REGIO 'Ik wil zeker nog wat doen' Naakte waarheid over naakten in Katwijks Museum Het zou hetzelfde zijn als je een hondendrol opeet Leidenaar Jan Duivesteijn over de charme van besturen Ineens geen zin meer om mee te pratend ZATERDAG 26 APRIL 2l NAVRAAG Het aaien van een hond die besmet is met de zogenoemde spoelwor- men kan blindheid bij mensen veroorzaken. Ook kunnen longen en le ver worden aange- tast. Dat staat in het zaterdagnum mer van het blad The New Scientist. Tot nu toe was ervan uitgegaan dat alleen contact met uitwerpselen van honden gevaarlijk was. De Leidse dierenarts M. MOENS is niet ver rast door de ontdekking. Kende u het gevaar dat in het aaien van honden met spoelwormen schuilt? „Ja, dat is niet zo gek. Honden poepen de larven van die spoelwor men uit, likken wel eens aan hun poeperdje en dan weer aan hun vacht. En als je die honden dan aait en vervolgens een broodje eet krijg jij die larven bin nen. Het zou hetzelfde zijn als je een hondend rol opeet. Bij kinderen en mensen met een slecht functionerend immuunsysteem kan dat problemen geven." „Iets heel anders en nieuws is trouwens dat je op dezelfde manier ook besmet kunt raken met de vossenlint- worm. Die rukt op in het buitenland en komt naar Nederland toe. Via honden kan een vos- senlintworm veel meer problemen geven dan de spoehvorm. Ook bij gezonde volwassen mensen: je krijgt er gezwelachtige blaren van in je lever en je hersenen. Wij adviseren mensen die met hun hond naar het buitenland gaan dan ook om hun huisdier bij terugkomst meteen te ontwormen." Hoe herken je een besmetting met de spoelworm? „De meeste mensen zullen er alleen wat griepachtige verschijnselen van krijgen. En die gaan vanzelf weer over. Komt ernstige spoelworm-besmetting tussen hond en mens veel voor? „Nou, ik heb de indruk dat het meer theorie dan praktijk is. Anders zou zoiets ook veel voorkomen bij dierenartsen, want wij staan de he le dag te graaien in die honden. Nee, ik denk dat die vossenlintworm gevaarlijk is, die gaat in de toekomst problemen opleveren. Dat zie je al in het buitenland." Hoe beschermt u zichzelf tegen mogelijke besmettingen? „Ik slik af en toe een kuurtje fermox. Als volwassene ben ik er niet zo vatbaar voor. Ik denk dat de meeste dierenartsen geen kuurtjes slik ken." tekst: Erna Straatsma foto: Optima Foto UIT DE ARCHIEVEN ANNO 1978, woensdag 26 april AMSTERDAM - Opnieuw heeft in Amsterdam een kunstenaar een schilderij van Vincent van Gogh ernstig beschadigd door het met een mes te bekrassen. Nadat enkele weken geleden in het Stedelijke Mu seum 'La Berceuse' het moest ontgelden, werd gisteren in het Van Gogh Museum het 'zelfportret met de grijze hoed' toegetakeld. LEIDERDORP - „Toen ik nog op de middelbare school zat, at ik elke ochtend pap met stroop. Met die stroop tekende ik figuren in mijn pap, gefascineerd als ik was door lijnen en vlakken. Op een dag riep mijn vader opeens: laat staan die pap! Hij bekeek aandachtig de compositie van stroop en pap en herkende op dat moment de kunste naar in mij. Nog dezelfde dag heeft hij me voor de academie opgege ven, maar helaas bleek ik te jong. Het heeft wel drie jaar geduurd voordat ik er werd toegelaten". Deze woorden komen uit de mond van Rien van der Nat, de Leider- dorpse kunstenaar, die er sinds vorig jaar september een galerie op nahoudt. Zijn 'kunstbedrijf' is gevestigd in de voormalige herberg 'De Hollandsche Tuyn'. Met de opening ervan heeft Van der Nat een stap willen zetten naar een wat bloeiender cultureel leven in het dorp. ANNO 1978, woensdag 26 