'Europeaan wil leven niet doorgeven REGIO Griepprik heeft nu geen toegevoegde waarde' Keukenhof, SARS, de oorlog en de eur Toon moed en veeg de plek rond het bevrijdingsmonument schoon Ook op De Burcht nog altijd veel overlast DINSDAG 29 APRIL 2OO3 NAVRAAG De kranten staan vol berichten over dodelijke virusziekten. De myste rieuze longaandoening SARS waart rond in Azië en Canada; Neder land en België tobben met het vogelpestvirus. Virologen waarschu wen voor de komst van een wereldwijde, ern stige griepepide mie die in Neder land duizenden doden tot gevolg kan hebben. In het Leidse verzor gingshuis 't Huis op de Waard eiste een griepachtig virus de afgelo pen maanden vermoedelijk acht levens van bejaarden. CORIEN SWAAN, arts infectieziekten bij de GGD Zuid-Holland Noord in Lei den, laat haar licht schijnen over al het naderend onheil. Moeten we bang zijn voor alle huidige virusepidemieënof is alle commotie schromelijk overdreven? „Beide. Je moet wel op je hoede zijn voor nieuwe virusziekten, zo als SARS en ook moge lijke nieuwe griepepi demieën, zodat je ver spreiding op grote schaal kunt voorko men. Aan de andere kant is het niet zo dat we, hier in Leiden, door allerlei virussen worden bestookt. In 't Huis op de Waard was een klein epidemietje met infecties aan de luchtwegen, niet uit zonderlijk. Vanwege de kwetsbare popula tie heeft dat tot een aantal sterfgevallen geleid, maar het epidemietje is vanzelf overge gaan. Het is niet zo dat we nu bij elke vorm van griep allerlei uitge breide onderzoeken moeten gaan houden." SARS heeft een sterftecijfer van vier procent. Dat is toch ongeveer even hoog als het sterftecijfer van griep? „Ja dat klopt, als het gaat om griep bij ouderen heeft u daar gelijk in, maar dat men zich druk maakt over SARS komt omdat de ziekte toch een wat andere uitingsvorm heeft. Er overlijden bijvoorbeeld ook jonge mensen aan, die niet tot een kwetsbare groep behoren." Onheilsberichten zijn er ook over de mogelijke uitbraak van een ernstige griepepidemie. Het virus daarvoor zou zich kunnen ont wikkelen uit het vogelpestvirus. Moeten we ons daar meer zorgen over maken dan over SARS? „We moeten ons zorgen maken over beide ontwikkelingen, al is SARS al uitgebroken. De kans dat het vogelpestvirus zich ontwik kelt tot een dodelijk griepvirus voor mensen is heel erg klein, maar je moet altijd op je hoede zijn dat zoiets kan gebeuren. Heeft de GGD het drukker door alle berichten over gevaarlijke vi rusziekten? „We krijgen wel meer vragen, dat is logisch. Maar het is niet ex treem druk. Het zijn vooral mensen die op vakantie willen naar Azië en zich'afvragen of dat verantwoord is." Wat zijn toch die antivirale middelen waarover steeds wordt ge sproken; zijn ze vergelijkbaar tnet een griepprik? „Een griepprik heeft nu geen toegevoegde waarde hier in Leiden, want het griepseizoen is vrijwel over. Maar in gebieden waar nu wordt geruimd, is een griepprik wel nuttig voor kwetsbare groe pen. Anti-virale middelen slik je als profylaxe, vergelijkbaar met de pillen die je slikt in malariagebieden. Zolang je ze slikt is de kans op besmetting een stuk kleiner." tekst: Erna Straatsma foto: EPA/Giorgio Benvenuti UIT DE ARCHIEVEN ANNO 1953, Woensdag 29 April ANNO 1978, zaterdag 29 april LEIDEN-Einde lijk is het dan zo ver. De veehan delaren die uit heel Zuid-Hol land naar Leiden komen, kunnen zich voortaan in een groot mo dern en comfor tabel restaurant uitleven. Onder het toeziend oog van Groenoord- haldirecteur De Jong opent wethouder Van Aken het nieuwe restaurant. Foto: archief Leidsch Dagblad LEIDEN - Leiden staat in de