KUNST CULTUUR Alle kanten van Shakira Slagwerkgroep Amsterdam zoekt de grenzen op Beginneling met eigen stijl Grijze eminent in de jaz Schaamteloos prutswerk in 'Nonsens' Ontspannen bij studentenorkest Schrijfster Keesing overleden den haag - De schrijfster Elisa beth Keesing is in haar woon plaats Den Haag overleden. Dat heeft uitgeverij Querido giste ren bekendgemaakt. Keesing is 91 jaar geworden. Ze schreef een dozijn boeken, waaronder een bloemlezing uit de Chinese poëzie, gebaseerd op de Engel se vertaling. In de novelle 'De zalenman' deed ze verslag van een bezoek aan communistisch China. In 'En dan zou jij zeg gen' (1977) verwerkte ze veel autobiografische elementen. Liedjesschrijfster Bryant overleden nashville - In de Amerikaanse staat Tennessee is gisteren de liedjesschrijfster Felice Bryant (77) overleden aan kanker. Sa men met haar man Boudleaux schreef ze onder meer 'Bye Bye Love' en 'Wake Up Little Susie' van de Everly Brothers. Felice en Boudleaux Bryant maakten samen 800 songs voor meer dan 500 zangers. Zij schreef de teksten en hij componeerde de muziek. Tot de artiesten die hits hadden met hun creaties beho ren Jim Reeves, Buddy Holly, Dean Martin, Elvis Presley, Bob Dylan en Roy Orbison. Placido Domingo zingt vredesgebed rome - De Spaanse tenor Placi do Domingo gaat een vredesge bed zingen dat door paus Jo hannes Paulus II is geschreven. De kerkleider schreef de tekst na de terroristische aanslagen in de VS op 11 september 2001. Het 'Lied van vrede', dat op roept te stoppen met geweld, oorlog en terrorisme, is maan dag voor het eerst te horen in een muziektheater in Ancona in Italië. Een plaatselijk orkest zal Domingo begeleiden. Dudok tekent prentenboek Amsterdam - Michael Dudok de Wit, die in 2001 een Oscar won met zijn animatiefilm Va der en dochter', tekent het spe ciale prentenboekje van de Kin derboekenweek van dit jaar. De Kinderboekenweek wordt ge houden van 1 tot en met 11 ok tober. Miljoenste ticket voor 'Aida' scheveningen - Voor de musi cal 'Aida' is gisteren het mil joenste kaartje verkocht. Wan neer op 3 augustus in Neder land het doek voor 'Aida' valt, hebben naar schatting 1,2 mil joen mensen deze voorstelling bezocht. Hiermee komt de mu sical volgens een woordvoerder van Joop van den Ende Thea terproducties in de top drie van best bezochte musicalproduc ties in Nederland. Alleen 'The Phantom of the Opera' en 'Miss Saigon' trokken meer bezoe kers. muziek recensie Hans Keijzers Concert: 'Percussive Voices' van Slagwerkgroep Amsterdam met Rafael de Ultrea en Priti Coles. Gezien: 22/4, LAKtheater, Leiden. Slagwerkgroep Amsterdam moet een grote truck op de weg hebben. Als je het LAKtheater binnenkomt, is het brede toneel volgeplamuurd met allerlei rit me-instrumenten uit zo'n beetje alle windstreken. Ook hele sim pele, want de slagwerkgroep be gint met het betere potten- en pannenwerk. 'Music for voice and percussion' van John Cage krijgt een simpel klap- en trom- melspel op boeken en tafel en ondersteunt dit met sis- en fluit- geluiden. Artistiek leider Josep Vïcent zoekt grenzen op, blijft niet han gen bij zijn eigen instrumenten, maar nodigt mensen uit totaal andere disciplines uit om tot een soort kruisbestuiving te ko men. Voor de pauze gebeurt dat nadrukkelijk met de sopraan Priti Coles bij het intens verdrie tige 'Lamentation' van John Ta- vemer en 'Kuli' van de Hon gaarse György Ligetti. Koperpot jes die klinken als kerkklokken bepalen de klankkleur bij Taver- ner en Priti laat hier haar ge schoolde stem langskomen. Veel speelser klinkt ze bij het melancholische 'Keserédes'. Met zichtbaar plezier speelt Am sterdam de African songs. Ge raffineerde en opzwepende rit mes zijn het, alleen ontbreekt het