KUNST CULTUUR Keramiek met een taille 'Wat kan mij het personeel schelen. Ik wil het museum in' 'Soms neem ik mijn personage mee naar de supermarkt' Meer dorpskerkconcerten in Voorschoten Overweldigend Massive Attacl 'Gloed' drijft op spel Eric Schneider Stereophonic op Haags muziekfestiv; woensdag 30 APRIL 2003 Veel mensen voor gesloten deuren van Rijksmuseum Carel Kraayenhof. Foto: CPD Rapenburg: Bl0f en Kraayenhof leiden - Blof en Carel Kraayen hof met zijn Sexteto Canyengue treden op bij Het Rapenburg Concert 2003 op zaterdag 30 augustus en zondag 31 augus tus. Het volledige programma wordt eind mei gepresenteerd. Het evenement wordt dit jaar gekoppeld aan een goed doel: Kunst Vliegwerk, een atelier van kunstenaars met een ver standelijke handicap. Voorstelling Van Gogh afgelast leiden - De voorstelling "Van Gogh', die morgenavond te zien zou zijn in de Leidse Schouw burg, is wegens ziekte van actri ce Betty Schuurman afgelast. Publieksprijs uitgereikt leiden - Het werk van het duo Jacoline Molema en Joke van der Zijden was afgelopen maand het populairst op een expositie in kunstcentrum Haagweg 4 van vijftien duo's, bestaande uit een kunstenaar van Haagweg 4 en een verstan delijk gehandicapte kunstenaar van Atelier Kunst Vliegwerk. Bezoekers van de tentoonstel lingen konden hun voorkeur uitspreken. Molema en Van der Zijden kregen de meeste stem men. Steven Engelsman, direc teur van het Rijksmuseum voor Volkenkunde, heeft uit de sta pel inzendingen de namen ge trokken van P. Labordus uit Leiden en N. Hogewoning uit Katwijk. Zij mogen hun portret laten schilderen door het win nende tweetal. Extra concert Joe Jackson Amsterdam - The Joe Jackson Band geeft op 2 juli een extra concert in de Pepsi Stage in Amsterdam. De vijf andere con certen die de formatie tijdens deze tournee in Nederland geeft, zijn uitverkocht. De kaartverkoop begint zaterdag. Nieuwe directeur museumclub Amsterdam - Marie Christine van der Sman (1957) wordt de nieuwe directeur van de Neder landse Museumvereniging. Haar benoeming gaat op 1 sep tember in. Van der Sman is nu directeur van het Museum van het Boek/Museum Meerman- no-Westreenianum in Den Haag. amsterdam/anp - Honderden mensen die een bezoekje wilden brengen aan het Rijksmuse um in Amsterdam stonden gisteren voor een dichte deur. De directie van het museum be sloot maandag tijdelijk dicht te gaan omdat er asbest is aangetroffen. Veel buitenlandse toe risten weten echter van niks. Aan de lopende band arriveren toeristen en groepen bij het museum, die door medewer kers worden opgevangen. Zij krijgen een A4-tje in handen gedrukt waarin de directie de situa tie uitlegt. „Wij betreuren de situatie ten zeer ste", staat daarin te lezen. Sommigen wijken uit naai- het Stedelijk Museum of het Van Gogh Museum. De rijen voor die musea zwellen ge staag aan. De sluiting zorgt voor teleurstelling. „Wij had den het bezoek aan het Rijksmuseum speciaal voor de laatste dag bewaard", zegt een stel uit de Verenigde Staten dat vier dagen in Amster dam op vakantie is. Een schoolklas uit Slove nië staat verdwaasd op het pleintje voor het museum. Zij weten even niet wat nu te doen. De meeste mensen reageren teleurgesteld, maai- hebben begrip voor de situatie. Een uit zondering vormt een Franse dame. Een muse ummedewerkster vertelt van de gevonden as best. Dat bezoekers nauwelijks gevaar lopen, maar medewerkers misschien wel omdat zij langer in de ruimten verblijven. „Wat kan mij het personeel schelen. Ik wil het museum in", reageert de Fran^aise. De directie lichtte de bijna vierhonderd mede werkers van het Rijksmuseum maandag aan het einde van de werkdag al summier in. Later worden ze bijgepraat. Medewerkers willen vooral meer weten over de medische risico maar paniek is er zeker niet, aldus een med werkster. Het personeel hoopt dan ook iri te horen over hoelang het museum dicht bli Medewerkers waren druk in de weer voor volgende week te openen tentoonstelling Ambassadeur, de Sultan en de Kunstenaar; audiëntie in Istanbul'. Niet duidelijk is of doorgaat. Debuutroman Corien Botman uit Oegstgeest over vriendschap en liefde door Marjolein Hendriks leiden - Na gedichten, liedjes en sportverslagen heeft Corien Bot man (42) uit Oegstgeest nu een kinderboek op haar naam staan. 