KUNST CULTUUR
Nominaties voor Sound
of Music en 3 Musketiers
Interpol: sla
aanbod kunst
uit Irak af
lertainment
piet klasse
The Ashton
jBrothers
R5
Dertien producties dingen mee naar onderscheidingen
Voetballende jongens in ziekenhuis
Een diepwarme, schurende en krachtige stem
Team voor opsporing kunstschatten
Energieke set van Das
Pop in enthousiast LVC
ninginneNach
it geheel gratis
|aac - Het Haagse muziek-
ial de KoninginneNach is
jieer volledig gratis. Voor
rotreden van artiesten in
jheater aan het Spui moet
o worden betaald. De vijf
in de buitenlucht blijven
ior niets toegankelijk. Op
ekamp, bij het Centraal
n, treden Cuby The
rds, Beef, Ellis Hooks en
feary Boys op. Het pro-
na in het Theater aan het
icht zich op 'liefhebbers
tere muziek van singer-
friters'. Hoogtepunt is een
en van de Amerikaanse
tenice. In- en uiüopen
ïogelijk voor de maxi-
luizend mensen die een
kopen.
dvat-cd's van
irich Schütz
idam - De drogisterijke-
jidvat ontfermt zich bin-
rt over de muziek van de
componist Heinrich
Na het verschijnen van
igrijke cd-projecten, ge
in Bach en Mozart, is nu
:ster van de Duitse vroe-
Dk aan de beurt. Diens
is nog nooit compleet
egd. Andere muzikale
n van Kruidvat behelzen
neer een omvangrijke
uit Russische
met musici als de
len Svjatoslav Richter,
lilels en Evgeni Kissin, de
ft Evgeni Svetlanov en de
Mstislav Rostropovitsj.
aar gaven klanten van
ht ongeveer zeven mil-
ftro aan cd's met klassie-
uit. Dat betekent een
van circa twintig
uwen winnen
ilconcours
idam - De violiste Simo-
is winnares gewor-
■b het voor de negentien-
f gehouden Oskar Back
Met haar uitvoering
[Schotse Fantasie' van
juch behaalde zij zater-
hd de eerste prijs in de-
jaarlijkse, nationale
genoemd naar de
leraar van onder
n Herman Krebbers en
lof. Aan de finale in het
Concertgebouw
|ook Marleen Hemmer
t prijs) en Sanne Hun-
rde prijs) deel.
heater recensie
Zei 1st ra
stelling: Tragiek van de
V door The Ashton Brothers.
119/4, Leidse Schouwburg.
dinsdag 22 april 2oo3
en mengeling van gen-
The Ashton Brothers
fe geven. De muziek
stel vagebonden be-
l het soort straattheater
b zomers overal kunt
én. Maar er zijn ook
lie je kunt typeren als
'laret met onderlinge
"'ontaties en die
;en aan de stijl van
lalige duo Waarden-
ie Jong. Ook met die
:b je echter het werk
nieuwe groep nog
inde gevangen. Een
van de voorstelling
Énmers uit pure acro-
l stamt uit de oeroude
an het variété.
f Engelse naamgeving
woon vier Nederlan-
Pepijn Gunneweg,
Joost Spijkers en
Vemde hebben met
ige aanbod een ei-
:ervorm ontwikkeld
rtijd vertrouwd ou-
ook heel vemieu-
ïdoet. Het is met na-
itsende montage van
f vertrouwde theater-
lie het geheel een ei-
ht geeft. Verbluffend
ikmanschap dat een
le timing garandeert,
maat vliegen ze over
m. Als wilde dieren in
1 speelde dressuuract
Bid of als koboldach-
1 netjes die de grote
es met elkaar verbin-
ri daarbij fantasie-
Een paar tafels en
Br zijn vaak al vol-
in razend tempo trekt
bonte stoet van uit-
de scènes aan je voor-
jén van de vier 'Bro-
lelijk de pineut. Van-
ondertitel
(programma: 'Tragiek
alderman'Dit eerste
la van deze nieuwe
de meest ware zin
'veelbelovend'.
