KUNST CULTUUR Muzikale verrassingen van Bas de Sax 'Net een opera, maar dan in het Grieks' Theaterfestival staat ii teken Tijl Uilenspiegt Glorieuze carrière van Duitse James Dean kwam er nooit ui Filmorkest Max Tak zoekt spelenderwijs kinderen in Leidse Schouwburg op Werfpop zoekt regiobands Hiphop-video in het LVC Film over Pluk van de Petteflet Nieuwe cd van DVS Nénette schittert voori op haar eigen feestje IN MEMORIAM Haags Homerostheater wekt dode taal tot leven dinsdag 4 maart 2003 Brainpower. Foto: GPD/Lex van Rossen leiden - Popfestival Werfpop, dat dit jaar voor het eerst in de Leidse Hout wordt gehouden, is op zoek naar bands uit de regio die willen optreden. Demo's, bio's en foto's kunnen tot eind maart worden opgestuurd naar Programmering Werfpop, Mid delstegracht 20, 2312 TW Lei den. Coverbands en artiesten die banden gebruiken bij hun optreden komen niet in aan merking voor een plek op het podium, naast Brainpower is nu ook een tweede act bekend gemaakt door de organisatie, Trackaddicts met leden van Gotcha!Postmen en Brooklyn. leiden - De Leidse Breakdance- groep The Spinning Keys en hiphopband Ancient Scriptures hebben samen een videoclip opgenomen, die morgenavond om 20.00 uur in het LVC (Bree- straat 66 in Leiden) wordt ge presenteerd. De samenwerking tussen de beide groepen jon gens uit Leiden Noord is tot stand gekomen doorX-Change, een project dat jongeren tussen de 10 en 25 jaar via muziek en dans met elkaar en de culturele instellingen van de stad laat kennismaken. Tijdens de pre sentatie kan het publiek Anci ent Scriptures en The Spinning Keys live aan het werk zien. Amsterdam - Filmmaker Burny Bos maakt een poppenanimatie van het boek 'Pluk van de Pet teflet' van Annie M.G. Schmidt. De producent is op dit moment over het project in onderhande ling met animatiestudio's in Nederland en Letland. Zijn dochter Tamara Bos, die eerder ook het script voor de film 'Minoes' schreef, werkt aan het scenario. Pluk van de Petteflet vertelt het verhaal over een jon getje dat in een klein rood kraanwagentje door de stad rijdt op zoek naar een huis om in te wonen. Via Dolly de Duif komt hij terecht in de torenka mer van de Petteflet De film moet in 2005 in de Nederlandse bioscopen te zien zijn. katwijk - De Christelijke Drum en Showfanfare DVS presen teert vrijdag de tweede cd, 'Lords of the Sea'. De presenta tie, in Tripodia aan de Hoome- slaan, wordt omlijst met een concert van de band waaraan alle leden hun medewerking verlenen. DVS nam in 1998 zijn eerste cd op, getiteld 'De Zee'. door Hans Visser leiden - Het is me wat, zit het or kest op het podium en is de zaal vol publiek, blijkt dat de Weense bassaxofonist zoek is. Net nu hij een stuk zou spelen dat nog nooit iemand heeft gehoord: een stuk van Mozart voor bassaxo foon. Gevonden op zolder. Trou wens ook de instrumenten van het orkest zijn zoek. En dan wordt in de voorstelling 'Bas de Sax' spelenderwijs duidelijk wat er al lemaal nodig is om het concert toch nog tot een succes te ma ken. Deze reeks van wonderlijke en even theatrale als muzikale ge beurtenissen, is aanstaande vrij dag te zien in de Leidse Schouwburg, in het kader van het festival 'De Onbekende Mo zart'. Aanvang: 19.00 uur, want 'Bas de Sax' is bedoeld voor een zeer jong publiek. 