Een ode aan 'the girl next door' KUNST CULTUUR Hendrick Goltzius: virtuoos kunstenaar met verminkte rechterhanc Playboy-expositie in Rotterdamse Kunsthal maandag 24 maart 2oo3 Fotograaf Jaap Vliegenthart maakte in 1992 deze dose-up met natte haren van model Chantal van der Sluis. Foto: CPD/PR Ook fotomodel en actrice Daph ne Deckers poseerde voor Play boy. De fotoreportage van Bart van Leeuwen ging wereldwijd mee in alle edities van het tijd schrift. Foto: ANP/Bart van Leeuwen Tegenwoordig bekend van de reality-soap 'Adams Family", maar ook twintig jaar geleden gaf Patricia Paay zich al bloot voor de camera. Foto: CPD/PR door Marc Floor Rotterdam - De Nederlandse editie van Playboy bestaat twintig jaar. Om dat te vieren opende schrijver en columnist Jan Mulder afgelopen za terdag een tentoonstelling over Playboy in de Kunsthal in Rotterdam. In vijftig foto's van on der anderen Patricia Paay, Tatjana Simic en Kat- ja Schuurman is de historie te zien van de Ne derlandse Playboy, het blad van het smaakvolle bloot. „Wij richten ons op het meisje datje ie dere dag tegenkomt als je op weg bent naar kantoor." Bestaat de Playboy in Amerika al sinds de ja ren '50, in Nederland deed het blad pas in 1983 zijn intrede. Het werd meteen een suc ces. Nog altijd worden er tegen de 130.000 nummers per maand verkocht, of 160.000 als er een bekende Nederlander in poseert. Om het twintigjarig bestaan van het magazine te vieren is er een overzichtstentoonstelling in de Kunsthal. Playboy staat bekend als het blad van het smaakvolle bloot. De modellen worden mooi belicht, de decors met zorg uitgezocht en fy sieke oneffenheden weggeretoucheerd. Gere nommeerde fotografen als Paul Huf, Govert de Roos en Erwin Olaf maken de reportages. En de poses mogen nooit te veel weggeven, zoals bij het pittiger zusje Penthouse vaak het geval is. „De Penthouse stop je onder je ma tras", vat artdirector Piet van Oss het samen. ,,De Playboy kan je op het dressoir bij je moe der laten liggen. Van Oss, samensteller van de expositie 'Play boyfotografie in Nederland 1983-2003', werkte voor hij in 1984 bij Playboy begon onder meer voor een Nederlandse versie van de National Geographic en voor de Libelle. Hij ging zon der al te veel gêne bij het blootblad aan de slag, al zegt hij er eerlijkheidshalve wel bij dat hij het niet zou hebben gedaan als zijn moe der nog had geleefd. „Dan had ik het niet ge durfd." Van Oss, die tot 1999 verantwoordelijk was voor de vormgeving van Playboy, heeft altijd zijn best gedaan 'om het zo mooi mogelijk te maken'. „Het mocht nooit vunzig worden. De Playboy moet het hebben van de glamour. De foto's moeten er prachtig en gelikt uitzien. Heel af en toe probeer je een stapje verder te gaan door het wat artistieker aan te pakken. Maar niet te ver, want je moet het als man wel gewoon een lekker blad blijven vinden." Nadat in mei 1983 het eerste nummer van de Nederlandse editie van Playboy was versche nen, ging het blad voortvarend te werk. De ene na de andere Nederlandse ster werd ge strikt voor een naaktreportage, waaronder Adèle Bloemendaal, Patricia Paay, Liz Snoyink en Patty Brard. Viola van Emmenes verkocht met haar erotische fotosessie in het decem bernummer van '84 ondertussen de meeste exemplaren van Playboy. „Viola, ja, die zorgde voor een extreem hoge oplage", mijmert Van Oss. „Dat was toenter tijd een omroepster die iedere avond op tv was te zien. Met iemand als Ka tja Schuurman weet je van tevoren dat je veel gaat verkopen, maar met Viola was het een verrassing. Ze was al een stuk in de dertig en best aardig om te zien, maar zeker geen droomvrouw. Het heeft op de een of andere manier toch gewerkt." Wellicht dat het te maken heeft met de formu le van Playboy, die zich vooral richt op 'the Fotograaf Govert de Roos zette voor Playboy drie modellen in de rook van IJslandse warmwaterbronnen. Foto: GPD/PR girl next door'. „Het meisje datje iedere dag tegenkomt als je op weg bent naar je kantoor en waar je wel eens wat meer van zou willen zien," verklaart Van Oss. „En die wordt dan door Playboy op een hele glamourvolle