeperde uit spraken. De pers is een ge vaarlijk iets, weet ik nu." Veertig is hij nu. Hij oogt kalm, straalt een soort innerlijke rust uit. „Ik heb veel achter me gelaten", zegt hij. Sananda Maitreya woont tegenwoordig in Italië. Hij heeft eigenhandig gebroken met zijn platenmaatschappij Sony en houdt, samen met zijn broer, nu alle touwtjes in eigen handen. De nieuwe cd "Wild card' wordt bij wijze van spreken vanuit de achterbak van de auto verkocht. Goeie plaat trouwens, dat 'Wild card'. Sananda is er meer dan tevreden met zijn huidige bestaan. „Voorheen, bij Sony, kreeg ik vijftien pro cent van de opbrengst van mijn eigen werk en was daarbij gebonden aan allerlei verplichtingen. Nu komt de hele opbrengst mij toe en betaal ik degenen die eraan meewerken. Platenmaatschap pijen, ze behandelen je als slaaf. Je betaalt een heel hoge prijs om hun ster te mogen zijn." Op de vraag waarom hij zijn naam verand reageert hij in eerste instantie met: „Waarom anderde CBS in Sony?" Het opgaan van het k label, dat hem destijds contracteerde, in del die hem naar eigen zeggen zou vermorzelen, I een diep spoor nagelaten. Maar dan toch ova naam: „Te veel mensen hadden een idee rence Trent D'Arby was, onder wie mijn stiefi met wie ik een hele vervelende relatie had. T ce Trent D'Arby werd iets dat ik niet was. He V een masker geworden. „Ik denk trouwens dat dit voor veel mensen j Veel pijn bij mensen komt voort uit hun verli f Pijn die hen verhindert verder te groeien, wordt: leven naar geschapen verwachtingen ders, school, omgeving, vrienden, familie, i een zegt je als kind wie je bent, wat je moet en hoe je je moet gedragen. Tot je bijna stikt masker dat we vervolgens opzetten heeft daa sti te maken. Je leert als kind dat je liefde krijgt, je gedraagt zoals er van je verlangt wordt. Er gewoon om wie je bent. Dus gedraag je je Fi wordt verwacht. Totdat je niet eens meer wee t je werkelijk bent. Op mijn 33ste begreep ik c al die Terence Trent D'Arby: „Ik heb veel achter me gelaten. Foto: GPD/PR zijn heid. wel uit het v den." Goed, Sananda kan het zich nog niet echt permitt om onder zijn nieuwe naam ook op te trede! platen uit te brengen. Dus staat deze avon maart nog 'gewoon' Terence Trent D'Arby of podium van Nighttown, aldus de affiche. Het bliek in de Rotterdamse zaal wordt verrast een vreemd, want enorm vertrouwd beeld, lijkt nauwelijks vat te hebben gehad op hun van toen. Een paar lichte groeven tekenen zijn zicht. Maar Terence Trent D'Arby is nog st tenger. Op het magere af. En lenig! Zoals hij h( zien in een splijtende spagaat zoals we nog nen uit de videoclip van 'Dance little sister', zangstem? Dezelfde, prima. Zijn huidige bi°J Ook van het niveau van destijds. En dat is \ai j!£ is een beetje jammer, want dat is nooit het st jy ste punt geweest van Terence Trent D'Arby Hoe dan ook: TTD is terug!

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 18