KUNST CULTUUR Cultuur lijdt bijna niet onder oorlog 'Kleine Romeintjes hadden zwaardjes, nu zijn het supersoakers'i Zonder een zweem van zoetelijkheid Kolderieke klucht zonder vette knipoog Uilenspiegel in verschillende vormt Cirkelende spiegelman Openbare restauratie din haag - Museum het Mau- ritshuis in Den Haag gaat van 8 april tot en met 2 mei een openbare restauratie uitvoeren van het schilderij 'Het puttertje' van Carel Fabritius (1654). Hoofdrestaurator J. Wadum werkt onder toeziend oog van bezoekers en webcams aan het schilderij. Hiervoor wordt een museumzaal als restauratie atelier ingericht. Zeldzame werken Dickens geveild leek - In het Groningse Leek ko men zaterdag 5 april zeldzame of gesigneerde werken van de 19de eeuwse schrijver Charles Dickens onder de hamer. Tot de stukken behoren onder meer de eerste druk van 'The Chimes' uit 1844 en de eerste druk van 'Nicholas Nickleby' uit 1839 met drukfout. De ver wachting is dat de werken rond de 4000 euro per stuk gaan op brengen. Goetheprijs voor Nooteboom hamburg -Schrijver Cees Noo teboom is voor zijn gehele oeu vre onderscheiden met de Goe- the-prijs van de Alfred Toepfer Stichting in Hamburg. Noote boom nam de prijs, waaraan een bedrag van 25.000 euro is verbonden, gisteren in de ha venstad in ontvangst. De stich ting prijst de Nederlandse schrijver om de manier waarop hij „een precieze filosofische, historische en kunsthistorische vorming met de dichterlijke lichtheid van onbevoordeelde visuele ontdekkingen ver bindt". Nooteboom geldt in Duitsland als een van de be langrijkste Nederlandse au teurs. Veel van zijn boeken, zo als Het volgende verhaal en Ri tuelen, zijn in het Duits ver taald. Tot de winnaars van de Goethe-prijs behoren de Ameri kaanse auteur T.S. Eliot, de Duitse architect Walter Gropius en de Britse componist Benja min Britten. vrijdag 28 maart 2oo3 den haag/gpd - De Amerikaanse zangeres Kelly Rowland heeft vanwege de oorlog in Irak haar Europese tournee uitgesteld. Eer der maakten drie kleinere Ameri kaanse groepen bekend niet naar Europa te willen komen vanwege de oorlog. Omgekeerd heeft het Rotterdams Philharmonisch Or kest besloten een tournee door de VS af te gelasten. Het orkest zou vandaag voor twee weken naar de Verenigde Staten vertrekken. „Na overleg met alle betrokkenen heeft het orkest besloten onder de huidi ge omstandigheden niet af te reizen. Het toenemende gevoel van onveiligheid als gevolg van de actuele oorlogssituatie heeft tot deze beslissing geleid", aldus een verklaring van het RPhO. De concerten worden overgeno men door het Russische Mari- insky Orkest dat met zijn diri gent Valeri Gergjev (tevens chef van het RPhO) al in de VS is. Het culturele leven lijdt tot nu toe nauwelijks onder de oor logssituatie. Er zijn geen afgelas tingen, uitstel of programmawij- Kelly Rowland, hier tijdens de 45ste uitreiking van de Grammy Awards in februari, is een van de artiesten die wel een tournee af zegde in verband met de oorlog. Foto: AP zigingen - tenzij er sprake is van reizen van en naar de Verenigde Staten. Volgens Jan Willem Luy- ken van impresariaat Mojo uit Delft, dat veel zaken doet met Amerikaanse artiesten, 'valt het tot nu toe erg mee'. „Kelly Row land is de enige grote artiest die niet komt, maar ze heeft niet af gezegd, alleen uitgesteld. Daar naast zijn drie club-acts die niet doorgaan, SomethingCorporate, Machbox Twenty en de Voodoo Glow Skulls. De situatie is verge lijkbaar met wat er na de aansla gen van 11 september 2001 ge beurde. Ook