KUNST CULTUUR 'Chirurgijn hakte en zaagde er niet zomaar op los' Seth Gaaikema terug in theater VVD: Verkoop Luxor voor één euro aan Van den Ende t(; La Primavera ontstijgt schijnbaar moeiteloos de zwaartekracht Museum Boerhaave gunt blik in 'schatkamer van de pijn' rcuit.nl c'>euitn,-euws Autocircuit.nl is verkrijgbaar bij tankstations, kiosken, tabakszaken en boekhandels bij u in de buurt t-Jan Dröge. lieffoto: Dick Hogewoning >rt-Jan Dröge ihet toneel haag - Tv-presentator t-Jan Dröge maakt in no- iber zijn debuut als toneel- ur bij het Nationale Toneel len Haag. Hij vertolkt de rol Graaf De Guiche in de klas- er 'Cyrano de Bergerac' van ïond Rostand. Cyrano zelf dt gespeeld door Stefan de le en de regie is van Franz ijnen. Aan deze grootse, ro- ïtische productie werken 23 urs mee. De première is op ivember 2003 in de Konink- Schouwburg. epenning ans de Wit en - De Vereniging Oud- len heeft de erepenning ;ekend aan de Leidse beeld- wer Frans de Wit. Volgens ereniging heeft De Wit een intkoombaar talent dat hem is dwingt door ramen en en zijn eigen weg te gaan. fieeft geleid tot een zeer tesvol oeuvre waarin ook Jen leiden sporen te vinden zoals de klimwand en fjf in Grofpuinheuvel in jamwoude. De beelden- tp bij het Museum Naturalis jeiden, onthuld in 2002, is rend de Vereniging Oud Lei- [een bekroning en eerbewijs r zowel Frans de Wit als de trzameling Büch lar veiling terdam - Het grootste deel jde nalatenschap van de in ember overleden schrijver- licist Boudewijn Büch pt via enkele veilingen Inbaar verkocht. Een dwars- Irsnee van de verzameling tan de (gebruiks)voorwer- I wordt geschonken aan een keum voor een permanente toonstelling ter nagedachte- Ban Büch. De erven van jh hebben hierover overeen- nming bereikt. De familie enkt de literaire rechten aan [fonds dat regelmatig een rage zal uitkeren aan een lent/schrijver op een gebied ff Büch betrokken bij was. Nieuw cabaretprogramma strijdslustig in een humoristische toonzetting ince Parade gaat ter Erasmusbrug rERDAM - De Dance Parade t deze zomer over de Eras- ibrug. De organisatie van populaire jongerenevene- Jt heeft de route van de mu le stoet aangepast wegens rtische obstakels. Zo kan eindfeest na de Dance Para- tfet meer op de LLoydpier itsvinden omdat het terrein |dt bebouwd. Vanwege Kzaamheden kan de op- kt evenmin over de Nieuwe nenweg trekken. Het eind- it van de Dance Parade zal Dp Katendrecht plaatsvin- De Dance Parade begint rdag 9 augustus om 12.00 (aan de Schiedamsedijk. ugdwerk van ccini gevonden - De kleindochter van de nse componist Puccini jt in de bibliotheek van het tinimuseum in Torre del J> bij Lucca in Toscane een jt uitgegeven jeugdwerk van r grootvader gevonden. Het om een kamermuziekwerk stemmen en orkest uit Puccini was toen negen- Jjaar. De hymne wordt be- ni voor het eerst uitge- i in een kerk in Torre del i. De Italiaanse tenor An- l Bocelli is gevraagd zijn lewerking te verlenen. Seth Gaaikema: „Alles wat er gebeurd is sinds Pim Fortuyn nodigt uit tot een politieke conference." Foto: GPD/Rob Keeris door Jacques J. d'Ancona Amsterdam - Seth Gaaikema komt terug in de theaters. Op 30 mei speelt hij de eerste try out van een nieuw cabaretprogram ma 'De orkaan doorstaan'. De titel is ontleend aan zijn verta ling van de musical 'My Fair La dy', ruim veertig jaar geleden. De zinsnede 'The rain in Spain falls mainly in the plain' vertaal de hij destijds als 'Het Spaanse graan heeft de orkaan door staan'. Uit het succes van 'My Fair La dy' vloeiden opdrachten voort om veel andere musicals te ver talen, zoals 'Kiss me Kate', 'Oli ver' en 'Sweet Charity'. Het was bovendien de aanloop naar de vertaling van de latere, grote Van den Ende musicals, zoals 'Les Misérables' en 'The Phan tom of the Opera'. Gaaikema schreef ook vijf eigen musicals, in het Nederlands en in het Duits. Seth Gaaikema: „Ik ben de laat ste tijd zelf door heel veel din gen heen gegaan. Vandaar die orkaan. Als je drie jaar niet ge schreven hebt komen er oerthe- ma's boven. Ik ben erg kwaad op de maatschappij, op de hy