KUNST CULTUUR Het landschap als medeplichtige aan het kwaad Magical History Tour van McCartney Fantasierijk geploeter van Echte Mannen Joop van den Ende blijft geloven in zijn drie neergesabelde musketiers Muzikaliteit Mezzo Macho blijkt als feestneus even af is Vrijmoedig vrouwen Tentoonstelling 'Licht, lucht en drama' in Stedelijk Museum De Lakenhal muziek recensie Susanne Lammers Concert: Mezzo Macho met 'In the Whyland'. Gehoord: 2/4, Stadsgehoorzaal, Leiden. Mezzo Macho doet niet moei lijk, Dat is een van de aantrek kelijke kanten van dit a-capella- kwartet. De vier heren paren kleine pretenties aan een groot enthousiasme, ze schrikken niet terug voor overbekend ma teriaal en geven daar toch een eigen draai aan. Bovendien we ten ze heel goed, hoe ze je voor fcich in moeten nemen. Het opvallendst is hun uitzinni ge meligheid. Ze lijken noch zichzelf, noch hun publiek, noch hun repertoire helemaal £erieus te nemen. Maar dat is schijn. Daarvoor zijn hun stem men te mooi, zijn hun uitstap jes te avontuurlijk en hun ar rangementen te gedurfd. Dat lef speelt ze soms ook parten. Dan wordt een samenklank een har monische valkuil, klinkt het te schril om nog opzet te zijn; en een enkel keertje lijkt zelfs de ligging niet helemaal lekker, zo als in 'Don't rain on my para de', waarin tenor Jack Breikers zo hoog moet reiken dat hij niet meer overtuigt. Maar meestal etaleren ze met opvallend gemak hun vocale kwaliteiten. Alle vier beschikken ze over aansprekende solo stemmen, die zich fraai naar el- v kaar voegen in de samenzang. Ze zingen disco-hits en a-capel- la-klassiekers, maar het lekkerst voelen ze zich in het tongue-in- cheek-genre. Het knutselen met klassiek, het verbeteren van kinderliedjes en het parodiëren. Het aloude 'Kortjakje' wordt vakkundig omgekleed tot de 'Girl from Ipanema', en de schitterende estafette-zang maakt van 'Ik zag twee beren' wereldmuziek. Bij dat soort grappen toont Mezzo Macho zich zeker en stijlvast. Helaas laat Mezzo Macho som mige liedjes overschaduwen door gebbetjes en sketchjes, zo als in 'Ein guter Freund' van de Comedian Harmonists. Uit spraak en timing zijn perfect, maar voor een vlekkeloze into natie schiet de concentratie te kort en dat geldt ook voor het operetteske schoonmoeder lied, dat door een te geestig ge choreografeerde tennis-match niet die behandeling krijgt die het verdient. Het evenwicht tussen joligheid en muzikaliteit wordt wel bereikt in het maffe country-nummer en de swin gende calypso 'Lawe nie meer naar beneden gaan'. Toch blijkt de muzikale kwaliteit van Mez zo Macho vooral als de feest neus even af mag: de mooiste momenten worden bepaald door melancholie. Het teder en ernstig gehouden 'Feuilles Mor- tes' van Ron Mesland en het vierstemmige 'Liever' zijn goed gelukte juweeltjes van innig- v heid en kwetsbaarheid. theater recensie Maarten Baanders Voorstelling: 'Folk' door Echte Mannen Gezien: 2/4 LAKtheater Leiden. Aldaar nog te zien. vanavond. 'Liefde, warmte, lang haar en eikaars handen vasthouden in de mist.' Dat is folkmuziek vol gens Rup en David, middelbare mannen met een folkband-ver- leden. Het klinkt aandoenlijk, vooral omdat de woorden 'fog' en 'folk' met elkaar verward worden. De lange haren zijn verdwenen. Maar de liefde en de warmte, zijn die er nog in 'Folk'? Even lijkt het van wel, als David na vele jaren bij Rup aanklopt, om het folkbandje voor één keer nieuw leven in te blazen, omdat een locale radio zender belangstelling heeft voor hun bij na-hit 'Can't tell good bye'. Bruun Kuijt en Rik Hoogen- doom van Echte Mannen heb ben als specialisme dat ze van het ene op het andere moment in de huid van een nieuw per sonage kunnen kruipen. In 'Folk' wisselen ze steeds van de jonge in de oude Rup en David en andersom. Rup is blijven hangen in zijn vrolijke ruigheid, zij het ernstig afgetakeld, waar schijnlijk door drank en drugs. David is vol met politieke ambi ties en hoopt burgemeester van Velp te worden. Beiden dragen hun eigen vuil met zich mee. Van Rup is duidelijk: als hij David om hals valt bij het weerzien, dei de politicus in net pak walgi terug. Maar diens eigen vie heid blijkt te bestaan uit dn konterige pogingen zijn carri te sturen. De tegenstellin| werken mooL Het conflict eruit voortkomt wordt i spanning opgebouwd. Oi ruzies over een liedje en seksschandaal worden i jeugdige kracht opgefrist. 