Dntoerekeningsvatbaar volk BOEKEN Eens een klojo, altijd een klojo Een debuut dat dwingt tot doorlezen Spannende fabelstrip over Blacksad Op zoek naar een verloren vader ,ï)st Zwagerman over het hedendaagse Nederland hijs Kra OVERLOOP HDC 144 VRIJDAG 4 APRIL 2003 "(wagerman schrijft romans en poëzie, gjkt zich als columnist en essayist druk g$n alles en nog wat. Ook weer in zijn 1 bundel 'Het wilde westen', waarin Zfcwboy opdraaft, maar Nederland in V en post-Fortuyntijdperk in kaart c> (gebracht, ijl essays recensie Nico de Boer §Hlde westen. Nederland 2001-2003' door Joost rman. Uitgeverij De Arbeiderspers. Prijs: €12,50 euro. J« Ie vooravond van de oorlog in Irak de kwestie in de media weer aan de gesteld. Moet een schrijver zijn stem "Ten in tijden van crisis en oorlog? "ld is die vraag niet. Van oudsher roe- "Vrhrijvers zich tenslotte in delicate 'eies. Maar hun stem wordt, zeker in [eiand, steeds minder gehoord. Hun rol !r,de media gaandeweg overgenomen "kn rits deskundigen, historici, colum- journalistieke commentatoren en Mke analisten. ^Ver Joost Zwagerman mengt zich nog 'in het publieke debat. Dat doet kennis van zaken, met betrokken en in een vaardige stijl. Je kunt het êid met hem eens of oneens zijn, zijn "In zijn meestal prikkelend en plezierig J<) om te lezen. Lef en bravoure kunnen hem evenmin worden ontzegd. Het blijkt alle maal weer uit zijn nieuwe boek Het wilde westen, waarin hij zijn stukken bundelde die tussen 2001 en 2003 verschenen in verschil lende landelijke dagbladen. De nadruk ligt op 2002, toen de wervelstorm Fortuyn woedde. In zijn boek gaat Zwager man naar aanleiding van de Kosovo-crisis en de elfde september ook zijdelings in op de rol van de schrijver in het maatschappe lijk debat. Volgens Zwagerman past een Ne derlandse schrijver zo'n rol niet erg. 'Ook in tijden van een wereldbrand schrijven en praten wij Nederlandse schrijvers graag over bomen.' Het nadeel van Het wilde westen is dat een aantal stukken inmiddels door de actualiteit is ingehaald en daardoor een belegen in druk maakt. Want wie maakt zich terwijl de oorlog in Irak volop woedt nu nog druk om het allang ter ziele gegane zondagmiddag programma van Hanneke Groenteman? Of om de 'ziekelijke leugens' van Tara Singh Varma? Het kortstondige tijdperk Fortuyn lijkt alweer lang geleden. De grote maat schappelijke onrust over die politieke moord lijkt te zijn weggeëbd, de politiek heeft haar oude plaats hernomen en breekt haar hoofd over de kabinetsformatie en de oorlog. Zelfs de rechtszaak tegen Volkert van der G. veroorzaakt nauwelijks nog enige dei ning. Toch vormt Fortuyn de rode draad in Zwa germans boek, deze 'charismatische Don Quichot' en 'wild en verleidelijk fladderende paradijsvogel', die de latente onvrede in brede lagen van de samenleving een stem gaf en de geest uit de fles haalde. Zwager man plaatst hem in een breder perspectief en probeert te verklaren hoe hij in zo'n kor te tijd zo groot kon worden: 'Hij was voor honderdduizenden de icoon van de typi sche Nederlander die er eer in stelt te leven volgens het credo van de overtreffende trap: het hardst, het grootst, het hevigst, het ikst.' Verder richt Zwagerman zijn pijlen op kwes ties die raakvlakken hebben met (de op komst van) Fortuyn, en schrijft hij onder meer over bolletjesslikkers, voetbalhooli gans, 