Snent met klasse.
amsterdam/gpd/anp - De eerder deze
maand nog zwaar bekritiseerde musical '3
Musketiers' is in niet minder dan zeven
van de elf categorieën genomineerd voor
de jaarlijkse John Kraaijkamp Musicals
Awards, de Nederlandse musicalprijzen.
Op het nippertje, want de show beleefde
pas op 30 maart zijn première, waarna de
jury op 1 april zijn werk afsloot.
Minder verrassend is dat ook de veel ge
prezen 'The Sound of Music' zeven no
minaties kreeg. Zestien van de 31 nomi
naties gingen naar Joop van de Ende
producties. De prijsuitreiking is op 12
mei tijdens het jaarlijkse Musical Awards
Gala in de RAI in Amsterdam.
In totaal dingen dertien musicalproduc
ties mee naar de onderscheidingen in
negen categorieën, zoals beste vrouwelij
ke en mannelijke hoofdrol, beste man
nelijke en vrouwelijke bijrol en beste
aanstormend talent. De Stichting Musi
cal Awards maakte de nominaties zon
dagavond bekend.
Na 'The Sound of Music' en '3 Muske
tiers' volgt 'She Loves Me' met vier no
minaties. 'Alladin', 'Fosse' en 'Tyl Uilen
spiegel' komen ieder in aanmerking voor
twee Awards en 'Copacabana', 'Doorn
roosje', 'Home', 'Kikker', 'Nonsens', 'Sa
turday Night Fever' en 'Sinatra: That's
Life' maken één kans op een onderschei-
ding.
De winnaar van de zogenoemde John
Kraaijkamp Musical Award krijgt een
bronzen beeld en een geldbedrag van
2500 euro. De jury bestaat uit Anne-Wil
Blankers, Jaques d'Ancona, Hans van
Willigenburg en Tom Odems. Voorzitter
is Rob Wiegman, directeur van het Luxor
theater in Rotterdam.
Het publiek mag ook een winnaar kie
zen. Lezers van het ANWB-ledenblad
Kampioen kiezen de publieksprijs voor
beste musical. Genomineerd zijn 'Copa
cabana', 'Fosse', 'Saturday Night Fever'
en 'The Sound of Music'. Aan deze prijs
is geen geldbedrag verbonden.
Verder wordt er een Cubus Oeuvre
Award uitgereikt. De nominatie voor de
ze onderscheiding, die goed is voor
12.500 euro, is nog niet bekendgemaakt.
Bastiaan Ragas in '3 Musketiers', genomineerd voor de beste mannelijke hoofdrol.
Foto: GPD/Deen van Meer
f. -
- r
leiden - Het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC)
werkt sinds 1986 aan de opbouw van een kunstcollectie.
Tot en met 22 juli laat het ziekenhuis zien welke aanko
pen het de laatste driejaar heeft gedaan. Een groot deel
van de collectie bestaat uit fotografie.
Het LUMC bezit inmiddels meer dan negenhonderd kunst
werken, die over alle verdiepingen van het ziekenhuis ver
spreid zijn. De meest recente aankoop is 'Voetballen' van
Albert van Westing (foto), speciaal gemaakt voor een van
de drukste lifthallen van het medisch centrum. „Het werk
combineert monumentaliteit en kwetsbaarheid", moti
veert de kunststichting van het LUMC deze keuze. Op de
foto zijn twee jongens te zien die behendig met de bal ba
lanceren op het Katwijkse strand.
Het valt op de tentoonstelling 'Aanwinsten' op dat in veel
van de kunstwerken de mens centraal staat. Dat varieert
van een fotoportret van een moslimmeisje door Céline
van Balen tot een ironisch zelfportret van Teun Hoeks. De
IN MEMORIAM
Leidse fotograaf Mare de Haan koost weer voor het in
beeld brengen van een speeltuin.