'Folk' heeft veel grappige n menten, maar de humor is v te dik aangezet, te breed uit sponnen en voorspelbaar. 1 het niets wordt met de bui meestersloopbaan, weet je v af de eerste seconde. Dav pogingen de pers voor zijn 1 retje te spannen lopen wel parallel aan de werkelijkhi De vergeetachtigheid van I komt erg vaak in dezel woorden terug en als ze een terview oefenen en Rup de p ticus en de interviewer verw is dat een vorm van humor door André van Duin al gen( in praktijk is gebracht. Het sterkst is het duo als 1 van de geijkte paden afwi Schitterend is bijvoorbeeld scène waarin Rup inspira voor een nieuw nummer vil in het verhaal van 'de barmhf tige en de Samitaan'. Juist dit soort fantasierijk geplot wekt het tweetal sympathie als ze aan het eind allebei tot failliet zijn, doet het goed da elkaar weer warm en liefde* vasthouden. den haag - De 'Moeder van alle soaps', de Amerikaanse serie Peyton Place', komt in Neder land uit als toneelstuk van thea tergroep Wiirz. De première is op 2 mei in Den Haag. Jules Terlingen maakte de toneelbe werking en is ook verantwoor delijk voor de regie. Het boek Peyton Place' van Grace Meta- lious werd door de Amerikaan se zender ABC in de jaren zestig verfilmd voor televisie. Meta- lious schreef in haar boek nogal onorthodox over seks en drank, hetgeen voor tv aanmerkelijk werd verzacht. Niettemin wer den 512 afleveringen gemaakt en bleef de serie spannend ge noeg om hele volksstammen, ook in Nederland, jarenlang in de greep te houden. Gouden Zoen voor Hoving Amsterdam - Isabel Hoving heeft de Gouden Zoen 2003 ge kregen voor haar jeugdboek 'De gevleugelde kat'. De Gouden Zoen is de juryprijs voor het beste jeugdboek voor jongeren van twaalf tot zestien jaar. Aan de prijs is een bedrag van 1300 euro en een oorkonde verbon den. De gevleugelde kat is het debuut van Hoving als schrijf ster. Jongeren tussen de twaalf èn zestien jaar kozen zelf als beste jeugdboek 'Paniek' van Carry Slee. Aan die verkiezing deden ongeveer 5000 jonge le zers mee. door Martin Hermens Rotterdam De kritieken waren niet mals. Toch staat niets de opmars van de musical '3 Mus ketiers' in de weg. Einddoel is en blijft Broadway. „Maar we zijn er nog lang niet", zegt pro ducent joop van den Ende. „We hadden die kritische re censies wel verwacht", reageert een woordvoerster van de pr-af- deling. „Je moet in Nederland oppassen wanneer je je hoofd boven het maaiveld uitsteekt" Dan, relativerend: „Over twee weken zijn die recensies alweer vergeten." '3 Musketiers' is de vierde eigen musical uit de koker van thea terbedrijf Van den Ende. Eerste ling 'Cyrano' kon nog een potje breken in ons land, maar bleek in New York een debacle te zijn. De opvolgers 'Joe' en 'Rex' wa ren niet de successen die ze hadden moeten zijn. Veel critici zetten ook vraagte kens bij de internationale kan sen van '3 Musketiers'. Van den Ende, eigenzinnig als altijd, blijft geloven in zijn wereldhit waarvoor kosten noch moeite zijn gespaard. „Het is een heel lange weg om te gaan", zegt Van den Ende. „Ik heb ook nooit gezegd dat de voorstelling klaar zou zijn in Rotterdam. We gaan gewoon verder met het ontwikkelen van deze musical. Maar het wordt knokken voor iedere centimeter." De op- en aanmerkingen over '3 Musketiers' heeft hij tot zich ge nomen. „Bewust of onbewust doe je daar altijd wel iets mee", zegt hij. „Maar dat wil niet zeg gen dat ik het ook met alle kri tiek maar direct eens ben." Volgens Van den Ende spelen theaterrecensenten een duide lijke rol bij het maken van nieu we voorstellingen. „Ze kunnen helpen het talent te corrigeren en te begeleiden. Maar de reac ties van het publiek blijven het belangrijkst. De mond-tot- mondreclame