Mode als spiegel van maatschappij GESPREK VAN DE DAG zingt Jamai Aries pendelaar DAGELIJKS LEVEN PAT WA TOEM H6ÊL AMAESAT P1/IT5 l'A MENSELIJK Niet alleen een dak boven je eigen hoofd regelen, maar tegelijkertijd zorgen dat een dakloze een warm bed heeft. Dat kan via WWW.DAK- LOOS.NL. Op de website kunnen bezoekers hotelkamers reserveren en van elke boeking gaat 3 procent naar twee stichtingen die zich inzet ten voor daklozen, maakte initiatief nemer A. Behrens gisteren bekend. De website is volledig in het beheer van daklozen en is gekoppeld aan de databank en het reserveringssys teem van Bookings. Bezoekers kun nen kiezen uit 5500 kamers. Het geld gaat naar de stichting Z, van daklozenkrant Z-magazine, en stich ting Belangenbehartiging Amster damse Dak- en Thuislozen (BADT). Een woordenlijst van het VATICAAN met seksuele termen heeft de woe de gewekt van de Italiaanse HOMO GEMEENSCHAP. Volgens het lexi con, dat sinds gisteren in de winkels ligt, zijn homoseksuelen niet nor maal en worden landen waar het ho mohuwelijk is erkend, bewoond door mensen 'met een ernstig ver stoorde psyche'. Het boek, uitgege ven door de Pauselijke raad voor het gezin, behandelt thema's als seksu aliteit, condooms, abortus, geboor tecontrole en genetische manipula tie. Homoseksualiteit is volgens het lexicon het gevolg van een 'onopge lost psychologisch conflict'. De Rooms-Katholieke Kerk maakt zich op voor een kruistocht tegen ho mo's, zei parlementslid Franco Gril ling erevoorzitter van Arcigay, de grootste homobeweging in Italië. ,,Het Vaticaan is volkomen geobse deerd. Leugens zijn het." De LUCHTVERKEERSLEIDERS van de Zweedse luchthaven Arlanda (bij de hoofdstad Stockholm) worden MISSELIJK doordat de 83 meter ho ge toren waarin ze werken bij sterke wind begint te wankelen. Als de wind harder waait dan 54 kilometer per uur, schommelt de verkeersto ren bijna twee centimeter heen en weer. Dat lijkt misschien niet veel, maar de dertig verkeersleiders die dagelijks 850 vluchten laten landen en opstijgen, worden er misselijk en draaierig van. De Zweedse lucht vaartautoriteit, eigenaar van de luchthaven, zegt dat een plan om de toren te stabiliseren met watertanks op het dak is geschrapt vanwege het prijskaartje dat eraan hangt. In plaats daarvan worden de verkeers leiders die zich ziek voelen naar be neden gestuurd om met beide voe ten op de grond even bij te komen. Miljardair BILL GATES heeft 60 miljoen dollar beschikbaar gesteld voor onderzoek naar het aidsvirus. Het geld gaat naar het International Partnership for Microbicides (IPM). De Bill en Melinda Gates Founda tion heeft dit gisteren aangekon digd. Het echtpaar toonde zich al eerder betrokken bij de ziekte. Door de schenking kan het onderzoek en de ontwikkeling van microbiciden tegen het virus een stap verder ko men, verwachten deskundigen. Mi crobiciden zijn middelen die virus sen en andere ziekteverwekkers kunnen doden. Daarmee krijgen vrouwen een preventief middel in handen dat ze onafhankelijk van de man kunnen gebruiken. Foto: Reuters Het legendarische komiekengezel schap FARCE MAJEURE gaat deze zomer weer optreden. Ted de Braak, Jan Fillekers, Henk van der Horst en Fred Benavente staan van 25 tot en met 28 juni voor het eerst sinds 1986 weer samen op het podium. Dat gebeurt tijdens BIG Night of Co medy in de Koninklijke Schouwburg in Den Haag, meldt Mojo Concerts vandaag. Helemaal compleet is de reünie overigens niet, want