KUNST CULTUUR 'Mensen mogen er uithalen wat ze willen' terÏf^cIn e s Otis Kids mist vaart Terug in de tijd met Bryan Adams Verbeelding in het kwadra< 1 -85 1.85 Romeo en Juliette laten iets te wensen over 'Klare taal' van Ronald Brautiga Lafheid als grootste onde Jamai verslaat Elton J< dinsdag l8 MAART 2< !O03 Mathilde Santing met poëtische nieuwe show in Leidse Schouwburg Pipo-première in november Amsterdam - De familiefilm 'Pi- po en de p-p-parelridder' gaat op 20 november in de Neder landse en Vlaamse bioscopen in première, met de in Breda geboren Joep Dorren in de hoofdrol. De opnames zijn in middels afgerond. Het script is geschreven door Wim Meuldijk, geestelijk vader van de oor spronkelijke Pipo-boeken, tv- series en films, en Peter Romer. In de film, bedoeld voor het he le gezin, is vastgehouden aan de karakters uit de vroegere tv- serie. Van de oude cast is alleen Rudi Falkenhagen over, die boef Snuf speelt Andere rollen worden in de film vertolkt door o.a. Mariska van Kolck (Mam- maloe), Karin Bloemen (Tante Anouschka) en Daan Schuur- mans (Ridder Didero). Geen actie tegen Playboyfoto's Rotterdam - Het Rotterdamse college van B en W onderneemt niets tegen de tentoonstelling rond Playboyfoto's in de Kunst hal. De Christenunie/SGP had het college veizocht de exposi tie te verbieden om zo 'grenzen aan te geven op het gebied van normen en waarden'. De fractie stoorde zich vooral aan de uit nodiging voor de tentoonstel ling, die bestaat uit een uitklap bare naaktfoto. Het college vindt de keuze voor exposities en invitaties een zaak voor de directeur van de KunsthaL De expositie 'Playboyfotografie in Nederland 1983-2003' is van 22 maart tot en met 29 juni te zien. Eredoctoraat voor Kees Fens Amsterdam - De Universiteit van Amsterdam verleent een eredoctoraat aan emeritus hoogleraar moderne Neder landse letterkunde Kees Fens (1929). Hij krijgt de titel wegens zijn literaire kritieken en zijn grote invloed op de Nederland se letteren. Het eredoctoraat wordt op 8 januari 2004 uitge reikt tijdens de Dies-viering. door Sandra Put Amsterdam - 'Je stond op het duin en schreeuwde. En je hield niet meer op. De mensen keken. Maar ik begreep je wel Toen kwamen de Mannen, ze namen je mee. En Mamma hield ze niet tegen. Ik schreeuwde zonder ge luid. En zag alleen nog jouw ogen en hoe je naar Me keek. Verraad vergeet je nooit Het is één van de vele indruk wekkende momenten uit de nieuwe show van Mathilde San ting. In 'De 9 levens van...' ver telt de 44-jarige zangeres veel over haarzelf. Misschien wel meer dan eigenlijk de bedoeling was. „Ik vertel veel aan de men sen die goed luisteren", zegt ze. „Ik vraag me af of iedereen doorheeft waar deze show nu echt over gaat." Santing twijfelt of ze het zal uitleggen. „Ik wil geen kaartjes verkopen door mijn ellende te vertellen. Men sen moeten komen omdat ze naar mij willen luisteren. Ze mogen er zelf uithalen wat ze willen." De Amsterdamse zangeres geeft toe erg blij te zijn 'haar verhaal' op deze theatrale manier te kunnen vertellen. Voor de goede verstaander is snel duidelijk dat het leven van Santing niet altijd even makkelijk is geweest. „Net als iedereen, heb ook ik bepaal de dingen meegemaakt", zegt ze op een zachtere toon. „Mijn ei gen trauma. Het vervelende is alleen dat ik het mijne ook nog eens geheim moest houden." Nog niet zo heel lang geleden is bij haar pas duidelijk geworden wat er 37 jaar geleden precies is gebeurd. „Ik was zeven jaar. We waren in Canada. Mijn vader was ziek geworden. Hij werd opgepikt door een paar mannen in een auto. Ik heb altijd