komende dagen wederom in het teken van de Braderie, de feestelijke markt, waaraan ditmaal het karakter van een Bloemen-Braderie wordt gegeven. Bloemen op en in de stands, op de toegangswegen, bloemen overal... Op het Braderie-ter rein gonst het momenteel van activiteit, links en rechts spannen de deelnemers zich tot het uiterste in om toch maar vooral goed voor de dag te komen. Ook het Actie-Comité „Leiden Leeft", dat hier vorig jaar de Braderie met zoveel succes in de Sleutelstad introduceerde, blijft in deze algemene activiteit niet achter. Straks komen de dui zenden, die tot tienduizenden zullen aangroeien. En allen moeten en zullen dan weten, dat Leiden leeft. Leeft op zijn Braderie, die dit jaar tegelijk valt met de viering van Koninginnedag en de Slagersvakten- toonstelling, welke ter gelegenheid van het gouden jubileum van het Openbaar Slacht huis wordt geor ganiseerd. Foto's in deze rubriek kunnen worden nabesteld door binnen veertien dagen na plaatsing 2,50 (voor een exemplaar van 13 bij 18 in zwart wit) over te maken op gironummer 57055 Ln.v. Dagbladuitgeverij Damiate b.v. Postbus 507, 2003 PA Haarlem, onder vermelding van Leidsch Dagblad, ANNO d.d.(datum van plaatsing) of door contante betaling aan de Dalie van het Leidsch Dagblad, Rooseveltstraat 82 te Leiden. U krijgt de foto binnen drie weken thuisgestuurd. COLOFON Leidsch Dagblad Directie: B.M. Essenberg, G.P. Arnold W.MJ. Bouterse (adjunct) E-mail: directie@damiate.hdc.nl Hoofdredactie: Jan Geert Majoor, Kees van der Malen, Léon Klein Schiphorst (adjunct) E-mail: redactie.ld@damiate.hdc.nl HOOFDKANTOOR Rooseveltstraat 82, Leiden, tel. 071-5 356 356 Postadres: Postbus 54,2300 AB Leiden. Redactie fax 071-5 356 415 Advertentie fax 071-5 323 508 Familieberichten fax 023-5150 567 ADVERTENTIES 071-5 356 300 Sprinters (rubrieksadv.): 072-519 6868 ABONNEESERVICE 071-5128 030 E-mail: abonneeservice@hdc.nl ABONNEMENTEN Bij vooruitbetaling (acceptgiro) p/m €19,60 (alleen aut ine.) p/kw €55,00 p/j €210,60 Abonnees die ons een machtiging verstrekken tot het automatisch afschrijven van het abonnementsgeld ontvangen €0,50 korting per betaling. VERZENDING PER POST Voor abonnementen die per post (binnenland) worden verzonden geldt een toeslag van €0,50 aan portokosten per verschijndag. GEEN KRANT ONTVANGEN? Voor nabezorging: 071-5128 030 ma t/m vr: 18-19.30 uur, za: 10-13 uur AUTEURSRECHTEN Alle auteursrechten en databankrechten ten aanzien van (de inhoud van) deze uitgave worden uitdrukkelijk voorbehouden. Deze rechten berusten bij HDC Uitgeverij Zuid BV cq. de betreffende auteur. HDC Uitgeverij Zuid BV, 2003 De publicatierechten van werken van beeldende kunstenaars aangesloten bij een CISAC-organisatie zijn geregeld met Stichting Beeldrecht te Amstelveen. HDC Uitgeverij Zuid BV is belast met de verwerking van gegevens van abonnees van dit dagblad. Deze gegevens kunnen tevens worden gebruikt om gerichte informatie over voordeelaanbiedingen te geven, zowel door onszelf als door derden. Heeft u hier bezwaar tegen, dan kunt u dat schriftelijk laten weten aan HDC Uitgeverij Zuid BV, Afdeling Lezersservice, postbus 507,2003 PA Haarlem. Naar aanleiding van de artikelen over de overlast bij Molen De Valk wil ik ook iets kwijt over de overlast op De Burcht. Ik woon op de Oude Rijn en mijn apparte ment ligt direct aan De Burcht. Ondanks alle 'voorzorgsmaatre gelen' van de ge meente is het allemaal (nog) niet veel beter geworden. Vooral op een mooie zomerse dag is het vaak volop irriteren. Dronken, scheldende, lallende mensen. Ze legen hun blaas direct voor mijn raam en als je er wat van