'Leif mijn Lief heet haar debuut dat door uitgeverij Ouerido is uit gegeven. Ze beschrijft hierin wat er gebeurt met de vriendschap tussen twee meisjes als één van hen een vriendje krijgt. Botman mikt met haar boek op vijftienja rigen. „Dat is een moeilijke doel groep. Weinig kinderen van die leeftijd lezen." Voor het verhaal putte ze uit ei gen ervaringen. „Het is tamelijk autobiografisch. Sommige voor vallen zijn echt gebeurd, maar niet in deze volgorde en niet in dit tijdsbestek." De hoofdperso nen in 'Leif mijn Lief lijken alle maal op de schrijfster. „Ik ben wel eens zo verliefd geweest als Comelie. En haar vriendin Bies heeft ook iets van mij weg." Corien Botman begon in 1982 aan de opleiding Nederlands aan de Universiteit Leiden. Ze studeerde af als sportjournalist. Halverwege de jaren negentig zette ze haar eerste concrete stappen richting het schrijven voor kinderen met een oplei ding, gericht op fictie. Ze schreef korte verhalen. In het laatste jaar kreeg ze de wind van voren van haar do cent. „Hij zei: je hebt veel talent, maar je doet er geen reet mee.' Haar werk moest meer krijgen. „Ik kreeg de opdracht in mezelf te kijken. Wat wil ik ei genlijk schrijven?" Ze huurde een werkkamer in Leiden aan de Breestraat om zich volledig op het schrijven te concentreren. „Het was nodig om weg van huis te zijn. Daar vluchtte ik. Dan ging ik de plan ten water geven of een wasje draaien." Tegenwoordig zit ze om kwart voor negen achter haar compu ter. „Mensen vragen vaak of ik zo vroeg al kan schrijven, maar het is geen kwestie van wachten op goddelijke inspiratie. Het is een ambacht. Als ik vastloop met een verhaal, neem ik mijn personage mee naar de super markt. Wat zou hij of zij kopen? Meestal gebruik ik die informa tie niet, maar het helpt diegene beter te leren kennen." Docenten en klasgenoten van de schrijfopleiding hebben Bot man geholpen bij haar roman. „Ze gaven advies. Nadat ik het script had opgestuurd naar Querido, belden mijn klasgeno ten de uitgever dat het moest worden gelezen. Dat hielp. Ik kwam bovenop de hoge stapel. Toch duurde het bijna een jaar voor het werd uitgebracht." Veel heeft ze van de uitgever niet meer hoeven te veranderen. Wel moest een van de personages eruit „Die hing er met zijn wim pers bij." Voor haar volgende boek gaat ze terug naar haar verleden als sportjournalist. „Ik ben bezig met een verhaal over een voet ballertje en zijn vader. Ik bezoek veel jeugdwedstrijden, praat met scouts en lees Voetbal In- Corien Botman: „Ik ben wel eens zo verliefd geweest als Cornelie. En haar vriendin Bies heeft ook iets van mij weg." Foto: Dick Hogewoning ternational. Daarbij probeer ik niet in de verleiding te komen een journalistiek verhaal te ma ken." Donnie Wahlberg van de Ameri kaanse boyband New Kids on the Block, die eind jaren tachtig heel populair was, dient als in spiratiebron in het beschrijven van de zoon. „Ik gebruik foto's van hem om een begin te vin den. Hij heeft heel veel verschil lende gezichten. Als ik eenmaal op gang ben, laat ik dat weer los." 