Joseph Vicent ondanks het aanstekelijk enthousiasme aan de echte Afrikaanse zangklank kleur en krijgen de stemmen een hoog 'Oeboema-gehalte' mee. In Village Burial with Fire' van James Wood wordt via wil de klanken een hindi-begrafenis nagebootst. De lawaaierige pro cessie om de boze geesten te verdrijven, krijgt een kakofonie aan klanken mee. Koebellen, woodblocks, trommels, gongs en golfplaat roepen een dreigen de sfeer op om later plaats te maken voor rustige, verstilde pianoklanken voor de treuren den bij de smeulende resten van het vuur. Met 'Tabü' brengt de slagwerk- groep flamencozanger Rafael de Ultrea en danseres Josien Lo cher in stelling. Vicent neemt plaats achter de conventionele drumkit en legt met speels, maar dreigend drumwerk een geraffineerd tapijtje vol heerlijke accenten onder de flamenco zang van De Ultrera. Intens klinkt de zang van de Spanjaard en na de laatste noot klinkt er dan ook een hartstochtelijk olé uit de zaal. beeldende kunst recensie Bernadette van der Goes Expositie: 'What really needs to be seen', schilderijen van Flore de Koning. Prijzen: 275 t/m 2.000 euro. Te zien: t/m 10/5, wo t/m za 12-17 uur (30 april gesloten), Centrum Beeldende Kunst, Hooglandsekerkgracht 19-21, Leiden. Kunstenaar Flore de Koning, ge boren in 1977, is nog maar net begonnen, hoewel zij voor haar schilderijen onderwerpen kiest die al eeuwen oud zijn. Bij het Leidse Centrum Beeldende Kunst exposeert zij haar land schappen en stillevens. Menig jong schilder zou bij het afbeel den van deze thematiek niet veel verder komen dan het op eigentijdse wijze imiteren van il lustere voorgangers, zoals de Hollandse schilders uit de ze ventiende eeuw of de impressio nisten. Zo niet De Koning. Haar schilderijen vallen meteen op door een duidelijk eigen stijl. Op het eerste gezicht lijkt het alsof haar werk in grote haast is ontstaan. Vooral de landschap pen zien er snel en vluchtig uit. Wat dat betreft passen ze goed in deze tijd, waarin we via de media dagelijks geconfronteerd worden met enorme hoeveelhe den voorbijflitsende beelden. Toch is een van de boeiende as pecten van haar werk juist dat je al kijkend kunt analyseren hoe het komt dat er zoveel leven in deze schilderijen zit. De Koning schildert in brede, vlotte penseelstreken. Ze heeft een uitstekend gevoel voor kleur en beheerst de schildertechniek zo goed dat zij met een eenvou dige schets veel weet uit te druk ken. Bovendien maakt zij er een gewoonte van sommige delen van haar schilderijen te abstra heren. Weliswaar is de zichtbare Werk zonder titel van Flore de Koning. Publiciteitsfoto werkelijkheid haar uitgangs punt, maar zij neemt volop de vrijheid daarvan af te wijken. Telkens duiken in haar schilde rijen verrassingen op. Bijvoor beeld in het landschap van een dorp met houtopslagplaats. Glo baal duidt De Koning de diverse elementen in de compositie aan. We zien huizen, een boom, een vrachtauto, een stapel hout en een brede paarse weg, die al les met elkaar verbindt. Op zich zelf niets bijzonders, maar bij De Koning verandert zo'n on derwerp in een vrolijke chaos. De weg voorziet zij van verticale witte strepen, zodat er meer diepte en beweging ontstaat. Een van de huizen bedekt zij met vlekken en de boom aan de horizon is slechts een plat sta ketsel van takken. De wereld is bij De Koning niet mooi ge structureerd, maar een opeen volging van momentopnamen. Af en toe voegt zij op sommige plaatsen in haar schilderijen een laag hoogglanzende lakverf toe. De ene keer gebeurt dat om be paalde onderdelen te accentue ren, de andere keer wil De Ko ning daarmee juist iets verhul len. Dat laatste zien we in haar fruitstillevens. Zij schildert ap pels, frambozen, peren en me loenen, maar is niet