het vijf de Farce-lid Alexander Pola over leed in 1992. Een ruzie over de hoeveelheid gin die een Filipijn in het glas van een vriend schonk, is gisteravond geëin digd in een ONTHOOFDING. De mannen waren met een paar vrien den aan het stappen en hadden vol gens de politie al verscheidene fles sen gin soldaat gemaakt, toen Da- nilo Yuson zijn 39-jarige maat Pas- cual Fernandez ervan beschuldigde hem tekort te doen. Vrienden wisten de ruzie te sussen, waarop Yuson vertrok. Hij kwam echter na korte tijd terug met een machete en hakte zonder waarschuwing het hoofd van Fernandez af. Popidool Jamai zingt met Dewi en Jim nog maar eens 'Step right up\ Foto: GPD 'Step right up' schalt al over de Schoonho- vense Haven als popidool Jamai in een open wagen het stadhuis nadert. Eindelijk kan Schoonhoven zijn eigen held toezin gen. Gisteren werd hij eindelijk door de thuisfans gehuldigd. Én hij heeft op deze zonnige laatste dag van maart een verras sing bij zich. Ook Dewi en Jim verschijnen op het bordes. Honderden scholieren jui chen, zingen en swingen. Jamai geniet. Astrid van der Zwet en Magda Parenghuan stellen zich tactisch op. Zodra ze horen dat Jamai vanaf de zuidkant over de Haven komt aanrijden, rennen ze naar het begin van de straat waar slechts één agent staat. Fans van het eerste uur zijn ze. Astrid heeft een cadeautje bij zich voor Jamai. Wat er in het kleine witte pakje zit? Ondeugend glin steren de ogen. „Dat zeg ik niet, dat is al leen voor Jamai." De twee vakscholieren zijn hun school eventjes ontvlucht. Alle kinderen van de ba sisscholen in Schoonhoven mogen om 11.00 uur al naar het stadhuis, maar dat geldt niet voor de hogere scholen in de stad. De twee meiden vinden Jamai van dichtbij even belangrijker dan hun oplei ding tot zilversmid. Astrid heeft succes: de auto draait stapvoets de Haven op waar door de stralende fan het cadeautje in de handen van Jamai kan stoppen. Waar de schooljeugd op 30 april jaarlijks sa mendromt voor de aubade, hebben ze nu een 'levend' middelpunt. Als Jamai zijn suc cesnummer heeft gezongen, scanderen de scholieren en hun moeders de naam van Dewi. Dewi en Jim geven aan de smeekbe des gehoor, waarna de drie Idols-sterren nog maar eens 'Step right up' zingen. In strak tempo verplaatst het Jamai-circus zich van de drukke binnenstad naar het Schoonhovens College, de school van de zanger. De school is nog steeds afgeplakt met posters. Op de nevenvestiging, waar d< zanger eigenlijk in de schoolbanken had moeten zitten, onthult hij samen met bur gemeester D. Wassenberg een bord. Het schoolplein heeft nu het Jamai-plein. Lachend laat hij zijn medeleerlingen weten' dat op 'zijn' plein wel regels gelden. „Er mag niet meer worden gerookt". Intussen stijgt de Jamai-koorts in het hoofdgebouw van het Schoonhovens College. Het pand is 's morgens vroeg al met hekken afgezet. De gemeente en schoolleiding hebben geen enkel risico willen nemen. Politie, brand- weer en EHBO zijn volop aanwezig, maar j de gevreesde massale toeloop blijft uit. Al- leen de plaatselijke bevolking is op de beer| Voor Jamai wordt het vooral een feest der t herkenning. Een staande ovatie voor Jamjd als hij tussen twee onafscheidelijke beveili-j gingsmensen de aula van zijn school be treedt. Daarmee is het cirkeltje wel rond. Want de muzikale carrière van Jamai is hiei begonnen. Op de jaarlijkse shownight van de school, stal Jamai de laatste jaren al de show. I Voor