'luidruchtig rechts en zelfvervettend links', kinderfeestjes voor volwassenen, par tycentrum Nederland, Ayaan Hirsi Ali, por no, de Gay Parade, literatuur enzovoorts. In de epiloog van Het wilde westen beschrijft Zwagerman de Tweede-Kamerverkiezingen van januari jongstleden. De Nederlander had weer pragmatisch en met verstand ge stemd, zo leek het. Zwagerman gelooft ech ter niet dat de geest daarmee terug in de fles is en de zo geroemde Nederlandse nuchter heid zich heeft hersteld. Voorzover de Ne derlandse volksaard of identiteit (nog) be staat in een land met inmiddels zo'n gemê leerde bevolking is die in zijn ogen vooral wisselvallig en veranderlijk, 'op het ontoere keningsvatbare af. Laten we ons geen illusies maken, wil Zwa german maar zeggen. Er hoeft maar weer een type als Fortuyn langs te komen om het kruitvat aan te steken en de boel ontploft opnieuw. Deelnemers aan de Gay Parade op de Amsterdamse Prinsengracht. Foto: ANP/Cor Mulder Zwakke karakterisering irriteert in roman Niematz roman recensie Wim Vogel iaal Flip een borsalino' door imatz. Uitgeverij Contact. Prijs: 22,90. ^.broer met 'roeping', je Hen die naar 'de kweek' len met wie je praat over *4 en Camus, de brouwerij )ahoek en thuis 'ons ma en "a": dat moet Brabant zijn, eMaren zestig. Veel blijft on- eTijk in Tweemaal Flip 11orsalino, de derde roman ^Hax Niematz (1942), maar vHat we hier te maken heb- *pet Brabantse, katholieke ■fys die groots en meesle- n willen denken en leven, "'het streven daarnaar en ^Jhet mislukken daarvan, "^Niematz een dikke en bi- vfoman geschreven. maar iets over zijn stijl. In 'Hlde studentikoze kringen Nt nog wel 'mos' zijn, maar xaar met omfloerste gene- _»id afzeiken, dat hoor je "Veel meer. Max Niematz .er geen genoeg van: bijna rbnderd bladzijden lang zet jn lezers een verbale brij vol melige geestigheden, geiende uitweidingen, zo emde leuke observaties en 4 dialogen. Er waren eens drie vrienden: Waldo Kostbinder, Flip Oerle- mans en Jos Severijns. Eeuwige trouw zweren zij elkaar op de la gere school, maar op de 'kweek' trekt Severijns zich van die ge lofte al weinig aan en als Oerle- mans een vriendinnetje krijgt, geldt voor hem hetzelfde. Blijft Waldo over. Hij mag mislukken op het gymnasium, niet echt slagen bij Van Gend Loos en op de afdeling Geweigerde Pak ketten van de PTT - voor vriend schap verdient hij een tien. Cruciaal in de roman is de tragi sche dood van Eefje, het achtja rige zusje van Oerlemans. De troost van het katholicisme is aan hem niet besteed. De lec tuur van Franse existentialisten laat hem vertwijfeld (zo heet dat) zoeken naar het 'waartoe' en het 'waarom' van alles. Wel iswaar beschrijft Niematz dat getob allemaal wel als een grote grap, maar de gevolgen zijn er niet minder om. Van de ene op de andere dag vertrekt de zoe kende Oerlemans naar Borneo, naar zijn missionerende broer Hannes. Alles en iedereen laat hij verbijsterd achter. Als de brieven uit Borneo steeds kwellender worden vooral om dat zijn vriendin Dorris haar liefde achterna is gereisd, meent ook Waldo zijn vriend te hulp te moeten komen. Liftend met zijn vriendinnetje Laurien, trekt hij dwars door Europa en Azië naar Borneo. Vreemd is wel dat Lau rien net de Mulo voltooid heeft, dus zestien jaar is en kennelijk kijkt niemand in dat katholieke Brabant ervan op als zij met haar vriendje