KUNST CULTUUR i 'Die lange blonde met die toeter' 'Ik schreef eigenlijk en plein publi Pietje Bell 2 met kerst in bioscopei Thielemann geen gastdirigent KCO Chantal Janzen in kungfufilm Scratch-uitvoering Carmina Burana Nieuwe bassist voor Kane Vadermoord in optima form Kunst omgeeft Beatrix in Zuid-Amerika Don Ouichotte uit Cuba Xenia Meijer redt La Sfera Armoniosa Amsterdam - Christian Thiele mann treedt niet op als gastdi rigent bij het Koninklijk Con certgebouworkest (KCO). Door een rugblessure moet hij de concerten op 13,14, 19, 20, 21 en 22 maart aan zich voorbij la ten gaan. Dirigent Michel Ta- bachnik neemt de eerste twee concerten over. De Oostenrijk se dirigent Leopold Hager zal Thielemann vervangen in de concertreeks van 19 tot en met 22 maart. Amsterdam - Chantal Janzen gaat de hoofdrol spelen in de eerste Nederlandse kungfufilm. 'Fighting Fish' gaat over een jonge Chinees die naar Rotter dam reist om de dood van zijn broer te onderzoeken. Janzen speelt het Nederlandse meisje waar de Chinese jongen verliefd op wordt. Ze werd bekend door haar hoofdrol in de musical 'Saturday Night Fever'. Ook speelde ze in de film Volle maan'. De andere vrouwelijke hoofdrol in 'Fighting Fish' wordt vertolkt door Jennifer de Jong, bekend van het tv-pro- gramma 'Brutale meiden'. leiderdorp - In de Leiderdorp- se Dorpskerk geeft het het Lei derdorps Kamerorkest komen de zaterdag een scratch-uitvoe ring van de Carmina Burana, het wereldberoemde werk van Carl Orff. Onder leiding van de dirigenten Jos Schohaus en Stephan Pas wordt het stuk 's middags ingestudeerd. Aan het eind van de middag (17.00 uur) volgt het slotconcert. den haag - De Amerikaanse bassist Dion Murdock heeft zich aangesloten bij Kane. Mur dock is een zoon van de bassist van Mother's Finest en speelde tot voor kort ook zelf in die band. Hij schreef liedjes voor Macy Gray, speelde bas en drums op haar albums en speelt ook gitaar. Hij reageerde op de auditieoproep die Kane eerder dit jaar deed en heeft vervolgens twee auditierondes doorlopen. Kane is nu nog op zoek naar een gitarist, maar daar is nog geen kandidaat voor. De band gaat voorlopig door als kwartet en werkt soms met gastmuzikanten. donderdag 13 MAART 201 Wouter Kiers klimt liefst van het ene op het andere podium door Herman Joustra den haag/leiden - Het is de blik vanger in de woonkamer van Wouter Kiers. Een joekel van een tenorsax. Niet gewoon koper kleurig, maar met een zwart-wit- te, vlammende print. Lijkt een beetje op een steigerende zebra. Ja, die heb ik net nieuw", vertelt de tenorsaxofonist. „Had ik ge zien op internet. Laatst besteld en gehaald. In het begin was het wel even wennen. Er zitten twee lak- lagen over, de resonantie is wat minder. Normaal speel ik op van die oude barrels waar de verf al vanaf is. Deze heeft ook een iet wat andere vingerzetting. En hij is zwaarder. Maar goed, hij valt me niet tegen. Enne, je koopt zo'n ding om de blits te maken." Wouter Kiers (33) is toch al een opvallende verschijning. Een meter of twee lang, scherp ge sneden gezicht, twee joekels van laarzen aan zijn voeten, waar van de punten vrolijk omhoog staan en geblondeerde haren, die wild door elkaar heen zijn geboetseerd. Zo kent het pu bliek in Leiden hem ook Want Kiers mag dan in Den Haag wo nen, om de haverklap klimt hij ergens in Leiden op een podi um, of het nou een concertzaal is of in een café. Niet iedereen kent zijn naam, maar wel zijn verschijning, 'die lange blonde met die toeter'. „Ik speel nou eenmaal graag en het is mijn manier om op te vallen. Als je op een podium staat, wordt er naar je gekeken. Nou, dan wil je toch meer opvallen dan degene die in het publiek staat." „Ik stond een keer in een jazzca fé in Rotterdam naar een bandje te kijken. Raak ik op en gegeven moment met een vent in ge sprek die vertelt dat hij ook in een bandje speelt. Welke dan?, vraag ik Hij zegt: In die en die. Ik zeg: Krijg nou wat, die heb