KUNST CULTUUR 'Wij kiezen alleen de krenten uit de pap' Collectie Kunstuitleen: variatie en kwaliteit Bijzonder miniatuurtje aan het Plantsoen R7 Bas de Sax ondanks gebreken toch een feestje Mayumana: adrenalinerijk louwspel zonder adempauze ra voorstelling baretiers Wegens grote belang- is er op zondag 30 rt extra try-out van de jubi- iproductie van 25 jaar Cabaret Festival in de se Schouwburg. Het is voor erst dat zo'n grote groep retiers met elkaar een the- vond maakt. Erik van winkel, Lebbis en Jansen, ré Manuel, Kees Torn, De ende Maagden, Sanne s de Vries, Najib Amhali, »nt Bijlo, Verreck Pleijs- ivier Guzman en vele an- ex-winnaars verlenen hun •werking. De voorstelling a deze laatste opwarm- d exclusief in Theater Car- t/m 6 april) te zien zijn. 'prisot «rieden us/afp - In een ziekenhuis ichy is de Franse schrijver istien Japrisot deze week op prige leeftijd overleden. Dat fzijn uitgever laten weten, een aantal van zijn romans, onder 'L'été meurtrier' en mal partis' schreef hij ook cript voor de verfilming, met de Prix Interallié be nde boek 'Un long diman- le fian^ailles' wordt voor cherm bewerkt door Jean- e Jeunet, die ook verant- delijk was voor de succes film 'Le fabuleux destin ,aipélie Poulain'. Japrisot op 4 juli 1931 geboren in -leille. lectie De rerd geveild ia3u/anp - Het college van O emeester en wethouders Jreda laat een deel van de ctie van museum De Bey- nsfeilen bij Christie's. Dat het museum laten weten, .baat om zevenhonderd e'ten van Nederlandse kun- Lljars, die deels de voorraad aakten van de kunstuit- De Artotheek (kunstuit- van Breda werd in no- >er vorig jaar gesloten. De werden overgenomen een andere organisatie, die nam de werken die de heek van De Beyerd ge lote, niet over. Ie Khmer op :ival Cannes irdam/anp - De film 'S21, oordmachine van de Rode er' van Rithy Panh kan niet leningsfilm worden van jfde Amnesty Internatio- mfestival in Amsterdam it en met 23 maart). De s uitverkoren om mee te in op het Filmfestival van es en daar komen alleen ières voor in aanmerking, isty betreurt het wel dat en andere openingsfilm uitzoeken, maar gunt de selectie in Cannes van Het is een van de beste mentaires van het afgelo- aar, aldus een woordvoer- Ier Blanker #mt afscheid rdam/anp - De Rotter- e dichter/zanger Peter ;er (63) neemt op 30 maart n veertigjarige carrière af- d van het publiek. De die bij het grote publiek ld werd met zijn hit 'Het is ijk bescheiden te blijven', zelf voor een bescheiden eid met een matineevoor- ïg in het Rotterdamse Bi- ïeektheater. id zaterdag 8 MAART 2003 beeldende kunst recensie Bernadette van der Goes Expositie: 'Mixture', presentatie van werken uit de kunstuitleencollectie. Te zien: t/m 16/3, wo t/m za 12-17 uur, zo 12-16 uur, Centrum Beeldende Kunst, Hooglandsekerkgracht 19-21, Leiden. Het is te vroeg om nu al afscheid te nemen, maar toch heeft de tentoonstelling met werken uit de kunstuitleen bij het Leidse Centrum Beeldende Kunst iets weg van een zwanenzang. Onlangs be sloot het college van burgemeester en wethou ders de kunstuitleen op termijn te sluiten. Dat is jammer, want waar kun je meer ontspannen van een kunstwerk genieten dan in je eigen huis? Kunst moet onder de mensen zijn. Iedereen die in zijn woonkamer een schilderij, prent, sculp tuur of andere uiting van beeldende kunst heeft staan of hangen, weet hoe bijzonder het is om zoiets dagelijks om je heen te hebben en er echt mee te leven. Als het kunstwerk voldoende kwali teit heeft, raak je er nooit op uitgekeken. Vaak ga je er in de loop der tijd zelfs steeds meer in zien. Dat stelt ook eisen aan de collectie van een kunstuitleen. Die moet kwaliteit hebben, maar ook geschikt zijn voor verschillende smaken en interieurs. Niet iedereen houdt bijvoorbeeld van abstracte kunst, en wie klein behuisd is, zal niet snel kiezen voor een