De expositie is op twee plaatsen ondergebracht: de gale
rie van het LUMC en het nabijgelegen Sylvius Laboratori
um aan de Wassenaarseweg 72. De galerie is dagelijks
open van 8.00 tot 20.00 uur. Het laboratorium is van
maandag tot en met vrijdag geopend tussen 9.00 en
19.00 uur.
Foto: Albert van Westing
In haar woonplaats in
Frankrijk is zondag, eerste
paasdag, op zeventigjarige
leeftijd de Amerikaanse
zangeres Nina Simone
overleden. Haar diepwar
me, schurende en krachti
ge stem maakte haar een
uniek vertolker binnen de
jazzwereld. Daarbuiten
werd haar stem gehoord
als strijdlustige voorvecht
ster voor de mensenrech
ten. Haar manager, Clifton
Henderson, was bij haar
toen ze stierf. Nina Simo
ne is in haar slaap gestor
ven na een lang ziekbed,
liet hij weten. De zangeres
trad nauwelijks nog op.
Simone werd in 1933 ge
boren als Eunice Kathleen
Waymon in Tryon, North
Carolina. Ze was het op
een na jongste kind in een
gezin van zeven kinderen.
Op haar vierde jaar begon
ze met pianospelen. Eind
jaren vijftig nam ze haar
eerste nummers op, waar
onder Plain gold ring en
Don't smoke in bed. Niet
veel later, in 1959, leerde
de hele wereld haar ken
nen met haar versie van
de Gershwin-compositie I
Loves you Porgy uit de be
roemde opera Porgy
Bess. Ze combineerde tij
dens haar carrière jazz
met soul, blues, folk, gos
pel en show tunes.
Haar stem als vertolkster
van gelijke rechten voor
mensen, en zeker die van
zwarten in het toen nog
raciaal zeer onrustige
Amerika, klonk voor het
eerst in 1963. Na een
bomincident in een kerk
in Birmingham in de staat
Alabahama, schreef ze de
protestsong Mississippi
Goddam. Het geldt nog
steeds als een van de
meest krachtige anti-racis-
me-songs die er bestaan.
Naar aanleiding van de
dood van Dr. Martin Lu
ther King, Jr. nam ze Why?
The King of love is dead
op. Een van haar be
roemdste nummers is To
be young gifted and black
- ook al over de ongelijk
heid waaronder het zwar
te deel van Amerika ge
bukt ging en gaat.
Grote successen als zan
geres behaalde ze in de ja
ren zestig en zeventig met
nummers als I want a litt
le sugar in my bowl and
Four women. Naast eigen
nummers nam ze tijdens
haar carrière dikwijls
nummers op van anderen,
onder meer van Bob Dy
lan The times they are a
changing) en Leonard Co
hen. Maar ook van Euro
peanen. Ze is misschien
wel de enige die werkelijk
weg kon komen met een
eigen versie van Jacques
Brels klassieker Ne me
Nina Simone 1933 - 2003
quitte pas. Als Nina Simo
ne een song opnam, werd
het 'haar' song. Zo mag
ook haar versie van de tra
ditional 'House of the
Rising Sun', uit 1966, on
geëvenaard genoemd
worden. In de jaren tach
tig behaalde ze nog één
keer een wereldhit met My
baby just cares for me.
Het bijzondere van haar
stem zat 'm in de timing,
de opmerkelijke manier
waarin ze stiltes kon laten
vallen om dan, gezeten
achter haar piano, de ak
koorden te laten zweven
in de sfeer van het mo
ment. Ze kon evengoed
rauw uithalen als haar
stem liefelijk mijmerend
laten wiegen.
Simone was geen gemak
kelijk persoon, niet op en
niet buiten het podium.
Berucht zijn de incidenten
waarin ze haar publiek
verrot schold en, als het
moest, bespuugde omdat
het al te luidruchtig door
haar optreden heen
kletste. Halverwege de ja
ren tachtig kwam ze, ge
hinderd door persoonlijke
problemen, regelmatig bij
aangekondigde concerten
niet opdagen.