april LEIDEN - Gistermorgen werd tijdens een plechtige bijeenkomst door generaal Lrth de vijftigste hond overgedragen aan het KNGF (Konink lijke Nederlandse Geleidehond Fonds). Majoor Verseveldt ontving het Rode Erekoord voor het feit dat hij in een tijdsbestek van veertig maanden kans heeft gezien om met diverse pelotons vijftig blinde geleidehonden bij elkaar te sparen. Foto: archief Leidsch Dagblad Foto's in deze rubriek kunnen worden nabesteld door binnen veertien dagen na plaatsing 2,50 (voor een exemplaar van 13 bij 18 in zwart wit) over te maken oj gironummer 57055 Ln.v. Dagbladuitgeverij Damiate b.v. Postbus 507, 2003 PA Haarlem, onder vermelding van Leidsch Dagblad, ANNO d.d.(datum van plaatsing) of door contante betaling aan de balie van het Leidsch Dagblad, Rooseveltstraat 82 te Leiden. U krijgt de foto binnen drie weken thuisgestuurd. COLOFON Leidsch Dagblad op Directie: B.M. Essenberg, G.P. Arnold W.MJ. Bouterse (adjunct) E-mail: directie@damiate.hdc nl Hoofdredactie: Jan Geert Majoor. Kees van der Malen, Léon Klein Schiphorst (adjunct) E-mail: redactie ld@damiate.hdc.nl HOOFDKANTOOR Rooseveltstraat 82, Leiden, tel. 071-5 356 356 Postadres: Postbus 54,2300 AB Leiden. Redactie fax 071-5 356 415 Advertentie fax 071-5 323 508 Familieberichten fax 023-515° 5^7 ADVERTENTIES 071-5 356 300 Sprinters (rubrieksadv072-519 6868 ABONNEESERVICE 071-5128 030 E-mail: abonneeservice@hdc.nl ABONNEMENTEN Bij vooruitbetaling (acceptgiro) p/m €19,60 (alleen aut ine) p/kw €55,00 p/j €210,60 Abonnees die ons een machtiging verstrekken tot het automatisch afschrijven van het abonnementsgeld ontvangen €0,50 korting per betaling. VERZENDING PER POST Voor abonnementen die per post (binnenland) worden verzonden geldt een toeslag van €0,50 aan portokosten per verschijndag. GEEN KRANT ONTVANGEN? Voor nabezorging. 071-5128 030 ma t/m vr: 18-19.30 uur. za: 10-13 uur AUTEURSRECHTEN Alle auteursrechten en databankrechten ten aanzien van (de inhoud van) deze uitgave worden uitdrukkelijk voorbehouden. Deze rechten berusten bij HDC Uitgeverij Zuid BV c.q. de betreffende auteur. HDC Uitgeverij Zuid BV. 2003 De publicatierechten van werken van beeldende kunstenaars aangesloten bij een CISAC-organisatie zijn geregeld met Stichting Beeldrecht te Amstelveen. HDC Uitgeverij Zuid BV is belast met de verwerking van gegevens van abonnees van dit dagblad. Deze gegevens kunnen tevens worden gebruikt om gerichte informatie over voordeelaanbiedingen te geven, zowel door onszelf als door derden Heeft u hier bezwaar tegen, dan kunt u dat schriftelijk laten weten aan HDC Uitgeverij Zuid BV, Afdeling Lezersservice, postbus 507,2003 PA Haarlem. De laatste keer dat Jan Duivesteijn (61) echt de krant haalde - kleine bericht jes tellen we hier niet mee - was be paald minder prettig te noemen. De man die een jaar of achttien de sector Sport 81 Recreatie bestierde bij de ge meente werd in 1996 aan de kant ge schoven. De gemeentelijke dienst Cul tuur en Educatie was bezig met een grootscheepse reorganisatie, waarbij de schotten tussen de verschillende sectoren, zeg maar afdelinkjes binnen de grote afdeling die in gemeentelijk jargon dienst wordt genoemd, moes ten worden weggehaald. Dat beteken de het einde van de functie sector- hoofd en ook het einde van Duives teijn. Want een ander plekje voor hem in de nieuwe constellatie was er niet. Hij vertrok naar De Zijl Bedrijven. Nu, zeven jaar later en net in de vut, blikt Duivesteijn nog steeds met ge mengde gevoelens terug op die roeri ge periode. „Het is een gesloten boek", zegt