rector Peter Valk stond toen al vast da. Jamai later wel 'iets' in de muziek zou gaaif doen. Maar dat hun medescholier zou uit-L groeien tot een popidool, die nauwelijks nog normaal over straat kan, dat had nie- mand verwacht. L Jos Vertegh j: wat je ging doen. Wandelen? Dan pakte je een broekje mer11 kruis." Het antieke ondergoed leverde De Jonge nog de meeste hoofdbrekens op. „Daar heb ik echt mee gewors teld, omdat nergens beschreven staat in welke volgorde he* ondergoed werd aangetrokken, hoe je een korset rijgt en vooral: hoe je een korset weer loskrijgt." ri Zijde, wol en tule waren veelgebruikte stoffen. Naast zijdeit i japonnen zijn er ook veel zijden schoenen bewaard geble-C ven. „Je bewaart alleen je mooie dingen", legt De Jonge uitls „Gewone kleren werden afgedragen, vermaakt of verknipt^ Hoe simpeler, hoe zeldzamer.h Met de vondst van een 18de eeuws jak kwam De Jonge votfV een verrassing te staan. „Toen ik het jalm op een pop zette, dacht ik eerst: wat eefr grote maat en toen: wat zit dat raar. Heju bleek echter een jak voor een zwangerejei vrouw te zijn. Heel bijzonder, want ia zwangerschappen werden meestal zo-11 veel mogelijk gecamoufleerd." De collectie van De Jonge telt ook een aantal mannenpakken, uit de 18de eeui „Die vertellen iets over de tijd waarin zt gedragen werden. De zwarte mannen- Jj!' pakken uit de 19de eeuw verzamel ik niet. In die tijd betekende een net pak H gewoon geld verdienen, meer niet." De heren uit de 18de eeuw droegen ecl ter vaak dezelfde kleurige stoffen als de dames. „Tot de Franse revolutie was m de zelfs een mannenzaak, met hoge ha^ ken, ruches en strenge modewetten. Daarin was precies vastgelegd hoe lang de punten van de schoenen of de sleep,1 mochten zijn." Een wereld van verschil met de modern winkelketens en de modemallen. De mode is uitgekleed tq de bare essentials. Geen opeenhoping meer van hemd, on»» derbroek, korset, korsetlijfje, onderste onderrok, hoepelrol en nog een onderrok. Toch had die karrenvracht aan kleding ook een voordeel. Was je eenmaal aangekleed, dan hoefde je niet meer na te denken over de juiste houding. De Jonge:Alles ging auto*"J matisch. Schouders naar achteren, rechtop staan. Ik heb veel shows gegeven met volstrekt onervaren meisjes. Zate( ze eenmaal in zo'n kostuum, dan stonden ze vanzelf recht op." Maar modellen voor het showen van antieke jurken zijn nauwelijks meer te vinden. De meiden van nu zijn simpel" weg te groot om nog in de jurken van hun betovergroot moeder te passen. Om over de korsetten maar te zwijgen.^ Die krijg je tegenwoordig echt niet meer dichtgesnoerd. 3 Jennifer Faasen Die jurk vormde het prille begin van Jacoba's verzameling. Nu, ruim veertig jaar later, is haar collectie kostuums uit de 18de en 19de eeuw (tot circa 1910) uitgegroeid tot een van de grootste particuliere collecties in Nederland. Een bloem lezing is sinds vorig weekeinde te bezichtigen in het Achter- hoekse kasteel Huis Bergh. Op de expositie Verrassend Anders worden acht thema's uitvoerig belicht, van standsverschil en zuinigheid - een middagjapon kon met een paar kunstgrepen worden omge toverd tot een baljurk - tot de invloed van warenhuizen. Soms worden kledingstukken letterlijk binnenstebuiten ge keerd, om het publiek een kijkje achter de schermen te gun nen. De expositie is vooral géén lange rij aange- klede poppen, benadmkt De Jonge. „Dat is zo saai. In de meeste musea staan de pop pen keurig