Lofzang op mannenvriendschap BOEKEN De filosofie van de vrijheid Viespeukerij door vier heren Observaties vanuit een bunker Schrijven over Marokkaans strafkamp Nieuwe vertaling van 'De drie musketiers' LEO Voorheen gekkengesticht HDC 144 ZATERDAG 19 APRIL 2OO3 Wat is geluk? In mijn vroege pu berteit had ik er weet van. Een verplichte zomervakantie bij mijn grootouders, dooltochten uit ver veling door het grote huis en dan tenslotte de onverwachte ont snapping: negen in rood leer ge bonden delen van 'De drie mus ketiers'. roman recensie Jaap Goedegebuure 'De drie musketiers' door Alexandre Dumas. Vertaling: W. Scheltens. Uitgeverij Athenaeum-Polak Van Gennep. Prijs: €14,95 euro. Dagen achtereen vluchtte ik naar de zolder, om weg te zin ken in de ultieme jongensdroom van gloeiende wangen, een ha merend hart en een zinderende lust om mantel en degen om te gorden en te paard de wijde we reld in te trekken. Geen droom zo kwetsbaar als een jongensdroom. Eigenlijk zou je die niet bloot moeten stellen aan een revisie. En toch heb ik de verleiding niet kunnen weerstaan. Want daar lag hij, de fonkelnieuwe vertaling van Les trois moiisquetaires van de hand van W. Scheltens, meeliftend op de publiciteitsgolven die de ge lijknamige musical losmaakt. Van die uitgave kon ik net zo min afblijven als Eva van de ver boden vrucht. 't Was wel even wennen. In het begin dacht ik zelfs dat ik met een parodie op mijn favoriete jeugdboek te doen had. Wat een nobele en onoverwinnelijke hel den zijn die D'Artagnan en zijn vrienden Athos, Porthos en Ara mis toch! Wat een geluk hebben ze telkens weer in hun duels op de degen, die ze zo gretig aan gaan en waarin ze zich helemaal niet lijken te bekommeren om een leven meer of minder. Daar in zijn ze akelig eendimensio naal, op het stripverhaalachtige roman recensie Wim Vogel 'De dieven zijn al gaan slapen' door Leo Pleysier. Uitgeverij De Bezige Bij. Prijs: 17.50. Zijn huis in Rijkevorsel wordt door de buren een bunker ge noemd. Het lijkt geen voordeur te hebben en de tuin is niet aan gelegd en wordt niet onderhou den zoals dat in Belgisch Lim burg hoort. Zelfs in zijn geboor tedorp weet Pleysier zich een buitenstaander die nauwgezet de gruwelijkheden van het plat vloerse bestaan noteert. Qua schrijven een minimalist, qua observatievermogen een we reldreiziger. Maar vooral een ge nadeloze waarnemer van het platteland waaruit, ook in Bel- gie, God binnen twee decennia verdween. Het proza van Pleysier is altijd gefragmenteerd. Notities over jeugdervaringen lijken vrij wille keurig plaats te maken voor een enkele regel over het wel en wee van Tantenon in India, over de taal waarin Pleysier met zoveel zichtbaar plezier woont, over zijn opgroeiende kinderen en kleinkinderen, over zijn directe omgeving. En eerst tegen het einde van al die sobere en gesti leerde observaties, impressies en herinneringen, overzie je het mozaïek. Een kwetsbaar mens, zich erge rend aan de gruwelijke mentali teit van zijn medemensen die menen zich met eikaars leven te moeten bemoeien. Zoals dat ook het geval was in zijn jonge lingsjaren waar de autoritaire De dieven zijn al gaan slapen TOP-10 FICTIE 1. (1) Thomas Rosenboom, De nieuwe man. Querido, 18,95 2. (2) Nicci Gerrard, De onderstroom. Boekerij, 17,50 3. (4) Boudewijn Büch, Het geheim van Eberwein. De Arbeiderspers, 15,95 4. (-) Margaret Mazzantini, Ga niet weg. Wereldbibliotheek, 17,90 5. (-) Vonne van der Meer, De avondboot. Contact, 12,50 6. (-) Yann Martell, Het leven van Pi. Prometheus, 17,95 7. (-) Sandor Mar ai, Gloed. Wereldbibliotheek, 