zegt, word je nog uitgescholden ook. Seksuele handelingen (all the way!) voor mijn deur komen ook niet zelden voor en in de zomermaanden loop ik vaak een slaaptekort op door dat er om 04.00 uur 's nachts nog volop wordt gezongen, gela chen en geschreeuwd op De Burcht. Buiten de overlast die de omwonenden er van hebben, is er na tuurlijk ook overlast voor toeristen, spelen de kinderen en derge lijke. Tijdens een kin derpartijtje zat er te gen De Burcht een man zijn mes schoon te maken, meer hoef ik niet te zeggen, lijkt mij- De reden dat ik dit schrijf, is omdat ik vaak het idee krijg dat men denkt dat de problemen omtrent De Burcht zijn opge lost, maar dit is bij lange na niet het ge val. F. Wortman, Leiden. Dagjesmensen genieten van de bloemenpracht in de Keukenhof in Lisse. Foto: GPD Op het idee gebracht door diverse artikelen in het Leidsch Dagblad over de Keukenhof, heb ben we na jaren weer eens een bezoek gebracht aan dit schitterende park. Hierbij een korte fi nanciële indruk in euro's. Parkeren: 4. Entree per persoon: 11,50. In het zelfbedieningsrestaurant een flesje Spa blauw: 2,75, een kopje thee: 1,85, een klein broodje ham: 2,45, een broodje kaas: 3,85 en een bevro ren appeltaartpunt: 3,00. Vervolgens op het ter ras geen tafel met vier stoelen te vinden. Als gevolg van de oorlog in Irak, de aanslage in New York en de SARS zou het aantal bezc kers tegenvallen en moet een publiciteitscai pagne meer Nederlanders aantrekken. Of zou het teruglopend aantal bezoekers mi schien liggen aan de prijsbewustheid na de voering van de euro? F. van I Noordv wereld en ook, zij het iets min- HHf der, in de Ver- V enigde Staten, f Maar niet in het 'oude Europa', dat ten prooi is ge- W vallen aan relativisme en twijfel. Europeanen put- y ten zich uit in enerzij ds anderzijdsdis- cussies, zoals pijnlijk duide lijk werd in de aanloop naar de oorlog in Irak. Het maken van principië le keuzes vinden zij moeilijk. Liever willen zij con- «SpA, sumeren, Êp genieten, zich- 1 X zelf Met ergernis - en dat is nogal zacht uitgedrukt - nam ik dinsdag 22 april kennis van de inhoud van het artikel over het bevrijdingsmonument nabij Molen De Valk onder de kop 'Een no go area bij het bevrij dingsmonument'. Verslagge ver Wim Koevoet stelde de gang van zaken aan de orde met betrekking tot het 'verblijf ofwel rondhangen van (jonge) lieden rond het bevrijdings monument, dat van jaar tot jaar wil herinneren aan de vre selijke dictatuur waar de Ne derlandse - en in dit geval Leidse - bevolking onder te lij den had in de periode 1940- 1945. Het is niet voor het eerst dat de mijns inziens barre situatie rond dit monument aan de or de wordt gesteld. Meerdere keren heb ik zelf ook een kijkje genomen bij het monument en de regelmatige aanwezig heid van bepaalde lieden ter plekke getuigt van geen enkel respect ten aanzien van deze gewijde plek, herinnerend aan een periode dat de in ons land overheersende nazi-dictatuur geen enkel respect had voor democratie, zeker óók niet voor hem of haar die dit ble ven verdedigen. Het stemt mij in elk geval goed dat er enkele leden van de ge meenteraad zijn die zich met mij ontzettend ergeren aan de dagelijkse situatie bij en rond het bevrijdingsmonument. Dat zij onder andere ook actie verwachten van de politie om voor eens en altijd echt op te treden is terecht, maar gezien het gedoogbeleid dat ons land nog steeds teistert, zal het wel een wens blijven. Het verbaast mij ook zeer dat de heer Lemstra als burge meester bang is om op te tre den, omdat hij anders bang is om - ik citeer nu de krant - 'alle leven uit de stad weg te