in het gelid, met alleen een bordje erbij. Maar ik vol graag iets uitleggen over het hoe en waarom van mode in vorige eeuwen. Het moet voor iedereen leuk zijn, ook voor mensen die niets van mode we ten." Op tweede paas- en tweede pinksterdag vertelt De Jonge aan de hand van dia's en kledingstukken over de invloed van kleding stukken op houding en beweging. Op 12 april is ze aanwezig om vragen over meege brachte textilia te beantwoorden. Dames trokken vroeger nooit zomaar een japonnetje aan; men voegde zich in strakke sociale structuren. Mode was de spiegel van de maatschappij. Je kon er de veranderende samenleving aan aflezen, maar ook politie ke onrust en economische bloei, kunst en techniek, zoals de toepassing van staal in hoepelrokken. Daarom is de expositie volgens De Jonge ook voor mannen de moeite waard. „Je ziet een duidelijke rela tie tussen mode en geschiedenis. De radicale verandering na de Franse revolutie, het stabiele Victoriaanse tijdperk met een langzaam ontwikkelend modebeeld en de snelle veranderingen als gevolg van het opkomend socialisme. Tot en met de minirok werd er nog één algemene mode gedra gen door iedereen. Pas na 1968 viel de mode uit elkaar." In het souterrain van haar woning in Amersfoort koestert De Jonge 250 jurken plus ontelbare accessoires van top tot teen: schoenen, kousen, kraagjes en hoeden. En niet te ver geten de onderbroeken, van kriebelige wolletjes tot rode flanelletjes, kuis tot over de knietjes. Hoewel, kuis? „De meeste onderbroeken hadden geen kruis. Zo'n onder broek krijg je namelijk amper uitgetrokken onder al die kle- dinglagen; je vindt nooit snel het juiste bandje als je naar de wc moet. Maar bij elke onderbroek zonder kruis laat ik ook een onderbroek mét kruis zien. Wat je aantrok, hing af van In de mode, uit de mode: het luistert nauw als je niet buiten de boot wilt vallen. Maar onze angst voor foute jurkjes is kin derspel vergeleken bij de ijzeren wetten van weleer. De kor setten zaten vroeger net zo strak als de sociale structuren. Jacoba de Jonge was 15 toen ze voor het eerst een antieke japon in handen kreeg. „De bruidsjurk van een oud-tante, uit 1900. Ik mocht 'm even aan, maar dat was makkelijker gezegd dan gedaan. Ik had hulp nodig; er zaten haakjes en ogen op plekken waar ik niet bij kon. Ik werd in een harnas geperst. Buigen was onmogelijk." Twee katoenen jurken uit 1829 uit de verzameling van Jaco ba de Jonge. Op de foto rechtsboven legt De Jonge de laatste hand aan haar tentoonstelling in Huis Bergh. Op de foto in het midden een zijden baljurk uit 1845. Foto's: GPD De Britse acteur HUGH GRANT is op het witte doek een charmante vrouwenver overaar, maar in het echte leven is hij naar eigen zeggen een schoft. In het Ame rikaanse tijdschrift Vanity Fair zegt hij acteren zo erg te haten, dat hij er een tijd tussenuit wil en zich wil vestigen met een leuke vrouw. ,,lk ben er klaar voor, schat. Ik moet trouwen en kinderen krijgen", zei de 42-jarige Grant in een inter view met Vanity Fair. ,,Als ik vanavond naar een feest zou gaan en een fantas tisch meisje te gen het lijf zou lopen, zou het drie jaar geleden tot een korte rela tie hebben ge leid, maar nu~ houd ik mijn ge dachten open voor het idee om me te settelen. Voorgoed." Grant zegt verder zijn tijd te willen be steden aan schrijven. Foto: GPD Monsters van Loch Ness, bezoekers van Venus, astrolo gie, begin er niet overals ik in de buurt ben. Binnen