KUNST CULTUUR 'Niet de waarheid, maar de macht' Noordwijkse radiosoap moet oren prikkelen Stevijn van Heusden zwijgt over rol bij aangifte Rudi Fuch| Ruud Wessels terug aan Leids theaterfront Kayak is ongedwonge musicerend op zijn be£ Design Museum in Zuidas Dansgezelschap van W Rusland niet spontaaiÜ vrijdag 4 april 2003 Manu Chao. Foto: EPA Programma Pinkpop compleet geleen - Met de komst van Jun kie XL, Tom McCrae en Junior Senior is het programma van de 34ste editie van Pinkpop rond. Junlde XL, die onlangs furore maakte met de Elvis-remix 'A little less conversation', neemt een aantal gasten mee. Zo treedt hij op samen met soulle- gende Solomon Burke, Grant Nicholas (van Feeder) en Saf fron (van Republica). Eerder al werden de namen bekend van onder meer Queens of the Sto ne Age, Linkin' Park. Audiosla- ve, Saybia, Moloko, Counting Crows, Moby en Manu Chao. Pinkpop heeft dit jaar plaats op 7, 8 en 9 juni. Rechter verbiedt Tanja Grotter Amsterdam - Het boek 'Tanja Grotter en de Magische Contra bas' mag in Nederland niet op markt worden gebracht. Dat heeft de rechter in Amsterdam bepaald. Harry Potter-schrijf- ster J.K. Rowling en haar uitge ver Time Warner eisten in het geding een verbod op het boek van uitgever Byblos. Byblos wil de op 8 april de Nederlandse vertaling van het oorspronkelijk Russische boek, geschreven door Dimitri Jemetz, uitbren gen. Volgens Rowling en haar uitgever vertoont Tanja Grotter opvallend veel overeenkomsten met de boeken van Harry Pot ter. Elton John met band naar Ahoy' Rotterdam - Elton John staat op 3 december in Ahoy' Rotter dam. De exentrieke Britse zan ger/pianist gooit momenteel weer hoge ogen met 'Sorry seems to be the hardest word', dat hij samen met boyband Blue zingt. De voorverkoop voor het concert begint mor gen. Zanger van Het overleden ibiza - De zanger van de vroe gere groep Het, Jacques Zwart, is dinsdag tijdens een vakantie op Ibiza overleden. Hij is 57 jaar geworden. Het werd be kend in de jaren zestig met de hit 'Ik heb geen zin om op te staan'. Zwart was niet alleen zanger, maar ook producer, ar rangeur en tekstschrijver. Pro ductiewerk deed hij voor onder andere de groep Luv, waardoor hij zijn levenspartner Marga Scheide ontmoette. amsterdam/gpd - Algemeen di recteur Stevijn van Heusden van het Stedelijk Museum in Amster dam vindt de gang van zaken in de affaire Fuchs-Appel „heel ver velend." Dat is het enige wat hij er nu over wil zeggen. Hangende het onderzoek van de douane en het Bureau Integriteit van de ge meente Amsterdam naar moge lijke fraude door oud-directeur Rudi Fuchs bij de invoer van vier schilderijen en een beeld van Ka- rel Appel op Schiphol, wenst hij geen nadere toelichting te geven. Van Heusden liet dit gisteren weten via Stedelijk-woordvoer- der Jelle Bouwhuis. Deze wilde bevestigen noch ontkennen dat Van Heusden zijn mededirec teur vorig jaar zelf bij het Bureau Integriteit heeft aangegeven om dat hij volgens Het Parool pro blemen voor het Stedelijk Muse um verwachtte. Woordvoerder Mirjam Otten van burgemeester Cohen, verantwoordelijk voor het Bureau Integriteit, ontkende donderdag de berichtgeving in Het Parool. Volgens Otten heeft Van Heusden zijn collega Fuchs wel degelijk vooraf op de hoogte gesteld. In hoeverre mogelijk verstoorde verhoudingen tussen Van Heus den en Fuchs een rol bij deze aangifte hebben gespeeld, is niet