ma nier gefotografeerd." Het moeten wel meisjes zijn, geen vrouwen. „Zo'n 23,24 jaar, dat is de ideale leeftijd." Wie de expositie in de Kunsthal ziet weet dat het bij Playboy geen wet is van Meden en Per zen. Veel modellen zijn aanzienlijk ouder dan de vereiste 24 jaar, al wordt dat in de regel ge compenseerd door hun bekendheid. Adèle Bloemendaal poseerde op haar vijftigste, en de ex-vrouw van de Franse politicus Le Pen ging voor de Franse editie op nog hogere leef tijd uit de kleren. Het werd het best verkochte nummer in de Franse geschiedenis. De meeste aandacht kreeg Playboy met een nogal brave foto uit 1986, waarop een man is te zien die zijn hand legt op de ontblote bil van een vrouw. Het stel dat poseerde was in het dagelijks leven ook een koppel en werk zaam voor de Tweede Kamer-fractie van WD. 'Erotiek in de Tweede Kamer' heette de foto reportage dan ook, en de hoofdplaat werd ge maakt in de bekende groene bankjes van het parlement. Het gevolg was een flinke rel, die nagalmde tot ver over de landsgrenzen. Het paar had nota bene Playboy zelf benaderd om te worden ge fotografeerd, en liet bij de foto's ook opteke nen waarom. Wij doen alles samen', gaf het bijgaande artikel te lezen. 'ïv^et deze foto's ge ven wij op onze manier vorm aan onze rela tie.' Na de reportage werd het tweetal bij de WD onmiddellijk de laan uitgestuurd. 1 De stroom aan bekende Nederlandse vrou wen die zich letterlijk blootgaf in de Playb<| duurt voort tot op de dag van vandaag. Va| Kiki Classen, Tatjana Simic en Sylvia Millet ging het naar Daphne Deckers, Froukje de Both en Katja Schuurman. Opvallend is ha actuele gehalte van Playboy. Is er een telej sieserie of spelprogramma dat enorm aan| pulariteit wint, dan is het blad er als de kip bij. De vitrine in de Kunsthal met oude numm van de Nederlandse Playboy is een lesje ini historie. Er is een cover met Big Brother's bine en eentje met de transseksueel Kelly, in een latere editie van hetzelfde program was te zien. De opkomst van TMF vertaald zich in een naaktreportage van Sonja Silvj de soapwereld is flink vertegenwoordigd 0 foto's van onder meer Froukje de Both en Tanja less. 'Idols' heeft de Playboy nog niet gehaald,) wellicht heeft te maken met de jonge leeftj van de meeste kandidaten. De expositie m wel een knipoog naar het programma, dcx het jaren '80-nummer te tonen waarvoor) ney Kaagman naakt poseerde. „Dat was to een hele spannende vrouw", zegt Piet van van Playboy. „Ze trad altijd op in van die strakke overalls en dan wilde je als man w eens zien wat daarachter zat." Meestal benadert Playboy zelf bekende Ne derlanders met de vraag of ze naakt willen| seren. Via de agent wordt een voorstel gedi waarna de onderhandelingen kunnen begi nen. Regelmatig weten de modellen Playbi op eigen gelegenheid te vinden, zoals de tv dochters van Gert en Hermien. „Die wilds maar wat graag", herinnert Van Oss zich. J Hermien wilde zelf ook wel." Volgens Van Oss is het een mythe dat bekj Nederlanders exorbitante bedragen krijgen voor een naaktreportage in de Playboy. „D konden we altijd wel om lachen. Meestal i het zo dat de modellen dat fabeltje zelf ini wereld brengen om voor de buitenwereld over te komen als iemand die zo maar eva uit de kleren gaat." Geld speelt wel degelijk een rol in de keuz< om voor Playboy te poseren, denkt Van oj „Maar het allerbelangrijkste is dat ze het g| zelf willen. Ze moeten het leuk vinden oroi hun lijf te laten zien. Je moet als model ietj hibitionistisch hebben en trots zijn op je a lichaam." De citaten die zijn opgetekend uit de mon| van Sonja Silva bevestigen dat Bij de naalj to's die van haar zijn gepubliceerd in eenJ cente editie van Playboy is te lezen dat ze 'nooit had gedacht' nog eens naakt te zullJ poseren. 'En toch heb ik het gedaan', stelt fier. 