toen is het meege vallen. Alleen Destiny's Child heeft de tournee uitgesteld." Volgens Luyken zijn de contac ten met collega's in de VS nau welijks minder dan anders. „Dat wil niet zeggen dat er niks aan de hand is. Het is misschien iets minder druk. Bovendien kan het natuurlijk zo veranderen, als er ergens iets gebeurt." Voor zover bekend is er geen sprake van Europese artiesten die opeens niet meer willen rei zen. Op problemen van een an der kaliber stuitte wel de Neder landse producent Stairway Pro ductions. Voor de Amerikaanse rolbezetting van de musical 'Je sus Christ Superstar' moesten nieuwe audities worden gehou den omdat zes acteurs de over tocht naar Europa niet wensten te maken vanwege de - toen nog dreigende - oorlog. Onder hen bevonden zich twee hoofdrol spelers. De tournee begint deze week. Voor de zekerheid is met de En gelse coproducent van de voor stelling gezorgd voor een nood plan. Mochten een of meer de van de in totaal dertig acteurs naar huis willen tijdens de tour nee dan zijn er vervangers be schikbaar. theater recensie Wijnand Zeilstra Voorstelling: Tel uitje winst', klucht van Ray Cooney. Regie: Bruun Kuijt Spel: Jon van Eerd, Inge Ipenburg, Laus Steenbeeke, Marjolein Algera, Filip Bolluyt Istvan Hitzelberger, en Maja van den Broecke. Gezien: 27/3, schouwburg Leiden. Aan de wand van het huiska merdecor hangt een koekoek- klok - het ultieme symbool voor oubolligheid. Zegt dit iets over de inhoud en de aanpak van de ze klucht? Is de terugkeer van dit aloude, populaire en vaak ver guisde genre bij voorbaat al tot mislukken gedoemd? Na het verdwijnen van Het Theater van de Lach van John Lanting leek de klucht namelijk even voor goed verleden tijd. Een nieuwe club rond gangmaker en hoofd rolspeler Jon van Eerd pakt ech ter de draad weer op. Het resul taat mag er zijn, op zijn klucht productie valt weinig af te din gen. Er zijn twee belangrijke succes factoren aan te wijzen. Het ver haal is net geloofwaardig genoeg om je tijdens de gehele voorstel ling door alle flauwekul te laten meeslepen. Daarnaast zijn het de acteurs die alle noodzakelijke overdrijving uiteindelijk goed weten te doseren. Van Eerd toont zich in zijn mimiek, in zijn alomtegenwoordigheid in het verhaal en in zijn alerte timing een waardige opvolger van John Lanting. Maar het is bijvoor beeld ook heel leuk om Inge Ipenburg in een totaal andere rol te zien spelen dan we van haar op televisie gewend zijn. Stel je toch eens voor door een stomtoevallige verwisseling van een koffertje blijk je ineens bijna drie miljoen euro rijker te zijn geworden. Geen mens blijft dan nuchter, behalve de vrouw van de 'eerlijke' vinder Harry die niet halsoverkop naar Rio de Janeiro wil afreizen. Als het ge heim eenmaal is verklapt, begint de molen van halve waarheden, muziek recensie Lidy van der Spek Concert: La Stagione Frankfurt aLv. Michael Schneider, m.m.v. Steven Issertis, cello. Gehoord: 27/3, Stadsgehoorzaal, Leiden. La Stagione Frankfurt speelt in één woord beeldschoon; zonder een zweem van zoetelijkheid. Zo kun je dit top-ensemble wel kwalificeren Alle vier program- ma-onderdelen getuigen van een betoverende schoonheid, waarvan het Celloconcert in A van Carl Philipp Emanuel Bach het pure hoogtepunt is. Wat een geweldig talent is de cellist Steven Isserlis, niet alleen op de hedendaagse cello, maar ook en vooral op de barokcello met zijn heel eigen lichte tim bre. Isserlis is eigenzinnig ge noeg om dit instrument mét pin op de grond te bespelen. Met een in