ge dacht dat het een ambulance was, maar het blijkt een politie wagen te zijn geweest" Mathilde Santing praat nu ge makkelijk over wat er toen ge beurde, terwijl dat moment toch behoorlijk veel impact op haar leven heeft gehad. „Mijn vader was korte tijd psychotisch", legt ze uit. „Zo'n veertig jaar geleden was dat een donderslag bij hel dere hemel. Zeker voor een meisje van zeven. Pas veel later In 'De 9 levens van...' behandelt Mathilde Santing verschillende episodes uit haar leven. Foto: Ray Christian toen mijn broer ook, in een veel ergere vorm, aan deze ziekte leeïd, werd voor mij duidelijk dat er verschillende vormen zijn. Veertig jaar geleden werd er nog geen onderscheid gemaakt tus sen degene die met een mes zwaaide of de ander die zei dat je zo'n mooi T-shirtje aanhad." 'Mijn Moeder de heldin, geëerd, geacht, gelauwerd En ik er voer haar armen ooit, in troost om mij geslagen. Alsof zij niet mijn moeder. Maar slechts een vreemde was Het is een ander moment in 'De 9 levens van' en verwijst naar een recente gebeurtenis. Een paar maanden terug kreeg haar moeder een koninklijke onder scheiding voor haar werk bij Yp silon, een vereniging voor fami lieleden van mensen met schi zofrenie of een psychose. „Die avond werd me duidelijk wat er precies was gebeurd. Ik dacht altijd dat ik alles al wist, maar ei genlijk begreep ik het verhaal helemaal niet. Ik bleek toen ik zeven jaar was niet alleen het vertrouwen in mijn vader, maar ook in mijn moeder te hebben verloren. Ik heb gezien hoe mijn moeder een truc gebruikte om mijn vader de politiewagen in te krijgen. Ze had gedaan of ze met hem meeging, was als eerste in de auto gaan zitten. Mijn vader stapte in, mijn moeder stapte aan de andere kant snel weer uit. Ik heb het gezien, maar ik heb het verdrongen." Toch is ze niet boos op haar moeder, eerder zelfs een beetje trots. „Ze heeft veel goedé din gen gedaan, zeker bij Ypsilon. Ik begrijp dat zij haar redenen had het zo te doen." Wel heeft haar moeders besluit veel invloed op haar leven gehad. ,Jk snap nu waarom ik vrouwen van die ver velende wezens kan vinden. Ze kunnen je achter je rug streken leveren. Ik ben er wantrouwig door geworden. Achterdochtig. Tegelijkertijd heeft me dat ook veel opgeleverd. Als blond zan geresje in deze wereld was ik ge waarschuwd." Mathilde Santing beleeft haar komende reeks voorstellingen niet als een soort van therapie. „Welnee, mijn therapie heb ik al gehad toen ik 23 jaar was." Dat het toch een emotioneel proces is geweest om de juiste Neder landstalige nummers bij haar verhaal te zoeken, kan ze niet ontkennen. „Maar de gedichten waren moeilijker. Een aantal is geschreven door mijn regisseuse Brigitte Odett Ik heb me bij haar behoorlijk bloot moeten geven. Ze heeft mijn woorden als basis genomen." De ander half uur dat ze op het podium staat, gebruikt Santing ook ge dichten van onder anderen Is- cha Meijer en Bertolt Brecht om zich te uiten. En daarnaast zingt ze natuurlijk. jeugdtheater recensie Theo de With Voorstelling: 'Sjemchasai en de eeuwige reuzen' door Otis Kids. Tekst muziek en regie: Marco Kalkman. Gezien: 16/3, Cultureel Centrum, Voorschoten. Otis Kids is een ambitieuze mu- sicalgroep. Afgelopen weekein de presenteerde het gezelschap zijn achtste musical op rij en opnieuw betrof het een spik- splinternieuw product De Schiedamse musicus Marco Kalkman is daar verantwoorde lijk voor. Als artistiek leider componeert hij steeds een nieu we musical en studeert die met de kinderen in. Kalkman is opgeleid aan het Rotterdams Conservatorium en die achtergrond is