ik gisteren gezien, in Den Haag. Die vent was me dus niet opge vallen. Kijk, dat zal mij dus nooit gebeuren." Maar een ster, dat is Kiers voor alsnog niet. Niet zoals een van zijn grote voorbeelden Hans onsterfelijke STERFSCÈNES Wouter Kiers: „De saxofoon is heel agressief, maar ook liefdevol. Hard en zacht. Mooi en lelijk. Alles eigenlijk. En je kunt er in elke muziekstijl mee uit de voeten. Jazz, rock, funk, noem maar op. Archieffoto: Taco van der Eb Dulfer, van wie een grote actie foto aan de muur prijkt. „Voor hem heb ik veel bewondering, Hans is te gek Candy trouwens ook Weet je dat ik een keer met Hans Dulfer ben meegeweest naar Japan? In 2000 was dat Hij belde me op. Normaal speelde hij met Boris (Vanderlek, red.), maar die kon niet. Kun je mee naar Japan, vroeg hij. Dat wou ik natuurlijk wel, echt te gek'" „Ik werd pas een week van tevo ren gebeld. Voor ik het wist stond ik dus in Tokyo, te blazen voor uitverkochte zalen. Uitzin nige fans. Waarom Hans mij belde? Er lopen in Nederland zoveel saxofonisten van het conservatorium rond, maar die zoekt hij niet Voor Dulfer moet een saxofonist power hebben. En waarschijnlijk werkte ook mee dat ik zijn band al tiendui zend keer had zien optreden en daardoor het repertoire van bin nen en van buiten kende. Haha- ha." „Het was een leuke ervaring in Japan, maar het is niet zo dat ik daarna meer werk heb gekregen of betere aanbiedingen. Ik ben nu 33. Op radio en televisie ben ik niet regelmatig te zien. Naast een flink aantal gastbij dragen op cd's van bevriende collega-mu zikanten heb ik, in eigen beheer, twee eigen cd's gemaakt. Samen met collega-tenorist Ruud de Vries met wie ik al vanaf 1988 samen speel. Die verkopen we meestal bij optredens. Verder is het vooral veel spelen, veel op treden. Ik zit in een aantal vaste bandjes en nog een paar losse. Ik word veel gevraagd, moet ge regeld invallen. Zo gaat dat, als je heel vaak speelt, kennen ze je. Dat heeft iets leuks. Het is wel wat anoniemer dan het wereldje van de bekende popartiesten. Maar het is veel collegialer. Op die manier hou je het ook langer vol, denk ik" „Ook omdat de sax echt mijn instrument is. Het geluid, hoe het instrument er uitziet. Ze zeggen wel eens dat de saxofoon dicht bij de menselijke stem zit. Dat vind ik niet. Het is toch an ders. Hoewel bij nader inzien, je kan er zowel mee brullen als fluisteren, dus wat dat betreft ligt het wel weer dicht bij de stem. De saxofoon is wel breed, warm. Heel agressief, maar ook liefdevol. Hard en zacht. Mooi en lelijk Alles eigenlijk. En je kunt er in elke muziekstijl mee uit de voeten. Jazz, rock, funk, noem maar op. Met bijvoor beeld een vibrafoon is dat toch een stuk lastiger." „Ik heb allerlei saxen in huis, maar het liefst speel ik toch op een tenorsax. Die kan heel hoog en laag, die scheurt het meest Alt is met name hoog en scherp, te gek voor funk. Bariton is al leen laag, wordt mij al gauw een beetje te eentonig. Sopranen zijn van die piepsaxjes, van die clownstoeters. Daar zal ik niet snel op spelen." „Maar spelen zal ik, als het kan elke dag. Joh, iemand zei een keer tegen me: Wouter, je speelt zo vaak, je moet meer geld vra gen, dan hoef je minder te spe len. Nou, die heeft het dus niet begrepen. Al was ik multimiljo nair, dan zou ik nog elke dag spelen. Natuurlijk wil ik wel ver der komen, bekender worden. Met mijn kop op televisie. Echt een leuke plaat maken die het goed doet. Maar dat is niet het hoofddoel. Dat is en blijft op de planken staan." Kiers en De Vries treden zon dag op in Café De Twee Spieg- hels aan de Nieuwstraat in Lei den. Aanvang 16.00 uur. De Boekenweek staat dit jaar in het teken van Leven en dood in de letteren. In dat kader kozen tien redacteuren van deze krant het boek met de meest aangrij pende sterfscène. Vandaag Mar tin Hendriksma over de dood van de vader van Konstantin Pau- stovskij in diens Verre jaren'. Elke literaire carrière begint met