naar Borneo lift. Gewoon op de hoek van de straat je vinger opsteken en je komt er vanzelf. Ook blijft vol strekt onduidelijk waar het duo van leeft tijdens de tocht en ge durende hun maandenlange verblijf op Borneo, maar je vraagt het je wel af. Niet alleen door zijn stijl en zijn gebrek aan logica irriteert deze roman, ook en vooral door zijn zwakke karakterisering. Honder den pagina's lang blijft iedereen hetzelfde, van ontwikkeling is geen sprake: eens een klojo, al tijd een klojo. Misschien dat Niematz je iets wil leren over bepaalde culturen op Borneo, Dorris is niet voor niets sociologe met belangstel ling voor inheemse eetgewoon tes. Misschien heeft Niematz zelf op Borneo gewoond en pakt hij daarom zo breed uit met zijn beschrijvingen van de natuur, de cultuur, de woeste stromen en allerlei andere prachtige za ken die je daar kennelijk aan treft. Het is mogelijk dat hij de zendingsdrang van Hannes en zijn medebroeders van com mentaar wil voorzien, dat hij te genover de rationaliteit van alle anderen de frisse, begeerlijke natuurlijkheid van het lekkere ding Laurien wil stellen: best mogelijk allemaal. Maar waar om lezers daarmee zó uitge breid lastigvallen? Volgens zijn uitgever schreef Niematz 'een openhartig, licht zinnig en geestig boek, meesle pend, diep menselijk en vol ver rassende wendingen, gezet in een heldere, verkwikkend nuch tere stijl.' Ik herken alleen iets in dat 'lichtzinnig1 en 'nuchtere': al die andere kwalificaties lijken mij even overbodig als de ro man zelf. roman recensie Jeroen de Valk 'Overloop' door Thijs Kramer. Uitgeverij Podium. Prijs: €15,00. Het Reversed Speech Syndrome bestaat niet, maar daar zit Rutger Impand niet mee. De werkeloze taaipsycholoog schrijft een gewichtig artikel over dit verschijnsel, dat ter sprake zou zijn gekomen bij een congres aan de universiteit van El Paso. Daar had een spraakarts uit Noord-Korea de resulta ten medegedeeld van een groot onderzoek onder vijfhonderd Mexicaanse emigranten. De proefpersonen zouden na hun emigratie zijn gaan stotteren, en daarbij de neiging hebben woorden omgekeerd uit te spreken. En voilé: het Reversed Speech Syndrome, ofwel kortweg RSS. Impand bedenkt er nog talrijke details bij die het congres een au thentiek aanzien geven. Het Tijdschrift voor Psychologie neemt het artikel gretig op, ten einde het dubbeldikke zomernummer vol te krijgen. Vanwaar die maskerade? impand heeft ge reageerd op een contactadvertentie, aange zien hij behalve werkeloos en wereldvreemd ook eenzaam is. En in zijn brief had hij als beroep 'publicist' opgegeven. Later begon het hem te dagen dat een publicist toch zo af en toe iets moet publiceren. En dus zuigt hij dit artikel uit zijn duim. Het zijn opmer kelijke gebeurtenissen in zijn leven, want Impand is geneigd tot complete passiviteit. Deze twee activiteiten - de reactie op de ad vertentie en het schrijven van het artikel - hebben onvoorzien een gigantische nasleep die de hoofdpersoon in enkele maanden verandert in een geheel ander mens. Hij wordt geïnterviewd door diverse media, en de kwaliteitskranten vullen complete brievenrubrieken met discussies over RSS en de onbekendheid ervan. Die armoedige emigranten kampen ermee, geen wonder dus dat de elitaire wetenschap deze aandoe ning doodzwijgt! Een gerenommeerd insti tuut beweert vervolgens wél