'Laat mij maar lekker model
KUNST CULTUUR
staan'
Herinneringen aan Hotz
Niet te temperen enthousiasme
Balletschool Inge van den Broek
Prachtig toneelspel
stuk met ongekend^
zeggingskracht E
Sinead O'Connor
stopt met zingen
Leidse dichteres
geeft cursus
Eerste namen
Parkpop bekend
C. Richter eerste
met componeren
Doek Van Gogh
gestolen
Zakelijke
website voor
kunstenaars
Bundel van Maarten 't Hart over Oegstgeestse schrijver
Mad'House op Oranjebal
Open Huis bij Ars Aemula Naturae
Gezicht op Katwijk
Sinead O'Connor. Foto: EPA
londen - De Ierse zangeres Si
nead O'Connor heeft aange
kondigd in juli met haar muzi
kale carrière te stoppen. De ko
mende maanden maakt ze de
laatste opnames en dan wil de
zangeres niet langer meer een
beroemdheid zijn. „Ik wil net
als iedereen gewoon over straat
kunnen lopen zonder dat men
sen tegen elkaar zeggen: 'Kijk
daar heb je Sinead!'. Of je het
gelooft of niet. ik ben erg verle
gen", aldus O'Connor. De in
Dublin wonende zangeres zei
tien jaar geleden ook al te wil
len stoppen met zingen. Sinds
dien is ze bijna niet meer in de
hitparades voorgekomen.
leiden - De Leidse dichteres
Pink Meltzer geeft vanaf 12 mei
een driedaagse cursus dichten.
Het afgelopen jaar verscheen
haar tweede bundel 'Veel liefs'.
De sessies staan open voor ie
dereen die het pad der dichters
wil opgaan. Inschrijven kan da
gelijks van 09.00 tot 16.00 uur
bij het K&O-gebouw aan de
Oude Vest in Leiden.
den haag - De organisatie van
Parkpop heeft de eerste namen
bekendgemaakt van artiesten
die op zondag 29 juni in het
Zuiderpark in Den Haag op de
podia staan. Het gaat om Kre-
zip, Brainpower, Morgan Her
itage, Ska-P, Ozomatli, Van Ka
toen en Corey.
utrecht - De 12-jarige Christi-
aan Richter uit Utrecht heeft
het Prinses Christina Composi
tieconcours 2003 gewonnen.
Hij won de prijs met zijn com
positie 'Oma Nel'. In de catego
rie 15- tot en met 19-jarigen
ging de hoogste eer naar Peter
Vigh (15) uit Oisterwijk met 'Le
Train'. Aan de finale gingen se
lecties vooraf waaraan 24 jonge
componisten deelnamen. Het
compositieconcours heeft iede
re twee jaar plaats.
londen - Uit een museum in
het Engelse Manchester zijn
drie schilderijen gestolen, van
Vmcent van Gogh, Pablo Picas
so en Paul Gauguin. Medewer
kers van de Whitworth Art Gal
lery bemerkten de diefstal giste
ren toen ze op hun werk kwa
men. Volgens de politie van
Manchester is de roof van de
drie schilderijen goed voorbe
reid. De gestolen schilderijen
zijn 'De wallen van Parijs met
huizen' van Van Gogh, 'Armoe
de' van Picasso en 'Tahitiaans
landschap' van Gauguin en
hebben een geschatte waarde
van 1,44 miljoen euro.
den haag/gpd - De artistiek in
gestelde geest heeft soms een
zakelijk zetje in de rug nodig.
Daarom beginnen de Amster
damse Hogeschool voor de
Kunsten en Kunstenaars&CO
een website met zakelijke infor
matie voor kunstenaars, kunst
studenten amateurs en organi
satoren in het culturele veld. De
website www.beroeps-
kunstenaar.nl wordt 14 mei in
Amsterdam gelanceerd door de
missionair staatssecretaris van
OC&W Cees van Leeuwen.
De initiatiefnemers spelen met
het project in op de toegeno
men concurrentie en ingewik
kelde regelgeving in de cultuur
sector. „Kunststudenten en be
ginnende kunstenaars moeten
zakelijk beter voorbereid wor
den op hun toekomst. De he
dendaagse beroepspraktijk kent
steeds minder vaste banen, en
in de groeiende culturele sector
spelen commerciële belangen
een steeds grotere rol." Kunst
hogescholen, beroepsorganisa
ties en vakbonden geven op de
website onder meer uitleg over
belastingen en sociale zeker
heid, subsidieaanvragen, con
tracten en het maken van een
begroting.
door Theo de With
oegstgeest - Hotz is hot. Sinds
het overlijden van F.B. Hotz, in
2000, is de belangstelling voor
de schrijver uit Oegstgeest al
leen maar toegenomen. Collega
Maarten 't Hart stelde een bun
del samen met de mooiste ver
halen van Hotz. Afgelopen win
ter werd in de busremise van
Connexxion naast het Leidse
Centraal Station een reeks voor
stellingen gespeeld, gebaseerd
op Hotz' verhaal 'De voetnoot'.