merkbaar. Hij legt de nadruk erg op de mu ziek, terwijl spel en dans toch minstens zulke belangrijke pij lers onder een musical zijn. Ook in 'Sjemchasai en de eeuwige reuzen' is dat het gevaL Er wordt niet gedanst en de acteerpresta ties zijn houterig. Dat is een ge- miste kans. Kalkman is een be gaafd componist en dirigent, maar het zou geen kwaad kun nen als hij versterking krijgt van iemand met theaterervaring. Hij heeft voor deze voorstelling een oud joods scheppingsver haal bewerkt Bij het ontstaan van de zon en de maan ontstaat er ook leven op aarde. De enge len in de hemel worden verliefd op de mooie dochters van de aarde en dalen af. Ze trouwen en krijgen kinderen. De onge hoorzaamheid van de engelen blijft echter niet ongestraft De baby's groeien uit tot reuzen, die alles vertrappen en opeten. Sjemchasai, de leider van de en gelen, bedenkt uiteindelijk de oplossing, waardoor de reuzen verstenen en daarmee het ge bergte op de aarde vormen. De Otis Kids doen hun best, maar een echte musical wil het niet worden. De door Gerwin Smit ontworpen kostuums zijn prachtig, maar het decor van bouwsteigers schiet tekort Het geluid is abominabel. Boven dien blijft het geheel te statisch. Het verhaal leent zich er mis schien niet voor om uit te pak ken met dynamische choreogra fie. Maar dan is het gewoon niet geschikt voor musical. Het is sowieso voor het jeugdige publiek een moeilijk te begrij pen verhaaL Het ontbreekt aan spanning en kabbelt grotendeels voort Pas als aan het einde de reuzen ten tonele worden ge voerd, gebeurt er echt wat. Maar ja, dan zitten die reuzen weer vast in het decor. Misschien is het voor Otis Kids niet verkeerd om eens naar een bestaande musical te grijpen die zijn kwali teiten al bewezen heeft. muziek recensie Hans Beider Concert Bryan Adams. Gezien: 17/3, Ahoy'. Rotterdam. Artiesten als Bryan Adams (43) moeten wel dolgelukkig zijn met de populariteit van de jaren '80 en '90 op dit moment. Want die herontdekking biedt de kans op een heerlijk avondje zonder al te veel risico's, zo werd bij de Ca nadese rocker gisteravond in het volle Ahoy" al snel duidelijk: na het openingsnummer 'Here I am', van zijn meest recente al bum 'Spirit' dook Bryan Adams met de hese stem al snel in de veilige hitarchieven. Net als bij zijn voorlaatste optre den in Ahoy" in 1999 bleek Adams nog steeds te kunnen re kenen op een trouwe, in leeftijd zeer uiteenlopende achterban, die eigenlijk niets liever wilde dan een feest der herkenning. Die publieke wens werd dan ook vervuld met nummers als '18 Till I Die', 'Summer Of '69' en uiteraard zijn allergrootste succes, de zoete ballad 'Everything I Do'. Met zichtbaar plezier leefde Adams zich samen met Keith Scott (bandlid vanaf het eerste Bryan Adams: duik in de veilige hitarchieven. Foto: ANP/Ed Oudenaarden uur) onder meer uit in een un- plugged-versie van het nummer 'Back to you' en vertolken ze sa men (bij afwezigheid van Tina Turner) met gillende gitaren 'It's Only Love'. Adams liet zijn meesterwerken vrijwel allemaal ongewijzigd de revue passeren. Met perfect ge voel voor timing gaf hij diverse gitaarsolo's een kans, ook laste hij meerdere meezingpauzes voor het publiek in. Alleen het eerder door Do succesvol geco verde 'Heaven' werd door Bryan Adams flink gerestyled. Dit keer tot een up-tempo nummer. Ronduit vervelend was de her haling van zetten rond de hit 'When You're Gone'. Op exact dezelfde wijze als tij dens Adams' vorige concertvisi te aan het Rotterdamse sportpa leis plukte hij een meisje uit het publiek om de zangpartij van voormalige Spice