Allard Schroder opnieuw in de race 1 KUNST 8f CULTUUR Digitale klokjes die de tijd tarten We zijn nu weer supergemotiveerd' Kittige knorretje in geinige musia m iiet'* Cappella pro Cantibu zet lijdenstijd mooi ii Nominaties Libris-prijs: zoeken zonder zaklantaarntje Pleidooi in Voorschoten voi een nieuw Cultureel Centra Hoogleraar Kunsten leiden - Frans de Ruiter heeft vandaag in het Leidse Acade miegebouw zijn inaugurele re de uitgesproken. De Ruiter is daarmee de eerste Leidse hoog leraar van de nieuwe Faculteit der Kunsten. Deze faculteit is ontstaan uit een intensieve sa menwerking tussen de Univer siteit Leiden en de Hogeschool van Beeldende Kunsten, Mu ziek en Dans in Den Haag. Praktisch kunstonderwijs en wetenschappelijk onderzoek moeten in deze nieuwe instel ling hand in hand gaan. De Rui ter is naast hoogleraar, ook di recteur van het Koninklijk Con servatorium te Den Haag. Filosofen bij Kooyker leiden - In het kader van de 'maand van de filosofie' organi seert Boekhandel Kooyker (Breestraat 93 in Leiden) een tweetal activiteiten. Morgen avond om 20.00 uur, spreekt Michiel Leezenberg over islami tische filosofie, waarbij hij zo wel klassieke als moderne den kers behandelt. Over twee we ken, op 23 april, voert Joep Dohmen het woord over de grote filosofen en het goede le ven. Aansluitend licht Jos Del- noij de toekomstplannen van het Filosofisch Café Leiden toe. DJ Montana zegt tournee af breda - DJ Montana heeft zijn tournee door Azië afgezegd. De Bredase dj vindt het risico om de ziekte Sars op te lopen te groot. Montana zou vanaf 30 april op tournee gaan langs de Gatecrasher-clubs in Maleisië, India, Singapore en Thailand. De dj zegt dat hij geen zin heeft 'om Russische roulette met zijn gezondheid te spelen'. Meat Loaf naar Amsterdam Amsterdam - Meat Loaf geeft op 23 april een concert in de Heineken Music Hall in Am sterdam. De Amerikaanse zan ger is vooral bekend van zijn hit 'Paradise by the dashboard light', maar kwam onlangs met een nieuw album: 'Couldn't ha ve said it better'. Dat is ook de naam van zijn huidige wereld tournee en de titel van zijn nieuwe single. Die komt vlak voor het concert in Amsterdam uit. De voorverkoop voor het optreden is vandaag begonnen. Holland Art Fair met 8o galeries den haag - Tachtig galeries uit binnen- en buitenland presen teren zich op de Holland Art Fair, de kunstbeurs die van donderdag 17 tot en met maan dag 21 april in het Nederlands Congres Centrum in Den Haag wordt gehouden. Ook Galerie De Greef Greef en Galerie Henk J. Pruijsen, beiden afkom stig uit Wassenaar, zijn op de beurs aanwezig. Voor meer in formatie, zie: www.hollandart- fair.nl. dinsdag 8 APRIL 2003 vervolg van voorpagina den haag/gpd - Abdelkader Benali, Ma- rek van der Jagt, Oek de Jong, Rob van der Linden, Doeschka Meijsing en Ailard Schroder zijn de zes kanshebbers op de Libris Literatuur Prijs van dit jaar. De winnaar wordt 7 mei bekend en ont vangt dan een bedrag van 50.000 euro. Leidenaar Benali dingt mee met 'De langverwachte', Van der Jagt met 'Gstaad 95-98', De Jong met 'Hokwer- da's kind'. Van der Linden maakt kans met 'De hand, de kaars de mot', Meijsing met '100 chemie' en Schroder met 'De hydrograaf. Allard Schroder won vorig jaar al de AKO-Literatuur- prijs met 'De hydrograaf. Zijn boek wordt door de Libris-jury, onder voor zitterschap van Tweede Kamerlid Jeltje van Nieuwenhoven, aangeprezen als één van de zes boeken van het jaar 2002 die 'het hart raken en het hoofd doen duizelen'. De jury noemt 2002 een 'rijk jaar'. In de stapel van 154 inge zonden romans en verhalenbundels 'hoefde niet met een zaklantaarntje te worden gezocht naar prijzenswaardig proza'. Alle zes genomineerde romans brengen volgens de vijfkoppige jury een zinnen prikkelend effect teweeg. Schroder wordt geprezen om zijn heldere en evocatieve stijl waardoor in 'De hydro graaf 'het onbeduidende betekenis krijgt'. 