De briefwisseling met zijn oom
Herman werd gepubliceerd. En
sinds vrijdag is er bovendien de
bundel 'De man met het glas'.
Wederom was het Maarten 't
Hart die het initiatief nam voor
het boek, dat bij boekhandel De
Kier in Oegstgeest ten doop
werd gehouden. Hij heeft daarin
alles gebundeld wat hij ooit over
Hotz heeft geschreven. Inter
views, recensies, dagboekfrag
menten, maar ook de toespraak
bij de crematie. Op twee plek
ken in het boek is het antwoord
te vinden op de vraag waar 't
Harts fascinatie voor Hotz van
daan komt. „Van alle heden
daagse schrijvers is Hotz degene
wiens werk mij het meest aan
spreekt", valt ergens te lezen.
Even verder op staat „Van alle
Nederlandse schrijvers woont
hij het dichtst bij mij in de
buurt."
Een inhoudelijke en een prakti
sche reden dus. Het idee ont
stond in december toen Maar
ten 't Hart met onder anderen
Kees Schafrat van boekhandel
De Kier in de bittere kou het lo
catietheater in de garage van
Connexxion bijwoonde, 't Hart
wist zulke mooie verhalen over
Hotz te vertellen dat besloten
werd tot een boekje, dat eigen
lijk in de Boekenweek had moe
ten verschijnen. Met een vertra
ging van een maand is vrijdag
het eerste exemplaar overhan
digd aan Atie Fransen-Hotz, de
oudere zus van de schrijver.
Sinds zijn echtscheiding woon
de de auteur bij haar in Oegst
geest.
Frits Hotz laat een bescheiden
oeuvre na. Maarten 't Hart telt
1400 pagina's. De veelschrijver
uit Warmond moet daar zelf in
middels een veelvoud van heb
ben geproduceerd. Hotz debu
teerde pas op latere leeftijd. Hij
had toen al een heel leven als
jazzmuzikant achter de rug. In
1998 ontving hij voor zijn literai
re werk de P.C. Hooftprijs. Op
dat moment was hij door slecht
ziendheid al gestopt met schrij
ven.
Van die kwaal had hij al vroeg
last. 't Hart vertelt dat Hotz in de
jaren vijftig met een jazzband
speelde voor Leidse studenten.
In de pauzes was hij steeds in
gesprek met een blonde, mollige
studente. Een andere muzikant
vroeg de trombonist: 'Frits, weet
je wel wie die studente is?'
'Geen idee', was het antwoord.
'Het is prinses Beatrix.' 'O',
sprak Frits toen, 'ik had al het
gevoel dat 't niks zou worden.'
Zijn liefdesleven ging niet over
rozen. In zijn verhalen schrijft
Hotz veelvuldig over de echt
scheiding van zijn ouders, maar
ook zijn eigen huwelijk strand
de. Het was Maarten 't Hart
vaak opgevallen dat hij nooit
over zijn ex-vrouw praatte, maar
wel altijd over Helga Ruebsa-
men begon. „Dat intrigeerde
mij", vertelde hij bij de boekpre
sentatie. „Ik heb dat eens uitge
zocht." In 'De man met het glas'
(een verwijzing naar het ver
grootglas waar de bijna blinde
Hotz altijd mee werkte) onthult
hij de reden. De ex-vrouw van
Hotz heeft ooit in een jaloerse
bui de ex van Helga Ruebsamen
doodgestoken. Het ging om
jazztrombonist Serein Pfeiffer
die de ex-vrouw van Hotz in de
steek had gelaten voor een nieu
we liefde.
noordwuk - In Noordwijk werd zaterdagavond een voorschot genomen op Koninginnnedag. De Hotels van Oranje vormden het decor v
jaarlijkse Oranjebal. De dance-formatie Mad'House (foto) was de klapper van de avond. Mad'House heeft wereldfaam veroverd door oude
van Madonna te recyclen. Van 'Like a prayer' wist de formatie vier miljoen singles te verkopen en bijna overal in Europa behaalde het num
de koppositie van de hitlijst. Met 'Holiday' en 'Like a virgin' deden ze het kunstje nog eens dunnetjes over. Mad'House ontving twee maan
geleden in Berlijn de prestigieuze Echo Award voor de meest succesvolle internationale dance-act. Verder traden op het Oranjebal DJ Di
de twaalfkoppige formatie Discomotion op. Foto: Mark Lamers
leiden - Het is nog maar tien we
ken geleden dat Nicole Visscher
haar handen voor het eerst in de
boetseerklei zette. Maar wie haar
bezig ziet, zou dat niet denken.