pocrisie en op de oorlog. Maar ik voel ook een enorme drang de mensen iets positiefs mee te geven, terug naar de kem. Zo zit ik nu eenmaal in elkaar. Allés wat er is gebeurd sinds Pim For tuyn nodigt uit tot een politieke conference. Het wordt een strijdlustig programma in een humoristische toonzetting." Gaaikema (63) heeft het opwin dende gevoel van een nieuw be gin. Hij constateert dat hij - na zijn hartaanval van twee jaar ge leden - zijn krullen, zijn inspira tie en zijn stem terug heeft. „Ik kan weer lullen en heb als nooit tevoren zin in het leven, alsof ik vandaag geboren ben." Op 15 oktober is de première van het nieuwe programma op eigen tekst en muziek. Het wordt geen grootschalige show en het aan tal voorstellingen blijft beperkt tot een stuk of dertig. Met de musical 'Kuifje', waarin Henk Poort de hoofdrol speelde, heeft Seth Gaaikema in 2001 goed gescoord in België. De pro ductie stond vijf maanden in Antwerpen en daarna acht we ken in Charleroi in de Franse versie. Het script en het scenario zijn van Gaaikema en Frank van Laecken, de muziek van Dirk Brossé. Parijs is nu aan de beurt. Op 1 oktober van dit jaar gaat de pro ductie 'Tintin, le temple du so- leil' (Kuifje, de zonnetempel) in première in het Hyppodrome d'Auteuil. „Er is inmiddels ook belangstelling voor Kuifje uit Montreal (Canada), maar niet uit Duitsland", aldus Gaaikema. „Daar is de stripfiguur Kuifje niet zo populair." Hoewel de zuiderburen zeer en thousiast waren over 'Kuifje, de musical' is het niet zeker of deze productie Nederland nog be reikt. Er loopt momenteel een enquête onder de theaterdirec ties met de vraag of ze er iets in zien. ert: Ensemble La Primavera loord: 28/3, Waalse Kerk, Leiden. muziek recensie Lidy van der Spek fan; lad k niet, Ensemble La lavera stapt voor haar we concert even naar lan en Van Poppel iladmuziek te kopen van Andrea Falconieri. Van deze Italiaanse hofcompo- nist, die leefde vanl585 tot 1656, is nauwelijks iets 'volledigs' te vinden. Na veel zoekwerk stuitte Clé- mence Comte, artistiek lei der van de groep, op vocale muziek van diens hand in de bibliotheek van de San ta Cecilia in Rome. Ook de instrumentale mu ziek is maar mondjesmaat te koop. En dan alleen voor elk instrument apart uitge schreven, zodat er heel wat moet worden gepuzzeld om een volledig overzicht te krijgen van de partitu ren. La Primavera heeft het nieuwe programma 'Passie en Geneugten' overzichte lijk in blokjes verdeeld om overdadig applaus te voor komen. De instrumentale muziek wordt steeds afge wisseld met zoete, stralen de, of heetgloeiende en kwijnende liedekens, wat dit optreden verrassend le vendig houdt. De viool en blokfluit zijn steeds prominent aanwe zig, omdat zij de melodie en tegenmelodie nemen, dialogen voeren met grap pige echo-effectjes. Het continuüm bestaat uit vio- la da gamba, klassiek gitaar en een kleine chromatische barokharp zonder pedalen en met twee rijen snaren. Met een pittig ritmisch La Buon' Hora luidt het en semble het goede uur of wel het geluk in. Prachtig verlopen de lange melodielijnen voor fluit in 'La suave Melodia - su Cor- rente'. De blokfluitist Clé- mence Comte en violist Igor Roukhadze zijn aan el kaar gewaagd, getuige de geestige lichtvoetige sa menspraak, muzikaal en heel alert. Vrolijk en vluchtig is de sfeer in La Carilla, virtuoos en vitaal in het 'koekoeks- 'stuk met kleine echo's, snelle riedels, opzwepende ritmes die geaccentueerd worden door de tamboe rijn. Mitchell Sandler heeft een fraaie donkere basstem, die wezenlijk iets te vertellen heeft tot aan het laagste re gister. Maar ook helder glanzend is zijn timbre in lichtvoetige liedjes als 'Pas- torella ove ti ascondi' (her derinnetje waar verberg je je). In duetten met de mez zosopraan Marieke Koster is het echt smullen van die twee. Keer op keer stapt de bas in de sporen van de warm klokkende stem van Koster in "Come fugace l'aura", dat tintelfris als een sereen briesje alle zorgen wegwuift. La Primavera musiceert ex pressief en op elkaar inge speeld, en ontstijgt door het totaal