bekend te zijn met RSS, in de hoop zo flink wat overheids steun binnen te halen. Het is allemaal te lezen in Overloop, de de buutroman van Thijs Kramer (1963). Een prachtboek, met een vlotte, verslaggevende stijl, die dwingt tot dóórlezen. Overloop groeit uit boven de gemiddelde schelmenro man als Kramer terugkeert naar het verle den van zijn hoofdpersoon, teneinde duide lijk te maken hoe Impand is geworden wie hij is. We stuiten op een moeder die de at mosfeer koste wat kost gezellig wil houden, en een vader die lijdt aan vroegtijdige de mentie. Pa Impand doet op den duur weinig meer dan het op chaotische wijze verbou wen van het achterhuis. Rutger helpt hem voortdurend en verzeild zo, samen met zijn in nevelen verdwijnende vader, in een soci aal isolement. Daarvóór waren er al tekenen dat het met Rutger helemaal mis zou kunnen gaan, en dat brengt ons op de schrijnendste pagina's van het boek Krariiër situeert zijn hoofdper soon in de lagere school te Bovensmilde die in mei 1977 gedurende drie dagen werd ge gijzeld door radicale Molukkers. Dankzij veel research weet de auteur de beklem mende sfeer weer te geven. Hij schrijft over de weerloze meisjes en jon getjes die de gijzelaars gehoorzamen als hen wordt verzocht de ramen met krantenpapier dicht te plakken: de panische angst, die leidt tot overgeconcentreerde aandacht voor het irrelevante, en de gewelddadige afloop, waarbij het gezicht van de brave zesde klas onderwijzer aan flarden wordt geschoten, tot 'een kapotgetrapte meloen' overblijft. Dergelijke passages blijven de lezer bij, en maken Kramer tot méér dan een 'veelbelo vende' debutant. IP-10 FICTIE DE LEESTAFEL Thomas Rosenboom, leuwe man. (do, 18,95 Nicci Gerrard, fiiderstroom. Brij, 17,50 Boudewijn Büch, Qeheim van Eberwein. ^eiderspers, 15,95 ^Boudewijn Büch, :ine blonde dood. <eiderspers,€ 15,95 |John Grisham, De claim, runa, 19,95 jandor Marai, Gloed, dldbibliotheek, 14,50 ^Maeve Binchy, Quentins. J)oek, 16,99 J. Gaarder, ■ereld van Sofie. iekiet, 15,00 Judith Koelemeijer, twijgen van Maria Zachea. jan, 17,50 1) Reve/Matena, vonden, een beeldverhaal, ge Bij, 19,90 <higdroman (14+) van Jost- ^aarder over de geschiede- an de filosofie is inmiddels [ian de 49ste druk. Wie weet Ijandor Marai dat met Gloed ?nog eens gaat halen. Zijn 'itrede in de top tien zal Je voortkomen uit de suc- tolle toneelversie van het «boek. Ook herintredend: Binchy's beschrijvingen 'ten Iers café. :l loekentoptien wordt weke- feamengesteld op basis van •popcijfers van Athenaeum «handel en H. de Vries Boe- in Haarlem, Boekhandel fker in Leiden, Plantage (handel Harkema in Hilver- j Boekhandel Los in Bus- en Boekhandel De Ark in ere. Bram Hulzebos over taboe op zelfmoord door Jan Kuys Elke week ligt er een ander genre boeken op de leestafel. Deze week het nieuwste van het nieuwste op het gebied van het beeldverhaal. Dé gebeurtenis van de week is natuurlijk het verschijnen van de nieuwe Blacksad (Dargaud, 6,50), drie jaar na het uitbren gen van deel 1. Dit door Juanjo Guamido fantastisch getekende beestenverhaal heeft een door Juan Diaz Canales geschreven scenario, waarin de sfeer van het donkere detective-bestaan tot leven komt. De panter Blacksad wordt inge huurd om een merkwaardige ontvoeringszaak op te lossen in 'The Line', een verpauperde achterbuurt die onveilig wordt gemaakt