KUNST CULTUUR 'Dat is nou het leuke van deze avond, vroeger is weer zo dichtbij Trijntje Oosterhuis kan niet zonder glas of dansvloer Karin Post wil te veel in 'Veranderingen' Toonkunst Orkest maakt verwachtingen niet waar 'Speedrun' blijft in aanzet steken Groeten van Pardoes 'Für Elise' mogelijk toch als merk beschermd Harmonie Voorschoten in concert OM onderzoe dossier-Fuchs Paul McCartnr is stem kwijt Jazzmuzikant Rob Madna overleden berkel rodenrijs - JaZZmUZi- kant Rob Madna is zaterdag op 71-jarige leeftijd overleden. Ma dna werkte vele jaren als pia nist, componist-arrangeur, or kestleider en docent. Hij maak te diverse platen, zoals 'Too marvelous for words' van het Rob Madna Quartet, 'First date' en 'The universe' van het Rob Madna Trio, 'My ship', dat hij samen met Ann Burton opnam, 'Stella by starlight', de dubbel- cd 'Update' en zijn laatste al bum is 'En blanc et noir'. Pritzker-prijs voor Deen Jörn Utzon los angeles - De Deense archi tect Jörn Utzon (84) krijgt dit jaar de Pritzker-prijs, de hoog ste internationale onderschei ding voor architecten. Utzon heeft met zijn operahuis in Syd ney een van de markantste ge bouwen van de wereld gescha pen. Hij heeft daarmee bewe zen dat ,,in de architectuur het schijnbaar onmogelijke kan worden bereikt", zo oordeelde de stichting. Aan de onder scheiding is een bedrag van 100.000 dollar verbonden. In 2000 ging de prijs naar de Ne derlander Rem Koolhaas. Ilja Reingoud wint Monk Award enschede - Trombonist Ilja Reingoud heeft in Washington de Thelonious Monk Award ge wonnen voor zijn compositie 'No substitute'. Reingoud is daarmee de derde Nederlandse jazzmusicus die de prestigieuze jazzonderscheiding wint. Eer dere winnaars waren gitarist Jesse van Ruller en pianist componist Michiel Borstlap. Reingoud krijgt de prijs op 27 april in Washington uitgereikt. maandag 7 april 2003 Amanda Lear, Irene Cara en Boney M brengen publiek Groenoordhallen in vervoering door Herman Joustra leiden - Disco, dat is die goeie ouwe tijd. Eind jaren zeventig, begin jaren tachtig. De Disco Dance Classics Party in de Groenoordhallen grijpt terug naar die tijd. Met een keur van artiesten uit vervlogen jaren. Met plaatjes uit die periode. Liefst vijf uur lang. Daarom is Diana de Graaf (41) uit Voor hout zaterdagavond naar de Groenoordhallen gekomen. „Zet de radio maar eens aan vandaag de dag. Er wordt bijna geen dis co meer gedraaid. Wel house, maar daar heb ik niet zoveel mee. Disco is gewoon lekkere muziek om op te dansen. Om op te swingen." Aan het plafond hangt een reus achtige, glinsterende discobol. Zo eentje die het licht verstrooit in miljoenen stukjes. Als de Voorhoutse Diana de bomvolle zaal rondkijkt, met duizenden dansende mensen, denkt ze met een tikkeltje weemoed terug aan vroeger. „Elke zaterdag ging ik naar Noordwijk naar de disco. Club '71 geloof ik, het is al zo lang geleden. Weet je wat ik vooral lekkere muziek vond? Earth, Wind Fire. En Marvin Gaye. Nee, die zijn hier niet. Maar Irene Cara is toch ook goed? 'Fame', daar keek ik altijd naar op televisie. De namen ken ik niet meer, maar de muziek nog weL En flarden van de tek sten. Ik luisterde vaak naar de radio. En elke vrijdag nam ik de top-40 op." Amanda Lear brengt met 'Fol low Me' de massa nog moeite- Kleurige pruiken, glinsterende overhemden en broeken met wijde pijpen op de Disco Classics Party. Foto: Taco van der Eb Amanda Lear brengt met 'Follow Me' het publiek moeiteloos in beweging. Foto: Taco van der Eb loos in beweging. Straks zal Ire ne Cara het podium beklimmen. Intussen draait Comé Klijn zijn