14,50 8. -) A. F. Th., Movo Tapes. Querido, 27,50 9. (6) Hella Haasse, Sleuteloog. Querido, 16,95 af, tot in hun eigen tegenslagen toe. Want raken ze zelf eens ge wond, dan hebben ze altijd nog de wonderzalf van D'Artagnans moeder die ook de allerzwaarste kwetsuur in een mum van tijd geneest. De kroon van het rechttoe rechtaan spant de tegenstreef ster van het heroïsche trio, de hoogblonde, beeldschone en hardvochtige Milady, geheim agente, ladenlichtster, verleid ster, moordenares. Zelden werd een vrouw zo fataal neergezet, zelden sprak vrouwenhaat zich zo onverbloemd uit. Het is dan ook op z'n plaats dat vertaler Scheltens dit onaangename trekje van het boek koppelt aan wat nog veel sterker in het oog springt: de lofzang op de man nenvriendschap. Het devies 'één voor allen, allen voor één' gaat uit van een gelijk gezindheid die alleen kan be staan onder die mensensoort voor wie de sabel als het ver lengde van een zeker lichaams deel dient. Het is opvallend dat de jonge D'Artagnan, in het eer ste hoofdstuk nog een provinci aal die met de vaderlijke zegen zijn geluk in Parijs gaat beproe ven, in de vriendschapsbond van de drie musketiers wordt opgenomen nadat ieder van hen hem eerst tot een duel heeft uit gedaagd. Daarmee is aangege ven dat wapengekletter hier al tijd iets erotisch heeft. Zelfs in de epiloog sluit D'Artagnan nog vriendschap met een aartsvijand van het eerste uur die hij maar liefst driemaal in een tweege vecht op leven en dood bestre den heeft. De drie musketiers is voor door gewinterde liefhebbers én nage komen lezers het beste te savou reren als ze in de overdrijving niet alleen de parodie maar ook de ironie willen proeven. Het kan niet anders, of de vrouwen versierder en dandy die Dumas was, keek dwars door zijn par mantige types en dus ook door zichzelf heen. D'Artagnan is te genover kameniers en dienst meisjes een echte haan en te genover vrouwen met karakter en temperament een schoft, Porthos gedraagt zich menig maal als de eerste de beste windbuil en de fatterige en ver wijfde Aramis, die niet toevallig de wapenrok wil ruilen voor ka zuifel en soutane, heeft terecht zijn naam doorgegeven aan een merk aftershave dat ruim drie eeuwen na zijn dood in zwang kwam. De echte held, tot ver in de tra gische diepten, is Athos. Hij is beduidend ouder, bedroefder en wijzer dan zijn vrienden en heeft op het moment dat het verhaal begint al een leven vol ellendige wederwaardigheden achter zich. In dat leven neemt Milady, met wie hij enige tijd ge trouwd blijkt te zijn geweest, een schaduwrijke plaats in. Met haar slechtigheid heeft ze hem zo getergd dat hij zijn grafelijke status heeft opgegeven en onder een schuilnaam dienst geno men heeft als eenvoudig muske tier. Juist omdat hij veel heeft meegemaakt, heeft hij kunnen vader zijn wil oplegde en waar God en meneer pastoor en me neer de Baron je leven bepaal den. Ook het grote gezin en de navenante grote familie met haar codes zijn er debet aan dat de jonge Pleysier zijn onbevan genheid snel verliest en altijd en overal op zijn qui-vive is. Het resultaat is een ontroerende autobiografie van een man die zijn leven vooral beschouwt als een 'gevecht dat je moest voe ren voor het verwerven (en na dien bewaren) van je persoonlij ke souvereiniteit.' Een autobio grafie die de lezer zelf mag com poneren uit de scherven en splinters die de schrijver aan reikt. Het motto dat Pleysier aan De dieven zijn al gaan slapen meegeeft, is een citaat uit Leven als ambacht van Cesare Pavese: 'R. heeft je gezegd dat je materie bewerkt die versplintert.' Zowel