jagen'. Wat een onzin van deze tijdelijke burgervader! Ik heb persoonlijk de indruk dat het college van B en W van Leiden niet of nauwelijks enige interesse aan de dag wil leggen om eer in te blijven lossen ten aanzien van onze bevrijdings dag. Jarenlang heb ik mij in 5 mei-comités (sedert 1960 en bestaande uit burgers) sterk beijverd om onze bevrijdings dag met activiteiten bij de Leidse bevolking te presente ren, onder andere met exposi ties, maar er gebeurt al enkele jaren niets meer in Leiden op die vijfde mei. Onverschillig heid en machtswellust van mensen zijn daar debet aan. Vandaar dat ik wél hoop dat burgemeester Lemstra alsnog de moed kan opbrengen om de politie opdracht te geven om de locatie rond en bij het bevrijdingsmonument blij vend 'schoon te vegen'. Want bij de stille omgang op de avond van 4 mei naar dit mo nument zijn óók nog veel na bestaanden van oorlogsslacht offers aanwezig. En die laten zich zeker niet uit Leiden weg jagen. Henny Kwik, Leiden. Cl Verdwijnen van religie maakt Europa 'levensmoe', meent Leidse filosoof Verbrugge door Wilfred Simons De Europese samenlevingen gaan ten onder aan een gebrek aan gemeen schapszin. Doordat iedereen voor zich zelf is gaan leven, delen wij geen ge meenschappelijke waarden meer. Wij willen wel leven, maar wij willen het niet meer doorgeven. Dat zegt de Leidse filosoof Ad Verbrugge (36). Op den duur betekent dat niets goeds voor Europa. Ons gebrek aan een ge deelde overtuiging ondermijnt onze cultuur van binnenuit. Ad Verbrugge doceerde tot voor kort filosofie aan de Universiteit Lei den. Vorig jaar won hij de on derwijsprijs van de universi teit. Het geldbedrag dat daaraan verbonden was, besteedde hij aan de organisatie van een symposi um onder de naam 'De toe komst van het Westen'. Hier ontvouwde hij zijn toch wat sombere visie op de toekomst van het oude continent. Sinds kort werkt hij aan de Vrije Uni versiteit in Am sterdam. Europeanen willen vrij zijn, zij willen het recht om hun le ven in te richten naar hun eigen verlangens en be hoeften. Ze heb ben de afgelopen dertig jaar allerlei knel lende banden van zich afgeworpen, waarvan georganiseerde godsdienst de belangrijkste is. Dit stelsel van ge en verboden staat immers in de weg van vrijheid en zelfrealisatie. 'Post christelijke', seculiere Europeanen willen zich ontplooien en genieten van het leven. De Europese vrijheid heeft een keer zijde, aldus Verbrugge. De vrije Euro peanen verliezen het gevoel dat zij deel uitmaken van iets dat groter is dan zijzelf. Een begrip als 'natie' bij voorbeeld staat der discussie. Wat is de Nederlandse identiteit eigenlijk? Moet een Nederlander op klompen lopen, of mag hij ook een djellaba aan? Als niemand meer precies kan zeggen wat het be tekent om Nederlander te zijn, dan identificeren Nederlanders zich ook niet meer met hun nationaliteit. Zij raken er los van, worden 'mensen die toevallig in Nederland wonen' en voelen zich niet meer verbonden met andere mensen die hier ook wonen. Verbrugge vraagt vooral aandacht voor de samenbindende rol van reli gie. Binnen een religieuze gemeen schap gaan mensen op in iets groots en alomvattends. Dat grote, alomvat tende is heilig, absoluut en onaan tastbaar en de gelovige maakt daar deel van uit Aanhangers van een godsdienst geven hun individuele vrijheid deels op, maar daar krijgen zij veel voor terug: steun en warmte van de gemeenschap, erkenning van anderen, een gevoel van 'erbij ho ren'. Ze krijgen een wereldbeeld, dat houvast biedt. Maar vooral, meent Verbrugge, willen de gelovigen de waarden die zij zo belangrijk vinden, uitdra gen