stampende discohits. De zaal danst, mensen gaan uit hun dak. Diana de Graaf kijkt met veel plezier naar al die vrolijk uitge doste mensen met kleurige pruiken, glinsterende overhem den, broeken met wijde pijpen. „Mooi. Heel mooi", zegt ze. Maar dat droeg ik vroeger toch niet hoor. Gewoon een spijker broek, een bloesje en gddn. Meer niet" Eefje van der Vlist (39) is ook 'gewoon' gekleed. Voor haar geen glitter. „Zal nog wel een overblijfsel zijn van vroeger. Ik hoorde toentertijd bij een groep die disco niet leuk hoorde te vinden, zeg maar de alternatieve groep. Ik droeg meestal een spij kerbroek met lappen erop. Hoe meer lappen, hoe beter. Met een veter door de gulp. Het was een superstrakke spijkerbroek. Zeker als ie pas gewassen was. Dan moest üc op bed gaan liggen om hem aan te trekken. Ik danste graag. Meestal in De Lindehoeve in Voorschoten. Niet op soul- schoenen, maar op Roots. Ken je die schoenen nog?" Van der Vlist is speciaal voor Imagination gekomen. „Ik woon nu in Amsterdam. Met de trein is dat niet zo ver. Zeker niet voor Imagination. Dat vond ik zulke heerlijke muziek. 'Just an Illu sion', die plaat heb ik vroeger helemaal grijs gedraaid. Nou ja, het cassettebandje dan. Een vriendin had het voor me opge nomen. Later heb ik die muziek ook nog vaak gedraaid. Ik heb er heel wat keren op staan poet sen, ik draaide het bij het schoonmaken. Eigenlijk kende ik alleen de muziek, ik wist in het begin niet eens hoe die gas ten er uit zagen." Als ze hoort dat Imagination niet komt - de groep vindt het veiliger om thuis te blijven, met de oorlog in Irak nog in volle gang - is ze even een beetje teleurgesteld. Maar dat duurt maar even. „Want ik vind het hier zo gaaf georgani seerd. Waar heb je nog van dit soort feesten? De gezelligheid, het dansen... En dansen kun je op Boney M. Bobby Farrell en zijn girls ver vangen Imagination en zijn fantastische uitsmijter. 'Bri girl in the ring', 'Rivers of E Ion', het klinkt nog steeds vertrouwd als vroeger. Ook i Farrell een jaartje ouder ge\ den, zijn enthousiasme is er minder om. Het publiek is i enthousiast. Dat danst in nu, en denkt aan toen. „Di nou het leuke van deze avoi zegt Van der Vlist. „Vroege ineens weer zo dichtbij." muziek recensie Susanne Lammers Concert: Trijntje Oosterhuis. Gehoord: 5/4. Stadsgehoorzaal, Leiden. Wat Trijntje Oosterhuis in het theater te zoeken heeft, wordt pas na de pauze duidelijk. In een kort akoestisch intermezzo, dat begint met 'My funny Valen tine' en eindigt met Vlieg met me mee', maakt ze muziek die niet alleen maar bedoeld is om te dampen, te stampen en te stomen, muziek die meer wil zijn dan een middel om uit je bol te gaan, muziek die niet in de eerste en de laatste plaats thuis hoort in de disco. 'My funny Valentine' wordt in geleid door een fraai basloopje, aangevuld door de piano. Het tempo is verrassend traag en zo doende heeft Trijntje werkelijk de tijd om te zingen. Eenvoud is de kracht van deze interpretatie en ook al klinkt haar Engels soms wat vreemd, zodat 'greek' niet meer op 'speak' rijmt, dit lied staat. De uitgekiende bege leiding laat ruimte voor bijzon dere modulaties en alles wijst op speelplezier. Ook in 'It's you I need' laat ze haar stem stromen, komt ze tot een expressieve voordracht die de inhoud van de tekst naar vo ren haalt. Met 'A thousand days' en Vlieg met me mee' komt de galm weer over haar stem, en dat geeft in combinatie met de verder nog wel ingehouden ver sterkte akoestische instrumen ten een wat huilerig effect. Maar dan verdwijnen, tijdens een bombastische 'interlude' van broer Tjeerd, de contrabas