'Ek zit nu ongelooflijk lekker in mijn vJ Mensen mogen best weten wat ik te bieda heb.' De meeste bekende Nederlanders die hew geposeerd gaven ook zonder meer toesten ming aan de Kunsthal om de foto's opnieJ maar dan op veel groter formaat, te exposj ren. De leukste reactie kreeg Piet van Ossj Adèle Bloemendaal. „Die was toevallig jan vond het prachtig. Ze riep: wat een geweld cadeau!" De tentoonstelling 'Playboyfotografie in| derland 1983-2003' is tot en met 29 junlj zien in de Kunsthal Rotterdam. door Francoise Lede boer Amsterdam - Dankzij Karei van Man der zijn we op de hoogte van het on geluk dat Hendrick Goltzius (1558-1617) overkwam. In zijn 'Schilder-boeck', uit gegeven in 1604 en nog steeds een on schatbare bron van kennis over leven en werk van Nederlandse, Duitse en Italiaanse kunstenaars, beschrijft de biograaf hoe Goltzius als eenjarig jochie zijn beide handjes verbrandde aan gloeiende kolen. Op de expositie van zijn werk in het Rijksmuseum hangt in de eerste zaal de technisch perfecte tekening die de kunstenaar in 1588 maakte van zijn verminkte rechterhand. Voorzien van de kennis dat Goltzius rechtshandig was, imponeert de virtuositeit van de ruim 160 werken op deze tentoon stelling daarna natuurlijk des te meer. Zijn grote betekenis kwam tien jaar geleden al tot uiting op het overzicht dat het Rijksmuseum presenteerde onder de titel 'Dageraad der Gouden Eeuw'. De directeuren van de musea die uit de eigen collectie en vele bruiklenen deze Goltzius-expositie samenstelden, herinneren er niet voor niets aan dat de kunstenaar toen met veertig werken de grootste bijdrage leverde aan het verhaal dat de 'Dageraad' schetste over de bloei van het Hollandse maniërisme en de opkomst van het realisme in de Noord-Nederlandse kunst tussen 1580 en 1620. Rijksmuseum-directeur Ronald de Leeuw, Philippe de Montebello (The Metropolitan Museum of Art, New York) en Roger Berkowitz (The Tole do Museum of Art, Toledo, Ohio) roemen de zeer productieve prent- maker, tekenaar en schilder nu op nieuw als sleutelfiguur voor de perio de die vooraf ging aan de bloei van de Hollandse Gouden Eeuw. Hl} was al tijdens zijn leven internationaal zó gevierd dat hij er op zijn reis naar Ita lië af en toe de voorkeur aan gaf zijn ware identiteit verborgen te houden. Goltzius was volgens de biografie van Van Mander een practical joker die vermaak stelde in dergelijke toneel spel, maar zo tenminste ook onge stoord antieke beelden in Rome op papier kon zetten. Van Mander noemt hem veeleer bescheiden dan pronkzuchtig, 'iemand die uit een al les overtreffende liefde voor de kunst graag met een geruste ziel stil en al leen is omdat de kunst hem geheel voor zich opeist'. Zijn populariteit is vanaf de Tweede Wereldoorlog opnieuw enorm ge groeid, een herwaardering die op gang werd gebracht door wijlen de Tsjechische kunsthistoricus Emil Reznicek. Ter viering van de 400ste geboortedag van de kunstenaar maakte hij in 1958 in Rotterdam en Haarlem een expositie van tekenin gen die zijn virtuositeit voor het eerst weer op grote schaal bekendheid gaf. Sinds het J. Paul Getty Museum in 1984 "Venus en Mars betrapt door Vulcanus' uit omstreeks 1585 ver wierf, behoren zijn tekeningen op de internationale kunstmarkt zelfs tot de meest gezochte: Goltzius is 'in', met torenhoge prijzen als onvermijdelijke consequentie. Spierbundels Het Hollandse maniërisme, met Haarlemse kunstenaars als voor naamste beoefenaren, was een op merkelijk fenomeen. In de Dageraad- catalogus gaf Wouter Kloek een bloemrijke beschrijving van de stilis tische kenmerken van deze stijl. De thema's die de voorkeur genoten van Goltzius en zijn collega's Comelis Comelisz. van Haarlem en Karei van Mander (hij was behalve biograaf ook kunstenaar), waren allegorische en mythologische scènes vol erotiek en geweld. Véél heftige emoties, véél on natuurlijke lichaamshoudingen, véél spierbundels, véél van alles: hoe kon deze stijl bloeien in een tijd dat de steile, nuchteTe ^protestanten nog maar pas hun Tachtigjarige Oorlog 1 ii Op de expositie met werk van Hendrick Goltzius in het Rijksmuseum hangt dit doek 'Danaë' uit 1603. Fo to: GPD/Rijksmuseum Amsterdam tegen de katholieke Spaanse over heersers waren begonnen? Kloek vermoedde onder meer dat de Hollanders zich makkelijk konden identificeren met al die mythologi sche figuren: de overwinningen van deze spierbundels verhoogden hun