beslist over het succes van een productie." Het creëren van een nieuwe musical is een ingewikkeld pro ces. Na jarenlange voorberei dingen moet de uiteindelijke voorstelling in relatief korte tijd in elkaar gezet worden. In Enge land en vooral Amerika wordt daarvoor veel meer tijd uitge trokken waardoor de kans van slagen groeit. De zeven maan den die '3 Musketiers' in Rotter dam te zien is, zijn in feite een soortgelijke proeftuin waarin de musical verder moet groeien. Van den Ende: „We gaan zoe ken naar verfijning, naar hoe dingen misschien beter kun nen." De veranderingen in de Neder landse oer-versie laten nog even op zich wachten. De opnames van de cd zijn momenteel in volle gang, understudies stude ren hun rollen nu in en de voor bereidingen voor het Musical Awards Gala vragen veel aan dacht. Van grote ingrepen kan pas sprake zijn wanneer de voorstelling naar Duitsland en - volgens planning over twee jaar - naar Amerika gaat De status van het project 3 Musketiers voor de carrière van Van den Ende wordt behoorlijk overschat, vindt hij. „Het is voor mij één van de belangrijkste theaterprojecten van dit mo ment, maar het is zeker niet mijn eindpunt", benadrukt h „Ik werk momenteel aan tien nieuwe producties, verspreid over Amerika, Duitsland en I geland. Het ontwikkelen van gen shows is een speerpunt mijn bedrijf." Eind september komt de vol gende show uit zijn koker: de wereldhit Mamma Mia, geba seerd op de hits van Abba. „I moeilijke show om te maken zegt Van den Ende bezorgd. „Maar wel eentje die zijn krai al bewezen heeft." Peyton Place als toneelstuk theater recensie Wijnand Zeilstra Voorstelling: Onder vrouwen door I Noord Nederlands Toneel. Spel: Mai Ros, Bodil de la Parra en Wimie Wilh Gezien: 2/4, schouwburg Leiden "Wie Wimie Wilhelm "You're first...' van Barry White h horen zingen, is niet meer zelfde'. 'Drie vrouwen rekei keihard af met het fenom man'. 'Het Groningse an two op De Vagina Monologen', publicitaire aankondigin van 'Onder vrouwen' zetten miskenbaar stevig in. In de praktijk valt het allen reuze mee. De voorstellinj minder pamflettistisch of fe nistisch strijdlustig dan je verwachten. Dat wil zeggen, zijn wel vrijmoedige ontbot mingen die we anderhalf voorgeschoteld krijgen. M het is toch vooral de humor als verbindend element de ventoon voert. Hoe vaak ze het doen, met ze het doen en wat ze zc doen, is regelmatig onderw van gesprek. Deze dames s len vriendinnen onder ell die geen blad voor de m( wensen te nemen. Zo krij we veel over hun eigen seks rikelen te horen. In de rel met hun eigen mannen is zijn minst wel iets mis. De heeft een man die verliefd een ander is geworden. De der heeft een man die av< aan avond lusteloos op de b ligt en de derde meldt dat h man bij wijze van protest in schuurtje is gaan zitten. Als volgens het verhaal één de mannen zich zorgzamer attenter jegens zijn vrouw g opstellen, zie je de jaloezie de overige 'vriendinnen' t slaan. Dat levert leuke tafere op. En ter afwisseling gaan dames af en toe gezamenlijl juist solistisch een lied ver ken. De voorstelling is dan een mengeling van cabaret, neel en een muzikale show afwisseling garandeert. Met pesterig genoegen zitten dames - bier uit de fles di kend - nadrukkelijk not lady te wezen. Juist aan deze mi vorm van rebelsheid met i hoog 'Opzij'-gehalte ontle deze voorstelling haar succei muziek recensie Louis Du Moulin Concert Paul McCartney. Gezien: 1 april, sportpaleis Antwerpen. Nog te zien: 25/4, Gelredome, Arnhem. Paul McCartney (60) flikt het toch maar weer! De voormalige Beatle mag (en zal) zich zorgen maken over zijn tanende hitge voeligheid, als podiumartiest weet hij nog net zo te betoveren als in zijn vlegeljaren met de Fab Four. Op zijn 'Back In The World Tour' paart 'Macca' de gretigheid van een jonge hond aan het raffinement van de door alle wol geverfde veteraan. Hij liet een uitverkocht Ant werps sportpaleis na drie uur in een gelukzalige roes achter. Op vrijdag 25 april wacht zijn Ne derlandse halteplaats het Gelre dome ongetwijfeld