„Veel mensen zijn ontzettend
verbaasd dat ik nog maar zo kort
geleden met de cursus begonnen
ben", zegt ze, terwijl ze door
werkt aan haar beeldje van een
liggende, naakte dame. „Goh, dat
je zo snel zo veel kunt bereiken, is
vaak hun reactie."
Goede reclame, zo'n vlugge
leerling. En om reclame voor de
vele cursussen die Ars Aemula
Naturae geeft, draait het dit
weekeinde ook wel een beetje.
Maar dat is niet de enige reden
waarom het Leids schilder- en
tekengenootschap zijn monu
mentale pand aan de Pieters
kerkgracht voor het publiek
openstelt: het is ook bij uitstek
de gelegenheid om het werk van
meer dan driehonderd cursisten
aan de buitenwereld te tonen.
De lokalen hangen dan ook bar
stensvol met schilderijen, teke
ningen, etsen en aquarellen, in
alle vormen en maten, in alle
stijlen en kleuren. Een medi
terraan landschap dat bakt in de
zon, een stilleven met een Heinz
tomatenketchupflesje, een grilli
ge knotwilg in zwart-wit. En na
tuurlijk tientallen tekeningen
van modellen, naakt en gekleed.
In een van de lokalen zit Bart
Boudewijns met kaarsrechte rug
gend alsof hij bereid is op
gewenst ogenblik de relati
beëindigen.
Tot dat punt van de voorstt
let je nauwelijks op het c
omdat het nagenoeg ontbr
Er staan slechts twee grote
ken voor een toneelgordijn
loopt een plankier ver de za
ZTHollandia ziet af van het
listische decor dat Hugo
eigenlijk voorschrijft. Het w
staat centraal, als toeschou
zitten we er boven op.
Het maakt het stuk, dat in
nog veel stof deed opwaaiei
gentijdser. Dan gaat er een
waaien, het toneeldoek va
het stuk wordt op een abstr
niveau getild. Wat we te
krijgen, is namelijk de ine
euze toenadering van vad<
dochter. Had de man aanvé
lijk nog op zijn onschuld go
merd, deze expliciet vrijmo
gespeelde scène neemt
twijfel weg.
Het laatste deel gaat - simpri
zegd - over de vraag of j|.
zo'n verleden nog samen v«
kunt. En na al dat menselijk
vermogen toont het eind*
sprankje hoop. Althans, iet
hoop kun je putten uit de lij
volle wijze waarop in het
beeld de vrouw het haar
man wast
We zijn dan twee uur en t
minuten verder - zonder pk
Dat zie je op je horloge,
door het aan nuances rijkeL
van vooral Bert Luppes en Re
de Brauw heb je even alle^'
besef verloren.
maandag 28 APRIL 2003
door Rody van der Pols
theater recensie
Maarten Baanders
Voorstelling: 'For the beauty of this',
leerlingenuitvoering Balletschool
Inge van den Broek. Gezien: 27/4,
LAKtheater Leiden.
Eigenlijk stond er pas voor
2004 een uitvoering op de
agenda, maar op de ballet
school van Inge van den
Broek heerst nu eenmaal een
niet te temperen enthousias
me om op de planken te
staan. Daarom maakte Inge
van den Broek, gesteund
door haar dochter Nelleke,
'For the beauty of this', een
eenvoudig programma zon
der theatrale extraatjes, maar
wel met een spannende af
wisseling van de diverse
groepen leerlingen.
Het meest uitgesproken was
het aandeel yan de volwasse
nen. Het openingsnummer
was al meteen een aansteke
lijke loskomer, vlot, soepel
en swingend. Later kwam de
groep met een scène uit
"West Side Story", waarin de
musicalsfeer op en top aan
wezig was. Heel anders was
het slotnummer, een mo
dem-klassieke choreografie
met een geheimzinnige,
donkere sfeer, waaruit de
danseressen verrassend
overstapten op passages met
lichtere dans.
De jeugdselectie was even
eens goed op dreef. Een cho
reografie met vechtachtige
bewegingen werd gespierd
uitgevoerd, terwijl de groep
zich later van een relaxte
kant liet zien in een show
met vrolijk swingende dans
op harde ritmes. Ook de
leerlingen van de basisvor
ming presenteerden zich.