echt geïnte resseerd in deze vruchten. Vaak zijn ze onder de laklaag nauwe lijks te herkennen. Of we zien een kleurige massa, waarvan onmogelijk is vast te stellen wat het precies is. Eigenlijk doet dat er ook niet toe. Belangrijker is dat De Koning in deze gedeelte lijk abstracte schilderijen de ver gankelijkheid heeft uitgebeeld. De Colombiaanse zangeres Shakira toonde haar veelzijdigheid in Rotterdam. Foto: ANP/Robert Vos Rotterdam - De Colombiaanse zangeres Shakira (25) gaf gisteravond in het Rotterdamse sportpa leis Ahoy' haar eerste concert op Nederlandse bo dem. Dé vuurdoop benutte ze ook meteen voor het opnemen van een concertfilm. Het bleek een juiste gok. Shakira werd enthousiast onthaald door bijna 11.000 fans. Shakira (Mebarak Ripoli) deed haar uiterste best zich niet te manifesteren als het zoveelste hapkla re blonde poppetje. Ze wil zich tijdens de Tour of the Mongoose duidelijk bewijzen als veelzijdige rockbitch met het hart op de juiste plaats. Ze pak te onder meer uit met ruige rockklassiekers van Aerosmith en AC/DC om daarna moeiteloos over te schakelen op een rondje reggae. Met mij kun je alle kanten op, leek ze te willen zeggen. De Colombiaanse zong niet alleen, maar nam ook plaats achter de drums en ging flink tekeer op de mondharmonica. Meest imponerend waren toch de momenten dat de met een krachtige stem gezegende Shakira het dichtst bij zichzelf bleef. In die zin was de opening 'Ojos Asi', waarbij ze in een mengeling van Latin en Arabische klanken een verbluffend staaltje buikdansen ten beste gaf, misschien wel meteen het artistieke klapstuk van de avond. Temeer daar ze verder maar weinig koketteerde met die exclusieve specialiteit, die ruim een jaar geleden niet alleen haar eerste Engelstalige single "Whenever, Wherever' tot een wereldhit verhief, maar oo^ leidde tot algemene herontdekking van die lichaamskunst Teddy Edwards 1924-2003 'Teddy's ready' heette de pla die Teddy Edwards in 1960 maakte. Waarmee toen een omissie werd rechtgezet. Wa tenorsaxofonist Teddy Edwa was al jaren 'ready" en hij zo het blijven. Een jazzmuzikaj die in 1945 de allereerste bel solo op tenor opnam in 'Up do's room' (met Howard Mi hee). Die in de schaduw van grote namen altijd zichzelfl en die in Nederland faam kn door zijn werk met pianist! de Graaff. Maandag overlee Edwards aan kanker. Het duurde lang voor Theoi Marcus 'Teddy' Edwards be kend werd bij een breder pu bliek Ook in zijn eigen laad had te maken met het feitd in Los Angeles woonde, wa jazz toen vooral 'white and en niet 'black and heavy' w Edwards moest z'n brood verdienen 'met derderangs zikanten in burleske housei stripteasetenten'. Hij vertel) het lachend tijdens een toui door ons land. Dat was eind ren tachtig en hij had, op es leeftijd waarop anderen me! pensioen gaan, eindelijk de status bereikt waarvoor hiji decennia klaar was. Verbaal bescheiden was Ed wards allerminst, want hij 3 er prat op dat Jimmy Heath John Coltrane zijn platen ui breid bestudeerden, dat De Gordon ooit al zijn opnami opvroeg en hem probeerde te spelen. Edwards' spel he) niettemin altijd de invloed) van de West Coast behoud) Met zachtere, lyrische elen ten, nooit overdadig moeili Het duurde lang, maar hij* een grijze eminentie in dej In 1980 maakt hij een werd tournee met zanger Tom VI hij schrijft het boek 'Paris Nights', telt dan filmster O Eastwood onder zijn fans e speelt in het orkest van Get Wilson. In Europa maakte I opnamen met het orkest vs BRT en het Metropole orke Amerika laat Rutgers Univi hem zeveneneenhalf uur li vertellen over die bijzondei canière die enkele general jazzmuziek omspant. Wan wards speelde met Billie li day, Charlie Parker, Dizzy! spie, Clifford Brown en Ma ach. „Er