de titel van die bron als het citaat zelf sluiten perfect aan bij Pleysiers opvatting en invul ling van zijn schrijversschap. Zijn bron is zijn eigen leven, het resultaat is een wereld waarin van samenhang nauwelijks sprake is en waarin persoonlijke vrijheid bevochten moet wor den. Niet voor niets wordt een paar keer de Zuid-Afrikaanse schrijver Coetzee aangehaald. Wie Pleysier leest, stuit op een merkwaardige tegenstelling. De auteur neemt afstand van de al gehele onderworpenheid en af hankelijkheid uit zijn jeugd in de jaren vijftig, maar betreurt te gelijkertijd dat veel vanzelfspre kendheden binnen nog geen twintig jaar zijn verdwenen en voelt zich daar schuldig over. Vlaanderen is veranderd, de mensen zijn veranderd, het platteland verandert razend snel en de eigen taal waar nog zoveel rek in zit, dreigt ook al teloor te gaan. Er resteert deze Martin Bril van Vlaanderen weinig an ders dan koppig zijn solipsisme te verdedigen en om van uit zijn burcht van die veranderingen verslag te doen. De dieven zijn al gaan slapen is een genadeloze analyse van ons bestaan waarin gewone mensen hun best doen. Waarin het 'mondiale gekwaak' almaar toe neemt en dat in een wereld die zelf razendsnel verandert. Dat er geen ander bestaan dan dat vaak smakeloze bestaan is, dat is de nauwelijks te verwoorden tragiek waarover Pleysier zich zelf keer op keer dwingt te schrijven. 10. (-) Robert Ludlum, Het Janson Dilemma. Luitingh Sijthoff, 18,95 Met Margaret Mazzantini haalt Wereldbibliotheek opnieuw een Italiaans succesnummer bin nen. Over een chirurg die net naar huis wil gaan, als zijn 15- jarige dochter ernstig gewond wordt binnengereden. Ook echt nieuw: Yann Martels groteske avonturenroman Het leven van Pi en een kersverse Ludlum. De boekentoptien wordt weke lijks samengesteld op basis van verkoopcijfers van Athenaeum Boekhandel en H. de Vries Boe ken in Haarlem, Boekhandel Kooyker in Leiden, Plantage Boekhandel Harkema in Hilver sum, Boekhandel Los in Bus- sum en Boekhandel De Ark in Almere. Heel lang beschouwde men geesteszieken als 'on- productieven' die achter slot en grendel hoorden. Pas aan het eind van de achttiende eeuw drong het besef door dat deze mensen wellicht behandeld konden worden in speciaal voor hen gebouwde in richtingen. Dat inzicht heeft tal van ontwerpen op geleverd, waarbij het welzijn van de patiënt als uit gangspunt werd genomen. De wisselende opvattin gen over hoe dat welzijn dan het best vorm gege ven kon worden, komen in die ontwerpen duidelijk naar voren. Noor Mens geeft in 'De architectuur van het psychiatrisch ziekenhuis' (Inmerc Wormer, 53,oo) een helder overzicht van al die projecten. Het is een uitermate fraai geïllustreerd boek, met oorspronkelijke ontwerptekeningen, oude en nieu we foto's van psychiatrische ziekenhuizen in Neder land. Van het Rijksasiel voor Psychopaten in Leiden, Endegeest in Oegstgeest en Sancta Maria in Noord- wijkerhout, tot Vogelenzang in Bennebroek, het Provinciaal Krankzinnigengesticht Meerenberg (zie foto) bij Santpoort en het beroemde sanatorium Zonnestraal bij Hilversum, allemaal passeren ze de revue. Foto uit besproken boek. Scène uit de musical '3 Musketiers' van Joop van den Ende. Foto: GPD/Deen van Meer loslaten en relativeren, en daar mee is hij het toonbeeld van het aristocratisch ideaal dat non chalance en distantie als onont beerlijke eigenschappen voor onderstelt. In de combinatie van avontuur lijk jongensboek en historische roman heeft De drie musketiers een onsterfelijkheid verworven die zich alleen maar laat meten met de status van