groot olieverfschilderij. Zo'n collectie moet dus genoeg variatie bieden. Zoals de expositie laat zien, is dat bij het CBK uitste kend gelukt. Door middel van zeventig werken van een groot aantal verschillende kunstenaars wordt een dwarsdoorsnede getoond van wat het CBK zoal in huis heeft. Direct bij de ingang valt meteen het grote land schap in zwart en wit van John Sikking op. We zien rotsen, water en een oever uit het schilderij opdoemen. Tenminste, als we willen dan kunnen we dat in de vlekken en lijnen herkennen. Want- de afgebeelde vormen zijn zo vaag gehouden dat je er eigenlijk alle kanten mee op kunt. Andere werken zijn veel minder vatbaar voor verschillen de interpretaties. Grappig zijn twee zwarte schil derijtjes van Wim Kok met de portretten van de stripfiguren Katrien Duck en Tante Sidonia, die in dikke slierten zwarte verf als een reliëf op het doek zijn aangebracht. Een ets van Thom Vink sluit op dit moment wel erg goed aan bij de actualiteit. 'Zielige dieren', noemde hij zijn afbeelding van twee herten met gasmaskers op. Heel bijzonder is het minimalisti sche wandobject van Thom Geraedts, waarvan de heldere eenvoud nog meer opvalt doordat het naast een kleurrijk landschap van de gebroeders Donker hangt. Ook het schilderij van Christie van der Haak, er schuin tegenover, vormt een sterk contrast met de stilte die het werk van Geraedts uitstraalt. In heldere, vrolijke kleuren schilderde Van der Haak een compositie van bladeren en decoratieve patronen. Pas na enige tijd begint op te vallen dat dit geen abstract schilderij is, maar dat in de wirwar van vlakjes van alles is te herkennen. We zien bijvoor beeld een vrouw die zich naar iets toe buigt dat op een dier lijkt. Het is typisch een schilderij dat hoe vaker en langer je ernaar kijkt steeds meer van zijn inhoud prijsgeeft. Wie dat thuis in alle rust wil ontdekken, kan het nu nog lenen. Want voorlopig gaat de kunstuitleen gewoon door. Tij dens de tentoonstelling kunnen alle kunstwerken alvast gereserveerd worden. Vijftien girls maken pret in Leidse Stadsgehoorzaal door Sandra Put leiden - Vijftien dames op tour nee door Nederland. Dat moet een vrolijke boel worden. Mis schien daarom de naam 'Girls wanna have fun'. Dat het gezellig wordt, is voor twee van de mei den - Lies Schilp en Manuela Kemp - al zo goed als zeker. „Wij kiezen alleen de krenten uit de pap, daarom is het altijd een feestje." „Misschien dat er dit keer iets meer lijn inzit." De donkerhari ge Lies Schilp (Herman Broods Bombita's en Gruppo Sportivo) en de blonde Manuela Kemp (Vrienden van Amstel, eigen band en televisiepresentatrice) kijken elkaar aan en barsten in lachen uit. „Voor zover dat mo gelijk is", proest de laatste. Volgende week zaterdag staan de vijftien dames in de Stadsge hoorzaal in Leiden met 'Girls wanna have fun'. Lies Schilp en Manuela Kemp zijn samen al goed voor een hoop 'fun'. Ze la chen uitbundig, ze praten veel en helpen elkaar met opmaken, want ze moeten wel netjes op de foto. Samen gaan ze naar het toilet, ze tutten en babbelen er vrolijk op los: 'Doe jij je jas aan? Ik vind de mijne zo'n vodje.' Het mag duidelijk zijn, het tweetal komt over als dikke vriendinnen die gezamenlijk voor een enor me drukte zorgen. Stel je met dat gegeven eens vijftien van dit soort girls in één ruimte voor, want dat is bij 'Girls wanna have fun' realiteit. „Oh, maar dat gaat heel goed", weet Lies Schilp als oprichtster van de band. „Het is misschien soms wat onoverzichtelijk, maar uiteindelijk gaat het meestal goed." Sprake van vrouwelijke haat en nijd is er volgens Manu ela Kemp zeker niet. „We doen in het dagelijks leven allemaal ons eigen ding en eens in de zo veel tijd komen we bij elkaar. Dan is het alleen maar lol, een feestje. Als we het niet leuk had den, zouden we het ook niet doen. Nee, afgunst kennen we niet." 