het allegro dient hij zich aan als een zeer persoonlijk me dium, groot acterend musicus. Maar gelukkig zet hij zijn gevoel voor drama geheel in ten dien ste van de muziek. Het héle concert waart door z'n markan te kop, waardoor zijn inzetten, het meegaan op de vleugels van de orkestklank, het sferisch uit zingen van elke frase, compleet fascineren. In het largo benadert Isserlis geraffineerd de menselij ke stem in de smachtende me lodie die neigt naar wanhoop. Het is alsof je tussen de hoogte-, leugentjes om bestwil en per soonsverwisselingen te draaien. Kolderieke situaties ontstaan hierdoor zonder meteen te ver vallen in pikanterieën en in het klassieke smijten met deurtjes. De vette knipoog ontbreekt dus gelukkig in deze klucht. Zelfs de koekoekklok krijgt een functie in het verhaal wat teke nend is voor de kwaliteit van het geheel. De klok hangt er dus niet zo maar voor niets. Tegen het einde wordt plotseling ge schoten, waarbij het vogeltje van de klok wordt geraakt. Dat is komische triestheid. Zo'n dood vogeltje typeert als het ware de zorgvuldigheid in de enscene ring. londen - 'Live Culture' is de naam van de manifestatie die gisteren begon in het Tate Modern in Londen. De manifestatie betekende het debuut in Engeland van de in Russische kunstkringen zo bewierookte Oleg Kulik. De Rus noemt zijn voorstelling 'Armadillo for Your Show*. Tijdens zijn act cirkelt Kulik boven het publiek, beplakt met reflecte rend stukjes. Foto: EPA zo je wilt dieptepunten van de Matthaus Passion van Vader Bach belandt. Orkest en solist razen gedreven, maar zo licht als een veer door het allegro as- sai. De muziek is als nieuw, wordt heden geboren. Dat Boccherini een fameus cel list is geweest, hoor je direct in zijn virtuoze Celloconcert in Bes dat zeer effectief naar de cellist toegeschreven is. Regelmatig dunt hij het orkest uit tot een strijkkwartet, waarin de cello de hoofdrol speelt. Drie stemmen lopen met Isserlis op, hem vra gen stellend die ongedwongen en elegant opgelost worden in het andante gracioso. Ook in Haydns (Trauer)symfo- nie in e, en in Mozarts Symfonie in A speelt La Stagione Frankfurt onder leiding van hun be dirigent Micnael Schneid gesproken spiritueel. Ti rant en ademend intrcx het orkest zich in het allej brio. De orkestklank zwi gedreven op een zuchtje In het adagio, gespeeld begrafenis van de com wordt niet de nadruk gel de zwartheid van de doot zoals Haydn ook geleefd op de vriendelijk, bevri kant van afscheid nemen In de openingsmelodie v moderato van Mozarts sy is er weer dat prachtige s en blazerscoloriet van ee rend wit voorjaarsboeki het laatste allegro con speelt dit ensemble als 'e< ge god de zee ontstegen'. theater recensie Susanne Lammers Voorstelling: Uilenspiegel, Leids universitair half-lustrum theaterfestival Alles Klapt Ym Ted en The Leiden English Freshers. Gezien: 27/3, LA theater. Finale: 24 april. Een van de betere grappen, en helemaal in de geest van Uilenspiegel, aan wie het Leids universitair half-lustrum t terfestival gewijd is, werd gemaakt door het trio Ym het LUHLT, he. Daarmee werd de bedenker van deze m naam in de tweede halve finale toch nog even te kakken zet. Zoals alle deelnemers moesten zij als uitgangspunt stuk 'Uilenspiegel' nemen, dat Hugo Claus schreef voor lustrum van 1965. Ym Ted zelf vonden hun 'Tijlkens w een meeslepend anarchistische en multi-mediale persil op Idols, Anneke Grönloh én Willeke Alberti, alsmede f backende diva's, echter niet goed genoeg om daadwerk mee te strijden om