'Bas de Sax' is een nieuwe pro ductie van het Filmorkest Max Tak. Meestal treedt het orkest op voor volwassenen met een programma van stomme films, maar nadat de musici een paar jaar geleden de opera 'Boris Go- dunov' in de versie van Frank Groothof hadden begeleid, kre gen de dames en heren musici de smaak te pakken, aldus bas sist, acteur en zakelijk leider Ar jan Berendse. En zo ontstond na een serie workshops de voorstelling 'Bas de Sax'. „Natuurlijk heeft Mo zart nooit voor saxofoon ge schreven", zegt Berendse. Het instrument was nog niet eens uitgevonden. Het gaat om de knipoog. „Kinderen van vandaag mag je niet te lang laten stilzitten", vindt Berendse. Dus zit de voor stellingen vol verrassingen. Want omdat de instrumenten nog onderweg zijn begint het orkest onder leiding van Leo nard van Goudoever eerst maar wat te zingen. Gelukkig komen er steeds meer instrumenten binnen. Zijn de violen gearri veerd, dan kan er een stukje Vi valdi worden gespeeld. Zijn de saxen terecht, kan er een werkje van Unico van Wassenaer wor den uitgevoerd en als de trom petten boven water zijn, jubelt Monteverdi door de zaal Al met al ontwikkelt zich een program ma waarin ook nog en stukje 'Zauberflöte' voorbij komt en een tango van Piazzolla. Zo leiden - Al vier eeuwen vormt hij een bron van inspiratie: Tijl Uilenspiegel. De olijke fratsen maker, die wie hij maar kan in het ootje neemt. Dat de aan trekkingskracht van deze nar nog steeds niet is uitgewerkt, bewijst het Leids Universitair Theaterfestival. Zes toneel groepen schreven een stuk over deze mysterieuze figuur. Drie daarvan strijden morgen avond tijdens de eerste voor ronde in het LAKtheater tegen elkaar. Het is niet voor het eerst dat de universiteit een dergelijke eve nement organiseert. Ook ter gelegenheid van het 85ste lus trum in 2000 streden een aan tal toneelgroepen onder het toeziend oog van een deskun dige jury om de wisselbeker. Gezien het succes destijds wil de de universiteit niet tot het volgende lustrum wachten, maar grijpt zij het 'halve lus trum' aan om een nieuwe 'the aterwedstrijd' te houden. Zes toneelgroepen met ver schillende universitaire ach gronden gaan dit keer de daging aan. Zo zijn morgeft zien: Saint-Lazare (opleii f( Franse taal en culti ;t( Leidsch Studenten Too (studentenvereniging Mine jj en Bisseling, Bond en Mui k ga, alias H.U.M.O.R. (stuf tenvereniging Quintus). Tijdens de tweede voorrot| op 27 maart gaan Caro-Yn :t Ted (studentenvereniging jr gustinus), Alles Klapt (oi ,jj meer opleiding klassieke ta n en The Leiden English I n hers (opleiding Engelse taa. cultuur) de strijd met el ,'c aan. Op 24 april wordt de I le gehouden. Uilenspiegel - Leids Unive tair Theaterfestival. Eel] voorronde woensdag 5 mi tweede voorronde dondeiil 27 maart, finale donderda april. Om 20.30 uur in LAKtheater, Cleveringapl S 1 in Leiden, telefoonnum£ 071-5124090. Filmorkest Max Tak: „Natuurlijk heeft Mozart nooit voor saxofoon geschreven. Het instrument was nog niet eens uitgevonden. Het gaat om de knipoog" Foto: GPD raakt het jonge publiek ver trouwd met de instrumenten van het orkest en het werk van de musici, de dirigent en vooral ook de toneelmeester, die zelfs een sleutelrol blijkt te hebben. Totdat uiteindelijk de bassaxo foon arriveert. ,A1 met al zijn ze dus behoorlijk met educatie bezig. En dat is ook onze bedoeling, Want hoe vaak komen kinderen nog in aanraking met klassieke muziek? En dan echt van Monteverdi tot Mahler. En dan blijken wij in vergelijking tot een groot symfo nie orkest zelfs in het voordeel te zijn. Want door onze beschei den omvang zijn we vrij wend baar. We kunnen de muziek niet alleen spelen, we kunnen ook mét de muziek spelen, de fanta sie van de kinderen prikkelen." Volgens Berendse blijkt dat te werken: „We stonden op een school met 500 kinderen, die doodstil