vadermoord. Eerst moet de schrijver in spe zien af te reke nen met alle literaire helden die hem op het spoor van zijn schrijversschap hebben gezet. Anders kan hij nooit een au thentieke eigen literaire stijl uit zijn pen laten vloeien. Het is een moeilijke, vaak rond uit onmogelijke opdracht. Wie krijgt er na lezing van een wille keurig werk van Vladimir Nabo kov nog een pen op papier? Zijn proza is zo ongelooflijk knap ge construeerd en tegelijkertijd zo zinnelijk opgeschreven - zo'n vader valt eenvoudigweg niet te vermoorden. Je bent als literaire zoon tot een leven in de scha duw veroordeeld. In de hele wereld is er maar één schrijver die, wat mij betreft, Nabokov naar de kroon steekt: Konstantin Paustovskij. Waar het werk van Nabokov zich con centreert op de dramatische ge volgen van revolutie voor de voormalige Russische elite - zijn familie moest halsoverkop St. Petersburg verlaten - daar ver richt Paustovskij revolutionair missiewerk van onderaf. Voor hem en zijn literaire vrienden gloort het begin van een nieuw tijdperk Paustovskij begint zijn feno- Leren en doo in de letteren BOEKENWEEK 2003 - 12 T/J menale herinneringen, die de Arbeiderspers als zeven Privé-Domein zijn uitgegei letterlijk met de dood van 2 vader. Hij is zeventien jaar hem de onheilstijding bere moet zich in allerlei koetse weldig haasten om zijn vad het landgoed Gorodisjtsjei één keer levend te zien. He hem. Zijn door keelkanker troffen vader kan hem net fluisteren: „Ik ben bang da karakterloosheid je ongelul zijn." Het zijn woorden die eenl afgestudeerde gymnasium ling zich niet twee keer laai gen. Paustovskij stelt zijn li in dienst van de revolutie, i van hot naar her door de 0 ine en doet daar op zeer s< bele wijze verslag van. Zijn schrijvingen van het Kievi Odessa van begin twintigsi eeuw zijn zó beeldend, dal onmiddellijke behoefte va de voetstappen van de aul treden en spoorslags naar betreffende gebied af te rei Zo is die sterfscène onster omdat hij de kiem vormt; Paustovskij's latere schrijv schap. Een voorbeeld van dermoord in optima form lezers plukken wij er tot o| dag van vandaag de vruchi dordrecht/anp - Koningin Bea trix gaat op staatsbezoek naar Chili en Brazilië en neemt voor beide landen een muzücaal ge schenkje mee: een optreden van het Nederlandse Osiris Trio. Een dergelijk concert is bedoeld als 'contraprestatie" voor het door de presidenten van beide lan den aangeboden staatsbanket. Koningin Beatrix vindt het flauw een tegenbanket te organiseren en biedt daarom tijdens staats bezoeken altijd een cultureel ge noegen aan. Behalve muziek gaan er Neder landse schilderijen naar Chili. Van 20 maart tot en met 20 mei is in Santiago de expositie 'Ne derlandse meesters uit de Gou den Eeuw in Dordrecht' te zien. Te bewonderen zijn onder meer werken van Aelbert Cuyp, Ferdi nand Bol, Nicolaes Maes en Sa muel Hoogstraten. In Brazilië zijn nog twee exposities van Ne derlandse schilders, Albert Eek- hout en Frans Post, die door de vorstin met haar aanwezigheid zullen worden opgeluisterd. Amsterdam/anp - De film 'Pietje Bell' krijgt een vervolg e komende kerst al in de bioscopen te zien. De opnames de film, die als werktitel 'Nieuwe avonturen van de Zw Hand' heeft, beginnen begin april. Het scenario en de regie zijn wederom in handen van M Peters. De opnames hebben onder meer plaats in Rotten en Groningen. Ook het verhaal van de tweede film is g( seerd op de Pietje Bell-boeken van auteur Chris van Abkoi Alle karakters uit deel-1 keren terug in het vervolg. Nie hoofdrollen zijn weggelegd voor Eric van der Donk en Joh Kraaykamp jr. „Tijdens het schrijven van het eerste script bleven een h boel ideeën liggen die genoeg mogelijkheden bieden voor vervolg", stelde een woordvoerster van de producent. vendien ontvingen we op de website honderden vragen kinderen die dolgraag wilden weten hoe het verder ging een groot aantal personages. Gaan Martha en Paul trouv Komt de vader