duidelijk. Van Heusden was aanvankelijk naast artistiek di recteur Fuchs zakelijk directeur, maar werd in februari 2002 tot enig verantwoordelijk algemeen directeur benoemd. Tegelijk met het aangekondigde vertrek van Fuchs afgelopen december werd bekend dat Van Heusden zijn functie zal neerleggen zodra de commissie-Sanders een voorstel voor een nieuwe direc tiestructuur heeft gedaan. Het rapport van de commissie wordt pas over enkele maanden ver wacht. De gemeente Amsterdam maak te woensdag bekend zo snel mogelijk boven water te willen krijgen of de per 1 januari 2003 vertrokken Fuchs en het Stede lijk de afgelopen drie jaar aan al le douaneverplichtingen hebben voldaan bij de invoer van kunst werken uit het buitenland. Actu ele aanleiding zou een fax zijn geweest die Fuchs op verzoek van Appel naar Schiphol stuur de waarin hij stelde dat de wer ken als bruiklenen voor het mu seum waren bestemd. Appel zou zo het betalen van invoer rechten hebben ontdoken. Het Bureau Integriteit deed vorig najaar volgens de gemeente al 'een beperkt vooronderzoek' naar deze gang van zaken. door Theo de With leiden - Ruud Wessels doet weer van zich spreken. De Leidse thea termaker hield zich de laatste ja ren aardig gedeisd na in 1997, 1998 en 1999 zijn woonplaats in rep en roer te hebben gebracht met spectaculaire openluchtvoor stellingen op de Burcht Zulke grootse plannen heeft hij voor alsnog niet Wel heeft hij de regie op zich genomen van de voorstel ling 'Erfdragers' bij toneelgroep Imperium. Prompt werd dit stuk geselecteerd voor Het Circuit, waarmee het is gebrandmerkt als een van de beste amateurproduc ties van dit seizoen. Zelf ondergaat Wessels deze vorm van erkenning gelaten. „Tja, dan zal het wel een goede voorstelling zijn", reageert hij. „Ik vind het zelf in elk geval een geslaagd project." Wessels is er de man niet naar om zichzelf op de borst te kloppen. De laatste serie voorstellingen op de Burcht ligt alweer 3,5 jaar achter hem. Op deze historische plek werd onder de titel 'OntZ' zijn interpretatie van het Leidens Ontzet gespeeld. Hij vindt dat hij niet eeuwig op deze succes sen kan blijven teren. In 20Ó0 probeerde Wessels met zijn theatergroep Het Arsenaal nog een openluchtvoorstelling tot stand te brengen op de bin nenplaats van het Pesthuis, on derdeel van het museum Natu- ralis. „Uiteindelijk is dat afge blazen. Ik kreeg de financiën en de rolbezetting niet rond. Maar bovenal was ik gewoon opge brand na drie van zulke produc ties. Ik moest rust nemen." „Ik heb natuurlijk ook nog een baan als dramadocent aan het Visser 't Hooft Lyceum. Drama is de afgelopen jaren ingevoerd als examenvak. Dat heeft mij veel energie gekost. Bovendien maak ik met de leerlingen van school elk jaar een eigen pro ductie. Zo hebben we bijvoor beeld op basis van het tv-pro- gramma Big Brother de voorstel ling 'Glazen Huis' gemaakt." Wessels liet zich begin dit sei zoen strikken om opnieuw met toneelgroep Imperium aan de slag te gaan. „Voor het eerst sinds tien jaar. Ik heb er begin jaren negentig mijn afstudeer opdracht gedaan en daarna in 1992 nog de voorstelling 'Romeo Jeannette'. Sindsdien hebben ze me vaker gevraagd, maar ik had nooit tijd. En nu had ik dat wel." Hij koos voor 'Erfdragers' van Peer Wittenbols. Het decor voor het stuk is een wasserette. Alles draait om het zwanger worden van de jongste dochter, die voor een