'Leif mijn Lief van Corien Bot man Uitgegeven door uitgeverij Querido. Prijs: 11,50 euro. den haag/anp - De Stereoph nies, Badly Drawn Boy, Ian M Culloch (Echo The Bunn men) en Hooverphonic zijn belangrijkste namen op het mg ziekfestival The Music In M Head. Het evenement ba plaats op 12, 13 en 14 juni inkt Haagse Theater aan het Spui. In totaal maken twintig acts hi opwachting op het muziekft tijn, dat per avond ongeve 1200 bezoekers kan huisvest! Zo komen Athlete, dat door ke ners wel wordt omschreven het nieuwe Coldplay, McRae, Ani DiFranco, I Kloot, Incense en jazz-zangei Erika Stucky naar Den Haag. Britpopband Stereophonies is vanaf 1998 te vinden in de parades. Het trio uit Zuid-Wt gunt het Haagse festival de p meur van hun nieuwe albt 'You gotta go there to coi back' dat in juni uitkomt C Ian McCulloch koos The Mi in My Head uit om nieuw vvi te presenteren. Badly Drat Boy (Damon Gough) is beke van zijn onafscheidelijke woll muts, zijn hit 'All possibilitii en de soundtrack van de fil 'About a boy'. De voorverko begint 10 mei. Het Crossing Border Festii komt dit jaar na een aantal sies in Amsterdam weer naar Den Haag. Het keert terug naar het Congrescent en ook niet naar de theaters a het Spui. Crossing Border vin plaats van 12 tot en met 16 vember, de eerste drie dagen i de Koninklijke Schouwbj daarna in het Paard en opl november in de Grote Kerk." voorschoten - Stichting Musica Antica da Camera in Voorschoten breidt haar serie Dorpskerkconcerten uit tot vier. De kerk is in het seizoen 2003-2004 opnieuw decor voor de reeks concerten 'oude muziek'. Werken uit de zeventiende en achttiende eeuw staan hierbij centraal. De stichting heeft zich als doel gesteld de historische stukken door jonge musici te la ten spelen. Zij is daarom een samenwerking aangegaan met de afdeling oude muziek van het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Internationaal vooraanstaande musi ci begeleiden de barokensembles en -orkes ten van het conservatorium. Ze wagen zich onder meer aan zelden uitgevoerde psal men. De concertreeks wordt vrijdag 26 september geopend met een uitvoering van Pergolesi's 'Stabat Mater' door Sophia Ensemble en Musica Poëtica Lübeck onder leiding van Jöm Boysen. Barokensemble, koor en solis ten van het conservatorium spelen vrijdag 24 oktober psalmen uit de Selva Morale e Spirituale van Claudio Monteverdi. Musica Poëtica Lübeck komt vrijdag 28 november terug met Membri Jesu Nostra van Buxtehu- de, een cyclus van zeven cantates. Het laat ste concert op vrijdag 30 januari staat in het teken van Bach. Naast de concertserie 'oude muziek' krijgt ook de populaire serie 'Barok Klassiek' een vervolg. Op historische plaatsen wordt kamermuziek gespeeld. Zo brengt het trio La Rêveuse uit Parijs Franse werken uit de 'Grand Siècle' in het Ambachts- en Baljuw huis. Daarnaast staan kinder- en amateur concerten op het programma. Reserveren kan via tel. 071-5611530. In Leiden en de regio bestaat grote belangstelling voor professionele en amateuristische kunstbeoefening. Heilig Vuur volgt stad- en regiogenoten die musiceren, zingen, dansen, toneelspelen, fotograferen of op andere wijze actief zijn. Vandaag: mode-ontwerpster en beeldend kunstenaar Carolien Kasper. „Ik heb constant honderd ideeën in mijn hoofd", ver zucht Carolien Kasper (42). Ze is één van de nieuwe leden van het Leids schilder- en tekenge nootschap Ars Aemula Naturae aan de Pieterskerkgracht die vanaf zaterdag 3 mei hun werk tonen. De ballotagecommissie van 'Ars' omschrijft haar kera miek als 'elegant en vrolijk'. Kasper studeerde in 1984 af als mode-ontwerpster. Samen met een vriendin begon ze een ont- werpstudio. Hoewel ze het heerlijk vond om met stoffen te werken, merkte ze dat de mo dewereld haar toch niet erg trok. „Ik dacht niet commerci eel genoeg. Bovendien gingen veel boetieks in die tijd failliet, waardoor we met kleding ble ven zitten." Na vijf jaar stopte het tweetal met de studio. Carolien Kasper ging in 1997 kleicursussen vol gen bij K&O. „Daar werd ik he lemaal door