Girl Mel C voor haar rekening te laten ne men. Veel beter geslaagd was de toegift die Bryan Adams voor deze tour had uitgedacht. Na ruim vijf kwartier verliet hij met zijn band de zaal, om even later op een veel kleiner podium, midden in de zaal, terug te ke ren. Enthousiast en gedreven zette Adams 'A Little Less Conversa tion' van Elvis in. Deze onver wachte 'comeback' was zonder meer een slimme zet: tijdens 'She's Only Happy When She's Dancing" namen zijn meest alerte (overwegend vrouwelijke) fans bezit van het mini-podium om uitbundig met Adams en band te dansen. Met de gekozen nummers (o.a. 'De Verzoening', 'Binnen' en 'Inspiratie') behandelt Mathilde Santing verschillende episodes uit haar leven. „De vorm en de inhoud van deze voorstelling stonden vooraf niet vast", vertelt ze. „Pas langzamerhand kwam de vraag naar boven waarom ik een diva ben geworden. Ben ik er één en zo ja, waarom? Door een boek van Connie Palmen begreep ik het ineens. Je kunt met de anonimiteit van het the ater heel intiem zijn en tegelij kertijd afstandelijk en professio neel blijven. Die anonimiteit heb je nodig door de beschadi ging die je in je jeugd hebt opge lopen. Palmen beschrijft dat dat optreedt zodra het vertrouwen in zowel de vader als de moeder is verloren." 'De 9 levens van...', Mathilde Santing, 26 maart in de Leidse Schouwburg (uitverkocht). De Boekenweek staat dit jaar in het teken van Leven en dood in de letteren. In dat kader kozen tien redacteuren van deze krant het boek met de meest aangrij pende sterfscène. Vandaag Jan Kuys over het ultieme sterven in de romanDe meester en Margari ta van Michaïl Boelgakov. Een paar dagen na de terecht stelling buigt Pontius Pilatus, de vijfde procurator van Judaea die graag met hegemoon wordt aangesproken, zich over het perkament van Mattheus de Le viet. Daar ziet hij de woorden, die hem doen huiveren: '...de grootste zonde... lafheid...' Waarvan hij verlost dacht te zijn, blijft hem achtervolgen. De ge kwelde Romeinse voorman heeft in de tijdsspanne van een dag en een nacht zijn zelfrespect vergooid en een nog grotere he kel aan dat vervloekte jodenland gekregen, dan hij al had. Ge plaagd door een schele half- hoofdspijn heeft hij, conform de geldende regels, het lot moeten bezegelen van de volksophitser Jesjoea, bijgenaamd Ha-Notsri. Een filosoof, gezegend met een snelle tong, in wie hij niet het geringste kwaad heeft kunnen ontdekken. Pilatus wil het doodsvonnis van het joodse rechtsorgaan niet bekrachtigen. Verbanning van de geestelijk niet helemaal sporende man lijkt hem een betere oplossing. De geschiedenis moet echter haar loop hebben. Ha-Notsri heeft nog meer gezegd. En wel dat macht een vorm van tegen de mensen gericht geweld is. Zo'n directe belediging van de Romeinse keizer Tiberius kan Pilatus zich niet laten w len. Hij bekrachtigt het vonnis, maar hoopt dat ditionele gebruik bij de om met Pasen een misd vrij te laten in dit geval 1 biedt Hogepriester Kaj; vraagt echter invrijheit van de moordenaar Bar Nog diezelfde dag volgt me sterfscène uit de we ra tuur: de dood van Ch aan het kruis op de Schi Golgotha. In zijn boek! ter en Margarita heeft sche schrijver Michaïl het lijdensverhaal opgei als een ironische romai roman, over de duivel kou terroriseert. Het is heid van de Romeinse Pilatus die in deze van het kruisigingvei dood van Christus lei kov legt Jesjoea niet als laatste woord het gemoon' in de mond. De hegemoon heeft aanval van zwaarmr wanneer een van zijn n kort na de kruisiging v komt doen van de tere ling. 'Predikte hij nogw Pilatus weten. 