'De langverwachte' van Benali is een 'gedurfde roman' die aanstekelijk en tegendraads over het botsen van twee culturen gaat. Van der Jagt zoekt het volgens de jury in kaalslag, direct heid en grote precisie. Oek de Jong liet zeventien jaar op zich wachten met zijn roman 'Hokwerda's kind', maar geeft daarin blijk van 'vak manschap, literaire bevlogenheid en virtuositeit'. En 'tintelend' is het jury woord voor de familiekroniek met dwarse toon van Doeschka Meijsing. Debutant onder de genomineerden is communicatie-adviseur en slagwerker Rob van der Linden voor 'De hand, de kaars en de mot', met een 'glasheldere, puntige en zwierige stijl waar het ver- tellersplezier van afspat'. De winnaar wordt op 7 mei live bekend gemaakt tij dens het avondvullende NPS-program- ma 'De avond van het boek'. Abdelkader Benali: 'Cedurfi to: GPD/Sieko Kloosterhuis Resi van der Ploeg borduurt met bejaarde bewoners Rijn en Vliet door Theo de With leiden - In de centrale hal van het Leidse verzorgingshuis Rijn en Vliet hangen sinds kort zeven digitale klokjes. Ze zorgen nogal eens voor verwarring onder de bejaarde bewoners. Elke klok geeft namelijk een andere tijd aan en bovendien laat één dis play het tijdstip van 29.00 uur zien. Aanstichter van deze ver warring is de Leidse kunstenares Resi van der Ploeg, die ter gele genheid van de verbouwing van het verzorgingshuis een 'sociaal sculptuur" tot stand heeft ge bracht „Kunstenaars worden steeds va ker ingezet als smeermiddel van de samenleving", vat Van der Ploeg het begrip 'sociaal sculp tuur' samen. „Ze gaan bijvoor beeld met hangjongeren of be woners van een probleemflat aan de slag. Blijkbaar is daar be hoefte aan. Ik merk dat ik als beeldend kunstenaar steeds minder in mijn atelier zit en meer onder de mensen ben. Tóen ik de opdracht voor een kunstwerk in Rijn en Vliet kreeg, wilde ik dat niet alleen doen, maar samen met de bewoners. Ik heb veel respect voor de mensen in dit huis. Er lopen hier vrouwen rond die acht kin deren hebben gebaard, jam kunnen maken, weten wat te doen als de stroom uitvalt. Nou, ik kan het niet. En ze zijn er niet eens trots op." Bij haar eerste kennismaking met het verzorgingshuis viel het de kunstenares op dat het bruist van de activiteiten en dat de meeste bewoners erg actief zijn. „De directeur zei ook tegen me: het moet hier ruiken naar het le ven en niet naar de dood. Dat vond ik een mooi uitgangspunt. De bewoners hebben een ander besef van tijd dan jij en ik, maar het is niet zo dat iedereen zit te wachten op de dood. Met het Resi van der Ploeg: „De bewoners Foto: Mark Lamers kunstwerk wilde ik daarom graag voortborduren op het the ma tijd." Resi van der Ploeg ondervroeg diverse bewoners over hun tijdsbesteding en of ze vaste ri tuelen op vaste tijdstippen heb ben. „Ze ontbijten bijvoorbeeld om negen uur, nemen hun me dicijnen in om half elf en drin ken een kopje thee met hun kleindochter om kwart voor drie. Ik was soms verrast over wat ik te horen kreeg. Sommige bewoners lezen bijvoorbeeld el ke nacht tot half cirie. Er ont staat een nieuwe generatie ou deren. Dat beeld van bloeme tjesjurken en volksmuziek klopt niet meer. Er zijn ook ouderen die van U2 houden." Alle tijdgebonden rituelen wil ze verwerken in drie lichtkranten hebben een ander besef van tijd dan jij en ik, maar het is niet zo dat iedereen zit te wachten op de dood." op de buitengevel van Rijn en Vliet, zodat het langsrazende verkeer op de Churchllllaan als het ware een inkijkje in het huis wordt gegund. 14.45 uur, ik drink thee met mijn kleindoch ter, vrouw, 86. „Zoiets moet het worden, zonder namen, maar wel met leeftijd en geslacht. Om duidelijk te maken dat het ste reotiepe beeld van bewoners van een verzorgingshuis niet meer klopt." Voor dit gedeelte van haar kunstproject is een be drag van 20.000 euro nodig. Mo menteel worden fondsen en sponsors benaderd om het geld bij elkaar te sprokkelen. Het eerste deel van het kunst project heeft Resi van der Ploeg inmiddels wél gerealiseerd. Sa men met de bewoners heeft ze zeven digitale klokjes gebor duurd. „Er is hier in huis een handwerkclub. Ze maken de mooiste dingen, maar vaak wil niemand het hebben. Ik sprak een vrouw van 98 die een sprei aan het maken was. 