opvolger voor het familiebe drijf moet zorgen. De schoon zoon is blijkbaar onvruchtbaar, want de door vader geëiste zwangerschap blijft uit. Daarom gaat hij op zoek naar een sper madonor. „Het gaat om waar heid en macht", analyseert Wes sels. „Het is net de oorlog in Irak. Het gaat niet om de waar heid, het gaat om de macht. Dat is ook bij uitstek het thema van 'Erfdragers'." Ruud Wessels houdt van oor spronkelijk Nederlands toneel „Daaruit blijkt onze cultuur. Taal is heel belangrijk bij toneel. Dat zie je ook bij Peer Witten bols. Zijn taalgebruik is iets ge kanteld ten opzichte van het normale. Hij gebruikt minder woorden en past veel uitdruk kingen maar half toe. Het is soms archaïsch, maar ook heel verfrissend. Het maakt van 'Erf dragers' een hilarische en schrij nende voorstelling." Imperium speelde 'Erfdragers' in oktober drie weken in het ei gen theatertje aan de Oude Vest. Het resultaat werd zo goed be vonden dat het Leidse gezel schap door mag naar Het Cir cuit. Om die reden maakt de voorstelling nu een kleine tour nee door het land die vanavond begint in Leiderdorp en op 24 april eindigt in Amsterdam. „Imperium heeft een reputatie hoog te houden. De groep heeft al een paar keer in Het Circuit gezeten. Twee jaar geleden werd met 'De dood en het meisje' zelfs het landelijke Festival Ama teurtheater gewonnen." Het succes en het enthousiasme hebben bij Ruud Wessels hun uitwerking niet gemist. Hij heeft Het Arsenaal nieuw leven inge blazen. Met mede-oprichter Peet Hoffmanns werkt hij voor zichtig aan een kleinschalig pro ject. „Als uitgangspunt nemen we het boek 'Heart of Darkness' van Joseph Conrad, dat ook de inspiratiebron is geweest voor de film 'Apocalypse Nov/. Nee, niet in de openlucht. Het wordt een voorstelling voor kleine za len. Bij het lezen van het boek had ik meteen de associatie met Pim Fortuyn. Ik heb een fasci natie voor zo'n genie, waarvan door Theo de With noordwuk/oegstgeest - H.T.I.O.S. is al 92 jaar de naam van een van de twee Noordwijkse toneelverenigingen. De afkorting staat voor Het Toneel Is Ons Stre ven. Maar de vereniging lijkt van haar geloof gevallen, want het toneel is even naar de achter grond verschoven. De spelers van H.T.I.O.S. zitten zondag in de zaal, omdat de nieuwe voorstelling 'Fusie of Ruzie' alleen valt te be luisteren. Het hoorspel is hun in zending naar het festival 'Groe ten uif dat vanavond in Oegst- geest begint Voor het radiodrama heeft H.T.I.O.S. samengewerkt met de lokale omroep Nens (Noordwijk en Noordwijkerhout Samen). De radiomakers verzorgden het technische gedeelte, de toneel makers het inhoudelijke. Zoals alle twintig deelnemers aan het festival kreeg ook de toneel groep een professionele begelei der toegewezen: Ineke Holz- haus. Zij is een ervaren radio maker en werkt vaak mee aan theaterproducties. „Wij wilden zoveel mogelijk zelf doen. Het verhaal, het script, de scènes, de karakters", vertelt bestuurslid Sandy de Mooy. „Daarom heb ben we gekozen voor een des kundige op het gebied van ra diomaken, documentaires en schrijfkunst." Op een informatiebijeenkomst van het Kunstgebouw, de stich ting voor kunst en cultuur in Zuid-Holland en organisator van 'Groeten uit', raakten leden van H.T.I.O.S. in gesprek met mensen van Nens. Op die avond ontstond het idee om samen iets te doen. Dat was nadrukke lijk ook de bedoeling van het Kunstgebouw, om amateur