Haar laatste jaren bracht
ze door in Europa, na
eerst nog te hebben ge
woond op de Caribische
eilanden en in Afrika. Kor
te tijd woonde ze in Nij
megen, daarna jaren lang
in het zuiden van Frank
rijk. In een interview, eind
jaren negentig, noemde ze
het racisme in haar moe
derland Amerika de reden
voor haar besluit de rest
van haar leven buiten de
VS door te brengen. Ze
had, 'als zwarte', zo ver
klaarde ze in dat inter
view, 'een zware prijs be
taald voor haar gevecht te-
den haag/gpd - Interpol heeft
een klein team ingesteld dat
zich moet gaan bezighouden
met de opsporing van de in Irak
geplunderde kunstschatten.
Volgens woordvoerder Michael
Rose van de internationale poli
tiedienst vertrekt op 27 april een
kernteam van vier of vijf Inter
pol-rechercheurs voor enkele
dagen naar Koeweit en omlig
gende landen om de vermiste
voorwerpen te inventariseren en
opsporingswerkzaamheden te
coördineren. Zodra toestem
ming is verkregen van de Ameri
kaanse militaire autoriteiten
wordt doorgereisd naar Irak.
Volgens Rose gaat het puur om
een onderzoeksmissie. Het
kernteam kan desgewenst wor
den uitgebreid. Hij wil niet zeg
gen of Interpol al melding heeft
ontvangen dat geroofde kunst
voorwerpen buiten Irak zijn op
gedoken. Specialist op het ge
bied van kunstdiefstal en oud
heden bij Interpol is de Duitser
Karl-Heinz Kind. „Hij is al jaren
lang werkzaam op dit terrein en
is zich uiterst bewust van bewe
gingen op de markt", aldus Ro
se.
Interpol heeft de politie van de
181 lidstaten verzocht douane
autoriteiten, kunsthandelaren
en veilinghuizen te waarschu
wen en maant de kunsthandel
'ieder aanbod van cultureel erf
goed uit Irak categorisch af te
slaan'. Handelaren die voorwer
pen uit Irak aangeboden krijgen
en twijfelen over de herkomst
wordt gevraagd onmiddellijk
contact op te nemen met de
dienst. Ook de FBI zet recher
cheurs in voor de opsporing van
geplunderde voorwerpen, zo
heeft de Amerikaanse inlichtin
gendienst laten weten.
Nadat de Amerikaanse troepen
de Iraakse hoofdstad Bagdad
waren binnengevallen, braken
grootschalige plunderingen uit
in musea en bibliotheken. De
collectie van 170.000 voorwer
pen van het Nationaal Museum
werd grotendeels meegenomen
of vernield. Interpol zal op 5 en
6 mei in Lyon met vertegen
woordigers van Unesco, de In
ternationale Raad van Musea en
de Wereld Douane Organisatie
een 'effectieve en snelle' aanpak
bespreken van de kunstdiefstal
len in Irak. Afgelopen donder
dag kwamen al dertig interna
tionale experts op een door
Unesco georganiseerde spoed-
conferentie in Parijs bijeen. Zij
pleitten voor een export- en
handelsverbod voor Iraakse
kunstschatten.
De eerste plunderingen in het
Nationaal Museum zouden het
werk zijn geweest van georgani
seerde bendes, waarna de ver
nielingen vooral werden aange
richt door jonge vandalen. Vol
gens het Korps Landelijke Politie
Diensten wordt het verzoek van
Interpol doorgegeven aan de re
giopolitie in Nederland en ken
baar gemaakt via het netwerk
van veilinghuizen en koepelor
ganen. Het ontbreken van een
concrete lijst van vermiste Iraak
se voorwerpen maakt opsporing
'lastig', aldus woordvoerder Ed
Kraszewski.
gen het establishment'.