'Girls wanna have fun' werd ge boren in 1990, in Den Haag, in eerste instantie als gelegen heidsband. „Ik kende genoeg solozangeressen doordat ik in de muziekscene zat", verklaart Schilp hoe ze aan de 'juiste mei den' kwam. „Monique en Su- Lies Schilp en Manuela Kemp: „Als we het niet leuk hadden, zouden we het ook niet doen. Nee, afgunst kennen we niet." Foto: GPD/George Verberne zanne Klemann van Loïs Lane deden mee, en natuurlijk de an dere twee Bombita's, Inge Bont hond en Robbie Schmitz. En Mieke Stemerdink van De Gi- gantjes en Frédérique Spigt zei den direct ja. We waren in eerste instantie met z'n negenen." De zangeressen traden op in Het Paard. „We oefenden 's middags en we zongen 's avonds. Meer deden we er niet aan. We werden begeleid door de huisband van Het Paard on der leiding van Hugo Schneij- der." De groep groeide en wisselde in samenstelling. Het aantal optre dens bleef beperkt. Na vijf jaar Het Paard werd 'Girls wanna have fun' gevraagd om op te treden in Nighttown in Rotterdam tijdens Internationa le Vrouwendag. Lies Schilp ver telt dat haar toen werd verzocht om ook vrouwelijke begeleiding mee ie nemen. „Ik zat inmiddels al in Amsterdam en via Herman Brood wist ik wel een aantal vrouwelijke muzikanten te rege len." 'Girls wanna have fun' is nooit echt officieel opgericht. In totaal horen er nu zestien dames bij de band (de harde kem-girl Mieke Stemerdink doet niet mee aan de nieuwe theatertour, om dat ze over twee weken is uitge rekend). „En eigenlijk zijn we met nog meer", aldus Schilp. „Mylene de la Haye hoort er bij voorbeeld ook bij. Alleen niet of ficieel. Ze is onze vervangster." Traden de girls vroeger slechts één keer per jaar op in Het Paard, tegenwoordig hebben ze het een stuk drukker. „We halen alleen maar de krenten uit de pap. Daardoor is het ook altijd een feestje. Zo is het theaterpro gramma waarmee we nu gaan toeren ook een krent. Anderhalf jaar geleden hebben we alle maal onze agenda's moeten trekken om te kijken wanneer het ons uit zou komen." Het resultaat: achttien optre dens verspreid over twee maan den door heel het land. Daarna is het over en uit, want dingen die leuk zijn moet je niet te vaak doen, luidt het girlsmotto. Het theater is een heel andere ambiance dan de dames ge wend zijn. „We hebben nu een arrangeur", vertelt Schilp, die aangeeft dat deze absoluut no dig is. „We kunnen nu koortjes zingen", klinkt het opgetogen uit de mond van Manuela Kemp. „Dat lukte eerst niet zo best. Iedereen koos gewoon de partij die het beste bij haar stem paste. En dan deden we maar gewoon wat." üi het theaterprogramma zin gen alle girls twee liedjes, verder zijn ze er voor de achtergrond en koortjes. „Ik ga iets uit 'The Sound of Music' doen", verklapt Manuela Kemp. „Wat we zingen zijn allemaal covers, zoals we al tijd al hebben gedaan. Het zijn wel voornamelijk' liedjes uit on ze optredens van de afgelopen jaren." Maar met die heuse arrangeur erbij, zal die de spontaniteit van de meiden niet geweld aan doen? Die gedachte wordt door het tweetal onmiddellijk tegen gesproken. „Oh nee, dat is niet zo", reageert Schilp. „Twintig procent van de show is van de arrangeur. De overige tachtig procent is van ons, de girls. Wat die tachtig procent inhoudt? De lol die we altijd al met elkaar hebben gehad en waar we ons succes aan te danken hebben." 