'De kinde ren gooien hem straks weg', zei ze. Het interesseerde haar niet. Het handwerken is een vorm van vrijetijdsbesteding die in te genstelling tot vroeger niet meer zinvol hoeft te zijn." „Ze waren heel enthousiast dat iemand ze nu juist vroeg om te handwerken. En het leuke is dat ik op alle klokjes de tijd heb la ten borduren die nodig was om het te maken. Vandaar dat één klokje 29.00 uur vermeldt. Dat overschrijdt dus de normale tijdsgrens. Ik vind het wel iets moois hebben om juist in een bejaardenhuis de grens tussen Caesar met nieuwe plaat zaterdag in LVC door Peter Borgers leiden - Caesar mag zich sinds jaar en dag tot de betere Neder landse bands rekenen. De fut leek er even uit nadat het drietal in Amerika een album opnam met topproducer Steve Albini - een al bum dat achteraf gezien niet he lemaal bracht wat ervan ver wacht werd. Maar Roald Von, Claire Obscure en Semmi Auto matic tonen veerkracht en slaan terug met een titelloos album dat Caesar in één klap terug aan de vaderlandse top brengt. Komen de zaterdag staat de band in het LVC in Leiden. Dat het nieuwe album 'Caesar' beter wordt gevonden dan voor loper 'Leaving Sparks' be vreemdt Roald Von (geboren Roald van Oosten) een beetje. „Destijds waren de kritieken toch heel positief. En de plaat heeft ook goed verkocht. Pas nu 'Caesar' er is, hoor ik dat de vo rige toch wat minder gevonden werd." Boos is de voorman er niet om: „Ik vind het opmerkelijk dat mensen deze plaat afeetten te gen de vorige. 'Leaving Sparks' voldeed minder aan het ver wachtingspatroon, zou ik zeg gen. Deze plaat is blijkbaar meer wat men toen al hoopte te ho ren. Dus zijn we via een omweg terecht gekomen waar we zijn moeten. 'Leaving Sparks' was volgens velen wat moeilijker, ontoegankelijker. Deze plaat is juist weer helemaal fris, als een nieuw debuut of zo." Ook het opnameproces ver schilde nogal. In plaats van een korte studioperiode met een be roemde producer werd ditmaal een eigenzinniger aanpak verko zen. „Voor dit album hebben we ruim twee jaar nummers verza meld, gepolijst en afgewerkt", aldus Von. „Daarnaast hebben we andere vormen en arrange menten uitgeprobeerd. Het is een afgewogen geheel gewor den, dat is een groot verschil." De band eindigde met zoveel materiaal, dat zelfs geschrapt moest worden, zegt de zanger. „Ik denk dat we zo een even wichtiger album hebben kun nen maken. Want 'Sparks' kwam na een ongelooflijk druk ke tijd, we waren helemaal op. Daarna hebben we dan ook een rustpauze ingelast, is iedereen wat anders gaan doen. Een ver standige beslissing." „Het is makkelijk om weg te zin ken in een soort eigen reaüteitje. Dan wordt muziek maken een soort houvast, in plaats van een avontuur. Voor ons was het goed om aan de rem te trekken, misschien net iets te laat, zelfs. Het is moeilijk om datgene los te laten waar je al die tijd met overgave aan hebt gewerkt. Dit was immers wat we altijd wil den, toch? Het kost je grote moeite om daar eens gewoon rustig over na te denken en je te realiseren dat de rek er uit is dat je even moet opladen. Vroeger of later loopt iedereen daar te genaan." „Maar we wisten vooraf wel dat we niet uit elkaar moesten gaan. Dat zou zonde zijn geweest. Caesar moest blijven. Wij met z'n drietjes moeten gewoon sa men muziek maken. We zijn een geweldige eenheid, vullen elkaar aan en zijn goed op el kaar ingespeeld. We hebben in ons bestaan nooit wisselingen gehad." Des te groter de blijheid dat nu weer gewoon kan worden inge haakt, zegt Von. „Dat voelt als een ongelooflijke overwinning. We