KUNST CULTUUR 'Dit is natuurlijk wel een mega-booking' 'We willen de mensen graag iets anders laten horen' Dichterlijke ode aan deliri Hedda stelt alles in dii van haar machtsdri Andere naam Sinfonietta Vonk slaat niet over bij NAMA Janneke van Dijl maakt indruk Maestros del Siglo Masters of lhe Dutch Gold onsterfelijke STERFSCÈNES De Boekenweek staat dit jaar in het teken van Leven en dood in de letteren. In dat kader kozen tien redacteuren van deze krant het boek met de meest aangrij pende sterfscène. Vandaag Aart van der Kuijl over de onvermijde lijke dood van Geoffrey Firmin in de roman Onder de vulkaan van Malcolm Lowiy. Dood onder de vulkaan van Malcolm Lowry (1909-1957) is een verrukkelijk, maar taai, want niet altijd even soepel leesbaar meesterwerk. Lowry is in 1934 in Mexico is begonnen aan deze roman en na hem een aantal ke ren te hebben herschreven, ver scheen het boek pas in 1947. Het is één lange sterfscène in twaalf hoofdstukken. Want dat het 't laatste etmaal van de En gelse ex-consul Geoffrey Firmin gaat worden, is van meet af aan kristalhelder. Het boek staat bol van fraaie metaforen en symbolen die niet nalaten je te vertellen dat het einde nadert. Het is een dichter lijke ode aan het delirium, maar ook een getuigenis van het men selijk onvermogen om met schuldgevoelens en het leven om te gaan. De Barranca, het diepe ravijn dat zich door het land slingert, vormt het hele boek een dreigende ondertoon. Firmins dramatische laatste 24 uur spelen zich af in de Mexi caanse stad Quahnahuac aan de voet van de vulkaan de Popoca- teptl. Een uitgelezen dag om te sterven, want deze De dag der Doden, ofwel Allerzielen, 2 no vember 1939, ademt één en al dood. De Mexicanen begeven zich naar het kerkhof om de overledenen te herdenken. Aan sluitend is het feest. Kinderen eten schedels en geraamtes van chocola en lijkwagens van mar sepein, muzikanten spelen in kroegen geschminkt als geraam tes. Ook is het een prachtgele- Leven en do in de letters lOEKENWÜK 2001 - 12 T/I»J genheid om perfectanu racho, stomdronken tei Voor de 41-jarige Eng( glo-Indische wees) Firn katholieke feest niet n een zoveelste aanleiding verslaving aan mescal e ruim baan te geven. Hi hem makkelijk gemaal] in het stadje zijn canii van 's ochtends vroeg ta de nacht open zijn. Zijn veel jongere Yvonne keert na wat i vingen terug naar Qua| met de bedoeling hui een nieuwe kans te gevi al snel heeft ze in de g haar ex geestelijk onb< is. Zijn obsessief drinkt een probleem, maar haar vertrek alleen ma nomen. Zijn continue houdt hem tegen haai ken hand - maar ook dii leven zelf - te pakken. Uiteindelijk wordt het f zijn jasje aan zijn jong broer Hugh heeft u hem fataal. Een teleg een krant dat Hugh in dingstuk heeft laten waarin Engelse woa 'jood', 'Amerikaans' vi is voor de propagand de militaire politie om hem een moon schoenen te schuiven koortsachtige, met mei laden kroegscène sch hem buiten zonder neer. Al stervend wo zelfverklaarde 'Ridder, Droevige Figuur' kloof, de Barranca L Iemand gooit hem een te haar vroeger op scht Hedda is dé rol voor i derlandse toneelvrouv Vogel, Petra Laseur, Blankers, Catherine I gencate en Marlies Hei een paar te noemen. Theu Boermans kon 1 twee vrouwen. Tjitske (Jet in de film 'Ja zuster' en Honey in "W voor Virginia Woolf Houten (Minoes in de mige film) leek de pit de twee, maar Boem net anders. Het lukte Reidinga haai imago van zich af te en een ijzige powerHi te zetten die al haar stalten en middelen stelt van haar machl gebruikt haar schoo charme, Lovborgs dl het unieke manuscript handen krijgt, de on van Thea, de pistolen vader. Van Houten sti tegen haar af als gedr met een Brabants acce Kennelijk ging dat s ten koste van de aant de andere acteurs; i gereduceerd tot paai Hedda's karretje. Jorg tekenfilmprofessor een passie voor boekc tes. Ook Lovborg en I Brack zijn geen partij tot een fataal einde. 