en de brushes weer van het po dium om plaats te maken voor rechttoe rechtaan dreunende feestmuziek. De oude hits en de potentiële nieuwe, die gespeend van finesse en stylering erdoor heen gejast worden. Het best aangename 'Lie to me baby" en het effectief funky 'Hifi' van de Belgische Wizards of Ooze en de tandeloze maar knallend lawaai ige liedjes van Tjeerd, zoals 'A little something' en 'Touch me there'. Het ene liedje wat sneller dan het vorige, allemaal 'dans baar' en allemaal met een op vallend gebrek aan eigen signa tuur. Maar het ligt niet ajleen aan de liedjes dat het klinkt als weg- werpmuziek. Of Trijntje Ooster huis nu 'I'll say goodbye' onder handen neemt of Stevie Won ders 'For once in my life', het klinkt kwabbig en weinig urgent. Haar stemsprongen en trillertjes zijn obligaat, haar brul is opge legd. Haar eenvormige, opge pompte aanpak kan eigenlijk niet zonder glas en dansvloer. oegstgeest - Het Zoeteiwoudse kindertheater Pardoes was afgelopen weekeinde een van de twintig ver enigingen die zich presenteerden in een tent bij kasteel Oud-Poelgeest in Oegstgeest. Dat gebeurde in het kader van het festival 'Groeten uit', waarbij twintig amateurgezelschappen uit de regio van zich lieten ho ren. Pardoes maakte er een leuk optreden van. Met tal van adviezen en waarschuwingen voor de jeugd. Zoals: Van roken worden je longen zo zwart als kachelpijpen'. Foto: Hielco Kuipers theater recensie Wijnand Zeilstra Voorstelling: 'Speedrun' door Het Syndicaat. Tekst: Isabel Wright Vertaling: Oscar van Woensel. Regie: Daniëlle Wagenaar. Gezien: 5/4, Leidse Schouwburg. Een discodreun bepaalt het rit me van de voorstelling die na drukkelijk de doelgroep - jonge ren vanaf 14 jaar - poogt aan te spreken. Er zijn maar zo'n vijftig theaterbezoekers, van wie de meeste als pa of ma niet echt meer tot de discoleeftijdgroep behoren. Van een dampend dansfestijn is dan ook geen sprake. De drukte op het podi um slaat een beetje dood tegen Öe leegte van de zaal. De spelers van Het Syndicaat la ten zich hierdoor niet uit het veld slaan. Dat verdient respect. De bedoeling van het stuk is nu juist de kilte, de leegte en de ge voelsarmoede temidden van de opgefokte disco-entourage her kenbaar te laten zijn. Daar j iedereen wil en moet sco blijkt heel veel onzekerheid eenzaamheid schuil te gaan dat is dan weer min of meer metafoor voor deze onze) leeftijdsfase van de doelgn Rationeel is dat allemaal wel te volgen, echt voell wordt het niet. Los nog van de weinig insp rende omstandigheden is stuk zelf tamelijk kwetsbaar opzet. Eerst is er veel dans. versatie is er aanvankelijk i welijks, overigens wel gebru lijk in een disco. Toch wint gesproken woord steeds n terrein. De structuur daarva fragmentarisch en lichtpoëti De toeschouwer moet zelf nodige aanvullen. Na verl van tijd heb je dat door. De sonages vallen op hun plek I is het 'op' - de inhoud blijft pervlakkig, brengt al gauw n nieuws meer en wordt voorspelbaar. 'Speedrun' slechts in aanzet aantrekkf in een lege schouwburg wi dat nog eens extra onderstro rijswijk/anp - Als het aan de advocaat-generaal bij het Euro pese Hof ligt, kunnen klanken als merken worden geregi streerd. Dat heeft hij geconclu deerd in de Für Elise-zaak. Het Nederlandse bureau Shield Mark heeft de eerste negen to nen van Beethovens Für Elise jaren geleden als reclamedeun gedeponeerd bij het Benelux- merkenbureau. Het Gerechtshof in Den Haag stak daar later een stokje voor, al constateerde het wel dat een bepaald geluid door langdurig en frequent gebruik een bepaald onderscheidend vermogen kan krijgen. Een