waren bij een vioolsolo van Piazzolla Maar we hebben inmiddels ook geleerd dat je voor deze opgroeiende genera tie de muziek moet visualiseren. Dat zijn ze nu eenmaal gewend van de televisie." „Eigenlijk is dit werk dat ook op scholen zou moeten worden ge daan. Maar er staan onderwij zers voor de klas van 25, 30 jaar, wier muzikale kennis niet verder teruggaat dan de Stones. Terwijl ze zich bij Mozart weinig kun nen voorstellen. Je hoeft daar niet echt van te houden, maar je zou er toch op z'n minst iets van moeten weten. Die onderwijzers hebben aan de pedagogische academies niets meer aan klas sieke muziek gedaan. Die kennis is weg." „De symfonie orkesten in Ne derland zouden misschien de pedagogische academies moe ten adopteren. Studenten naar de repetities laten komen. Want ik ben bang dat als er niets ge beurt de concertzalen straks leeglopen. En het zou toch zon de zijn als die rijke cultuur ver dwijnt." „Ik wil daarmee niet zeggen dat wij een missie hebben, maar door de tijd heen wordt het wel een missie. Het gaat ons er om kinderen kennis te laten maken met een breder muzikaal spec trum. Zoiets geeft je op zijn minst ook een bredere kijk op de wereld. Praat je over Bach dan komt immers ook al gauw bij de religie. Anders begrijp je Bach niet. Maar op dit moment is het muzikale aanbod voor de meeste kinderen zo smal." „Je moet ze dan wel goed aan spreken en zorgen voor conti nuïteit. Het mag geen incident zijn. Een rapper laten optreden met een symfonie orkest is niet voldoende. Op den duur blijkt dan toch dat ze alleen die rap per onthouden. We moeten de educatie op muzikaal gebied weer overal op gang brengen. Maar we moeten vooral natuur lijk leuke voorstellingen ma ken." 'Bas de Sax', 7 maart, Leidse Schouwburg (19.00 uur). theater recensie Louis Du Moulin Voorstelling: 'Finalement Ahoy' door Nénette et les Zézettes. Met Loes Luca, orkest o.l.v. Peter Broekhuizen en ballet. Gezien: 2/3, Ahoy' Rotterdam. Een matige generale, waarna toch gewoon een ouderwets bruisende finale. Natuurlijk overlapte haar presentatie van het Nationale Songfestival slechts gedeeltelijk haar eigen jubileumshow, maar niet alleen daarom verschilde de Nénette van zaterdagavond enormé- ment met die van zondag avond. Waar de Franse diva- met-een-knipoog (ofwel Loes Lucain NOS-verband zich bij na vertilde aan haar ereklus, was ze een etmaal later wel weer de flamboyante pikante tante die het nagenoeg volle Ahoy' om haar vingers wond. Aan haar rol van gastvrouw tij dens de (bijna) jaarlijkse lied jesloterij maakte Nénette op haar eigen feestje amper nog woorden vuil. Blij als ze wel licht was bekomen van de vele vocale krachttoeren die ze te midden van de acht kandidaten voor 'Riga' had gemeend te moeten uithalen. Veel meer op haar gemak als ze zeker ook was zonder rechtstreeks uitzen dende televisiecamera's, alsme de de talloze collega's en ande re BN'ers die zaterdagavond wel prominent voor haar neus zaten. De viering van het tienjarig be staan van Nénette en haar mu zikale 'mannénharem' Les Zé zettes ontpopte zich ook al snel tot een retegezellig onderonsje voor 6000 fans in de geest van De Parade, het theaterfestival dat tot 2001 als hun mobiele thuisbasis fungeerde. Dat de gewaagde uitvergroting van in- tiem tentniveau tot me|j maat goed uitpakte was Hp, te danken aan het vele ra^e ment dat in deze eenncc voorstelling was geïnves én de kolossale uitstralin] de gastvrouw. 