eenzelfde droombehandeling. Sir Paul McCartney biedt zijn fans op deze eerste Europese tournee sinds tien jaar bovenal 'goud van oud'. Van de in totaal 36 nummers waaruit zijn show is opgetrokken, zijn er maar een paar die het niet tot blijvende wereldwijde roem hebben ge schopt. In die zin lijkt de Britse poppionier het zich gemakke lijk te hebben gemaakt, maar niets is minder waar. Want juist van dat klassieke repertoire dul den de fans geen slappere ver sies van deze 'levende legende'. Vandaar dat McCartney de lat buitengewoon hoog heeft ge- Paul McCartney imponeert nog het meest in zijn eentje. Foto: EPA/Yui Mok legd. Als iedereen dan toch lie ver het overbekende werk wil, dan maken we er ook maar een fantastisch spektakel van, heeft hij overduidelijk geredeneerd. Met als gevolg een ware 'Magi cal History Tour' langs hoogte punten uit de meest indruk wekkende popgeschiedenis. Die adembenemende en oog verblindende trip wordt inge leid met allerlei 'verschijnselen' in de sfeer van Cirque du Soleil. Als McCartney en zijn vierkop pige band daarna van leer trek ken, neemt een ingenieuze vi deo wall de zorg voor het kijkge not op spectaculaire wijze over. Vanzelfsprekend wordt er volop gebruik gemaakt van histori sche beelden, maar veel meer gedoseerd dan bij eerdere solo shows van de meest succesvolle ex-Beatle. Slechts een enkele keer voert de goede smaak niet de boventoon: bij de overdoses lichtbommen tijdens de James Bond-song 'Live And Let Die'. Heel veel aandacht dus voor het visuele, maar daarnaast mogen de muzikale prestaties niet worden onderschat. Met name die van de maestro zelf, die nog het meest imponeert als hij in zijn eentje opereert. Zoals halverwege achter de ka kelbonte piano met 'Carry That Weight' en 'The Fool On The Hill' of iets verderop met 'So mething'. Dat eerbetoon aan George Harrison komt overi gens wat minder geforceerd over dan zijn hommages aan twee andere verloren dierbaren, John Lennon ('Here Today') en eerste echtgenote Linda ('My Love'). Ten aanzien van Lennon weet McCartney inmiddels dat voor zichtigheid is geboden in deze 'oorlogstijd'. Zoniet dan wordt ineens 'Give Peace A Chance' massaal ingezet, moest hij eer der in het Parijse Bercy ervaren. Sir Paul wil, getuige zijn laatste T-shirt van de avond met als opdruk 'No More Land Mines', best een statement maken, maar er geen politieke show van maken. Edwin Starr overleden londen - Soullegende Edwin Starr is gisteren op 61-jarige leeftijd overleden. Starrs groot ste succes was de single War', waarmee hij in 1970 een num mer 1-hit had in de Verenigde Staten. Eind jaren zeventig stond hij twee keer in de top tien, met 'Contact' en 'HAP- .P.Y. Radio'. De muzikant over leed in zijn huis even buiten Nottingham, vermoedelijk aan een hartaanval. Starr, wiens echte naam Charles Hatcher was, woonde al jaren in Groot- Brittannië. Hij was geboren in Tennessee. Pink Floyd Dag in Zoetermeer zoetermeer - In De Boerderij in Zoetermeer wordt zondag 13 april voor de vijfde keer een na tionale Pink Floyd Dag gehou den. De manifestatie begint om 15.00 uur met een muziekmarkt en een kwis. Daarnaast zijn er foto's te zien van recente tour nees van Roger Waters en Da vid Gilmour. Om 20.00 urn- brengt de band Anderson Council een hommage aan Pink Floyd. door Herman Joustra leiden - 'Landschappen zijn door de eeuwen heen stille getuigen van slagvelden. Ze hebben zich niet verzet tegen de menselijke drama's die er plaatsvonden en zijn daarom medeplichtig aan het kwaad. Dit gaat evengoed op voor verkeersongelukken of eco nomisch gemotiveerde ingrepen in het landschap zelf. 'Schuldige landschappen' worden niet ver oordeeld en blijven daarom schuldig.' De tekst in het trappenhuis van Stedelijk Museum De Lakenhal geeft al aan wat de bezoeker in de zalen boven te wachten staat. 