gegrepen. Dat driedimensionale beviel me. Ik vond het te gek dat er een vorm uitkwam." Ze deed de cursus vier keer. „Elke keer kwamen er nieuwe mensen, maar ik ging lekker mijn eigen gang. Na een tijdje hielp ik zelfs de docenten." Haar mode-achtergrond is te rug te vinden in haar keramiek. „Ik hoor vaak dat er een men selijk figuur in mijn werk zit, zoals een taille." De natuur dient als inspiratiebron. „Ik maak veel foto's van water. Ook patronen in zand gebruik ik. Ik weet van tevoren of ik de breedte of hoogte in wil en of het symmetrisch wordt of niet. Verder bepaalt mijn stemming tijdens het werk hoe het wordt." Inmiddels heeft Kasper twee exposities op haar naam staan. Carolien Kasper: „Ik hoor vaak dat er een menselijk figuur in mijn werk zit." Foto: Henk Bouwman „Beide keren heb ik bijna alles verkocht", meldt ze trots. „Toch is het moeilijk rondko men." Daarom geeft ze teken les op het Da Vinei College en studeert ze in Utrecht om een eerstegraads bevoegdheid beeldende vorming te krijgen. De kunstenares houdt weinig tijd over met de zorg voor haar gezin erbij. „Het beeldhouwen staat nu dan ook op een laag pitje. Heel jammer, maar je kunt het niet in een uurtje doen. Het duurt al een hele poos om de klei te laten dro gen. Voor het bakken moet ik naar Haarlem, omdat mijn werk te groot is voor de ovens in mijn atelier aan de Haag weg. Bovendien moeten som mige objecten vier keer worden gebakken, waarbij ze ook nog kunnen barsten." Bij haar laatste ontwerpen heeft ze de techniek van het uithollen gebruikt. „Het klinkt makkelijker dan het is. Als ik met spatels bezig ben, ga ik er soms met een enthousiaste haal doorheen. Vervolgens krijg ik het niet meer goed. Dat werkt ontzettend demotive rend. Door mijn ervaring heb ik daar tegenwoordig nauwe lijks nog problemen mee." Voor haar volgende serie heeft ze een 'mallencursus' gevolgd. „Ik heb een grondvorm, waar mee ik alle kanten op kan. Dan kan er niet zoveel meer mis gaan." De tentoonstelling van het werk van negen nieuwe leden van Ars Aemula Naturae aan de Pieterskerkgracht 9a is vanaf zaterdag 3 mei tot en met zondag 25 mei te zien. Marjolein Hendriks muziek recensie Richard Stekelenburg Concert: Massive Attack. Gezien: 28/4, Heineken Music Hall, Amsterdam. Nog te zien: 8/6, Pinkpop, Landgraaf. Is het Engelse Massive Attack ei genlijk wel een groep? Een dui delijk gezicht heeft het gezel schap uit Bristol nooit gehad. Gastvocalisten als Horace Andy, Shara Nelson, Tricky en recente lijk Sinead O'Connor zijn altijd naar voren geschoven terwijl de drie vaste leden veilig buiten de schijnwerpers bleven. Een paar jaar geleden vertrok een van die vaste leden, Mushroom. En bij de voorbereidingen van het eer der dit jaar verschenen album '100th Window' nam een ander, rapper Daddy G, prompt zijn ouderschapsverlof op. En zo bleef van de vaste Massive At- tack-kem alleen nog Robert Del Naja alias 3D over om de plaat in elkaar te zetten. Wie zich mocht afvragen of '100th Window' daarmee soms het definitieve uiteenvallen van de 'heilige Bristolse drie-een heid' typeert, heeft de afgelopen twee dagen in de HMH in Am sterdam het tegendeel kunnen aanschouwen. Voor twee keer een stijf uitverkochte zaal was Massive Attack in één woord overweldigend. Een uitgebreide band zorgt dat de broeierig zwevende muziek van Massive Attack een warm, organisch geluid krijgt. Een die pe bas en scherp gitaargeluid zijn tijdens deze tour twee on verwacht sterke pijlers waarop het typische, escapistische klanktapijt van de band rust De hoge zangstem van gastzangeres Dot Allison (tevens viool; en hóe!) doet het publiek prettig wegzweven, terwijl zangeres De borah Miller haar soulkwalitei- ten tentoonspreidt. Het vocale gedeelte wordt gecompleteerd door de nasale zing-zeg-stem van 3D