zijn een totaal andere groep geworden, op een of andere ma voorschoten - Een podium ge schikt voor honderd muzikan ten, een zaal die minstens vier honderd toeschouwers kan her bergen, een grand café, een ex positieruimte, een bioscoop, oe fenruimtes en driehonderd gra tis parkeerplekken. Dat zijn nog maar enkele van de punten waaraan een nieuw cultureel centrum in Voorschoten volgens het Cultuur Platform Voorscho ten moet voldoen. Gisteravond overhandigde de lobbygroep, waarbij twintig plaatselijke verenigingen zijn aangesloten, haar visie aan cul tuurwethouder W. Carabain. Met de nadruk op 'visie', want de eerstkomende jaren is zo'n nieuw cultureel centrum nog een fata morgana. A ding om toch vast te lucl sen, is de 'gemeentelijke tuur visie' waaraan Voorsc momenteel werkt. In die worden richtlijnen opg waarlangs het dorp en d meenschap zich de komen jaar moeten ontwikkelen. En daarin mag een cul centrum niet ontbreken, drukte Rob Hendriks, vooi van het platform gisteravo het Ambachts- en Baljuv Zo'n nieuw cultureel centr des te noodzakelijker, omd huidige culturele centru lang niet meer voldoet en vatie geen haalbare kaart is tijdelijkheid en eeuwigheid te tarten." De kunstenares heeft niet alleen de bewoners van Rijn en Vliet laten borduren. Ook leerlingen van de naastgelegen Telders- school hebben zich met de klas sieke kruissteek beziggehouden. „Ze maken gebruik van de grote zaal van Rijn en Vliet voor onder meer hun toneelrepetities en dus zijn ze ook onderdeel van deze gemeenschap. Er was slechts één kind dat al kon bor duren: een Marokkaans jonge tje. Tot verbazing van' zijn klas genoten ging hij als een speer." Terwijl de kinderen en de be jaarden borduurden, praatte Re- si van der Ploeg met hen over hun tijdsbesteding. „Ik heb hier tachtig uur doorgebracht. Tel de tijden van alle klokjes maar op." theater recensie Astrid Klein Beekman Voorstelling: 'De 3 biggetjes'. Gezien: 4/4, Koninigin Elisabethzaal, Antwerpen (première). Nog te zien aldaar t/m 11/5 mei; 17/5 t/m 1/6, Grenslandhallen, Hasselt Een gefrustreerde wolf en een sexy Dolly Parton-achtig var ken. Dat is alles dat is overge bleven van het oorspronkelijke verhaal van de 3 biggetjes. Als sprookje ook niet echt musical materiaal: het huisje van stro en de villa van hout blaast de wolf zo omver, maar de bakstenen woning van de derde big zou nog een orkaan doorstaan. De breinen achter het Belgische Studio 100 kozen toch voor dit verhaal. Ze besloten een musi cal te maken dat begint waar het sprookje eindigt. Heel slim ^want zo heb je een bekende ti tel als lokkertje, maar kun je toch helemaal je eigen verhaal bedenken. Naar Nederland komt de musi cal niet. Studio 100 zegt voor ons land andere plannen te hebben, maar doet daar nog erg geheimzinnig over. Wie toch het verhaal van de nazaten van wolf Baltimoor (Dirk Lavry- sen) en Ganda (Daisy Thys) de derde big - inmiddels getrans formeerd tot een volwassen zeug - wil zien, moet over de grens. Dat er veel Hollanders in de zaal zitten heeft vast te ma ken met de allergrootst! bliekstrekker van de show: vooral bij kleuters - supeq laire meidengroepje K3. Kristel en Kathleen zijl schattige biggendochters. moor heeft drie zonen: (Dimitri Verhoeven), Will] Schepens) en Wuppert I Thyssen) respectievelijk slimme, snelle en de stomi Ooit was Baltimoor een boze wolf. Maar van dat i is niet veel meer over. De re dieren in het bos lacher uit omdat het hem nooit p is de biggen te vangen stuurt zijn zonen op de biggen af om alsnog het j te Waren. Zo komen ze te in Herberg de 3 Biggen, wa dieren uit het bos vrolijk kastanjebiertje drinken. Kostuums en het decor va 3 Biggetjes zijn zoals we ir dels vain Stucüo 100 gewen oogverblindend. Een e| draaiplateau brengt de he of de woonkamer van de lie wolf in beeld. De muzie Johan Vanden Eede gaat v dan alleen zoetsappige K3 jes. Vader wolf leeft zich 1 ruige