1 voor ontmantelt Hedd toneel. Een mooi be schien een vondst mans, misschien g4t Ingmar Bergmans K die ooit in het Hollan te zien was. theater recensie Dick van Teylingen Voorstelling: 'Hedda Gabter" van Henrik Ibsen door De Theatercompagnie. Regie: Theu Boermans. Gezien: 8/3, Stadstheater Zoetermeer. Te zien: 22/3, Leidse Schouwburg. Churchill heeft over de Neder landse regering in ballingschap gezegd dat er maar één vent bij was: koningin Wilhelmina. Van het Noorse stadje waar Ibsen zijn handeling situeert kun je dat ook zeggen: er woont maar één vent, en dat is Hedda Gab- ler. De frustratie van de gene- raalsdochter is dat mannen er wel de dienst uitmaken (het 1891). Intussen lukt het Hedda in haar vergeefse strijd tegen de verveling aardig de mannen voor haar karretje te spannen. Ze is getrouwd met Jörgen Tes- man, die van zijn huwelijksreis nog een literatuurstudie maakte. Hij is doctor in de kunstgeschie denis, maar van het soort dat de huisnijverheid in Brabant bestu deert. Waarom is ze met hem getrouwd? ;,Ik was uitgedanst", zegt Hedda zelf. Maar zeker in deze productie blijft het huwe lijk een raadsel. Er was een man die spannend genoeg is voor Hedda: Eilert Lo vborg. Hij had ooit een relatie met Hedda, en is na een stevig alcoholprobleem back in town. Ook hij is kunsthistoricus, maar dan een geniale. Hij laat Jörgen het manuscript lezen van zijn nieuwe boek. Dat is wereld schokkend. Thea Elvsted helpt hem met zijn werk. Hedda pest- amsterdam/leiden - Het ensem ble Nieuw Sinfonietta Amster dam heet met ingang van vol gend seizoen Amsterdam Sinfo nietta. Het ensemble heeft veel nieuwe plannen die nauw sa menhangen met het vertrek van dirigent Peter Oundjian. Am sterdam Sinfonietta gaat zonder vaste dirigent verder. Het accent komt meer te liggen op de taak van concertmeester Candida Thompson, die met ingang van het volgende seizoen artistiek leider is. Tot de weinige dirigen ten met wie het ensemble vol gend seizoen optreedt behoren Mark Wigglesworth, Gennadi Rozjdestvenski en Peter Oundji an. De laatste keert af en toe als gast terug. Amsterdam Sinfo nietta is vaste gast (ensemble in residence) van de Stadsgehoor zaal in Leiden. (advertentie) muziek recensie Hans Keijzers Concert NAMA. Gezien: 20/3, Stadsgehoorzaal, Leiden. Vlak voor het optreden van NA MA zitten er wat groepjes men sen verspreid in de zaal. Bijzon der leeg oogt de Stadsgehoor zaal en op aandringen van het personeel gaat men gegroe peerd dicht bij het toneel zitten. Monika Rasoanirina veront schuldigt zich vrijwel onmiddel lijk dat ze de aankondiging in het Frans doet en kondigt een avond aan met muziek uit Ma dagascar, met invloeden uit Griekenland en België. De vier zangeressen hebben zichtbaar plezier in een avondje muziek, maar de hele avond speelt in je achterhoofd dat deze swingende Afrikaanse muziek gewoon compleet in de verkeer de zaal geprogrammeerd staat Natuurlijk speelt de matige op komst mee, maar in de Stadsge hoorzaal zit je nu eenmaal en met geen mogelijkheid krijgt NAMA de mensen uit hun stoel ook al laten de vier zangeressen hun heupen nog zo wiegen. De melodieën uit Madagascar spelen de boventoon en de kurk van NAMA drijft bijna geheel op de beide zwarte zangeressen van dat eiland. Monika en Lola geven het werk vaak spannende keelklanken mee of laten hun stem als een human ritmebox werken. Veel herhaling van sim pele vaak maar uit twee woor den bestaande refreintjes en daarover heen wordt door de beide zangeressen heerlijk ge zongen. De voluminieuze alt Mariana, uit Griekenland, heeft een onge looflijk stembereik en zorgt voor een westerse touch. Haar in vloed is sterk jazzy getint en haar klanken doen sterk denken aan het Finse Varttina en soms een beetje aan de Balkan. Vlak voor de pauze zingt ze een ver pakte 'La vie en rose'. Monika en Lola zorgen met hun koortjes voor de Afrikaanse toonsetting. Na