'Nee hef hij was niet erg welbi deze gelegenheid. Hij maar dat hij lafheid alsf de ergste menselijke 0 beschouwde'. jeugdtheater recensie Paulien Koopmans Voorstelling-. "Luchtacrobaat', doorCees Brandt. Regie: Leopold Witte. Gezien: 16/3 (première), LAKtheater, Leiden. 'Luchtacrobaat' is een magische voorstelling vol verlangen. Som mige mensen hebben werkelijk alles over voor het vervullen van hun wens. Circusartieste Gré die samen met haar man Alberto een acrobatennummer aan de trapeze deed, ruilt met een een- dagsvliegje van lichaam om één dag als vanouds te kunnen vlie gen in de nok van de circustent. Het thema deze voorstelling van Cees Brandt is ronduit zielig. Gré heeft een plastic heup en last van astma. Daardoor strom pelt ze door het leven en hoest zich een ongeluk. Die heup is de schuld van Alberto. Want op een dag heeft hij Gré tijdens hun act laten vallen, omdat ze een astma-aanval kreeg en bijna in zijn gezicht hoestte. En hij vindt niets zo vies als geraakt worden door een kloddertje spuug. Dus sloeg hij zijn handen voor zijn gezicht, in plaats van ze uit te strekken naar Gré. Sindsdien weigert Gré het beroemde acro batennummer nog te doen en is Alberto kwaad weg gegaan om zijn eigen circus te beginnen. Tot nu toe bracht meer dan 25 pi voor volwassenen en deren en kleuters, monsters' en 'Zachtji voorstellingen prikke beelding, maar in de realistische 'Luchtacrc beurt dat in het kwadi. Het begint al bij het het podium staat een i Het publiek in het LAI tegelijk het circuspu tent, die bestaat uit ee i jectie, kan met two worden afgebroken. E verschijnt een landsch s bij worden tekeningen tische filmopnamen geschoven. Het resulta j reert veel actie en dyra als de beelden van de l e de, getekende auto D oerhollandse land rijdt. Door dit soort lijkt het alsof je in a bent beland. Het vervreemdende ef versterkt doordat Co alle rollen voor zijn neemt. Soms is Gré ea jectie en soms is ze soort spelletjes met lijkheid, maken luchtacrobaat' een voorstelling, al besta; vaar dat het jongere p spoor bijster raakt. I de voorstelling, hoe v ook, tegelijk ongrijpba vervolg van voorpagina Amsterdam - De cd-winkels worden vandaag platgelopen om de eerste single van Jamai. Eén keer eerder in de geschiede nis was het zo'n gekkenhuis in de cd-winkels. Dat was voor 'Candle in the wind' van Elton John. Hij bracht de single uit ter nagedachtenis aan Lady DL Maar wat verkoop b( j Elton John, in Nederl schaduw van Jamai. Jamai kan de derde vaderlandse hitge worden, die met zijla plaat van niets op nu 1 binnenkomt Starmak0 I think I love you, 200B col Harum (A whiter pale, 1967) gingen henL theater recensie Maarten Baanders Voorstelling: 'Romeo 'n Julliette, a 1 Caribian Xperienz' door Cosmic Theater. Gezien: 15/3 Leidse Schouwburg. Romeo en Juliette zullen nooit gelukkig worden. Al in de Ro meinse tijd werd het verhaal van hun tragische liefde verteld. Toen waren het de vaders die hun veto uitspraken over hun relatie. Later, in de versie van Shakespeare, stonden familieve tes in het zestiende-eeuwse Ita lië hun liefde in de weg. In Bem- steins West Side Story" waren ruzies tussen twee jeugdbendes in Amerika de oorzaak van hun ongeluk. Cosmic Theater ver plaatst het liefdespaar naar Ne derland anno nu, waar de aan wezigheid van verschillende ethnische en culturele groepen tot spanningen leidt. Romeo komt uit een Creools Surinaams gezin, Juliette is van Antilliaanse afkomst. De sfeer begint gemoedelijk. Het is carnaval. Maar als Romeo en Juliette elkaar leuk vinden, staat de hele boel op zijn kop. Juliet- tes moeder