hij. Maar daar bedoelt hij vooral mee, dat hij niet zo'n trek heeft om er over te praten. Omdat het hem nog steeds raakt en omdat hij de figuur niet is om na te trappen. „Het zit me wel dwars. Een kans op verweer, een weerwoord heb ik nooit gehad. Er is nooit een inhoudelijke discussie gekomen over mijn vertrek. Ik dacht dat ze wel een echte reden zouden geven om me over te plaat sen. Het is bij een drogreden geble ven, ik zou geen verandermanager zijn. Nou, kijk nu eens wat er veran derd is: helemaal niks! Nu heet het Sportbedrijf. Maar de cultuur, de sfeer die er altijd hing bij Sport Re creatie, is nog altijd hetzelfde. Het werk en het resultaat ook. De zwem baden zijn nog altijd schoon, de vel den nog altijd groen." Hoe het ook zij, Duivesteijn moest dus weg. Het leverde eens storm van protesten op vanuit de sportwereld, waar ze hem vooral vanwege zijn openheid en toegankelijkheid de he mel in prezen.Ach, dat is een beetje een mythe geworden", zegt hij nu. „Het wordt wat overdreven. Maar in z'n algemeenheid was dat wel zo, ja. Als er iemand binnenkwam om iets proberen te regelen, stuurde ik hem niet weg. Ja, soms moest iemand wel eens een half uurtje wachten als ik het druk had, maar dat is wat anders. Wij waren er voor de verenigingen, voor de sporters. Van hun eigen erva ringen, daar kun je wat van leren. Dat is mijn stijl: goed luisteren naar an dermans argumenten, de boel probe ren te doorgronden. Vervolgens ging het er dan om die wensen te toetsen aan het gemeentelijk beleid. Nou, dan is er best veel mogelijk hoor." „Het is wel zo, dat je als ambtenaar dienend en adviserend bezig bent. Je draagt het beleid van de wethou der uit en het beleid van de raad, on geacht politieke achtergrond. Ik ben ook geen voorstander van de stille ambtenaar, eentje die op de achter grond blijft, zoals je nu hebt. Nee, een ambtenaar die vertelt wat het gemeentelijke beleid op dat kregen." Dat sturende, besturende element van bepaalde functies heeft Duivesteijn altijd aangesproken. Ze ker in combinatie met functies van groot sociaal belang. Zo kon hij zijn ei kwijt in de PvdA, maar ook in wo ningbouwvereniging De Goede Wo ning waarvan hij in 1981 voorzitter werd. Later fuseerde deze club met De Eendracht en de christelijke WBV Voorschoten tot Zijl en Vliet, waarvan hij een paar jaar geleden afscheid nam als voorzitter. „Volkshuisvesting is enorm belangrijk. Zeker voor men sen die niet in hun eigen huisvesting kunnen voorzien. Ik werd voorzitter van een club die maar één betaalde kracht had, een huismeester. Het be stuur deed verder alles zelf. Als cor poratie hebben we op een gegeven moment gezegd: We moeten groei en, we zijn te klein voor een profes sioneel apparaat'. Ik zat in een club vol idealisten. Die zelf nog wonin gen verhuurden. Maar het was zo veel werk. Dan moetje reeël zijn. Uit- de dat je toch maar ergens mee in stemde, al was je ertegen. Je werd ge dwongen. Maar dat ging maar om kleine dingen, op hoofdlijnen waren we het wel met elkaar eens. Het meest saillant was dat de gemeente Leiden als een van de eerste de tekor ten op een rij zette en accep teerde dat zij een artikel- 12 gemeente werd. De gemeente stond dan wel onder curatele, maar zo heeft Leiden toch vele miljoe nen aan extra geld moment is, daar geef ik de voorkeur aan. Ambtenaar zijn, dat is heus geen stap terug als je dat vergelijkt met de functie van raadslid. Het is niet zo, dat het dan uit is met je invloed. Als raadslid heb je ook geen individuele macht, alleen collectieve macht." En die 'andere kant' van