spreekwoor delijke klassiekers als Don Qui- chote en Robinson Crusoe. Van de vele honderden boeken die broodschrijver Dumas in feuil letonvorm publiceerde is dit, met De graaf van Monte Christo, het enige dat tegen het vlak van de tijd bestand gebleke De nieuwe vertaling maak grote charme van het werk altijd inzichtelijk en aanva baar, al moet je wel een nie pot te krijgen jongensziel ben om tot het einde bekoo kunnen blijven. filosofie recensie Jan-Hendrik Bakker 'Het zijn en het niet' door Jean-Paul Sartre. Vertaling: Frans de Haan. Uitgeverij Lemniscaat Prijs: tot 1 juni 49,50. daarna €60,00. Soms moeten vertalingen. Als een taalgebied zichzelf serieus neemt is het aan zichzelf ver plicht de grote standaardwerken uit filosofie en literatuur be schikbaar te stellen aan het pu bliek, zelfs al bestaat dat maar uit enkelingen. Er kan dan in elk geval naar zo'n klassiek werk verwezen worden. Hoort Jean- Paul Sartres L'être et le néant tot die standaardwerken? Dat is de vraag die rijst bij het ter gelegen heid van de Maand van de Filo sofie verschijnen van Het zijn en het niet, de op zich moedige Ne derlandse vertaling door Frans de Haan van Sartres filosofische hoofdwerk. Sartre schreef Het zijn en het niet kort voor en tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het be vatte honderden pagina's be- wustzijnsfilosofie opgeschreven in een aan Heidegger en Husserl ontleend-fenomenologisch jar gon. Na de oorlog zou het boek de bijbel worden van de existen tialisten. Die status Jcreeg het niet vanwege de filosofische merites, maar vanwege de plas tische en eigentijdse voorbeel den die in Sartres verhandeling over het menselijk zijn staan. Velen herkenden zich daarin. Jean-Paul Sartre is altijd al een scherpzinnig waarnemer ge weest van het menselijk hart. Tussen het tamelijk bonkige academische proza van Het zijn en het niet vielen die passages nog eens extra op. Zo kort na de oorlog met een Europa in puin en een vernietig de traditionele cultuur stond de Jean Paul Sartre. Archieffoto: ANP jonge generatie volledig in de kou. Ze voelde zich aangetrok ken tot het desolate maar eerlij ke beeld dat Sartre gaf van het menselijke individu. Zijn oproep tot authenticiteit, waar het in Het zijn erhet niet om draait, sprak aan. Hoe moeten wij le ven in een verder zinloze we reld? Het is de vraag die het mo derne denken overigens altijd al heeft beziggehouden. Sartre raakte een gevoelige snaar. Louter om cultuurhistorische redenen is het daarom goed dat er in ons land nu een vertaling verschenen is van Het zijn en het niet. Maar voor de geschie denis van de filosofie is dat veel minder het geval. Specialisten hebben het boek al in het Frans gelezen, of zullen dat doen. Maar het is zeer de vraag of het boek buiten die kring nog een levende bron zal zijn voor nieu we generaties. Sartres overige werk vond in ons land eigenlijk al snel zijn weg. Maar dan betrof het zijn toneelwerk, zijn verha len en romans, en essays als "Wat is literatuur?' en 'Het tentialisme is een human! 'Het zijn en het niet', laat s zijn latere (nooit voltooide) tiek van de dialectische re hebben het altijd zonder v ling moeten doen. De abstracte ideeënwereld hij in Het zijn en het niet werpt, is als filosofie een woonbaar bouwwerk. Zijn lyses missen de subtiliteit bijvoorbeeld een Franse tij noot als Maurice Merleau- ty. Ze zijn voor een aanzii deel Sartres eigen variant v< Duitse filosoof Heidegger, Zijn en tijd in Frankrijk toer nauwelijks bekend was. Heel beknopt gezegd kon inhoud van Het zijn en het neer op een sqherpe tweed in