zelfbewustzijn in de dagelijkse strijd tegen de Spaanse knoet. Maar er was ook een praktische verklaring: het toeval van de ontmoeting van Van Mander, Comelis Comelisz. en Golt zius in een Haarlem waar de toon aangevende oudere generatie kunste naars was gestorven en de nieuwe stijl 'ongestoord' kon bloeien en groeien. Goltzius werd begin februari 1558 ge boren in Mulbracht, een plaatsje even over de Duitse grens tussen Venlo en Roermond als oudste zoon van een glasschilder. Huigen Leef- lang, conservator van het Rijksmuse um en met vier bijdragen de belang- iji rijkste auteur van de catalogus bij de ze expositie, noemt de ontmoeting met Dirck Volckertz Coomhert een keerpunt in zijn leven. Goltzius werd omstreeks 1574-1575 aangenomen als leerling van deze erudiete graveur en tolerante ethicus. In de Nederlanden vervolgd door zo wel de Spanjaarden als de geweldda dige Watergeuzen, had Coomhert zijn toevlucht gezocht in het Duitse Xanten. Hij keerde na Haarlems ont zet in januari 1577 in maart terug naar de stad waar hij stadssecretaris was geweest. Op zijn aanraden volg de Goltzius enige maanden later en zou er niet meer weggaan. Van Mander vestigde zich als berooid vluchteling uit het Vlaamse Meulebe- ke in 1583 in de Spaamestad, maar had als schilder intussen in Italië en Wenen gewerkt Hij deelde zijn opge dane grote kennis van de internatio nale lamst en klassieke bronnen met Goltzius en Van Haarlem en liet zijn collega's tekeningen zien van Bartho- lomeus Spranger, de kunstenaar aan het hof van keizer Rudolf n die van essentieel belang is geweest als inspi ratiebron voor het Hollandse mani erisme. Goltzius bracht in 1585 de eerste te keningen van Spranger in prent, die hij zoals zijn gehele productie afdruk te in de eigen uitgeverij waarmee hij het monopolie van de Antwerpse prentuitgevers doorbrak. Superieur voorbeeld vol elegantie en wervelen de lijnen is op deze expositie zijn 'De bruiloft van Cupido en Psyche' uit 1587 naar een ontwerp van Spranger. Zijn gravure 'De grote Hercules' uit 1589 was een eigen ontwerp en kreeg niet voor niets de bijnaam 'Knollen- man' vanwege de extreme, dispro portionele spierbundels van de krachtpatser. Aapje Volgens Van Mander gekweld door zwaarmoedigheid die het gevolg was van een 'uitterende ziekte' (vermoe delijk tuberculose), ging Goltzius in oktober 1590 toch op reis naar Italië om eindelijk in levenden lijve d liefde kunst uit de Antieke Oud te kunnen bestuderen. Daarna hoorde zijn heftige maniërist stijl tot het verleden en concent de hij zich op navolging en veii ring van zowel de meesters uit di liaanse Renaissance en Noord-I pese meesters als Albrecht Dün Lucas van Leyden. De meeste indruk op deze exjx maken echter zijn prachtige pre en tekeningen van onder meei vrouw Grietgen Jansdr, zijn stief Jacob Matham, zijn hond, een 1 aan een ketting, de Italiaanse h houwer Giambologna en de I schappen uit de omgeving van 1 lem. Zijn allegorische en mythi sche thema's ogen weliswaar bij der virtuoos, maar vermoeid geest tenslotte op deze expositie zeer omdat het er zoveel zijn. Vanaf 1600 concentreerde Gd zich vooral op schilderen. Va erotiek van de naakte Danaë uit tot die van de naakte dochters di der Lot verleiden op een weil 1616, weet hij opnieuw grote be dering op te wekken door de sch heid die hij met zijn verminkte! realiseerde. Van Mander had 1 toen hij schreef: 'dapper handt soo veelderley veranderings uyti Tegelijkertijd met de Goltzius-ex tie zijn in het Rijksprentenkal veertig op de Antieken geïnspirf bronzen beelden van de in verj heid geraakte Delftse beeldho Willem van Tetrode (ca. 1525 - te zien. Wie zijn overweldig spierbundels en vernuftige atlet houdingen aanschouwt, kan meteen voorstellen dat Goltzius zijn werk werd beïnvloed. De exposities over Hendrick 0 us en Willem van Tetrode in Rijksmuseum (Stadhouderskad Amsterdam) duren tot en me mei. Openingstijden: dagelijks 10.00 tot 17.00 uur. De Goltziu talogus (Waanders Uitgevers) 52, 50 euro en die over Van Tel (Waanders Uitgevers) 29,50 eur

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 14