Haar hoogstpersoonlijke
stemgeluid maar ook haar
gevecht voor gelijke rech
ten heeft haar gemaakt tot
de 'hoge priesters van de
soul'. Ze triomfeerde op
de belangrijkste jazzfesti
vals in de wereld. Dat van
Nice in 1977 en op het
Thessalonica Jazz Festival
in Griekenland in 1998. In
1999 ontving Nina Simone
een 'lifetime achievement
award' in Dublin. Datzelf
de jaar werd ze onder
scheiden met een award
van de Associatie van Afri
can American Music in
Philadelphia.
In haar laatste jaren liep
haar gezondheid sterk
achteruit en trad ze nog
maar zelden in de open
baarheid. Tijdens een van
haar laatste grote concer
ten, in 2001 in Carnegie
Hall, moest ze door bege
leiders het podium wor
den opgeholpen. Niet veel
later raakte ze gekluisterd
aan een rolstoel.
„Ze heeft anderen geïn
spireerd te doen waar ze
in geloofden", aldus haar
manager. Naast uniek
zangeres zal Nina Simone
dan ook zeker daarom
voor altijd herinnerd wor
den.
Richard Stekelenburg
muziek recensie
Joris Rietbroek
Concert: Das Pop. Gezien: 19/4, LVC
Nederland heeft een zwak voor
popmuziek uit België. Minstens
een keer per jaar omarmen criti
ci en publiek massaal een nieu
we Belgische band die vervol
gens niet van de podia te slaan
is. Eerder toerden dEUS, Soul-
wax en Millionaire uitgebreid
door het land. Twee jaar gele
den was het de beurt aan de
Gentse groep Das Pop die debu
teerde met de cd I Love. De mu
ziek, een uitgekiende mix van
gitaar- en elektropop, verried di
verse Britse invloeden van on
dermeer Blur, Pulp en Suede.
De nieuwe cd The Human
Thing klinkt warmer en, zoals de
titel ook aangeeft, menselijker
dan het debuut. Das Pop heeft
er een eigener geluid op gevon
den. Dit was zaterdag ook te ho
ren in een volgepakt LVC, waar
de groep het laatste concert van
hun Nederlandse tournee gaf.
Voorprogramma Thou, even
eens uit Gent, heeft al drie al
bums op zak. De band is lang
niet zo bekend als Das Pop,
maar hun frisse gitaarrock met
enkele elektronische invloeden
kan op veel bijval rekenen. De
liedjes ademen soms een luchti
ge, dan weer een dreigende
sfeer uit. Het echte vuurwerk
komt een uurtje later als Das
Pop aantreedt. Het Leidse pu
bliek is de band na eerdere op
tredens in het LVC en op Werf-
pop niet vergeten en onthaalt de
bandleden als helden. De groep
speelt de pure popliedjes van
The Human Thing op het podi
um een stuk steviger dan op cd,
wat het optreden zeker ten goe
de komt. Van de eerste tot de
laatste minuut zet Das Pop een
energieke show neer tegen een
decor van 18 Tl-buizen.
Prachtig is "We live again' dat
met een spannende opbouw
naar een grandioze climax toe
werkt. Andere hoogtepunten
zijn de ingenieuze nummers
'Feeverman' en 'Forever,' waar
bij potig gitaarwerk en elektro
nica perfect zijn gecombineerd.
Rustigere, melancholieke liedjes
als 'Love is fair' en de singles
'You' en 'Telephone Love' heb
ben prachtmelodieën die zich in
je hoofd nestelen. 0
Frontman Bent van Looy zingt
de longen uit zijn lijf en benut
de beperkte ruimte op het podi
um volledig met zijn boldcen-
sprongen. Waar de overige
bandleden voorheen soms wat
statisch op het podium stonden,
werken ze zich nu in het zweet.
In de toegift zet het springerige
disconummer 'The Love Pro
gram' uiteindelijk de hele zaal
op z'n kop. De verrassende co
ver 'Abracadabra' van de Steve
Miller Band sluit de denderende
set af. Speelde de band twee jaar
geleden al op tientallen zomer
festivals, het zou terecht zijn als
Das Pop dit jaar weer een zege
tocht maakt langs de festivalpo
dia. Heeft Werfpop zijn pro
gramma al volledig ingevuld?