de pauze geeft de Griekse het van de cd Vetse' komende, sterk Afrikaans klinkende, 'Hito- lognazy' met haar altstem een fraai donker accent. De begelei dingsgroep speelt de hele avond enorm vlak. Alleen drummer Patrick Randriamanjava komt met zijn speelse aanpak in de plus uit. Een hele avond kan NAMA maar matig boeien en dat is ei genlijk bijzonder sneu voor de dames die met hun opzwepen de muziek in een andere zaal de vonk veel gemakkelijker over hadden kunnen doen slaan. Dan had het publiek heerlijk tot in de kleine uurtjes mee bewe gen op de uiterst dansbare klan ken. Nu stond het vlak na tien uur al weer straat muziek recensie Lidy van der Spek Lunchconcert Janneke van Dijl, piano. Gehoord: 20/3, K&O-Kapelzaal, Leiden. Het 'amateurisme' van Janneke van Dijl wordt slechts merkbaar bij het in ontvangst nemen van een welverdiend applaus. Daar weet de anaesthesiste van het Leids Universitair Medisch Cen trum niet zo goed raad mee. Nu is elke dag mensen 'gevoelloos' maken ook heel iets anders dan mensen alert houden, hun zin nen prikkelen. Van Dijl kan het allebei. Haar muzikale kunnen komt en public aan het licht in de verbouwde KapelzaaL De Es tonia staat op advies van de brandweer in een andere hoek, op een ander podium. Dat lijkt de klank ten goede te komen. De stoelen - alle bezet! - staan in een halve kring om de vleugel heen en geven de Kapelzaal een intiemere sfeer. Klinkt de Nocturne in c van Chopin nog wat voorzichtig en schools, in 'Ondine' uit Ravels 'Gaspard de la nuit' komt Van Dijl uit haar schulp. Stralend sprankelt de versierende hoge melodie van de rechterhand bo ven de gestage waterdroppen in het middenregister. Ravels Ondine vindt zijn wortels veel meer in Liszt, dan in Cho pin in wiens stijl Debussy vier jaar later zijn eigen waternimf 'Ondine' schrijft. Janneke van Dijl maakt met enig bravour én muzikaliteit dat verschil tussen Ravel en Debussy aanschouwe lijk. De Jonge Julia (uit Romeo en Ju lia) van Prokovieff heeft je iets heel anders te vertellen. Met een frisse overmoed in onbesuisd staccatospel toont Van Dijl de uitgelatenheid van de jeugd, maar aan 't eind laat ze ook haar vertederende, breekbare kant horen. De ouderparen 'Monta gues en Capulets' zouden het met hun forse akkoorden en zware, beeldende melodielijnen mooi doen in de schilderijen tentoonstelling van Moussorgs- ky. De drie Préludes van Rachma ninoff, die Marietta Petkova nieuw leven heeft ingeblazen, zijn onder Van Dijls handen nog redelijk weerbarstig materiaal. De Prélude in D wordt rustig opgebouwd, en krijgt tot het eind toe een vriendelijke glans. Mooie transparante vergezich ten openen zich in de prelude in gis, maar er zijn ook passages die op slot blijven zitten, die be paald minder boeien. Voor het laatst bewaard Rachmaninoffs bekende Prélude in g, waarin de geest wellicht minder krachtig aanwezig is dan bij zijn idool Tsjaikowsky. Maar met de po wer en behoorlijke virtuositeit van Van Dijl maakt dit werk - enkele haperingen daargelaten - grote indruk. Foto: ANP Koningin opent expositie in Chili Santiago - Meesterwerken uit het Dordrechts Museum en gravures uit het Dordtse stads archief zijn sinds gisteren te zien in het museum van schone kunsten in Santiago. Koningin Beatrix verrichtte op de tweede dag van haar staatsbezoek aan Chili de opening van de ten toonstelling die drie zalen be slaat. Het Dordrechts Museum heeft een royale greep gedaan uit de eigen collectie Hollandse meesters met banden met de oudste stad van Holland. Later dit jaar is de tentoonstelling ook te zien in Dordrecht. Weer danceprijs voor dj Tiësto Miami - Dj Tiësto heeft in Mia mi een DanceStar Award USA aan zijn prijzenkast toegevoegd. De Bredase dj haalde de eerste plaats in de categorie Best In ternational dj. Hoewel Tiësto- vorig jaar werd uitgeroepen tot beste deejay ter wereld, was het allerminst zeker dat hij ook de