transparante sa menspel schijnbaar moei teloos de zwaartekracht. door Rody van der Pols vervolg van voorpagina door Marc Floor Rotterdam - De Rotterdamse WD-ffactie is be reid het nieuwe Luxor Theater voor het symboli sche bedrag van één euro te verkopen aan Joop van den Ende. Dat stelde WD-fractievoorzitter Van Gent gisteren voor in een gemeentelijke hoor zitting over de mogelijke verzelfstandiging van ge meentelijke kunstinstellingen, waaronder het Luxor. De bouw van het nieuwe Luxor Theater heeft de gemeente bijna veertig miljoen euro ge kost. „De verkoop van het Luxor voor één euro bete kent niet per se een verlies," is de redenatie van Van Gent. „Je bent weliswaar in één klap je inves teringen kwijt, maar ook je exploitatielasten. Dus waarom zou je het niet doen?" Van den Ende kocht in 1991 voor een bedrag van één gulden het Circustheater in Scheveningen. Wat de WD, de partij van cultuurwethouder Hulman, betreft kan hij nu een zelfde slag slaan in Rotterdam. Het idee om het Luxor aan Van den Ende te ver kopen komt nota bene van Luxor-directeur Rob Wiegman zelf, die het opperde als schrikbeeld voor de toekomst. „Ik heb het maar op tafel ge gooid," verklaart hij. „Ze bellen toch wel met Van den Ende. En als ze het willen verkopen voor een euro moeten ze dat vooral doen. Maar ik zal me tot het uiterste verzetten." De directeur is bang dat een Luxor onder Joop van den Ende alleen nog maar musicals zal pro grammeren die lopen zolang er publiek voor is. „Bert Visscher kan het dan wel vergeten," aldus de directeur. „En ik zie Van den Ende al helemaal geen opera's programmeren." Volgens Van Gent hoeft dat geen probleem te zijn. Zoals nu Van den Ende het Luxor huurt voor '3 Musketiers' kan Bert Visscher straks het Luxor hu ren van Joop van den Ende, vindt hij. „En is de huur te hoog voor een moeilijke opera, dan weet je tenminste wat de werkelijke kosten voor zoiets zijn. Als er alleen musicals worden gebracht vind ik dat ook niet erg." Coalitiegenoten CDA en Leefbaar Rotterdam voe len minder voor de verkoop van Luxor aan Van den Ende. „Ik zit daar niet op te wachten," zegt Sjef Siemons van Leefbaar. „Laat Luxor het eerst maar eens zelf proberen." leiden - Boren, zagen, brand ijzers, tangen en vlijmscherpe messen. In de ogen van de leek zou het instrumentarium van de zeventiende-eeuwse chirurgijn net zo goed het gereedschap van een sadistische beul kunnen zijn. Een vergelijking die nog niet eens zo gek is, gezien de onvoorstelba re pijn die een patiënt in die tijd moet hebben geleden. Over de zorg voor de zieken en de chirur gische instrumenten van weleer gaat de tentoonstelling 'Theater van leven en dood - Gezondheid en ziekte in de Gouden Eeuw' die tot en met 21 september te zien is in het Museum Boerhaave in Lei den. De Gouden Eeuw. Een tijd van pracht en praal, stadspaleizen en patriciërswoningen, weten schappelijke doorbraken en overzeese ontdekkingstochten. Maar ook een tijd van hongers noden en epidemieën, een tijd waarin een eenvoudige bot breuk een levenslange invalidi teit kon betekenen en een tijd waarin operaties steevast zon der verdoving werden uitge voerd. En dat dit een onvoor stelbaar pijnlijke aangelegen heid moet zijn geweest, doet één blik op de chirurgische in strumenten uit die tijd je besef fen. Een 'schatkamer van de pijn' noemt conservator Kees Grooss de immens collectie zeventien de-eeuwse chirurgische instru menten - een van de grootste ter wereld - die het wetenschap pelijk museum in huis heeft. Óp de nieuwe tentoonstelling zijn ze voor het eerst bijna allemaal te zien. „En stuk voor stuk zijn ze ge bruikt", benadrukt Grooss. „Bij het amputeren van ledematen, het verwijderen van abcessen, het boren van een gaten in schedels, noem maar op." Deze operaties waren in de ze ventiende eeuw het exclusieve domein van de chirurgijns, een beroepsgroep die veel aandacht krijgt op de tentoonstelling. Zo Boekelman en Six, twee 'overlieden' van het Amsterdamse Chirurgijnsgilde, circa 1700. Publiciteitsfoto is er onder meer een chirurgijn spraktijk gereconstrueerd. Dat