'Finalement Ahoy' was i waar opgetrokken uit oudi i cesnummers, maar die dusdanig opgepoetst d< |fl stuk voor stuk tintelfris ef kwamen. Gebruik makem de 'NOS-infrastrui (prachtdecor, inclusief ro - en videoscherm plus aa lend orkest o.l.v. Peter B[a huizen) en de meest oo ej lende kostumering kreeg i er bekende werk meteen g nieuwe dimensie. Chapeai Je name voor de creaties Nénettes vaste couturier J Jan Peer, die haar keer op vol Lido-allure lieten strale Het losse Paradesfeertje wi - de arena verder bevorderd L de rijen lange tafels met d( pende bediening door heerlijke' obers en oberiiw Die werden, anders dan N te herhaaldelijk voorstelde rigens slechts zelden oi gend betast. Zelf liet ze animeren door onder an twee Ivo's: de ene een toe anoniem slachtoffer, de beter bekend als Rottei dagburgemeester', aan Nénette heel fysiek 'My belongs to daddy" opdroe de finale kreeg ze ook de de ring overeind door met (toen eindelijk goed gel .1 main droit Pierre van Beethovens 'Alle Men werden Brüder' tot meez te bombarderen en k la 1 ja Ross iedereen te laten wi^ Ofschoon eerder soms de se slag te nadrukkelijk meegedicteerd, eens te het bewijs dat Nénette en knullen ook Ahoy" perfect nen bespelen. A la prochai J Ise in| door Rody van der Pols leiden - Kom er maar eens om: een theatergezelschap dat klas siek Griekse werken in de oor spronkelijke taal opvoert. In het Oud-Grieks dus, een taal die zijn wortels ver voor de jaartelling heeft. Een taal die behalve op scholen en universiteiten nergens meer te beluisteren valt. En dat is nu precies wat het Homerosthea ter uit Den Haag doet. Daarmee is het gezelschap, dat vrijdag in de X in Leiden staat, uniek in Eu ropa. Op het programma staan dit keer stukken uit de Odyssee, het bekende epos van Homeros. Oorspronkelijk geen toneeltekst, maar desondanks prima ge schikt voor een dramatische in terpretatie, zegt regisseur Ivo Ri- chaers. En zoals gezegd: alle maal in de oorspronkelijke taal. Om alle hexameters van de juis te uitspraak te voorzien, hebben de twaalf acteurs zelfs hulp ge had van twee tekstcoaches. Want hoewel voldoende men sen Oud-Grieks kunnen lezen, zijn er maar weinigen die de taal actief beheersen. Richaers: „Het is een dode taal die we tot leven wekken." Inmiddels heeft het Homeros theater uitgebreide ervaring op- Bij het instuderen van de Griekse teksten hebben de acteurs zelfs hulp gekregen van twee 'tekstcoaches'. Publiciteitsfoto. gedaan met het spelen in de oorspronkelijke taal. Het gezel schap bestaat namelijk al sinds 1963. In dat jaar werd het opge richt door Lodewijk Saldiën, een docent aan het Haags Montes- sori Lyceum die zo het Grieks voor zijn leerlingen tot leven wilde wekken. Hoewel het gezel schap nog steeds officieel aan de school gelieerd is - ook in de ze productie spelen nog drie leerlingen mee - is het onder tussen een heel eigen leven gaan leiden. Behalve producties in het Grieks, zijn de afgelopen jaren ook stukken in het Frans en het Duits opgevoerd. Zo'n opvoering in de oorspron kelijke taal, en zeker in het Oud- Grieks is een bijzondere erva ring, bezweert Richaers. „Door het metrum, de melodische ac centen klinkt het bijna als een opera." En daarmee vergelijkt de regisseur deze voorstelling dan ook het liefst. Want ook met alleen maar rudimentaire ken nis van het Oud-Grieks kun je er volgens hem heel goed van ge nieten. „Ik ben laatst naar een Italiaanse opera geweest, terwijl ik bijna geen Italiaans spreek. Je leest de samenvatting, gaat zit ten, luistert en geniet. Alsof het muziek is." Om de toeschouwers toch nog enige hulp te bieden, wordt er tussen de scènes door een sa menvatting in het Nederlands gegeven. Op