het zijn. Enerzijds is er d( reld van de dingen, anderzi er het menselijk bewustzijn laatste is altijd maar op jacl men te vallen met 'wat het is'. Het richt zich op dingei het nooit zelf is. Het kan min samenvallen met het met de ander, want ook da dingen. Het bewustzijn is leegte. Het jaagt achter zie aan, eenzaam en nooit volt Maar daarin schuilt ook vrijheid en verantwoord heid. Wij zijn tot vrijheid ve deeld, luidt een van Sartre roemde stellingen. Op zich is dat allemaal geei praat. Maar Sartre had ii zijn en het niet weinig ooj belangrijke vragen over menhang van lichaam en j de invloed van de taal en d fuse wijze waarop de mens nis heeft van zichzelf en ren. Hij denkt schematisch cies zoals hij dat in pol kwesties later ook zou doer dogmatische is misschien de reden waarom hij nauw opvolgers heeft gehad. S filosofie van de vrijheid is rie gebleven, te steriel vo< praktijk van leven en denke DE LEESTAFEL thriller recensie Arno Ruitenbeek 'Het kaartverbond' door Edward Wright. Uitgeverij Van Holkema Warendorf. Prijs: €15,99. Het kaartverbond is een klassie ke thriller in een modem jasje van uitmuntende kwaliteit. Au teur Edward Wright debuteert, vanaf deze week ook in Neder land, met een hardboiled private eye die zoete herinneringen op roept aan Chandlers Philip Mar lowe en Hammetts Sam Spade (en dan gespeeld door Hum phrey Bogart, in The Maltese Falcon John Ray Hom is aan het aller eerste begin van wat een reeks lijkt te worden - jippie! - geen privé-snuffelaar. Min of meer toevallig komt hij op het spoor van een ernstige zedenzaak. Hij was ruim een halve eeuw gele den kortstondig heel erg be roemd als Sierra Lane, de onver schrokken cowboy in tientallen goedkope bioscoopwestems. Tot hij een belangrijk type uit de filmwereld mishandelde en daarvoor de bak in draaide. De Tweede Wereldoorlog zorgde eveneens voor een onwelkome onderbreking van zijn carrière. Nu doet hij de incasso's voor zijn oude filmmaat, de Indiaan Joseph Mad Crow die een casi no bestiert. Een rijke vriend laat John Ray een serie foto's zien, waarop zeer minderjarige meisjes onder wie Homs stiefdochter Clea worden gedwongen tot allerlei vormen van seks. De vier man nen die deze viespeukerij bedrij ven, zijn gemaskerd, maar één van hen is in elk geval de inmid dels overleden vader van die vriend. Een uiterst machtig man in Los Angeles, en eentje dus met een groot, afschuwelijk ge heim. De vriend sterft een vreemde dood. Het is het eerste teken dat Hom zich in een dodelijk wes pennest steekt. De cowboy laat zich echter niet afschrikken om uit te vinden wie het kwartet van het kaartverbond zijn. Om hun identiteit te verhullen, lieten de vier zich door hun kameraden aanspreken als Ruiten, Harten, Klaver en Schoppen. Dit is een ouderwets spannende en sfeervolle roman, met kruidi ge dialogen, pittige karakters en een delicate ontknoping. De tweede Hom staat op stapel, zo meldt Wright uit de Verenigde Staten. Hij weet zich gesterkt in zijn auteurschap door de presti gieuze Debut Dagger die hij van de Britse thrillerschrijverbond kreeg. In de rubriek De Leestafel wordt wekelijks een ander genre boe ken belicht. Deze week de recen te oogst literaire tijdschriften door Martin Hendriksma Mag iedereen vrijelijk romans schrijven over de grote gruwelen der aarde of is dat alleen voor behouden aan directe slachtof fers? Die interessante vraag is het hoofdthema in het laatste nummer van het literair tijd schrift Raster (De Bezige Bij, 15,00). Directe aanleiding is de in 2001 verschenen roman Een verblindende afwezigheid van licht van de