de wisselbokaal. Na enige druk van de organisatie kwamen ze wel, maar al maar voor de lol. Jammer en volgens mij ook onnodig, v wat er ook aan hun bijdrage mocht ontbreken, de geest Tijl was vaardig geworden over hun opzet, die bij elkaai houden werd door absurdistische humor en een fantasti presentatie. Wel serieuze dingers naar de bokaal waren de Leiden En| Freshers, die met zevenmijlslaarzen door de geschiedenis de mensheid stapten, te beginnen met oerapen in een sche jungle en eindigend met de vraag: "Heeft er iemand Tijltje?" Met kleine slimme vondsten worden handig hele relden opgeroepen en revoluties getoond. Vooral de Bo Tea Party, het begin van de Amerikaanse onafhankelijkl met het botsen van de standen (égali-thee) en introduc van nieuwigheden zoals het juiste gebruik van het theez was een juweeltje. Ook hier viel dus veel te lachen, 1 knapper nog dan het scherpe oog voor komische details, hun rode draad. Het podium werd steeds troeperiger, en dat was niet zon De LEF integreerden hun pessimistisch wereldbeeld mei revolutionaire elan van de Uilenspiegel-figuur en maa duidelijk dat de wereld er niet op vooruit gaat. Terecht m met zo'n bijdrage door naar de finale. Alles Klapt, een bont gezelschap van classici en LAK-ci ten, was de braafste bijdrage van deze avond met 'Hic (het was hier). Zij volgden het stuk van Claus tamelijk ni gezet. In een raamvertelling stopten ze de geschiedenis Tijl, die getoond werd in korte scènetjes, waarin nadruki de emoties van de personages op de voorgrond stonden. Gosen, als de charmante Tijl, wist daar het best weg 1 maar 'Hic fuit' bleef wat stijf. Zo'n serieuze, persoonlijke pak vergt veel van het acteervermogen, je kunt je net] achter verschuilen. Maar voor die moed werd Alles Klapt beloond. Zij gaan door naar de finale met de 'wild card'. Annemarieke Willemsen, conservator Middeleeuwen van het Rijksmuseum van Oudheden, bestudeerde kinderen en hun speelgoed door Herman Joustra leiden - Spelende kinderen zijn van alle tijden. En van alle lan den. Nagenoeg elk kind speelt als het daartoe de gelegenheid krijgt Ook Romeinse kinderen. Toch was daar tot voor kort niet al te veel over bekend. „In oor konden en officiële stukken lees je alles over keizers en over het Romeinse leger", zegt Annema rieke Willemsen, conservator Middeleeuwen van het Rijksmu seum van Oudheden in Leiden. „Over het huiselijke leven is veel minder te vinden. En over kinde ren staat bijna helemaal niks op papier." Tot voor kort dan, want Willem sen, van huis uit kunsthistorica en archeologe, schreef het boek 'Romeins speelgoed'. Met als subtitel 'Kindertijd in een we reldrijk'. Ze verrichtte een uitge breide studie naar alles wat er over Romeinse kinderen en hun speelgedrag te vinden is. Want er mag dan niet zo heel veel over kinderen zijn geschreven, ze zijn wel spelend afgebeeld op allerlei kunstwerken. Bovendien zijn in de loop der eeuwen talrij ke archeologische vondsten ge daan. Waaronder ook speelgoed en andere kinderspulletjes. „Speelgoed is een afspiegeling van de samenleving. Het zegt iets over die tijd en die maat schappij." In totaal bestudeerde Willemsen zevenhonderd stuks speelgoed die zijn gevonden in het Ro meinse rijk. „Poppen vormen een grote groep. Een kwart van die zevenhonderd stuks bestaat uit poppen. Daar komt nog een kwart bij dat bestaat uit minia tuurtjes - meubeltjes, servies goed en zo - dat vooral gebruikt werd bij het spelen met poppen. Dat is in totaal dus de helft Nog een kwart bestond uit speelgoed