televisies. „Zo heb ben we een brug willen slaan tussen de eigentijdse 'verteltra ditie' en die van de oude Grie ken. Waar het vroeger gebruike lijk was om in de huiselijke kring verhalen te vertellen, heeft de televisie die functie vandaag de dag overgenomen." Want 'vertellen' is het centrale thema van het stuk. „De Home rische verzen zijn ontstaan uit een lange traditie van vertellen. En vertellen is ook wat Odysseus voortdurend doet. En goed kan. Daarom wordt hij overal zo har telijk ontvangen en maakt hij voortdurend vrienden. Met ver tellen kun je verleiden. Dat is in feite ook wat de sirenen doen. Als je bij ons blijft, dan vertellen we je tot in de oneindigheid hoe mooi je bent. Dat 'vertel-ele- ment' hebben we eruit gelicht en tot de kem van het stuk ge maakt." 'Odyssee, vertellen van verlei ding en vergetelheid' door het Homerostheater, vrijdag 7 maart in de X, Apothekersdijk 33a, Leiden. Slechts een jaar of tien heeft de gisteren op 69-jarige leeftijd aan een longontsteking overleden Duitse acteur Horst Bucholz de status gehad van wereldbe roemde filmster. Zijn glorietijd lag globaal tussen 1955 en 1965. Dat was een periode waarin Duitse sterren ook in Nederland geliefd waren en de Duitse cine ma internationaal nog meetelde. In 1955 won Horst Bucholz op het Filmfestival van Cannes een acteursprijs voor zijn rol van Sovjet-officier in 'Himmel Ohne Steme', van Helmut Kautner. Nadien is hij lang iemand geble ven die men voor gastrollen vroeg in ook Italiaanse, Spaanse, Franse en Amerikaanse films speelfilms. Horst Bucholz, een knappe jon ge Duitser met eerder een La tijns voorkomen, brak vooral door via Franse films. Hij was ontdekt door Julien Duvivier in het Berlijnse Schiller Theater. Duvivier gaf de jonge acteur een rol in 'Marianne de ma Jeunes- se. De bevestiging van zijn sta tus als ster kreeg Bucholz toen hij tegenspeler werd van de toen immens populaire Romy Schneider in 'Monpti', ook van regisseur Kautner. De internationaal meest beken de film waar de Duitser in mee speelde is stellig John Sturges' mee te mogen doen tegen i r|J( Mexicaanse bende die een rengemeenschap terrorise in Billy Wilder regisseerde hei „j 'One, Two Three' (1961), e( er Berlijn gesitueerde Koude ,jj log-satire (hoofdrol van Jan Cagney) waarin hij de antil talistische minnaar was vait^ Pamela Tiffin. In 1965 spee t hij in het Europese kassucc e 'De Man van Istanboel', eeif onagefilm die was geregissi )tt' door de Spanjaard Antonio Horst Bucholz 1932-2003 klassieke 'edelwestem' 'The Magnificent Seven' geweest, waar hij speelde naast fameuzer gebleven acteurs als Yul Bryn- ner, Charles Bronson, Robert Vaughn en James Cobum. Bu cholz speelde daar het groentje dat weliswaar aardig scherp kon schieten maar eerst nog maar eens moest bewijzen dat hij be halve een grote mond ook de lef had om met de grote jongens Korte tijd heeft men Bucho nog interessant genoeg gev 13 den voor rollen als Marco I u it, 191 'I p Ike (Marco The Magnicent, Cervantes, de schrijver van Quichote (Cervantes, 1966) 1972 speelde hij nog Johan Strauss jr. in 'The Great Wa (1972), maar allengs degeni^ reerden zijn rollen steeds v va tot vage professors in enge ten-films of 'pistoleros' in tems van Italianen. Hollyw wilde hem nog wel eens ge! ,s'( ken voor bijrollen in b-film 'Avalanche Express' en 'Iro Eagle Hl', maar de laatste 2 van zijn leven is Bucholz va in tv-series dan in filmrolle zien geweest. De glorieuze ère is er nooit uitgekomen. t p lar Pieter van Uerop ig'

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 18