in Frankrijk wonen de Marokkaanse schrijver Tahar Ben Jelloun. Ben Jelloun baseerde zijn boek op een langdurig door hem ge voerd gesprek met een van de overlevenden van Tazmamart. Dit Marokkaanse strafkamp, waarvan het bestaan voortdu rend werd ontkend door de au toriteiten, huisvestte achttien jaar lang de vermeende plegers van een staatsgreep. Ze leefden als ratten diep onder de grond. Zonder enig licht, op een uiterst karig voedselrantsoen en versto ken van elke hygiëne. Een straf kamp waaruit de schaarse over levenden, kromgegroeid en on der dikke korsten vuil, in 1991 werden vrijgelaten. Een Marokkaanse vrouw houdt een foto omhoog van haar echt genoot die in Tazmamart is ver dwenen. Foto: Reuters Ben Jelloun draait in zijn boek niet om de gruwelen heen en, om de suggestie van exploitatie van andermans ellende de kop in te drukken, besloot hij de roy alties van zijn boek te delen met het door hem geinterviewde slachtoffer. Toch barstte er kort na de verschijning van de ro man een heftige polemiek uit, stevig gevoed door het feit dat een van de overlevenden zelf ook aan het schrijven was gesla gen. Diens schokkende oogge- tuigeverslag werd in Frankrijk geprevaleerd boven de gero mantiseerde aanpak van Ben Jelloun. Raster neemt zoals gebruikelijk de ruimte om nuances aan te brengen. Ben Jelloun mag in een uitgebreid per email ge voerd interview zijn aanpak toe lichten. 'Een schrijver is vrij om te schrijven wat hij wil, als hij er maar scrupuleus en oprecht in is. Als hij gebruik maakt van gebeurtenissen die iemand an ders heeft meegemaakt, moet hij dat zeggen en er verder zijn eigen werk mee creëren. Verraad zou het zijn, als een schrijver de persoon door wie hij zich heeft laten inspireren het tegendeel laat beleven en zeggen van wat deze in werke lijkheid heeft beleefd en gezegd.' De overige medewerkers aan dit honderd en eerste nummer van Raster lijken het overwegend met Ben Jelloun eens. Ook de Vestdijk Kroniek (€6,00 plus €2,50 porti) is bij nummer 101 aangeland en weet de al drie decennia dode schrijver vaak toch weer op verrassende wijze te portretteren. Dit nummer opent met een vergelijking van de psoriasis-patienten in Dennis Potters legendarische The Sin- ging Detective en Vestdijks Glinsterend pantser. De kop bij het verhaal is aantrekkelijk ('Ge schilferd maar niet geschift!'), maar gaandeweg moet auteur Cathy C. van Beek in een steeds grotere spagaat om de literaire intenties van de sterk ver lende schrijvers nog een b bijelkaar te houden. Boeiender is de integrale 1 gave van een interview da Gregoor in 1968 met Ve had. Het is de mensenscl egocentrische schrijver ten ten uit. Meest opzienbard dat Vestdijk, die in zijn hij sche romans lang vervlogel den haarscherp neerzet, b geen enkel visueel geheug hebben. 'Het gezicht van I| [zijn vrouw, mh] kan ik m voorstellen. Het gezicht mijn ouders kan ik me voorstellen, ga zo maar j Waarschijnlijk omdat ik ui tend auditief ben.' Vestdijk eens te meer een tovenaar. Net als Vestdijk moet ook S Carmiggelt vrezen voor d« getelheid. Ook bij hem een enthousiast groepje faij schrijvers werk onder de j sen te brengen. Helaas! breekt bij de Carmiggelt-j elke distantie. Tekenend j het meest recente Nieuii van de Carmiggelt-Kring abonnement €21,00) open enkele kernachtige passag Carmiggelts werk. Voor de is een opmerking als 'vroi d'r zijn er teveel van, ma! vind ik wel gerieflijk' 'vas dijenkletser, maar een kril geest haalt er zijn schoudt op. Dat geldt helaas voa gros van de kopij in numm

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 10