van hout en lappen uit Romeins Egypte en de rest varieerde van tollen en hoepels tot jojo's en rammelaars. „Poppen zijn echt meisjesspeel goed. Veel van die poppen zijn echt net Romeinse barbies. Met heupen, busten, bijbehorende sieraden en kleertjes. Dat valt ons op. Dat zegt tegelijkertijd ook iets over onze samenleving. In de jaren zestig vroegen som mige mensen zich af of het wel kon, dat een kind speelde met een pop met de vormen van een volwassen vrouw. Eigenlijk is dat een rare vraag, want dat is al 3000 jaar zo. Niet alleen in de Romeinse tijd, zo is gebleken, maar in alle oude en nie—wes terse samenlevingen. Je kunt je ook afvragen: waarom laat je een kind eigenlijk spelen met een babypopje, zoals bij ons. Want dat komt in de rest van de geschiedenis niet voor." „De miniatuurtjes zijn niet al leen bij meisjes, maar ook in de omgeving van jongens gevon den. Er zijn ook ruitertjes te paard bij en gladiatortjes. Daar van denken we dat ze zowel door jongens als meisjes werden gebruikt. Op afbeeldingen zie je er ze in elk geval samen mee spelen. Dat blijkt ook uit tek sten. In de Griekse tijd was dat niet zo. De Romeinen hadden ook gemengde scholen. Dat geeft een zicht op die samenle ving, die toch duidelijk anders was dan die daarvoor." Een van de belangrijkste ont dekkingen van het onderzoek is volgens Willemsen dat de Ro meinen enorm veel waarde hechtten aan kinderen en hun kindertijd. „Dat ze daarin eigen lijk zo op ons lijken is wel nieuw. Er is heel lang gedacht dat Romeinse kinderen een soort mini-volwassenen waren." „Kinderen vormden een kwets bare groep. Een op de twee werd niet volwassen. En daar van stierf een groot deel als zui geling. Omdat er zo'n hoge kin dersterfte was, zouden de Ro meinen er niet aan hechten. Dat dacht men, maar dat is niet vol te houden. Ze blijken oprecht bedroefd te zijn geweest als een kind stierf. De kinderen kregen een complete begrafenis. Met sarcofaag, kleding, sieraden en speelgoed. Dat is niet bepaald onverschillig te noemen." „Dat gold voor elke sociale klas se, niet alleen voor de elite. Zelfs kinderen van slaven kregen ca deautjes in de vorm van speel goed. Wat het meest opvalt: rijke en arme kinderen hadden het zelfde soort speelgoed, alleen van ander materiaal. Of het nu een eenvoudig houten paardje was of een duur paardje van bergkristal, beide klassen had den ze. Je kunt er uit afleiden dat Romeinen de kindertijd en het bijbehorende speelgoed be langrijk vonden. Je moet speel goed tenslotte kopen en verko pen. Of zelf maken. Uit alles blijkt dat ze van mening waren dat kinderen en spel bij elkaar hoorden, ze vonden het niet verfoeilijk of bezwaarlijk." „Van jeugd naar volwassenheid was voor de Romeinen een dui delijk afgebakend pad. Op een bepaalde leeftijd offerden ze hun speelgoed, voor ze volwas- Annemarieke Willemsen: „Er is heel lang gedacht dat Romein deren een soort mini-volwassenen waren." Foto: Mark Lamers ro sen werden. In onze tijd zijn we langer kind. Wij hebben ook geen ritueel om afscheid te ne men van de kindertijd. Ik heb het idee dat onze samenleving gestructureerder is. Wij hebben veel meer speelgoed waarvoor exact staat aangegeven voor welke leeftijd het geschikt is. En alles eromheen is geïndui 11 seerder. Maar goed, overi iv komsten zijn er wel degel ki Onze hoepels en tollen ui in ren vijftig en zestig lijken re die van de Romeinen. En 0 ger hadden de Romeintje ie: schien zwaardjes, nu zijn g persoakers."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 14