'Licht, lucht en drama' is de titel van de tentoonstelling, en wie nog mocht twijfelen aan de be tekenis van het thema wordt bij het aanschouwen van het eerste doek meteen uit de droom ge holpen; een oorlogstafereel. Een enorm doek waarover een licht bruine gloed hangt, van dat licht wat te zien is kort na een zons ondergang. Op de voorgrond zitten wat konijntjes. Daarachter liggen rollen prikkeldraad. Een kapot kanon op zijn zij. En is dat een verfomfaaid uniform op de grond? Het is een werk van Ge- Karei van der Sterren. Zonder ti- teL Tot en met 1 juni is in De La kenhal een presentatie van ruim 40 werken, zowel schilderijen, sculpturen, fotografie als nieu we media, die de enorme veran deringen in de wereld weerge ven maar ook de nieuwe manie ren waarop de mens het land schap bekijkt, bereist, misbruikt en onderzoekt. „De Lakenhal heeft de afgelo pen jaren een behoorlijk aantal landschappen aangekocht", vertelt conservator moderne kunst Rob Wolthoorn, die de tentoonstelling heeft ingericht. „Genoeg kunstwerken om meerdere tentoonstellingen mee in te richten. Maar de ruim veer tig werken die vanaf morgen te zien zijn geven een mooi beeld van de collectie die de heden daagse inhoud van het begrip 'landschap' illustreren. „Die is allerminst saai", zegt Wolthoorn. Landschappen zijn meer dan weilanden met een paar boompjes. „We vermijden bij deze expositie de herkenbare landschappen. Weilanden, pol ders. Anders zou het heel verve lend worden. We proberen met de grenzen van het landschap in de kunst op te zoeken." De expositie is gegroepeerd rond vijf thema's: reizen, arche ologie, schuld, licht en reflectie. „Bij elke thema zit wel een kunstwerk waarbij je in éen oog opslag ziet wat ermee wordt be doeld, wat het is. Zoals bij het thema 'Schuld' het doek van de Eerste Wereldoorlog. Maar wat we hebben geprobeerd is om binnen dat thema steeds iets te verschuiven. Van heel duidelijke kunst naar werken waarbij je 'het' niet meteen ziet. Werken die slechts associaties oproepen met het thema. Zo hebben we bij het thema 'Schuld' ook een werk van All art Lakke. Een zaai- bak met duizenden dubbeltjes erin. Een zaaibak, dat associeer je natuurlijk met zaaien, een agrarisch landschap. De dubbel tjes... Je kunt je afvragen hoe wij met dat landschap omgaan. Overbebouwing, overbemesting. Het respect voor het landschap is er niet meer. „En zo is het ook bij de andere thema's. Steeds een combinatie van duidelijke kunstwerken en stukken die tot associaties uit nodigen", aldus Wolthoorn. Moderne kunst dus, geen Hol landse meesters. „Dat is ook het aardige. Vroeger was het voor een schilder heel normaal om een landschap te schilderen. De moderne kunst heeft relatief laat het landschap herontdekt. Met deze tentoonstelling laten we zien dat kunst niet ophoudt in de vorige eeuw." „Het is een expositie die ook voor schoolklassen aardig is om te zien. Met de oorlog in Irak is het interessant kennis te maken met het begrip 'schuldig land schap'. En dat geldt wat Wolt hoorn ook voor wat betreft de andere thema's. Neem nou rei zen. De verklaring aan de muur: 'De snelheid waarmee we tegen woordig reizen heeft een absur de relatie tusen ons en het land schap tot gevolg. Tegenover de nomade die leeft, werkt en re- creëert in zijn natuurlijke omge ving staat de moderne mens die leeft in de ene stad en slaapt in de andere. Dagelijks ziet hij door het raam van zijn trein of zijn auto het landschap als een surrealistische collage van beel den aan zijn oog voorbijtrek ken'. Op de tentoonstelling hangen doeken met vluchtige strepen, hier en daar een waas Alsof je in razende vaart langs een schilde rij loopt Maar er is wel iets van een landschap in te herkenen. Een paar bomen. Of een paar struiken misschien. Of zijn het huizen? 'Licht, lucht en drama, land schappen uit eigen collectie', t/m 1 juni in Stedelijk Museum De Lakenhal, Oude Singel 28- 32, Leiden. Foto boven: Een treffend voorbeeld van een schuldig landschap, een werk zonder titel van Gé-Karei van der Sterren. Foto onder: Reizen is een van de vijf thema's van de tentoonstelling. Een van de schilderijen uit deze 'categorie' is Swamp van Maurice Braspenning. Foto's: PR

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 20