belangrijkste danceprijs van de Verenigde Staten zou winnen. Vorig jaar verloor hij nog in Miami, maar meteen daarna brak Tiësto wereldwijd door. Sindsdien heeft hij alles gewon nen wat er te winnen viel. Musica Antica da Camera 'klein' Voorschotens podium om rekening mee te houden Noordwijkse dj Didier volgende week tussen Idols in Ahoy' door Rody van der Pols voorschoten - Bij de liefhebbers van 'oude muziek' zijn ze wijd en zijd bekend: Musica Antica da Ca mera. Ooit begonnen als een groepje bevriende musici, inmid dels uitgegroeid tot een stichting die een podium biedt aan menig ensemble. Vijftien concerten wor den er opgesomd in de nieuwe seizoensfolder die binnenkort van de persen rolt Daarmee vormt de stichting een drijvende kracht achter het culturele leven van Voorschoten. Bij de activiteiten die Musica Antica ontplooit, ligt de nadruk steevast op muziek uit de zeven tiende en achttiende eeuw. „We willen de mensen graag iets an ders laten horen", zegt secreta ris Nico van Schouwenburg. „En zeker als het om muziek uit deze periode gaat, is er nog zo veel onontdekt Zeventig pro cent van de muziek die voor 1850 is geschreven, is nog nooit uitgevoerd. Ieder jaar worden er nog spannende ontdekkingen gedaan."" Het zijn echter niet alleen de spannende muzikale keuzes die het succes van Musica Antica da Camera verklaren, zegt Van Schouwenburg. Ook de twee vaste locaties voor de concerten - het Ambachts- en Baljuwhuis en Oud Woehvijck - spelen daarbij onmiskenbaar een rol. „In beide gevallen geldt een historische omgeving met ruim te voor niet meer dan zestig, ze ventig mensen. Dat zorgt voor een hele speciale ambiance, waarin het contact tussen het Een kinderconcert van Musica Antica met Cocky de Jong (links), Godelieve Vliegen (midden) en Liduïn Stumpel in Oud Woelwijck. Foto: Henk Bouwman publiek en de musici heel direct is." Het is een van de redenen waar om niet alleen het publiek, maar ook de musici zo graag terugko men, zegt Van Schouwenburg. Ondanks het bescheiden hono rarium dat Musica Antica ze kan bieden. „Hoewel dat inmiddels toch wel een punt van zorg be gint te worden. De honoraria zijn al zes jaar niet meer gewij zigd. Het is vooral dankzij de goodwill van veel musici dat ze toch voor dat bedrag willen op treden. De vraag is hoe lang dat reëel blijft" „Het plafond van wat we aan kunnen, is inmiddels wel be reikt. Al onze concerten zijn uit verkocht Langs die weg kunnen we niet meer inkomsten verwer ven. Dus zijn we afhankelijk van subsidies. Of we voor de ko mende vier jaar een gemeente lijke subsidie krijgen, moeten we nog maar afwachten. Hoe dan ook zal het aantal concerten het komend jaar niet uitgebreid worden." Wel wordt dit jaar de serie Dorpskerkconcerten voortgezet. Twee jaar geleden begon de stichting met dit proefproject om jonge musici van het Ko ninklijk Conservatorium in Den Haag een podium te bieden. „Veel van die mensen willen wel spelen, maar hebben er de mid delen niet toe", zegt Van Schou wenburg. „Daarom hebben wij gezegd: kom bij ons in de kerk spelen. We kunnen geen hono rarium bieden, maar wel de op brengst van de kaartverkoop. In het begin is dat natuurlijk £en risico, maar de laatste keer zaten er zo'n 160, 170 mensen in de zaal." Een andere meinier om aanko mend talent te stimuleren, is een geldprijs voor de meest be lovende individuele deelnemer aan het Internationale Van Was- senaer Concours voor baroken- sembles. Inmiddels is de Musica Anticaprijs, die het afgelopen jaar 900 euro bedroeg, al vier keer uitgereikt. Van Schouwen burg: „Het is leuk om te merken dat al die winnaars inmiddels zijn doorgebroken, of op het punt van doorbreken staan. Ook biedt de stichting lokale amateur-ensembles een helpen de hand. Musica Antica zorgt voor een podium en neemt de organisatie en publiciteit ter hand. De gezelschappen hoeven alleen maar voor de muziek te zorgen. Zo staat voor