door bendes als de Black Claws. De Arctics, een ex treemrechtse KKK-achtige mili tie, wil 'The Line' kuisen en dan vooral van alle niet-witte bees ten. Hun leider, politie-inspec- teur Karup, is de hoofdverdach te op het lijstje van Blacksad. Mede dankzij het opvoeren van beesten in plaats van mensen lukt het de auteurs een span nende fabel neer te zetten, waarin ironie een belangrijke rol speelt. De spanning druipt er van af en het voortreffelijke te kenwerk in dit harde familiedra ma smaakt naar meer. De productiviteit van de uit Chi li aflcomstige schrijver-regisseur Jodorowsky is groot. Hij werd vooral bekend als scenarist van de vermaarde cyclus van teke naar Moebius (pseudoniem van Jean Giraud, de schepper van Blueberry) met stripheld John Illustratie uit Tcarus' van Rabaté. Difool in de hoofdrol. Daarnaast maakte hij de reeksen Techno- vader met Zoran Janjetov en Fred Beltran, De Metabaronnen met Juan Gimenez en De Jeugd van John Difool met Janjetov. Deze strips worden over het al gemeen beschouwd als zogehe ten 'spin-offs', die in een snel tempo uitdijen. Recent ver scheen onder de titel Het voor ouderlijk huis een speciale uit gave van De Metabaronnen (Ar- boris, 7,50), waarin de lezers een kijkje wordt gegund achter de schermen van deze uiterma te succesvolle reeks over een fu turistisch universum. Informa tief voor de fans en een fraaie introductie voor de beginners. Voor de vele fans van de Blauw- bloezen is het schrikken en snikken. In deel 46 Requiem voor een Blauwbloes (Dupuis, 4,20) sterft onze dappere held Blütch. Zijn maatje Chesterfield is ten einde raad, maar ook in deze stripserie lijkt de dood een betrekkelijk iets. De fans zijn in elk geval verzekerd van een deel 47. Pikant is de uitgave van een nieuw avontuur van autocou reur Michel Vaillant. Dossier V2001 (Lombard/Graton, 4,60) verschijnt in de reeks On uitgegeven Toppers. Geestelijk vader Jean Graton heeft in de loop van zijn carrière een schier eindeloze reeks uitgebracht, maar niet alles is in druk ver schenen. Een aantal bijzondere verhalen wordt in deze serie als nog op de markt gebracht met als extraatje wat meer achter grondinformatie over de teke naar en zijn hoofdpersoon. Aar dig te weten is dat er in novem ber een speelfilm verschijnt met Vaillant in de hoofdrol. In de categorie stripdetectives komt uitgeverij Lombard met een op het eerste gezicht dege lijke serie. Halloween blues 6,50) heet het eerste deel uit een serie van zeven, telkens door andere scenaristen en te kenaars gemaakte afleveringen. Deel 1 is van tekenaar Kas, een leerling van Rosinski, en scena rist Mythic, die onder meer een bijdrage heeft geleverd aan Alfa. Tot slot een prachtige uitsmijter. Een beetje stripliefhebber kent het verhaal van Ibicus (Oog Blik, 14,95). Van dit door Ra baté prachtig bewerkte verhaal naar een boek van Alexis Tolstoi is inmiddels deel 3, het voorlaat ste deel, verschenen. Om adem loos te lezen. non-fictie recensie Jeanette van Leeuwen 'Een te dunne huid' door Bram Hulzebos Uitgeverij Contact Prijs: €17,90- Hoe heeft het zover kunnen ko men? Dat is de vraag die Bram Hulzebos niet meer loslaat sinds hij de boodschap heeft gekregen dat zijn vader zelfmoord heeft gepleegd. Na drie zelfmoordpo gingen binnen een jaar kwam het bericht weliswaar niet hele maal onverwachts. In feite zag iedereen het aankomen: familie, collega's, vrienden, artsen en verpleegkundigen, ze stonden erbij en keken ernaar. 