'Girls wanna have fun', zater dag 15 maart, Stadsgehoorzaal Leiden. muziek recensie Susanne Lammers Voorstelling: Bas de Sax door Filmorkest Max Tak. Regie: George van Houts. Muzikale leiding: Leonard van Goudoever. Gezien: 7/3, Schouwburg, Leiden. Het is een grap die altijd werkt. Eerst heel ingewikkeld twee zware kisten naar hun plek sjouwen, en dan een keertje fluiten, waarop de volgende tien kisten gewoon zelf naar de hun toegewezen plek rollen. Uit die kisten komt het Filmorkest Max Tak, dat de laatste voorstel ling uit het Mozart-festivalle- tje voor zijn rekening zal ne men. Een voorstelling over een pas ontdekt bassaxo foonconcert van Mozart, waarin vooral veel kwijt is. De instrumenten om te be ginnen, zodat het orkest eerst als koortje moet optreden. En als de instrumenten een voor een teruggevonden en uitge deeld zijn blijkt de solist nog steeds zoek. Maar veel erger is, dat de draad van het ver haal ook geregeld zoek is. Dat is voor een voorstelling voor 'iedereen vanaf 6 jaar' dode lijk. Bas de Sax gaat over wachten en de tijd opvullen, en dat is eigenlijk teveel ge vraagd van het jonge publiek. Bas de Sax is een voorstelling die met oneindig veel liefde voor muziek en details is ge maakt, maar de grote greep ontbreekt. De vragen over wat er nou eigenlijk gebeurt op het podium en op het in genieuze projectiescherm gonzen letterlijk door de zaal. Die ruis hindert de tocht door de muziekgeschiedenis die het orkest maakt. Laat staan dat de grapjes aanko men, zoals het spelen van oude muziek op nieuwe in strumenten. De apotheose is dan natuurlijk de bassaxo foon die stukken uit Mozarts Zauberflöte speelt, pardon, het bassaxofoonconcert in Es Dur, opus 622a. Toch is Bas de Sax, ondanks dat niet onaanzienlijke ge brek, een sympathieke voor stelling. Vooral omdat het or kest zo prachtig scherp en to the point speelt. Op hun mooist zijn ze natuurlijk bij het begeleiden van de anima tiefilmpjes, hun core business. Het eerste filmpje wordt zo een geestige demonstratie van muzikale termen, zoals scherzando en diminuendo, het tweede een weemoedig filosofisch verhaaltje over een meisje dat haar vader kwijt raakt. Maar ook een tango van Piazzolla spelen ze strak en vurig, swingend en wrin gend, zoals het klinken moet. En verder is het natuurlijk al tijd een belevenis een zeld zaamheid als de bassaxofoon in het echt te horen, dat gro te, schorre instrument, een broertje van de misthoorn, maar met een onbeschrijflij ke, onhandige charme. En als die dan ook nog een duetje aangaat met een wendbare klarinet, die vloeibaar honing blaast, dan wordt het toch nog, een beetje, feest. theater recensie Jeroen de Valk telling Mayumana. Gezien: 5/3, rix Theater, Utrecht. Nog te zien t/m 30 maart. demonstratie ritmisch leuteren. Een worstelpar- leven en dood met een :onservenblik. Een krank- ;e persiflage op John Tra discodans. Een tapdans ösforescerende zwemvlie- Een elegante tangodans en gft-bak. Dit alles maakt lit van de show Mayuma- die woensdag in het htse Beatrix Theater in ire ging. esultaat is een razendsnel nteerd, supergediscipli- schouwspel zonder pauze. Iedere beweging ooit met militaire precisie Qgestudeerd, maar wordt quasi-laconiek en vol- vanzelfsprekend uitge- tjpalsof de artiesten er toe- tóch zijn en daarom maar ets geks doen. blijven zulke scherp ede, adrenalinerijke op- igen beperkt tot een cir cusact van tien minuten. Mayu mana duurt echter anderhalf uur non-stop, en je vraagt je dan ook af waar de tien spelers - vijf gespierde jongens en vijf adembenemend gelijnde meis jes - hun concentratie en uit houdingsvermogen vandaan halen. Geen wonder dat de show- en groepsnaam is afge leid van de Hebreeuwse term 'mayumanut', die 'vaardigheid' betekent. Pas na drie lange toegiften liet het publiek - met hees gebrulde stemmen en kapot geklapte handen - het ensemble vertrek ken. Voorwaar een hoopvol be gin van een engagement in het Beatrix Theater dat vier weken gaat duren. Mayumana is een combinatie van acrobatiek, pantomime, dans, zang, clownerie en vooral veel percussie. Want er wordt wat af getrommeld in dit pro gramma, en dan vooral op alles behalve trommels. Op groene gft-bakken, dijbenen, wangen, de vloer, olijfolieblikken en meer. Spatgelijk geklets, gebonk en geroffel. Al dit gettommel fungeert als rode draad in deze