dergelijk geluid, bij voor beeld in een tv-reclame, mag ook niet zomaar door een ander worden gekopieerd. Met die overweging in de hand stapte Shield Mark naar de Hoge Raad, die de zaak uiteindelijk doorver wees naar het Europese Hof van Justitie. Advocaat-generaal Colomer is van oordeel dat klanken wel als merk kunnen worden geregi streerd omdat ze eenvoudig op papier zijn weer te geven. Dit in tegenstelling tot geuren. Een zaak daarover liep recentelijk stuk, omdat je een geur kunt omschrijven, maar verder niet grafisch kunt weergeven. Ludwig van Beethoven compo neerde Für Elise in 1810 waar schijnlijk voor een door hem be minde, maar naar later bleek onbereikbare vrouw. Het Euro pese Hof zal de huidige juridi sche strijd om deze schone ver moedelijk in het najaar beslech ten. Het Hof neemt gemiddeld 80 procent van de conclusies van de advocaat-generaal over. theater recensie Maarten Baanders Voorstelling: "Veranderingen' door Stichting Veranderingen. Gezien: 5/4, LAKtheater Leiden. Moderne dans wordt vaak ge combineerd met visuele midde len, tekst en muziek. Choreogra fe en danseres Karin Post zit al lang op deze lijn. Ze heeft een aantal gerenommeerde beel dend kunstenaars en componis ten om zich heen verzameld, met wie zij boeiende voorstellin gen maakt. De nieuwste in de reeks is Veranderingen'. De titel is nog het meest terug te vinden in de woelige pianoklan ken van Guus Janssen, die een elektronische bewerking onder gaan door Peter van Bergen, en in de bewegende projecties op het achterdoek, ontworpen door Peter Struycken, Rob Birza en Yvonne Fontijne. Kleurvlakken verschuiven, ontelbare blokjes lijken door het heelal te zwer men, hobbelige staven vallen uiteen in rijen bolletjes en een aandoenlijk konijn wordt lang zaam een beer en daarna een poes, een varken, een olifantje en een hond. Mooie beelden, fascinerend en speels, maar de voorschoten - De Harmonie Voorschoten gaf zaterdag haar traditionele jaarconcert in het Cultureel Cen trum. De nadruk in het programma lag op filmmelodieën. Zo werden thema's uit 'Dances with wolves' en diverse tekenfilms ten gehore gebracht. Ook werd er klassieker werlt gespeeld, zoals de 'Second Waltz' diq door toedoen van André Rieu weer populair is geworden. Foto: Taco van der Eb vraag is hoe ze zich verhouden tot de dans. Als Karin Post aan het begin een solo uitvoert, stuurt ze met haar dans de bewegingen van een mollig kunstwezentje op het achterdoek aan. Dat fascineert, maar na deze scène komt de sa menhang tussen dans en beeld maar af en toe terug. De voor stelling valt uit elkaar. Nog sterker wordt dit veroor zaakt door de keuze voor de dansbewegingen, gemaakt door Karin Post en Gonnie Heggen. Twee stijlen die in het geheel niet op elkaar aansluiten, zijn samengebracht. Naast eenvou dige, heldere, krachtige bewe gingen zien we dansers die zich met een plastic neus, snavel of slurfje over het toneel bewegen. Heel af en toe is er een link met de projecties. Op een ander moment vormen de dansers in versteende hou dingen een reeks prachtige ta bleaux vivants, waarin ook nog eens uitkomt hoe mooi de kleu ren van de kleding zijn. Het con trast is te groot. Als aan dit alles ook nog teksten toegevoegd worden, die wel leuk zijn maar nogal op zichzelf staan, krijg je het gevoel dat Karin Post te veel heeft willen verenigen. De be standdelen versterken elkaar niet, maar zitten de beleving van elkaar in de weg. muziek recensie Susanne Lammers Concert Britten en andere Britten door het Toonkunst Orkest Leiden o.l.v. Wim van Herk. M.m.v. Het William Byrd Ensemble en Nuno