Hoe onwennig de kinderen
ook op het toneel stonden,
ze zorgden voor theater dat
niet verveelde. Uit een in
eengedoken houding kwa
men ze omhoog, waarbij
hun armen leken op bloem
blaadjes die opengaan. In de
andere scènes konden ze be
hoorlijk beweeglijk uit de P®
hoek komen. Je zag al voor je L
hoe ze later in sprookjesach- y
tige dansstukken mee zou- 0-
den doen. K
Een show van Inge van den
Broek zou niet compleet zijn
zonder gastoptredens. De
flamencogroep van Wil Lam-
bregts jr., sinds 1980 vaste
deelnemer, zorgde ook nu
weer voor zwierige momen
ten, met kleurige jurken en
waaiers die op de wind leken
te dwarrelen. Het was span
nend naar het steeds feller
wordende voetenwerk te kij
ken. Ook Bad Habitz kwam
het programma verrijken. In
een breakdance act lieten de
jongens de ene stunt na de
andere zien, met opwindend
snelle draaibewegingen op
de schouder, draaien en
kronkelen op de vloer en ho-
rizoritaal hoppen op de han
den. Niet alles ging perfect,
maar het was er niet minder
spectaculair om en zo vorm
de de groep een aanstekelijk
onderdeel van een aantrek
kelijk programma.
èr
theater recensie
Wijnand Zeilstra
Voorstelling: Vrijdag' van Hugo Claus
door ZTHollandia. Regie: Johan Simons.
Spel: Elsie de Brauw, Bert Luppes, Fedja
van Huêt en Yonina Spijker. Gezien: 27/4,
Leidse Schouwburg.
amsterdam/katwuk - Bij het Amsterdamse veilinghuis Christie's komt morgen het schilderij 'Gezicht op Katwijk' onder de hamer. Het werk
van Kasparus Karsen (1810-1896) laat onder meer het Groot Badhotel zien. Naar verwachting zal het tussen de 15.000 tot 20.000 euro opbren
gen. Tijdens de veiling worden ook negentiende eeuwse werken aangeboden van onder meer Adriana Johanna Haanen, Henriëtte Ronner,
George Hendrik Breitner en Isaac Israels. Publiciteitsfoto
Een man keert terug uit de ge
vangenis waar hij op beschuldi
ging van incest met zijn dochter
gevangen heeft gezeten.
Schuchterheid, verlegenheid en
schaamte kenmerken de eerste
gesprekken met zijn vrouw. Het
ligt voor de hand dat de man dat
aanvankelijk met bravoure pro
beert te maskeren. Elkaar aftas
tend tracht het echtpaar met
veel omtrekkende bewegingen
een wederzijdse toenadering te
vinden.
Elsie de Brauw en Bert Luppes
bij ZTHollandia laten dit weer
zien met vele subtiele schake
ringen zien en vooral ook voe
len. Achter alle bravoure ver
raadt de man tegelijkertijd wan
hoop en onzekerheid. De vrouw
oogt weliswaar sterk en zelfstan
dig, maar lijkt voortdurend ver
ward te raken door haar gevoe
lens voor deze man.
Het is prachtig toneelspel waar
door het stuk weer ongekende
zeggingskracht krijgt. Dat ge
sprek tussen man en vrouw
krijgt een nieuwe impuls, als
haar minnaar (van wie ze on
langs een kind heeft gekregen)
verschijnt. Fedja van Huêt speelt
de minnaar bijna verontschuldi-
te
Cursisten de
monstreren
wat ze zoal
geleerd heb
ben tijdens de
boetseerles-
sen. Foto:
Henk
Bouwman
op een stoel. Om hem heen
staan een aantal schildersezels.
Een drietal mensen probeert ge
concentreerd zijn langwerpige
gezicht, zijn gedistingeerde snor
en korte, voorover gekamde
haar op papier te zetten. Even
later staat Boudewijns op om de
resultaten in ogenschouw te ne
men. „Dit is mooi gedaan", zegt
hij, wijzend op een van de teke
ningen.
Boudewijns (50) weet waar hij
het over heeft. De Leidenaar
staat al meer dan dertig jaar mo
del. Het aantal kunstwerken
waarop hij figureert, is bijna niet
te tellen. „Ik ben een van de
weinigen die er zijn beroep van
heeft gemaakt", vertelt hij. „Mo
del staan vergt dan ook veel
meer dan een beetje zitten of
staan. Zeker als man. Als een
vrouw er lieflijk en bekoorlijk
uitziet, is dat genoeg. Maar een
man moet kracht en dynamiek
uitstralen."
Al die uren zitten, staan en lig
gen zijn vereeuwigd op de vele
tekeningen en schilderijen die in
de leslokalen van Ars Aemula
Naturae hangen. „Kijk, die is
goed getroffen", zegt Boude
wijns, doelend op een kleurrijk
doek van een van de cursisten.
„Of ik zelf niet een keer een cur
sus zou willen doen? Nee hoor,
laat maar mij maar lekker model
staan. Dat is mijn ding."