zijn honderd teno saxofonisten die technisch spelen dan ik", zei hij opge ruimd, „maar ik ben Teddj wards, ik ben niet uitwisse voor iemand anders." PRO V In Leiden en de regio bestaat grote belangstelling voor professionele en amateuristische kunstbeoefening. Heilig Vuur volgt stad- en regiogenoten die musiceren, zingen, dansen, toneelspelen, fotograferen of op andere wijze actief zijn. Vandaag: fagottiste Marieke voor de Wind. Muziek betekent niet alles voor haar ('dat klinkt zo over dreven'), maar Marieke voor de Wind uit Leiden zou niet zonder kunnen. De 20-jarige studente psychologie speelt fagot in het Nederlands Stu denten Kamer Orkest (Nesko). „De leden zijn goed op hun instrument. Toch ambiëren de meeste geen professionele car rière. Die ontspannen sfeer is heerlijk." Het Nesko is in oktober 1964 opgericht door oud-leden van het Nederlands Studenten Or kest (NSO). Zij wilden het voor studenten van Nederlandse universiteiten mogelijk maken om in een korte periode van intensief samenzijn een reper toire voor kamermuziek in te studeren. Het Nesko wordt elk jaar opnieuw na audities sa mengesteld. Marieke heeft niet meegedaan aan de audities. Ze speelde al in twee orkesten: het Ricciotti en het Leids Studenten Koor en Orkest 'Collegium Musi- cum'. Dirigent Otto Tausk van het CM benaderde haar voor het studentenorkest. Aanvan kelijk wilde ze liever meer tijd aan haar studie besteden, maar Tausk wist haar over te halen. Ze speelde een dag op een repetitieweekeinde mee. „Het zijn zulke mooie stukken. Bovendien is het niveau heel hoog. Toen ik ook nog hoorde dat ik een partij contrafagot mag spelen, was ik helemaal enthousiast." Leeftijdsgenootjes namen vi ool- of blokfluities, maar Ma rieke koos op haar negende voor de fagot. Bij een open dag op een muziekschool in Gro ningen zag ze een fagotspeler. „Ik was bijna meteen ver kocht Het zag er zo mooi uit!" De docent liet haar het instru ment bespelen. „Tot mijn ver bazing kreeg ik er nog geluid uit ook." Haar vingers waren Marieke voor de Wind: „Ik ben niet weggelegd om te soleren. Ik voel me het fijnst in een begelei dende functie." Foto: Hielco Kuipers lang genoeg, dus ging ze op les. Vier jaar lang huurde ze een fagot. Haar eerste eigen fa got heeft ze onlangs moeten verkopen. „Dat was hartstikke moeilijk. Het is toch een soort maatje", zegt ze lachend. Violisten hebben volgens Ma rieke minder kans om in het Nesko te komen dan de weini ge fagottisten die er zijn. Ze ziet onbekendheid als belang rijkste reden voor de impopu lariteit van het instrument. „Daardoor zijn er weinig goe de docenten. Eigenlijk is het een vicieuze cirkel." Ze vindt dat er 'meer mee kan' dan al leen klassieke muziek spelen. „De fagot heeft een warme klank, dus het leent zich goed voor jazz en blues. Leren im proviseren lijkt me erg leuk, maar er is weinig ruimte om dat te ontwikkelen." Wel heeft Voor de Wind goed leren samenspelen. „Als fagot- tist ben je de basis van het or kest. Je moet goed luisteren naar anderen. Ik ben niet weg gelegd om te soleren. Ik voel me het fijnst in een begelei dende functie." Ze wil geen professionele car rière. „Ik wil muziek als hobby houden, anders verlies ik mijn ontspannenheid en vrijheid. Bovendien zoek ik een intel lectuele uitdaging. Die vind ik in mijn studie." Ze vindt muziek maken vooral een uitingsvorm. „Je bent praktisch bezig net als bij sport. Dat werkt ontspannend. Je moet even doorbijten, maar het is niet zo dat de zweep er over gaat" Concert Nesko, maandag 28 april, 20.15 uur, Lokhorst- kerk, Leiden. Toegang: 13 euro. Maijolein Hendriks Musici, zangers en zangeressen uit de regio zijn ook steeds vaker op cd te beluisteren. In deze rubriek wor den deze schijfjes