Malajuwara. Gehoord: 6/4, Stadsgehoorzaal, Leiden. Een goed begin is het halve werk. Wat dat betreft schept het programma van het Toonkunst Orkest Leiden verwachtingen. Een opmaat van Elgar, een stuk met scherpe nageltjes van Brit ten, een bijzonder georkestreerd werk van Vaughan Williams, af gerond met twee vrolijke dans suites. Maar het Toonkunst Or kest maakt het niet waar. De negende variatie, Nimrod, uit de Enigma-variaties duurt gelukkig maar kort, maar toch lang genoeg om een sfeer van verbijstering te kweken. De strij kers van het orkest zoeken, lij ken doodsbang en aarzelen zich door het stuk heen. Dat is een heel slecht begin, en moet wel negatief gewerkt hebben op het moreel. Niet spelen ware beter geweest: het concert was er niet veel korter van geworden. In Brittens Symfonische suite Gloriana klinken de strijkers ei genlijk niet veel beter, maar ze worden dan overstemd door stevig bruisend slagwerk en overtuigend pralend koper. Dat speelt met flair, probeert er iets van te maken, maar de onbalans tussen blazers en strijkers maakt deze Gloriana onrustig en on duidelijk. De Suite of ancient dances van Charles Vïlliers Stanford is in wezen lieve kaboutermutsen- muziek, maar vereist wel een heldere aanpak, een onberispe lijke intonatie en een beetje gra tie en humor. Afgezien van een enkele lichtvoetige klarinet, lijkt niemand, laat staan dirigent Wim van Herk, echt greep op de muziek te hebben. Hij laat d$ strijkers nog voorzichtiger spe len dan ze uit zichzelf al van plan waren, geeft geen richting aan, markeert niets en laat de muziek onder zijn handen ver brokkelen. Als het William Byrd Ensemble en altvioliste Nuno Malajuwara zich bij het orkest voegen voor Flos Campi van Ralph Vaughan Williams, klaart het aanzienlijk op. Flos Campi is een gek, ei genlijk een beetje week stuk voor altviool, klein orkest en woordloos zingend koor. Mala- juwara's alt is diep, donker en stevig en neemt krachtig de lei ding. Ze praat wat met de hobo, verleidt het werkelijk subliem homogeen zingende koor tot grote expressiviteit en inspireert ook het orkest tot geconcen treerd muziek maken. Helaas vervalt het orkest in de Capriol Suite van Peter Warlock weer in voorzichtige bange haal tjes; met slecht intonerende strijkers en fieperende blazer^ bereikt Toonkunst weer zijn ouL de niveau. amsterdam/gpd - Het BUI Integriteit van de gemeentel sterdam heeft het dossier de betrokkenheid van 1 Fuchs bij de invoer van vijf' ken van Karei Appel via Sd hol overgedragen aan het op baar ministerie (OM). „Van strafrechtelijk onderzoek is sprake, we gaan eerst de s ken bestuderen", aldus pers cier Hemelaar van het 'funt neel parket'. Dit parket coö neert de opsporing en ver ging van mogelijke onregel tigheden. Voormalig Stedelijk Muse directeur Fuchs heeft vorig op verzoek van Appel een gestuurd naar de douane wa hij bevestigt dat de vijf wel vanuit de Verenigde Staten den ingevoerd als bruiklf voor het Stedelijk Muse Dankzij deze fax hoefde A geen BTW over de waarde ingevoerde kunst te bet Fuchs heeft inmiddels er dat er sprake is geweest van 'administratieve slordigheid werken zijn met enige maani vertraging alsnog in het Stedt bezorgd. londen - Paul McCartney b gisteren het tweede concert de tournee door zijn vaderl moeten afzeggen. Na het o ningsconcert van zaterdag Sheffield was hij schor gev den en daarna zijn stem kwijl raakt. McCartney zei met het afzeg van het tweede concert de i van de reeks optredens te wil redden. Op 25 april komt f Cartney naar de Gelredome Arnhem.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 14