show vol absurdistische humor. Het ensemble werd zeven jaar terug opgericht in Israël door Een combinatie van acrobatiek, pantomime, dans, zang, clownerie en vooral veel percussie. Dat is Mayu mana. Foto:ANP/Juan Vrijdag percussioniste Eylon Nuphar en diepzeeduiker Boaz Berman. Het groeide uit tot een instituut met een eigen theater in Jaffa, een eigen school in Tel Aviv en twéé gelijknamige gezelschap pen die tegelijk over de aard kloot trekken, teneinde alle im presario's tevreden te stellen. Bij iedere auditie komen dui zenden kandidaten opdagen. De in Utrecht gestationeerde bezetting omvat een marathon loper, een kampioen Thais bok sen, enkele balletdanseressen en percussionisten en een aero bicskampioene. Hoofdzakelijk joodse artiesten vooralsnog, hoewel de oprich ters/coördinators Nuphar Berman het ensemble gaarne uitgebreid zien met Arabieren. Die lijken echter moeilijk be reikbaar te zijn. De taal kan daarbij nooit een onoverkome lijk probleem vormen, want woorden spelen geen rol van betekenis in deze percussie pantomime. Toch mooi, hoe dan ook, dat uit zo'n verdeelde, verscheurde natie zo'n een drachtige, universele show is voortgekomen. Theater Recensie Wijnand Zeilstra Voorstelling: Kwelling 1 2 van Hermans Heijermans/ Tjeerd Bischoff. Spel: Sheila Lever, Barbara Gozens en Leo Hogenboom Regie. Ad van Kempen. Gezien: 7/3, Plantsoen 45. Aldaar nog te zien t/m/ 4 april (behalve zon-en maandagen) Echter dan echt kan het decor niet zijn. De huiskamer als plaats van handeling is over dag gewoon de huiskamer van een gezin aan het Plant soen. Is Avonds worden aan de ene kant stoelen geplaatst, terwijl het andere deel als po dium in gebruik wordt geno men. We gaan dus als het wa re met zijn allen schouwburg je spelen. Theaterbezoek schuurt hier ogenschijnlijk dicht aan tegen op visite gaan. Maar de theaterwetten gelden onverkort: daar de spelers, hier het publiek. Met 'Kwelling 1 2' is het eerste huiskamerproject van de Stichting Plantsoentheater van start gegaan. Een leuk ini tiatief, omdat het niet alle da gen voorkomt. Leuk ook, om dat het stuk zich er erg goed voor leent. Maar of het voor herhaling vatbaar is, valt nog te bezien. Een blinde man wordt door zijn vrouw verzorgd. Zij be kent gevoelens van jaloezie gehad te hebben die de man aanvankelijk als onterecht af doet. Dat blijkt echter wel de gelijk waar te zijn, als de vriendin in kwestie op bezoek komt. De man verraadt zijn heftige gevoelens voor deze vriendin - in het bijzijn van zijn echtgenote, wier aanwe zigheid hij door zijn blindheid niet heeft opgemerkt. De vrouw des huizes trekt haar conclusies en vertrekt. Zou het nieuwe paar gelukkig wor den?. Dat is de vraag die res teert, als - bij wijze van spre ken - het doek valt. Wat positief opvalt, is de een heid van het circa drie kwar tier durende stuk waaraan twee zeer verschillende schrij vers hebben geschreven. Het eerste deel is van de inmid dels klassieke Herman Heijer mans, het tweede van de jon ge Tjeerd Bischoff. Het oogt eigentijds en door slechts één man geschreven. De voort gang van de dialoog is ^®lko- men logisch van opzet en maakt ook een eigentijdse in druk. Het spel is plezierig tot the point en past precies in dit opmerkelijke theatermini atuurtje. Stuk, spel en ambiance vallen dan ook ditmaal mooi samen. Het is de vraag, of dat ook nog een volgende keer lukt. Zou het een toevalstreffer kunnen zijn?! Een 'echte' huiskamer legt immers toch grote beper kingen op. En als er al sprake zou zijn van theatrale meer waarde daarvan, dan werkt dat hooguit maar één keer. Het risico bestaat dus dat de beperkende randvoorwaar den de repertoirekeus te sterk gaan beïnvloeden. Misschien blijkt uiteindelijk een Plant soentheatergroep levensvat baarder dan een Plantsoen theater.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 19