de kortste keren hebben we ruzie. Maar over reïncarnatie kunnen we het altijd hebben. Werelduitvinding. On langs maakte ik kennis metArie. Zo'n eerste keer pro beer ik het gespreksterrein zo snel mogelijk te verbre den. De waarheid over iemand, opwekkend of niet, zit juist in de details. Tot mijn vreugde kwam het gesprek op reïncarnatie. In een mindere vrolijke periode van zijn leven had Arie een pendelaar bezocht, iemand die een gewichtje laat slingeren. De afivijkingen in de slin- gerbaan, per persoon uniek, geven aanwijzingen over de oorzaak van het lijden van die persoon en over de geneeswijze. Voor Arie luidde de diagnose dat er nog huiswerk was blijven liggen uitzijn vorige levens. Het is natuurlijk altijd leuk dat je die blijkbaar hebt gehad, een aantal vorige levens. De mens heeft een diep ver langen, onuitroeibaar te zijn. Miljoenen putten troost uit een carrière als Egyptisch prinsesje of gladiator, zelfs veel méér mensen dan er ooit prinsesjes of gladiatoren kunnen zijn geweest. Een raadsel, als u het mij vraagt, maar ook raadsels verrijken het leven en Arie aan vaardde zijn reïncarnaties met vreugde. Wel bleek uit de pendelbaan helaas dat Arie zijn huiswerk niet af had. Niet alle levenstaken waren door de diverse Arie's naar behoren vervuld (Kathedraal van Reims niet op tijd afgekregen, onaardig geweest tegen Nubisch slavin netje), vandaar dat op Arie nu een vloek rustte. Maar nu het goede nieuws: die vloek kon van Arie afgaan vallen. De prijs daarvoor, behalve het consult, was waarschijnlijk een moeheid die tien dagen zou aan houden. Die moeheid achteraf klopte, vertelde Arie mij. Het was sindsdien ook beter met hem gegaan. Nou ja, niet slechter in ieder geval. Wellicht had Arie dus zijn Gids gevonden. Zijn wie? Welnu, volgens Arie's pende- laar had ieder mens een gids, een kosmisch vriendje dat zorgt dat ieder mens het juiste levenspad afloopt en zo zijn huiswerk afkrijgt. Lukt je dat, dan is de belo ning totale rust. Je hoeft niet meer terug naar het Co losseum ofAlmere en wordt voor eeuwig opgeslagen in een groot zielen-magazijn, ergens rechtsaf bij Jupiter. Ik liet Arie vertellen tot hij stil viel, keek hem vaderlijk aan en zei dat het helemddl klopte, zij het dat in de we tenschap dingen als gids en wedergeboorte anders wer den genoemd. Naamskwestie, meer niet. Die gids, die het juiste levenspad aangeeft, heet daar erfelijke aan leg. De genen. En het is daarmee krek zoals Arie's pen delaarzei: het niet volgen van je genengids, tegen je aanleg ingaan, veroorzaakt lijden. Iedereen kent agres sieve stewardessen, rusteloze brugivachters en angstige leraren, en inderdaad: het wordt niks met ze. Volg je gids, wees jezelf is dus inderdaad een prima ad vies, zelfs van een pendelaar. En wedergeboren worden, dat doen onze genen al honderdduizend jaar. Telkens duiken ze op in weer een nieuw li chaam. Van bedje naar bedje, van mens naar mens. Ook u, lezer, hebt DNA in uw cel len zitten dat ooit op bisons jaagde. Krab over uw wang en onder uw nagel zit de opbrengst van duizenden levens voor u. En reken maar dat dat DNA iets van die levenservaring leerde. Het beste bleef over, om te eindigen bij u. Rest nog één laatste keus. Plant u voort, en u bent onsterfe lijk. Sterf kinderloos, en uw DNA mag naar het Nirwana. Reïncarnatie is in deze wereld aan de orde van de dag. Zelfs huishoudbacteriën kunnen het.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 2