kunstenaars eens een ander pad te laten inslaan en daarmee nieuwe impulsen te geven. Alle gemeenten in de Leidse regio werden benaderd en uit de aan gedragen plannen zijn er twintig geselecteerd. De ideeën zijn ver der ontwikkeld en worden dit weekeinde uitgevoerd op het terrein van kasteel Oud-Poel geest in Oegstgeest. Twintig verenigingen uit Al kemade, Katwijk, Leiden, Lei derdorp, Noordwijk, Oegstgeest, Sassenheim, Voorhout, War mond en Zoeterwoude presen teren er hun gemaakte voorstel lingen, concerten of exposities. Of zoals in het geval van H.T.I.O.S. en Nens hun hoor spel, want dat is uiteindelijk de vrucht van hun samenwerking geworden. Sandy de Mooy: „Het hoorspel is in de vergetelheid geraakt. Alles is visueel gewor den. Vroeger kocht je een sin gletje. Nu krijg je er gelijk een vi deoclip bij. Men luistert minder goed dan vroeger. Ik heb een zoontje van vier. Hij kan nog ge biologeerd luisteren naar een cd met verhalen van Jip en Janne- ke. Het zou zonde zijn als dat verdwijnt." Het lijkt onlogisch om als to neelvereniging juist het visuele aspect uit te schakelen. Decor, kostuums, grime en gebaren worden toch niet voor niets in gezet. De Mooy: „Het is wel een interessant experiment om vol ledig op je stem te worden te ruggeworpen. Ik denk dat we daar in de toekomst toch iets In de studio van Nens spreken leden van H.T.I.O.S. op aanwijzing van de technicus de stemmen in voor het hoorspel 'Fusie of Ruzie'. Foto: Taco van der Eb aan hebben. We moeten ons er van bewust zijn dat de stem ook een instrument is om de aan dacht vast te houden. Als onderwerp voor het hoor spel werd gekozen voor de riva liteit tussen de dorpen Wïjk- doom en Duinhout. Een goed verstaander herkent daar met een Noordwijk en Noordwijker hout in. „Er dreigt een samen voeging van de gemeenten, dat leek ons wel een actueel thema. In het verhaal hebben we allerlei herkenbare gebeurtenissen ver werkt, maar dan op een fictieve manier. Het is een beetje soap." Leden van de vereniging heb ben scènes ingeleverd. Coach Ineke Holzhaus heeft ze aan el kaar geschreven. „Het was ver rassend om te merken hoe de leden door hun spelervaring ook inzicht in de opbouw van scè nes hebben ontwikkeld. Ze blij ken er feeling oor te hebben." De stemmen zijn opgenomen in de studio van Nens. Sandy de Mooy: „Sommige mensen hoor den voor het eerst hun eigen stem en dat is altijd even schrik ken. Een technicus van de om roep heeft er later allerlei gelui den aan toegevoegd. Hij is on der meer naar het strand en een manege geweest." Het hoorspel 'Fusie of ruzie' is zondag drie keer te beluisteren in de zuidzaal van Oud-Poel- Volgens Fuchs is er alleen spra ke geweest van een administra tieve slordigheid en zijn de Ap pels met een paar maanden ver traging in augustus wel degelijk in het museum bezorgd. Appels echtgenote Harriët de Visser, verantwoordelijk voor de admi nistratie van haar echtgenoot, bevestigt deze gang van zaken. Zij wijt de oorzaak van de ver traging voor een deel aan zich zelf Het echtpaar Appel heeft ook een woning in New York en was naar de Verenigde Staten vertrokken zonder de werké U tijd in het museum te bezoi elc op Het afscheidsfeest dat Fuel n v 26 april door het Stedelijk nel worden aangeboden is in eei menlijk overleg tussen b jon meester Cohen, het Stedelivar Fuchs uitgesteld. Het Burea iet tegriteit valt onder de porie le