en doorgeven. Dat verlangen om te staan voor wat je belangrijk vindt, dat te willen ver dedigen en het te willen doorgeven aan vol gende generaties, dat ziet hij wel in de Arabische ontplooien, carrière maken. „Zij wil len wel leven, graag zelfs", zegt Ver brugge. „Maar zij hebben niets om vóór te leven." Als dat ontbreekt, is er ook geen re den om kinderen te krijgen. Meer dan uit een veronderstelde 'aangebo ren behoefte' verklaart Verbrugge de kinderwens uit het verlangen van mensen om centrale waarden door te geven aan een volgende generatie. Steeds minder mensen willen dat, blijkt uit recent onderzoek van psy chologe Susanne van Boven van de Universiteit Leiden. Uit gesprekken met 'kindervrije stellen' bleek dat zij 'geen zin hebben om hun vrijheid op te geven', 'geen verantwoordelijkheid voor een kind willen dragen' en 'hechten aan hun autonomie'. Deze mensen wil Verbmgge niet zozeer egoïsme verwijten. Deze mensen hebben een volgende generatie niets meer te zeggen. Hij ziet in hen voort brengselen van een 'letterlijk steriele' en 'levensmoede' cultuur. Maar als Europeanen geen waarden meer hebben om over te dragen, geen kin- De Leidse filosoof Ad Verbrugge, die onlangs de Universiteit Leiden verruilde voor de Vrije Universiteit in Amsterdam. „Europeanen\villen wel leven, graag zelfs, maar zij willen het leven niet meer doorgeven." Foto: Dick Hogewoning deren willen krijgen en niets andei d huldigen dan 'leven en laten leven gaan Europese waarden en Europj ii zelf uiteindelijk teloor. „Niet alleen c de religie verdwijnt dan, maar ook i daarop gestoelde ideologieën zoals 1] socialisme, humanisme en zelfs dep; mensenrechten, die uit onze waar den voortkomen." De eerste effecten zijn al zichtbaar, meent Verbrugge. Geweldstoenam r corruptie, de claimcultuur, teloor gang van het onderwijs, gebrek aaije vorming bij de burgers en gezinspi n blemen schrijft hij alle toe aan het 'gebrek aan richting en levenskracht in onze cultuur. Het ultieme bewiji n de vergrijzing, een 'dramatische d( it mografische aardverschuiving die 11| westen in zijn greep houdt'. Italië bijvoorbeeld telt nu 57 miljoe inwoners, maar in 2050 nog maar miljoen. Hoe zal het land er dan ui zien? Is het leger? Of hebben, meei waarschijnlijk, immigranten de Ita aanse samenleving getransformeei In Nederland lijkt de vergrijzing m der radicaal te verlopen, maar hoe dan ook vreest Verbrugge een eind aan het Europa zoals dat sinds het einde van de middeleeuwen heeft bestaan. Hoe anders is de toestand in de Verenigde Staten. „Daar is e< openlijk beleden geloof in terse waarden, zoals democ a tie, vrijheid van meningsuitR en mensenrechten een ver bond aangegaan met religi* Amerika is openlijk religieu: Bush zegt heel duidelijk: 'vri heid is geen uitvinding van qd mens, maar een gift van Goi aan de mensheid'. Dat geef de Amerikanen bezieling. Kom daar in Europa eens om!" Ook de Arabische wereld n bezield door een directe koppeling van godsdiens aan samenleving. Arabiei leven in de 'umma', een meenschap van gelovige die zij als groots, alomve tend en heilig ervaren. Daar zijn mensen zelfs lig reid om als zelfmoordte L rorist voor hun overtuig a te sterven, iets dat de twi L lende Europanen als vol strekt wezensvreemd voor komt. Als er al sprake is va een 'clash' tussen oost en west, dan verbaast het Ver- brugge niets dat het oude, v j moeide Europa daar geen ron speelt. „Het Westen, dat is nr r vooral de Verenigde Staten. In, Europa worden algehele verwa ring en richtingloosheid voel baar." Wilfred Simons SCHRIJVEN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 14