bluesnummers en d( ge wolven brengen blue pop. De varkens zingen c try. Het swingt lekker en zii goed uit. Geinig, maar b dat niveau komt de mi niet uit. De 3 biggetjes wi de niet zo woeste wolven kittige knorretjes zo om krulstaart en dat komt niel als een verrassing. nier. We zijn nu weer superge motiveerd; het voelt weer als een groot avontuur. Als je dat gevoel weer hebt, weet je dat je verstandig gehandeld hebt. Ik kan me niet herinneren wan neer ik voor het laatst zo stond te springen om weer op tournee te gaan als nu." Caesar mag zich verheugen in een herkenbare sound, zowel op de plaat als op de planken. Die eigen muzikale identiteit is niet iets dat zich laat ontwerpen of vanzelf aan komt waaien. Of uit laat leggen, al doet de zanger-gi tarist een poging: „Die herken baarheid is iets waar ik blij mee ben, we zijn geen groep die klinkt als...- en vul daar maar iets in. Mensen hebben de gek ste associaties met ons groeps geluid. Soms hoor ik dat het op Muse lijkt, al kan ik me daar nauwelijks iets bij voorstellen. Ik ben zelf meer Amerikaans qua smaak, hoewel ook Engelse din gen me echt wel wat doen. Maar al die. invloeden gooi je op een hoop en dan moet er iets uit ontstaan." „Sommige mensen zijn daar erg goed in het naspelen van din gen, maar worden nooit meer dan een slap aftreksel van hun voorbeelden. Wij zijn daar rond uit slecht in, dus dan krijg je vanzelf iets eigens. Zoek liever vanuit jezelf naar jouw stem, jouw geluid. Ken je beperkin gen, en werk vanuit die grenzen. Ik denk dat wij heel goed zijn in het benutten van onze beper kingen. Misschien is dat ons ge luid, dat we heel veel doen met dat beetje dat we kunnen." Caesar: 12 april in het LVC, Leiden. muziek recensie Lidy van der Spek Concert: Mozarts Requiem door Cappella pro Cantibus o.l.v. Dick Duijst, m.m.v. Lisette Emmink, sopraan, Mieke van Laren, alt, Hans Latour, tenor, Bas Kuijlenburg, bas en een begeleidingsensemble. Gehoord: 6/4, Willibrordkerk, Oegstgeest. Cappella pro Cantibus heeft zich dit jaar gericht op een Re quiem. Een dodenmis is in de lijdenstijd tot de verbeelding sprekend, zeker als het gaat om het schitterende Requiem van Mozart. Voorafgaand aan deze mis wordt de 'Vesperae solen- nelles de Confessore' gezongen, eveneens door Mozart getoon zet. Het ad-hoc samengestelde orkest speelt op kopieën van barok instrumenten met darm snaren. Dat betekent vaker stemmen, en bijstemmen. Het orkest laat direct horen hoe zij van plan zijn Mozart te laten klinken: met een fiere, alerte klank van pittige violen en grote strijkers, heldere blazers en 'maatgevende' pauken. Opval lend vlot en feestelijk zingt het koor. Puntig, gearticuleerd zin gen lukt helaas niet altijd; dat heeft zeker te maken met de akoestiek die complexe passa ges bewolkt doet overkomen. Maar de tendens is open én lichtvoetig musiceren fraaie dynamische momen In de overbekende 117de p 'Laudate Dominum' exce de sopraan Lisette Emi Haar uitspraak, de tijd d neemt, haar overgave aa inhoud van de tekst, spi boekdelen, overtuigen voi volle honderd procent. In het Requiem na de pai het koor nog zelfverzek geworden, durft inzetten p tig neer te zetten. Het begii het Offertorium is daar mooi voorbeeld van. Orke koor vallen als één ster haarzuiver met een verras gezamenlijk coloriet. De strijkers dansen lichtv door de melodie heen. Het zingt transparant en hoo met een beeldende dynai Ook het 'Rex tremendae 1 statis' getuigt van directe trokkenheid en eensge! opvatting van koor en orke Van de vier solisten is naa stralende sopraanstem Lisette Emmink, de bas ee tegere en overtuigende 1 steen zowel in kwartettei solistisch. Met een totaal spannen onderkaak blijft Kuijlenburgs stem tot in laagste register zuiver en v van toon. De lijdenstijd i muzikaal/ liturgisch gebie drukwekkend mooi inj door Capella pro Cantibus.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 18