besproken. Belangstellenden kunnen hun cd's, samen met een korte omschrijving van de uitvoerende(n) sturen naar de kunstredactie van het Leidsch Dagblad, Postbus 54, 2300 AB Leiden. Poll The Sound of Poll Vorige week gaven ze nog de aftrap voor het Leidse popfestival Spring- pop: Poll. Een Leids/Rotterdamse band, voortgekomen uit Rumbone en La Whora. Vier jonge muzikan ten, die alternatieve rock met een scherp randje maken. Hun demo 'The Sound of Poll' bevat vier num mers, in totaal ndm twintig minu ten, die een goed beeld geven van waar deze muzikanten voorstaan. Het eerste nummer '12 do' hakt er meteen lekker in. Een pakkende melodielijn over een rauw en op zijn tijd dissonant gitaargeluid. Daaronder een stuwende ritmesec tie. Mooi is hoe de gedreven zang van Paul wordt afgewisseld met de heldere stem van Odette. Het emo tionele en aanvankelijk fraaie 'Noom'gaat op den duur gebukt onder de lengte: ruim zeven minu ten is iets te lang. Maar verder een mooie demo - het is nu wachten op een compleet album. Voor meer in formatie, tel. 010-4530128. Zie ook de website: www.poll-band.nl. RvdP theater recensie Wijnand Zeilstra Voorstelling: 'Nonsens', musical van Dan Goggin. Vertaling/bewerking: Allard Blom. Muzikale leiding: Ad van Dijk. Regie/choreografie: Michael Diederich. Gezien: 22/4, Leidse Schouwburg. Aldaar nog te zien: vanavond. 'Nonsens' is een leuke musical. Misschien geen topklasse, maar in elk geval een subcategorie die je niet hoeft te versmaden. Luis ter maar naar de Engelstalige cd-versie met de vlotte, eenvou dige, maar doeltreffende amuse mentsmuziek die een feestelijk en blijmoedig sfeertje kan creë ren. Voeg daarbij het weliswaar magere verhaaltje dat zich ech ter verrassenderwijs aan het musicalstereotype onttrekt en een geestig einde kent. Want als door een wondertje zijn de arme Kleine Zusters van Zutphen plotseling heel rijk geworden. Kunnen ze eindelijk de laatste vier aan giftige soep gestorven medezusters netjes begraven. Het geheel is, zo je wilt, één gro te knipoog naar het Rijke Room se Leven, die je meer of minder sterk kunt accentueren. Een paar jaar geleden toerde een bij zonder aardige versie door Ne derland. De musical 'Nonsens' is dit sei zoen opnieuw op het repertoire genomen. Van dat op zich aar dige materiaal is nu echter hele maal niets meer over. Men le vert schaamteloos prutswerk. Het is ronduit verbazingwek kend hoe spelers en regisseur gemeend hebben het geheel te moeten 'opleuken'. De 2 vertellen bijvoorbeeld af) een grapje of halen iets g< Het is flauwer dan flauw, non doet constant olijk 0 koket de zaal in, hetgeen tot op hol geslagen leukdu Het spel is jachtig. De G sten zijn soms slecht I staan. De verhaallijn zelf i bij in dit chaotische gehe< welijks nog te volgen. Hel is een smakeloos romme arrangementen zijn zond raffinement En tot o« van ramp krijgt ieder lie) choreografietje dat uit huppeltjes bestaat. Mi Keuning en Genie van de om twee vertolksters te n - staan zo onbeschrijfi overdrijven dat de tem mieren' volstrekt ontoei is voor dit gebrek aan va Een echte regisseur laat gebeuren. Het meest onbegrijpelijk wel dat Gerrie van der I Nelly'Frijda samen één len. Dus je moet maar a ten, wie je 's avonds t krijgt. Marjolein Keuning van Rijn doen dat trouwei Dat komt de laatste tijd ker voor, maar wat is dl flauwekul? Deze fabrieks inwisselbaarheid bij de ro ting is ronduit bedenkeli tekent de willekeur bij de loze invulling van het 0 Het toch al zwakke wordt er door gebrek a hechte spelersgroep in el bepaald niet beter op. Al kun je je alleen maar ve dat men dit aardige gegi heeft verprutst. Wat jam liever - om in de terminc blijven - wat zonde.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 18