'Niemand kon er iets aan doen. Toch is er iets mis gegaan wat misschien niet mis had hoeven gaan.' Om dat uit te zoeken en zijn gevoelens op een rijtje te kunnen zetten, duikt Hulzebos in het verleden om de laatste ja ren van zijn vader (alcoholist, chronisch psychiatrisch patiënt, jarenlang heimelijk homoseksu eel, onderwijzer, organist) in kaart te brengen. Tien jaar heeft Hulzebos jr. zijn vader 'straal genegeerd', vlak voor de geboor te van zijn eerste kind heeft hij alle contact verbroken. Dus waarom nu die interesse? 'Ik ge loof dat ik plotseling zo geïnte resseerd ben in het leven van mijn vader omdat ik zeker wil stellen dat ik hem terecht in de steek heb gelaten.' In de ruim drie jaar dat hij met Een te dunne huid bezig is ge weest, heeft Hulzebos duidelijk afstand weten te nemen. Daar door is het een eerlijke, vlot ge schreven autobiografie gewor den, opgedragen aan zijn zusjes die, net als hij, buikpijn kregen als hun vader belde of onver wacht voor de deur stond. Hulzebos en zijn zusjes groei den op in een rijtjeshuis in Ro den. Daar was hij gedurende een (korte) periode gelukkig. En dan denkt hij vooral aan die avonden dat zijn vader beneden op de piano speelde nadat hij hem en zijn zusjes in bed had toegestopt. Een paar maanden voor de geboorte van zijn eerste kind heeft Hulzebos het zijn va der nog geschreven: dat hij hem een goede vader had gevonden. Vroeger. 'Toen wij jong waren'. Het ging bergafwaarts nadat zijn vader ervoor had gekozen te vertrekken uit de psychiatrische kliniek waar hij langdurig was opgenomen. 'Niemand in die psychiatrische kliniek had het hart om ons erop te wijzen dat er in ons gezin iemand was die zichzelf langzaam maar zeker om zeep hielp.' Hulzebos heeft behoorlijk wat kritiek op de hulpverlening die geen adequate behandeling lijkt te hebben voor depressieve, suï cidale patiënten. Zo is het op zijn minst merkwaardig te noe men, vindt hij, dat zijn vader voortdurend werd doorverwe zen naar artsen in opleiding die niet op de hoogte bleken te zijn van de medicijnen die hij slikte. En nog merkwaardiger is het dat de psychiater die hem vlak voor zijn dood behandelde, niets wist van twee eerdere zelfmoordpo gingen en hem met een nieuwe lading pillen alleen naar huis stuurde. Waarom is er zo weinig voor lichting over suïcidaliteit, vraagt Hulzebos zich af. Waarom wor den er miljoenen gestoken in de behandeling van gewelddadige pedofielen, terwijl men niet toe komt aan de genezing van ie mand die zichzHt wil ombren gen? Want dat zijn er meer dan Hulzebos ooit had verwacht. Kennelijk lopen er iedere dag bange mensen door de stad. Mensen door wanhoop over spoeld, die uit schaamte nie mand meer durven te bellen. Omdat hun huid te dun is. Net zoals bij de vader van de auteur. Ondanks al zijn kritiek op de medische behandeling gaat het te ver om het boek een aan klacht tegen de hulpverlening te noemen. Het is eerder denkbaar dat lotgenoten, die net zo wor stelen met het waarom, zich herkennen in dit schrijnende re laas en er troost uit putten. Ook voor niet-lotgenoten die op zoek zijn naar de diepere levensvra gen, is het een zeer intrigerend boek dat boeit van begin tot eind.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 21