de gemeen te, de politiek, die kent Duivesteijn natuurlijk ook op zijn duimpje. Van 1974 tot 1979 was hij raadslid voor de PvdA. En hij was ook nog een tijdje fractievoorzitter. Met veel genoegen. „Het was een goede, inspirerende tijd. Toen was er een enorme betrok kenheid in de fractie, met mannetjes putters als Roel in 't Veld. Er gebeur de wat, de betrokkenheid was sowie so erg breed. Aan de ene kant had je het Progressief Akkoord, aan de an dere kant CDA en WD. We stimu leerden elkaar. Het was een raad die het beleid ook daadwerkelijk uitzette, geen besluiteloze raad. De gemeen teraad bestuurde de stad en ont plooide initiatieven. Diende mo- i ties in, amendementen. De raad hield het college bij de les. In de trant van: 'zoek dat eens uit en dat ook'. En dan niet eindeloos door laten zoeken, hè." „Tot 1978 was er een links college. Wij deden echt aan machtspolitiek. Er waren soms wel verhitte discus sies, maar het collegeprogramma werd gewoon uitgevoerd, ondanks de nipte meerderheid. Dat paste toen in die tijd. Er was ook sprake van echte fractie discipline. Dat bete- ken- eindelijk is het ook gelukt, is de wc 1 ningbouwvereniging gegroeid, is h ji allemaal professioneler geworden, de Stevenshof hebben we bijvoor beeld 293 woningen gebouwd, waje aardig was. En we hebben in Zuid 1 West nieuwbouw kunnen plegen. 1 Veertien woningen aan de Hoflaar r bijvoorbeeld. En we hebben goed kunnen renoveren." Ook een kwestie van goed luisterei vindt Duivesteijn. „We renoveerde i> op een bepaald moment een aant; flats in de buurt van de Churchill- laan. We wilden de ook balkonnetj opknappen. 'Wat hebben we daar 1 nou aan', zeiden de bewoners. 'He^i zo'n klein balkon, we hebben bijnjl! geen zon'. Ik dacht: 'Die mensen hebben hartstikke gelijk'. We hebb het uit laten zoeken en we konden .1 het betalen, een groter balkon. He c betekende wel dat ze vier, vijf wek< 1 zonder balkon zouden zitten. Wan het oude balkon werd er afgezaag< ii en vervangen door een groter balk over de hele breedte. Nu zitten ze lekker in de zon. Kijk, dat is nou| mooi." n Mooier in elk geval dan zijn b^. bij DZB. Hij zegt het met spijt} „Bij de DZB had ik eigenlijk L geen specifieke taak. Ja, ik waf strategisch beleidsmedewerke Dat is dus naar 2040 kijken. NjJ de toekomst en naar de ontwij kelingen. Op zich is dat een aaj dige functie. Maar dan moet dir functie ook ingebed zijn in het b drijf, dan moet er een cultuur voo zijn. En die was er niet bij DZB. Ik r had het gevoel dat ik in een vacuüi werkte. De strengere eisen die er b[! voorbeeld aan de wsw (wet sociale werkvoorziening, red.) worden ge-f steld, hebben op termijn conse- quenties voor de instroom bij DZB. En ook voor de detacht ring. Nou, daar is binnen DZB nooit een brede dij cussie over op gang ge) men. Die verzandde steeds. 'Dat komt w( zei men. Psychisch ik daar best een tik gekregen." Maar uitgeblust is hf nog zeker niet, ook I zijn arbeidzame leve1 nu ten einde. „Ik wir zeker nog wat doen. *1 Bestuurservaring hef1 natuurlijk zat De chf me van besturen is cf je iets tot stand bren[' waarvan de meeste mensen vinden dat if goed gedaan is. De charme is dat je bij groot onderhoud go< luistert naar de argu menten van de bewt ners en die honoreei als dat financieel mi lijk is. Maar de chan is ook dat je ongenai op je donder krijgt al iets fout doet. Daar li je voor. Het gaat er 01 dat je inspeelt op de wensen, op de behoef ten van mensen." Jan Duivesteijn: „Een kans op verweer, een weerwoord heb ik nooit gehad." Foto: Henk Bouwman SCHRIJVENDE LEZERS Herman