het ko mend seizoen een optreden van The (Broken) Consort en Sinfo nietta Voorschoten op het pro gramma. De uitstraling van Musica Antica reikt intussen tot buiten de grenzen van Voorschoten. Mu ziekliefhebbers uit Leiden, Was senaar, Oegstgeest en Zoeter- woude weten de weg naar het Ambachts- en Baljuwhuis of Oud Woelwijck te vinden, zegt Van Schouwenburg. „Hoewel onze stichting door vrijwilligers wordt gerund, zijn we inmiddels heel professioneel bezig." Voor meer informatie: teL 071- 5611530 of internet: www.an- tenna.nl/MusAntica> door Herman Joustra NooRDwuK Allereerst is daar natuurlijk Jamai. Met in zijn kiel zog Jim, Hind, Dewi, David en noem de hele bups Idols maar op. Allemaal staan ze volgende week in Aho/ Rotterdam. Vier dagen lang, van 24 tot en met 27 maart En je hoeft geen helderziende te zijn om nu al te weten dat deze jonge artiesten vier keer voor een uitzinnig publiek zullen optreden. Net als dj Didier. Want de Noord- wijker mag dan geen Idol zijn, hij staat wel doodleuk plaatjes te draaien in Ahoy\ „Een kwestie van geluk hebben", zegt hij zelf. De verklaring van dj Didier, alias Diederik van Egmond, is een voudig. „Ik draai in The Spea kers in Delft De directeur daar van is ook de directeur van de productiemaatschappij die Idols heeft aangekocht" Nou ja, dat is een van de redenen. Maar hij weet ook wel dat zijn capacitei ten de afgelopen jaren niet on opgemerkt zijn gebleven. „Dat draaien is een beetje een uit de hand gelopen grap", zegt Didier, die bouwkunde studeert in Delft „Ik heb er nooit echt moeite voor hoeven doen, in die zin dat ik niet met mezelf ben gaan lopen leuren. Het gebeur de als het ware vanzelf. Ik kwam vroeger veel in 't Zeepaardje. Ik had daar kritiek op de dj. 'Doe jij het dan eens een keer', zeiden ze op een gegeven moment Zo is het begonnen. Je moet ge woon geluk hebben en in het juiste circuit terechtkomen. Het winnen van een grote lan delijke wedstrijd tussen studen- ten-dj's gaf hem nog eens een extra zetje in de mg. Maar Ahoy', dat is toch wel een ander verhaal. „Of dit nu echt mijn doorbraak wordt is moeilijk te zeggen. Ik weet wel dat niemand speciaal voor mij komt. Maar er komen wel 40.000 mensen met daaronder veel organisatoren van andere party's en feesten die mij een keer zien en horen. Dat kan heel nuttig zijn." Het is de bedoeling dat Didier elke avond twee uur voor aan vang van de optredens de Ahoy' vult met zijn muziek. En daarna draait hij nog op de zogeheten afterparty's en party's voor de vip's. „Wat ik ga draaien? Ik heb er al wel over nagedacht hoe ik het aanpak. Normaal draai ik op in tuïtie, je merkt altijd wel wat er op een bepaalt moment past bij een zaal. Maar dit is anders. Dit is zo'n groot publiek. Je ziet ook geen gezichten, je ziet alleen een massa. Ja, dan wordt het een grovere set. Niet qua hardheid en volume, maar meer mainstream, denk ik. Ik denk niet dat er echt K3-publiek op af komt Het publiek zal tusseh de 15 en 18 jaar oud zijn. En ouders zullen er bij zijn. Echt infantiel zal ik dus niet draaien. Een beet je TMF-georiënteerdL Dat is wel leuk voor de verandering. Kijk, het is natuurlijk voor een dj niet zo prestigieus als andere feesten - zoals in The More in Amster dam waar ik ook draai - maar het is wel eens wat anders. En ne, kwaad zal het me niet doen." Zenuwachtig is Didier in elk ge val niet. Elke dag 10.000 man DJ Didier: „Dat draaien is een beetje een uit de hand gelopen grap. Foto: Dick Hogewoning publiek, hij ligt er niet echt wak ker van. „Op Sint Maarten heb ik al eens voor 7000 man ge draaid. En een paar keer in Bel gië voor 4000 man. Da's ook vrij fors. Maar ja, dit is natuurlijk wel een mega-booking. En uniek, met die hele Idols-hype eromheen." EXPOSITIE EXPOSITIE Robert Heindel en tot 6 april bij The Donderdag t/m zondag en na telefonische afspraak.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 10