en de doordringende stem van Daddy G, die - althans op het podium - is teruggekeerd binnen de gelederen. Visueel wordt het spektakel om lijst met een intrigerend compu terscherm die bijna de gehele achterwand van de Heineken Music Hall beslaat. Reeksen 0 begrijpelijke computerdata wi den afgewisseld met onder me het weerbericht voor de kome de dagen (in het Nederland de beurskoersen, de opsoi ming van Nederlandse plaal en Amsterdamse straatname actuele gegevens als de huidi hoeveelheid menselijke werpselen (iets boven 41.878.850 ton) en nieuws ov het schikkingsvoorstel van KNVB omtrent Ajax-verdedig Christian Chivu. Maar vooreerst is er natuurl de muziek, een fraaie dwaï doorsnede van twaalf jaar Ma sive Attack. De soulvolle van b eerste album 'Blue lines' (nui mers als 'Safe from harm', 'Ui finished sympathy') krijgen b publiek nog altijd makkelijker beweging dan het vage, abstra te, - vooruit - kille recentef werk. Het was destijds Mushroom de reden om groep te verlaten. Maar in b totaalplaatje valt alles op zf plaats. Massive Attack is op oof logssterkte. En voor het prees? bombardement aan priktó| kom je ogen en oren tekort. theater recensie Susanne Lammers Voorstelling: Gloed, naar het boek van Sdndor Marai. Met Eric Schneider, Dries Smits en Heieen Pimentel. Bewerking: Ger Thijs. Regie: Ursul de Geer. Gezien: 29/4, Schouwburg, Leiden. Weer te zien: 22/12, aldaar. In Gloed van Sdndor Mérai ont moeten twee voormalige harts vrienden elkaar weer. Hun vriendschap was 41 jaar geleden abrupt afgebroken. Konrad ver dween met de noorderzon en Henrik pijnigt zich sinds die dag met de vraag waarom. Zijn beste vriend en zijn innig geliefde vrouw hebben hem verraden en vervolgens verlaten. Konrad ver trok omdat hij Henrik wilde, maar niet durfde te vermoor den, Christina besloot te ster ven. Maar aan het eind van hun le ven komt Konrad terug, kunnen de feiten eindelijk verklaard worden met de waarheid. Wat volgt is een donkere avond, waarin Henriks wrok, wraak en vragen de vrije loop krijgen, een avond die hem loutert, maar die eigenlijk geen nieuwe inzichten oplevert. Toch komt hij dichter bij de waarheid. Hij wil geen af stand doen van de vriendschap en ook wil hij het beeld van de vrouw instandhouden. En dat kan alleen als hij zichzelf aan tast, verschrompelt. Het stuk is mooier dan het boek. Al lezende krijg je teveel infor matie over Konrad en Christina, wordt teveel uitgelegd en tegelij kertijd te weinig, zodat je onwil lekeurig partij gaat kiezen en dus een tikje onbevredigd ach terblijft. Ger Thijs laat in zijn be werking het mysterie meer in tact. Hij geeft je alleen de illusies van Henrik, de ideaalbeelden die hij maakte van vrouw en vriend, en dat maakt het veel begrijpelijker dat Henrik, na 41 jaar duelleren in zijn hoofd, uit eindelijk niet wfl weten. In deze toneelbewerking groeit Henrik pas echt uit tot de tragische fi guur die hij is. Het stuk drijft natuurlijk op b spel van Eric Schneider, vooral meesterlijk suggeree De opgekropte emoties krijg gestalte in ijzingwekkend geplaatste pauzes en tempov! snellingen en vertraging? Schneider acteert beheerst klein en dat past erg goed bij zeer natuurlijke en simp! speeltrant van Heieen Piment cfie de stokoude voedster gesti te geeft, en Dries Smits, die genlijk weinig meer te dol krijgt dan de monoloog v Schneider te laten vloeif Smits' rol is misschien wel lastigste: steeds weer moet minutenlang onbewogen vi zich uitstaren, terwijl beschuli gende herinneringen hem 0 de oren vliegen. Meer dan het suggestief hoofden van een sigaar hem niet gegund en toch een volwaardige tegenspeler Schneider. Hij ontwijkt en hult en reikt tegelijkertijd hand naar een oude vriend laat hem zijn avond, en zijn gedie.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 12