Joustra Een reactie op de ingezonden brief van het bestuur van de Stichting Kat wijks Museum onder de kop 'De fei ten over 'Naakt in het Katwijks Muse um" in het Leidsch Dagblad van 22 april. In deze brief stelt voorzitter L.J.W. Schonenberg dat mijn man te laat was met het inbrengen van zijn werken. Dit klopt niet. Volgens de agenda van het museum was het op donderdagmiddag 10 april nog mo gelijk om werken in te brengen. Bij het zien van de schilderijen van me vrouw Abbas zei beheerder C.van der Plas zonder omhaal dat mijn man 'deze twee', doelend op de naakten, weer mee terug kon nemen. Na een discussie werden de stukken echter wél ingeschreven, genummerd en geprijsd. Toen mijn man op zater dag 12 april in het museum kwam, waren de bewuste werken echter niet tentoongesteld. Het werk zonder naakt stond wat achteraf. Hierop sprak mijn man beheerder C. van der Plas aan voor een verklaring. De be heerder zei dat hij in overleg met me dewerker de heer Van der Meer had besloten om de werken met het naakt niet ten toon te stellen. Toen mijn man hiernaar informeerde bij de heer Van der Meer, zei deze dat hij van niets wist. Vervolgens belde mijn man met voorzitter Schonen berg of hij zijn mening over deze kwestie wilde geven. Schonenberg zei dat hij in de loop van de middag naar het museum zou gaan. Toen mijn man rond 14.00 uur op nieuw in het museum kwam, was de heer Schonenberg reeds aanwezig. De omstreden naakten in het Katwijks Museum. Archieffoto Katwijks Museum Hij bekeek de werken en zei tegen mijn man dat hij ze niet aanstootge vend vond, maar dat hij zijn beheer der niet kon afvallen. Dit alles in te genwoordigheid van onder andere museummedewerker J. Pronk, kun stenares mevrouw Abbas en de jour nalist van het Leidsch Dagblad. Mijn man heeft vervolgens de schilderijen weggehaald. Tot zover de feiten. De flauwe verklaring waarmee men nu komt, is mijns inziens het bestuur en een man als voorzitter Schonen berg onwaardig. De botte weigering van de beheerder heeft ertoe geleid dat het Katwijks Museum is afgegaan en dat Katwijk weer eens op de kaart is gezet als achterlijk dorp, bevolkt met bekrompen geesten. Een imago waaraan de gemeente zich al jaren probeert te ontworstelen. Tot slot wil ik het bestuur het volgen de toevoegen: wees fair, kom er voor uit hoe het werkelijk is gegaan en ver soepel het innamebeleid, zodat we weer met recht trots kunnen zijn op ons prachtige Katwijks Museum. C.N. Barnhoorn-Zuijderduijn, Katwijk aan Zee. Maandag 14 april zaten beide ondergetekenden in dubio. I' Gaan we vanavond ons weke- 1 lijks avondje zingen bij het Rijn> streekkoor, of zullen we ingaan? op de uitnodiging van de ge- i meente om eens mee te denkei? over de komende fusie met Kat> wijk en Valkenburg? We zijn nogal actief in het Rijnsburgse verenigingsleven, lokale radio enzovoort en willen tenslotte onze betrokkenheid tonen. De lust om naar de Voorhof enj burgemeester Wienen af te rei zen, werd spontaan de kop in gedrukt door een bericht in het? Leidsch Dagblad: 'Geen plek voor naakt in Katwijks Muse um'. Kunstenares mevrouw Ab1 bas werd domweg de deur ge wezen met haar, zoals de foto'; tonen, prachtige schilderijen. Hoe bekrompen kunnen som mige mensen denken. Er zullei ongetwijfeld ook Katwijkers zijl' die het met ons eens zijn, maai wij hadden opeens geen zin on die avond met Wienen te dis cussiëren. Wat ons betreft expt1 seert mevrouw Abbas binnen- kort in het gemeentehuis van Rijnsburg. Hans en Dick Oudwate1 Rijnsburj

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 14