personeelszaken van de gemeester. De opening va rs afscheidstentoonstelling zover' van Fuchs op 17 gaat wel door. an ok muziek recensie Herman Joustra Concert: Kayak. Gezien: 3/4, Stadsgehoorzaal, Leiden. vervolg van voorpagina Concept-albums, cd's waarop alle nummers deel uitmaken van een geheel, van een verhaal, horen bij symfonische popmu ziek Zeker een paar decennia geleden, zoals ook de symfopop vroeger voortreffelijk gedijde. Kom daar nu eens om. Symfo- bands zijn dun gezaaid en con ceptalbums worden niet veel meer gemaakt. Kayak heeft daar mooi maling aan. Een paar jaar geleden uit de as herrezen timmert deze Nederlandse band weer duchtig aan de weg. De laatste tijd, ja wel, met een conceptalbum, 'Merlin - The bard unseen'. Het concert in de Stadsgehoorzaal is voor een groot deel aan dit al bum opgehangen. Een rockope ra noemen de leden van Kayak het zelf. Dat is een tikkeltje bezijden de waarheid. Niet eens zozeer door de muziek De nummers staan stuk voor stuk als een huis, heb ben prachtige melodieën en harmonieën, fraaie arrange menten en verrassende ritme wendingen. En de musici zijn allemaal van hoog niveau. Maar toch ontbreekt er iets: spektakel. Bij een rockopera horen fraaie kostuums en flitsende decors. Er hoort geacteerd te worden. Dat is bij 'Merlin' allemaal ver te zoeken. Een lange cape voor zanger Bert Heering, een fraaie jurk voor zangeres Cindy Ouds- d< hoorn en een cape voor gitpet zanger Rob Vunderink, c of het qua kostuums. Een zwaard, een podium van steen op het grote podium he rook en wat lichteffecten, het qua decor. De dansefes danseressen die af en toe gen opdraven dansen niet chroon. Het orkest dat F :n begeleidt staat op band en >et zien op een groot schem «r Oudshoom is de enige di aai teert. Het spat en spettert Het concept knelt als een k js lijf. j, Hoe anders is dat na de pIQ Kayak put dan rijkelijk uit hl gen verleden. Geen rode diA/ of verhaallijn meer, het is n woon recht voor z'n raap 1 rei ceren. De demissioniair sfiüf secretaris van cultuur en bassist van Kayak, Cees Leeuwen, speelt zelfs een mertje mee. "Wintertime', light dancer', 'M airmail Chance for a lifetime' en less Queen' passeren de r )e Het kolkt op het podium zaal veert op. Toetsenman en Kayakker het eerste uur Ton Scherpe e i soleert grandioos en de beii Ja taristen, Rob Vunderink en Vergoossen doen driftig Drummer Pim Koopmai bassist Bert Veldkamp 2 een stevige basis neer, Bert rink is beter bij stem en z j( res Cindy Oudshoom is ab te top. Zo, ongedwongen 1 e cerend, is Kayak op zijn ee Dat blijkt nog eens als bro toegift het slotstuk van 'M es weer wordt gespeeld: 'Th< battle' en 'Avalon'. Zonder cept, na een reeks oude krit komen beide nummers p£ bi leven. tl Ja Bi je je afvraagt hoe- het zit met goed en kwaad." 'Erfdragers', vr. 4 en za. 5 april) 20.30 uur, Theater Toverlei, Ericalaan 3a, Leiderdorp; wo. 23 en do. 24 april, 20.30 uur, De Engelenbak, Nes 71, Am sterdam. Toneelvereniging maakt hoorspel voor festival Groeten Uit amsterdam/anp - Het nieuwe museum in de Zuidas vaC* Amsterdam moet zich richten op vormgeving. Dit stelt Reyi °n van der Lugt in een notitie in opdracht van het Projectbu reau Zuidas. Volgens Van der Lugt, hoofd presentatie vai^ het Nederlands Architectuurinstituut, ontbeert de vormge ving als kunstdiscipline een nationaal instituut, collectie o archief. Hij noemt dit