wil een succesvolle blanke jongen voor haar doch ter. En in Romeo's kringen denkt men dat Juliette alleen maar op een avontuurtje met hem uit is. Cosmic Theater geeft de verhoudingen in het etnisch gevarieerde leven in Amsterdam ldeurrijkweer. De hartstochten zijn groot, niet alleen tussen Romeo en Juliette, maar ook onder de mensen om hen heen, die zich flink druk maken om hun groepscultuur. Humor ontbreekt niet. Juliettes moeder pleit zo gepassioneerd voor een huwelijk tussen haar dochter en Ariel, dat ze zelf ver liefd op hem lijkt. Romeo en Ju liette leven duidelijk in onze tijd en cultuur. Was hun omgang in vroegere versies nog kuis, nu gaan ze al gauw met elkaar naar bed, hoeveel verontwaardiging ze daarmee ook oproepen. De uitbundige stijl van 'Romeo 'n Juliette' sluit aan op het Ca- raïbische temperament. Alles spat eruit, maar juist dit maakt het drama vlak. Dit komt door de nadrukkelijke, onechte ma nier van acteren. Ook het mora lisme waarmee verwoord wordt hoe erg het is dat twee bevol kingsgroepen elkaar haten, past eigenlijk niet in het moderne westerse theater. De extraverte, musical- en rapachtige stijl wor telt in de etnische groepen waarom het in deze productie draait. De deelnemers voelen zich er helemaal in thuis en gooien al hun energie erin. Iemand met een westerse achtergrond moet een flinke stap zetten om in de ze sfeer mee te kunnen gaan. De massale dansscène aan het be gin wekt veel verwachtingen, die helaas niet waar worden ge maakt. muziek recensie Lidy van der Spek Concert: Ronald Brautigam, piano. Gehoord: 16/3, Stadsgehoorzaal, Leiden. Het lijkt een try-out voor Ronald Brautigam. Dit recital op een 'gewone' vleugel, waar re gelmatig bladmuziek op de standaard staat Dat betekent dat Brautigam zich nog niet helemaal zeker van zijn zaak voelt. So what1 Hij kan blind varen op zijn grote vakman schap, al blijft het spontaan creatieve een enkele keer iets achter op zijn fenomenale techniek. De sfeer die Robert Schumann in Waldsze— nen' oproept, doet sterk denken aan zijn iets meer bekende 'Kinderszenen'. Brautigams 'Eintritt' krijgt datzelfde dromerig verstilde als 'Traumerei' waar 'Kinderszenen' mee begint. De twee Jagdliedjes worden extravert, uit bundig gespeeld en tintelfris is het 'Freund- liches Landschaft'. De "Vogel als Prophet' kwinkeleert, fladdert en vliegt weg op een teder harpachtig akkoord. Het zijn stuk voor stuk kleine sfeertekeningen. De eerste Barcarolle van Gabriel Fauré heeft de rechtopstaande partituur nodig om de boot veilig de haven in te laveren. Hoe kun dig en kunstig deze barcarolle ook wordt ge speeld, met een sterke melodielijn in de lin kerhand, met kabbelend en klaterend water, tot stroomversnellingen toe, toch klinkt er nog geen superieure, heel eigen visie in door. Die visie is wél onmiddellijk aanwezig in de tweede Barcarolle. Brautigam speelt nu heel ontspannen, inventief, in ongeke 1 nuances. In één ademtocht verbindt Brauti harmonisch aan de Berceuse va wiegt ons teder, maar niet in sl zorgt Chopins Barcarolle voor, tochtelijk meeslepend, maar met logeerde precisie wordt vertolkt11 trouwd terrein komt Brautigam Bl vens Sonate nr 15 in D. Het is a geliefde fortepiano hoort 'tokkelei In schitterende neerwaartse rof 1 telkens weer die sterke pink na hoge noot. De nerveuze fladdei Scherzo worden na de stevige over het hele toetsenbord steeds voller. Transparante staccato regf gaan hand in hand met reusachl' buien. Wellicht door zijn pianof grond speelt Brautigam op de E rassend klare taal.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 18