hier tussen alle boren en zagen ook een ouderwets scheermes ligt, is geen toeval. Omdat ader laten en opereren alleen meestal niet genoeg geld in het laatje bracht, hadden de chirurgijns een belangrijke nevenactiviteit: knippen en scheren. Een chirurgijnsschool bestond er in die dagen niet. Wie het vak wilde leren, trad zo rond zijn vijftiende tegen betaling van les geld in dienst van een meester- chirurgijn. „Een addertje onder het gras was wel dat leerlingen gedurende hun leertijd niet van meester mochten veranderen", vertelt Grooss. „Veel chirurgijns maakten hier misbruik van door hun leerling in de barbierswin kel aan het werk te zetten en zelf de interessante chirurgische klussen aan te pakken." Toch waren de meest erchirur- gijns vaak heel bekwaam in hun vak. „Er bestaat een beetje een beeld van de chirurgijn als een charlatan, die er maar op los zaagde en hakte. Dat is geheel ten onrechte", stelt Grooss. „De meesten verstonden hun vak bijzonder goed. Operaties die uitgevoerd werden, waren abso luut functioneel. Bovendien wa ren ze vaak zeer betrokken bij hun patiënten. Ze gaven nazorg, deden huisbezoeken, noem maar op." Het beeld van de kwakzalvende chirurgijn is vooral afkomstig uit de prentkunst, stelt Grooss. „Daarin worden ze wel eens af geschilderd als sadistische lie den die hun patiënten graag pij nigen. Het is heel begrijpelijk dat ze zo werden afgebeeld. Een chirurgijn werd geassocieerd met pijn. Iedere ingreep die ze verrichten, deed vreselijk veel pijn. Neem iets simpels als een gaatje in je tand. Vullingen be stonden er nog niet, dus wat deed men: de tand werd getrok ken of afgevijld tot het gat was 'verdwenen'." Was de chirurgijn in de eerste plaats een ambachtsman die zaag en mes wist te hanteren, de Borstamputatie en nabehandeling. Publiciteitsfoto medicinae doctor was in de eer ste plaats een theoreticus. Hij was opgeleid aan de universiteit, kon Latijn lezen en spreken en was op de hoogte van de laatste theorieën omtrent het ontstaan en behandelen van ziektes. Dat laatste werd bij voorkeur aan de rand van het ziekbed, onder lei ding van een hoogleraar, ge leerd. De tentoonstelling kon op geen betere plek worden gehouden dan de huidige. Want waar nu de vitrines vol medische instru menten staan, werden in de ze ventiende eeuw de patiënten van het Caeciliagasthuis behan deld. Twaalf bedden waren er gereserveerd voor collegium me dico practicum. Hier werden de interessante 'gevallen' apart ge houden, waarvan het ziektever loop, de symptomen, de dia gnostiek en de toegediende me dicijnen met de studenten be sproken werden. Grooss: „Na tuurlijk gebeurde dat allemaal in het Latijns koeterwaals. Voor de patiënten zal het niet echt ge ruststellend zijn geweest." Mocht de patiënt onverhoopt overlijden én was hij een 'vreemd en onbevrund' persoon - iemand zonder familie en vrienden in Leiden - dan liep hij de kans om op de snijtafel van het anatomisch theater ontleed te worden. De levensgrote re constructie van dit 'theater van leven en dood', dat een vast on derdeel is van het museum, geeft een indruk van hoe dit er ongeveer uit moet hebben ge zien. Grooss: „Een paar keer per jaar werd er ook een openbare ontleding gehouden in het ana tomisch theater aan het Rapen burg. Daarvoor liep het storm. Behalve leerzaam was het open snijden van een lijk blijkbaar ook bijzonder vermakelijk. Theater van leven en dood - Gezondheid en ziekte in de Gouden Eeuw', tot 21 septem ber 2003 in Museum Boer haave, Lange St Agnietenstraat 10 in Leiden. Popmuziek trekt 6,2 miljoen gasten rijswijk - Popconcerten en -fes tivals hebben vorig jaar ruim 6,2 miljoen bezoekers getrokken. Dat blijkt uit cijfers van het Na tionaal Pop Instituut. De organisatie telde bezoekcij fers op van zo'n 170 festivals, 87 gesubsidieerde podia, vier grote zalen in het clubcircuit (Paradi- so, Melkweg, 013 en Tivoli) en de evenementen en concerten van Mojo Concerts. Van veel kleinere evenementen zijn geen aantallen bekend. (advertentie)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 19