van Sproet nog vrij? Wordt Jozef nog gelul Op dat soort vragen geeft de nieuwe film antwoord." De eerste film van Pietje Bell trok tot nu toe bijna 850.000 zoekers naar de bioscoop. De film draait na vier maaD nog steeds in negentig theaters. Het vervolg gaat begin cember in première. Romandebuut Sees Snikkers vindt oorsprong in Leidse kroeg Amsterdam - Ze is 82 jaar oud, maar heeft de touwtjes nog strak in handen. Balletlegende en choreograaf Alicia Alonso evalueerde gistermiddag met enkele dansers de repetitie van 'Don Ouichotte' in theater Carré in Amsterdam. Alonso is met zestig dansers en danseressen van het Nationaal Ballet van Cuba naar Neder land gekomen om elf voorstellingen te geven. Foto: ANP/Olaf Kraak muziek recensie Lidy van der Spek Concert: La Sfera Armoniosa. Gehoord: 12/3, de Waag, Leiden. La Sfera Armoniosa is een groep van fijnzinnig muzikale mensen dia zich bekommeren om elke melodielijn, om de kleinste mu zikale wending, om het vaagste kleurcontrast, om élke noot. Dat leidt tot geraffineerde hoogte punten, maar kan helaas ook ontaarden in geeuwerige saai heid. Welnu, la Sfera Armoniosa bracht dat beide, gelukkig in de juiste volgorde. Het begon gewoon tam, zonder enige spanning; met 'villancicos' (gebaseerd op smartelijke lief despoëzie), oorlogsliedjes en 'canciönes' over ridderavontu ren rond het hof van Karei de Grote. Mike Fentross bespeelt de vihuela, een zevensnarig in strument, naar de vorm een voorloper van de gitaar maar als luit gestemd. De 16e eeuwse blinde vihuela-virtuoos Miguel Fuenllana maakte dit instru ment tot een van de populairste begeleidings instrumenten in Spanje. De viola da gamba com pleteert het basso-continuo, soms aangevuld met een kleine Spaanse renaissancegitaar. Het pittige ritme, de schwung komt van de in Argentinië gebo ren Adrian Rodriguez van der Spoel die de vrolijke, vitale per cussie voor zijn rekening neemt. Ook mezzosopraan Xenia Meijer was gisteravond van de partij. Zonder haar sprankelende, ge passioneerde zang was de avond bepaald minder boeiend en afwisselend geworden. Toch kon ook zij de spannings boog in de eerste liedjes maar nauwelijks handhaven. Klage lijk, langzaam, met veel herha lingen, soms licht flakkerende klank werd er geen richting aan het lied gegeven, geen voort gang gemaakt. Pas in het tweede vers van Juan dell Enzina, 'O Reyes majos benditos' (O, uitge doste, gezegende koningen), als het slagwerk meedoet en de dy namiek wordt opgezweept gaat de muziek je iets moois vertel len. De stem van Meijer bloeit op en straalt in Ta Morena que yo adoro', donkere Moorse die ik aanbid. Ze krijgen er met z'n vieren lol in. Na de pauze komt het accent nóg meer te liggen op de instru menten, met oude muziek uit Latijns Amerika. Spaanse 'mis sionarissen' zetten toentertijd een behoorlijk stempel op de lo kale, veelal Indiaanse muziek, waardoor bijzondere 'nieuwe' composities ontstonden. Hoogtepunt van dit concert is 'Folias', een oeroude, zeer be kende straatdeun die door me nig musicus werd opgepikt om er eindeloos op te variëren, zo ook deze groep. Kleurrijk en su- pervitaal swingen in toenemen de mate de variaties op het the ma de Waag in, drijvend op de stuwende kracht van Van Laar- hovens spel. Van een heel andere orde is de daarop volgende compositie/improvisatie op de vihuela, en van geestig com mentaar voorzien door Adrién Rodrigues op zijn kleine aan- eengesnoerde trommeltjes. Be vlogen volgt hij het zinnenstre lende spel van Fentross, ener zijds improviserend uit de losse pols, anderzijds minutieus en subtiel timend. Puur vakwerk. door Maarten Baanders leiden - Daglicht in café de WW. Vrijdagmiddag drie uur. Een beet je vroeg voor de kroeg. Sees Snik kers spreekt hier graag af. Hij zit hier vaak. „In de tijd dat ik aan mijn boek werkte - ik begon er zo'n vijftien jaar geleden mee - had ik altijd een klein notitie boekje bij me. Ik was er dag en nacht mee bezig en schreef dus eigenlijk en plein public. Later ging ik aan de computer werken. Toen moest ik me vaak thuis te rugtrekken om eraan te werken." 