opmerkelijk omdat de Nederlands^ vormgeving internationaal „top of the bill" is. Van der Lugt was eerder directeur van het Groninger Muse um en cultureel attaché in New York. Hij is gevraagd di haalbaarheid van zijn ideeën voor het 'Design Museum' t onderzoeken. Naar verwachting rondt hij deze studie aai ,r het einde van het jaar af. In de Zuidas is 6000 vierkante me ter gereserveerd voor een museum. De gemeente Amster dam, ING Vastgoed, ABN Amro en de Nederlandse Spoor wegen zullen het financieren. Eerder werd gesproken ove de verhuizing van het Stedelijk Museum naar deze locatitj maar het Stedelijk blijft op het Museumplein. Ke ■fy iS -L .Hp geest. Er komen banken te staan waarop het publiek geblind doekt mag plaatsnemen. „Je bent dan voüedig op je oren aangewezen. Ik ben benieuwd of de mensen dat 25 minuten volhouden." Festival 'Groeten uit', kasteel Oud-Poelgeest, Oegstgeest; vanavond 19.00-23.00 uur, za. 14.30-22.00 uur en zo. 13.00- 17.00 uur. Entree: 5 euro. theater recensie Maarten Baanders Voorstelling: Staats Dansgezelschap van Wit-Rusland. Gezien-, 3/4, Leidse Schouwburg. Oogverblindend is de massa die het toneel opkomt en gehuld in goud-met-rode kostuums be gint te dansen. Paren en solisten maken zich los om zwierig hun ronde te maken. De eerste stunts, die zo kenmerkend zijn voor de Russische volksdans, te kenen zich af. De benen gaan gespreid de lucht in en worden licht met de handen aangetikt. Twee mannen dansen met de rug naar elkaar en bewegen zo precies gelijk, dat ze op een man en zijn spiegelbeeld lijken. De vrouwen tollen rond en heffen hun benen pittig in alle richtin gen. Het Staats Dansgezelschap van Wit-Rusland heeft al vaak grote indruk gemaakt met program ma's waarin de meest onwaar schijnlijke kunstjes worden uit gehaald. Ook nu ziet het er weer verbluffend uit. Soms krijg je het gevoel dat de virtuositeit te ver is opgevoerd. Als een danseres te midden van een groep bewon derende mannen haar ronde dans maakt, gaan de benen zo trefzeker en steeds op exact de zelfde manier omhoog, dat ze wel een pop lijkt. Als een man zijn lichaam in een reeks radsla gen met losse handen door de lucht laat suizen, is zijn 1 een volmaakt rustig mi punt, en ook een andere die gehurkt zijn benen voi schopt, presteert het om en hoofd volmaakt stil te den. Onwillekeurig blijf je met je eu dacht steken in de vraag h W£ dat voor elkaar krijgen, t^-I het toch eigenlijk om dailu dansplezier moet gaan. Da e j zier is vaak niet te zien. Er wel fris gelachen, maaide groepsdansen komen zo g£' I over dat de lach zijn spor er teit verliest. Scènetjes met jes moeten de discipline breken, maar ze zijn wel eijbe ief en kolderiek. Na de pauze waagt de zich aan een paar uitstn' (een Griekse dans, een zigeiJft dans) en het lijkt of dit een we impuls geeft. Er wordt 1 en vitaler gedanst. Ware vrouwen in de 'Dans vaF Wit-Russische schoonhi erg voornaam en afstandeli de zigeunerdans komen c gratie en een bruisend gei!n tevoorschijn. Een duet wflz een jongen en een meisje s; in een appel bijten vormt idyllisch eilandje in deze stelling, omdat de sfeer pi#a( en de bewegingen niet ii er keurslijf van de traditie ge^e zijn. De fantasie waarmee 13 eenvoudige choreografie ii0* maakt zou ook ingezet m('n worden om wat meer sport n teit in de andere dansefh brengen. 0] sj(

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 14