'De fabel van Specht en Beer' heet het romandebuut van Snik kers. Hij beschrijft de vriend schappen, relaties en (mis) com municatie tussen drie jongens en twee meisjes in het Leiden van de jaren tachtig. Ze bevin den zich 'in het speelkwartier tussen jeugd en volwassenheid', zoals Snikkers het noemt. De studietijd is voorbij, maar het werkende leven is nog niet defi nitief aangebroken. De vijf ro manpersonages zijn zoekende. Wat hebben ze aan elkaar? Wat is hun vriendschap waard? Hoe vrij kun je met seks omgaan? „Als adolescent heb je de kans met dit soort gekloot bezig te zijn. Ze zoeken hun eigen ma nier om met vrijheid om te gaan, om hun lot in handen te nemen. Daar gaat het boek over. Ik zat zelf ook ongeveer in zo'n situatie. Ik had een jaar geschie denis en een jaar filosofie gestu deerd, had een half jaar bij de gemeente gewerkt, maar die baan werd niet verlengd. Dus kreeg ik wachtgeld. Zo had ik Sees Snikkers in de WW: „Die mensen in mijn boek zijn eigenlijk best braaf. Ik leefde toch wel wat losser, was een echte nachtbraker. Foto: Henk Bouwman een mecenas. Ik had een half jaar vrij om te schrijven." Hoewel een van de personages een beetje op Snikkers lijkt en hij drie andere figuren geba seerd heeft op mensen die hij in die tijd vaak zag, is de roman ge heel fictie. „Er komt bijvoor beeld een meisje in voor, Ingrid. Degene die daar model voor stond, was een echte spring-in- 't-veld. Dat koos ik dan als uit gangspunt. De rest van het per sonage verzon ik zelf." „Het was een intensieve manier van schrijven. Als ik in het ver haal Jan aan het woord liet ko men, dan werd ik even Jan. En als Ingrid Jan antwoordde iden tificeerde ik me even met haar. Dan kwam haar antwoord van zelf. Soms was ik verrast wat er op die manier naar boven kwam. Het boek is organisch ontstaan, zonder plan vooraf. Zo kwam ik bijna automatisch bij de ontknoping. Ik keek er zelf van op." Al werkende kwam hij op het idee van een verhaal in een ver haal. „De hoofdpersoon begint op een gegeven moment een verhaal te schrijven. Die ge laagdheid hoort bij het thema van het boek. Hij ligt met zich zelf overhoop omdat het uit is met zijn vriendin. Terwijl hij schrijft, gaat hij in discussie met zijn hoofdpersoon en spreekt hij af dat hij diens verhaal naar een positief eind toeschrijft. Zo kom je op het idee: wij mensen zou den allemaal geschreven kun nen zijn. Dat levert een span ning op met de vrijheid die ie dereen als mieren in een hoop aan het zoeken is. Het is hope loos als je weet dat je leven toch maar geschreven wordt. Jaap, de schrijvende figuur uit het boek, zegt: ik zou zelf mijn schrijver ook wel eens willen oj ten." Leesbaarheid is het en voor Snikkers' stijl. J schrijvers van wie elke zi het Nationale Dictee 1 moet drie keer lezen vo« weet wat er staat. Dat wi niet." Maar hoe natuurlijk zijni is, hij heeft er lang aan voordat hij tevreden was, zie wat ik destijds in dat boekje opschreef, is datl ders dan wat ik er uite van gemaakt heb." Hoewel Sees Snikkers zi in zijn personages inleel zijn eigen leven anders j van hen. „Ruiger, denk vijf mensen zijn eigenl braaf. Het aantal liters k thee dat ze drinken is 3 lijk groter dan het aanl bier en wijn. Niet dat ik gelmatig met een spuit donder in de goot aang kon worden, maar ik leê wel wat losser. Ik was ef nachtbraker." Hoewel er nergens nan straten en kroegen g worden, speelt 'De Fa Specht en Beer' zich dui Leiden af, althans voor v leest. „Als Jaap op een moment naar huis looj het stratenplan precies, vanaf de Hogewoerd, Slingers is, over de Bi naar het Noordeinde. Di staan er niet bij, maar ni hint gegeven heb, kun jt puzzel afmaken." Sees Snikkers present! roman op zaterdag 1' om 14.00 uur in boe Van Stockum aan d straat

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 18